Vandaag is het precies 4 jaar geleden dat (in mijn ogen) één van de mooiste WK voetbal toernooien begon in Zuid Afrika.
Zelf denk ik met enige weemoed terug aan die tijd, natuurlijk wegens de prestaties van oranje, maar ook omdat ik in de 2 maanden voorafgaand aan dat WK stage liep in het land, en dus van dichtbij heb meegemaakt hoe men in dat land uitkeek naar het WK, hoe men er mee bezig was, etc.
Natuurlijk kun je iets als dit mijlen ver van tevoren aan zien komen, maar toch frustreert het me : Zo veel geld, energie is er destijds in gestoken, maar er zal nooit meer iets noemenswaardigs gebeuren met/in de prachtige stadions die voor het WK2010 zijn gebouwd.
Het allermooiste stadion, het Mozes Mabhida stadion. Vanaf het strand van Durban zie je al de contouren van dit imposante bouwwerk, met veel prestige neergezet voor een wedstrijd of 7, 4 jaar geleden:
![Moses-Mabhida1.jpg]()
..
De derde ring is inmiddels compleet verwijderd, en de meest voorname functie van dit prachtige bouwwerk is nu bungeejumpen vanaf de boog door toeristen met te veel geld. Een soortgelijk lot ondergaat ook het Soccer City Stadion in Johannesburg, of het Green Point Stadion in Kaapstad.
Zo gaat het leven nu eenmaal, dingen gaan voorbij. Maar wat een desillusie moet het toch zijn geweest voor al die Zuid-Afrikanen, die toch iets naïever zijn geweest ten opzichte van het WK dan de Brazilianen, en het hele gebeuren al vrij gauw, ondanks de nodige kritiek, hebben omarmd... Zit je dan 4 jaar later met je goeie gedrag, iedereen is dat hele toernooi straal vergeten..
Een enkele arme zwarte Zuid Afrikaan probeert er nog wel eens geld uit te slepen, en aandoenlijk vond ik het om te zien dat er in de zomer van 2013 nog een man in het centrum van Durban ''Fifa World Cup 2010'' tshirts probeerde te verkopen..
Klacht : Eigenlijk is het compleet schandalig hoe dit soort dingen verlopen, toch zit ik morgen vanaf minuut 1 voor de TV als het in Brazilië begint