abonnement Unibet Coolblue
pi_148309660
quote:
1s.gif Op zondag 4 januari 2015 03:51 schreef VeerEli het volgende:

[..]

Tja, ik heb alleen Lightroom en tot nu toe heb ik daarin dus niet zo'n succes :')
Maar goed, nu gaan we in op één aspect ervan...
Maar waarom kiezen jullie dan voor een full frame ipv crop?
- low light performance
- scherptediepte is kleiner
- grotere body omdat ik vrij grote handen heb
- fps, en ja ik heb naar de 7D uitvoerig gekeken
- G.A.S. :X

Ik wil je niet weerhouden van een FF, maar ik zou mezelf eerst verdiepen in Lightroom alvorens je de stap maakt.
  zondag 4 januari 2015 @ 09:53:56 #177
195885 shiz
¯¯¯¯¯
pi_148309748
quote:
1s.gif Op zondag 4 januari 2015 03:51 schreef VeerEli het volgende:

[..]

Tja, ik heb alleen Lightroom en tot nu toe heb ik daarin dus niet zo'n succes :')
Maar goed, nu gaan we in op één aspect ervan...
Maar waarom kiezen jullie dan voor een full frame ipv crop?
Waarom haal je liever niet een fullframe camera? Omdat de crop je kan helpen als je graag zo dicht mogelijk op de actie zit zonder zelf dichtbij te zijn. Denk aan een fotograaf die aan de zijlijn staat bij een voetbalwedstrijd of iemand die graag vogeltjes schiet in z'n achtertuin of op safari een leeuw je pad kruist... er is ook minder processing vereist, dus buffers zijn minder snel vol en kun je dus sneller mee schieten. Omdat een crop camera nu eenmaal veel flexibiliteit biedt voor weinig geld en ook de lenzen doorgaans stukken goedkoper zijn. Camera's als de 600D, 70D en D5300 hebben een klapschermpje! Zie je bij fullframe eigenlijk alleen bij de Nikon D750. Ook is de combinatie body-lens vaak stukken compacter en lichter, dus je laat de boel minder snel liggen 'omdat het zo'n gedoe is mee te slepen'. Compactflash VS SD. Misschien wil je helemaal niet in de weer met CF-kaarten... En zo zijn er nog wel wat kleine dingen.

Maar zeg je... Crop werkt niet echt in m'n voordeel, ik zie het als een investering en wil daar wel wat voor uitgeven, compacte body of missen van een kiep/tuimel-schermpje kan me gestolen worden, een cardreader gebruiken staat me niet tegen... nou ja, dan! Dan is een fullframe wel leuk. We hebben het vaak over de essentie van fotografie en dan is het vastleggen van licht. En een fullframe camera is daar in de regel eigenlijk altijd beter in dan een crop, dus krijg je er o.a. een betere lowlight performance, kleurweergave en dynamic range voor terug. Dan heb je inderdaad dat een 35mm daadwerkelijk een 35mm is en niet met een 1.6x crop een 56mm wordt. Ook is het met crop camera's lastiger te bokehwhoren... De achtergrond enorm out of focus te gooien om je onderwerp te benadrukken en uit te lichten. Serieuze fullframes zijn vaak ook een stuk beter gebouwd dan een crop en liggen als een tank in de hand. En dan mis ik vast wat, maar al met al niet mis natuurlijk!

Zijn veel leuke fullframes hoor, de 6D, 5DmkIII natuurlijk, de 1D X, aan de Nikon kant heb je o.a. de D610, D750 en D810. Sony's A7-reeks biedt leuk spul. :Y

Waarom ik nog niet fullframe ben gegaan: gewicht en grootte van het alles! Zo'n 80% van m'n lenzen is niet compatible... en dan natuurlijk nog moniezzz, is gewoon een duurder ecosysteem.
The ripple effect starts with making a splash ~ Life is not a dish of copy pasta ~ ⳽ᖾiz
  zondag 4 januari 2015 @ 12:31:21 #178
266754 VeerEli
Nee, ik ben niet Pools.
pi_148312716
quote:
0s.gif Op zondag 4 januari 2015 09:53 schreef shiznuts het volgende:

[..]

Waarom haal je liever niet een fullframe camera? Omdat de crop je kan helpen als je graag zo dicht mogelijk op de actie zit zonder zelf dichtbij te zijn. Denk aan een fotograaf die aan de zijlijn staat bij een voetbalwedstrijd of iemand die graag vogeltjes schiet in z'n achtertuin of op safari een leeuw je pad kruist... er is ook minder processing vereist, dus buffers zijn minder snel vol en kun je dus sneller mee schieten. Omdat een crop camera nu eenmaal veel flexibiliteit biedt voor weinig geld en ook de lenzen doorgaans stukken goedkoper zijn. Camera's als de 600D, 70D en D5300 hebben een klapschermpje! Zie je bij fullframe eigenlijk alleen bij de Nikon D750. Ook is de combinatie body-lens vaak stukken compacter en lichter, dus je laat de boel minder snel liggen 'omdat het zo'n gedoe is mee te slepen'. Compactflash VS SD. Misschien wil je helemaal niet in de weer met CF-kaarten... En zo zijn er nog wel wat kleine dingen.

Maar zeg je... Crop werkt niet echt in m'n voordeel, ik zie het als een investering en wil daar wel wat voor uitgeven, compacte body of missen van een kiep/tuimel-schermpje kan me gestolen worden, een cardreader gebruiken staat me niet tegen... nou ja, dan! Dan is een fullframe wel leuk. We hebben het vaak over de essentie van fotografie en dan is het vastleggen van licht. En een fullframe camera is daar in de regel eigenlijk altijd beter in dan een crop, dus krijg je er o.a. een betere lowlight performance, kleurweergave en dynamic range voor terug. Dan heb je inderdaad dat een 35mm daadwerkelijk een 35mm is en niet met een 1.6x crop een 56mm wordt. Ook is het met crop camera's lastiger te bokehwhoren... De achtergrond enorm out of focus te gooien om je onderwerp te benadrukken en uit te lichten. Serieuze fullframes zijn vaak ook een stuk beter gebouwd dan een crop en liggen als een tank in de hand. En dan mis ik vast wat, maar al met al niet mis natuurlijk!

Zijn veel leuke fullframes hoor, de 6D, 5DmkIII natuurlijk, de 1D X, aan de Nikon kant heb je o.a. de D610, D750 en D810. Sony's A7-reeks biedt leuk spul. :Y

Waarom ik nog niet fullframe ben gegaan: gewicht en grootte van het alles! Zo'n 80% van m'n lenzen is niet compatible... en dan natuurlijk nog moniezzz, is gewoon een duurder ecosysteem.
Bedankt voor je uitgebreide uitleg! Heel duidelijk dit en maakt me deels ook wel weer twijfelen.
Misschien is het dan beter om te investeren in een goeie, wat duurdere lens voor mijn 600D dan in een FF camera? Lastig allemaal. Zal er eens goed over nadenken en dingen tegen elkaar opwegen. :)
B-b-b-bird, Bird, The Bird is the word.
  zondag 4 januari 2015 @ 12:35:16 #179
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_148312860
Glas is meestal een betere investering dan een camera. Een goede lens gaat je leven lang mee, een camera is na 5 jaar technisch achterhaald
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_148322095
quote:
0s.gif Op zondag 4 januari 2015 09:53 schreef shiznuts het volgende:
Verhaaaaaaaaal
Thanks Shiz...

Wist wel dat vroeger of later jij wel weer even een essay zou komen opstellen. :P
quote:
14s.gif Op zondag 4 januari 2015 12:31 schreef VeerEli het volgende:
Misschien is het dan beter om te investeren in een goeie, wat duurdere lens voor mijn 600D dan in een FF camera? Lastig allemaal. Zal er eens goed over nadenken en dingen tegen elkaar opwegen. :)
Koop lenzen met EF mount en geen EF-S. Dan kun je die later altijd nog op een full frame zetten. ^O^
quote:
0s.gif Op zondag 4 januari 2015 12:35 schreef Pietverdriet het volgende:
Glas is meestal een betere investering dan een camera. Een goede lens gaat je leven lang mee, een camera is na 5 jaar technisch achterhaald
De 100-400mm werd in 1998 geïntroduceerd. Camera's van die tijd zijn bijvoorbeeld de Canon EOS-3 en de EOS 300.
Die lens wordt nog heel veel gebruikt, die camera's daarentegen...

[ Bericht 0% gewijzigd door Iemand91 op 04-01-2015 17:10:02 ]
  zondag 4 januari 2015 @ 17:07:42 #181
266754 VeerEli
Nee, ik ben niet Pools.
pi_148322679
Ja precies.... En wat zouden eventuele lenzen zijn die kwalitatief zeer goed beeld leveren en die dus wel die extra ruimte bieden, maar niet gelijk zo gaan vervormen oid? Ik heb nog geen goede zoomlens in mijn bezit, is dat dan een idee?
B-b-b-bird, Bird, The Bird is the word.
pi_148322921
quote:
0s.gif Op zondag 4 januari 2015 17:07 schreef VeerEli het volgende:
Ja precies.... En wat zouden eventuele lenzen zijn die kwalitatief zeer goed beeld leveren en die dus wel die extra ruimte bieden, maar niet gelijk zo gaan vervormen oid? Ik heb nog geen goede zoomlens in mijn bezit, is dat dan een idee?
Momenteel heb je dus de 600D met 50mm f/1.8 en de Sigma 35mm 1.4 Art?

Welke lenzen goed zijn voor jou is helemaal wat je nu mist. Wil je wijder of juist tele? Wil je lichtsterk of wil je ook stabilisatie? Wil je prime of zoom?
  zondag 4 januari 2015 @ 17:49:19 #183
195885 shiz
¯¯¯¯¯
pi_148324453
Nou ja, als je iets vooruit wilt qua body is een 70D misschien een optie. Is een wat capabelere 600D, die misschien toch iets te entry-level is, met sensortechnologie die ook in de recente 7DmkII is verschenen (7DmkII krijg je dan weer niet onder de 1500,- EUR, de 70D kost 1/3e minder), pro-ish body met top LCD, beter AF-systeem enz etc.

En dan zou ik de rest inderdaad lekker in lenzen steken. Misschien wat constant aperture f/2.8 zooms. Of nette f/1.2, f/1.4, f/1.8, f/2 primes inderdaad in EF-mount dan.

Voor de 5DmkIII wordt eigenlijk dit jaar een opvolger verwacht (nadert z'n 3e verjaardag namelijk). Dus of je kunt dan de 5DmkIV halen, of de 5DmkIII gaat dan voor minder weg. ;) Als voorbeeld ff dan, hè. En glas ervoor heb je dan al wat.
The ripple effect starts with making a splash ~ Life is not a dish of copy pasta ~ ⳽ᖾiz
  Eindredactie Frontpage / Forummod zondag 4 januari 2015 @ 18:48:02 #184
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_148326367
quote:
1s.gif Op zondag 4 januari 2015 03:51 schreef VeerEli het volgende:

[..]

Tja, ik heb alleen Lightroom en tot nu toe heb ik daarin dus niet zo'n succes :')
Maar goed, nu gaan we in op één aspect ervan...
Maar waarom kiezen jullie dan voor een full frame ipv crop?
Voor wat ik met fullframe doe is het voor mij hetzelfde verschil als 'destijds' tussen kleinbeeld en middenformaat, ofwel je hebt veel minder compressie waardoor je beeld gewoon mooier wordt.
Dat gezegd, ik doe eigenlijk (te) weinig met mijn ouwe Kodak DCS fullframebak en dat is voor mij een soort van voorteken dat ik voorlopig maar beter geen geld over de balk gooi (of investeer zoals andere mensen het noemen) in een Sony A7 wat op zich voor mijn hele collectie oud glas best wel een leuk ding zou zijn, alleen niet zo leuk dat het 1500 euro mag kosten.
Daarbij vermeld dat fotografie voor mij puur hobby is en niet verder gaat dan 'lekker in de vrije tijd wat aanklooien met camera's en lenzen
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
pi_148326956
Lang geleden dat ik wat gepost heb ( :@ kijk nog wel mee hoor :) )

Er zijn inderdaad een hoop voor en nadelen voor full-frame/crop keuzes. Diegene die blijven vragen wat je mist proberen je enkel te behoeden. Crop camera's zijn tegenwoordig enorm goed. Canon heeft dus speciale EF-S lenzen die niet op full frame kunnen. Deze lenzen zijn optimaal voor crop sensoren.

Zelf ben ik ook al (een hele tijd) aan het twijfelen of ik over moet stappen naar full frame. Wat voor mij de eerste reden was, was de scherpte die je er ook voor terug krijgt.

Als ik een van mijn lenzen vergelijk tussen een 60D en een 1DsIII (neem even aan dat de 6D en 5DIII vergelijkbaar zullen zijn, aangezien de 1DsIII uit 2007 is. Overigens is het verschil ook goed te zien met de 1DsII)
http://www.the-digital-pi(...)&FLIComp=0&APIComp=0
(Uitleg, standaard zie je de 60D met de 70-200 F4 IS, wanneer je met de muis over het plaatje beweegt zie je dezelfde lens maar dan op een 1DsIII body).

Voor bepaalde onderwerpen is het fijn dat de 70-200 een bruikbaarder bereik heeft op een FF. Dit kan dus anders zijn wanneer je vooral een flink tele bereik nodig hebt.

FF heeft een betere ISO performance, daar is geen twijfel over mogelijk. Bij de vergelijkingen die ik heb gezien ( http://www.dpreview.com/reviews/canon-eos-6d/23 bijvoorbeeld), zie je dat de 6D met JPEG op ISO 6400 ongeveer hetzelfde beeld geeft als een 60D op ISO 800 (met wat kleur verlies zelfs). Wanneer je RAW gaat vergelijken, zie je dat de 60D op ISO 1600 nog mee kan.

Daarom is het dus belangrijk om RAW te kunnen nabewerken. In Lightroom is enorm veel mogelijk. Zoek wat tutorials op youtube en probeer wat uit.

Omdat een FF duur is (duh) en fatsoenlijke EF lenzen even duur of duurder, zou je kunnen overwegen om te investeren in nieuwe lenzen. Dit heeft wel wat nadelen. Een 24-105 op een full frame is dus scherper dan op een crop. Sterker nog, een 24-105 op een crop is vergelijkbaar qua scherpte met een EF-S 15-85, maar dan zit je met een lasteriger bereik op je crop... Investeren in nieuwe lenzen is een goed iets, maar dan wel vooral wanneer je eventueel de overstap wilt maken naar een FF in de toekomst en uiteraard enkel wanner het bereik van de lens interessant is.
Leuk filmpje met een goedkope body + L lens en een dure body + goedkope lens.

Wanneer je toch de overstap wilt wagen en wilt kiezen tussen de 6D en de 5DIII, dit heb ik gevonden:

* De 6D heeft minder focus points (11), echter heeft de 600D die je nu hebt heeft 9 focus points, dus dat is zelfs een vooruitgang voor je.
* Het middelste focus punt van de 6D is gevoeliger bij minder licht, dus de AF werkt beter dan de 5DIII bij minder licht.
* De 5DIII heeft meer focus points, waardoor je makkelijker een compositie kunt maken zonder te herpositioneren.
* De 5DIII heeft meer focus points waardoor het tracken van een object met AI Servo beter zal werken.
* De 5DIII heeft 2 card slots (SD/CF), de 6D enkel SD. Wanneer je professioneel ermee bezig bent kan het fijn zijn om standaard een backup van je foto te hebben door ze naar beide kaarten tegelijk te schrijven
* De 5DIII heeft bij het filmen minder last van moiree (indien je filmt misschien handig).
* De 6D heeft GPS en WIFI. GPS zal ik zelf niet gebruiken, maar WIFI kan gebruikt worden om files direct naar je computer te sturen, maar ook in combinatie met een telefoon door een soort live-preview remote app te hebben. (na 12:14)

Bekijk voor jezelf wat je belangrijk vind. Stap vooral over wanneer je dat wilt, maar wanneer je je huidige gear nog niet genoeg onder de knie hebt, kan het zijn dat je nog niet tegen de limieten van je huidige camera zit, waardoor je niet over HOEFT te stappen.

Kort samenvattend
pluspunten FF:
+ focal length is correct, geen cropfactor, dus wijdere shots
+ betere performance bij minder licht (hogere ISO)

nadeel FF
- je MOET investeren in goede lenzen
- minder tele bereik in vergelijking met crop
- duur
- zwaarder
  zondag 4 januari 2015 @ 19:12:38 #186
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_148327197
quote:
0s.gif Op zondag 4 januari 2015 16:54 schreef Iemand91 het volgende:

[..]

Thanks Shiz...

Wist wel dat vroeger of later jij wel weer even een essay zou komen opstellen. :P

[..]

Koop lenzen met EF mount en geen EF-S. Dan kun je die later altijd nog op een full frame zetten. ^O^

[..]

De 100-400mm werd in 1998 geïntroduceerd. Camera's van die tijd zijn bijvoorbeeld de Canon EOS-3 en de EOS 300.
Die lens wordt nog heel veel gebruikt, die camera's daarentegen...
En die zal de komende twintig jaar nog steeds een geliefde lens blijven
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  zondag 4 januari 2015 @ 19:13:35 #187
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_148327233
Minder telebereik als op crop is onzin, op een FF kan je prima croppen.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  zondag 4 januari 2015 @ 19:52:04 #188
195885 shiz
¯¯¯¯¯
pi_148328574
quote:
0s.gif Op zondag 4 januari 2015 19:13 schreef Pietverdriet het volgende:
Minder telebereik als op crop is onzin, op een FF kan je prima croppen.
Alleen crop je dan van 20MP pixels weg, terwijl je op crop 20MP houdt. Zeg maar. Vooral als je ook weleens video schiet en je dus 1080p van de sensor maakt niet geheel onbelangrijk, want daarin ga je niet zo snel willen lopen hakken. Als dat je argument is, dat je FF ook kunt croppen... dan kun je je crop ook weer croppen en heeft die toch weer meer tele. Dus zo'n onzin vind ik het niet.
The ripple effect starts with making a splash ~ Life is not a dish of copy pasta ~ ⳽ᖾiz
pi_148388162
quote:
Tests van deze lens zijn geloof ik vrij positief; beter dan de Canon variant.

Daarnaast is er ook de 50mm f/1.4. Verschil is dat de Yongnuo variant een plastic mount heeft (versus metaal bij Canon) en geen USM focus.

(links Canon, rechts Yongnuo):


Maar nog veel interessanter is het 3e product wat ze aangekondigd hebben; een 2x Extender! :o
De Canon Extender EF 2x III staat op Amazon.com voor $449, deze Yongnuo kost daar echter maar $200!


Nog niet veel overbekend maar een reviewer op Amazon is erg positief.
Ben erg benieuwd. :9~
quote:
This appears to be a direct knockoff of the Canon 2.0x III Extender which costs 2.5x as much. I tested this against the Kenko 2x Pro 300 teleconverter (which is one of the best) and by comparison this has better corner sharpness and much reduced chromatic aberrations. In fact it basically eliminates the CA near the edge of the frame that you get with most teleconverters.
I can't say for sure that this is as good as the genuine Canon version but it is darn good. If I ever get my hands on the Canon I'll update my review but I see no reason to--this TC is that good.
En verder komen ze ook nog met een 35mm f/2:



Ben nog steeds benieuwd wat mensen hier denken over de combinatie van de Canon 70-200mm f/2.8 IS I versus de Tamron 70-200mm f/2.8 VC en een 2x extender.
De Tamron is zonder extender op elk gebied scherper dan de Canon, die laatste doet het alleen in de hoeken beter.
Met extender is het juist andersom; daar doet de Canon het op elk gebeid weer beter.

De Canon en Tamron zijn 2e-hands ongeveer even duur (last time I checked...)
  dinsdag 6 januari 2015 @ 14:15:37 #190
266754 VeerEli
Nee, ik ben niet Pools.
pi_148388639
quote:
0s.gif Op zondag 4 januari 2015 17:13 schreef Iemand91 het volgende:

[..]

Momenteel heb je dus de 600D met 50mm f/1.8 en de Sigma 35mm 1.4 Art?

Welke lenzen goed zijn voor jou is helemaal wat je nu mist. Wil je wijder of juist tele? Wil je lichtsterk of wil je ook stabilisatie? Wil je prime of zoom?
Klopt ja. Ik wil dus graag wijder, vooral voor landschappen/straatbeeld enz. Dat was één van de redenen (en alles wat ik nog meer benoemde) dat ik een FF camera ging overwegen.
Ik was/ben bang dat ik met alleen een wijdere lens dat groothoek effect in beeld krijg, wat soms misschien tof is, maar ik wil bijv niet een foto van een landschap maken en dat de hele foto krom trekt, snap je wat ik bedoel? :P
En ik ben niet thuis in die lenzen dus vind het lastig een keuze te maken daarin. Lichtsterk vind ik daarnaast ook erg belangrijk, en stabilisatie zou ook wel eens leuk zijn. Omdat ik al 2 prime lenzen heb, zou ik nu wel een keer willen investeren in een zoomlens. :)
quote:
14s.gif Op zondag 4 januari 2015 17:49 schreef shiznuts het volgende:
Nou ja, als je iets vooruit wilt qua body is een 70D misschien een optie. Is een wat capabelere 600D, die misschien toch iets te entry-level is, met sensortechnologie die ook in de recente 7DmkII is verschenen (7DmkII krijg je dan weer niet onder de 1500,- EUR, de 70D kost 1/3e minder), pro-ish body met top LCD, beter AF-systeem enz etc.

En dan zou ik de rest inderdaad lekker in lenzen steken. Misschien wat constant aperture f/2.8 zooms. Of nette f/1.2, f/1.4, f/1.8, f/2 primes inderdaad in EF-mount dan.

Voor de 5DmkIII wordt eigenlijk dit jaar een opvolger verwacht (nadert z'n 3e verjaardag namelijk). Dus of je kunt dan de 5DmkIV halen, of de 5DmkIII gaat dan voor minder weg. ;) Als voorbeeld ff dan, hè. En glas ervoor heb je dan al wat.
2000-3000 euro voor een body is echt boven m'n budget helaas. Daar was ik ook al bang voor met FF camera's. Zat zelf toch echt aan 1000 max 1500 te denken. Eventueel een hele goeie tweedehands bij een betrouwbaar iemand zou ik ook nog wel voor open staan.
quote:
0s.gif Op zondag 4 januari 2015 19:04 schreef Sjiep het volgende:
Lang geleden dat ik wat gepost heb ( :@ kijk nog wel mee hoor :) )

Er zijn inderdaad een hoop voor en nadelen voor full-frame/crop keuzes. Diegene die blijven vragen wat je mist proberen je enkel te behoeden. Crop camera's zijn tegenwoordig enorm goed. Canon heeft dus speciale EF-S lenzen die niet op full frame kunnen. Deze lenzen zijn optimaal voor crop sensoren.

Zelf ben ik ook al (een hele tijd) aan het twijfelen of ik over moet stappen naar full frame. Wat voor mij de eerste reden was, was de scherpte die je er ook voor terug krijgt.

Als ik een van mijn lenzen vergelijk tussen een 60D en een 1DsIII (neem even aan dat de 6D en 5DIII vergelijkbaar zullen zijn, aangezien de 1DsIII uit 2007 is. Overigens is het verschil ook goed te zien met de 1DsII)
http://www.the-digital-pi(...)&FLIComp=0&APIComp=0
(Uitleg, standaard zie je de 60D met de 70-200 F4 IS, wanneer je met de muis over het plaatje beweegt zie je dezelfde lens maar dan op een 1DsIII body).

Voor bepaalde onderwerpen is het fijn dat de 70-200 een bruikbaarder bereik heeft op een FF. Dit kan dus anders zijn wanneer je vooral een flink tele bereik nodig hebt.

FF heeft een betere ISO performance, daar is geen twijfel over mogelijk. Bij de vergelijkingen die ik heb gezien ( http://www.dpreview.com/reviews/canon-eos-6d/23 bijvoorbeeld), zie je dat de 6D met JPEG op ISO 6400 ongeveer hetzelfde beeld geeft als een 60D op ISO 800 (met wat kleur verlies zelfs). Wanneer je RAW gaat vergelijken, zie je dat de 60D op ISO 1600 nog mee kan.

Daarom is het dus belangrijk om RAW te kunnen nabewerken. In Lightroom is enorm veel mogelijk. Zoek wat tutorials op youtube en probeer wat uit.

Omdat een FF duur is (duh) en fatsoenlijke EF lenzen even duur of duurder, zou je kunnen overwegen om te investeren in nieuwe lenzen. Dit heeft wel wat nadelen. Een 24-105 op een full frame is dus scherper dan op een crop. Sterker nog, een 24-105 op een crop is vergelijkbaar qua scherpte met een EF-S 15-85, maar dan zit je met een lasteriger bereik op je crop... Investeren in nieuwe lenzen is een goed iets, maar dan wel vooral wanneer je eventueel de overstap wilt maken naar een FF in de toekomst en uiteraard enkel wanner het bereik van de lens interessant is.
Leuk filmpje met een goedkope body + L lens en een dure body + goedkope lens.

Wanneer je toch de overstap wilt wagen en wilt kiezen tussen de 6D en de 5DIII, dit heb ik gevonden:

* De 6D heeft minder focus points (11), echter heeft de 600D die je nu hebt heeft 9 focus points, dus dat is zelfs een vooruitgang voor je.
* Het middelste focus punt van de 6D is gevoeliger bij minder licht, dus de AF werkt beter dan de 5DIII bij minder licht.
* De 5DIII heeft meer focus points, waardoor je makkelijker een compositie kunt maken zonder te herpositioneren.
* De 5DIII heeft meer focus points waardoor het tracken van een object met AI Servo beter zal werken.
* De 5DIII heeft 2 card slots (SD/CF), de 6D enkel SD. Wanneer je professioneel ermee bezig bent kan het fijn zijn om standaard een backup van je foto te hebben door ze naar beide kaarten tegelijk te schrijven
* De 5DIII heeft bij het filmen minder last van moiree (indien je filmt misschien handig).
* De 6D heeft GPS en WIFI. GPS zal ik zelf niet gebruiken, maar WIFI kan gebruikt worden om files direct naar je computer te sturen, maar ook in combinatie met een telefoon door een soort live-preview remote app te hebben. (na 12:14)

Bekijk voor jezelf wat je belangrijk vind. Stap vooral over wanneer je dat wilt, maar wanneer je je huidige gear nog niet genoeg onder de knie hebt, kan het zijn dat je nog niet tegen de limieten van je huidige camera zit, waardoor je niet over HOEFT te stappen.

Kort samenvattend
pluspunten FF:
+ focal length is correct, geen cropfactor, dus wijdere shots
+ betere performance bij minder licht (hogere ISO)

nadeel FF
- je MOET investeren in goede lenzen
- minder tele bereik in vergelijking met crop
- duur
- zwaarder
Super bedankt voor jouw uitgebreide reactie! Ik schiet sowieso alles al in RAW en bewerk ook alles na in Lightroom. Ik ga jouw linkjes en filmpjes ook eens bekijken in je post, super thanks voor de moeite!
B-b-b-bird, Bird, The Bird is the word.
pi_148390347
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 januari 2015 14:15 schreef VeerEli het volgende:

Klopt ja. Ik wil dus graag wijder, vooral voor landschappen/straatbeeld enz. Dat was één van de redenen (en alles wat ik nog meer benoemde) dat ik een FF camera ging overwegen.
Ik was/ben bang dat ik met alleen een wijdere lens dat groothoek effect in beeld krijg, wat soms misschien tof is, maar ik wil bijv niet een foto van een landschap maken en dat de hele foto krom trekt, snap je wat ik bedoel? :P
Wat bedoel je precies met "groothoek-effect"?
quote:
En ik ben niet thuis in die lenzen dus vind het lastig een keuze te maken daarin. Lichtsterk vind ik daarnaast ook erg belangrijk, en stabilisatie zou ook wel eens leuk zijn. Omdat ik al 2 prime lenzen heb, zou ik nu wel een keer willen investeren in een zoomlens. :)
Lichtsterk heb je bij landschappen e.d. niet echt nodig, die wil je doorgaans juist van voor tot achter scherp hebben. Groothoeklenzen kan je bovendien langer vanuit de hand schieten dan tele's, stabilisatie geef ik daarom ook niet om bij dit soort lenzen.
quote:
2000-3000 euro voor een body is echt boven m'n budget helaas. Daar was ik ook al bang voor met FF camera's. Zat zelf toch echt aan 1000 max 1500 te denken. Eventueel een hele goeie tweedehands bij een betrouwbaar iemand zou ik ook nog wel voor open staan.
...
Mocht je toch per sé FF willen, de geweldige 6D kost 1.330 euro bij Onestop Digital.
  dinsdag 6 januari 2015 @ 15:53:34 #192
266754 VeerEli
Nee, ik ben niet Pools.
pi_148391673
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 januari 2015 15:10 schreef DonJames het volgende:

[..]

Wat bedoel je precies met "groothoek-effect"?

[..]

Lichtsterk heb je bij landschappen e.d. niet echt nodig, die wil je doorgaans juist van voor tot achter scherp hebben. Groothoeklenzen kan je bovendien langer vanuit de hand schieten dan tele's, stabilisatie geef ik daarom ook niet om bij dit soort lenzen.

[..]

Mocht je toch per sé FF willen, de geweldige 6D kost 1.330 euro bij Onestop Digital.
Groothoekeffect in landschappen etc wat ik niet wil bijv


Dit vind ik dan juist wel weer heel gaaf, iets wat ik met mijn eigen lenzen volgens mij niet voor elkaar ga krijgen:


Wat denk jij?

En als ik echt veel geld investeer in een lens nu (800-1000 euro) wil ik graag een lens die niet maar voor 1 doel door kan gaan, dus dan wil ik bijv groothoek kunnen én flink kunnen zoomen, ik zeg maar iets; 15-135 mm?
En dan lijkt stabilisatie me wel weer handig, of ook dan nog niet nodig? Lichtsterk wil ik graag omdat ik dan langere sluitertijden kan doen en ook voor bijv straatbeelden, stadsbeelden in de avond/schemer enz.

De 6D zal ik dan in gedachten houden ;) Maar ik probeer me idd door jullie reacties niet alleen blind te staren op een FF camera, hoor. Dus vandaar ook mijn vragen nu over een aantal lenzen.
B-b-b-bird, Bird, The Bird is the word.
  dinsdag 6 januari 2015 @ 15:54:45 #193
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_148391723
Is dat niet afhankelijk van de hoeveelheid barreldistortion in de lens?
Op dinsdag 25 augustus 2015 15:48 schreef Toekito het volgende:
de grootste schande van heel FOK! naast Fylax is Kano als mod.
  dinsdag 6 januari 2015 @ 16:03:46 #194
266754 VeerEli
Nee, ik ben niet Pools.
pi_148391994
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 januari 2015 15:54 schreef kanovinnie het volgende:
Is dat niet afhankelijk van de hoeveelheid barreldistortion in de lens?
Ja, maar zit dat dan niet in elke groothoeklens? Dat is toch het welbekende ''groothoek effect'' wat je altijd hoort/leest, of niet?
B-b-b-bird, Bird, The Bird is the word.
pi_148392329
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 januari 2015 15:53 schreef VeerEli het volgende:

[..]

Groothoekeffect in landschappen etc wat ik niet wil bijv
[ afbeelding ]
Da's meer fisheye. Een normale groothoek zal gewoon een rechte horizon opleveren.
quote:
Dit vind ik dan juist wel weer heel gaaf, iets wat ik met mijn eigen lenzen volgens mij niet voor elkaar ga krijgen:
[ afbeelding ]
Dat is een ultra wide angle (grote groothoek).
quote:
Wat denk jij?

En als ik echt veel geld investeer in een lens nu (800-1000 euro) wil ik graag een lens die niet maar voor 1 doel door kan gaan,
Tsja, ik wil ook graag een auto die eruit ziet als een Ferrari, zo zuinig is als een Prius, de verhuiskwaliteiten heeft van een Volvo station en met de prijs van een Fiat Panda..
quote:
dus dan wil ik bijv groothoek kunnen én flink kunnen zoomen, ik zeg maar iets; 15-135 mm?
Dat zou ik niet aanraden, aangezien dat altijd een compromis blijft. Helemaal omdat je al primes gewend bent, denk ik niet dat jij blij gaat worden van een lens met zo'n zoombereik. Bovendien overlap je daarmee al je huidige lenzen, is ook niet handig.
quote:
En dan lijkt stabilisatie me wel weer handig, of ook dan nog niet nodig?
Bij telelenzen is het wel zeer bruikbaar.
quote:
Lichtsterk wil ik graag omdat ik dan langere sluitertijden kan doen en ook voor bijv straatbeelden, stadsbeelden in de avond/schemer enz.
Kortere sluitertijden bedoel je?
quote:
De 6D zal ik dan in gedachten houden ;) Maar ik probeer me idd door jullie reacties niet alleen blind te staren op een FF camera, hoor. Dus vandaar ook mijn vragen nu over een aantal lenzen.
Zoals ik het zie is het heel simpel. Jij wil meer groothoekbereik, je hebt nog geen groothoeklens, dan moet je dus op zoek naar een groothoeklens. En ja, natuurlijk is FF beter. Maar als je spullen koopt enkel omdat het beter is dan je huidige spul blijf je bezig met geld uitgeven. Als je spullen koopt omdat je ze nodig hebt wordt je daar doorgaans een stuk gelukkiger mee, lijkt me. Daarom, kijk eens naar het volgende:

http://www.cameranu.nl/nl(...)bU_8ICFdTLtAodx0oAaA

of:

http://www.kamera-express(...)DU_8ICFaHHtAodiXsA5g

De Sigma heb ik zelf gehad (vóór de overstap naar FF) en is een erg fijne lens. De Canon was er toen nog niet, maar daar hoor ik ook goeie verhalen over. Bekijk ze eens, zoek wat voorbeeldfoto's op, probeer ze eens uit zou ik zeggen.
  dinsdag 6 januari 2015 @ 16:20:36 #196
195885 shiz
¯¯¯¯¯
pi_148392441
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 januari 2015 15:53 schreef VeerEli het volgende:

[..]

Groothoekeffect in landschappen etc wat ik niet wil bijv
[ afbeelding ]

Dit vind ik dan juist wel weer heel gaaf, iets wat ik met mijn eigen lenzen volgens mij niet voor elkaar ga krijgen:
[ afbeelding ]

Wat denk jij?

En als ik echt veel geld investeer in een lens nu (800-1000 euro) wil ik graag een lens die niet maar voor 1 doel door kan gaan, dus dan wil ik bijv groothoek kunnen én flink kunnen zoomen, ik zeg maar iets; 15-135 mm?
En dan lijkt stabilisatie me wel weer handig, of ook dan nog niet nodig? Lichtsterk wil ik graag omdat ik dan langere sluitertijden kan doen en ook voor bijv straatbeelden, stadsbeelden in de avond/schemer enz.

De 6D zal ik dan in gedachten houden ;) Maar ik probeer me idd door jullie reacties niet alleen blind te staren op een FF camera, hoor. Dus vandaar ook mijn vragen nu over een aantal lenzen.
Dat groothoekeffect heet 'fish-eye'. Vaak spelen lensfabrikanten op de vraag in door ze express zo te maken voor een overdreven effect. Leuk voor skateboarders, live registratie van bands, of gewoon specialty shots van architectuur of compleet wat anders: je huisdier ofzo. Meestal zitten die lenzen in het 8mm bereik.

Denk dat de meest interessante wijdhoek voor jou de Canon EF-S 10-18mm 4.5-5.6 IS STM. Of de Tokina AT-X Pro 11-16mm 2.8 DX. En tijdens het nabewerken kun je nog wat vervorming tegengaan, mocht deze (te sterk) aanwezig zijn. Er is helaas geen lens die alles doet van 10-300mm ofzo. Dat moet je ook niet willen, want dan is 'ie overal soft, vervormd, zie je overal CA en fringing en weegt de lens een driekwart kilo ofzo.

Lichtsterke lens... omdat je lange exposures wilt doen? Dat moet je me toch eens uitleggen...

- lol, wat hij zegt hierboven. :D
The ripple effect starts with making a splash ~ Life is not a dish of copy pasta ~ ⳽ᖾiz
  dinsdag 6 januari 2015 @ 16:51:29 #197
266754 VeerEli
Nee, ik ben niet Pools.
pi_148393722
Huh leg ik het verkeerd uit? :D
Als het bijv schemerig is en je wil met statief straatbeeld fotograferen. En je wil dus een sluitertijd van 0,5 sec bijv. Dan krijg je toch met diafragma 2 een lichtere foto dan bijv met diafragma 5.2? Dus dat is dan toch gunstig? :P
B-b-b-bird, Bird, The Bird is the word.
  dinsdag 6 januari 2015 @ 16:53:34 #198
266754 VeerEli
Nee, ik ben niet Pools.
pi_148393826
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 januari 2015 16:17 schreef DonJames het volgende:

[..]

Da's meer fisheye. Een normale groothoek zal gewoon een rechte horizon opleveren.

[..]

Dat is een ultra wide angle (grote groothoek).

[..]

Tsja, ik wil ook graag een auto die eruit ziet als een Ferrari, zo zuinig is als een Prius, de verhuiskwaliteiten heeft van een Volvo station en met de prijs van een Fiat Panda..

[..]

Dat zou ik niet aanraden, aangezien dat altijd een compromis blijft. Helemaal omdat je al primes gewend bent, denk ik niet dat jij blij gaat worden van een lens met zo'n zoombereik. Bovendien overlap je daarmee al je huidige lenzen, is ook niet handig.

[..]

Bij telelenzen is het wel zeer bruikbaar.

[..]

Kortere sluitertijden bedoel je?

[..]

Zoals ik het zie is het heel simpel. Jij wil meer groothoekbereik, je hebt nog geen groothoeklens, dan moet je dus op zoek naar een groothoeklens. En ja, natuurlijk is FF beter. Maar als je spullen koopt enkel omdat het beter is dan je huidige spul blijf je bezig met geld uitgeven. Als je spullen koopt omdat je ze nodig hebt wordt je daar doorgaans een stuk gelukkiger mee, lijkt me. Daarom, kijk eens naar het volgende:

http://www.cameranu.nl/nl(...)bU_8ICFdTLtAodx0oAaA

of:

http://www.kamera-express(...)DU_8ICFaHHtAodiXsA5g

De Sigma heb ik zelf gehad (vóór de overstap naar FF) en is een erg fijne lens. De Canon was er toen nog niet, maar daar hoor ik ook goeie verhalen over. Bekijk ze eens, zoek wat voorbeeldfoto's op, probeer ze eens uit zou ik zeggen.
Ja fisheye, maar dat effect heb je dus niet bij alle groothoeklenzen? En sorry, maar wat bedoelde je met een grote groothoek? 10mm ofzo?
Ja joh, leuk je vergelijking met auto's :') Maar neem aan dat als je 1000 euro neer klapt voor 1 lens je wat meer verwachten mag/kan van zo'n ding dan een lensje van 200-300 euro..

En waarom zou ik niet blij worden van zulk zoombereik omdat ik prime lenzen heb? Mijn enige irritatie aan m'n prime lenzen is dat ik nooit kan zoomen :') Maar kwalitatief en qua snelheid enz ben ik er heel blij mee.
B-b-b-bird, Bird, The Bird is the word.
pi_148394450
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 januari 2015 16:53 schreef VeerEli het volgende:

[..]

Ja fisheye, maar dat effect heb je dus niet bij alle groothoeklenzen?
Zeer zeker niet! Alleen bij fisheye-lenzen. De meeste (ultra)groothoeklenzen zijn geen fisheye's.
quote:
En sorry, maar wat bedoelde je met een grote groothoek? 10mm ofzo?
10mm op een crop is inderdaad gróóóthoek.
quote:
Ja joh, leuk je vergelijking met auto's :') Maar neem aan dat als je 1000 euro neer klapt voor 1 lens je wat meer verwachten mag/kan van zo'n ding dan een lensje van 200-300 euro..
Ja, dan mag je kwaliteit verwachten. En een hoge kwaliteit is met zo'n enorm zoombereik nou eenmaal niet mogelijk, aangezien de hele lens één groot compromis is.
quote:
En waarom zou ik niet blij worden van zulk zoombereik omdat ik prime lenzen heb? Mijn enige irritatie aan m'n prime lenzen is dat ik nooit kan zoomen :') Maar kwalitatief en qua snelheid enz ben ik er heel blij mee.
Omdat de beeldkwaliteit en de snelheid van een zoomlens waarschijnlijk minder zullen zijn dan die van je huidige primes. Helemaal wanneer je voor een lens kiest met een enorm groot zoombereik. Met jouw budget is echt wel iets leuks te koop hoor, begrijp me niet verkeerd. Maar dan zou ik persoonlijk kiezen voor één van de genoemde ultragroothoeken, en mocht je eventueel meer telebereik willen nog iets van een 70-200 erbij.
  dinsdag 6 januari 2015 @ 17:09:44 #200
195885 shiz
¯¯¯¯¯
pi_148394465
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 januari 2015 16:51 schreef VeerEli het volgende:
Huh leg ik het verkeerd uit? :D
Als het bijv schemerig is en je wil met statief straatbeeld fotograferen. En je wil dus een sluitertijd van 0,5 sec bijv. Dan krijg je toch met diafragma 2 een lichtere foto dan bijv met diafragma 5.2? Dus dat is dan toch gunstig? :P
quote:
Lichtsterk wil ik graag omdat ik dan langere sluitertijden kan doen
Zo lang is een halve seconde niet. Als je 'em toch op een statief zet en zegt ik wil bewegende onderwerpen in m'n frame onscherp maken, zodat bijvoorbeeld achterlichten van auto's strepen trekken, dan kun je de sluitertijd langer maken (2 seconden ofzo). Dan werkt een wat minder lichtsterke lens juist in je voordeel, want dan moet je al sneller aan een langere sluitertijd. Denk inderdaad wel aan het feit dat je bij wide angle shots veel in je frame hebt... en daardoor de scherptediepte automatisch al toeneemt (deep depth-of-field). Mensen neigen dan ook eerder een wijdhoek lens af te stoppen zodat dan meteen alles in focus is.

Wil je kortere sluitertijden om bewegingsonscherpte (en camerashake, indien niet op tripod) juist tegen te gaan, dan is inderdaad een lichtsterke lens weer handig. Een Sigma ART 35mm f/1.4 kun je op f/1.4 zetten en dan in de schemering nog wel handheld schieten zonder al te veel merkbare bewegingsonscherpte (rule-of-thumb: het dubbele van je FF equivalent in mm, dus 35mm met Canon 1.6x-crop -> 56mm equiv -> 1/100, 1/120e sluitertijd), compenseer met ISO-gevoeligheid als je daaronder komt.
The ripple effect starts with making a splash ~ Life is not a dish of copy pasta ~ ⳽ᖾiz
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')