Je zou nog gaan denken dat het hele boek alleen dáár over ging. Volgens mij beschrijft het een langere periode en is dit alleen het einde van het verhaal.quote:Op zaterdag 31 mei 2014 19:57 schreef Marrije het volgende:
[..]
Dat plaatst het wel in een ander perspectief inderdaad.
En dan zul je het ook anders ervaren misschien.
Los daarvan: niet iedereen kan het handelen. Er zijn er ook die dat wel kunnen en doen.
En ook als je dat niet kunt is het niet meteen een schande wat mij betreft.
Maar om dan op Hawai te gaan uitwaaien en je vriend na zn dood te kakken zetten voor een redelijk publiek dat vind ik wat onfatsoenlijk. Over lijken gaan om je gram te halen, als we maar wel weten dat hij tegen haar loog door die alcohol en dat hij laveloos op de grond lag. Why? Wat de reden ook was, ik vind het niet rechtvaardig.
Was het dat wel dat zij de dupe werd van zijn alcoholprobleem? Ook niet, maar om dan de barricade op te gaan met je wijzende vinger vind ik er ver over.
Nog los van mijn begrip al dan niet, dat voor zo'n groot publiek vertellen vind ik nogal een trap na. Te prive om zo eenzijdig op straat te gooien.quote:Op zaterdag 31 mei 2014 20:50 schreef deedeetee het volgende:
[..]
Je zou nog gaan denken dat het hele boek alleen dáár over ging. Volgens mij beschrijft het een langere periode en is dit alleen het einde van het verhaal.
Veel mensen vinden het heel erg begrijpelijk dat hij ging drinken. Voor die mensen kan het dus geen enkel probleem zijn dat zij er over schrijft. Als het begrijpelijk is is t immers niet erg om te doen en dan mag dat ook verteld worden toch ?
Dit.quote:Op zaterdag 31 mei 2014 20:53 schreef Marrije het volgende:
[..]
Nog los van mijn begrip al dan niet, dat voor zo'n groot publiek vertellen vind ik nogal een trap na. Te prive om zo eenzijdig op straat te gooien.
Ik vind dit wat kort door de bocht.quote:Op zaterdag 31 mei 2014 20:50 schreef deedeetee het volgende:
[..]
Als het begrijpelijk is is t immers niet erg dat hij dit deed en dan mag dat ook best wel verteld worden toch ?
Oh ja? Weleens een zieke partner gehad? Ik wel, namelijk. Twee maanden volhouden valt nogal tegen als je echt niets leuks meer hebt samen, iedere dag is een strijd en je bent helemaal gesloopt. Ik heb het volgehouden omdat ik geloofde dat het goed zou komen, maar kan me echt levendig voorstellen dat het niet voor iedereen te doen is. Ik hoop nooit meer zoiets mee te hoeven maken. Het was het zwaarste wat ik ooit heb gedaan, terwijl ik toch al een en ander had meegemaakt...quote:Op vrijdag 30 mei 2014 18:17 schreef El_Matador het volgende:
[..]
Jij ziet het als wangedrag en nog wel langdurig wangedrag. Alleen maar omdat je die Lideweij gelooft op haar blauwe ogen.
Van Sander kunnen we de kant van het verhaal niet meer horen, wat het boek sowieso een egocentrisch beeld maakt.
Twee maanden voor een vastgestelde datum (euthanasie) ertussenuit knijpen, slaat nergens op. Die 2 maandjes kan je best volhouden.
euhhhmmmquote:Op zaterdag 31 mei 2014 20:57 schreef Marrije het volgende:
[..]
Ik vind dit wat kort door de bocht.
Zou ik iets kunnen begrijpen zonder er begrip voor te hebben? Ik denk het wel.
En zou ik het dan ook nog kunnen afkeuren? Ik denk het wel.
Jouw conclusie vind ik dus wat kort door de bocht.
Dat hij grote hoeveelheden alcohol nuttigde, had ze het daar maar bij gelaten. Maar nee, wij moeten ook weten dat hij wodka in een waterflesje heeft gestopt en dat hijdaarover loog tegen haar. En dat hij laveloos op de grond lag. Normaliter schreeuw je dat niet van de daken, zeker niet als je veelliefde hebt gedeeld. Uit respect voor de ander, omdat het een eenzijdig verhaal is, zou je dan beter je mond kunnen houden over dat soort details.quote:Op zaterdag 31 mei 2014 21:19 schreef deedeetee het volgende:
[..]
euhhhmmm
Je vind het vergeeflijk dat hij iets verkeerds deed, maar vind het onvergeeflijk dat zij er over verteld ? Begrijp ik dat goed ?
Zoiets intiems vertel je niet door ? Sinds wanneer is het nuttigen van grote hoeveelheden alcohol een intieme daad ?
Hij had de dood voor ogen en kon dat absoluut niet mee om gaan. Ze probeerde hem te helpen is samen met hem in Therapie gegaan maar dat hielp niet. Hij wilde zijn eigen destructieve weg gaan en die weg kon zij niet aan. Waarom is zij dan slecht ?
Zijn gedrag is vergeeflijk, haar gedrag niet.... Als zij nu ook opeens de dood voor ogen kreeg ? Had ze t dan wél mogen vertellen ?
Dat vind ik nu zo vreemd, want waarom mag ze dat dan niet vertellen als het zo gebeurd is en dit alles de druppel was die bij haar de emmer deed overlopen ? Dat hij haar beloog en bedroog en zij daar nogal door in de war raakte.quote:Op zaterdag 31 mei 2014 21:25 schreef Marrije het volgende:
[..]
Dat hij grote hoeveelheden alcohol nuttigde, had ze het daar maar bij gelaten. Maar nee, wij moeten ook weten dat hij wodka in een waterflesje heeft gestopt en dat hijdaarover loog tegen haar. En dat hij laveloos op de grond lag. Normaliter schreeuw je dat niet van de daken, zeker niet als je veelliefde hebt gedeeld. Uit respect voor de ander, omdat het een eenzijdig verhaal is, zou je dan beter je mond kunnen houden over dat soort details.
Nee, ik vroeg me af of dat de jouwe was.quote:Dat zijn gedrag vergeeflijk is en dat van haar niet, is jouw conclusie?
Jouw conclusie na de want zou dan niet de mijne zijn. Maar ik heb het al eerder gezegd, hij kan niet kiezen, en als je naast het leed tijdens een ziekte zoveel liefde hebt gedeeld, waarom stel je je eigen belang dan zo boven die van je overleden ex, waarom haal je die door het slijk. Dat vind ik erover, dat vind ik haar niet sieren. Over de doden niets dan goeds is ook niet mijn motto, maar door het slijk halen vind ik het andere uiterste, of het nou waar is of niet.quote:Op zaterdag 31 mei 2014 21:42 schreef deedeetee het volgende:
[..]
Dat vind ik nu zo vreemd, want waarom mag ze dat dan niet vertellen als het zo gebeurd is en dit alles de druppel was die bij haar de emmer deed overlopen ? Dat hij haar beloog en bedroog en zij daar nogal door in de war raakte.
Maar goed, zo kunnen we nog wel ff doorgaan. Het lijkt er op neer te komen dat hij dingen deed waarvan jij ook vind dat ze helemaal niet in de haak waren maar omdat hij nu dood is moet zij het maar in stilte verkroppen want dat is in ZIJN belang....
[..]
Nee, ik vroeg me af of dat de jouwe was.
Je snapt dat het al die voorgaande jaren om hem, en alleen om hem en zijn ziekte is gegaan? Waarom zou de andere kant, die van de partner en verzorger, niet verteld mogen worden in alle eerlijkheid en zonder de waarheid te verbloemen? Het gebeurt vaker dat mensen voor zo'n onmogelijke keuze staan, 1 op de 4 was het toch?, hoe wil je het taboe dat daarop rust ooit doorbreken als je er niet eerlijk over praat? Waarom mag de zieke niet aangesproken worden op zijn gedrag als dat nog meer lasten legt op de schouders van de partner/omgeving? Ontslaat zijn ziekte hem van zijn verantwoordelijkheid om zich enigszins fatsoenlijk te gedragen? De zieke mag alles en de verzorgende heeft zijn bek te houden en in stilte te lijden?quote:Op zaterdag 31 mei 2014 20:04 schreef Marrije het volgende:
[..]
precies, het gaat om haar en alleen om haar.
En of ze hem nou expres te kakken wil zetten of niet, ze doet het wel.
Je bent serieus? Dus ouderen worden mishandeld omdat ze alles mogen maken (omdat ze ziek zijn) en de verzorgers het niet meer aankunnen en voor zichzelf opkomen?quote:Op zondag 1 juni 2014 12:44 schreef moussie het volgende:
[..]
Google maar eens op ouderenmishandeling .. dat zijn ook de gevolgen van dit taboe ..
Volgens mij heb ik dat inmiddels al een paar keer heel duidelijk uitgelegd. Daar hoef je het uiteraard niet mee eens te zijn, maar duidelijker dan ik al ben geweest kan ik echt niet zijn.quote:Op zondag 1 juni 2014 12:44 schreef moussie het volgende:
[..]
Je snapt dat het al die voorgaande jaren om hem, en alleen om hem en zijn ziekte is gegaan? Waarom zou de andere kant, die van de partner en verzorger, niet verteld mogen worden in alle eerlijkheid en zonder de waarheid te verbloemen? Het gebeurt vaker dat mensen voor zo'n onmogelijke keuze staan, 1 op de 4 was het toch?, hoe wil je het taboe dat daarop rust ooit doorbreken als je er niet eerlijk over praat? Waarom mag de zieke niet aangesproken worden op zijn gedrag als dat nog meer lasten legt op de schouders van de partner/omgeving? Ontslaat zijn ziekte hem van zijn verantwoordelijkheid om zich enigszins fatsoenlijk te gedragen? De zieke mag alles en de verzorgende heeft zijn bek te houden en in stilte te lijden?
Google maar eens op ouderenmishandeling .. dat zijn ook de gevolgen van dit taboe .. de verzorgende staat er alleen voor, die mag nog niet eens vertellen dat de zieke zich als een klootzak gedraagt, en dan krijg je dus machteloze woede in een uitzichtloze situatie.
Ja ik ben serieus. En ja, veel ouderen die mishandelt worden denken inderdaad dat ze alles kunnen maken. En de verzorgende van deze oudere kan evenmin over het onredelijke gedrag praten en wat het met hem doet, dat taboe kent geen leeftijdsgrens of zo. Of denk je dat het zoveel anders is als je een paar decennia ouder bent?quote:Op zondag 1 juni 2014 13:07 schreef Drxx het volgende:
[..]
Je bent serieus? Dus ouderen worden mishandeld omdat ze alles mogen maken (omdat ze ziek zijn) en de verzorgers het niet meer aankunnen en voor zichzelf opkomen?![]()
Zo niet, dan snap ik je vergelijking/de relevantie niet helemaal.
Je vergelijking heeft dus betrekking op de mensen die hun narcistische ouders verzorgen en niet op verzorgingstehuizen? Of hoe moet ik dit zien?quote:Op zondag 1 juni 2014 13:44 schreef moussie het volgende:
[..]
Ja ik ben serieus. En ja, veel ouderen die mishandelt worden denken inderdaad dat ze alles kunnen maken. En de verzorgende van deze oudere kan evenmin over het onredelijke gedrag praten en wat het met hem doet, dat taboe kent geen leeftijdsgrens of zo. Of denk je dat het zoveel anders is als je een paar decennia ouder bent?
Ik heb het boek nog niet gelezen maar volgens mij valt dat * door het slijk halen * erg mee. Tenzij je er moeite mee hebt dat er ook maar iets negatiefs over de man wordt verteld. Ik heb dat niet. Niemand is volmaakt en we maken allemaal wel fouten.quote:Op zaterdag 31 mei 2014 22:27 schreef Marrije het volgende:
[..]
Jouw conclusie na de want zou dan niet de mijne zijn. Maar ik heb het al eerder gezegd, hij kan niet kiezen, en als je naast het leed tijdens een ziekte zoveel liefde hebt gedeeld, waarom stel je je eigen belang dan zo boven die van je overleden ex, waarom haal je die door het slijk. Dat vind ik erover, dat vind ik haar niet sieren. Over de doden niets dan goeds is ook niet mijn motto, maar door het slijk halen vind ik het andere uiterste, of het nou waar is of niet.
Nee en dat had ik ook aangegeven dacht ik.
Ik begrijp best dat hij naar de alcohol greep, kiezen voor verdoving. Al heb ik zelf helemaal niets met alcohol, ik drink het niet. Het zou ook niet mijn manier zijn geweest. En ik zou er best begrip voor hebben als ze hem dat niet zou vergeven. Maar om dan meteen maar alles op straat te gooien, nah, zie boven
iets negatiefs wel, ik heb dacht ik al aangeven waar voor mij de grens ligt, ik denk niet of alles maar op straat of helemaal niks, ik bekijk het wat genuanceerder.quote:Op zondag 1 juni 2014 14:33 schreef deedeetee het volgende:
[..]
Ik heb het boek nog niet gelezen maar volgens mij valt dat * door het slijk halen * erg mee. Tenzij je er moeite mee hebt dat er ook maar iets negatiefs over de man wordt verteld. Ik heb dat niet. Niemand is volmaakt en we maken allemaal wel fouten.
Ik vind jouw mening hierover nogal krampachtig overkomen.
Ik kan het niet echt genuanceerd vinden als je er al aanstoot aan neemt als zij uitlegt waarom ze niet meer verder kon en dan verteld over het liegen over wodka in een flesje water.quote:Op zondag 1 juni 2014 14:49 schreef Marrije het volgende:
[..]
iets negatiefs wel, ik heb dacht ik al aangeven waar voor mij de grens ligt, ik denk niet of alles maar op straat of helemaal niks, ik bekijk het wat genuanceerder.
Nou, verschrikkelijk allemaal. Guess what, dat doen vrijwel alle verslaafden.quote:Op zaterdag 31 mei 2014 21:25 schreef Marrije het volgende:
[..]
Dat hij grote hoeveelheden alcohol nuttigde, had ze het daar maar bij gelaten. Maar nee, wij moeten ook weten dat hij wodka in een waterflesje heeft gestopt en dat hijdaarover loog tegen haar.
Dan moet je toch eens beter leren lezen. Het is Marije die er moeilijk over doet.quote:Op zondag 1 juni 2014 15:37 schreef computergirl het volgende:
Heb jij het boek gelezen deedeetee?
Ik niet, maar ik heb begrepen dat zij hem een keer betrapt heeft op alcohol in een waterfles en twee keer was hij volgens haar laveloos. Datis in mijn ogen niet zo extreem schokkend.
Het lijkt alsof je nu je eigen ervaringen op de dode man aan het projecteren bent.
quote:Dat hij grote hoeveelheden alcohol nuttigde, had ze het daar maar bij gelaten. Maar nee, wij moeten ook weten dat hij wodka in een waterflesje heeft gestopt en dat hijdaarover loog tegen haar.
Waar komt dat narcistisch nou weer vandaan? En hoezo ouders? Genoeg ouderen die hun partner verzorgen. Het komt het meest voor bij ouderen, dus daar vindt je de meeste gedocumenteerde mishandeling. De situaties zullen per geval verschillen, maar het principe is op elke leeftijd hetzelfde .. een geliefde naaste is ziek en wordt door jou verzorgd, en als hij zich onredelijk gedraagt, wat dan?quote:Op zondag 1 juni 2014 13:49 schreef Drxx het volgende:
[..]
Je vergelijking heeft dus betrekking op de mensen die hun narcistische ouders verzorgen en niet op verzorgingstehuizen? Of hoe moet ik dit zien?
Ik lees prima en reageer op jou:quote:Op zondag 1 juni 2014 15:47 schreef deedeetee het volgende:
[..]
Dan moet je toch eens beter leren lezen. Het is Marije die er moeilijk over doet.
Uit een post van Marije:
[..]
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |