abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_140383504
quote:
7s.gif Op maandag 26 mei 2014 13:33 schreef Norrage het volgende:

[..]

Yep ik ga zeker
Nice! Alle dagen ook?
pi_140383888
quote:
99s.gif Op maandag 26 mei 2014 13:36 schreef Kerftminister het volgende:

[..]

Nice! Alle dagen ook?
Was wel de bedoeling, maar de zaterdag is echt doodsaai, dus sla ik wellicht over.
"Some guys they just give up living and start dying little by little piece by piece"
last.fm | Rate Your Music | MusicMeter | top 100 nummers | top 100 albums | top 50 2013 | top 100 jazz | Onze-blog: pat-sounds
pi_140384233
quote:
7s.gif Op maandag 26 mei 2014 13:46 schreef Norrage het volgende:

[..]

Was wel de bedoeling, maar de zaterdag is echt doodsaai, dus sla ik wellicht over.
Ja zag dat Isley Brothers gecancelled hebben, dat was alleen al de zaterdag volledig waard. :P

Zitten wel zat dingen die ik graag had willen zien, Pharoah Sanders, Antibalas, Outkast, Buena Vista, mja het is niet anders.
pi_140384540
Een van de beste nummers allertijden. #5 in mijn top 100 singles allertijden, maar wellicht stijgt ie nog een paar plaatsen de komende keer.

O+ O+ O+ O+
"Some guys they just give up living and start dying little by little piece by piece"
last.fm | Rate Your Music | MusicMeter | top 100 nummers | top 100 albums | top 50 2013 | top 100 jazz | Onze-blog: pat-sounds
pi_140385126
Er had hier toch iemand laatst geschreven wat het verschil tussen de soorten Jazz was, tussen Bop, Hard Bop, Modal Jazz en alles? Lijkt me wel interessant om te lezen weer, want heb daar nog weinig verstand van. Was ten tijde van de jazz top albums lijst hier.
pi_140386861
Wauw weer iets magistraals ontdekt. Een beetje de Japanse American Football, maar dan met vrouwelijke vocalen, prachtige stem, niet overdreven hoog met veel melodie en gevoel voor ritme. Over ritme gesproken, het gitaarspel heeft veel math-ritmes wat het geheel nog een stuk speelser maakt. Ze hebben wel pas 1 EP uit slechts, maar ik ga Uchu Conbini zeker volgen vanaf nu.
pi_140387344
quote:
99s.gif Op maandag 26 mei 2014 14:21 schreef Kerftminister het volgende:
Er had hier toch iemand laatst geschreven wat het verschil tussen de soorten Jazz was, tussen Bop, Hard Bop, Modal Jazz en alles? Lijkt me wel interessant om te lezen weer, want heb daar nog weinig verstand van. Was ten tijde van de jazz top albums lijst hier.
Dat heb ik gebookmarked. Ogenblikje.
pi_140387360
quote:
7s.gif Op zaterdag 19 oktober 2013 16:38 schreef Maxerazzi het volgende:
Misschien is het beter om een beetje chronologisch te werk te gaan.

Begin met de Early Jazz en Swing, even grof gezegd is dat de periode 1915-1940. Duke Ellington, Louis Armstrong, Benny Goodman, Glenn Miller en Count Basie zijn daar de belangrijkste namen, denk ik. Dat geeft je een goed idee wat de basis is van jazz qua ritmiek en bezetting. Deze periode wordt overigens gekenmerkt door grote bezettingen met orkesten, en vooral vanaf de swing-periode is het soms moeilijk te zeggen waarom het nou precies jazz zou moeten zijn, ook omdat het in de jaren '30 de populairste muziekvorm voor dansavonden was. Op Duke Ellington na is het vaak best wel kneuterig, naar mijn mening.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Ga vanuit daar naar de Bebop. Deze vorm is voornamelijk in New York ontstaan in de jaren '40. Jazzmuzikanten zaten vrijwel allemaal in swingorkesten, omdat het de meest lucratieve baan voor ze was. Uitdagend was het al lang niet meer. Ze kwamen na de optredens van een swingorkest samen in kleine café's, waarbij in jamsessies men elkaar testte op virtuositeit. Het kenmerkt zich door een ontzettend hoog tempo en een scheller geluid. Hierin zie je hele kleine bezettingen ontstaan: meestal een blazer, pianist, percussionist en bassist; gitaristen ook wel, maar met minder regelmaat. Het is een breuk met jazz voor het grote publiek, dat blijft voorbehouden aan de swing. Belangrijke namen hier zijn Charlie Parker, Dizzy Gillespie, Max Roach, Roy Haynes, Charlie Christian en Bud Powell.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Aan het eind van de jaren '40 krijg je een antwoord vanuit de West Coast: Cool Jazz. Slow tempo, warm en lyrisch vergeleken met het gehaaste, virtuoze van de bebop. Miles Davis en Chet Baker noem ik hier even.

SPOILER
In de loop van de jaren '50 ontstaat de Hard Bop. Het is simpel gezegd een extensie van bebop: de bezetting wordt weer groter en daarmee ook een voller geluid. De virtuositeit als principieel element wordt echter behouden. Een paar belangrijke namen zijn Art Blakey, Sonny Rollins en Cannonball Adderley.

SPOILER
Bebop, Cool Jazz en Hard Bop zijn grofweg de genres waarin Davis, Coltrane en Mingus zijn gevormd als muzikanten. Naast deze stijlen - die eigenlijk veels te kort door de bocht zijn, as usual met muziek in hokjes stoppen - noem ik ook even Thelonious Monk en Bill Evans als zéér invloedrijk. Ik ga zelf Charlie Parker verder benoemen als de ábsolute invloed voor vrijwel alle muzikanten in de jaren '50 en '60.

Het is eigenlijk heel simpel, je moet ook - in ieder geval dat vind ik - de evolutie van jazz zelf begrijpen. Het is zo'n fascinerend iets, het liefst had ik nog pagina's door lopen kalken, maar ik moet weer verder met de studie hier. Hopelijk heb je er iets aan, Tchock.
Ere wie ere toekomt uiteraard.
pi_140387665
Lekker hoor. _O_
Straks even doorlezen, zat er wel 3 maanden naast overigens. :D
quote:
17s.gif Op zaterdag 19 oktober 2013 16:58 schreef Tchock het volgende:
[ afbeelding ]

Saved for future reference
Zie je maar dat het altijd van pas komt. :D

[ Bericht 54% gewijzigd door Kerftminister op 26-05-2014 15:45:50 ]
pi_140388265
quote:
99s.gif Op maandag 26 mei 2014 15:37 schreef Kerftminister het volgende:
Lekker hoor. _O_
Straks even doorlezen, zat er wel 3 maanden naast overigens. :D

[..]

Zie je maar dat het altijd van pas komt. :D
Precies :D
pi_140388331
Paar posts verder gaat het weer over voetbal. :D
You don't need a weatherman to know which way the wind blows.
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Album top 100 2024
pi_140388410
Maar heb je er nog wat mee gedaan Tchocky? Of zitten alle jazz-artiesten te ver in je alfabet?
pi_140388470
quote:
7s.gif Op maandag 26 mei 2014 15:57 schreef Norrage het volgende:
Maar heb je er nog wat mee gedaan Tchocky? Of zitten alle jazz-artiesten te ver in je alfabet?
Sowieso het meeste uit die post geluisterd en dus opgeslagen voor later. Al een paar keer gebruikt ook. :P

Aan echt jazz-ontdekken ben ik nog niet veel toegekomen, maar dat komt nog wel. :)
pi_140388534
Ik luister niet zo snel als andere users maar ik doe iets met alle tips. De album-aanraders die ik laatst vroeg zijn opgeslagen in een Word-bestand en af en toe pak ik er eentje af.
pi_140388570
Ik heb sinds die tijd ook echt niks Jazz meer geluisterd, terwijl ik wel echt altijd zin heb in dingen die ik nog niet ken. _O-

Nja tot vandaag dan, net Wayne Shorter gehad. Eric Dolphy wil ik ook snel doen. :P

Heb nog steeds wel een beetje wat Tchock in oktober vorig jaar aangaf, maar dat is gewoon ervaring denk ik, heb ook alleen maar the cream of the crop gehad volgens mij.
pi_140388791
Eric Dolphy _O_
pi_140390017
Die spirituele jazzplaten van Alice Coltrane en Pharoah Sanders staan bij mij op repeat.
  maandag 26 mei 2014 @ 18:07:24 #218
240037 Maxerazzi
c'est ça
pi_140392847
quote:
0s.gif Op maandag 26 mei 2014 13:27 schreef Arn0 het volgende:

[..]

Ik hoorde deze mashup onlangs voor het eerst, en ik vind hem echt supervet:
Gaaf, kende ik nog niet.

edit: soms vergeet ik wel eens wat voor ontzettend mooie nummers The Smits hebben gemaakt. Ik had deze track al jaren niet meer gehoord volgens mij, maar wat blijft-ie mooi; het komt meteen weer goed binnen hier:

[ Bericht 10% gewijzigd door Maxerazzi op 26-05-2014 18:15:33 ]
pi_140393150
Zie hier mijn eerste Indie topic post _O-

quote:
0s.gif Op zaterdag 30 maart 2013 00:07 schreef Kerftminister het volgende:
Heb trouwens gisteren het veelgeprezen album 'In the Aeroplane over the Sea' van Neutral Milk Hotel natuurlijk gehoord. Vond hem zeker goed, alleen die zang beviel me niet zo. Bij het laatste lied had ik er zelfs helemaal genoeg van. Herkenbaar?
pi_140393287
Jij bent toch al wel langer in dit topic? :o
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Album top 100 2024
pi_140393576
quote:
0s.gif Op maandag 26 mei 2014 18:23 schreef Felagund het volgende:
Jij bent toch al wel langer in dit topic? :o
Dacht het ook, maar mijn postgeschiedenis zegt anders. :o
pi_140393639
quote:
99s.gif Op maandag 26 mei 2014 18:31 schreef Kerftminister het volgende:

[..]

Dacht het ook, maar mijn postgeschiedenis zegt anders. :o
In het topic daarvoor heb je iig ook al gereageerd. ;)
Album top 100 2024
pi_140393753
Klopt ja.

quote:
0s.gif Op zondag 24 maart 2013 13:28 schreef Kerftminister het volgende:

[..]

Staat toevallig op het wachtlijstje hier. Freakfolk noemen ze dat blijkbaar, aardig hoog gerate ook op RYM.
Een van mijn favo albums nu. _O_

Hadden we zelfs nog luistersessie gedaan hier. :P
pi_140393817
Zie nu pas dat je username Kerftminister is en niet Kerftminster. :o
Album top 100 2024
pi_140393938
quote:
0s.gif Op maandag 26 mei 2014 18:38 schreef Felagund het volgende:
Zie nu pas dat je username Kerftminister is en niet Kerftminster. :o
Is ook een beetje een warrige naam hoor, begonnen als een grap op een ander forum. _O-

Daar was mijn username eerst Minister, tot ik op een dag in zo'n chatroom daar iemand die Jeff heette, wilde begroeten met Jefff, waar de autocorrect van mijn iPod dat telkens veranderde in Kerft, 3e persoon van werkwoord kerven, toen maakte iemand er vervolgens een grap mee en is dat een beetje blijven hangen, besloot ik toen maar als grap mijn naam in Kerftminister te veranderen, sindsdien gebruik ik het overal voor. _O-
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')