abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_140505328
quote:
0s.gif Op woensdag 28 mei 2014 20:08 schreef Molurus het volgende:

[..]

Transport en opslag van elektriciteit leidt altijd tot enorme rendementsverliezen. Hoe dichter bij de bron en hoe sneller de stroom wordt gebruikt, hoe beter.
Voor het transport over grotere afstanden gebruikt men gelijkstroom ipv wisselstroom. Dit leidt tot aanzienlijk geringer verliezen over grote afstanden.


NorNed-kabel
Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
pi_140505618
quote:
0s.gif Op woensdag 28 mei 2014 20:22 schreef __Saviour__ het volgende:
Dan verplaats je de macht die olielanden hebben naar zandlanden.
Geheel eens. Onderschat vooral de tribale cultuur in deze landen niet. Dat maakt het vanuit eigendomsrechten gezien een zeer hoog risico je investeringen te verliezen. Of je moet ¨gevarengeld¨ aan afpersers betalen die anders de boel beschadigen of lamleggen. Het is wat mij betreft voor westerse overheden een no go daar geld in te pompen. Wat private investeerders doen is hun risico. Maar die weten dit donders goed en willen natuurlijk mega vette subsidie om die risicopremie te financieren anders is het voor hen oninteressant.
Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
  donderdag 29 mei 2014 @ 19:43:14 #28
369021 tfors
gaarne wijzigen naar #ANONIEM
pi_140515741
http://www.gizmag.com/sunlight-carbon-dioxide-jet-fuel/31872/

deze techniek zou wel geschikt kunnen zijn voor bepaalde stabielere gebieden in de sahara lijkt mij.

gaat om brandstof maken uit water en Co2 met zonlicht, shell is een partner, volgende stap is opschalen naar industrial scale
  donderdag 29 mei 2014 @ 21:04:04 #29
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_140518369
quote:
1s.gif Op woensdag 28 mei 2014 20:53 schreef Socios het volgende:

[..]

Waarom worden windmolens dan ver in zee geplant en niet gewoon op het strand?
Die afstand valt in het niet bij een kabel van hier naar Afrika.
  donderdag 29 mei 2014 @ 21:04:46 #30
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_140518385
Soort van semi-relevant voor dit topic:

pi_140520353
quote:
0s.gif Op donderdag 29 mei 2014 21:04 schreef Erasmo het volgende:
Soort van semi-relevant voor dit topic:

In ons land:
http://www.nu.nl/wetensch(...)t-zonnefietspad.html
You can't convince a believer of anything; for their belief is not based on evidence, it's based on a deep seated need to believe
C. Sagan
  donderdag 29 mei 2014 @ 21:58:38 #32
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_140520507
quote:
Ligt er ook nog steeds niet. Maar dit is echt een paar stappen verder.
pi_140522402
quote:
0s.gif Op donderdag 29 mei 2014 21:58 schreef Erasmo het volgende:

[..]

Ligt er ook nog steeds niet. Maar dit is echt een paar stappen verder.
Klopt, ze hebben nu concrete plannen voor najaar 2014.
You can't convince a believer of anything; for their belief is not based on evidence, it's based on a deep seated need to believe
C. Sagan
pi_140522556
Waarom de sahara. Spanje is zonnig zat.
  donderdag 29 mei 2014 @ 22:46:36 #35
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_140522673
quote:
0s.gif Op donderdag 29 mei 2014 22:41 schreef The_stranger het volgende:

[..]

Klopt, ze hebben nu concrete plannen voor najaar 2014.
Ze hebben als sinds de introductie concrete plannen voor over een half jaar. Dat project in Amerika is al veel verder.
pi_140530737
Zijn er geen vergelijkbare projecten in zuid USA ofzo?
  vrijdag 30 mei 2014 @ 09:17:21 #37
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_140530764
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 mei 2014 09:15 schreef Ivo1986 het volgende:
Zijn er geen vergelijkbare projecten in zuid USA ofzo?
In Californië staat een centrale van 230MW.
  vrijdag 30 mei 2014 @ 12:13:46 #38
369021 tfors
gaarne wijzigen naar #ANONIEM
pi_140534573
quote:
Ik zal wel gek zijn, maar is dit nu niet -tig keer duurder dan gewoon zonnecellen op daken leggen, of eventueel over treinrails?
pi_140534638
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 mei 2014 12:13 schreef tfors het volgende:

[..]

Ik zal wel gek zijn, maar is dit nu niet -tig keer duurder dan gewoon zonnecellen op daken leggen, of eventueel over treinrails?
Het voordeel van het wegennet is dat je bij één deur hoeft aan te kloppen: de regering. Voor zonnepanelen op daken zul je elke huizenbezitter of verhuurder moeten aanspreken, dat is simpelweg te veel.
The problem is not the occupation, but how people deal with it.
pi_140534779
quote:
0s.gif Op woensdag 28 mei 2014 20:21 schreef The_stranger het volgende:

[..]

Op die stroom verliezen we al 10%. De afstand tot de Sahara is toch vele malen groter en weerstand neem schrikbarend toe als je de afstand fors verhoogt. Uiteindelijk is het rendement te laag.

Daarnaast wie gaat het doen? De Sahara is niet de meest stabiele omgeving qua politiek.
voor grote afstanden zou je over kunnen gaan op gelijkstroom
  vrijdag 30 mei 2014 @ 12:29:00 #41
308499 Dven
Den Bolle Gaar
pi_140534997
Heb er over na zitten denken om dat hier in Bulgarije te doen. Duurde niet lang eer ik doorhad dat het onmogelijk was. Laat staan als je nog eens een duizend kilometer verder wil.
"For the man sound of body and serene of mind, there is no such thing as bad weather; Every day has its beauty. And storms which whip the blood, do make it pulse more vigorously."
  vrijdag 30 mei 2014 @ 12:35:16 #42
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_140535190
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 mei 2014 12:13 schreef tfors het volgende:

[..]

Ik zal wel gek zijn, maar is dit nu niet -tig keer duurder dan gewoon zonnecellen op daken leggen, of eventueel over treinrails?
Nu nog wel, maar wellicht is het in de toekomst goedkoper dan asfalt. Vergeet niet dat het onderhoud en de reparatie van een asfaltweg veel kosten. Scheur of gat in de weg? Paar tegels vervangen en klaar.
pi_140535274
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 mei 2014 12:13 schreef tfors het volgende:

[..]

Ik zal wel gek zijn, maar is dit nu niet -tig keer duurder dan gewoon zonnecellen op daken leggen, of eventueel over treinrails?
dat ligt aan de opbrengst en aan de meerprijs in vergelijking met asfalt
en de kosten die er zijn om het wegdek te repareren ook als het om de tijd gaat dat een snelweg half afgesloten is bij werkzaamheden.
pi_140535431
theoretisch zal het energieverlies heel laag kunnen zijn als je spanning maar hoog genoeg opvoert
pi_140535545
Zonnepanelen worden ook minder efficiënt boven de 25 graden.
pi_140543664
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 mei 2014 12:49 schreef 1299 het volgende:
Zonnepanelen worden ook minder efficiënt boven de 25 graden.
Elk zonnepaneel heeft een negatieve temperatuurcoefficient en die geldt niet alleen boven de 25 graden, de opgegeven vermogens zijn bij 25 graden. Deze coefficient is ruwweg lineair en is circa -0.4 % per Kelvin temperatuur verhoging voor mono panelen. Kristallijne panelen hebben een lagere coeffcient en zijn daardoor geschikter voor hete klimaten.

Stel je hebt een paneel van 200 W en een temperatuurcoefficient van -0.5%/K dan het afgegeven vermogen bij en celtemperatuur van 70 C (onder dezelfde instralingintensiteit) zo'n 155 W.
  vrijdag 30 mei 2014 @ 17:36:33 #47
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_140543862
Klopt maar de instralingsintensiteit zal ook hoger zijn, het is immers met een reden warmer.
  † In Memoriam † zaterdag 31 mei 2014 @ 02:41:08 #48
25682 2cv
Niet subtiel
pi_140561291
quote:
0s.gif Op donderdag 29 mei 2014 22:44 schreef CafeRoker het volgende:
Waarom de sahara. Spanje is zonnig zat.
Daar heb je duizenden vierkante kilometers onbebouwd gebied ?
Op maandag 14 mei 2012 23:55 schreef Sjoegerd het volgende:
Volgens mij wordt geen enkele auto zo onderhouden en geliefd als de jouwe :)
https://www.facebook.com/groups/linkshandigen/
pi_140562090
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 mei 2014 02:41 schreef 2cv het volgende:

[..]

Daar heb je duizenden vierkante kilometers onbebouwd gebied ?
Ja :?
  zaterdag 31 mei 2014 @ 09:07:13 #50
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_140562464
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 mei 2014 02:41 schreef 2cv het volgende:

[..]

Daar heb je duizenden vierkante kilometers onbebouwd gebied ?
In Spanje ook hoor.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')