quote:Op vrijdag 27 juni 2014 16:54 schreef netchip het volgende:
[..]
Ah, OK.
Andere vraag, deze is misschien een beetje triest, maar ik zie hem echt niet.
De vraag is dan, hoeveel is V(r+1)-V(r)? Ik kom uit op . Het antwoord is echter . Waarschijnlijk zie ik iets over het hoofd...
Dit is echt brugklasalgebra hoor.quote:Op vrijdag 27 juni 2014 17:09 schreef netchip het volgende:
[..]
Hoe heb je die r3 eruit gehaald?
Ik heb zo'n hekel aan het herleiden van lange sommen met veel verschillende letters.
quote:Op vrijdag 27 juni 2014 17:09 schreef netchip het volgende:
[..]
Hoe heb je die r3 eruit gehaald? En die ?
Ik snap dat dat elkaar opheft, de 1e naar de 2e stap volg ik alleen niet helemaal... Waar haal je die (4/3)*Pi*r^3 vandaan?quote:Op vrijdag 27 juni 2014 17:16 schreef Alrac4 het volgende:
[..]
Je hebt dus in de eerste term een factor staan. De laatste term heeft deze factor precies op.
Dat is de eerste term binnen de haakjesquote:Op vrijdag 27 juni 2014 17:18 schreef netchip het volgende:
[..]
Ik snap dat dat elkaar opheft, de 1e naar de 2e stap volg ik alleen niet helemaal... Waar haal je die (4/3)*Pi*r^3 vandaan?
De eerste term binnen de haakjes is r^3, toch? Of heb je eerst die 4/3*pi keer alles tussen de haakjes gedaan?quote:Op vrijdag 27 juni 2014 17:22 schreef Alrac4 het volgende:
[..]
Dat is de eerste term binnen de haakjes
Ik was zo dom om niet eerst de haakjes weg te werken, en daarna de som weer te ontbinden.quote:Op vrijdag 27 juni 2014 17:13 schreef Riparius het volgende:
[..]
Dit is echt brugklasalgebra hoor.
Grapje: differentieer V(r) = (4/3)·π·r3 eens naar r. Wat krijg je dan? Herken je het resultaat? En, kun je het resultaat ook verklaren?
Onjuist. Dit is bij heel veel methodes onderdeel van de stof in de tweede klas op de middelbare school. Het wegwerken van haakjes zit wel in de brugklas, maar het ontbinden in factoren pas in leerjaar 2.quote:
Dat is dan volkomen onzinnig, en dan wordt het hoog tijd dat dit weer eerste klas stof wordt, zoals dat vroeger het geval was. Als je leerlingen vertelt datquote:Op vrijdag 27 juni 2014 18:19 schreef -J-D- het volgende:
[..]
Onjuist. Dit is bij heel veel methodes onderdeel van de stof in de tweede klas op de middelbare school. Het wegwerken van haakjes zit wel in de brugklas, maar het ontbinden in factoren pas in leerjaar 2.
Yep. Iemand met een beetje inzicht zal dat ook snel zien. Ik dacht dat Alrac een speciale methode gebruikte. Haakjes wegwerken en dan weer ontbinden wordt vaak afgeraden bij mij op school, want dat komt vaak niet gelukkig uit.quote:Op vrijdag 27 juni 2014 20:16 schreef Riparius het volgende:
[..]
Dat is dan volkomen onzinnig, en dan wordt het hoog tijd dat dit weer eerste klas stof wordt, zoals dat vroeger het geval was. Als je leerlingen vertelt dat
a(b + c) = ab + ac
dan is het ook aan de orde om te vertellen dat
ab + ac = a(b + c)
Lees dit maar eens goed, en eventueel dit.
Ik begrijp niet goed wat je bedoelt met je opmerking dat haakjes wegwerken en weer ontbinden 'vaak niet gelukkig' uitkomt. Heb je een voorbeeld?quote:Op vrijdag 27 juni 2014 20:34 schreef netchip het volgende:
[..]
Yep. Iemand met een beetje inzicht zal dat ook snel zien. Ik dacht dat Alrac een speciale methode gebruikte. Haakjes wegwerken en dan weer ontbinden wordt vaak afgeraden bij mij op school, want dat komt vaak niet gelukkig uit.
Natuurlijk, (x-5)(x+20)-5.3 => x2+15x-94.7. Zie dat maar weer te ontbinden in factoren.quote:Op vrijdag 27 juni 2014 20:38 schreef Riparius het volgende:
[..]
Ik begrijp niet goed wat je bedoelt met je opmerking dat haakjes wegwerken en weer ontbinden 'vaak niet gelukkig' uitkomt. Heb je een voorbeeld?
Ontbinden in factoren van een kwadratische veelterm lukt altijd. Maar er zijn twee andere problemen met je voorbeeld, (x-5)(x+20)-5.3 is geen product en de uitkomst die je geeft klopt ook niet. Je voorbeeld is dus niet geldig.quote:Op vrijdag 27 juni 2014 20:57 schreef netchip het volgende:
[..]
Natuurlijk, (x-5)(x+20)-5.3 => x2+15x-94.7. Zie dat maar weer te ontbinden in factoren.
Bedoel je dit? p(30p-q((30q)/p-11))quote:Op vrijdag 27 juni 2014 21:08 schreef Riparius het volgende:
[..]
Ontbinden in factoren van een kwadratische veelterm lukt altijd. Maar er zijn twee andere problemen met je voorbeeld, (x-5)(x+20)-5.3 is geen product en de uitkomst die je geeft klopt ook niet. Je voorbeeld is dus niet geldig.
Overigens, probeer iets als
30p2 − 11pq − 30q2
eens te ontbinden in lineaire factoren. Pakweg een halve eeuw geleden kon iedere middelbare scholier dat, nu stuikelen zelfs beta studenten over zoiets simpels.
Nee. Ontbinden in lineaire factoren is de opgave. Overigens is je herleiding ook nog fout, uitwerken levert namelijk 30p2 + 11pq − 30q2.quote:Op vrijdag 27 juni 2014 21:21 schreef netchip het volgende:
[..]
Bedoel je dit? p(30p-q((30q)/p-11))
Ik denk niet dat het is wat je bedoelt, maar ik zou het wel graag willen leren.
Oeps, verkeerd gelezen.quote:Op vrijdag 27 juni 2014 21:30 schreef Riparius het volgende:
[..]
Nee. Ontbinden in lineaire factoren is de opgave. Overigens is je herleiding ook nog fout, uitwerken levert namelijk 30p2 + 11pq − 30q2.
Ik verwachtte al dat je met zo'n soort opmerking zou komen, 30 en 11 zijn uiteraard onderling ondeelbaar. Maar dat impliceert niet dat je deze veelterm niet in lineaire factoren zou kunnen ontbinden. Ga hier maar eens een nachtje over slapen.quote:Op vrijdag 27 juni 2014 21:32 schreef netchip het volgende:
[..]
Oeps, verkeerd gelezen.
Ik zie niet in hoe 30 en 11 een gemeenschappelijke deler hebben, dus ik heb geen idee.
Is een breuk ook een 'lineaire factor'?quote:Op vrijdag 27 juni 2014 21:37 schreef Riparius het volgende:
[..]
Ik verwachtte al dat je met zo'n soort opmerking zou komen, 30 en 11 zijn uiteraard onderling ondeelbaar. Maar dat impliceert niet dat je deze veelterm niet in lineaire factoren zou kunnen ontbinden. Ga hier maar eens een nachtje over slapen.
Ik struikelde er niet overquote:Op vrijdag 27 juni 2014 21:08 schreef Riparius het volgende:
[..]
Ontbinden in factoren van een kwadratische veelterm lukt altijd. Maar er zijn twee andere problemen met je voorbeeld, (x-5)(x+20)-5.3 is geen product en de uitkomst die je geeft klopt ook niet. Je voorbeeld is dus niet geldig.
Overigens, probeer iets als
30p2 − 11pq − 30q2
eens te ontbinden in lineaire factoren. Pakweg een halve eeuw geleden kon iedere middelbare scholier dat, nu stuikelen zelfs beta studenten over zoiets simpels.
Bedoeld zijn factoren van de gedaante (ap + bq + c) waarin a,b en c getallen zijn.quote:Op vrijdag 27 juni 2014 21:38 schreef netchip het volgende:
[..]
Is een breuk ook een 'lineaire factor'?
Lees eens wat factoren en termen zijn. Stel je hebt ap + q, dan zijn a en p factoren en ap en q termen.quote:Op vrijdag 27 juni 2014 21:48 schreef netchip het volgende:
Deze heb ik nu: 30((p+q)(p-q)-(11/30)pq). Ik heb geen idee wat je wilt zien, "Bedoeld zijn factoren van de gedaante (ap + bq + c) waarin a,b en c getallen zijn." vind ik zelf een beetje vaag. Kan aan mij liggen.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |