Mijn inkomen is het probleem niet. Ik verdien op zichzelf genoeg maar ik wil gewoon voorkomen dat ik geld uitgeef waar het onnodig is. Vind het een beetje geld weggooien. Ik was nooit erg bewust bezig met geld en tegenwoordig wel.quote:Op donderdag 29 mei 2014 10:37 schreef Pap89 het volgende:
Wat zijn de inkomsten, TS?
Wat houdt je momenteel bijvoorbeeld over om te sparen.
Dat kan ook mede bepalen of zo'n training niet 4x te duur is voor je inkomsten.
Ik vind dat een beetje zonde. Dan geef ik het liever aan een goed doel. Maar als ik bijvoorbeeld 40 euro uitgeef aan een verzekering die ook voor 20 euro te krijgen is, voel ik me een dief van mijn eigen portemonnee.quote:Op vrijdag 30 mei 2014 00:16 schreef WillemMiddelkoop het volgende:
Hangt 'n beetje van de situatie af he. Als je inderdaad genoeg verdient en genoeg buffer hebt (zie andere topic) dan zou ik het lekker zo laten en niet moeilijk doen of tientje meer of minder zo her en der.
Dat dus. Het kan veel opleveren als je alles zo eens langsloopt. Ben je nu al wat opgeschoten met onze tips?quote:Op vrijdag 30 mei 2014 07:37 schreef Extraneus het volgende:
Ik vind dat een beetje zonde. Dan geef ik het liever aan een goed doel. Maar als ik bijvoorbeeld 40 euro uitgeef aan een verzekering die ook voor 20 euro te krijgen is, voel ik me een dief van mijn eigen portemonnee.
Ja,precies. Nog niet, maar ik ben er wel mee bezig, onder meer met mijn inboedel/aansprakelijkheids/reis/rechtsbijstandsverzekering.quote:Op vrijdag 30 mei 2014 09:29 schreef blomke het volgende:
[..]
Dat dus. Het kan veel opleveren als je alles zo eens langsloopt. Ben je nu al wat opgeschoten met onze tips?
quote:Op vrijdag 30 mei 2014 14:41 schreef Pap89 het volgende:
Vooral ieder jaar, of desnoods om het jaar. Even alle verzekeringen/gas-licht/tv/internet even langslopen.
Dan kun je al snel weer wat besparen, of meer krijgen voor je geld.
Zo zijn er nog zat mensen die de hoofdprijs betalen voor een heel karig internet abonnement
Bedankt, da's waar. Het is inderdaad een continu proces.quote:Op vrijdag 30 mei 2014 14:55 schreef Holenbeer het volgende:
kortlopende abonnementen (gas, water, licht, telefoon, verzekering etc) afsluiten en ieder jaar profiteren van welkomstaanbiedingen
Juist door te zorgen dat je vaste lasten zo laag mogelijk zijn kun je lekker leven. Elke cent die je niet aan je vaste lasten hoeft uit te geven kun je namelijk variabel besteden aan datgene waar je op dat moment behoefte aan hebt.quote:Op donderdag 29 mei 2014 13:05 schreef Wijnbo het volgende:
Iedereen altijd maar overal op beknibbelenleef gewoon eens een keer! En ipv je vaste lasten verlagen en met veel moeite een paar tientjes per maand besparen zou je ook je inkomsten kunnen verhogen
Daarom dus die checken, strippen en/of oversluiten. Maakt geen bal uit of de electronen nou van centrale A of B komen.quote:Op vrijdag 30 mei 2014 19:21 schreef Ivo1985 het volgende:
Juist door te zorgen dat je vaste lasten zo laag mogelijk zijn kun je lekker leven.
Helemaal mee eens.quote:Op vrijdag 30 mei 2014 19:21 schreef Ivo1985 het volgende:
[..]
Juist door te zorgen dat je vaste lasten zo laag mogelijk zijn kun je lekker leven. Elke cent die je niet aan je vaste lasten hoeft uit te geven kun je namelijk variabel besteden aan datgene waar je op dat moment behoefte aan hebt.
En een belangrijk bijkomend voordeel is dat je je ook nog eens veel minder zorgen hoeft te maken over een eventuele toekomstige terugval in inkomen.
De reden dat ik het vraag is dat je het niet echt uitgeeft en dat het deel uitmakt van je vermogen - ook al kun je er niet meer bij.quote:
De vraag is denk ik meer wat je als vaste lasten ziet. Ik zou ook 'sparen' als vaste last zien ja, ook al kan je er (eventueel) gewoon bij wanneer nodig. Ik vind vaste lasten gewoon alles wat met een regelmatige/geplande interval van je inkomsten af gaat.quote:Op maandag 2 juni 2014 11:41 schreef Extraneus het volgende:
[..]
De reden dat ik het vraag is dat je het niet echt uitgeeft en dat het deel uitmakt van je vermogen - ook al kun je er niet meer bij.
Als je een vast bedrag voor jezelf spaart (op een vrij-opneembare spaarrekening bijvoorbeeld), reken je het ook dan tot je vaste lasten?
Nee. Overboeking van de hypotheek staat vast, kun je niet een maandje overslaan.quote:Op maandag 2 juni 2014 11:41 schreef Extraneus het volgende:
[..]
De reden dat ik het vraag is dat je het niet echt uitgeeft en dat het deel uitmakt van je vermogen - ook al kun je er niet meer bij.
Als je een vast bedrag voor jezelf spaart (op een vrij-opneembare spaarrekening bijvoorbeeld), reken je het ook dan tot je vaste lasten?
Oké, bedankt.quote:Op maandag 2 juni 2014 11:47 schreef Loveless85 het volgende:
[..]
De vraag is denk ik meer wat je als vaste lasten ziet. Ik zou ook 'sparen' als vaste last zien ja, ook al kan je er (eventueel) gewoon bij wanneer nodig. Ik vind vaste lasten gewoon alles wat met een regelmatige/geplande interval van je inkomsten af gaat.
Dat is waar. Het enige is dat het niet echt een 'last' is, want is eigen vermogensopbouw. Maar ik ben het met je eens.quote:Op maandag 2 juni 2014 11:50 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Nee. Overboeking van de hypotheek staat vast, kun je niet een maandje overslaan.
Ja, als het goed is wel. Het is een appartmentencomplex dus ik ben deeleigenaar van het gebouw.quote:Op maandag 2 juni 2014 13:35 schreef Blik het volgende:
@TS: Ik mis de opstalverzekering nog in je overzicht qua verzekeringen, of zit die inbegrepen bij de VVE?
In mijn Excel overzicht met spaarrekeningen en deposito's heb ik bewust de premie van mijn spaarhypotheek NIET meegenomen... want ik mag/kan er de komende 20 jaar toch niets mee doen.quote:Op maandag 2 juni 2014 11:41 schreef Extraneus het volgende:
[..]
Op zich correct. Maar je zou het wel mee moeten nemen in je schuldenoverzicht. Want je reele schuld is namelijk je hypotheekschuld minus je spaarpotjequote:Op maandag 2 juni 2014 15:39 schreef Ton76 het volgende:
[..]
In mijn Excel overzicht met spaarrekeningen en deposito's heb ik bewust de premie van mijn spaarhypotheek NIET meegenomen... want ik mag/kan er de komende 20 jaar toch niets mee doen.
En ook de belastingdienst rekent dat geld in dat "spaarpotje" niet tot vermogen (niet belast in box 3).
Dus ik (en ook de belastingdienst) zie dat geld dus ook niet als spaargeld.
Ah, okee... goed punt. Zo had ik het eigenlijk nog niet bekeken.quote:Op maandag 2 juni 2014 15:41 schreef Blik het volgende:
[..]
Op zich correct. Maar je zou het wel mee moeten nemen in je schuldenoverzicht. Want je reele schuld is namelijk je hypotheekschuld minus je spaarpotje
Het dikgedrukte. Neem bellen via internet in een alles in 1 pakket voor 40 euro, scheelt je 17 euro.quote:Op woensdag 28 mei 2014 12:56 schreef Extraneus het volgende:
Momenteel ben ik bezig om te kijken of ik mijn vaste lasten kan verlagen. Ik heb al wat lasten verlaagd mar vroeg me af of er andere dingen zijn die ik kan doen. Hierbij een overzicht van mijn vaste lasten; mijn vraag is of jullie er gekke dingen tussen zien (bijvoorbeeld overbodige of onnodig duren dingen) en of jullie tips hebben om ze te verlagen:
Hypotheek - hoofdsom ¤ 514,50
Privétraining krav maga ¤ 204,25
VvE-bijdrage (inclusief verwarming) ¤ 183,00
DUO (IBG) ¤ 88,21
Vodafone (mobiele telefoon) ¤ 48,99
Woonverzekering Aegon (inboeldel, reis, rechtsbijstand) ¤ 42,28
WOZ-, afvalstoffen- en rioolheffing ¤ 36,36
Eneco ¤ 33,00
Ziggo ¤ 30,70
Planet Internet (= ook KPN) ¤ 27,50
Waterschapsbelasting ¤ 19,47
Hypotheek - boeterente ¤ 16,58