abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_141064169
quote:
0s.gif Op zondag 8 juni 2014 07:00 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:

[..]

Uit ervaring weet ik hoe hinderlijk zwervers kunnen zijn. Ze laten een hoop troep achter, ze doen overal hun behoefte, mensen voelen zich onveilig. Ik kan goed begrijpen dat die flatbewoners geen zwervers aan hun deur willen hebben liggen.

Tien tegen een zouden al die "woedende" Londenaars precies hetzelfde doen. En als ze echt zo begaan waren met daklozen, dan zouden ze hun energie steken in het tegengaan van dakloosheid, in plaats van kwaad worden op mensen die hinder ondervinden van dakloosheid.

En wat die doos van de daklozenopvang betreft: dat sommige mensen nu eenmaal niet anders kunnen (wat ik ten zeerste betwijfel in een land als het Verenigd Koninkrijk), betekent niet dat je maar moet accepteren dat ze zich overal neerploffen.
In een beschaafd land behoort er opvang te zijn, op zijn allerminst. Zodat dit soort maatregelen niet nodig is.
  zaterdag 14 juni 2014 @ 08:55:05 #102
308438 Ser_Ciappelletto
Semi-professionele SJW
pi_141064175
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 juni 2014 08:53 schreef Enneacanthus_Obesus het volgende:

[..]

In een beschaafd land behoort er opvang te zijn, op zijn allerminst. Zodat dit soort maatregelen niet nodig is.
In de meeste beschaafde landen is er gewoon opvang. In Nederland is dat zo, in België is dat zo en ik vermoed dat het in het VK niet anders is. Dat veel zwervers daar geen gebruik van (wensen te) maken, heeft dus een andere oorzaak.
pi_141064180
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 juni 2014 08:55 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:

[..]

In de meeste beschaafde landen is er gewoon opvang. In Nederland is dat zo, in België is dat zo en ik vermoed dat het in het VK niet anders is. Dat veel zwervers daar geen gebruik van (wensen te) maken, heeft dus een andere oorzaak.
Ik zou toch denken dat niemand voor zijn lol op straat slaapt.
Ik vind het wat cru om ze op die manier weg te jagen, maar ik snap de overlast ook wel weer.
  zaterdag 14 juni 2014 @ 08:58:12 #104
308438 Ser_Ciappelletto
Semi-professionele SJW
pi_141064199
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 juni 2014 08:55 schreef Enneacanthus_Obesus het volgende:

[..]

Ik zou toch denken dat niemand voor zijn lol op straat slaapt.
Ik vind het wat cru om ze op die manier weg te jagen, maar ik snap de overlast ook wel weer.
Nou ja, wat heet 'lol'. Naar mijn ervaring zijn het gewoonlijk twee soorten mensen:
- mensen met psychische problemen
- mensen zonder papieren, die niet naar de opvang durven te gaan omdat ze bang zijn uitgezet te worden.

Dat zijn geen van beide groepen die geholpen worden door de opvangmogelijkheden te verbeteren, omdat ze daar in beginsel al weinig tot geen gebruik van maken.
pi_141064219
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 juni 2014 08:58 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:

[..]

Nou ja, wat heet 'lol'. Naar mijn ervaring zijn het gewoonlijk twee soorten mensen:
- mensen met psychische problemen
- mensen zonder papieren, die niet naar de opvang durven te gaan omdat ze bang zijn uitgezet te worden.

Dat zijn geen van beide groepen die geholpen worden door de opvangmogelijkheden te verbeteren, omdat ze daar in beginsel al weinig tot geen gebruik van maken.
Die eerste groep zou geholpen moeten worden. Als je al met molentjes loopt en je moet ook nog eens op straat slapen, zou ik zeggen dat je twee dikke problemen hebt.
De tweede groep... Tja..
pi_141064247
quote:
7s.gif Op zaterdag 14 juni 2014 01:07 schreef Xa1pt het volgende:

[..]

Prima, dan laat ik je wel in die waan.
Ja, overlastgevende zwervers met vervelende/onveilige situaties als gevolg bestaan niet. Zijn allemaal leugens van mensen die er ervaring mee hebben idd.
pi_141064376
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 juni 2014 01:03 schreef Fierce. het volgende:

[..]

Hahaha. Je bent echt zo'n typische fokker. Als jij iets niet mee hebt gemaakt, gebeurt het niet en bestaat het niet. Als je gewoon even op Google intikt: 'overlast zwervers' kom je een heel eind en zie je dat het niet alleen gaat om fris ruiken of aanspreken, kom op zeg :') . En ook dat het steeds meer voorkomt in verschillende steden, maar goed: das een kwestie van gewoon over straat gaan in grote steden en merken dat het steeds vaker voorkomt.

Bij mij - ik woon in een studentenbuurt overigens - is dit aan de orde:

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Er komen idd steeds meer zwervers bij. De eerste drie punten zijn wel valide. En ik zou daaraan willen toevoegen dat mensen in grote problemen en met psychische stoornissen gevaarlijk kunnen zijn.
De laatste twee punten vind ik futiel.
pi_141064913
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 juni 2014 09:19 schreef Enneacanthus_Obesus het volgende:

[..]

Er komen idd steeds meer zwervers bij. De eerste drie punten zijn wel valide. En ik zou daaraan willen toevoegen dat mensen in grote problemen en met psychische stoornissen gevaarlijk kunnen zijn.
De laatste twee punten vind ik futiel.
Er worden regelingen getroffen door de gemeente omdat zoveel mensen worden lastiggevallen op bepaalde plekken, dus het is niet futiel. Het gaat er ook om dat er hier in de buurt een soort van opvang is waar ze dan al schreeuwend en scheldend vandaan komen.

En dan gaan ze dus echt - zomaar - voorbijgangers uitschelden, bedreigen en soms zelfs aanvallen. En dat gebeurt stelselmatig, want er worden dus maatregelen getroffen. Het gaat niet om een paar situaties.

En inderdaad: ze zijn gevaarlijk en onberekenbaar. Volgens mij horen sommige van die lui ook echt stemmetjes ofzo, als ik hoor wat ze soms uitkramen. Dat soort types horen echt niet los te lopen, vind ik. Maar toch lopen ze er.

Ik denk verder ook dat ze vaak zo verknipt zijn dat geen enkele hulp nog gaat werken.
pi_141065038
quote:
1s.gif Op zaterdag 14 juni 2014 10:09 schreef Fierce. het volgende:
En inderdaad: ze zijn gevaarlijk en onberekenbaar. Volgens mij horen sommige van die lui ook echt stemmetjes ofzo, als ik hoor wat ze soms uitkramen. Dat soort types horen echt niet los te lopen, vind ik. Maar toch lopen ze er.

Ik denk verder ook dat ze vaak zo verknipt zijn dat geen enkele hulp nog gaat werken.
Wat wil je eraan doen?
pi_141065061
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 juni 2014 10:20 schreef Tem het volgende:

[..]

Wat wil je eraan doen?
Oppakken en opsluiten is altijd wel een logische oplossing.
The problem is not the occupation, but how people deal with it.
pi_141065093
quote:
14s.gif Op zaterdag 14 juni 2014 10:21 schreef waht het volgende:

[..]

Oppakken en opsluiten is altijd wel een logische oplossing.
Gewoon zwervers opsluiten. Misschien ook maar gewoon doodschieten, dan heb je er nog minder last van.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 14-06-2014 10:23:29 ]
pi_141065227
quote:
7s.gif Op zaterdag 14 juni 2014 00:40 schreef Xa1pt het volgende:

[..]

Mensen opsluiten omdat je ze walgelijk vindt? Dat vind ik pas eng.

Dit. Om te kotsen ook.

Ik denk dat je banger moet zijn voor de gemiddelde "normale" mens, dan voor de gemiddelde zwerver. :')

Ja, ze komen best wel vaak intimiderend/eng/whatever over, maar de meesten (uitzonderingen zijn er natuurlijk altijd) zijn helemaal niet gevaarlijk. En ja, daar kan ik zeker iets over zeggen, want én woon zelf in een toch redelijk grote stad én heb een tijdje als bijbaantje in de opvang gewerkt.

En overlast? Kijk eens naar de overlast die bijvoorbeeld (dronken) studenten bezorgen (ik kan het wederom weten, lange tijd was ik er zelf ook één)... ook maar opsluiten allemaal dan!

[ Bericht 0% gewijzigd door Forbry op 14-06-2014 10:43:45 ]
Tails tell tales
pi_141065417
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 juni 2014 10:33 schreef Forbry het volgende:

[..]

Dit. Om te kotsen ook.

Ik denk dat je banger moet zijn voor de gemiddelde "normale" mens, dan voor de gemiddelde zwerver. :')

Ja, ze komen best wel vaak intimiderend/eng/whatever over, maar de meesten (uitzonderingen zijn er natuurlijk altijd) zijn helemaal niet gevaarlijk. En ja, daar kan ik zeker iets over zeggen, want én woon zelf in een toch redelijk grote stad én heb een tijdje als bijbaantje in de opvang gewerkt.

En overlast? Kijk eens naar de overlast die bijvoorbeeld studenten bezorgen (ik kan het wederom weten, lange tijd was ik er zelf ook één)... ook maar opsluiten allemaal dan!
Nergens omdat ík ze walgelijk vind. Wel omdat ze overlast geven en onveilige situaties creëren. En dat is in steeds meer steden simpelweg het geval.

Ik kan mezelf qua overlast (en medestudenten) niet vergelijken met overlast van zwervers. :') Voor zover ik weet schijt ik niet in tuinen van mensen, gooi ik geen drankflessen kapot en strompel ik niet bezopen over straat om jan en alleman uit te schelden, te bedreigen of aan te vallen. Het zal wel te maken hebben met wat voor volk je omgaat dan. :')

[ Bericht 17% gewijzigd door Fierce. op 14-06-2014 10:55:22 ]
pi_141065588
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 juni 2014 10:20 schreef Tem het volgende:

[..]

Wat wil je eraan doen?
Ik heb geen zicht op zulke problematiek, maar nee: ik vind echt dat zulke mensen niet los horen te lopen. Eerlijk gezegd vind ik het best raar dat veel fokkers dus vinden dat zulke mensen maar vrij moeten kunnen lopen omdat ze zielig zijn. Ik vind dus: oppakken, de zorg geven die ze nodig hebben en dus ook opsluiten als de overlast blijft doorgaan. Maar ergens bij zorg geven gaat het mis, waardoor ze dus weer op straat belanden en soms overlast veroorzaken. Steeds vaker overlast dus. En dat gaat (zoals ik al aangaf) niet om mompelen of stinken. Maar ik vind: in ieder geval van de straat af.
pi_141065658
quote:
1s.gif Op zaterdag 14 juni 2014 10:09 schreef Fierce. het volgende:

[..]

Er worden regelingen getroffen door de gemeente omdat zoveel mensen worden lastiggevallen op bepaalde plekken, dus het is niet futiel. Het gaat er ook om dat er hier in de buurt een soort van opvang is waar ze dan al schreeuwend en scheldend vandaan komen.

En dan gaan ze dus echt - zomaar - voorbijgangers uitschelden, bedreigen en soms zelfs aanvallen. En dat gebeurt stelselmatig, want er worden dus maatregelen getroffen. Het gaat niet om een paar situaties.

Dat is idd overlast. Veel zwervers hebben ook psychische problemen en horen idd. niet los te lopen. In NL is het wat lastiger om ze gedwongen te laten opnemen, terwijl dat in veel gevallen beter zou zijn. (Dat klinkt wat onvriendelijk, maar om mensen die niet voor zichzelf kunnen zorgen maar aan hun lot over te laten is ook niet ideaal, zoals je zelf aangeeft.)
Mensen willen opsluiten puur omdat anderen ze aanstootgevend vinden kan natuurlijk ook niet. Soms worden ze al uit winkelstraten geweerd om die reden terwijl die situatie wel het gevolg is van een bepaald beleid.
Daarom pleit ik voor adequate voorzieningen en zorg die ook werkelijk een vinger in de pap heeft. Soms is het ook een kwestie van verkeerde zuinigheid; Er moet gewoon een budget zijn net als een sociaal vangnet. Vroeger waren er veel minder zwervers. Dat heeft natuurlijk wel een oorzaak.
pi_141065910
quote:
19s.gif Op vrijdag 13 juni 2014 14:26 schreef El_Matador het volgende:

[..]

Je bent dakloos omdat je het dak boven je hoofd bent kwijtgeraakt, niet "omdat je psychische problemen hebt". Dat is sowieso geen reden.
Indirect natuurlijk ... }:|
pi_141066070
quote:
1s.gif Op zaterdag 14 juni 2014 10:44 schreef Fierce. het volgende:

[..]

Nergens omdat ík ze walgelijk vind. Wel omdat ze overlast geven en onveilige situaties creëren. En dat is in steeds meer steden simpelweg het geval.

Ik kan mezelf qua overlast (en medestudenten) niet vergelijken met overlast van zwervers. :') Voor zover ik weet schijt ik niet in tuinen van mensen, gooi ik geen drankflessen kapot en strompel ik niet bezopen over straat om jan en alleman uit te schelden, te bedreigen of aan te vallen. Het zal wel te maken hebben met wat voor volk je omgaat dan. :')
Er zijn zo veel mensen die overlast bezorgen en/of gevaarlijk zijn. Maar ja, voor een aantal mensen is alles wat zichtbaar (!) "anders" is, per definitie eng of lastig en bovenal confronterend (voor onze eigen zwaktes als mens) natuurlijk.

De overlast van studenten is deels van een andere aard, maar het is wel overlast waar ik persoonlijk (en meer mensen met mij) veel meer last van heb gehad dan van zwervers. Ik heb het dan in eerste instantie niet over het volk waar ik zelf mee omging (ga jij soms met die zwervers om waar je last van hebt? :') ), alhoewel daar net zo goed lieden tussen zaten die asociaal werden als ze dronken waren. Het is ook niet eens dat ik daar echt over liep/loop te miepen, want ik denk dat dit soort dingen er in de maatschappij gewoon een beetje bijhoren, maar om dan wél zó moeilijk te gaan doen over (een veel minder grote groep) zwervers? Nee. Dat hoort er dan net zo goed bij.

En ja, wat mij betreft lopen zwervers, verslaafden, psychiatrische patiënten etc. eigenlijk ook niet (op die manier) op straat, maar de insteek die ik daarbij heb (hulp voor die mensen) is een hele andere dan die van jou (ik heb er last van).
Tails tell tales
  zaterdag 14 juni 2014 @ 11:32:49 #118
308438 Ser_Ciappelletto
Semi-professionele SJW
pi_141066283
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 juni 2014 09:01 schreef Enneacanthus_Obesus het volgende:

[..]

Die eerste groep zou geholpen moeten worden. Als je al met molentjes loopt en je moet ook nog eens op straat slapen, zou ik zeggen dat je twee dikke problemen hebt.
De tweede groep... Tja..
Probleem is dat mensen uit de eerste groep niet altijd geholpen willen worden, en we kunnen ze volgens de wet niet zomaar dwingen.
pi_141066307
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 juni 2014 11:32 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:

[..]

Probleem is dat mensen uit de eerste groep niet altijd geholpen willen worden, en we kunnen ze volgens de wet niet zomaar dwingen.
Dat mag wat mij betreft dus wel veranderen. Het zou niet slecht zijn als mensen iets eerder gedwongen hulp zouden krijgen.
pi_141066316
quote:
10s.gif Op zaterdag 14 juni 2014 09:06 schreef Fierce. het volgende:

[..]

Ja, overlastgevende zwervers met vervelende/onveilige situaties als gevolg bestaan niet. Zijn allemaal leugens van mensen die er ervaring mee hebben idd.
Goeie stroman.
  zaterdag 14 juni 2014 @ 11:35:38 #121
308438 Ser_Ciappelletto
Semi-professionele SJW
pi_141066328
quote:
1s.gif Op zaterdag 14 juni 2014 10:44 schreef Fierce. het volgende:

[..]

Studenten doen dat net zo goed als zwervers hoor. Op mijn werk krijg ik regelmatig te maken met dat soort overlast, en dat komt vaker door studenten en gewone mensen dan door zwervers (waarschijnlijk ook omdat er hier veel meer studenten en gewone mensen zijn, dan zwervers). We moeten dat gewoon van niemand accepteren en iedereen die zich daaraan schuldig maakt, aanspreken, of 'ie nou zwerver, student of de koning is.
pi_141066384
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 juni 2014 11:35 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:

[..]

Studenten doen dat net zo goed als zwervers hoor. Op mijn werk krijg ik regelmatig te maken met dat soort overlast, en dat komt vaker door studenten en gewone mensen dan door zwervers (waarschijnlijk ook omdat er hier veel meer studenten en gewone mensen zijn, dan zwervers). We moeten dat gewoon van niemand accepteren en iedereen die zich daaraan schuldig maakt, aanspreken, of 'ie nou zwerver, student of de koning is.
Precies.

Ik vind dus wel dat je overlast moet aanpakken (van wie dat ook vandaan komt). Met "erbij horen" in mijn vorige post bedoel ik dan ook meer dat ik denk dat je dat soort dingen nooit hélemaal kunt uitbannen en het gaat mij er vooral om, dat ik die nadruk op zwervers dan nogal onterecht vind.
Tails tell tales
pi_141066511
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 juni 2014 11:34 schreef Enneacanthus_Obesus het volgende:

[..]

Dat mag wat mij betreft dus wel veranderen. Het zou niet slecht zijn als mensen iets eerder gedwongen hulp zouden krijgen.
Zoals Fierce het nu beschrijft is die hulp dan vooral in het belang van haar en de samenleving omdat men dan niet wordt geconfronteerd met 'dit soort mensen'. Dat lijkt me al het verkeerde uitgangspunt.

quote:
Hoe minder een samenleving variatie in normaliteit en burgerschap toestaat, hoe geringer de mogelijkheden worden voor volwaardig burgerschap.
pi_141066522
quote:
7s.gif Op zaterdag 14 juni 2014 11:44 schreef Xa1pt het volgende:

[..]

Zoals Fierce het nu beschrijft is die hulp dan vooral in het belang van haar en de samenleving omdat men dan niet wordt geconfronteerd met 'dit soort mensen'. Dat lijkt me al het verkeerde uitgangspunt.
En dat dus.
Tails tell tales
  zaterdag 14 juni 2014 @ 11:46:42 #125
308438 Ser_Ciappelletto
Semi-professionele SJW
pi_141066545
quote:
7s.gif Op zaterdag 14 juni 2014 11:44 schreef Xa1pt het volgende:

[..]

Denk je niet dat het ook in het voordeel van die mensen zelf is of kan zijn?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')