quote:Debates over national independence are seldom rational. Since they deal with what may happen in the future, each side must convince voters that it is the better soothsayer. In the political battle over Scottish independence, which will come to a popular vote on September 18, two competing visions are clashing hard.
De huidige vlag bestaat uit de Schotse vlag (blauw met een witte X) met daaroverheen de Ierse (een rode X op wit) en de Engelse (een rode + op wit). Zonder Schotland zou je slechts een witte vlag met een rode * (als combinatie van X en +) overhouden.quote:Op donderdag 11 september 2014 14:40 schreef Kaneelstokje het volgende:
Zal de vlag eigenlijk veranderen, van het VK?
quote:Op donderdag 11 september 2014 10:25 schreef Individual het volgende:
[..]
Nieuwe UK vlag?
[ afbeelding ]
Met voetbal zal het iig niet uitmaken.quote:Op donderdag 11 september 2014 15:43 schreef SeLang het volgende:
Het zou me verbazen als ze de vlag dan aanpassen. De union jack is gewoon een historische vlag waar de meeste mensen een warm gevoel bij hebben. Ik denk dat weinigen er om staan te springen om dat te veranderen.
En dat dan het liefst iedere 20-25 jaar, om het overzichtelijk te houden.quote:Op vrijdag 12 september 2014 16:02 schreef martijnde3de het volgende:
Ik ben ook voor de YES stemEen volk moet zijn eigen toekomst bepalen en dat geldt ook voor Catalonië, Baskenland, Vlaanderen en ga zo maar verder.
Als Schotland vertrekt is het VK gewoon een land (Engeland) met twee extra provincie'tjes (Wales en Noord-Ierland). Haast overdreven om daar überhaupt nog een vlag, staatsstructuur etc. voor te hebben. Afgezien van alle rationele argumenten vind ik het wel jammer dat een groot en belangrijk stuk wereldgeschiedenis daarmee aan haar einde komt.quote:Op donderdag 11 september 2014 15:43 schreef SeLang het volgende:
Het zou me verbazen als ze de vlag dan aanpassen. De union jack is gewoon een historische vlag waar de meeste mensen een warm gevoel bij hebben. Ik denk dat weinigen er om staan te springen om dat te veranderen.
Wales wordt al decennia (eeuwen geloof ik zelfs) als land beschouwd.quote:Op zaterdag 13 september 2014 13:31 schreef Kaas- het volgende:
[..]
Als Schotland vertrekt is het VK gewoon een land (Engeland) met twee extra provincie'tjes (Wales en Noord-Ierland). Haast overdreven om daar überhaupt nog een vlag, staatsstructuur etc. voor te hebben. Afgezien van alle rationele argumenten vind ik het wel jammer dat een groot en belangrijk stuk wereldgeschiedenis daarmee aan haar einde komt.
Ga niet maar avatar stelen G.quote:Op vrijdag 12 september 2014 16:02 schreef martijnde3de het volgende:
Ik ben ook voor de YES stemEen volk moet zijn eigen toekomst bepalen en dat geldt ook voor Catalonië, Baskenland, Vlaanderen en ga zo maar verder.
Waarom zou Engeland niet in Schotland een basis kunnen houden?quote:Op zaterdag 13 september 2014 13:44 schreef SeLang het volgende:
Een Schots "Yes" wordt ook de doodsteek voor Trident (kernwapens) denk ik. Het is enorm duur om die duikboten te verplaatsen naar Engeland en daar een plek voor te vinden en in te richten met alle veiligheidsmaatregelen er omheen. Er is toch al veel verdeeldheid over dus dit wordt de nekslag.
Dat is ook wel een interessant aspect. Al zouden die Britse nucleaire duikboten voorlopig van Amerikaanse faciliteiten gebruik kunnen maken natuurlijk en er zal wel een overgangsregeling met de Schotten getroffen worden.quote:Op zaterdag 13 september 2014 13:44 schreef SeLang het volgende:
Een Schots "Yes" wordt ook de doodsteek voor Trident (kernwapens) denk ik. Het is enorm duur om die duikboten te verplaatsen naar Engeland en daar een plek voor te vinden en in te richten met alle veiligheidsmaatregelen er omheen. Er is toch al veel verdeeldheid over dus dit wordt de nekslag.
Omdat de Schotse nationalisten dat expliciet uitsluiten. Die willen gewoon geen kernwapens op Schotse bodem.quote:Op zaterdag 13 september 2014 13:48 schreef Kaneelstokje het volgende:
[..]
Waarom zou Engeland niet in Schotland een basis kunnen houden?
Oh zeker, ik bedoelde dat niet letterlijk, maar om beeldend te maken dat zo'n unie alle poespas die ermee gepaard gaat na een eventueel vertrek van Schotland een beetje overdreven lijkt aangezien Wales en Noord-Ierland t.o.v. Engeland niet meer dan twee kleine provincietjes lijken.quote:Op zaterdag 13 september 2014 13:35 schreef Kaneelstokje het volgende:
[..]
Wales wordt al decennia (eeuwen geloof ik zelfs) als land beschouwd.
Maar dat is dan een overgangsregeling en daar ligt het echte probleem ook niet. Het probleem is dat je ergens in het dichtbevolkte Engeland een geschikte nieuwe plek moet vinden, veiligheidszones er omheen creëren etc. Dus je moet dan ook mensen gaan verplaatsen, gebied onteigenen, etc. Maar we leven niet meer in de koude oorlog en er is domweg geen draagvlak voor dat soort grote investeringen in militaire dingen.quote:Op zaterdag 13 september 2014 13:51 schreef remlof het volgende:
[..]
Dat is ook wel een interessant aspect. Al zouden die Britse nucleaire duikboten voorlopig van Amerikaanse faciliteiten gebruik kunnen maken natuurlijk en er zal wel een overgangsregeling met de Schotten getroffen worden.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |