Ze zeiden dat ze dan eerst moesten berekenen hoe veel ruimte ik nog had om extra te storten (omdat het eindkapitaal nooit meer mag zijn dan het doelkapitaal, en omdat de hoogste storting in een jaar nooit meer dan tien keer groter mag zijn dan de laagste storting) en de deadline voor het makem van die berekening voor dit jaar al was verstreken. Maar volgens mij had ik zo zesduizend euro kunnen storten.quote:
Bedankt, jij ook.quote:
Geweldig zeg. Je moet dar zelf over beginnen bij je bank? Bij mij is het woord nog nooit genoemd in gesprekken over mijn hypotheek. Ik zit bij de Rabobank.quote:Wij hebben een andere energieleverancier gekozen én m.b.v. rentemiddeling de hypotheekrente met 0,6% naar beneden geschroefd. Scheelt ongeveer ¤260 maandelijks.
Als ik zie wat we 5 jaar geleden aan hypotheekrente/maand betaalden (¤696), met wat we per 1-1-2015 gaan betalen (¤437), zijn onze woonlasten dramatisch gedaald.
Oh, dan schuif je het toch op naar 2015.quote:Op zaterdag 20 december 2014 09:24 schreef Extraneus het volgende:
[..]
Ze zeiden dat ze dan eerst moesten berekenen hoe veel ruimte ik nog had om extra te storten (omdat het eindkapitaal nooit meer mag zijn dan het doelkapitaal, en omdat de hoogste stoting in een jaar nooit meer dan tien keer groter mag zijn dan de laagste storting) en de deadline voor het makem van die berekening voor dit jaar al was verstreken. Maar volgens mij had ik zo zesduizend euro kunnen storten.
Klopt, maar dan heb ik niet het voordeel dat ik VRH over betaal.quote:Op zaterdag 20 december 2014 09:26 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Oh, dan schuif je het toch op naar 2015.
gedeelte van het geld boven de vrh heffing liquide maken en in de loop van 2015 dat uitgeven.quote:Op zaterdag 20 december 2014 10:23 schreef Extraneus het volgende:
[..]
Klopt, maar dan heb ik niet het voordeel dat ik VRH over betaal.
Beweegt je avatar trouwens pas sinds kort of is het me gewoon nooit opgevallen?![]()
quote:Op woensdag 28 mei 2014 12:56 schreef Extraneus het volgende:
Momenteel ben ik bezig om te kijken of ik mijn vaste lasten kan verlagen. Ik heb al wat lasten verlaagd mar vroeg me af of er andere dingen zijn die ik kan doen. Hierbij een overzicht van mijn vaste lasten; mijn vraag is of jullie er gekke dingen tussen zien (bijvoorbeeld overbodige of onnodig duren dingen) en of jullie tips hebben om ze te verlagen:
Hypotheek - hoofdsom ¤ 514,50
Privétraining krav maga ¤ 204,25
VvE-bijdrage (inclusief verwarming) ¤ 183,00
DUO (IBG) ¤ 88,21
Vodafone (mobiele telefoon) ¤ 48,99
Woonverzekering Aegon (inboeldel, reis, rechtsbijstand) ¤ 42,28
WOZ-, afvalstoffen- en rioolheffing ¤ 36,36
Eneco ¤ 33,00
Ziggo ¤ 30,70
Planet Internet (= ook KPN) ¤ 27,50
Waterschapsbelasting ¤ 19,47
Hypotheek - boeterente ¤ 16,58
Donatie ¤ 12,50
Overlijdensrisicoverzekering ¤ 5,11
Kosten Rabobankrekeningen ¤ 1,70
Maar dan heb ik die VRH al betaald. Alles wat op 1 januari 2015 boven de VRH-vrije voet op mijn rekening staat wordt belast.quote:Op zaterdag 20 december 2014 11:21 schreef Basp1 het volgende:
[..]
gedeelte van het geld boven de vrh heffing liquide maken en in de loop van 2015 dat uitgeven.
Klopt, heb ik al gehalveerd.quote:
Hij bedoelt gewoon vóór 1 januari ff flink pinnenquote:Op zaterdag 20 december 2014 11:28 schreef Extraneus het volgende:
[..]
Maar dan heb ik die VRH al betaald. Alles wat op 1 januari 2015 boven de VRH-vrije voet op mijn rekening staat wordt belast.
Zit er voor die verwarming een meter in jouw woning of gaat het voor het hele complex in 1x?quote:Op woensdag 28 mei 2014 12:56 schreef Extraneus het volgende:
VvE-bijdrage (inclusief verwarming) ¤ 183,00
Hier maak je een (veelgemaakte) denkfout. Het komt er op neer dat je denkt dat het geld op je spaarrekening wel van jou is, maar de schuld op de andere rekening niet... Daarvoor voelt afbetalen als "geld wat je kwijt bent", maar je was het allang kwijt. Je moest het alleen nog loslaten.quote:Op vrijdag 19 december 2014 21:40 schreef Extraneus het volgende:
Wel een geld dat je dan in één keer kwijt bent zonder dat je er zelfs iets aan overhoudt.
Ja, inderdaad.quote:Op zaterdag 20 december 2014 11:29 schreef quinoahipster het volgende:
Die Krav Maga had hij er al deels uitgedaan he.
Maar er valt nog meer te winnen idd.
Bedankt, ga ernaar kijken.quote:Grappige blog: http://www.mrmoneymustache.com
Ow.quote:Op zaterdag 20 december 2014 11:29 schreef quinoahipster het volgende:
[..]
Hij bedoelt gewoon vóór 1 januari ff flink pinnen
Voor het helecomplex in eeén keer. Medio 2016 gaan we waarschijnlijk over op individuele warmtemeters.quote:Op zaterdag 20 december 2014 11:52 schreef quinoahipster het volgende:
[..]
Zit er voor die verwarming een meter in jouw woning of gaat het voor het hele complex in 1x?
Dat soort dingen gaat mogelijkover anderhalf jaar spelen.quote:In het eerste geval zou je kunnen kijken of er nog wat te isoleren valt. Dubbel glas, of bv iets simpels als radiatorfolie. Ligt er wel aan hoe oud je huis is.
Ja, je hebt gelijk.quote:Op zaterdag 20 december 2014 12:02 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Hier maak je een (veelgemaakte) denkfout. Het komt er op neer dat je denkt dat het geld op je spaarrekening wel van jou is, maar de schuld op de andere rekening niet... Daarvoor voelt afbetalen als "geld wat je kwijt bent", maar je was het allang kwijt. Je moest het alleen nog loslaten.
Omdat ik dat eng vindt. Weet niet of die lessen altijd full contact zijn, maar ik hoor vaak dingen over gekneusde ribben en hechtingen. Zeker als mensen wild en onvoorzichtig zijn vind ik dat eng. Maar ik weet niet of er ook groepen zijn waarin het er niet zo heftig aan toe gaat.quote:Op zaterdag 20 december 2014 13:00 schreef Der_Kannibale het volgende:
Waarom ga je geen groepsles Krav Maga volgen TS? ik betaal ¤50,- per maand voor onbeperkt lessen per maand, je doet veel sociale contacten op en leert verdedigen tegen verschillende personen.
Ja, sinds een paar jaar draaien de oogjes. Met dank aan een user waar de naam me nu niet van te binnen schiet.quote:Op zaterdag 20 december 2014 10:23 schreef Extraneus het volgende:
[..]
Klopt, maar dan heb ik niet het voordeel dat ik VRH over betaal.
Beweegt je avatar trouwens pas sinds kort of is het me gewoon nooit opgevallen?![]()
Oké, was dus niet mijn verbeelding.quote:Op zaterdag 20 december 2014 15:25 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Ja, sinds een paar jaar draaien de oogjes. Met dank aan een user waar de naam me nu niet van te binnen schiet.
Het enige is dat ik nu iets van tachtig euro 'boete' betaal.quote:Dan het je het VRH-voordeel een jaar later. Lijkt me ook het punt niet echt.
Mensen op het bek meppen is toch het hele idee van Krav Maga?quote:Op zaterdag 20 december 2014 15:17 schreef Extraneus het volgende:
Omdat ik dat eng vindt. Weet niet of die lessen altijd full contact zijn, maar ik hoor vaak dingen over gekneusde ribben en hechtingen. Zeker als mensen wild en onvoorzichtig zijn vind ik dat eng. Maar ik weet niet of er ook groepen zijn waarin het er niet zo heftig aan toe gaat.
Dat is zo maar ik heb niet de behoefte om het even realistisch mee te maken als op straat. Snap dat je elkaar moeilijk kan gaan knuffelen maar er wordt bijvoorbeeld ook bescherming gedragen en die draag je op straat ook niet.quote:Op zaterdag 20 december 2014 15:27 schreef quinoahipster het volgende:
[..]
Mensen op het bek meppen is toch het hele idee van Krav Maga?
Onverlaten die je in een donker steegje tegenkomt laten zich ook niet zonder tegenstribbelen kapot slaan
Ik beoefen al een half jaar Krav Maga in groepsverband, en ik kan je geruststellen: Juist de beginners zijn heel voorzichtig en bij elke tik waarbij ze je aanraken krijg je sorry te horen :p. Voor gevorderden zijn er aparte lessen en full contact is alleen met de speciale fight class lessen. Voor beginners alleen slowfighting en light contact. Probeer het een keerquote:Op zaterdag 20 december 2014 15:37 schreef Extraneus het volgende:
[..]
Dat is zo maar ik heb niet de behoefte om het even realistisch mee te maken als op straat. Snap dat je elkaar moeilijk kan gaan knuffelen maar er wordt bijvoorbeeld ook bescherming gedragen en die draag je op straat ook niet.
Bedankt voor de uitleg. Maar kennelijk verschilt het wel, want in Den Haag is er een krav magaschool waar iedereen door elkaar traint. Welke school geeft de krav magalessen die jij bedoelt?quote:Op zaterdag 20 december 2014 15:51 schreef Der_Kannibale het volgende:
[..]
Ik beoefen al een half jaar Krav Maga in groepsverband, en ik kan je geruststellen: Juist de beginners zijn heel voorzichtig en bij elke tik waarbij ze je aanraken krijg je sorry te horen :p. Voor gevorderden zijn er aparte lessen en full contact is alleen met de speciale fight class lessen. Voor beginners alleen slowfighting en light contact. Probeer het een keer.
Ik snap sowieso je besparing op de zorgverzekering niet, 125 euro is wel erg veel met een betalingskorting van 3%. Dan zit je op een bedrag van 4000 euro aan kosten. Tenzij je de vrh meerekent, en dan is het 3000 euro. En dan is het een jaarlijkse besparing en geen maandelijkse besparing. Of heb je nu gewoon de zorgverzekering vooruit betaald en iedere maand neem je nu als besparing mee?quote:Op zaterdag 20 december 2014 15:36 schreef Extraneus het volgende:
Hierbij de besparingen die ik dit jaar heb geregeld:
- Zorgverzekering vooruitbetalen: 125 euro
- Helft minder krav maga-lessen: 102,13 euro
- Aflossing deel aftrekbare hypotheekschuld: 100 euro
- Studieschuld aflossen: 88,21 euro
- Stoppen schenking goed doel: 25 euro
- Goedkopere woon-en-vrije-tijdverzekering: 16 euro
- Vast energiecontract nemen: 5 euro
- Goedkoper internerabonnement: 4 euro
Totaal: 465,34 euro. Nog een stuk meer dan ik zelf dacht.
Vanaf februari wordt het nog 5,53 euro minder omdat ik dan het laatste deel van mijn niet-aftrekbare hypotheekschuld aflos. En vanaf maart wordt het nog 30 euro minder doordat mijn sim-onlyabonnement dan ingaat. Dus dan heb ik in iets meer dan een jaar tijd meer dan 500 euro per maand bespaard op mijn woonlasten.
Enige is dat ik me afvraag of je verzekeringen die je voor het hele jaar in één keer vooruitbetaalt moet meetellen als besparing. Neem aan van wel maar ergens is het toch ook niet echt een beapring maar een verplaatsing van het betalingsmoment (afgezien van de 3% die je als korting krijgt.)
Nja, het punt is, als ik het vooruitbetaal is het wat mijbetreft niet meer een maandelijks terugkerende last. Maar ik snap het ok als je zegt dat het geen besparing is (afgezien van de 3% en de VRH).quote:Op zaterdag 20 december 2014 20:10 schreef Blik het volgende:
[..]
Ik snap sowieso je besparing op de zorgverzekering niet, 125 euro is wel erg veel met een betalingskorting van 3%. Dan zit je op een bedrag van 4000 euro aan kosten. Tenzij je de vrh meerekent, en dan is het 3000 euro. En dan is het een jaarlijkse besparing en geen maandelijkse besparing. Of heb je nu gewoon de zorgverzekering vooruit betaald en iedere maand neem je nu als besparing mee?
Indien het laatste dan is dat natuurlijk niet correct. Je moet alleen de korting rekenen en evt. de VRH die je ermee uitspaart,niet het hele maandbedrag
Dat is een cashflow-dingetje, je hebt de betaling gewoon vooraf gedaan met als doel minder VRH en 3% korting, alleen het laatste is de besparing, dat je nu die maandelijkse kosten niet hebt maakt niet uitquote:Op zaterdag 20 december 2014 20:30 schreef Extraneus het volgende:
[..]
Nja, het punt is, als ik het vooruitbetaal is het wat mijbetreft niet meer een maandelijks terugkerende last. Maar ik snap het ok als je zegt dat het geen besparing is (afgezien van de 3% en de VRH).
Nja, het verschilis wel dat die studieschuld definitief weg is. Die verzekeringen komen helaas elk jaar weer terug.quote:Op zaterdag 20 december 2014 20:35 schreef Blik het volgende:
[..]
Dat is een cashflow-dingetje, je hebt de betaling gewoon vooraf gedaan met als doel minder VRH en 3% korting, alleen het laatste is de besparing, dat je nu die maandelijkse kosten niet hebt maakt niet uit
In feite geldt dit ook voor je aflossing van studieschuld
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |