ziggyziggyziggy, mag je de schuld geven van vertraging in het Noorden. Dr_Flash, Grootste AnsaldoBredaFanBoy van de Lage Landen. Scarlet_Dragonfly, random betweter die een hekel heeft aan OV-chipkaart-haters. James1988, geilt op treinenbouwer Alstom, hogesnelheidstreinen, SNCF en Duitsland. DriekOplopers, zet zich in om dingen voor de reiziger te verbeteren. Yreal, vindt de infrastructuur/logistiek interessant en wordt sowieso opgewonden van alles met meer dan 1000 pk. greavy, vindt de OV-chipkaart maar niks en ziet i.p.v. het huidige materieel liever overal SLT's rijden. bork, voor alle mooie plaatjes, kloppende info en kindvriendelijke verhalen. Crientj, Ginger, Servexmeisje en inspiratieloos. Eet graag 714's. Darkwing_Duck, der Nahverkehrsprofi. Parijskenner en liefhebber van kleine spoorlanden. Flodder450, Is een keer komen aanlopen en is sindsdien van de partij in deze reeks! b2py, Alcoholist, onheilsprofeet en zeurpiet met een spoorhobby. Verliefd op PKP IC. Ireyon, de Baas van Roosendaal, die het wel weet. Peterselieman, PSM voor intimi, voor al uw kruidvatkaartjes over de grens. dennistd, Fantacolist Zug-Chef, Arrivalover die alle badslipperexpressen hekelt Mr_Klaasje, voor alle juiste antwoorden JDude, voor overbodige feitjes over parttime-treinforensen in Brabant. (Brabant ).
• In dit topic vinden we vrijwel alles interessant wat met rails te maken heeft. Goederentreinen, trams en metro's zijn hier ook allemaal welkom, evenals informatie over vervoersbedrijven en materieelsoorten. Twijfel je of iets in dit topic thuishoort? Plaats het gerust en je merkt het vanzelf wel.
• Afkortingen en nummertjes om o.a. stations en treinen aan te duiden, zijn niet wenselijk. Zo heet station Gvc hier Den Haag Centraal en is trein 3626 gewoon de Intercity van Roosendaal naar Zwolle van 07:50 uur. Treinstelnummers mogen gewoon genoemd worden, maar dan wel graag met materieelsoort erbij vermeld.
• Als je hier komt zeiken op het verkeerde bedrijf, lachen we je uit. Een sein- of wisselstoring is vrijwel nooit de schuld van de Nederlandse Spoorwegen en het uitvallen van een IC Direct is niet de schuld van AnsaldoBreda. Terechte klachten kun je natuurlijk wel altijd hier kwijt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.En hier verder! Vanaf nu elk nieuw topic beginnen met frontseinen en gaarne een fraaie anaalplaat in de sluitpost.
Je hebt echt geen idee van hoe automatisering werkt en onthoud je dan ook van dit soort commentaar tot je hebt gevraagd hoe het dan wel werkt en hoe het kostenplaatje in elkaar zit.
Mee eens.
Meestal outsourcen bedrijven het leveren en onderhouden van dingen als automaten aan partijen die daarin zijn gespecialiseerd. Dit omdat het niet bij de core business hoort (NS is vervoerder, geen IT-bedrijf) en omdat een gespecialiseerd bedrijf veel kosteneffectiever kan handelen. Één medewerker kan op een werkdag makkelijk 5 totaal verschillende automaten bij verschillende klanten onder ogen krijgen, terwijl een eigen medewerker dan moet gaan zitten duimendraaien omdat hij niets meer te doen heeft.
OT: complimenten voor de plaat in de OP. Eigen werk?
Ik ben het eigenlijk wel 100 procent eens wat James net riep over de Oyster Card, "Ja, we willen iedereen aan de Chipkaart helpen, en dus maken we een euro toeslag" zou zo een retetof gedurft statement zijn.
"Ja, we willen iedereen aan de Chipkaart helpen, en dus maken we een euro toeslag" zou zo een retetof gedurft statement zijn.
Maar het is wel eerlijk, dat is weer iets wat Nederlanders over het algemeen wel op prijs weten te stellen. Dan krijgt NS wel politiek Den Haag over zich heen, maar dat moet dan maar.
Op woensdag 21 mei 2014 23:19 schreef James1988 het volgende: Meestal outsourcen bedrijven het leveren en onderhouden van dingen als automaten aan partijen die daarin zijn gespecialiseerd. Dit omdat het niet bij de core business hoort (NS is vervoerder, geen IT-bedrijf) en omdat een gespecialiseerd bedrijf veel kosteneffectiever kan handelen. Één medewerker kan op een werkdag makkelijk 5 totaal verschillende automaten bij verschillende klanten onder ogen krijgen, terwijl een eigen medewerker dan moet gaan zitten duimendraaien omdat hij niets meer te doen heeft.
Ik ben het hier niet per se mee eens. De NS is een gigantisch bedrijf en zeker groot genoeg om veel kosteneffectiever intern een volledig kundige ICT-dienst te hebben.
quote:
OT: complimenten voor de plaat in de OP. Eigen werk?
Maar het is wel eerlijk, dat is weer iets wat Nederlanders over het algemeen wel op prijs weten te stellen. Dan krijgt NS wel politiek Den Haag over zich heen, maar dat moet dan maar.
Lekker boeiend, Wilma dekt ze wel.
"If you are depressed you shouldn't be in C major!" - Rick Beato
Ik ben het hier niet per se mee eens. De NS is een gigantisch bedrijf en zeker groot genoeg om veel kosteneffectiever intern een volledig kundige ICT-dienst te hebben.
Oh, die zal NS ook wel hebben. Die is nodig voor het draaiende houden van kantoren, informatievoorziening aan het personeel in het veld, klantenservice, enzovoorts.
Het installeren en onderhouden van kaartautomaten is een heel andere tak van sport. Ik denk niet dat er ook maar één NS'er is die ooit een nieuwe rol papier in een kaartautomaat doet.
Oh, die zal NS ook wel hebben. Die is nodig voor het draaiende houden van kantoren, informatievoorziening aan het personeel in het veld, klantenservice, enzovoorts.
Nouuuuuuuuuuuuuu dat is niet helemaal waar Met een doorbelasting van zoveel tientallen euro's per GB per maand SAN-ruimte is dat niet goed geregeld Maar euh, ook daarvan is een groot gedeelte geoutsourced en ook projecten worden extern gedaan. Onnodig.
quote:
Het installeren en onderhouden van kaartautomaten is een heel andere tak van sport. Ik denk niet dat er ook maar één NS'er is die ooit een nieuwe rol papier in een kaartautomaat doet.
Installeren en onderhouden, soit.
quote:
Hopelijk kan ik zo'n plaatje schieten in november, dan ben ik een week in Salt Lake City en er wordt een fiets geregeld.
Nouuuuuuuuuuuuuu dat is niet helemaal waar Met een doorbelasting van zoveel tientallen euro's per GB per maand SAN-ruimte is dat niet goed geregeld Maar euh, ook daarvan is een groot gedeelte geoutsourced en ook projecten worden extern gedaan. Onnodig.
Ik werk in de IT-consultancy en zit bij de grootste bedrijven van Nederland. Wat ik daar soms toch voorbij hoor komen aan bedragen
quote:
Installeren en onderhouden, soit.
Dat is gewoon een full-servicecontract met de leverancier.
NMBS heeft ook zoiets gedaan met de leverancier van hun nieuwe automaten, die gaan die dingen onderhouden. De software doet NMBS wel zelf, omdat de Belgen iets anders wilden dan wat de Duitsers voorstelden.
quote:
Hopelijk kan ik zo'n plaatje schieten in november, dan ben ik een week in Salt Lake City en er wordt een fiets geregeld.
Oh nice. Neem je wel een High Visibility-vest mee?
Ik werk in de IT-consultancy en zit bij de grootste bedrijven van Nederland. Wat ik daar soms toch voorbij hoor komen aan bedragen
Ach ik zie het zelfs in .edu bij universiteiten met 1,3 miljoen actieve user accounts. Om te janken.
quote:
Oh nice. Neem je wel een High Visibility-vest mee?
Dat heb je voor deze plekken niet nodig maar ze proberen te regelen dat ik op het rangeerterrein mag rondlopen onder begeleiding en dan moet het sowieso inderdaad
Ach ik zie het zelfs in .edu bij universiteiten met 1,3 miljoen actieve user accounts. Om te janken.
Er wordt wat afgeknoeid in IT-land, zoveel is duidelijk.
Ik vraag me wel eens af of de outsourcing nou echt het gewenste resultaat oplevert. Dat je dat op projectbasis doet kan ik me nog wel iets bij voorstellen (je trekt een blik consultants open, die bouwen iets voor je en wanneer ze klaar zijn heb je ook meteen 0 uitgaven i.p.v. mensen op de payroll), maar voor dagdagelijkse dingen zoals hardware, storage of onderhoud betwijfel ik of het nou goedkoper of efficiënter is.
quote:
Dat heb je voor deze plekken niet nodig maar ze proberen te regelen dat ik op het rangeerterrein mag rondlopen onder begeleiding en dan moet het sowieso inderdaad
Er wordt wat afgeknoeid in IT-land, zoveel is duidelijk.
Ik vraag me wel eens af of de outsourcing nou echt het gewenste resultaat oplevert. Dat je dat op projectbasis doet kan ik me nog wel iets bij voorstellen (je trekt een blik consultants open, die bouwen iets voor je en wanneer ze klaar zijn heb je ook meteen 0 uitgaven i.p.v. mensen op de payroll), maar voor dagdagelijkse dingen zoals hardware, storage of onderhoud betwijfel ik of het nou goedkoper of efficiënter is.
Ja dat vraag ik me ook af, als ik zie wat collega-scholen uitgeven aan externe partijen en dat vergelijk hoe wij het doen. Nul gefaalde IT-projecten in de 8 jaar dat ik technisch eindbaas ben van de tent tegen externe personeelskosten van een 5K per jaar.
Duurt langer maar beter gedocumenteerd en intern veel meer kennis vergaard tegen kosten die 10% zijn van outsourcen. De enige reden dat ik sommige dingen outsource is omdat ik de verantwoording niet wil als het fout gaat.
Ik kwam bij Nico Spilt nog een leuke rit voor zaterdag tegen (van de Vrienden van het Spoorwegmuseum). Zal ongetwijfeld gereden gaan worden met de stam rijtuigen van het NSM, icm de 1202 en/of 1312. De DE-ritten worden gereden met een 6400 van DB Schenker. http://langsderails.nl/agenda.htm
Ledig mat. 828230 Utrecht Maliebaan v. 08:41 Amersfoort a. 09:02 sp. 5B
Tr. 28230 E-lok + rijtuigen Amersfoort v. 09.20 Nunspeet a. 09.53 Nunspeet v. 10.02 Zwolle a. 10.23 sp. 6B
Tr.28231 EL Zwolle v. 10.33 Mariënberg a. 11.02 sp. 1
Tr. 38130 DE Mariënberg v. 11.15 Almelo a. 11.36 sp. 206B
Tr. 38131 DE Almelo v. 12.00 Almelo Bedrijvenpark a. 12.06 sp. 611
Tr. 38132 DE Almelo Bedrijvenpark v. 13.09 Almelo a. 13.15 sp. 2B
Tr. 38133 DE Almelo v. 13.21 Hengelo d. 13.34 sp. 305A Enschede a. 13.52 sp. 2
Tr. 38134 DE Enschede v. 14.50 Delden a. 15.04 sp. 2 Delden v. 15.40 Lochem a. 16.03 sp. 1 Lochem v. 16.28 Zutphen a. 16.43 sp. 504B
Tr. 28232 EL Zutphen v. 16.58 Deventer a. 17.12 sp. 305B Deventer v. 17.24 Olst a. 17.33 sp. 3 Olst v. 17.40 Zwolle a. 17.58 sp. 6A Zwolle v. 18.36 Nunspeet a. 18.58 Nunspeet v. 19.05 Amersfoort a. 19.43 sp. 5b
Ledig mat. 828231 Amersfoort v. 19:52 Utrecht Maliebaan a. 20:12
PM mij! Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
Op donderdag 22 mei 2014 01:57 schreef dennistd het volgende: Ik kwam bij Nico Spilt nog een leuke rit voor zaterdag tegen (van de Vrienden van het Spoorwegmuseum). Zal ongetwijfeld gereden gaan worden met de stam rijtuigen van het NSM, icm de 1202 en/of 1312. De DE-ritten worden gereden met een 6400 van DB Schenker. http://langsderails.nl/agenda.htm [ code verwijderd ]
En walt valt er in godsnaam te nassen op Almelo Bedrijvenpark op een zaterdag!
Edit: Trouwens, sowieso, station Almelo Bedrijvenpark
En Nee, NS heeft niet alleen werkzaamheden aan het spoor
quote:
Webshop buiten gebruik
Let op! Onze webshop is dit weekend buiten gebruik door onderhoud. Houdt u er rekening mee dat u online geen aankopen, wijzigingen of beëindigingen kunt doen tussen vrijdag 23 mei 18.00 uur en zondag 25 mei 19.00 uur.
Dat de 5 minuten marge met inchecken op Dalvoordeel puur voor het inchecken is. en dat je dus niet in een trein mag stappen die 8.58 vertrekt bijvoorbeeld, wat is jullie ervaring daarin?
Want ik geloof dat ik ooit weleens samen met James1988 in een trein van voor negenen ben gegaan destijds met een kruidvatkaartje vanaf 9 uur
[ Bericht 17% gewijzigd door Darkwing_Duck op 22-05-2014 07:46:27 ]
Heb je de laatste tijd de vacaturepagina van NS gezien? Heel veel ICT. Juist omdat ze die reisinformatie op orde moeten krijgen. De software van de kaartautomaten werd een tijd geleden ook nog in HGB-IV ontwikkeld voor zover ik weet.
Niet alles wat geen nut heeft heeft geen zin. Stijn De Paepe
Op donderdag 22 mei 2014 08:35 schreef Yreal het volgende: Mensen die in een bomvolle trein naast een lege 1ste klas stoel gaan staan ^oneindig.
Regels .
Zo stond ik gistermiddag nog naast een koppeltje waarvan de jongen vol bleef houden dat je bij een volle trein automatisch in de eerste klas mocht gaan zitten en het meisje had daar zo haar twijfels over.
Ik heb me ingehouden om niet aan te geven dat de HC dan waarschijnlijk wel coulant zou zijn .
"If you are depressed you shouldn't be in C major!" - Rick Beato
Volgens mij kan het wel, maar het wordt aangeraden om saldo te laden voordat je incheckt.
Ik heb regelmatig opgeladen voor het uitchecken omdat de volgorde handiger was toen de palen net geplaatst waren of omdat er een set uitgevallen was in Deventer waardoor ik anders heen en weer had kunnen blijven lopen. Nooit issues mee gehad.
Dat de 5 minuten marge met inchecken op Dalvoordeel puur voor het inchecken is. en dat je dus niet in een trein mag stappen die 8.58 vertrekt bijvoorbeeld, wat is jullie ervaring daarin?
Want ik geloof dat ik ooit weleens samen met James1988 in een trein van voor negenen ben gegaan destijds met een kruidvatkaartje vanaf 9 uur
Ik doe dat bijna altijd met mijn Dal Vrij en het is nog nooit een probleem geweest. Hetzelfde geldt voor een trein die om 18:28 vertrekt (2 minuten voor het einde van de avondspits). Er is nog nooit een conducteur geweest die er zelfs maar iets over gezegd. Er staat om 8:54 en 18:24 vaak een mensenmassa rond de paaltjes, conducteurs zien dit vaak zat maar zeggen ook daar nooit iets over.
Op donderdag 22 mei 2014 09:23 schreef James1988 het volgende: Zo, ik heb weer aan mijn democratische plicht voldaan. Handig, die stemlokalen op stations!
[..]
Ik doe dat bijna altijd met mijn Dal Vrij en het is nog nooit een probleem geweest. Hetzelfde geldt voor een trein die om 18:28 vertrekt (2 minuten voor het einde van de avondspits). Er is nog nooit een conducteur geweest die er zelfs maar iets over gezegd. Er staat om 8:54 en 18:24 vaak een mensenmassa rond de paaltjes, conducteurs zien dit vaak zat maar zeggen ook daar nooit iets over.
Ze kunnen er simpelweg ook weinig mee, want bij deze vorm van grijsrijden ben je netjes ingecheckt en betaal je gewoon voor je reis.
Groningen had de ambitie om een trein in 83 minuten naar Bremen te laten rijden. Het geld ervoor ontbreekt voor een deel, dus de ambitie is fors naar beneden bijgesteld naar een meer realistische 120 minuten, terwijl het nu nog 163 minuten is
Dat de 5 minuten marge met inchecken op Dalvoordeel puur voor het inchecken is. en dat je dus niet in een trein mag stappen die 8.58 vertrekt bijvoorbeeld, wat is jullie ervaring daarin?
Want ik geloof dat ik ooit weleens samen met James1988 in een trein van voor negenen ben gegaan destijds met een kruidvatkaartje vanaf 9 uur
De vraag is wat de conducteur op zijn apparaat ziet is dat het station van inchecken en de tijd? Of alleen dat je ingecheckt bent.
Oke, maar dat is hetzelfde als ik een blokker-actie-kaart heb die ik niet in de avondspits mag gebruiken. Ik reis van station Den Bosch naar Groningen, kom daar om 12:00 uur aan en check uit. Nadat ik uitgecheckt ben check ik paar minuten later weer in, ik stap om 16:30 in de trein dan reis ik toch ook legaal .
Oke, maar dat is hetzelfde als ik een blokker-actie-kaart heb die ik niet in de avondspits mag gebruiken. Ik reis van station Den Bosch naar Groningen, kom daar om 12:00 uur aan en check uit. Nadat ik uitgecheckt ben check ik paar minuten later weer in, ik stap om 16:30 in de trein dan reis ik toch ook legaal .
Staat er in de voorwaarden dat je er niet mee mag reizen tussen 16:30 en 18:30? In dat geval heb je geen geldig vervoerbewijs. In het geval van bijvoorrbeeld DalVrij mag je gewoon tussen 16:30 en 18:30 reizen.
Op donderdag 22 mei 2014 11:00 schreef DeaDLocK2K het volgende: s. In het geval van bijvoorrbeeld DalVrij mag je gewoon tussen 16:30 en 18:30 reizen.
Staat het volgende vermeld (Dal Vrij Dagkaart + HTM & RET Dagkaart: * Inchecken bij NS is alleen mogelijk ma. t/m vr. tijdens de daluren (voor 6.30 uur, tussen 9.00 - 16.00 uur en na 18.30 uur) en o pza. en zo/ de hele dag. Eenmaal ingecheckt in de daluren kunt u wel reizen in de spitsuren. Uitchecken kan altijd.
Staat er in de voorwaarden dat je er niet mee mag reizen tussen 16:30 en 18:30? In dat geval heb je geen geldig vervoerbewijs. In het geval van bijvoorrbeeld DalVrij mag je gewoon tussen 16:30 en 18:30 reizen.
Afgelopen vrijdag toen ik om 15:58 (middagspits begint om 16:00) incheckte met blokker kaart geen problemen gehad toen ik tot 19:14 in de trein zat. Helemaal voor nop .
Oke, maar dat is hetzelfde als ik een blokker-actie-kaart heb die ik niet in de avondspits mag gebruiken. Ik reis van station Den Bosch naar Groningen, kom daar om 12:00 uur aan en check uit. Nadat ik uitgecheckt ben check ik paar minuten later weer in, ik stap om 16:30 in de trein dan reis ik toch ook legaal .
Nee, je moet binnen een halfuur na incheck gaan reizen
PM mij! Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
PKP komt naar Nederland. Prorail en PKP hebben een toegangsovereenkomst gesloten:
quote:
Op woensdagmiddag 21 mei hebben de Poolse goederenvervoerder PKP Cargo en ProRail de toegangsovereenkomst getekend waarmee PKP Cargo toegang krijgt tot het spoor in Nederland. PKP Cargo is de op 1 na grootste goederenvervoerder in Europa en bezit 2,5 duizend locomotieven en ruim 63 duizend wagons.
Zo stond ik gistermiddag nog naast een koppeltje waarvan de jongen vol bleef houden dat je bij een volle trein automatisch in de eerste klas mocht gaan zitten en het meisje had daar zo haar twijfels over.
Ik heb me ingehouden om niet aan te geven dat de HC dan waarschijnlijk wel coulant zou zijn .
treutigheid. Als je je dan toch al in de eerste klas begeeft, ga dan gewoon zitten
Op donderdag 22 mei 2014 01:57 schreef dennistd het volgende: Ik kwam bij Nico Spilt nog een leuke rit voor zaterdag tegen (van de Vrienden van het Spoorwegmuseum). Zal ongetwijfeld gereden gaan worden met de stam rijtuigen van het NSM, icm de 1202 en/of 1312. De DE-ritten worden gereden met een 6400 van DB Schenker. http://langsderails.nl/agenda.htm [ code verwijderd ]
Als men in Marienberg echt van spoor 1 naar Almelo wil... Succes!
Als men in Marienberg echt van spoor 1 naar Almelo wil... Succes!
Dat hebben we twee jaar terug ook met de DE2 van de HSA gedaan. Er staat namelijk alleen aankomst op spoor 1 Met die rit is de trein tot achter de overloopwissel richting Hardenberg gereden en is vanaf daar weer op spoor 2 in Mariënberg binnengekomen.
PM mij! Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven