Ik probeer Ryanair zoveel mogelijk te mijden tegenwoordig, want echt alles is kut aan die airline.quote:Op dinsdag 27 mei 2014 22:01 schreef DutchieBre het volgende:
Alweer te lang gelden dat ik met de Ryanair vrinden heb gevlogen. Zal zo maar weer eens kijken waar we heen kunnen
En wat vind je er kut aan?quote:Op dinsdag 27 mei 2014 22:30 schreef remlof het volgende:
[..]
Ik probeer Ryanair zoveel mogelijk te mijden tegenwoordig, want echt alles is kut aan die airline.
Maar wel mooi dat ze de markt hebben opengebroken nadat de EU die mogelijkheid gaf, nu kan ik met de KLM veel goedkoper overal heenvliegen.
En niet eens zo heel veel duurder dan Ryanair als je bij die laatste alle extra kosten die je moet maken erbij optelt.
Dan heb je die vluchten de laatste tijd niet meer gemaakt. Bij mijn laatste 3 retourtjes moest ik overal van tevoren tijdens het inchecken mijn stoelnummer kiezen.quote:Op dinsdag 27 mei 2014 22:56 schreef remlof het volgende:
En ik heb wel 50 vluchten met Ryanair gemaakt. Waarvan best wel veel met vertraging trouwens,
Ik vlieg in juli weer met ze, Weeze - Faro, paar weken geleden geboekt. No way dat ik een stoel kon kiezen bij het boeken.quote:Op dinsdag 27 mei 2014 23:41 schreef Sunri5e het volgende:
[..]
Dan heb je die vluchten de laatste tijd niet meer gemaakt. Bij mijn laatste 3 retourtjes moest ik overal van tevoren tijdens het inchecken mijn stoelnummer kiezen.
Bij het boeken kan het niet maar met inchecken wel en is het tegenwoordig volgens mij zelfs verplicht.quote:Op dinsdag 27 mei 2014 23:45 schreef remlof het volgende:
[..]
Ik vlieg in juli weer met ze, Weeze - Faro, paar weken geleden geboekt. No way dat ik een stoel kon kiezen bij het boeken.
Lijkt me sterk dat het bij de online check in wel kan, maar we zullen zien.
Ik zou niet weten waarom dat verplicht zou moeten zijn, maar we zullen zien.quote:Op dinsdag 27 mei 2014 23:57 schreef Sunri5e het volgende:
[..]
Bij het boeken kan het niet maar met inchecken wel en is het tegenwoordig volgens mij zelfs verplicht.
Dat 1e is natuurlijk puur afhankelijk van waar je heen wilt.quote:Op dinsdag 27 mei 2014 22:54 schreef remlof het volgende:
Mijn grootste bezwaar is dat ze meestal op vliegvelden mijlenver van je eindbestemming landen. Dus de kosten van dat vervoer kan je alvast bij je ticketprijs optellen.
Tweede bezwaar is dat je veel en veel minder bagage gratis mee kan nemen, wat je extra betaalt kan je ook weer bij je ticketprijs optellen.
Derde bezwaar is dat je niets gratis te eten of te drinken krijgt aan boord. Als je een kop koffie neemt à ¤4,50 (!), kan je die ook weer bij je ticketprijs optellen.
Vierde bezwaar is de minimale beenruimte en geen mogelijkheid hebben om bij de boeking zelf een stoel te kiezen.
En dan heb ik het nog niet eens over het slechte onderbetaalde cabinepersoneel en het geleur aan je kop met krasloten en huurauto's tijdens de vlucht.
Niet verplicht, dan wordt er automatisch eentje toegewezen, maarrrrrr dat automatisch toewijzen kan dus pas 7 dagen van tevoren terwijl het kopen van een stoelreservering wel eerder kan. Ik had afgelopen week wel de indruk dat die vastgestelde plaatsen ervoor zorgden dat het vliegtuig veel sneller klaar was voor vertrek.quote:Op dinsdag 27 mei 2014 23:57 schreef Sunri5e het volgende:
[..]
Bij het boeken kan het niet maar met inchecken wel en is het tegenwoordig volgens mij zelfs verplicht.
Weinig last van. Afgelopen week zowel met Air Berlin gevlogen als met Ryanair. Ook al tel je alles erbij op, ben je met Air Berlin toch nog duurder uit. Met Air Berlin kwam ik in Berlin-Tegel terecht, dat echt niet veel korter reizen was dan Berlin-Schönefeld waar Ryanair vertrekt. En dat eten en drinken: op die Air Berlin vlucht zat het er dus wel bij, maar daar moest het zo geforceerd snel (vlucht duurde maar 50 minuten) dat je je echt afvraagt of dat allemaal wel nodig is. Ik kan best 2 uur zonder eten of drinken en langer duurt de gemiddelde Ryanair vlucht niet. En ik vind die kleinere viegveldjes vaak eerder een voordeel, weinig overbodige drukte waar je veel te lang van tevoren aanwezig moet zijn en er zijn meestal goede pendeldiensten. Wat betreft beenruimte: ik heb met mijn 1,85 bij andere vliegtuigmaatschappijen echt niet meer plaats, zelfs in een A380 was er in Economy nauwelijks merkbaar meer plaats. En als je Ryanair al krap vindt, dan raad ik je af met AirAsia te gaan vliegenquote:Op dinsdag 27 mei 2014 22:54 schreef remlof het volgende:
Mijn grootste bezwaar is dat ze meestal op vliegvelden mijlenver van je eindbestemming landen. Dus de kosten van dat vervoer kan je alvast bij je ticketprijs optellen.
Tweede bezwaar is dat je veel en veel minder bagage gratis mee kan nemen, wat je extra betaalt kan je ook weer bij je ticketprijs optellen.
Derde bezwaar is dat je niets gratis te eten of te drinken krijgt aan boord. Als je een kop koffie neemt à ¤4,50 (!), kan je die ook weer bij je ticketprijs optellen.
Vierde bezwaar is de minimale beenruimte en geen mogelijkheid hebben om bij de boeking zelf een stoel te kiezen.
En dan heb ik het nog niet eens over het slechte onderbetaalde cabinepersoneel en het geleur aan je kop met krasloten en huurauto's tijdens de vlucht.
Eerst goed plannen...Vliegveldcodes is zowat het eerste waar ik naar kijk (bij zelf online boeken).quote:Op dinsdag 27 mei 2014 22:54 schreef remlof het volgende:
Mijn grootste bezwaar is dat ze meestal op vliegvelden mijlenver van je eindbestemming landen. Dus de kosten van dat vervoer kan je alvast bij je ticketprijs optellen.
Ik vlieg 5 a 6 keer per jaar naar Milaan. Met Ryanair vlieg je dan naar Bergamo, 51km van mijn eindbestemming in het centrum van Milaan. Tegenwoordig kan je met Ryanair ook naar Malpensa vliegen (vanaf Eindhoven), maar dat is nog verder weg, 63km. Met de bijbehorende kosten voor de pendel (minimaal ¤10 one way, minimaal ¤16 retour) en de tijd die je kwijt bent (meer dan een uur want je wordt gedropt op Stazione Centrale en dan moet je nog naar je eindbestemming met een buskaartje van ¤1,50).quote:Op woensdag 28 mei 2014 11:35 schreef bambino het volgende:
[..]
Dat 1e is natuurlijk puur afhankelijk van waar je heen wilt.
Ik ben naar een paar bestemmingen gevlogen.
1. milaan (dan kom je uit in Bergamo, is een uurtje rijden)
2. Tampere (heb daar vrienden wonen en puur toevallig is daar net een ryanair vliegveld, ideaal dus)
3. Lanzarote (is het normale vliegveld dus andere optie is er toch niet)
4. Engeland/Schotland, altijd in de buurt van een grote stad.
Maar goed, als je naar een bepaalde plek wilt in frankrijk (om maar een voorbeeld te noemen) kan het zo maar zijn dat je 2 uur in de auto moet zitten. Maar goed dan kan je er voor kiezen om alsnog vanaf schiphol te gaan. Maar meestal is het icm met bus etc nog steeds goedkoper via ryanair.
Bagage is dus een van de dingen die ik benoemde, als je weet waar je aan begint dan houdt je daar rekening mee. Ik heb meerdere malen koffer ingeboekt, en dan nog vind ik het niet veel geld.
3e is ook hetzelfde principe. Je hoeft niks te drinken onderweg. Je kunt op het vliegveld achter de douane altijd flesjes drinken kopen (alsnog voor vliegveld prijzen maar goed). Jij kiest er voor een kop koffie á 4,50 te drinken. Op het terras in amsterdam betaal je ook meer dan in de V&D.
4e, dan heb je al een tijd niet meer met Ryanair gevlogen. Volgens mij eind 2012 kon je al een eigen stoel kiezen. Was toen nog een optie en niet verplicht en kostte dus ook geld. Ik lees nu pas dat het verplicht is (heb dit jaar nog niet met ze gevlogen), en dat maakt het voor mij een stuk minder prettig.
Priority heeft nu dus geen fuck zin meer.
Je kunt mooi 1 min voor sluitingstijd gate er heen lopen. Dan staan er nog wel mensen in de rij, en je hebt toch al een stoel.
En dat laatste, cabine personeel zal mij een worst zijn. Als ze er niet van kunnen leven moeten ze andere baan zoeken. En krasloten en sigaretten boeien me geen reet (auto's nog nooit gehoord).
Heb toch altijd muziek op.
Maar goed iedereen heeft wel eens slechte ervaringen met een bepaalde airline, terwijl een ander niets anders dan die airline wilt vliegen.
Als je veel vertragingen heb gehad heb je echt net pech. Ze staan zeker in de top 5 airlines die op tijd zijn. Het was ooit op 1 maar geen idee of dat nog zo is.
Ja ok dan is het logisch. Maar het is net wat jij er voor over hebt. Jij wilt blijkbaar dat het gewoon goed geregeld is, makkelijk en snel. Als het dan een paar tientjes meer kost so be it.quote:Op woensdag 28 mei 2014 18:56 schreef remlof het volgende:
[..]
Ik vlieg 5 a 6 keer per jaar naar Milaan. Met Ryanair vlieg je dan naar Bergamo, 51km van mijn eindbestemming in het centrum van Milaan. Tegenwoordig kan je met Ryanair ook naar Malpensa vliegen (vanaf Eindhoven), maar dat is nog verder weg, 63km. Met de bijbehorende kosten voor de pendel (minimaal ¤10 one way, minimaal ¤16 retour) en de tijd die je kwijt bent (meer dan een uur want je wordt gedropt op Stazione Centrale en dan moet je nog naar je eindbestemming met een buskaartje van ¤1,50).
Daarom heb ik al jaren geleden besloten om alleen nog maar met KLM/Alitalia naar Milaan te vliegen. Ik land dan op Linate, minder dan 5km van mijn eindbestemming die te bereiken is met stadsbus 73 voor ¤1,50.
Het verschil in prijs is alles bij elkaar niet meer dan een paar tientjes. Maar dan vlieg je wel met een echte luchtvaartmaatschappij met professioneel personeel naar een echt vliegveld en het scheelt een hoop gezeik met bagage en vertragingen.
En in Nederland kan ik gewoon met m'n NS-voordeelkaart zonder overstappen direct naar Schiphol. Scheelt ook weer tijd en geld.
Oh en KLM vliegt 4 maal daags naar Milaan, tegenover Ryainair een paar keer per week. Ook een niet onbelangrijk verschil.
Ik ben niet pro of anti Ryanair. Ik vlieg er vaak mee en dat heeft eigenlijk twee redenen. De eerste reden is omdat ik zelf precies tussen Eindhoven en Weeze woon. En de tweede is dat ik vaak voor een paar dagen weg moet voor het werk of zelf even weg ben voor een stedentrip. Voor zo'n trip boek ik bijna altijd de vlucht en hotel los (dus geen pakketreis). Als ik echt op vakantie ga dan ga ik eigenlijk altijd vanaf Schiphol.quote:Op woensdag 28 mei 2014 23:54 schreef bambino het volgende:
[..]
Ja ok dan is het logisch. Maar het is net wat jij er voor over hebt. Jij wilt blijkbaar dat het gewoon goed geregeld is, makkelijk en snel. Als het dan een paar tientjes meer kost so be it.
Lach maar, ik zag in Berlijn iemand met een jas, met daaronder een rugzak en hij had nog een rolkoffertje bij zich zonder dat hij tegengehouden werd door het personeel...quote:
Dat geldt dan voor jou weer, voor mij geldt dat ik 2,5 uur onderweg ben naar Schiphol. Düsseldorf, Weeze, Eindhoven, Maastricht-Airport en zelfs Brussel liggen allemaal dichterbij... Ik ben al een godsvermogen kwijt aan die ellendige NS voordat ik überhaupt pas op Schiphol ben.quote:Op woensdag 28 mei 2014 18:56 schreef remlof het volgende:
En in Nederland kan ik gewoon met m'n NS-voordeelkaart zonder overstappen direct naar Schiphol. Scheelt ook weer tijd en geld.
Ik vlieg een keer of 6 per jaar met KLM.quote:Op woensdag 28 mei 2014 21:32 schreef ozzietukker het volgende:
Het loont dan natuurlijk ook om te kijken of Ryanair inderdaad de goedkoopste vluchten aanbiedt op een route.
Want door de Ryanair, Easyjet, Pegasus (niet onbelangrijk) en Wizz Air van deze wereld bieden gevestigde maatschappijen zoals KLM, Lufthansa goedkope retourvluchten aan, en introduceren Turkish Airlines en BA goedkope one way tickets, iets wat voor de komst van de low budget maatschappijen niet gebeurde.
En ja een 99 euro retourtje naar Budapest, of Barcelona is niet duur, daar kan een low cost maatschappij door de bijkomende kosten niet aan tippen, maar die moet natuurlijk maar net beschikbaar zijn voor de vlucht die jij wilt.
Als je alleen met handbagage reist, en de prijs is goed, is er geen reden om niet met een low cost maatschappij te vliegen. Want de bijkomende kosten voor een eventuele versnapering vallen wel mee, want ik weet niet hoe vaak jij met KLM vliegt, maar op een vlucht van 2 uur krijg je 1 blikje (Bij Gods gratie, want daar moet je om vragen, anders krijg je een bekertje) en 1 broodje, bij een vlucht tot 3 uur 1 warm broodje en 1 blikje (als je er om vraagt) en je mag 1 ding kiezen uit 'Dutch treats' waar ze op het einde mee langs komen en echt veel variatie zit er niet in. Ik vlieg 2x per maand met mijn blauwe vrienden maar echt heel veel verschil zit er niet in, ik heb wat aan de miles, maar als je 2 of 3 trips per jaar maakt is het sparen van miles zinloos.
Als Flying Blue Ivory member mag ik nog steeds 23kg ruimbagage en 12kg cabinebagage gratis meenemen op Europese KLM-vluchten: http://www.klm.com/travel(...)_allowance/index.htmquote:Op woensdag 28 mei 2014 22:18 schreef tomatenrood het volgende:
Bij KLM moet je tegenwoordig ook betalen voor ruimbagage (![]()
![]()
), dan vlieg ik net zo graag met Ryanair,
Die voordelen van die miles zijn de laatste paar jaar echt flink versoberd. Daar hoef je het echt niet meer om te doen.quote:Op woensdag 28 mei 2014 21:32 schreef ozzietukker het volgende:
Ik vlieg 2x per maand met mijn blauwe vrienden maar echt heel veel verschil zit er niet in, ik heb wat aan de miles, maar als je 2 of 3 trips per jaar maakt is het sparen van miles zinloos.
Dat zeg ik ook, voor de reguliere reiziger die 2 a 3 trips per jaar maakt schiet het niet op, ik vlieg echter gemiddeld 2x per maand in Europa en 7 a 8 x per jaar buiten Europa, enkel met Turkish Airlines of KLM waardoor je zeker wel wat miles kan verzamelen, al moet worden gezegd dat dit met Turkish een stuk gemakkelijker gaat dan met de KLM, of Air France, want die laatste heeft tegenwoordig vluchten zonder dat je miles verzamelt, mini fares, klinkt leuk, maar naast het drankje aan boord moet je ook bijbetalen voor bagage waardoor Ryanair een prima alternatief is, mits ze natuurlijk een beetje vanaf een luchthaven in jouw buurt naar een luchthaven waar je wilt zijn vliegen.quote:Op donderdag 29 mei 2014 14:24 schreef Sunri5e het volgende:
[..]
Die voordelen van die miles zijn de laatste paar jaar echt flink versoberd. Daar hoef je het echt niet meer om te doen.
Hangt er vanaf of je een zuurpruim treft. En die tref je regelmatig. Maar soms heb je gelukquote:Op zaterdag 31 mei 2014 21:38 schreef gijsman het volgende:
doen ze er bij ryanair moeilijk als de koffer 10 cm te groot is? ik zie dat de max 115 is die van 125.
ik vlieg er zelden mee dus vandaar de vraag
Bedankt voor de info, ik ga maar eens zoeken naar een kleinere.quote:Op zaterdag 31 mei 2014 22:55 schreef MartijnUK het volgende:
[..]
Hangt er vanaf of je een zuurpruim treft. En die tref je regelmatig. Maar soms heb je geluk
Als ze kwaad willen moet je hem passen in een bak en als ie daar uitsteekt moet je extra betalen om hem te laten inchecken
Hangt ook van het land af, naar mijn ervaring zijn ze in Duitsland veel strenger dan in Nederland of Italië.quote:Op zaterdag 31 mei 2014 21:38 schreef gijsman het volgende:
doen ze er bij ryanair moeilijk als de koffer 10 cm te groot is? ik zie dat de max 115 is die van 125.
ik vlieg er zelden mee dus vandaar de vraag
ik zou het er niet op wagen. Genoeg verhalen van mensen die moesten bijbetalen. Then again heb ik ook genoeg mensen gezien met te grote koffers die gewoon het vliegtuig in mochten.quote:Op zaterdag 31 mei 2014 21:38 schreef gijsman het volgende:
doen ze er bij ryanair moeilijk als de koffer 10 cm te groot is? ik zie dat de max 115 is die van 125.
ik vlieg er zelden mee dus vandaar de vraag
Jup, dit heb ik ook.quote:Op zondag 1 juni 2014 02:03 schreef remlof het volgende:
[..]
Hangt ook van het land af, naar mijn ervaring zijn ze in Duitsland veel strenger dan in Nederland of Italië.
Als je die rekjes vergelijkt met de officiële maten dan vind ik ze sowieso erg schappelijk. Mijn koffer is toch echt wat cm's groter en past er netjes in.quote:Op dinsdag 10 juni 2014 07:45 schreef Nielsch het volgende:
In Eindhoven doen ze er soms zo'n kartonnen doos overheen. Die zet nog wel wat uit. Dan zijn de grenzen dus minder hard dan wanneer je je koffer in zo'n metalen rek moet douwen.
Max 100ml per stuk, oftewel mini's. En dan inderdaad in een hersluitbaar zakje bij de douane.quote:Op zondag 22 juni 2014 23:35 schreef loezzzje het volgende:
over 1.5 week naar barcelona met ryanair. alleen handbagage mee dus hoe zit dat met shampoo/deo etc.? of is het voldoende als je het in een hersluitbaar zakje doet? niet zoveel zin om daar al mijn spullen te kopen omdat het niet mee het vliegtuig in mag. maarja als ik geen keuze heb...
snap serieus nooit waarom mensen 20kg meenemen op vakantie, ik kom nooit boven de 8 a 9 kilo uitquote:Op donderdag 29 mei 2014 14:23 schreef remlof het volgende:
Als Flying Blue Ivory member mag ik nog steeds 23kg ruimbagage en 12kg cabinebagage gratis meenemen op Europese KLM-vluchten: http://www.klm.com/travel(...)_allowance/index.htm
Kom daar maar eens om bij Ryanair
Als je een paar dagen gaat kan alles prima in mini's in je handbagage. Daarnaast heb je natuurlijk gewoon de keuze, want je kunt ruimbagage altijd bijboekenquote:Op zondag 22 juni 2014 23:35 schreef loezzzje het volgende:
over 1.5 week naar barcelona met ryanair. alleen handbagage mee dus hoe zit dat met shampoo/deo etc.? of is het voldoende als je het in een hersluitbaar zakje doet? niet zoveel zin om daar al mijn spullen te kopen omdat het niet mee het vliegtuig in mag. maarja als ik geen keuze heb...
Dat ligt er maar net aan waar je naartoe gaat, wat je daar gaat doen en voor hoe lang je gaat. Maar voor drie weken backpacken heb ik zo'n 15kg bij me plus nog handbagage (en daar zitten dan de camera's (compact+DSLR) en lenzen in). Ga ik naar een bestemming in Europa voor een paar dagen, heb ik natuurlijk minder.quote:Op maandag 23 juni 2014 02:02 schreef 111210 het volgende:
[..]
snap serieus nooit waarom mensen 20kg meenemen op vakantie, ik kom nooit boven de 8 a 9 kilo uit
en dan nog 12 kg handbagage, wtf heb je dan allemaal bij je? (oke als je fotograaf bent ofzo dan kan je daar met een paketje lenzen wel snel aan komen)
met backpacken kan ik het enigzins begrijpen al had ik toen ook lang niet zo veel, maar meer van die vrouwen met 2 koffers vol kleding die naar kreta of salou gaan ofzoquote:Op maandag 23 juni 2014 12:48 schreef Metalfreak het volgende:
Dat ligt er maar net aan waar je naartoe gaat, wat je daar gaat doen en voor hoe lang je gaat. Maar voor drie weken backpacken heb ik zo'n 15kg bij me plus nog handbagage (en daar zitten dan de camera's (compact+DSLR) en lenzen in). Ga ik naar een bestemming in Europa voor een paar dagen, heb ik natuurlijk minder.
Ok thanks, weet ik dat ook weerquote:Op zondag 22 juni 2014 23:43 schreef Piger het volgende:
[..]
Max 100ml per stuk, oftewel mini's. En dan inderdaad in een hersluitbaar zakje bij de douane.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |