abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_141192107
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 juni 2014 10:35 schreef Ouder1 het volgende:

[..]

De rechtstaat hier wordt verweten te licht te zijn, de rechtstaat in China wordt verweten te streng te zijn.
Swat. Punt is dat er aanslagen zijn gepleegd en de betrokkenen worden vervolgd. Daar is een negatieve smiley ongepast ook al zouden ze in Nederland een 'Foei!' te horen krijgen en tegemoet gekomen worden in hun eisen/wensen.
Wat jij "ongepast" vindt, zal me echt interesseren, denk je? :D

Je eendimensionale visie is dan wel weer interessant. Die stoute moslims, zo, slotje. :*
The only limit is your own imagination
Ik ben niet gelovig aangelegd en maak daarin geen onderscheid tussen dominees, imams, scharenslieps, autohandelaren, politici en massamedia

Waarom er geen vliegtuig in het WTC vloog
pi_141192130
China is zeker geen rechtsstaat.

Ken je de Sapir-Whorf-Hypothese? Die stelt dat de taal die je spreekt je denken beïnvloedt. En een van de bekende voorbeelden is dan de Chinese taal, die hetzelfde woord heeft voor "kunnen" en "mogen". En volgens mij zie je dat ook terug in de samenleving. Je doet gewoon je ding, als iets kan dan is dat goed genoeg en of het ook mag is dan niet echt relevant.

Het resultaat is dat in de praktijk relatief veel kan, zelfs al mag het eigenlijk niet. Maar als je iets doet waar een of andere hoge pief echt niet blij mee is, dan ben je wel flink de sigaar.
pi_141192237
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 juni 2014 10:38 schreef Igen het volgende:
China is zeker geen rechtsstaat.
Daar kan je gelijk in hebben. Echter zijn deze mensen wel veroordeeld door een rechter en niet zoals de Moffen toentertijd in Nederland deden zonder enig proces een aantal willekeurige mannen uit de huizen halen en ter plekke executeren. Gewoon omdat een Nederlander iets gedaan had wat die Moffen niet aanstond.
pi_141192421
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 juni 2014 10:42 schreef Ouder1 het volgende:

[..]

Daar kan je gelijk in hebben. Echter zijn deze mensen wel veroordeeld door een rechter en niet zoals de Moffen toentertijd in Nederland deden zonder enig proces een aantal willekeurige mannen uit de huizen halen en ter plekke executeren. Gewoon omdat een Nederlander iets gedaan had wat die Moffen niet aanstond.
Ah nee, dat komt in China niet voor. Wij herhalen; NIET.

Aldus Ouder1, vanaf een zolderkamertje in Holland.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Ik ben niet gelovig aangelegd en maak daarin geen onderscheid tussen dominees, imams, scharenslieps, autohandelaren, politici en massamedia

pi_141192496
quote:
8s.gif Op dinsdag 17 juni 2014 10:49 schreef El_Matador het volgende:

[..]

Ah nee, dat komt in China niet voor. Wij herhalen; NIET.

Aldus Ouder1, vanaf een zolderkamertje in Holland.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Hee Trololo, ik had het hier over deze veroordelingen, zo staat het er ook. Cursus begrijpend lezen kan jij wel gebruiken als je wilt discuzeuren op een forum.

P.s.: Ik heb geen zolder, ik woon niet zoals jij bij mijn ouders thuis.
pi_141192543
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 juni 2014 10:51 schreef Ouder1 het volgende:

[..]

Hee Trololo, ik had het hier over deze veroordelingen, zo staat het er ook. Cursus begrijpend lezen kan jij wel gebruiken als je wilt discuzeuren op een forum.

P.s.: Ik heb geen zolder, ik woon niet zoals jij bij mijn ouders thuis.
Ah, wat de kranten schrijven is waar. Weten we dat ook weer.

Betrouwbare rechters, stomme moslims zich niet aan de Wet van Den Chinese Heerser houden, dan koppies eraf.

Wat moet het heerlijk zijn, die drie hersencellen.

pi_141192581
quote:
10s.gif Op dinsdag 17 juni 2014 10:52 schreef El_Matador het volgende:

[..]

Betrouwbare rechters, stomme moslims zich niet aan de Wet van Den Chinese Heerser houden, dan koppies eraf.

Trol.
pi_141192637
quote:
10s.gif Op dinsdag 17 juni 2014 10:52 schreef El_Matador het volgende:

[..]

Ja nee, we moeten inderdaad medelijden hebben met de mensen die tientallen onschuldige burgers hebben vermoord. Konden ze ook niks aan doen. Het is nou eenmaal het onvermijdelijke, natuurlijke gevolg van olieboringen dat je ineens met zwaarden mensen in Kunming of Guangzhou staat dood te steken.
pi_141192896
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 juni 2014 10:55 schreef Igen het volgende:

[..]

Ja nee, we moeten inderdaad medelijden hebben met de mensen die tientallen onschuldige burgers hebben vermoord. Konden ze ook niks aan doen. Het is nou eenmaal het onvermijdelijke, natuurlijke gevolg van olieboringen dat je ineens met zwaarden mensen in Kunming of Guangzhou staat dood te steken.
Hoe kom je toch bij die onzin? Moet ik die stroman aanpakken of wat?

pi_141193055
quote:
5s.gif Op dinsdag 17 juni 2014 11:03 schreef El_Matador het volgende:

[..]

Het gaat hier om moslims he. En zoals je weet zijn die voor Nederlanders ALTIJD schuldig tegenwoordig, wat er ook gebeurt.
ph'nglui mglw'nafh Cthulhu R'lyeh wgah'nagl fhtagn
pi_141193792
quote:
5s.gif Op dinsdag 17 juni 2014 11:03 schreef El_Matador het volgende:

[..]

Ik dacht inderdaad dat ik net als jij ook wel eens een stoman kon maken. :)
pi_141193835
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 juni 2014 11:08 schreef xpompompomx het volgende:

[..]

Het gaat hier om moslims he. En zoals je weet zijn die voor Nederlanders ALTIJD schuldig tegenwoordig, wat er ook gebeurt.
Oei, een goer.

Het gekke is dat zelfs de grootste camembertkoppen eraan mee schijnen te doen.

Allemaal gezwicht voor de Koude Oorlogpropaganda.

Chinees = ver weg = rare mensen = moslims = terroristen = moet je lekker kapodt bombarderen, mensen in wijken en bruiloften. Wellicht kunnen we Lockheed Martin smeken die mooie drones boven die woestijn los te laten.

pi_141193837
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 juni 2014 11:08 schreef xpompompomx het volgende:

[..]

En uiteraard zijn er dan ook altijd Nederlanders die grootschalige moordpartijen op onschuldige mensen moeten goedpraten omdat het een zielige onderdrukte minderheid is (alhoewel dat in dit geval zelfs twijfelachtig is) en bla bla.

[ Bericht 3% gewijzigd door #ANONIEM op 17-06-2014 11:31:05 ]
pi_141193885
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 juni 2014 11:30 schreef Igen het volgende:

[..]

En uiteraard zijn er dan ook altijd Nederlanders die grootschalige moordpartijen op onschuldige mensen moeten goedpraten omdat het een zielige onderdrukte minderheid is en bla bla.
Je bent in ieder geval consequent in je "volk moet niet zeiken maar zwichten voor superstaatideeën (China/EU)".

Ik vind dat echter niet te prijzen.

pi_141194410
quote:
19s.gif Op dinsdag 17 juni 2014 11:32 schreef El_Matador het volgende:

[..]

Je bent in ieder geval consequent in je "volk moet niet zeiken maar zwichten voor superstaatideeën (China/EU)".

Ik vind dat echter niet te prijzen.
Dank je wel.

Dat volkssoevereiniteitsdenken is leuk als iedereen toevallig netjes binnen de lijntjes woont, zoals in Nederland. Helemaal prima. Maar als dat niet zo is, dan lijdt elk lijntje wat je op de kaart tekent ertoe dat er mensen aan de verkeerde kant wonen en kun je wel eindeloos bezig blijven met bloedvergieten en lijntjes tekenen. Of je moet het gelijk goed doen en een grondige genocide of etnische zuivering (ongestoord kunnen) uitvoeren, zoals bijv. Polen en Tsjechië na WO-II deden.

Ik vind dat geen aantrekkelijk perspectief, dus voor zover een minderheid niet netjes binnen de lijntjes woont zou ik zeggen dat je maar gewoon tevreden moet zijn als je als volwaardig burger meetelt en je minderheidsrechten (zoals onderwijs in de eigen taal) gerespecteerd worden.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 17-06-2014 11:49:13 ]
pi_141194735
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 juni 2014 11:30 schreef Igen het volgende:

[..]

En uiteraard zijn er dan ook altijd Nederlanders die grootschalige moordpartijen op onschuldige mensen moeten goedpraten omdat het een zielige onderdrukte minderheid is (alhoewel dat in dit geval zelfs twijfelachtig is) en bla bla.
Of figuren als Charismatisch die omdat hij moslim is altijd achter moslims gaat staan zonder na te denken, gewoon moslim = goed.
Zodra ik een post van hem zie moet ik onmiddellijk denken aan een uitspraak van hem die ik maar niet kan vergeten. Iets in de trant van: "Wij moslims zullen de wereld veroveren en jullie hebben daar maar mee te lerenleven; het is onvermijdelijk". Hij riep er nog net geen "Alah Akbar!!!" bij.

Ik krijg dat maar niet van mijn netvlies.
pi_141194773
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 juni 2014 11:49 schreef Igen het volgende:
Ik vind dat geen aantrekkelijk perspectief, dus voor zover een minderheid niet netjes binnen de lijntjes woont zou ik zeggen dat je maar gewoon tevreden moet zijn als je als volwaardig burger meetelt en je minderheidsrechten (zoals onderwijs in de eigen taal) gerespecteerd worden.
^O^
pi_141194778
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 juni 2014 11:49 schreef Igen het volgende:

[..]

Dank je wel.

Dat volkssoevereiniteitsdenken is leuk als iedereen toevallig netjes binnen de lijntjes woont, zoals in Nederland. Helemaal prima. Maar als dat niet zo is, dan lijdt elk lijntje wat je op de kaart tekent ertoe dat er mensen aan de verkeerde kant wonen en kun je wel eindeloos bezig blijven met bloedvergieten en lijntjes tekenen. Of je moet het gelijk goed doen en een grondige genocide of etnische zuivering (ongestoord kunnen) uitvoeren, zoals bijv. Polen en Tsjechië na WO-II deden.

Ik ben er helaas nooit geweest, maar dat gebied daar met Kirgizie en China en de Zijderoute was echt wel voortvarend in die tijd.

Het even afdoen als "wat domme boertjes van buut'n die niet moeten zeiken want wij, algoede heersers, zijn moderner en beschaafder" vind ik niet helemaal eerlijk...

pi_141195123
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 juni 2014 10:38 schreef Igen het volgende:

Ken je de Sapir-Whorf-Hypothese? Die stelt dat de taal die je spreekt je denken beïnvloedt. En een van de bekende voorbeelden is dan de Chinese taal, die hetzelfde woord heeft voor "kunnen" en "mogen". En volgens mij zie je dat ook terug in de samenleving. Je doet gewoon je ding, als iets kan dan is dat goed genoeg en of het ook mag is dan niet echt relevant.

Wel een vermakelijke anekdote maar ondanks zijn vermakelijkheid nog steeds wel vergezocht. In het Chinees is er ook wel een verschil tussen daadwerkelijk kunnen (neng - als in: in staat zijn om iets te doen) en mogen (keyi - als in een aan toestemming gekoppeld kunnen). Vandaar dat de vraag "keyi ma" ook gewoon zoveel betekent als "is dat oke/mag dat?".

Ik geloof eerder dat bevolkingsdichtheid en de manier waarop men omgaat met individu en groep, met oud en jong, e.d. veel meer uitmaakt voor de algehele teneur in de samenleving.
Baat 't niet, schaadt 't niet. Dus slikken, kreng.
pi_141195456
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 juni 2014 12:10 schreef SuperHarregarre het volgende:

[..]

Wel een vermakelijke anekdote maar ondanks zijn vermakelijkheid nog steeds wel vergezocht. In het Chinees is er ook wel een verschil tussen daadwerkelijk kunnen (neng - als in: in staat zijn om iets te doen) en mogen (keyi - als in een aan toestemming gekoppeld kunnen). Vandaar dat de vraag "keyi ma" ook gewoon zoveel betekent als "is dat oke/mag dat?".
Ik dacht dat 'keyi' beide kan betekenen. Maar ik kan ook niet veel Chinees en die anekdote heb ik ergens gelezen voor ik überhaupt ook maar één woord kon. :D

Maar goed, het resultaat is wel hetzelfde. Neem bijvoorbeeld de terrasjes voor de deur van kleine restaurantjes. Mag vaak eigenlijk niet en als de politie een keer komt controleren moet alles worden opgeruimd. Maar is de agent de hoek om, dan is alles binnen vijf minuten weer opgebouwd. Hoe zou je het bestaan van die terrasjes dan omschrijven? "Keyi" of niet?

[ Bericht 8% gewijzigd door #ANONIEM op 17-06-2014 12:26:18 ]
pi_141233424
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 juni 2014 12:22 schreef Igen het volgende:

[..]

Ik dacht dat 'keyi' beide kan betekenen. Maar ik kan ook niet veel Chinees en die anekdote heb ik ergens gelezen voor ik überhaupt ook maar één woord kon. :D

Maar goed, het resultaat is wel hetzelfde. Neem bijvoorbeeld de terrasjes voor de deur van kleine restaurantjes. Mag vaak eigenlijk niet en als de politie een keer komt controleren moet alles worden opgeruimd. Maar is de agent de hoek om, dan is alles binnen vijf minuten weer opgebouwd. Hoe zou je het bestaan van die terrasjes dan omschrijven? "Keyi" of niet?
Dat van de terrasjes heeft meer te maken met een gebrek aan naleving van regels, onduidelijkheid van de regels, nepotisme en een ronduit corrupte bureaucratie. Om 't even bij de terrasjes te houden. De regel is zo dat 't niet mag op straat. Maar wie controleert er? Het aantal agenten is vrij beperkt, bovendien doet iedereen 't dus loopt je als individu minder risico om gepakt te worden. (En als je 't risico al loopt, zijn al je concurrenten ook de lul dus het is qua business eerder een probleem om de regels wel na te leven want dan loop je veel klanten mis.) Daarnaast is het ook niet zonder meer zo dat terrasjes verboden zijn. Op straat eten verkopen vanuit een tentje wel maar stoelen/tafels op straat is weer een ander verhaal. En zelfs dan hangt het van willekeurige factoren af of het in deze straat wel en in die straat niet mag. Onduidelijkheid. Daarnaast heb je nog corrupte elementen. Dat kan gaan door nepotisme (als je familie bent, of bevriend bent met familie, van een official kunnen dingen opeens wel) of gewoon door corruptie met de controleurs zelf. (Daarom schoppen ze in een straat 9 van de 10 tentjes niet neer maar net die ene wel.)
pi_141237117
quote:
0s.gif Op woensdag 18 juni 2014 05:36 schreef SuperHarregarre het volgende:

[..]

