Dat is geen aanname?quote:Op zondag 8 juni 2014 19:17 schreef r_one het volgende:
[..]
Of optie 3: Telfort heeft de aansluiting onrechtmatig gecancelled (want contract met TS).
Voorwaarde van dat contract is dat je de dienst laat leveren op je woonadres. TS is verhuisd en heeft daarbij de levering niet tijdig laten omzetten naar het nieuwe woonadres. Daarmee heeft TS contractbreuk gepleegd, wat aan het licht is gekomen toen de nieuwe bewoner op het leveringsadres een contract heeft aangevraagd.quote:Op zondag 8 juni 2014 19:17 schreef r_one het volgende:
[..]
Of optie 3: Telfort heeft de aansluiting onrechtmatig gecancelled (want contract met TS).
Nee, dat is een conclusie.quote:
Waar staat dat?quote:Op zondag 8 juni 2014 19:22 schreef Ivo1985 het volgende:
[..]
Voorwaarde van dat contract is dat je de dienst laat leveren op je woonadres.
Wat is er lieverd?quote:
Er zijn drie conclusies mogelijk.quote:
Rechtsfilosofie blijkt toch moeilijker dan gedachtquote:Op zondag 8 juni 2014 20:00 schreef hottentot het volgende:
[..]
Er zijn drie conclusies mogelijk.
Nu één van die drie als waarheid beschouwen is een aanname gezien het gebruik aan informatie.
Zo moeilijk is dat toch niet.
Omdat de nieuwe bewoner de lijn nodig heeft. Wat geeft jou het recht om een abonnement te behouden op een adres waar je niet meer woont (wat je doet als je wekenlang na je verhuizing wacht met doorgeven aan Telfort), terwijl de nieuwe bewoner daar internet wil aanvragen? Dat kan natuurlijk niet.quote:
Uiteraard. Maar nu heeft TS een nieuw woonadres, dus moet Telfort op het nieuwe adres leveren. Lijkt mij.quote:Op zondag 8 juni 2014 21:08 schreef heiden6 het volgende:
[..]
Omdat de nieuwe bewoner de lijn nodig heeft. Wat geeft jou het recht om een abonnement te behouden op een adres waar je niet meer woont (wat je doet als je wekenlang na je verhuizing wacht met doorgeven aan Telfort), terwijl de nieuwe bewoner daar internet wil aanvragen? Dat kan natuurlijk niet.
Klopt, en het had dan ook op de weg van TS gelegen om, als hij daarop geattendeerd werd (door Telfort of de nieuwe bewoner), de verhuizing van de Telfort dienst te bewerkstelligen. Wat geeft Telfort het recht om een abonnement zonder overleg met of medeweten van TS plompverloren te beëindigen? Dat kan natuurlijk net zo min.quote:Op zondag 8 juni 2014 21:08 schreef heiden6 het volgende:
[..]
Omdat de nieuwe bewoner de lijn nodig heeft. Wat geeft jou het recht om een abonnement te behouden op een adres waar je niet meer woont (wat je doet als je wekenlang na je verhuizing wacht met doorgeven aan Telfort), terwijl de nieuwe bewoner daar internet wil aanvragen? Dat kan natuurlijk niet.
Het is de verantwoordelijkheid van TS om de lijn te verhuizen, dit staat ook in de AV waar hij akkoord mee is gegaan. (Bovendien spreekt het ook voor zich dat hij dit zelf aan moet geven bij Telfort, anders weet men daar natuurlijk niet dat hij verhuist.)quote:Op zondag 8 juni 2014 23:39 schreef r_one het volgende:
[..]
Klopt, en het had dan ook op de weg van TS gelegen om, als hij daarop geattendeerd werd (door Telfort of de nieuwe bewoner), de verhuizing van de Telfort dienst te bewerkstelligen. Wat geeft Telfort het recht om een abonnement zonder overleg met of medeweten van TS plompverloren te beëindigen? Dat kan natuurlijk net zo min.
Enneh ... "wekenlang"?
Je had begrepen dat er nogal wat onduidelijkheid is over artikel 13.2?quote:Op maandag 9 juni 2014 00:20 schreef heiden6 het volgende:
[..]
Het is de verantwoordelijkheid van TS om de lijn te verhuizen, dit staat ook in de AV waar hij akkoord mee is gegaan.
Dat mag allemaal zijn maar dat laat onverlet dat Telfort niet de overeenkomst kan ontbinden (en toch weer niet ontbinden want ze vorderen wel het geld bij TS). Dan had Telfort dat in de AV moeten opnemen.quote:(Bovendien spreekt het ook voor zich dat hij dit zelf aan moet geven bij Telfort, anders weet men daar natuurlijk niet dat hij verhuist.)
Het abonnement liep op een adres waar nu iemand anders de enige bewoner is, die vraagt aan abonnement aan op dat adres. Telfort is verplicht daaraan mee te werken als er een verzoek komt van de nieuwe provider (van de nieuwe bewoner).
De beste oplossing zou zijn dat Telfort dan contact opneemt met TS om te vragen hoe het zit. Echter blijft het volgens mij zijn verantwoordelijkheid om de verhuizing tijdig door te geven.
Laat ik voorop stellen dat ik vooral de technische kant ken, en beperkt de juridische kant. Maar voor zover ik weet is dat afgedwongen in de regels die de organisaties die de consumenten belangen verdedigen hebben bedongen.quote:Op zondag 8 juni 2014 23:39 schreef r_one het volgende:
[..]
Klopt, en het had dan ook op de weg van TS gelegen om, als hij daarop geattendeerd werd (door Telfort of de nieuwe bewoner), de verhuizing van de Telfort dienst te bewerkstelligen. Wat geeft Telfort het recht om een abonnement zonder overleg met of medeweten van TS plompverloren te beëindigen? Dat kan natuurlijk net zo min.
Enneh ... "wekenlang"?
Mooi onderbouwde postquote:Op maandag 9 juni 2014 10:00 schreef Dennism het volgende:
[..]
Laat ik voorop stellen dat ik vooral de technische kant ken, en beperkt de juridische kant. Maar voor zover ik weet is dat afgedwongen in de regels die de organisaties die de consumenten belangen verdedigen hebben bedongen.
Voor mijn ervaring reikt lijkt het mij dat de gang van zaken in dit geval als volgt is: Nieuwe bewoner vraagt ADSL aan (met de optie enige bewoner), op dat moment is telfort wettelijk verplicht om de oude lijn vrij te geven, en dus het leveringsgedeelte van het contract te beëindigen tenzij er een verhuizingsverzoek ligt. De contractant krijgt hier een brief van op zijn bekende woon adres (Nieuwe adres niet doorgegeven, dan zal je dus ook het schrijven niet ontvangen). TS zit wanneer hij niet tijdig reageert aan een contract waar geen leveringsplicht meer op zit, maar wel een betaalplicht (dit deel is voor zover ik weet door de providers bedongen bij het maken van de afspreken van de regelgeving).
Om dit te voorkomen moet je voor zover mijn ervaring reikt minimaal 2 weken voor de sleutel overdracht opgeven dat je de lijn wil verhuizen (deze termijn staat geloof ik bij iedere provider in de AV voor zover ik gezien heb in de gevallen waar ik direct met een issue als dit te maken heb gehad), vanaf dat moment zijn er voor zover ik weet 2 opties, optie 1, ze kunnen de lijn verhuizen, en de levering zal doorgaan op het nieuwe adres, of optie 2 de provider in kwestie kan niet leveren op het nieuwe adres en het contract kan met een opzeg termijn van 1 maand ontbonden worden (onafhankelijk van het aantal contractmaanden dat je nog zou hebben).
Dit klinkt logisch. Providers worden verplicht de lijn vrij te geven om ervoor te zorgen dat bewoners niet met rompslomp van de vorige bewoner opgezadeld zitten. Echter, om te voorkomen dat verhuizen als truukje gebruikt wordt om onder een bestaand contract uit te komen (door simpelweg geen nieuw adres op te geven), is het blijkbaar mogelijk dat je wel een betaalplicht hebt maar dat de provider niet hoeft te leveren. Klinkt wel logisch en fair.quote:Op maandag 9 juni 2014 10:00 schreef Dennism het volgende:
[..]
Laat ik voorop stellen dat ik vooral de technische kant ken, en beperkt de juridische kant. Maar voor zover ik weet is dat afgedwongen in de regels die de organisaties die de consumenten belangen verdedigen hebben bedongen.
Voor mijn ervaring reikt lijkt het mij dat de gang van zaken in dit geval als volgt is: Nieuwe bewoner vraagt ADSL aan (met de optie enige bewoner), op dat moment is telfort wettelijk verplicht om de oude lijn vrij te geven, en dus het leveringsgedeelte van het contract te beëindigen tenzij er een verhuizingsverzoek ligt. De contractant krijgt hier een brief van op zijn bekende woon adres (Nieuwe adres niet doorgegeven, dan zal je dus ook het schrijven niet ontvangen). TS zit wanneer hij niet tijdig reageert aan een contract waar geen leveringsplicht meer op zit, maar wel een betaalplicht (dit deel is voor zover ik weet door de providers bedongen bij het maken van de afspreken van de regelgeving).
Om dit te voorkomen moet je voor zover mijn ervaring reikt minimaal 2 weken voor de sleutel overdracht opgeven dat je de lijn wil verhuizen (deze termijn staat geloof ik bij iedere provider in de AV voor zover ik gezien heb in de gevallen waar ik direct met een issue als dit te maken heb gehad), vanaf dat moment zijn er voor zover ik weet 2 opties, optie 1, ze kunnen de lijn verhuizen, en de levering zal doorgaan op het nieuwe adres, of optie 2 de provider in kwestie kan niet leveren op het nieuwe adres en het contract kan met een opzeg termijn van 1 maand ontbonden worden (onafhankelijk van het aantal contractmaanden dat je nog zou hebben).
Zou dit niet betekenen dat als persoon A en B op een bepaald adres wonen, en er een op naam van persoon A een jaarcontract wordt afgesloten met een internetprovider, ze hier zomaar vanaf kunnen na 3 maanden door persoon B een contract aan te laten vragen op hetzelfde adres? Persoon A wordt dan van de lijn gegooid en claimt dat hij niet meer hoeft te betalen, want er wordt niet meer geleverd.quote:Op maandag 9 juni 2014 00:35 schreef r_one het volgende:
[..]
Je had begrepen dat er nogal wat onduidelijkheid is over artikel 13.2?
[..]
Dat mag allemaal zijn maar dat laat onverlet dat Telfort niet de overeenkomst kan ontbinden (en toch weer niet ontbinden want ze vorderen wel het geld bij TS). Dan had Telfort dat in de AV moeten opnemen.
Persoon A claimt echter niet dat hij niet meer hoeft te betalen maar claimt verhuizing en nakoming van de overeenkomst op een ander adres.quote:Op maandag 9 juni 2014 20:12 schreef heiden6 het volgende:
[..]
Zou dit niet betekenen dat als persoon A en B op een bepaald adres wonen, en er een op naam van persoon A een jaarcontract wordt afgesloten met een internetprovider, ze hier zomaar vanaf kunnen na 3 maanden door persoon B een contract aan te laten vragen op hetzelfde adres? Persoon A wordt dan van de lijn gegooid en claimt dat hij niet meer hoeft te betalen, want er wordt niet meer geleverd.
Een wederom technische oorzaak kan zijn dat op het nieuwe adres van A ook nog een aansluiting zit, op dat moment is een verhuizing niet mogelijk, en moet TS eerst zorgen dat de oude bewoner van zijn nieuwe huis de verbinding correct opzegt, of zelf een nieuw contract afsluiten met de optie "enige bewoner". Geen idee of dit het geval is, maar het is een mogelijkheid die ik ook al eens ben tegen gekomen.quote:Op maandag 9 juni 2014 20:37 schreef r_one het volgende:
[..]
Persoon A claimt echter niet dat hij niet meer hoeft te betalen maar claimt verhuizing en nakoming van de overeenkomst op een ander adres.
Ik heb nog geen enkel steekhoudend argument gezien waarom de dienst Telfort van persoon A niet (alsnog) op het nieuwe adres kan worden voortgezet onder het oude contract.
Dan kan Telfort het contract met de oude bewoner op adres A toch opzeggen? Telfort kon het bij TS immers ook. Juridisch valt niet in te zien waarom daar een nieuw contract (met TS) voor nodig is.quote:Op maandag 9 juni 2014 23:53 schreef Dennism het volgende:
[..]
Een wederom technische oorzaak kan zijn dat op het nieuwe adres van A ook nog een aansluiting zit, op dat moment is een verhuizing niet mogelijk, en moet TS eerst zorgen dat de oude bewoner van zijn nieuwe huis de verbinding correct opzegt, of zelf een nieuw contract afsluiten met de optie "enige bewoner". Geen idee of dit het geval is, maar het is een mogelijkheid die ik ook al eens ben tegen gekomen.
Voor zover ik heb kunnen lezen zijn geen van beide technische problemen zo aan TS gecommuniceerd. Dat laat onverlet dat er juridisch geen bezwaar is om de dienst te verhuizen.quote:Een andere technische oorzaak die ik ook wel eens in het verleden ben tegen gekomen is wanneer er op het adres waar de verhuizing heen moet geen (KPN) telefoon aansluiting actief is, dat wilde in het verleden ook nog wel eens problemen geven (geen idee of dit probleem nog steeds kan voorkomen, maar in dat geval kan het zijn dan KPN eerst moet activeren voordat een verhuizing ingezet kan worden).
Dat mag zo zijn maar is nog geen reden om TS te laten betalen zonder een dienst te leveren.quote:Bij ADSL zie je helaas een boel van dit gedoe omdat vaak per huis qua aderparen technisch maar 1 aansluiting mogelijk is. Als dus ook maar 1 partij in het geheel een fout maakt (Een van de 3 consumenten partijen in een verhuizing, of een van de provider(s) dan heb je al snel "gedoe" helaas.
Ik durf niet te zeggen of bij een verhuizing mocht er op het doel adres al een verbinding actief zijn die provider ook wettelijk verplicht is om mee te werken. Bij een nieuw contract (met de optie enige bewoner) is dat wettelijk verplicht, ik durf niet te zeggen of die optie ook in de wet staat voor een verhuizing (mocht dat niet zo zijn, dan zal die provider die er al actief zijn namelijk nooit de lijn vrijgeven) en kan telfort dus ook nooit leveren.quote:Op dinsdag 10 juni 2014 05:04 schreef r_one het volgende:
[..]
Dan kan Telfort het contract met de oude bewoner op adres A toch opzeggen? Telfort kon het bij TS immers ook. Juridisch valt niet in te zien waarom daar een nieuw contract (met TS) voor nodig is.
[..]
Voor zover ik heb kunnen lezen zijn geen van beide technische problemen zo aan TS gecommuniceerd. Dat laat onverlet dat er juridisch geen bezwaar is om de dienst te verhuizen.
[..]
Dat mag zo zijn maar is nog geen reden om TS te laten betalen zonder een dienst te leveren.
Omdat het contract reeds beëindigd is op grond van het niet nakomen van de verplichting om een verhuizing tijdig door te geven.quote:Op maandag 9 juni 2014 20:37 schreef r_one het volgende:
[..]
Persoon A claimt echter niet dat hij niet meer hoeft te betalen maar claimt verhuizing en nakoming van de overeenkomst op een ander adres.
Ik heb nog geen enkel steekhoudend argument gezien waarom de dienst Telfort van persoon A niet (alsnog) op het nieuwe adres kan worden voortgezet onder het oude contract.
Waar staat dat Telfort gerechtigd is de overeenkomst dan te beëindigen?quote:Op dinsdag 10 juni 2014 16:03 schreef Ivo1985 het volgende:
[..]
Omdat het contract reeds beëindigd is op grond van het niet nakomen van de verplichting om een verhuizing tijdig door te geven.
onzin, het gaat om voortzetting op nieuw adres.quote:Op dinsdag 10 juni 2014 16:03 schreef Ivo1985 het volgende:
[..]
Omdat het contract reeds beëindigd is op grond van het niet nakomen van de verplichting om een verhuizing tijdig door te geven.
waarom blijven mensen dit steeds zeggen? Het contract is niet beëindigd, TS moet immers nog steeds betalen.quote:Op dinsdag 10 juni 2014 16:03 schreef Ivo1985 het volgende:
[..]
Omdat het contract reeds beëindigd is op grond van het niet nakomen van de verplichting om een verhuizing tijdig door te geven.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |