abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_140322217
Vorig jaar juli hebben we een huisje gekocht en hebben we hard geroepen dat we dit jaar de tuin zouden aanpakken. Ongeveer een maand geleden zijn we dan ook aan de slag gegaan.

Verwacht geen sneltreintopic, verwacht geen hoogstandjes en verwacht dus ook absoluut geen parel van een tuin aan het einde van de rit. Er is namelijk vrijwel geen budget, we hergebruiken zoveel mogelijk, we houden helemaal niet van onderhoud en we doen eigenlijk alles met zijn tweetjes, waar vooral SD de hardste werker is. En dat moet allemaal naast onze banen van 40-60 uur in de week en wij vinden het allebei ook fijn om wel eens met de voetjes hoog op de bank te hangen.

Laten we eerst maar eens beginnen met hoe het was, maar stom genoeg heb ik geen voor-foto's gemaakt, dus laat ik de foto's zien die zijn gemaakt toen het huis de verkoop in ging.

Ik kreeg soms zin om mezelf op de borst te kloppen met bijbehorende oerwoud-geluiden.
Het huis heeft meer dan een jaar te koop gestaan, zonder dat er veel (of ik denk zelfs niets) aan de tuin is gedaan. Dus bedenk er even bij dat toen wij het kochten alle planten héél behoorlijk terug gesnoeid moesten worden en bedenk er ook even een hele hoop onkruid bij. Elke keer als we weer iets gesnoeid hadden, kwamen we weer een nieuw plantje tegen.
pi_140322344
Het eerste wat SD heeft gedaan is de schutting op de oprit verwijderd. Je kon namelijk wel je auto kwijt, alleen uitstappen was een beetje lastig, zoals ook op de eerste foto in dit topic te zien is. En om in de auto te moeten overnachten, omdat we gebruik wilden maken van onze oprit ging ons een beetje te ver. Weg ermee dus.

De gehele oprit hoort op papier ook bij ons huis, maar onze twee achterburen hebben wel recht van overpad. Maar die hebben nu meer ruimte om er met de fiets langs te kunnen dan voorheen, dus ook die zijn er blij mee.
pi_140322491
Oh, en zoals ik al in de openingspost van dit topic zei:
We gaan best wel wat dingen hergebruiken, dus de schutting krijgt uiteraard een ander plekje :P.
pi_140322545
altijd leuke projectjes.

nog werk genoeg :D
Reaching out to embrace the random. reaching out to embrace what ever may come.
  zaterdag 24 mei 2014 @ 20:47:02 #5
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_140322682
TerugVindPuinzooi.
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
pi_140323960
Goed bezig
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan
pi_140324946
En dan begin je met het leegtrekken van de tuinen en borders. En daarnaast het terugsnoeien van planten die we willen behouden (en 'hergebruiken'). Op onderstaande foto's waren we al een heel eind.

Naast het compostvat van 330 liter hebben we ook een stuk of 8 gft-containers van 140 liter gevuld met alles wat uit de tuin kwam en nog steeds zijn we niet alles kwijt. Maandag wordt de gft-bak weer geleegd, dus dan kunnen de handschoenen weer aan :P.

Tot groot ongenoegen van onze haarballen hebben we het vele kattenkruid ook weggedaan, dus knagen ze nu af en toe met iets minder plezier aan het onkruid wat tussen de grindtegels vandaan groeit.

zaterdag 24 mei 2014 @ 21:41:30 #8
308473 Lalavy
Is een apart gevalletje..
pi_140324991
tvp!
Fuck the sky, i'm the limit!
pi_140328000
Mooi! deruit met die troep *O*

Op die eerste foto's kreeg ik ook de neiging om alles er uit te trekken :@ :@
  zondag 25 mei 2014 @ 00:03:15 #10
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_140331962
Makkelijker gezegd als gedaan als de gemeente waar je woont geen fatsoenlijke gemeentestort heeft waar je gewoon tuinafval en bijvoorbeeld puin kunt storten.. kan wel, maar dan waren we denk ik al 300¤ verder geweest, alleen om van de zooi af te komen. Nu moet bijna alle tuinafval via de kliko, en dan duurt het allemaal effe :+
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
pi_140332175
Yay leuk om te zien aangezien ik zelf met het zelfde bezig ben!
pi_140332938
SD is de sicherheitdienst? In je tuin?
pi_140333143
Ik mag gratis 450 kilo groenafval per keer storten bij mijn gemeente (emmen).
In het voorjaar op Zaterdag moet je er vroeg bij zijn, dan staat er een rij van tientallen auto`s met aanhanger voor het hek te wachten bij de stort.
pi_140333177
quote:
0s.gif Op zondag 25 mei 2014 00:45 schreef bluemoon23 het volgende:
Ik mag gratis 450 kilo groenafval per keer storten bij mijn gemeente (emmen).
In het voorjaar op Zaterdag moet je er vroeg bij zijn, dan staat er een rij van tientallen auto`s met aanhanger voor het hek te wachten bij de stort.
Dat is echt fantastisch :')
pi_140333196
Waarom moet daar nou weer zo`n zielige smiley bij ? -O-
pi_140333336
Bij een gemeente 8 km verderop van hier mag je ook gratis allerlei afval (bijna alle soorten zelfs) komen brengen per kuub per keer.

Hier helaas niet.. 12,50 euro per kuub. En bijvoorbeeld een kuub puin krijgen wij helaas niet in 1 keer op een aanhanger, dus dan begint het aan te tikken.

Maar daarover later meer :P.
  zondag 25 mei 2014 @ 09:16:03 #17
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_140336994
quote:
2s.gif Op zondag 25 mei 2014 00:53 schreef Anne het volgende:
Bij een gemeente 8 km verderop van hier mag je ook gratis allerlei afval (bijna alle soorten zelfs) komen brengen per kuub per keer.

Hier helaas niet.. 12,50 euro per kuub. En bijvoorbeeld een kuub puin krijgen wij helaas niet in 1 keer op een aanhanger, dus dan begint het aan te tikken.

Maar daarover later meer :P.
goeie handel is dat voor de gemeente; een kuub puin weegt namelijk ruim 2.5 ton, en er zijn niet zoveel partikulieren en die een aanhanger hebben/kunnen trekken die dat mogen laden.
  zondag 25 mei 2014 @ 09:18:06 #18
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_140337015
Vuurkorf een optie? :P
  zondag 25 mei 2014 @ 09:28:38 #19
66470 Klonk
Koning van Tofania
pi_140337135
Ik zit de hele tijd te kijken maar hoe werkt dat overpad van de buren bij jullie?

Door de achtertuin van voor naar achteren of mis ik iets :')
Klonk is alleen Klonk als er Klonk op staat
pi_140337160
veel succes!!!!
Werewolf
pi_140337256
quote:
0s.gif Op zondag 25 mei 2014 09:28 schreef Klonk het volgende:
Ik zit de hele tijd te kijken maar hoe werkt dat overpad van de buren bij jullie?

Door de achtertuin van voor naar achteren of mis ik iets :')
Gelukkig niet :P !
Ze hebben alleen recht van overpad op de oprit, naast ons huis. Hier dus:

zondag 25 mei 2014 @ 09:42:51 #22
66470 Klonk
Koning van Tofania
pi_140337293
quote:
14s.gif Op zondag 25 mei 2014 09:39 schreef Anne het volgende:

[..]

Gelukkig niet :P !
Ze hebben alleen recht van overpad op de oprit, naast ons huis. Hier dus:

[ afbeelding ]
dan snap ik het nog niet :'), hun achtertuinen grenzen aan jullie oprit dan?
Klonk is alleen Klonk als er Klonk op staat
pi_140337307
quote:
0s.gif Op zondag 25 mei 2014 09:42 schreef Klonk het volgende:

[..]

dan snap ik het nog niet :'), hun achtertuinen grenzen aan jullie oprit dan?
Juist :Y.
pi_140337982
Leuk topic!

Wat zijn jullie plannen? Gaan jullie ook opnieuw bestraten en indeling van bestrating t.o.v. tuin aanpakken?

Wel stom inderdaad dat jullie moeten betalen voor het afvoeren van tuinafval. Even creatief plannen met de kliko dus :)
  Moderator zondag 25 mei 2014 @ 11:20:42 #25
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_140338899
Wat is dat eigenlijk voor rare rode buis langs gevel ?

De tuin heeft wel een redelijke grootte; daar moet wel iets van te maken zijn !
Ook met hergebruik van de nodige materialen _O_
  zondag 25 mei 2014 @ 12:01:12 #26
331246 Kentekenplaat
Vaak op de foto.
pi_140339823
quote:
12s.gif Op zaterdag 24 mei 2014 20:41 schreef Anne het volgende:
Oh, en zoals ik al in de openingspost van dit topic zei:
We gaan best wel wat dingen hergebruiken, dus de schutting krijgt uiteraard een ander plekje :P.
In de vuurkorf?? :P
Verkrijgbaar met diverse letter- en cijfercombinaties!
  zondag 25 mei 2014 @ 15:08:46 #27
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_140345608
quote:
0s.gif Op zondag 25 mei 2014 11:20 schreef Vonkenboer het volgende:
Wat is dat eigenlijk voor rare rode buis langs gevel ?

De tuin heeft wel een redelijke grootte; daar moet wel iets van te maken zijn !
Ook met hergebruik van de nodige materialen _O_
geen idee waar die buis voor/van is. Ik gok zomaar dat hij op een zeker moment ineens verdwenen zal zijn. :P

Grootte van de tuin valt mee, maar dat komt meer doordat er een garage met schuur er aan vast achterin de tuin staat; da's meer mijn territorium. B-)
  zondag 25 mei 2014 @ 15:26:33 #28
222903 monsterd.
fine, beautiful, lovely
pi_140346221
Hebben jullie niet familie/kennissen wonen in een andere gemeente waar je tuinafval wel naartoe kan brengen? :+
baby you're not here
but I can feel you there
think I better body up
ooo, it's that magic touch.
pi_140346430
Die buis is om de traploper overheen te hangen om uit te kunnen kloppen.

Op de rest van de vragen komt ook nog een antwoord ;).
pi_140346450
quote:
1s.gif Op zondag 25 mei 2014 15:08 schreef Sounddragon het volgende:

[..]

geen idee waar die buis voor/van is. Ik gok zomaar dat hij op een zeker moment ineens verdwenen zal zijn. :P

Grootte van de tuin valt mee, maar dat komt meer doordat er een garage met schuur er aan vast achterin de tuin staat; da's meer mijn territorium. B-)
schuur om spullen op te bergen zoals uw grasmachine. ik ben benieuwd naar het resultaat.
Werewolf
pi_140348836
Een grasmachine hebben we niet nodig ;).

Ik zie nu aan de foto's dat ik niet helemaal precies in de volgorde vertel zoals het is gegaan, want ik zie hieronder dat de voortuin nog niet helemaal leeg was, maar goed.. Klein detail ;).

Aangezien de planten die we wilden bewaren een plekje moesten krijgen zijn we verder gegaan met de border in de voortuin. Eerst leeggehaald dus en daarna de plant die eerst de gemetselde kolom in zijn geheel bedekte meer richting de voordeur gezet. En daarna zijn de rest van de planten erin gemikt.

We hadden ook nog wat opsluitbandjes in de achtertuin die er ook uit moesten, dus daarmee konden we de border meteen weer iets mooier maken. Maar de bandjes mochten eerst even met de hogedrukreiniger weer een beetje schoongemaakt worden.

En dit is dan vandaag de huidige stand (jep, het onkruid mag alweer geplukt worden).
Alles bloeit goed, met uitzondering van de vlinderstruik. Die vond de verhuizing toch niet zo heel erg leuk, maar we gaan het zien of ie toch nog wil bloeien. Uiteraard wordt de achterste struik nog eens flink ingekort, maar volgens mij kan dat nu al niet meer (? .. ik heb helemaal geen groene vingers!).

Omdat we toch bezig waren geweest met het schoonspuiten van die bandjes, hebben we ook meteen de grindtegels een beurt gegeven. Deze wilden we opnieuw gaan leggen en ook bij mijn ouders lagen een hoop tegels klaar om deze kant op te komen. Dat gaat uiteindelijk een beetje anders lopen dan gepland, maar daarover later meer.

Omdat we alle borders in de achtertuin weg wilden hebben, moest ook daar het vele grond afgevoerd worden en zoals al eerder in dit topic gezegd kun je dat kwijt in onze gemeente, maar betaal je daar jammer genoeg aardig wat centen voor. Zoals monsterd. al opperde heb ik mijn schoonzusje zo gek gekregen om steeds met ons mee te rijden om het (gratis) in haar gemeente af te voeren.

We hebben in totaal 6 aanhangwagens volgepropt met grond en weggebracht. Jammer genoeg had de milieustraat daar een container die niet ingegraven was en ook een omhooglopend weggetje ernaast kende ze niet, dus ik klaag bij deze even dat het een ^!%$@!%@!@-pokkewerk was :P.

zondag 25 mei 2014 @ 17:19:27 #32
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_140350021
quote:
0s.gif Op zondag 25 mei 2014 12:01 schreef Kentekenplaat het volgende:

[..]

In de vuurkorf?? :P
Wel eens geïmpregneerd hout in een vuurkorf gegooid? Aanrader van de week ^O^
  zondag 25 mei 2014 @ 17:52:28 #33
130298 TheThirdMark
To what Purpose!
pi_140350986
quote:
5s.gif Op zondag 25 mei 2014 17:19 schreef Sounddragon het volgende:

[..]

Midden in de woonwijk idd niet het meest handige.
Maar op een goed heet kampvuur niet echt een probleem.
  Moderator zondag 25 mei 2014 @ 19:02:27 #34
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_140353252
Zand naar de stort brengen? :') Geen perkjes van de gemeente in de buurt? Een kuub of 5 vind je echt niet weer, zeker 3 maand later niet
Kranplätze müssen verdichtet sein
pi_140353536
quote:
0s.gif Op zondag 25 mei 2014 19:02 schreef derLudolf het volgende:
Zand naar de stort brengen? :') Geen perkjes van de gemeente in de buurt? Een kuub of 5 vind je echt niet weer, zeker 3 maand later niet
Hoezo vind je geen grond? Is gewoon te koop hoor.
Dag iedereen.
pi_140353640
Liggen die gestapelde grindtegels nu op het erf van jullie buren? :P

Het stukje voortuin ziet er al netjes uit!
  zondag 25 mei 2014 @ 19:23:46 #37
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_140353965
quote:
0s.gif Op zondag 25 mei 2014 19:02 schreef derLudolf het volgende:
Bekeuringen voor het illegaal dumpen van 'afval' zijn niet mals. Al moet ik zeggen dat ik nu nog ongeveer één kruiwagentje kwijt moet, en ik denk toch dat dat aan de overkant in het hoge gras gaat verdwijnen :P

Maar da's wel iets anders als 5 kuub natuurlijk :+

quote:
0s.gif Op zondag 25 mei 2014 19:14 schreef JantinaGr het volgende:

Nee, die liggen bij haar pa op de oprit. Dat zijn niet de tegels uit onze oprit, maar dat waren tegels die we eigenlijk in eerste instantie wilden gaan gebruiken om de borders in de achtertuin mee dicht te timmeren.
pi_140354030
quote:
0s.gif Op zondag 25 mei 2014 19:14 schreef JantinaGr het volgende:

Nope :P Daar kunnen we ook niet zomaar bij. Wat SD al zegt, die liggen bij mijn ouders.

Maar nu we het toch weer over de tegels hebben. In eerste instantie was het de bedoeling om alles te bestraten met wat we hadden, maar ik had er nachtmerries van, want stiekem vond ik die grindtegels helemaal niet mooi. En dus heb ik alle grindtegels, betontegels en klinkers op Marktplaats gezet en de huidige status is nu:

Hetgeen wat volgend weekend nog niet is opgehaald gaan we bij elkaar rapen en laten we de week erop ophalen door een lokaal bedrijf. Kost wel iets meer dan zelf brengen naar het stort, maar we zijn het gesleep wel een beetje beu. En aangezien we ook nog een berg puin hebben wat weg moet, is dit een stuk makkelijker.

[ Bericht 4% gewijzigd door Anne op 25-05-2014 19:31:23 ]
  zondag 25 mei 2014 @ 19:25:45 #39
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_140354034
Ik had in de voortuin trouwens eerst die ene border leeggetrokken en daar wat kruiwagens grond uit de achtertuin opgegooid om de planten even in te kunnen stallen. Achteraf heb ik daar pas de palissadebandjes omheen geborduurd, want die waren toen nog niet vrijgemaakt en schoongespoten.
  zondag 25 mei 2014 @ 19:48:16 #40
331246 Kentekenplaat
Vaak op de foto.
pi_140354920
quote:
5s.gif Op zondag 25 mei 2014 17:19 schreef Sounddragon het volgende:

[..]

Beter in de vuurkorf dan in de open haard. Ik heb wel gekkere dingen in een vuurkorf gezien. :P
Verkrijgbaar met diverse letter- en cijfercombinaties!
  zondag 25 mei 2014 @ 19:49:27 #41
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_140354968
Wat een prutsgemeente. :(
How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
pi_140356243
Goed bezig smurfjes O+ Als jullie hulp nodig hebben met het zware werk bel dan vooral mij niet O+

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 25-05-2014 20:16:38 ]
pi_140357010
quote:
14s.gif Op zondag 25 mei 2014 00:03 schreef Sounddragon het volgende:
Makkelijker gezegd als gedaan als de gemeente waar je woont geen fatsoenlijke gemeentestort heeft waar je gewoon tuinafval en bijvoorbeeld puin kunt storten.. kan wel, maar dan waren we denk ik al 300¤ verder geweest, alleen om van de zooi af te komen. Nu moet bijna alle tuinafval via de kliko, en dan duurt het allemaal effe :+

Klinkt als de gemeente waar ik woon.
Puin heb ik vorige week nog weggebracht koste 5,50 euro per volle aanhanger, groenafval word 1 x pm gratis tot 1 m3 opgehaald mits opgegeven gewoon even in het gemeenteboekje kijken. Groenafval wegbrengen is wel duur.
  Moderator zondag 25 mei 2014 @ 20:47:57 #44
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_140357868
quote:
14s.gif Op zondag 25 mei 2014 19:23 schreef Sounddragon het volgende:

[..]

Bekeuringen voor het illegaal dumpen van 'afval' zijn niet mals. Al moet ik zeggen dat ik nu nog ongeveer één kruiwagentje kwijt moet, en ik denk toch dat dat aan de overkant in het hoge gras gaat verdwijnen :P

Maar da's wel iets anders als 5 kuub natuurlijk :+

[..]

Nee, die liggen bij haar pa op de oprit. Dat zijn niet de tegels uit onze oprit, maar dat waren tegels die we eigenlijk in eerste instantie wilden gaan gebruiken om de borders in de achtertuin mee dicht te timmeren.
Ik kon het redelijk onopvallend doen, 5 meter de poort uit. Dat stuk mocht ook wel opgehoogd worden nadat het voetpad er opnieuw ingekomen was.

Al met al is het best opgeknapt :+
Kranplätze müssen verdichtet sein
pi_140359030
Oeh, de grindtegels worden vervangen! Ben benieuwd wat jullie ervoor in de plaats leggen. Iets low-budget via marktplaats of...?
  zondag 25 mei 2014 @ 21:46:51 #46
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_140361360
quote:
0s.gif Op zondag 25 mei 2014 21:08 schreef JantinaGr het volgende:
Oeh, de grindtegels worden vervangen! Ben benieuwd wat jullie ervoor in de plaats leggen. Iets low-budget via marktplaats of...?
asfalt, van dat rooie fietspadenspul :Y
pi_140364251
quote:
14s.gif Op zondag 25 mei 2014 19:23 schreef Sounddragon het volgende:
Ik woon in een nieuwbouwwijkje waar nog veel kavels braak liggen (crisis).
Ergens in de berm ligt een bult grond van 8m hoog (of zoiets), iedereen die grond kwijt wil gooit het daar op, en wie grond nodig heeft die schept het er weer vanaf.
Dat gaat soms met aanhangers tegelijk _O-
  Moderator maandag 26 mei 2014 @ 20:07:10 #48
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_140397577
quote:
0s.gif Op zondag 25 mei 2014 22:27 schreef bluemoon23 het volgende:

[..]

Ik woon in een nieuwbouwwijkje waar nog veel kavels braak liggen (crisis).
Ergens in de berm ligt een bult grond van 8m hoog (of zoiets), iedereen die grond kwijt wil gooit het daar op, en wie grond nodig heeft die schept het er weer vanaf.
Dat gaat soms met aanhangers tegelijk _O-
Dat is dan letterlijk geven en nemen _O-
  woensdag 28 mei 2014 @ 14:02:51 #49
399214 Knutsel-Smurf
Met een hamer past alles!!
pi_140467232
Gebeurd vaak genoeg in nieuwbouwwijken.

Heb in maart 2012 een koivijver gegraven (14m3 grond eruit) bij mijn toenmalige woning.
Gemeente gebeld waar ik beste met de grond heen kon. Kreeg letterlijk de reactie om het voor de deur op het braakliggende stuk grond te gooien, 14m3 uitrijden over 800m2 die nog bouwrijp gemaakt moest worden was peanuts.

Echter April 2013 weer 14m3 grond terug de tuin in mogen crossen want de smurfin wilde verhuizen en de nieuwe bewoners van het (huur)huis zagen de vijver niet zo zitten -O-
Iff you can't fix it with a hammer, It's an electrical problem.
Op woensdag 30 juli 2014 17:52 schreef koffielepel het volgende:
De beste leerschool is als je de poep uit de ventilator moet krabben.
pi_140485453
De oplettende kijkers hebben dit al op de vorige foto gezien, maar SD heeft met een stootijzer alvast een stuk van het beton naast het huis losgekregen.

Voor de rest van het beton wat er in de grond zit hebben we grover geschut nodig en dus gaan we zaterdag een breekhamer huren. We hebben wel alvast een bergje puin klaargemaakt, maar die zal dus nog wel een stuk groter en hoger worden.

abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')