abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_140022609

danica.jpg ziggyziggyziggy, mag je de schuld geven van vertraging in het Noorden.
fokavatar.jpg Dr_Flash, Grootste AnsaldoBredaFanBoy van de Lage Landen.
dragonfly.jpg Scarlet_Dragonfly, random betweter die een hekel heeft aan OV-chipkaart-haters.
GNER-60.png James1988, geilt op treinenbouwer Alstom, hogesnelheidstreinen, SNCF en Duitsland.
fokplaat.jpg DriekOplopers, zet zich in om dingen voor de reiziger te verbeteren.
pilsklein.jpg Yreal, vindt de infrastructuur/logistiek interessant en wordt sowieso opgewonden van alles met meer dan 1000 pk.
_MG_7097-2.jpg greavy, vindt de OV-chipkaart maar niks en ziet i.p.v. het huidige materieel liever overal SLT's rijden.
h-bahn.jpg bork, voor alle mooie plaatjes, kloppende info en kindvriendelijke verhalen.
162.gif Crientj, Ginger, Servexmeisje en inspiratieloos. Eet graag 714's.
Darkwing.jpg Darkwing_Duck, der Nahverkehrsprofi. Parijskenner en liefhebber van kleine spoorlanden.
koplopert.jpg Flodder450, Is een keer komen aanlopen en is sindsdien van de partij in deze reeks!
UI_Berlijn.png b2py, Alcoholist, onheilsprofeet en zeurpiet met een spoorhobby. Verliefd op PKP IC.
kupton.jpg Ireyon, de Baas van Roosendaal, die het wel weet.
psm753.jpg Peterselieman, PSM voor intimi, voor al uw kruidvatkaartjes over de grens.
sportnieuwsd.gif dennistd, Fantacolist
dld.jpg Zug-Chef, Arrivalover die alle badslipperexpressen hekelt
noiconn.png Mr_Klaasje, voor alle juiste antwoorden
ceilingdog.JPG JDude, voor overbodige feitjes over parttime-treinforensen in Brabant. (Brabant O+).

In dit topic vinden we vrijwel alles interessant wat met rails te maken heeft.
Goederentreinen, trams en metro's zijn hier ook allemaal welkom, evenals informatie over vervoersbedrijven en materieelsoorten. Twijfel je of iets in dit topic thuishoort? Plaats het gerust en je merkt het vanzelf wel.

Afkortingen en nummertjes om o.a. stations en treinen aan te duiden, zijn niet wenselijk.
Zo heet station Gvc hier Den Haag Centraal en is trein 3626 gewoon de Intercity van Roosendaal naar Zwolle van 07:50 uur. Treinstelnummers mogen gewoon genoemd worden, maar dan wel graag met materieelsoort erbij vermeld.

Als je hier komt zeiken op het verkeerde bedrijf, lachen we je uit.
Een sein- of wisselstoring is vrijwel nooit de schuld van de Nederlandse Spoorwegen en het uitvallen van een IC Direct is niet de schuld van AnsaldoBreda. Terechte klachten kun je natuurlijk wel altijd hier kwijt.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.

SPOILER

SPOILER

SPOILER

SPOILER

SPOILER

SPOILER
En hier verder! Vanaf nu elk nieuw topic beginnen met frontseinen en gaarne een fraaie anaalplaat in de sluitpost.

[ Bericht 0% gewijzigd door b2py op 16-05-2014 16:03:52 ]
pi_140022689
Tvp
pi_140022722
Je moet toch houden van de Nederlandse tariefstructuur. Net om 10 voor vier ingecheckt met mijn dal dagkaart en ga nu drie uur en kwartier vol door de spits reizen. Fantastisch!
  vrijdag 16 mei 2014 @ 16:02:19 #4
328924 Frozen-assassin
STAY STRONG APPIE
pi_140022777
voor de luie b2py
  vrijdag 16 mei 2014 @ 16:04:17 #5
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_140022860
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 mei 2014 16:02 schreef Frozen-assassin het volgende:
[ afbeelding ] voor de luie b2py
Is dat niet een gevarensein?
  vrijdag 16 mei 2014 @ 16:05:29 #6
328924 Frozen-assassin
STAY STRONG APPIE
pi_140022915
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 mei 2014 16:04 schreef James1988 het volgende:

[..]

Is dat niet een gevarensein?
Geen flauw idee, dit is een modelspoortreintje dus zal allemaal wel wat net anders zijn
pi_140023049
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 mei 2014 16:05 schreef Frozen-assassin het volgende:

[..]

Geen flauw idee, dit is een modelspoortreintje dus zal allemaal wel wat net anders zijn
Assen wel gecontroleerd op haarscheurtjes?
  vrijdag 16 mei 2014 @ 16:19:47 #8
328924 Frozen-assassin
STAY STRONG APPIE
pi_140023580
quote:
1s.gif Op vrijdag 16 mei 2014 16:08 schreef b2py het volgende:

[..]

Assen wel gecontroleerd op haarscheurtjes?
Bodemplaten liggen er allemaal al eruit, dus daar hoef je je geen zorgen om te maken
pi_140023605
20 september is Nedtrain Refurbishment and Overhaul Haarlem geopend voor een opendag. 4 oktober is Nedtrain onderhoudsbedrijf Leidschendam aan de beurt. Voor meer activiteiten zie 175jaarspoor.nl

[ Bericht 0% gewijzigd door b2py op 16-05-2014 18:51:27 (5 oktober is onjuist, moet vier zijn. ) ]
  vrijdag 16 mei 2014 @ 16:24:33 #10
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_140023793
quote:
14s.gif Op vrijdag 16 mei 2014 14:46 schreef ACT-F het volgende:

[..]

Het moge duidelijk zijn dat we in Nederland al gekozen hebben voor 25KV AC, vandaar mijn uitgangspunt dat het problemen oplevert met ATB-EG. Wisselspanning an sich is inderdaad het probleem niet, thuis knetteren mijn vullingen ook niet met al die draden om me heen :+
Nee, dat hebben we dus niet. :)

quote:
Het nadeel van wisselspanning is dat ze niet in fase kunnen zijn en de secties daardoor strikt geschieden moeten zijn. Het scheelt dat de secties een stuk groter zijn. Een 1500V onderstation van 13 MVA is dubbel uitgevoerd en zal duurder zijn dan een enkelvoudige.
De meeste 1500V-onderstations zijn dubbel uitgevoerd. De meeste AT's ook voor zover ik weet.

quote:
Een dubbel uitgevoerde 25KV onderstation kost zo'n 3,2 miljoen. De cijfers komen hier vandaan overigens:

http://www.costandvalue.org/download/?id=2034
Het rapport neemt het aansluiten op het 150kV-net zo te zien niet mee? Verder leuke prijsonderbouwing!

quote:
Ik redeneer ook een beetje vanuit mijn eigen elektrotechnische achtergrond dat het eigenlijk niet meer dan logisch is dat een hogere spanning goedkoper is om grote vermogens over te brengen. Dat geldt overigens ook vermogenselektronica die bij gelijke vermogen maar met een hoge spanning en lage stroom goedkoper is dan lage spanning grote stroom.
Klopt, maar je verliest uit het oog dat 25kV een compleet nieuwe bovenleiding vraagt, compleet nieuwe onder- en AT-stations en vooral dat de beïnvloeding van de omgeving door 25kV veel groter is dan van 1500V (of 3kV).
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  vrijdag 16 mei 2014 @ 16:52:55 #11
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_140024902
NS_online twitterde op vrijdag 16-05-2014 om 16:50:04 Driebergen-Zeist - Ede-Wageningen: van 16.50 tot 17.20 uur geen Intercity's door onverwachte werkzaamheden. http://t.co/axyyfHsO3W #DbEd reageer retweet
Lekker tijdens de avondspits weer, goed zo jongens. :')
  vrijdag 16 mei 2014 @ 16:58:11 #12
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_140025087
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 mei 2014 16:52 schreef James1988 het volgende:
NS_online twitterde op vrijdag 16-05-2014 om 16:50:04 Driebergen-Zeist - Ede-Wageningen: van 16.50 tot 17.20 uur geen Intercity's door onverwachte werkzaamheden. http://t.co/axyyfHsO3W #DbEd reageer retweet
Lekker tijdens de avondspits weer, goed zo jongens. :')
Volgens mij doen ze het er gewoon om.
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_140025137
De middentunnel is in Amsterdam nog wel ok, maar de westtunnel is echt een grote zwijnenstal..
  vrijdag 16 mei 2014 @ 17:08:46 #14
24533 ACT-F
Onmeunige gaspedoal emmer
pi_140025442
quote:
2s.gif Op vrijdag 16 mei 2014 16:24 schreef Duvel het volgende:

Nee, dat hebben we dus niet. :)
Op het gebied van wisselspanning wel. Dat is ook het onderwerp wat ik aansnijd ten aanzien van ATB-EG. 3kV beschouw ik als een overgangsfase, eigenlijk meer een lapmiddel om de acute problemen van 1,5kV op te lossen.
quote:
De meeste 1500V-onderstations zijn dubbel uitgevoerd. De meeste AT's ook voor zover ik weet.
Dat moet ook wel, zeker in drukke gebieden waar zelfs viervoudig uitgevoerde exemplaren zijn:

http://energievoorziening(...)l%20os%20en%20ss.pdf

quote:
Het rapport neemt het aansluiten op het 150kV-net zo te zien niet mee? Verder leuke prijsonderbouwing!
Gezien het prijskaartje lijken die kosten in de 150kV-installatie verwerkt te zijn. Een bestek waar men de aansluitkosten vergeten is zou een beetje vreemd zijn.

quote:
Klopt, maar je verliest uit het oog dat 25kV een compleet nieuwe bovenleiding vraagt, compleet nieuwe onder- en AT-stations en vooral dat de beïnvloeding van de omgeving door 25kV veel groter is dan van 1500V (of 3kV).
Ik zal de laatste zijn die zegt dat we in één keer snel moeten overstappen, maar zodra de vervanging gebeurt wanneer de bovenleidingen toch afgeschreven zijn dan is het een goed moment om over overschakeling te denken. Zeker nu de betonnen bovenleidingportalen uit de jaren '50 op het einde van hun levensduur zijn.
Bekijk de webcam via UStream. Luister naar Gutter FM
pi_140026663
quote:
1s.gif Op vrijdag 16 mei 2014 14:36 schreef MTL het volgende:

[..]

Helaas, u gaat niet door voor de jackpot. Max snelheid voor ATB-NG zoals nu in NL ligt is 200 km/u, wel inderdaad in stappen van 10 km/u.
Dat is gewoon niet waar, misschien dat er een softwarematige beperking is maar de specs van NG gaan tot 360.
Voorts zijn wij van mening dat de Baronnenlijn heraangelegd moet worden.
pi_140027598
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 mei 2014 17:44 schreef DeaDLocK2K het volgende:

[..]

Dat is gewoon niet waar, misschien dat er een softwarematige beperking is maar de specs van NG gaan tot 360.
Linkje naar die specs?
Die 200 km/u is wat ik overal heb gehoord en moeten leren voor mijn opleiding, zou het interessant vinden om die specs dan eens te lezen.
Begreep dat die limiet van 200 kwam door de snelheid van trein VS bakens (en daarmee dus de maximale snelheid waarmee die bakens uitgelezen cq geïnterpreteerd kunnen worden icm de maximale afstand waarbinnen die gegevens geïnterpreteerd mogen worden).
pi_140027625
Ho, verkeerde knopje.
pi_140028863

Is hier iemand met stiekeme ambities? :P

(Kwam een bouwhek met een vlag van deze firma tegen in Assen op het station, was te laat voor een foto.)
pi_140029116
Wish me luck morgen reisje naar den helder met volle en vieze treinen, twee bussen en een onmogelijk schema
pi_140029204

Ook weer eens een plaatje van mij
  Redactie Sport vrijdag 16 mei 2014 @ 19:41:26 #21
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_140030363
quote:
11s.gif Op vrijdag 16 mei 2014 15:41 schreef Peterselieman het volgende:
deze uitspraak van broek53 op Somda zegt genoeg:

[..]

http://somda.nl/forum/14889/p494384/Opvallende+dingen+15+mei/

Dit soort dingen sloeg in dit geval op het driehoeken van de stam van de Berlijntrein die gisteren bij Hilversum strandde. Er is het rondje Amsterdam werkplaats - Amsterdam werkplaats gereden via Arnhem, Deventer en Amersfoort

Er zijn genoeg kortere routes te bedenken.
Tja, dan moet de loc omlopen en dat kan waarschijnlijk niet omdat de machinist niet meer mag koppelen....
PM mij!
Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
  vrijdag 16 mei 2014 @ 20:02:39 #22
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_140031256
Sowieso zijn die NSR-machinisten te beroerd om iets extra te doen. De rangeerders op de Watergraafsmeer van NedTrain zijn ook niet veel beter...

Uit zeer betrouwbare bronnen heb ik vernomen dat DB al sancties bij NSR heeft neergelegd, omdat het de afspraken niet nakomt voor de nachttreinen. Een aantal problemen die vrijwel wekelijks voorkomen:
- DB verzoekt NSR om rijtuig X uit de stam te halen, omdat die niet mee mag met de eerstvolgende retourtrein (om welke reden dan ook). Dit wordt verzuimd. Oplossing van NSR: Deurtjes op slot, deurtjes bij de bakovergang op slot ... Rijtuig gaat gewoon mee. Communicatie naar DB: Ja, rijtuig zit afgesloten in de stam, die kunnen jullie er wel uit halen toch? Anders komt-ie wel weer terug hier toch?
- DB verzoekt NSR om rijtuig X weg te halen op positie 1 en naar positie 7 te verplaatsen. Wordt ook nogal eens verzuimd.... Of op de verkeerde plek gezet....

In de EETC-tijd kon men tot één uur voor vertrek nog verzoeken indienen om een rijtuig te wisselen. Tot 3 uur voor vertrek werd dat altijd gehonoreerd, daarna was het afhankelijk of het vertraging voor de trein ging opleveren.
In de huidige NSR-tijd moet men vóór 10:00 een verzoek hebben gedaan, 'want daarna wordt het niet gehonoreerd'. De 'Nachttreinrangeerders' van NedTrain beginnen om 09:45, en eindigen om 15:00 met die taak.

Het zal mij benieuwen of er bij de volgende 'aanbesteding' voor het rangeerwerk opnieuw NSR gekozen wordt ...
EETC had zich ook ingeschreven voor deze aanbesteding, maar NSR ging ver onder de prijzen. EETC wilde zelfs een extra elok huren om de nachttreinen van- en naar de kap te kunnen brengen, op de momenten dat ook 3 ski- of autoslaaptreinen reden.

[ Bericht 3% gewijzigd door greavy op 16-05-2014 20:09:00 ]
  vrijdag 16 mei 2014 @ 20:06:30 #23
415574 boriq
Blacksmith of Rhythm
pi_140031392
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 mei 2014 20:02 schreef greavy het volgende:
'verhaal over slechte functioneren NSR en boze DB'

EETC had zich ook ingeschreven voor deze aanbesteding, maar NSR ging ver onder de prijzen.
Het ultieme voorbeeld van goedkoop is duurkoop.
Vervelend ook voor EETC, die vast graag aan het werk willen en nu anderen maar een beetje zien aanmodderen.
  Redactie Frontpage / Sport vrijdag 16 mei 2014 @ 20:12:01 #24
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_140031574
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 mei 2014 19:41 schreef dennistd het volgende:

[..]

Tja, dan moet de loc omlopen en dat kan waarschijnlijk niet omdat de machinist niet meer mag koppelen....
2 locs gebruiken
Altijd onderweg naar het avontuur
  Redactie Frontpage / Sport vrijdag 16 mei 2014 @ 20:12:36 #25
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_140031589
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 mei 2014 20:02 schreef greavy het volgende:
Sowieso zijn die NSR-machinisten te beroerd om iets extra te doen. De rangeerders op de Watergraafsmeer van NedTrain zijn ook niet veel beter...

Uit zeer betrouwbare bronnen heb ik vernomen dat DB al sancties bij NSR heeft neergelegd, omdat het de afspraken niet nakomt voor de nachttreinen. Een aantal problemen die vrijwel wekelijks voorkomen:
- DB verzoekt NSR om rijtuig X uit de stam te halen, omdat die niet mee mag met de eerstvolgende retourtrein (om welke reden dan ook). Dit wordt verzuimd. Oplossing van NSR: Deurtjes op slot, deurtjes bij de bakovergang op slot ... Rijtuig gaat gewoon mee. Communicatie naar DB: Ja, rijtuig zit afgesloten in de stam, die kunnen jullie er wel uit halen toch? Anders komt-ie wel weer terug hier toch?
- DB verzoekt NSR om rijtuig X weg te halen op positie 1 en naar positie 7 te verplaatsen. Wordt ook nogal eens verzuimd.... Of op de verkeerde plek gezet....

In de EETC-tijd kon men tot één uur voor vertrek nog verzoeken indienen om een rijtuig te wisselen. Tot 3 uur voor vertrek werd dat altijd gehonoreerd, daarna was het afhankelijk of het vertraging voor de trein ging opleveren.
In de huidige NSR-tijd moet men vóór 10:00 een verzoek hebben gedaan, 'want daarna wordt het niet gehonoreerd'. De 'Nachttreinrangeerders' van NedTrain beginnen om 09:45, en eindigen om 15:00 met die taak.

Het zal mij benieuwen of er bij de volgende 'aanbesteding' voor het rangeerwerk opnieuw NSR gekozen wordt ...
EETC had zich ook ingeschreven voor deze aanbesteding, maar NSR ging ver onder de prijzen. EETC wilde zelfs een extra elok huren om de nachttreinen van- en naar de kap te kunnen brengen, op de momenten dat ook 3 ski- of autoslaaptreinen reden.
dan ben je lekker bezig zeg -O-
Altijd onderweg naar het avontuur
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')