Ik waag het sterk te betwijfelen dat vectoranalyse in het Wiskunde B programma zal worden opgenomen. Ik vermoed dat je wat lineaire algebra met vectoren bedoelt (die trouwens lang geleden ook al op school werd onderwezen). Vectoranalyse heb je bijvoorbeeld nodig om electromagnetisme te begrijpen (de vergelijkingen van Maxwell, die overigens pas door Heaviside in een hanteerbare vorm werden gebracht). Maar ik zie het nog niet gebeuren dat dat VWO stof gaat worden. En wat die Euclidische meetkunde betreft: die zou juist terug moeten komen in het programma, en flink ook, zoals het vóór de jaren '60 van de vorige eeuw werd onderwezen. Wat dat betreft sluit ik me helemaal aan bij het pleidooi van Liesbeth van der Plas.quote:Op zaterdag 24 mei 2014 20:52 schreef Rezania het volgende:
[..]
Dat komt in het wiskunde B programma hoorde ik, en dan gaat vlakke meetkunde eruit.Eindelijk, iets wordt beter door een besluit in plaats van slechter.
Mijn oude natuurkundedocent die ik laatst sprak zei vectoranalyse, maar lineaire algebra met vectroren klinkt logischer ja. En ik weet dat ze eigenlijk terug naar het verleden gaan, dat zei mijn docent ook.quote:Op zondag 25 mei 2014 01:13 schreef Riparius het volgende:
[..]
Ik waag het sterk te betwijfelen dat vectoranalyse in het Wiskunde B programma zal worden opgenomen. Ik vermoed dat je wat lineaire algebra met vectoren bedoelt (die trouwens lang geleden ook al op school werd onderwezen). Vectoranalyse heb je bijvoorbeeld nodig om electromagnetisme te begrijpen (de vergelijkingen van Maxwell, die overigens pas door Heaviside in een hanteerbare vorm werden gebracht). Maar ik zie het nog niet gebeuren dat dat VWO stof gaat worden. En wat die Euclidische meetkunde betreft: die zou juist terug moeten komen in het programma, en flink ook, zoals het vóór de jaren '60 van de vorige eeuw werd onderwezen. Wat dat betreft sluit ik me helemaal aan bij het pleidooi van Liesbeth van der Plas.
Met de invoering van de Mammoetwet in 1968 werd het hele wiskundeprogramma grondig herzien en toen ging ook vectormeetkunde en een stukje lineaire algebra deel uitmaken van de VWO stof, en de vlakke meetkunde werd strenger dan voorheen opgebouwd aan de hand van verzamelingenleer en transformaties, en getalenteerde leerlingen konden bijvoorbeeld in een stuk vrije keuzeruimte ook wat aan topologie gaan doen. Later is dat grotendeels weer geleidelijk maar vooral stilzwijgend van het programma afgevoerd, echter zonder dat daar iets nieuws of ouds voor terug kwam.quote:Op zondag 25 mei 2014 01:36 schreef Rezania het volgende:
[..]
Mijn oude natuurkundedocent die ik laatst sprak zei vectoranalyse, maar lineaire algebra met vectroren klinkt logischer ja. En ik weet dat ze eigenlijk terug naar het verleden gaan, dat zei mijn docent ook.
Ik denk dat je het punt mist dat Liesbeth (evenals ikzelf) wil maken. Als de meeste leerlingen er niets van snappen dan is er om te beginnen van alles mis met de manier waarop het wordt onderwezen, want vroeger snapten de kinderen het wel degelijk.quote:Wat betreft vlakke meetkunde, ik snap wel waarom ze dat uit het programma gaan halen. Er zijn maar weinig studies waar je bewijzen echt nodig hebt, en de meeste leerlingen snappen er echt helemaal niks van. Persoonlijk heb ik dan liever lineaire algebra met vectoren in het programma dan vlakke meetkunde.
Bestaat er lineaire algebra zonder vectoren?quote:Op zondag 25 mei 2014 01:36 schreef Rezania het volgende:
[..]
Mijn oude natuurkundedocent die ik laatst sprak zei vectoranalyse, maar lineaire algebra met vectroren klinkt logischer ja.
Ik weet dat Wiskunde D vectoren en extra vlakke meetkunde behandelt, evenals limieten. Het is een keuzevak, en een keuzevak wat niet veel leerlingen kiezen. Mijn klasgenoten zeggen hierover: "Je hebt het niet nodig voor een toelating tot de universiteit, dus ga ik hier geen vier uur per week aan opofferen."quote:Op zondag 25 mei 2014 08:33 schreef Riparius het volgende:
[..]
Met de invoering van de Mammoetwet in 1968 werd het hele wiskundeprogramma grondig herzien en toen ging ook vectormeetkunde en een stukje lineaire algebra deel uitmaken van de VWO stof, en de vlakke meetkunde werd strenger dan voorheen opgebouwd aan de hand van verzamelingenleer en transformaties, en getalenteerde leerlingen konden bijvoorbeeld in een stuk vrije keuzeruimte ook wat aan topologie gaan doen. Later is dat grotendeels weer geleidelijk maar vooral stilzwijgend van het programma afgevoerd, echter zonder dat daar iets nieuws of ouds voor terug kwam.
[..]
Ik denk dat je het punt mist dat Liesbeth (evenals ikzelf) wil maken. Als de meeste leerlingen er niets van snappen dan is er om te beginnen van alles mis met de manier waarop het wordt onderwezen, want vroeger snapten de kinderen het wel degelijk.
Als je meent dat er 'maar weinig studies zijn waar je bewijzen nodig hebt' dan is dat een misvatting. Het doel van die lessen Euclidische meetkunde was niet om allerlei stellingen te leren bewijzen die je later toch niet meer nodig zou hebben, maar om zeer precies en logisch te leren denken. Door leerlingen niet te vragen iets zomaar klakkeloos te geloven maar door ze zelf te laten proberen eigenschappen te bewijzen werd het zelfstandig en kritisch denkvermogen ontwikkeld. Voor kinderen die later bijvoorbeeld jurist of arts worden gaat het niet om die stellingen van de vlakke meetkunde. Waar het wel om gaat is dat zij kritisch en exact leren na te denken. En dat is essentieel voor alle hoger opgeleiden, zowel beta's als alfa's.
Ik ga hier verder niet het hele betoog van Liesbeth samenvatten ten gunste van herinvoering van de vlakke meetkunde (en de algebra) zoals die vroeger werd onderwezen, want alvorens daarop te reageren zou je toch op zijn minst eerst zelf haar complete argumentatie moeten lezen.
quote:Op zondag 25 mei 2014 08:33 schreef Riparius het volgende:
[..]
Met de invoering van de Mammoetwet in 1968 werd het hele wiskundeprogramma grondig herzien en toen ging ook vectormeetkunde en een stukje lineaire algebra deel uitmaken van de VWO stof, en de vlakke meetkunde werd strenger dan voorheen opgebouwd aan de hand van verzamelingenleer en transformaties, en getalenteerde leerlingen konden bijvoorbeeld in een stuk vrije keuzeruimte ook wat aan topologie gaan doen. Later is dat grotendeels weer geleidelijk maar vooral stilzwijgend van het programma afgevoerd, echter zonder dat daar iets nieuws of ouds voor terug kwam.
[..]
Ik denk dat je het punt mist dat Liesbeth (evenals ikzelf) wil maken. Als de meeste leerlingen er niets van snappen dan is er om te beginnen van alles mis met de manier waarop het wordt onderwezen, want vroeger snapten de kinderen het wel degelijk.
Als je meent dat er 'maar weinig studies zijn waar je bewijzen nodig hebt' dan is dat een misvatting. Het doel van die lessen Euclidische meetkunde was niet om allerlei stellingen te leren bewijzen die je later toch niet meer nodig zou hebben, maar om zeer precies en logisch te leren denken. Door leerlingen niet te vragen iets zomaar klakkeloos te geloven maar door ze zelf te laten proberen eigenschappen te bewijzen werd het zelfstandig en kritisch denkvermogen ontwikkeld. Voor kinderen die later bijvoorbeeld jurist of arts worden gaat het niet om die stellingen van de vlakke meetkunde. Waar het wel om gaat is dat zij kritisch en exact leren na te denken. En dat is essentieel voor alle hoger opgeleiden, zowel beta's als alfa's.
Ik ga hier verder niet het hele betoog van Liesbeth samenvatten ten gunste van herinvoering van de vlakke meetkunde (en de algebra) zoals die vroeger werd onderwezen, want alvorens daarop te reageren zou je toch op zijn minst eerst zelf haar complete argumentatie moeten lezen.
Ik zie jullie punt.quote:Op zondag 25 mei 2014 17:36 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Bestaat er lineaire algebra zonder vectoren?
Wat betreft de vlakke meetkunde, het gaat inderdaad om het leren zorgvuldig redeneren met axioma's, stellingen en afleidingen. Jammer genoeg heb ik daar zelf weinig onderwijs in gekregen maar desalniettemin zie ik wat de toegevoegde waarde hiervan is.
Dus als het slecht gaat met een vak omdat de didactiek niet deugt, dan is volgens jou afschaffen en vervangen van dat vak de oplossing? Zo lust ik er nog wel een paar.quote:Op zondag 25 mei 2014 20:00 schreef Rezania het volgende:
[..]
[..]
Ik zie jullie punt.Maar ja, nu is het gewoon zo slecht met meetkunde gesteld dat ik blij ben dat het wordt vervangen, wordt er tenminste nog iets gedaan.
Nee, dat niet. Maar het is beter dan niks doen hè. Tuurlijk, beter verbeteren ze gewoon onderdeel, maar ja, daar zijn ze niet slim genoeg voor bij CITO.quote:Op zondag 25 mei 2014 20:14 schreef Riparius het volgende:
[..]
Dus als het slecht gaat met een vak omdat de didactiek niet deugt, dan is volgens jou afschaffen en vervangen van dat vak de oplossing? Zo lust ik er nog wel een paar.
Ik denk niet dat het CITO zich bezighoudt met de vaststelling van het wiskundeprogramma voor het VWO en de didactiek daarvan, en daar hadden we het toch over? Een verbetering van het onderwijs in het Nederlands, ook op de basisschool, is zo te zien ook niet overbodig, maar dat is weer een andere kwestie. Of zullen we dat ook maar afschaffen omdat de meeste kinderen het toch niet snappen?quote:Op zondag 25 mei 2014 20:23 schreef Rezania het volgende:
[..]
Nee, dat niet. Maar het is beter dan niks doen hè. Tuurlijk, beter verbeteren ze gewoon onderdeel, maar ja, daar zijn ze niet slim genoeg voor bij CITO.Het is al een wonder dat er iets verbetert na een beslissing van hun kant.
Iemand hier zei een paar pagina's terug dat de besluiten om het programma van wiskunde B en scheikunde aan te passen van CITO kwamen, ik zelf heb eigenlijk geen idee. Ik nam het dus maar aan als de waarheid, had beter eerst even kunnen googlen ja.quote:Op zondag 25 mei 2014 21:05 schreef Riparius het volgende:
[..]
Ik denk niet dat het CITO zich bezighoudt met de vaststelling van het wiskundeprogramma voor het VWO en de didactiek daarvan, en daar hadden we het toch over? Een verbetering van het onderwijs in het Nederlands, ook op de basisschool, is zo te zien ook niet overbodig, maar dat is weer een andere kwestie. Of zullen we dat ook maar afschaffen omdat de meeste kinderen het toch niet snappen?
Het weer invoeren van degelijk onderwijs in de elementaire algebra en de vlakke meetkunde zou heel veel van het huidige wiskundeleed en de huidige aansluitingsproblemen bij voortgezette studies voorkomen, en los daarvan is het zoals beargumenteerd voor alle hoger opgeleiden essentieel om zeer precies en logisch te leren denken. En de Euclidische meetkunde is bij uitstek geschikt om dat denken aan te leren en te trainen.
Verder: je kunt nu wel vol blijven houden dat kennis van vlakke meetkunde voor jou niet nuttig is, maar je weet ook wel dat dat niet waar is. Als iemand jou een simpel vraagstukje voorlegt weet je niets beters te verzinnen dan wat te gaan googelen en ook dat deed je alleen maar omdat een docent had aangegeven dat er 'een formule' was en je die formule snel hoopte te vinden, liefst zonder je dan verder het hoofd te breken over de vraag hoe zo'n 'formule' nu eigenlijk kan worden afgeleid of bewezen. En dan heb je vervolgens iemand als mij nodig om je op het juiste spoor te zetten.
Toffe ontwikkelingen weer.quote:
➤ Double black hole: http://www.sci-news.com/a(...)le-system-01875.html
➤ Light-based matter: http://www.theguardian.co(...)-electrons-positrons
➤ Antibiotic resistance: http://www.scienceworldre(...)acteria-biofilms.htm
➤ Artificial photosynthesis: http://ns.umich.edu/new/r(...)ed%3A+umns-releases+(University+of+Michigan+News+Service+-+News+Releases)
➤ Smallest nanomotor: http://www.sciencedaily.com/releases/2014/05/140520123441.htm
➤ Newly discovered exoplanet: http://thespacereporter.c(...)15-light-years-away/
➤ Energy generator for microchips: http://www.kurzweilai.net(...)deep-inside-the-body
➤ Anti-pain antibody: http://www.geek.com/scien(...)d-itchiness-1594767/
➤ More science graphics here: http://weeklyscience.com/
Practicumquote:Op maandag 26 mei 2014 14:42 schreef Rezania het volgende:
En nog een groot verslag af.Nu nog volgende maandag even knallen bij een tentamen biochemie en dan lekker rustig aan doen met nog maar één vak voor de rest van de periode.
Ja, en nog een practica, maar dat is gewoon een beetje meten en rapporten maken.
Ja uuh, dit is wel echt een tranentrekker!quote:
Jaja, boeie.quote:Op maandag 26 mei 2014 17:08 schreef netchip het volgende:
[..]
Je hebt door dat Ollie bedoelt dat het een practicum is, en meerdere practica?
Bètaquote:
Precies waar wij nu ook mee bezig zijn.quote:Op maandag 26 mei 2014 18:40 schreef Novermars het volgende:
Confidence intervals en hypothesis testing
Draai allereerst je assen eens om. Cl-alpha grafieken worden altijd getekend met de hoek op de horizontale as.quote:Op maandag 26 mei 2014 20:19 schreef GeenInspiratie. het volgende:
De vraag luidt: Verklaar in 150 tot 250 woorden het gedrag van de luchtstroom wanneer de invalshoek van het vleugelprofiel toeneemt. Betrek bij jouw omschrijving de Cl-a kromme die je hiervoor getekend hebt.
[ afbeelding ]
Dit is de Cl-a kromme die ik heb getekend.
Als iemand mij in de juiste richting kan helpen, kan ik uiteraard de rest zelf wel afmaken totdat ik het vereiste woorden heb. Ik heb namelijk geen idee hoe ik überhaupt moet beginnen.
Het programma is nog slechter geweest. Zo hoefde je een paar jaar geleden niets meer algebraïsch aan te tonen voor wiskunde B en wordt het nu tenminste weer eens gevraagd op het centrale examen.quote:Op zondag 25 mei 2014 21:22 schreef Rezania het volgende:
[..]
Iemand hier zei een paar pagina's terug dat de besluiten om het programma van wiskunde B en scheikunde aan te passen van CITO kwamen, ik zelf heb eigenlijk geen idee. Ik nam het dus maar aan als de waarheid, had beter eerst even kunnen googlen ja.
Maar, je snapt mijn punt niet. Ik zie in dat vlakke meetkunde belangrijk is, zeker met dat voorbeeld wat je nu geeft. Maar ik zeg ook dat we blij moeten zijn met iedere verbetering. Het programma is geloof ik inhoudelijk nog nooit zo slecht geweest, dus iedere stap in de goede richting waardeer ik. Je hebt natuurlijk wel gelijk, het mooiste zou zijn als ze vlakke meetkunde op een goede manier in het programma stoppen samen met lineaire algebra, maar het is nu nog niet zo.
Dit is de opgave waarvoor ik die grafiek moest maken.quote:Op maandag 26 mei 2014 21:47 schreef OllieWilliams het volgende:
[..]
Draai allereerst je assen eens om. Cl-alpha grafieken worden altijd getekend met de hoek op de horizontale as.
Weet je wat de lift coëfficiënt is?
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Dat is weer spannend ja. Die technologie om doorheen het lichaam vermogen te geven aan electronica, dat zou wat zijn als je op die manier ervoor kan zorgen dat je niet na 10 jaar iemand moet opereren om simpelweg een batterijtje van de pacemaker te vervangen.quote:
quote:Op maandag 26 mei 2014 22:01 schreef GeenInspiratie. het volgende:
[..]
Dit is de opgave waarvoor ik die grafiek moest maken.
Eén waarin je de invalshoek uitzet tegen de CL-waarde (de CL-α kromme) en één waarin je de invalshoek uitzet tegen de CD-waarde (de CD-α kromme).
Hetgeen dat je uitzet tegen iets moet op de verticale as. Zo heb ik het altijd begrepen.
Ik ben er zelf al wel uitgekomen maar ik zie net dat jij Lucht- en ruimtevaarttechniek studeert aan de TU Delft dus zou je misschien even kunnen kijken of mijn antwoord ook klopt?de variabele die je veranderd in het experiment wordt doorgaans op de x-as gezet. als ik kijk naar het verhaal in de spoilertag dan is dit duidelijk de invalshoekSPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Wat.quote:Op maandag 26 mei 2014 23:30 schreef Mitsu het volgende:
[..]
Ik vind vier uur practicum nog best veel hoor
Lol, wat een grap.quote:Op maandag 26 mei 2014 23:30 schreef Mitsu het volgende:
[..]
Ik vind vier uur practicum nog best veel hoor
Nice.quote:Op maandag 26 mei 2014 23:51 schreef yosander het volgende:
[..]
Wat.
Ik draai(de) vaak zat 3-6 weken practica: 9-5 labwerk en 's avonds uitwerken/voorbereiden.
Maar ik heb vandaag mijn laatste practicumdag gehad van m'n bachelor
Nu alleen nog uitwerken en inleveren voor morgenochtend 9 uur en woendag tentamen
[..]
Eén waarin je de invalshoek uitzet tegen de CL-waarde (de CL-α kromme) en één waarin je de invalshoek uitzet tegen de CD-waarde (de CD-α kromme).
Hetgeen dat je uitzet tegen iets moet op de verticale as. Zo heb ik het altijd begrepen.
Ik ben er zelf al wel uitgekomen maar ik zie net dat jij Lucht- en ruimtevaarttechniek studeert aan de TU Delft dus zou je misschien even kunnen kijken of mijn antwoord ook klopt?Mag ik vragen waar je het precies voor nodig hebt ?SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Prepareer een 10 mM fosfaatbuffer en dat dan voor 10 verschillende buffers?quote:Op dinsdag 27 mei 2014 08:06 schreef Rezania het volgende:
Vandaag trouwens ook practicum. Het heet Buffers, ik denk dat het saai gaat worden.
Dat leek mij ook het meest logische.quote:Op maandag 26 mei 2014 23:39 schreef JaJammerJan het volgende:
[..]
de variabele die je veranderd in het experiment wordt doorgaans op de x-as gezet. als ik kijk naar het verhaal in de spoilertag dan is dit duidelijk de invalshoek
[..]
Ik ben er zelf al wel uitgekomen maar ik zie net dat jij Lucht- en ruimtevaarttechniek studeert aan de TU Delft dus zou je misschien even kunnen kijken of mijn antwoord ook klopt?Tja, je kunt er ook vijf pagina's aan wijden, maar ik weet niet hoeveel kennis jij ervan hebt. Zoals MrStalin al vroeg, waar heb je het voor nodig?SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Het is voor mijn toekomstige opleiding. Ik heb daar huiswerk voor gekregen.quote:Op dinsdag 27 mei 2014 10:33 schreef MrStalin het volgende:
[..]
Mag ik vragen waar je het precies voor nodig hebt ?
Ik snap het principe er achter wel maar mijn kennis op dit gebied is niet heel denderend. Dit komt ook doordat ik op de middelbare school nooit iets heb gehad over vliegtuigen of iets dat in die richting komt.quote:Op dinsdag 27 mei 2014 14:16 schreef OllieWilliams het volgende:
[..]
Tja, je kunt er ook vijf pagina's aan wijden, maar ik weet niet hoeveel kennis jij ervan hebt. Zoals MrStalin al vroeg, waar heb je het voor nodig?
We hoefden gelukkig maar drie buffers te maken, een fosfaatbuffer, een azijnzuurbuffer en een Trisbuffer. Daarvan dan ook nog 10 keer verdunningen van maken. En ten slotte een beetje klooien met indicatoren, dat was wel leuk.quote:Op dinsdag 27 mei 2014 10:41 schreef Bravebart het volgende:
[..]
Prepareer een 10 mM fosfaatbuffer en dat dan voor 10 verschillende buffers?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |