abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  donderdag 15 mei 2014 @ 13:16:12 #1
423656 Moppert
omgwtfbbqroflwouters
pi_139981063
Nav van de discussie in het OUD FB topic is besloten het lijstje in dit topic te laten vervallen.
Alle OUD-users en hun kindjes die daar behoefte aan hadden, kun je terugvinden in het verjaardagslijstje op de Fok!wiki:

http://wiki.fok.nl/index.php/Ouder%28s%29_Kalender

Voel je vrij om daar je eigen gegevens aan te passen

Een topic waar we weer verder kunnen kletsen over het opvoeden van 1-jarige.. Voor zover mogelijk :P

Toen onze mop een mopje was,
Was ze aardig om te zien;
Nu bromt zij alle dagen
En bijt nog bovendien.
  donderdag 15 mei 2014 @ 13:16:26 #2
423656 Moppert
omgwtfbbqroflwouters
pi_139981076
Ik vond het minste leeftijdverschil ook het makkelijkst denk ik :Y

Overigens hier wel speelafspraakjes en dan sleep ik mijn baby en peuter dus wel inderdaad mee met ophalen en heel veel andere dingen..
En dat is dus niet altijd leuk voor zowel baby als oudste des te ouder het eerste kind des te meer moet de baby maar altijd mee. Ik denk dat jong er aan wennen dingen veel makkelijker maken voor zowel de oudste als de jongste.

Tussen mijn midi en maxi zit precies 2,5 jaar.
Nu bromt zij alle dagen
En bijt nog bovendien.
pi_139981222
Maar scheelt het dat niet dat er bij jou tussen de oudste en de jongste nog eentje zit Moppert? Dat ze aan beide kanten ook al eea gewend zijn? Behalve de baby dan?
pi_139981372
Mijn buurmeisje is 8 en zij is dol op R, ze komt elke dag langs vragen of ze met haar mag spelen en fietsen :D O+

Bij mijn man schelen ze een jaar of 2 tussen hij en zijn zusje, en tussen zijn zusje en de jongste zusje maar ze hebben nooit samen gespeeld en nu ook geen warme relatie..terwijl mijn zus en broertje schelen 5 jaar en erg close zijn.

Het is echt familie/karakter afhankelijk...
**human milk for human babies**
Be who you are and say what you feel, because those who mind don't matter and those who matter don't mind.
  donderdag 15 mei 2014 @ 13:28:32 #5
423656 Moppert
omgwtfbbqroflwouters
pi_139981420
Ja dat helpt denk ik inderdaad enorm.

Rekening houden dat deed mijn oudste al als ik kijk naar de klasgenootjes die een nieuw broertje krijgen hebben de kinderen die de enige zijn er veel meer moeite mee. de kinderen die al een jong broertje of zusje hebben die gaan een stuk makkelijker. En is de band ook veel hechter mee.

Er wonen hier heel veel gezinnen met 3 kinderen O+

En natuurlijk ligt het aan het gezin en karakter maar toch denk ik dat des te ouder des te meer impact het heeft om ineens niet meer de oudste te zijn.
Nu bromt zij alle dagen
En bijt nog bovendien.
pi_139981638
Ik ben zelf de oudste en ik herken het niet zo :)

Het is voor mij iig geen reden om snel een tweede te willen, door het leeftijdsverschil. 8 jaar in de luiers vind ik ook geen probleem :D dan hoef ik maar eentje te verschonen terwijl de oudste zelf naar de wc kan...dat is een voordeel :P
**human milk for human babies**
Be who you are and say what you feel, because those who mind don't matter and those who matter don't mind.
pi_139981762
quote:
0s.gif Op donderdag 15 mei 2014 11:51 schreef Incantrix het volgende:
Bitterend, wat jij zegt heb ik ook, maar dan op financiëel vlak. Ik vind het best tegenvallen met een groter + duurder huis om iedereen in kwijt te kunnen (al hadden we niet per sé een eensgezinswoning hoeven kopen), minder werken, kinderopvang en de 'gewone' kosten van de kinderen. Dan vraag ik me soms best af hoe je dat opvangt, als je tweede er ineens twee blijken te zijn, of als je toch voor een derde gaat. Ik kan natuurlijk niet in de portemonnee van anderen kijken, maar ik ken bijvoorbeeld iemand die er vier heeft en dat is geen advocaat ofzo, zeg maar. Dan vraag ik me echt af hoe ze de eindjes aan elkaar krijgen hoor.
Bij ons blijkt de 2e dus een tweeling en ja financieel.. De kosten voor de GO worden hoger want mijn moeder gaat niet op 2kindjes van 2,5 passen en daarbij 2 kleine baby's. Dat hebben vriend en ik besloten voor mijn moeder en samen met zus hebben we het ook besproken omdat we dus het oppassen van mijn moeder anders moeten inrichten (ze gaat 1dag pw naar mijn zus en 1 dag per week naar mij) we 'verliezen' dus beide 1 dag.

Je gaat rekenen of 2 nieuwe auto's de oplossing zijn of dat je het gaat redden met de 2 auto's die we hebben. Hebben we al snel een tweelingwagen nodig of kam dat wachten na de bevalling (nog even de tijd om te sparen dus)

Verhuizen is geen optie, hoe gaat we het huis nu inrichten?
Gelukkig zijn man en ik creatief en geen verzamelaars :+ dus we zijn nu al bezig het e.e.a. In te richten.

Nouja we zagen even wat beren op de weg maar samen kom je er wel.
Vriend en ik komen beide uit een groot gezin dus we hebben van onze ouders natuurlijk ook wel het e.e.a. geleerd

En aandacht..
S is dol op andere kindjes en wil liever samen spelen dan alleen. Ik zie een broertje/zusje wel als meerwaarde. En ja ze zal moeten wachten maar dat is ook weer een ontwikkeling.. Ik zie dat niet perse als negatief. Er moet natuurlijk een goede balans zijn maar daar ben je zelf bij
pi_139981825
Zoe, het scheelt dat je voor elk volgend kindje weer meer terug krijgt qua kinderopvangtoeslag.
pi_139981875
quote:
0s.gif Op donderdag 15 mei 2014 13:35 schreef bitterend het volgende:

Het is voor mij iig geen reden om snel een tweede te willen, door het leeftijdsverschil. 8 jaar in de luiers vind ik ook geen probleem :D dan hoef ik maar eentje te verschonen terwijl de oudste zelf naar de wc kan...dat is een voordeel :P
Dat bedoelde ik ook met "het is maar een ervaring". Wat voor de een een nadeel is, hoeft voor de ander geen probleem te zijn. En vice versa :Y

Net als het "heen en weer slepen", als jij je kind in bed legt en steeds wakker moet maken is dat ook anders als dat je een kindje hebt wat in de doek slaapt en er dus weinig van meekrijgt.
pi_139981948
Mijn broertje en ik schelen 2 jaar en 3 maanden, en op zich leek me dat altijd een fijn leeftijdsverschil. De oudste oud genoeg om alles goed mee te krijgen, maar het verschil nog niet zo groot dat je het gevoel hebt helemaal opnieuw te beginnen...

Bij Lars en Femke zit er nu 3 jaar en 2,5e week tussen, en ik merk dat dat nu dit jaar eigenlijk echt heel vervelend is. Lars is net 4, grote mijlpaal met naar school gaan en alles... en Femke viert haar allereerste verjaardag, maar dat wordt een beetje ondergesneeuwd door alle stress rondom school, BSO, kdv etc.. en dan hebben we papa ook nog tussendoor jarig.. :@ (en ikzelf over een maand, maar dan is de rust alweer wat wedergekeerd hoop ik) Ik ben momenteel op, leeg, en kijk heel erg uit naar volgende week als alles klaar is, geen verjaardagen meer, geen andere gekke dingen... en dat geeft me weer een schuldgevoel richting Femke :@

Overigens heb ik Femke het afgelopen jaar gewoon overal mee naartoe 'gesleept'. Lars is niets tekort gekomen. Zelfs zijn zwemuurtje op maandagochtend heb ik er gewoon ingehouden.
pi_139981994
quote:
2s.gif Op donderdag 15 mei 2014 13:41 schreef Kyara het volgende:
Zoe, het scheelt dat je voor elk volgend kindje weer meer terug krijgt qua kinderopvangtoeslag.
Oja is ook zo. Scheelt weer. 8-)
  donderdag 15 mei 2014 @ 14:03:22 #12
423656 Moppert
omgwtfbbqroflwouters
pi_139982517
Het hangt ook gewoon van je prioriteiten in het leven af of het (hebben vaan meer dan 1 kind) te doen is. :Y
Het eist meer van je zowel op financieel gebied als je relatie, de kinderen etc etc.

Shandaly gefeliciteerd met je dreumes O+ O+
Is het ook niet de timing wat het zao lastig maakt dat als er een extra maandje tussen zat het misschien makkelijker was geweest.
Nu bromt zij alle dagen
En bijt nog bovendien.
  donderdag 15 mei 2014 @ 14:05:29 #13
423656 Moppert
omgwtfbbqroflwouters
pi_139982599
En wat wij nu doen bij 3 is eigenlijk alles zo makkelijk mogelijk maken.
bakfiets, duo wagen, hopelijk een 7 zitter auto.

Dat had ik op sommige vlakken al bij de 2e moeten doen :Y :Y
Nu bromt zij alle dagen
En bijt nog bovendien.
pi_139983198
quote:
0s.gif Op donderdag 15 mei 2014 13:35 schreef bitterend het volgende:

Ik herken het ook niet zo nee. Ik ben zelf ruim 5 jaar ouder dan mijn zusje en vind het heel waardevol dat ik de zwangerschap van mijn moeder, de geboorte van mijn zusje, haar de fles geven, het eerste fruitjehapje, cb-bezoekjes, samen ophalen op het kdv etc. heel bewust heb meegemaakt. Het omvat heel veel van mijn jeugdherinneringen en die koester ik. Mijn moeder heeft het ook niet als lastig ervaren, eerder als makkelijker. En ja, wel langer in de luiers maar daar zette ze mij en mijn stiefzussen dan gewoon voor in :+

Maar goed, dat is ook maar een ervaring natuurlijk. Maar ik denk wel dat je eigen ervaringen ook weer je toekomstverwachtingen kleuren. Het argument dat weinig leeftijdsverschil zo leuk, wordt ook vaak aangedragen omdat mensen dat of zelf ervaren, of zelf veel last hadden van het grote leeftijdsverschil. Voor mij had het leeftijdsverschil weinig invloed (mijn stiefzus van 5 jaar ouder was mijn beste maatje, terwijl zij en haar oudere zusje (2 jaar verschil) elkaars bloed wel konden drinken), dus dat is dan voor mij weer niet zo'n argument.
I'm not troubled or sad, I'm just ready for bed.
pi_139983228
Sowieso denk ik dat er voor elke situaties wel honderd voor- of tegenargumenten kan bedenken maar dat dan ooit het moment komt dat je het écht nú wil (of niet), en dat dat dan doorslaggevend is. Dat is in ieder geval hoe ik denk dat het bij ons zou gaan.

Ook zou ik het echt niet hilarisch vinden nu een tweeling te krijgen, want dan weet ik echt niet meer hoe ik nog buiten zou komen, haha! De eerste maanden zou wellicht nog kunnen met 1 kind voorop de fiets, 1 in drager en 1 achterop? En altijd een wagen twee trappen op en af tillen? Volgens mij ben ik er nog niet aan toe. :+

[ Bericht 0% gewijzigd door Olf op 15-05-2014 14:34:22 ]
  donderdag 15 mei 2014 @ 14:24:40 #16
4756 Kyara
1 + 1 = 3
pi_139983250
Ik ben zelf enig kind en heb dat ook nooit als een probleem ervaren. En nu zelf dus 3 kinderen.
  donderdag 15 mei 2014 @ 14:26:07 #17
4756 Kyara
1 + 1 = 3
pi_139983298
quote:
0s.gif Op donderdag 15 mei 2014 14:24 schreef Olf het volgende:
Ook zou ik het echt niet hilarisch vinden nu een tweeling te krijgen, want dan weet ik echt niet meer hoe ik nog buiten zou komen, haha! De eerste maanden zou wellicht nog kunnen met 1 kind voorop de fiets, 1 in drager en 1 achterop? En altijd een wagen twee trap op en af tillen? Volgens mij ben ik er nog niet aan toe.
Dat wordt dan een fietskar of bakfiets :+

En trap op en af tillen lijkt me ook niet echt fijn. Fietsen is inderdaad wel jammer maar gelukkig kan ik bijna alles lopend doen en heb ik bovendien bijna altijd de auto tot mijn beschikking.
pi_139983710
quote:
2s.gif Op donderdag 15 mei 2014 14:26 schreef Kyara het volgende:

[..]

Dat wordt dan een fietskar of bakfiets :+

En trap op en af tillen lijkt me ook niet echt fijn. Fietsen is inderdaad wel jammer maar gelukkig kan ik bijna alles lopend doen en heb ik bovendien bijna altijd de auto tot mijn beschikking.
Zelfs een bakfiets past hier niet! :')
Met drie kleine kinderen is auto denk ik wel chill, stuk flexibeler. Wij kunnen niets kwijt op de begane grond en ook geen auto. Dat vind ik nu echt geen probleem maar met drie kleine kindjes lijkt me dat wel pittig. Niet onoverkomelijk maar wel gewoon redelijk onpraktisch.
  donderdag 15 mei 2014 @ 14:40:38 #19
4756 Kyara
1 + 1 = 3
pi_139983794
Ik denk dat ik dan ook een stuk minder vaak buiten zou komen..... :X

Zonder auto is nog te overzien maar dan moet je inderdaad wel makkelijk buiten kunnen komen. En een tuin is dan ook wel heel fijn (vind ik).
  donderdag 15 mei 2014 @ 14:41:41 #20
259886 pessie
There's a new chef in tow
pi_139983830
Ik had hey hier vanochtend nog over met en vriendin. Dat toen zij samen met en andere vriendin vertelde zwanger te zijn ik zei"oh, dan moet ik ook weer :{ " gelukkig gaf dat voor ons wel reden om erover na te denken want toen en volgende vriendin vertelde weer zwanger te zijn was dat de laatste zet die nodig was.
Nathan zat echt te wachten op de komst van Lauren. op en gegeven moment liep hij 's ochtends als hij uit bed kwam eerst naar de babykamer en daarna pas naar mij. Hij is echt heel blij met haar.
Ik voel me inderdaad dagelijks alsof ik mezelf in tweeën moet delen. Maar dan zal toch de 1 of de ander moeten wachten. Het is dan even niet anders.
Maar goed, hoe graag ik ook een derde of zelfs ook vierde volwassen kind zou willen, zwanger zijn en het eerste jaar vind ik wel zo veel impact op onze kinderen ons gezin en onze relatie dat ik betwijfel of dat zo ver komt.
pi_139984029
quote:
0s.gif Op donderdag 15 mei 2014 14:03 schreef Moppert het volgende:
Is het ook niet de timing wat het zao lastig maakt dat als er een extra maandje tussen zat het misschien makkelijker was geweest.
Dat is het helemaal.. en dan eigenlijk met name nog die meivakantie waardoor Lars niet meteen naar school kon. Als die er niet was geweest waren we deze week waarschijnlijk al gewend aan het nieuwe ritme met school, en was alles prima gegaan.
(en eigenlijk had er een broertje of zusje moeten zijn dat afgelopen oktober al 1 zou zijn geweest... maar tja... dat mocht niet zo zijn)
pi_139985721
Sam wat een leuke foto's!
Shandaly gefeliciteerd *O* en :*

Interessant onderwerp! Ik wil er nu graag zo'n 4 jaar tussen hebben maar ik heb tussendoor ook wel momenten dat ik heel erg twijfel. Ik wacht sowieso tot zijn 2e verjaardag, dat is in mijn hoofd het minimum :P
pi_139987749
quote:
1s.gif Op donderdag 15 mei 2014 12:53 schreef Gulara het volgende:

[..]

Irish twins! O+
Ik kende Irish twins niet.
Dus ik zocht het op en dit stond er

"However, Irish twins often end up being very close and affectionate with each other, since the space between them is so small, and it intensifies the sibling bond."

Klopt wel bij ons :D
  donderdag 15 mei 2014 @ 16:57:57 #24
4756 Kyara
1 + 1 = 3
pi_139988151
Er is sprake van een Ierse tweeling als er binnen het jaar een broertje of zusje komt. Komt van de Ierse immigranten in Amerika geloof ik. Die bleven maar doorfokken :+
pi_139988425
Vette shit! Ik ben een ierse tweeling :7 Mijn zusje en ik zijn beide in 82 geboren. Maar dat heeft niet tot een intense band geleid hoor... Of, nouja, wel intens :') maar niet heel positief :@
Sarcasme. Herken het.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')