<knip>
Ik geloof dat het op z'n best een kip-of-het-ei-discussie wordt, dus ik zal je maar gelijk geven. :D

Maar het resultaat is toch zeker hetzelfde. Namelijk dat ondanks het bestaan van rechters China geen rechtsstaat is, waarin het realistisch is om de regels te kennen en je aan de regels te houden. En dat het resultaat dus is dat vaak gewoon maar wat wordt gedaan totdat een (al of niet corrupte) ambtenaar ingrijpt.

Edit: Dat is geen waardeoordeel, laat dat duidelijk zijn! Want alles wat in het juridische grijze gebied wordt gedaan brengt ook veel positiefs met zich mee. Alleen in relatie tot dit topic denk ik dat je moet uitkijken met een stelling als "De veroordeling is door een rechter uitgesproken, dus is alles in orde".

[ Bericht 14% gewijzigd door #ANONIEM op 18-06-2014 10:51:47 ]
pi_141237831
quote:
0s.gif Op woensdag 18 juni 2014 10:41 schreef Igen het volgende:

[..]

Ik geloof dat het op z'n best een kip-of-het-ei-discussie wordt, dus ik zal je maar gelijk geven. :D

Maar het resultaat is toch zeker hetzelfde. Namelijk dat ondanks het bestaan van rechters China geen rechtsstaat is, waarin het realistisch is om de regels te kennen en je aan de regels te houden. En dat het resultaat dus is dat vaak gewoon maar wat wordt gedaan totdat een (al of niet corrupte) ambtenaar ingrijpt.

Edit: Dat is geen waardeoordeel, laat dat duidelijk zijn! Want alles wat in het juridische grijze gebied wordt gedaan brengt ook veel positiefs met zich mee. Alleen in relatie tot dit topic denk ik dat je moet uitkijken met een stelling als "De veroordeling is door een rechter uitgesproken, dus is alles in orde".
100% mee eens. Uitspraken van de rechter kun je in 't geval van China altijd wel met argusogen bekijken. Dat geldt natuurlijk dubbel als 't om dit soort politiek gevoelige zaken gaat.

En nog even over dat grijze gebied, dat is natuurlijk ook een van de redenen van economische groei. Dankzij de soepele regeltjes is het ook veel makkelijker om mensen en natuur uit te buiten.
pi_141239145
quote:
0s.gif Op woensdag 18 juni 2014 11:03 schreef SuperHarregarre het volgende:

[..]

En nog even over dat grijze gebied, dat is natuurlijk ook een van de redenen van economische groei. Dankzij de soepele regeltjes is het ook veel makkelijker om mensen en natuur uit te buiten.
Niet alleen uitbuiting. Ons is verteld dat de overheid ook gewoon de groei niet kan bijbenen, als het gaat om allerlei sociale voorzieningen. Dan is het juist maar goed dat dat buiten de formele bureaucratie om toch op een of andere manier geregeld kan worden, ipv. dat de boel krakend en piepend tot stilstand komt.
pi_141494719
Vorige week opnieuw een aanslag:
quote:
Police identify Urumqi attack suspects
2014-05-24 01:27:08

• Police have identified five suspects who took part in a terrorist attack on Thursday, local authorities said.
• Four of the suspects died in the bomb attack and their DNA have been identified.
• It is the worst attack in five years in the far western region after riots on July 5, 2009 in the regional capital.

URUMQI, May 23 (Xinhua) -- Police have identified five suspects who took part in a terrorist attack on Thursday that killed 39 innocent people and injured another 94, local authorities said Friday night.

Four of the suspects died in the bomb attack and their DNA have been identified. Another one was caught by police on Thursday night in Bayingolin Mongolia Autonomous Prefecture.

The suspects, Nurahmat Ablipiz, Memet Memtimin, Raghimjan Memet, Memtimin Mahmat and Ablet Abdukadir, had long been influenced by the religious extremism. They took part in illegal religious activities, watched and listened to terrorist violence video and audio materials, according to the police.

They formed a five-member terrorist gang at the end of 2013.

(...)

http://news.xinhuanet.com(...)5/24/c_126541924.htm

[ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 24-06-2014 17:05:44 ]
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')