abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_141180038
Pfoeh, het gaat hier rot met de meesten... Veel sterkte voor iedereen die het nodig heeft!

Hier heb ik het te druk om me slecht te voelen (tot ik dan alleen zit en alles ineens wat doorsijpelt).

Wat zijn jullie ervaringen met groepstherapie?
  dinsdag 17 juni 2014 @ 07:49:01 #77
399061 kuolema
vermaledijd
pi_141189124
Ik heb gisteren geen mirtazapine genomen want ik slaap de laatste tijd weer onrustig, ondanks het middel. Maar het helpt blijkbaar toch nog wel want vannacht heb ik dus heel slecht geslapen. Kon niet in slaap vallen en was de hele nacht half wakker. En nu de hele dag therapie ...

Nu twijfel ik wat ik verder ga doen. Is het logisch dat je ineens weer slechter slaapt als je stopt?
Ik heb het al eerder twee nachten niet geslikt en toen sliep ik ook slechter.
Why are you wearing that stupid man suit?
  dinsdag 17 juni 2014 @ 09:38:17 #78
112899 missbehavin
konnichiwa bitches
pi_141190524
quote:
0s.gif Op maandag 16 juni 2014 22:56 schreef Mange-tout het volgende:
Pfoeh, het gaat hier rot met de meesten... Veel sterkte voor iedereen die het nodig heeft!

Hier heb ik het te druk om me slecht te voelen (tot ik dan alleen zit en alles ineens wat doorsijpelt).

Geen ervaring mee, maar ik denk niet dat ik dat ooit zou doen. Vreselijk lijkt het me...
I'm in the basement, you're in the sky
I'm in the basement baby, drop on by
~ this world is only gonna break your heart ~
  dinsdag 17 juni 2014 @ 09:39:32 #79
112899 missbehavin
konnichiwa bitches
pi_141190551
En kuo, kan ms ook door de drukte komen?
pi_141190731
quote:

Het voordeel van groepstherapie is dat je steun aan elkaar kunt vinden en je wordt gedwongen om assertief te zijn. Het nadeel is dat iedereen vooral druk met zichzelf bezig lijkt te zijn en je ook alle nare ervaringen van andere aan dient te horen. Daar zit je als zelf al down bent niet altijd op te wachten.
pi_141191890
quote:
0s.gif Op maandag 16 juni 2014 20:39 schreef Mord_Sith het volgende:

[..]

Is dat zo?

Eigenlijk moet je er dus gewoon doorheen, en steeds ervaren dat er niks aan de hand is?

Ik heb in die situaties de sterke neiging om heel hard weg te rennen, naar huis te gaan en nooit meer de deur uit te gaan, hoe kom je daar dan doorheen?
Dat is mijn ervaring wel, de neiging om weg te rennen onderdrukken en proberen te focussen op iets anders door wat te gaan doen. Praten tegen iemand, met je telefoon desnoods. Opstaan en ff naar de wc gaan, enz. Maar ik zit aan de anti-depressiva, dus ik weet ook niet welk aandeel die er in hebben. Maar ik ben niet meer zo bang voor een paniekaanval als eerst.
"In the midst of winter, I found there was, within me, an invincible summer".
-Albert Camus.
pi_141191959
quote:

Ik heb er best wel wat aan. Zeker omdat je dingen herkent bij anderen en dus steun bij elkaar kan vinden en elkaar kan helpen. Nadeel is dat er niet veel tijd is per persoon om op de zaken in te gaan.
-Albert Camus.
  dinsdag 17 juni 2014 @ 16:53:47 #83
399061 kuolema
vermaledijd
pi_141204880
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 juni 2014 09:39 schreef missbehavin het volgende:
En kuo, kan ms ook door de drukte komen?
Ik heb niet het idee dat er nu meer drukte is dan eerst. Vanavond ga ik het toch gewoon weer zonder proberen, morgen ook, als dat niet gaat dan neem ik donderdag weer dat spul want het is wel handig als ik enigszins fit ben met therapie.

Ik ben echt een watje :')
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Ik ga maar even slapen, dan voel ik me hopelijk beter daarna.
pi_141205231
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 juni 2014 16:53 schreef kuolema het volgende:

[..]

Ik heb niet het idee dat er nu meer drukte is dan eerst. Vanavond ga ik het toch gewoon weer zonder proberen, morgen ook, als dat niet gaat dan neem ik donderdag weer dat spul want het is wel handig als ik enigszins fit ben met therapie.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Klinkt echt niet fijn... hoop dat je je nu al beter voelt. Probeer jezelf niet te stom te vinden, dat maakt t alleen maar erger (ja, is lastig, ik weet t)

Hier liggen slapen en een beetje down omdat ik echt bijna niks kan door een enorme astma aanval... en mn lief gaat straks lekker muziek maken en ik heb geen puf en kan dus niet mee :(
-Albert Camus.
  dinsdag 17 juni 2014 @ 17:08:32 #85
399061 kuolema
vermaledijd
pi_141205410
quote:

Ik ben nu in groepstherapie. Ik vind het lastig, omdat ik juist veel moeite heb met sociale contacten. Je moet ook echt zelf initiatief nemen als je iets uit de therapie wilt halen, terwijl het heel moeilijk is om uit jezelf ergens over te beginnen, juist ook omdat je in een groep zit waarin iedereen meeluistert. Tot nu toe heb ik alleen niet de ervaring gehad dat het echt nuttig was om iets in te brengen.
Maar anders zit je de hele dag alleen maar te luisteren naar de problemen van anderen. Waar je soms ook wel wat uit kan halen, maar om echt bij je eigen kernproblemen te komen werkt dat niet.
pi_141205726
quote:
0s.gif Op maandag 16 juni 2014 21:48 schreef Jaeger85 het volgende:

[..]

Niet toegeven aan het vlucht- of vechtgedrag en in de situatie blijven tot dat deze voorbij gaat. Zo leer je jezelf uiteindelijk dat er niets is om bang voor te zijn. Door te gaan vluchten maak je de angst alleen maar erger.
Dank je wel, dit besef is waardevol voor me gebleken!
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 juni 2014 10:29 schreef zomertje het volgende:

[..]

Dat is mijn ervaring wel, de neiging om weg te rennen onderdrukken en proberen te focussen op iets anders door wat te gaan doen. Praten tegen iemand, met je telefoon desnoods. Opstaan en ff naar de wc gaan, enz. Maar ik zit aan de anti-depressiva, dus ik weet ook niet welk aandeel die er in hebben. Maar ik ben niet meer zo bang voor een paniekaanval als eerst.
Jij ook dank je wel.
Ik heb het echt zwaar gehad vandaag, maar ik heb het overleefd zonder gillend weg te rennen~!
Mokkel met stuntstok
pi_141209077
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 juni 2014 17:08 schreef kuolema het volgende:

[..]

Ik ben nu in groepstherapie. Ik vind het lastig, omdat ik juist veel moeite heb met sociale contacten. Je moet ook echt zelf initiatief nemen als je iets uit de therapie wilt halen, terwijl het heel moeilijk is om uit jezelf ergens over te beginnen, juist ook omdat je in een groep zit waarin iedereen meeluistert. Tot nu toe heb ik alleen niet de ervaring gehad dat het echt nuttig was om iets in te brengen.
Maar anders zit je de hele dag alleen maar te luisteren naar de problemen van anderen. Waar je soms ook wel wat uit kan halen, maar om echt bij je eigen kernproblemen te komen werkt dat niet.
Bij mij doen ze echt een rondje over hoe t de afgelopen tijd is gegaan. Dus niet meedoen is geen optie...
-Albert Camus.
pi_141209105
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 juni 2014 17:15 schreef Mord_Sith het volgende:

Jij ook dank je wel.
Ik heb het echt zwaar gehad vandaag, maar ik heb het overleefd zonder gillend weg te rennen~!
Doorbikkelen, het word echt beter (zeg ik terwijl ik hier bang ben een paniekaanval te kweken)
-Albert Camus.
pi_141210470
quote:
Heel goed, een overwinning voor jou!
pi_141212938
quote:

[..]

Dank je wel, dit besef is waardevol voor me gebleken!

[..]

Jij ook dank je wel.
Mooie eerste overwinning! Ga zo door. :)
  dinsdag 17 juni 2014 @ 19:40:40 #91
112899 missbehavin
konnichiwa bitches
pi_141213411
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 juni 2014 16:53 schreef kuolema het volgende:

[..]

SPOILER
Wat kunnen we onszelf toch opnaaien he... :*
pi_141214561
Bedankt allemaal!
Mokkel met stuntstok
pi_141216269
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 juni 2014 19:40 schreef missbehavin het volgende:

[..]

Wat kunnen we onszelf toch opnaaien he... :*
Yeah, op een bitterzoete manier valt er nog best om te lachen. :P
  dinsdag 17 juni 2014 @ 20:47:51 #94
399061 kuolema
vermaledijd
pi_141217456
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 juni 2014 17:03 schreef zomertje het volgende:

[..]

Klinkt echt niet fijn... hoop dat je je nu al beter voelt. Probeer jezelf niet te stom te vinden, dat maakt t alleen maar erger (ja, is lastig, ik weet t)

Hier liggen slapen en een beetje down omdat ik echt bijna niks kan door een enorme astma aanval... en mn lief gaat straks lekker muziek maken en ik heb geen puf en kan dus niet mee :(
Ja ik voel me nu wel wat beter, dat had ik ook wel verwacht. Al ben ik nog steeds bang voor wat de therapeuten nu van me denken. Ik zie behoorlijk tegen vrijdag op, dan moet ik voorlezen wat ik zelf heb geschreven en hoor ik hoe de groepsgenoten en therapeuten mij hebben geėvalueerd.

Wat naar dat je een astma-aanval had :( Heb je er daarna nog lang last van?
quote:
12s.gif Op dinsdag 17 juni 2014 20:29 schreef Gray het volgende:

[..]

Oh ja hoor :P Over het algemeen is het goed en fijn om een beetje zelfspot te hebben.
Toen ik in de trein naar huis zat al. Ik zag voor me hoe ik, als ik totaal geen zelfbeheersing had, jankend op de grond zou liggen omdat ik het eng vind om ergens aan te kloppen. Dat vond ik toch wel enigszins komisch. Het gaat echt nergens over _O-

[ Bericht 3% gewijzigd door kuolema op 17-06-2014 21:00:11 ]
pi_141218977
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 juni 2014 20:47 schreef kuolema het volgende:

[..]

Ja ik voel me nu wel wat beter, dat had ik ook wel verwacht. Al ben ik nog steeds bang voor wat de therapeuten nu van me denken. Ik zie behoorlijk tegen vrijdag op, dan moet ik voorlezen wat ik zelf heb geschreven en hoor ik hoe de groepsgenoten en therapeuten mij hebben geėvalueerd.

Wat naar dat je een astma-aanval had :( Heb je er daarna nog lang last van?

[..]

Oh ja hoor :P Over het algemeen is het goed en fijn om een beetje zelfspot te hebben.
Toen ik in de trein naar huis zat al. Ik zag voor me hoe ik, als ik totaal geen zelfbeheersing had, jankend op de grond zou liggen omdat ik het eng vind om ergens aan te kloppen. Dat vond ik toch wel enigszins komisch. Het gaat echt nergens over _O-
Zelfspot is goed, doe ik ook graag. Het lucht op. Dat je tegen die evaluatie op ziet en dat je daar ter plekke misschien in de stress schiet kan ook wijzen op schema's die dan actief worden. Kan dus leerzaan zijn (en kut voelen, ja dat ook)

Astma aanval duurt hier echt lang. Ik heb t dan een paar dagen benauwd en de medicijnen doen niet zoveel. Vergroot ook mn angst/paniek, maar die lijkt weer aardig weg nu.
-Albert Camus.
  dinsdag 17 juni 2014 @ 21:12:22 #96
112899 missbehavin
konnichiwa bitches
pi_141219269
quote:
12s.gif Op dinsdag 17 juni 2014 20:29 schreef Gray het volgende:

[..]

Oh, zelfspot is mij niet vreemd...
pi_141221740
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 juni 2014 20:47 schreef kuolema het volgende:

[..]

quote:
0s.gif Op dinsdag 17 juni 2014 21:12 schreef missbehavin het volgende:

[..]

Oh, zelfspot is mij niet vreemd...
Mooi zo. ^O^

Zelf heb ik het ook, soms zelfs al wanneer zo'n ongemakkelijke situatie zich voordoet. Zo van, awww, kijk 'm nou eens knijpen..! :D
  dinsdag 17 juni 2014 @ 22:33:41 #98
112899 missbehavin
konnichiwa bitches
pi_141224686
Ik merk wel dat niet iedereen daar goed tegen kan, die zelfspot en dat sarcasme. Beetje donkere humor... heerlijk O+
pi_141251004
Ben er even 48h tussen uitgeweest. Ik ben nog steeds niet in opperbeste stemming. De nachten (dat halfuurtje net voor het pitten) is het zwaarste.

quote:
0s.gif Op maandag 16 juni 2014 12:12 schreef magnetronkoffie het volgende:

[..]

Je moet ook kijken naar waar je zelf een aandeel in hebt.
Ik hoor het wel vaker: Beginnen mensen te praten over hoe ongerecht of whatever hun leven gegaan is en dat ze daardoor in de shit zitten...maar als je even doorvraagt, dan kom je er achter dat ze daar zelf schuld aan hebben.
Het is mijn inziens nooit 'zelf schuld aan hebben'. Ik vind 'een ongelukkige samenloop van omstandigheden' een stuk beter. De meeste mensen die ik ken die in de problemen zitten hebben ... die hebben daar niet omgevraagd. Soms gewoon ontzettend ongelukkig. Oneerlijkheid en onrecht bestaan serieus.

Mijn moeder heeft er niet omgevraagd om psychisch ziek te worden. "Dankzij" haar zijn mijn beide families uitelkaar. Die spreken niet meer met elkaar. Mijn inziens is er nooit sprake van; "je hebt hier schuld aan.." maar eigenlijk meer een schuld van beide kanten.

quote:
Je koos er zelf voor om je woning op te zeggen, je nam een risico en het pakte anders uit dan je verwachtte.

Zelf neem ik dat soort risico's niet meer, omdat ik -weet- dat het voor veel shit kan zorgen en daar heb ik gewoon geen trek in :+
Hier heb je gelijk in natuurlijk. Als ik die kamer nooit had opgezegd had ik nu 4 week extra gehad.

quote:
Nou weet ik niet in hoeverre je huidige psychische staat veroorzaakt is door de beslissingen die je de afgelopen maanden genomen hebt, maar je bent uiteindelijk zelf verantwoordelijk voor de beslissingen die je neemt.

Edit: Shit, mijn naam is ook oranje _O- :')
Ik zal ook niemand anders aanwijzen voor mijn eigen issues. Ik ben daar toch echt zelf verantwoordelijk voor (en dat is prima). Helaas is het voor mijn gevoel vaak een keuze tussen 2 kwaden. Natuurlijk kruip ik soms in de slachtoffer rol. Is dat goed? Nee...

Voorbeeld, ik zat op het VWO. Examens. Net daarvoor overleed de moeder van mijn moeder. Paniek en gekkenhuis en vrees dat mijn moeder misschien 'iets geks ging doen'. Ik werd overal bijgetrokken maar wou dat niet. En waarom ga je dan toch? Het 24/7 gescheld wat er kwam als ik niet zou komen zit me niet lekker. Het gedram van, je krijgt hier jarenlang spijt van blabla .. En ik had geen ouders of broer of zus of familie waar ik iets dus kwijt kon. Gevolg, ik verneukte mijn toetsen en bleef zitten. Het gezeik van; omg domme kneus dat je het niet haalde etc :'). Tsjah, ik ben er verantwoordelijk voor dat ik de knop niet kon omzetten om me wel te focussen. Ik heb toen bewust andere dingen gedaan ipv studie. Is het mijn eigen schuld dat ik op mijn bek ging? Volgens sommige wel. Volgens sommige niet. Ik zelf heb er niet zo veel aan ...

Mijn therapeut blijft maar zeggen; "Geeft niet......". Voor alles wat nu fout gaat kan ik een punt verwijzen naar je verleden waar het mis ging tijdens je jeugd waar je toen geen verantwoordelijkheid had. Nu heb ik dat wel ... maar loop ik tegen (mentale) issues van het verleden aan. Waar anderen verder kunnen bots ik tegen dingen aan die jaren geleden (en jaar na jaar) gebeurde. Dat is stupide en ik wou dat het niet zo was. Ik doe oprecht m'n best om niet tegen die muur aan te lopen maar doe het wel. Foei foei foei s_e? Ik zal de laatste zijn die opgeeft.
People once tried to make Chuck Norris toilet paper. He said no because Chuck Norris takes crap from NOBODY!!!!
Megan Fox makes my balls look like vannilla ice cream.
pi_141251808
Mag ik nog even miepen?

Hoelang duurt het gemiddeld voordat je iets merkt van bijvoorbeeld Paroxetine? Zit nu een week op verhoging, slikte altijd al 20mg, nu 30 mg. en mag volgende week naar 40.

Ik merk nog niks, de klachten zijn enkel erger, ik lees wel dat dat normaal is maar heb even wat geruststelling en goede ervaringen nodig... :@
Mokkel met stuntstok
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')