abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zondag 11 mei 2014 @ 19:47:51 #1
396386 sturmpie
for night & nature
pi_139837548
Haat jegens religie lijkt mij niet ongepast in deze tijd waarin mensen vooruit willen en er een mooie wereld van willen maken. Maar er gaat geen dag voorbij of er is wel weer ergens iets gebeurd mbt religie dat voor problemen zorgt. Gezeik over hoofddoekjes, geloofsmartelaars, infadels, moord en doodslag vanwege religie, het begint behoorlijk te irriteren en is mijns inziens een reden om ieder geloof wat betrekking heeft op joden, christenen of moslims te haten, gewoon daarom, omdat dergelijke geloven in een probleem. en van problemen willen we graag af. het is een beetje dom om dagelijks of wekelijks het probleem te gaan aanbidden.

religie-haat !
vrede, voedsel, vrijheid, veiligheid, vooruitgang
pi_139837622
Wat probeer je nou eigenlijk te zeggen?
  zondag 11 mei 2014 @ 20:28:42 #3
396386 sturmpie
for night & nature
pi_139839399
quote:
0s.gif Op zondag 11 mei 2014 19:49 schreef Jigzoz het volgende:
Wat probeer je nou eigenlijk te zeggen?
religie haat
pi_139839818
quote:
0s.gif Op zondag 11 mei 2014 20:28 schreef sturmpie het volgende:

[..]

religie haat
Ja, dat lijkt me duidelijk. Maar wat wil je daar voor de rest over zeggen? Of wat is de grote vraag?
  zondag 11 mei 2014 @ 20:37:30 #5
342435 Life2.0
#deadprez4mod
pi_139839884
haat religie
  zondag 11 mei 2014 @ 20:49:32 #6
402754 darkmond
-Ondertitel-
pi_139840571
quote:
3s.gif Op zondag 11 mei 2014 19:47 schreef sturmpie het volgende:
het begint behoorlijk te irriteren
Hier wilde ik eigenlijk al stoppen met lezen, maar oké. Religie bestaat al duizenden jaren en dan begint 't jou nu even te irriteren, dat is dus een goede reden tot religie haat.

Ik weet dat dit FOK! is, maar soms... :')
Poll: Ben ik een kwaliteits-user? Ja -- Soms -- Nee -- Ken ik jou...? ------- Tussenstand
pi_139843022
Is dit nu een topic voor of tegen religieuze vrijheid?
pi_139846418
Dus omdat, volgens jou, gelovigen van de Abrahamitische religies alleen maar haten zou jij als ongelovige ook maar moeten haten? Gaat de wereld daar beter van worden denk je?
  maandag 12 mei 2014 @ 00:31:19 #9
396386 sturmpie
for night & nature
pi_139854798
quote:
0s.gif Op zondag 11 mei 2014 21:29 schreef Ukeru het volgende:
Is dit nu een topic voor of tegen religieuze vrijheid?
eerder een topic voor het bestempelen van religie als "een probleem"
ik ben van mening dat religieuzen lijden aan een waanstoornis. en zo psychiatrisch patient zijn.
pi_139856989
quote:
0s.gif Op maandag 12 mei 2014 00:31 schreef sturmpie het volgende:

[..]

ik ben van mening dat religieuzen lijden aan een waanstoornis. en zo psychiatrisch patient zijn.
Dus eigenlijk haat je psychiatrische patiënten en niet zozeer gelovigen? Of haat je psychiatrische patiënten in het algemeen en gelovigen in het bijzonder? Ik blijf het een fascinerende gedachte vinden "gelovigen zorgen voor haat in de wereld, ik hou niet van haat dus ik haat religie"
pi_139858551
Je mag maar aan 1 paar tieten zitten van religieuzen voor de rest van je leven dus terechte haat.
NEE!
pi_139859777
quote:
0s.gif Op maandag 12 mei 2014 09:56 schreef HexHunter het volgende:
Je mag maar aan 1 paar tieten zitten van religieuzen voor de rest van je leven dus terechte haat.
dat lijkt me niet anders dan bij een getrouwde ongelovige man en vrouw.
ik weet niet of jij getrouwd bent, maar lijkt me toch niet wat als je vrouw ziet als jij aan de borsten van andere vrouwen gaat zitten.
I'm no longer a slave of fear.
I am a child of God
God is not dead.
pi_139859951
quote:
0s.gif Op maandag 12 mei 2014 10:51 schreef sjoemie1985 het volgende:

[..]

dat lijkt me niet anders dan bij een getrouwde ongelovige man en vrouw.
ik weet niet of jij getrouwd bent, maar lijkt me toch niet wat als je vrouw ziet als jij aan de borsten van andere vrouwen gaat zitten.
Dat moet iedereen maar met zijn eigen partner uitzoeken. Een groot probleem van veel religies is dat ze menen dat ze zich daarmee moeten bemoeien.
quote:
0s.gif Op maandag 12 mei 2014 07:49 schreef Calhoun84 het volgende:

[..]

Dus eigenlijk haat je psychiatrische patiënten en niet zozeer gelovigen? Of haat je psychiatrische patiënten in het algemeen en gelovigen in het bijzonder?
TS bedoelt waarschijnlijk dat hij een hekel heeft aan religie, maar niet aan gelovigen.
  maandag 12 mei 2014 @ 11:03:27 #14
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_139860035
quote:

Als dit werkelijk zo'n schadelijke stoornis is, hoe kan het dan dat 90% van de mensen gelovig is?

Zou zo'n kwalijke eigenschap niet door evolutie de kop ingedrukt moeten zijn?
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_139860435
quote:
0s.gif Op maandag 12 mei 2014 11:03 schreef Molurus het volgende:

[..]

Als dit werkelijk zo'n schadelijke stoornis is, hoe kan het dan dat 90% van de mensen gelovig is?

Zou zo'n kwalijke eigenschap niet door evolutie de kop ingedrukt moeten zijn?
misschien wegen de voordelen zwaarder dan de nadelen?
  maandag 12 mei 2014 @ 11:25:59 #16
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_139860694
quote:
1s.gif Op maandag 12 mei 2014 11:18 schreef Triggershot het volgende:

[..]

misschien wegen de voordelen zwaarder dan de nadelen?
Dat is zeker een mogelijkheid.

Wat ook een mogelijkheid is is dat religie optreedt als eigen entiteit die zelf onderhevig is aan de regels der evolutie. Dat zou betekenen dat religie een soort virus / parasiet is.

Een virus of parasiet kan schadelijk zijn voor de drager, maar zolang het geen bedreiging is voor het voortbestaan van zo'n virus / parasiet zelf kan het volgens 'de regels der evolutie' gewoon bestaan.
pi_139860896
Ik sta te boek als notoire religie-hater en extremistisch atheïst. In werkelijkheid valt dat mee. Wat ik vooral haat, is het gedrag van bepaalde gelovigen.

Dit plaatje, waarvan nogal wat varianten bestaan, vat mijn mening perfect samen:

Extremistisch hè? Nee, serieus: Religie is niks meer of minder dan een persoonlijke keuze. Prima, die keuze mag je maken; geloof maar lekker wat je wilt. Maar stop om het aan anderen op te leggen of om anderen te onderdrukken. Respecteer andermans rechten en keuzes.

Hoe moeilijk kan het zijn?
  maandag 12 mei 2014 @ 11:37:03 #18
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_139861077
quote:
7s.gif Op maandag 12 mei 2014 11:32 schreef Elfletterig het volgende:
Nee, serieus: Religie is niks meer of minder dan een persoonlijke keuze.
Een groot deel van wat je schrijft ben ik het wel mee eens. Maar deze uitspraak zet ik toch wel vraagtekens bij.

Zelf denk ik niet dat religie een keuze is zoals de keuze tussen een appelsap en een cola. Mensen zijn van nature extreem vatbaar voor religie en religieuze denkbeelden. Niet alleen in de vorm van erkende religies, maar vooral ook daarbuiten.

Of daar sprake is van 'kom, wat zal ik eens gaan doen? Weet je wat, ik word christen!' is wat mij betreft zeer twijfelachtig.
pi_139861117
Is atheisme niet ook n soort religie?
"ik geloof dat er geen god is."
Professioneel gifmenger.
  maandag 12 mei 2014 @ 11:40:31 #20
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_139861190
quote:
0s.gif Op maandag 12 mei 2014 11:38 schreef Buurpoes het volgende:
Is atheisme niet ook n soort religie?
"ik geloof dat er geen god is."
Een bekende misvatting.

Atheïsten verwerpen de godshypothese bij gebrek aan argumenten en bewijzen. Dat is niet hetzelfde als een positieve claim dat er geen goden bestaan.

In de praktijk zijn er vrijwel geen atheïsten die laatst genoemde claim werkelijk doen. Sterker nog: de meeste atheïsten zijn ook agnosten.

Atheïsme is net zo min een geloof als asmurfisme.
pi_139861250
quote:
0s.gif Op maandag 12 mei 2014 11:25 schreef Molurus het volgende:

[..]

Dat is zeker een mogelijkheid.

Wat ook een mogelijkheid is is dat religie optreedt als eigen entiteit die zelf onderhevig is aan de regels der evolutie. Dat zou betekenen dat religie een soort virus / parasiet is.

Een virus of parasiet kan schadelijk zijn voor de drager, maar zolang het geen bedreiging is voor het voortbestaan van zo'n virus / parasiet zelf kan het volgens 'de regels der evolutie' gewoon bestaan.
De tweede mogelijkheid die je benoemt lijkt mij da het per definite moet. Wanneer evolutie de mechaniek van de mens vormt lijkt het mij dan de religieuze, of beter gezegd spirutuele beleving inderdaad onderheving is aan evolutioanaire motoriek.
  maandag 12 mei 2014 @ 11:48:07 #22
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_139861421
quote:
0s.gif Op maandag 12 mei 2014 11:42 schreef Triggershot het volgende:

[..]

De tweede mogelijkheid die je benoemt lijkt mij da het per definite moet. Wanneer evolutie de mechaniek van de mens vormt lijkt het mij dan de religieuze, of beter gezegd spirutuele beleving inderdaad onderheving is aan evolutioanaire motoriek.
Absoluut. Er is onder de diverse levende religies duidelijk sprake van mutatie en selectie. Alleen die religies die erin slagen zich te nestelen in de hoofden van grote hoeveelheden mensen zullen voortbestaan.

De religies die dat niet of niet voldoende doen 'sterven uit'.
pi_139861515
quote:
0s.gif Op maandag 12 mei 2014 11:40 schreef Molurus het volgende:

[..]

Een bekende misvatting.

Atheïsten verwerpen de godshypothese bij gebrek aan argumenten en bewijzen. Dat is niet hetzelfde als een positieve claim dat er geen goden bestaan.

In de praktijk zijn er vrijwel geen atheïsten die laatst genoemde claim werkelijk doen. Sterker nog: de meeste atheïsten zijn ook agnosten.

Atheïsme is net zo min een geloof als asmurfisme.
Probeer ik n knuppel in een hoederhok te werpen, wordt het gelijk onderuit gehaald. -O-
Professioneel gifmenger.
  maandag 12 mei 2014 @ 11:52:51 #24
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_139861576
quote:
1s.gif Op maandag 12 mei 2014 11:50 schreef Buurpoes het volgende:

[..]

Probeer ik n knuppel in een hoederhok te werpen, wordt het gelijk onderuit gehaald. -O-
Sorry. :@

Dit is het soort discussie dat ik al duizenden keren heb gevoerd, ik vergeet wel eens dat dit soort argumenten niet voor iedereen gesneden koek zijn. ;)
pi_139861627
quote:
0s.gif Op maandag 12 mei 2014 11:37 schreef Molurus het volgende:

[..]

Een groot deel van wat je schrijft ben ik het wel mee eens. Maar deze uitspraak zet ik toch wel vraagtekens bij.

Zelf denk ik niet dat religie een keuze is zoals de keuze tussen een appelsap en een cola. Mensen zijn van nature extreem vatbaar voor religie en religieuze denkbeelden. Niet alleen in de vorm van erkende religies, maar vooral ook daarbuiten.

Of daar sprake is van 'kom, wat zal ik eens gaan doen? Weet je wat, ik word christen!' is wat mij betreft zeer twijfelachtig.
Mensen worden vaak religieus opgevoed, maar het staat je natuurlijk vrij om daar wél of niet wat mee te doen. Ik snap het paplepel-principe best, maar het blijft wat mij betreft gewoon een keuze. Religie is niet aangeboren.

Het is me trouwens ook niet zozeer te doen om de keuze voor een religie. Zoals gezegd: mensen doen maar wat ze niet kunnen laten. Het gaat veel meer om het gedrag dat eruit voortvloeit.
  maandag 12 mei 2014 @ 11:58:33 #26
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_139861742
quote:
0s.gif Op maandag 12 mei 2014 11:54 schreef Elfletterig het volgende:

[..]

Mensen worden vaak religieus opgevoed, maar het staat je natuurlijk vrij om daar wél of niet wat mee te doen. Ik snap het paplepel-principe best, maar het blijft wat mij betreft gewoon een keuze. Religie is niet aangeboren.
De onderstreepte stelling is voor mij niet evident waar. Als je een groepje mensen op een onbewoond eiland zet, geheel vrij van culturele en religieuze basis, dan zou het mij helemaal niet verbazen als ze binnen slechts enkele generaties een religie ontwikkelen.

Religie zit echt wel dieper dan wat er met de paplepel wordt ingegoten. Dat is wellicht bepalend voor welke specifieke religie mensen gaan aanhangen... maar de mens heeft onmiskenbaar een aangeboren talent voor religie.

quote:

Het is me trouwens ook niet zozeer te doen om de keuze voor een religie. Zoals gezegd: mensen doen maar wat ze niet kunnen laten. Het gaat veel meer om het gedrag dat eruit voortvloeit.
Of ze een geheel vrije keuze hebben in het gedrag dat daaruit voortvloeit ligt ook niet voor de hand. :) Zoals je zegt: "wat ze niet kunnen laten". Dat onvermogen is wellicht sterker dan je door hebt.
  maandag 12 mei 2014 @ 12:00:20 #27
37769 erodome
Zweefteef
pi_139861796
quote:

[..]

Religie is niet aangeboren, geloof, dat is een andere vraag. Ik denk dat daar een enorme aanleg voor is in de mens en dus wel degelijk een soort van aangeboren is.

Laten we het zo zeggen, een kind wordt ook niet atheistisch geboren. Het gemiddelde kind heeft een hele wereld naast de realiteit, dat hoort gewoon bij de ontwikkeling.
Om tot religie(geloofsvorming) of atheisme te komen zijn er andere invloeden nodig, kennis van buitenaf.
Als je altijd doet wat je altijd deed zul je altijd krijgen wat je altijd kreeg.
pi_139861974
quote:
0s.gif Op maandag 12 mei 2014 11:58 schreef Molurus het volgende:

[..]

De onderstreepte stelling is voor mij niet evident waar. Als je een groepje mensen op een onbewoond eiland zet, geheel vrij van culturele en religieuze basis, dan zou het mij helemaal niet verbazen als ze binnen slechts enkele generaties een religie ontwikkelen.

Religie zit echt wel dieper dan wat er met de paplepel wordt ingegoten. Dat is wellicht bepalend voor welke specifieke religie mensen gaan aanhangen... maar de mens heeft onmiskenbaar een aangeboren talent voor religie.

[..]

Of ze een geheel vrije keuze hebben in het gedrag dat daaruit voortvloeit ligt ook niet voor de hand. :) Zoals je zegt: "wat ze niet kunnen laten". Dat onvermogen is wellicht sterker dan je door hebt.
Als het waar is wat jij zegt, zou er geen sprake zijn van ontkerkelijking. Wat je ziet, is dat religie steeds minder belangrijk wordt naarmate het mensen beter af gaat. Religie is vooral een houvast voor arme mensen die hopen op betere tijden. In welvarende landen zien we dat steeds minder mensen religieus zijn.

Maar zelfs al was religie onoverkomelijk, dan is dat nog altijd geen vrijbrief om die religie aan anderen op te dringen. Er zijn heel wat oorlogen uitgevochten (en gaande) tussen allerlei groeperingen die allemaal vinden dat hun religie de enig juiste is.
  maandag 12 mei 2014 @ 12:07:55 #29
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_139862017
quote:
0s.gif Op maandag 12 mei 2014 12:00 schreef erodome het volgende:

Laten we het zo zeggen, een kind wordt ook niet atheistisch geboren. Het gemiddelde kind heeft een hele wereld naast de realiteit, dat hoort gewoon bij de ontwikkeling.
Om tot religie(geloofsvorming) of atheisme te komen zijn er andere invloeden nodig, kennis van buitenaf.
Om even advocaat van de duivel te spelen... ik vraag me af of kennis van religie wel een vereiste is om atheïst te zijn.

Als er over, zeg, 200 jaar iemand een geloof in globglobs ontwikkelt... een bewust denkende energie die je aantreft in de kern van sterren, dan zou ik waarschijnlijk een aglobglobbist zijn. Maar zou ik *dan* meer een aglobglobbist zijn dan ik nu ben? Dat denk ik eerlijk gezegd niet.

En als het antwoord 'nee' is worden kinderen wel degelijk als atheïsten geboren.

[ Bericht 2% gewijzigd door Molurus op 12-05-2014 12:15:44 ]
  maandag 12 mei 2014 @ 12:10:44 #30
342435 Life2.0
#deadprez4mod
pi_139862109
quote:
0s.gif Op maandag 12 mei 2014 12:00 schreef erodome het volgende:

[..]

Religie is niet aangeboren, geloof, dat is een andere vraag. Ik denk dat daar een enorme aanleg voor is in de mens en dus wel degelijk een soort van aangeboren is.

hohohohohohooo

kinderen worden religieus geboren!?!?!
  maandag 12 mei 2014 @ 12:12:49 #31
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_139862155
quote:
0s.gif Op maandag 12 mei 2014 12:06 schreef Elfletterig het volgende:

[..]

Als het waar is wat jij zegt, zou er geen sprake zijn van ontkerkelijking. Wat je ziet, is dat religie steeds minder belangrijk wordt naarmate het mensen beter af gaat. Religie is vooral een houvast voor arme mensen die hopen op betere tijden. In welvarende landen zien we dat steeds minder mensen religieus zijn.
Er zitten meerdere dimensies aan dit verhaal.

Ten eerste is ontkerkelijking iets wat je alleen ziet in de westerse wereld. In de wereld als geheel zie je eerder een tegenovergestelde ontwikkeling: het percentage gelovigen in de wereld neemt toe. Dat komt vooral doordat die meerderheid niet alleen armer is, maar zich ook effectiever voortplant. Als we hier als evolutiebiologen naar kijken is dat objectief de betere strategie.

Ten tweede: het is zeker zo dat ontwikkeling en met name onderwijs mensen minder religieus maakt. Daar zit echter een probleem: zelfs onder de hoogst opgeleide en meest intelligente mensen in de westerse wereld is er nog steeds een bepaald percentage gelovigen. Wellicht minder irrationeel in hun opvattingen, maar nog steeds gelovig. De conclusie is dat ontwikkeling en onderwijs niet het hele verhaal *kunnen* zijn.

quote:

Maar zelfs al was religie onoverkomelijk, dan is dat nog altijd geen vrijbrief om die religie aan anderen op te dringen. Er zijn heel wat oorlogen uitgevochten (en gaande) tussen allerlei groeperingen die allemaal vinden dat hun religie de enig juiste is.
Dat geldt natuurlijk voor alle ideologieën, niet alleen religieuze ideologieën. ;)
  maandag 12 mei 2014 @ 12:15:13 #32
342435 Life2.0
#deadprez4mod
pi_139862227
quote:
Daar zit echter een probleem: zelfs onder de hoogst opgeleide en meest intelligente mensen in de westerse wereld is er nog steeds een bepaald percentage gelovigen. Wellicht minder irrationeel in hun opvattingen, maar nog steeds gelovig. De conclusie is dat ontwikkeling en onderwijs niet het hele verhaal *kunnen* zijn.
dat geeft enkel aan dat mensen graag tegen zichzelf liegen
  maandag 12 mei 2014 @ 12:19:43 #33
37769 erodome
Zweefteef
pi_139862353
quote:
0s.gif Op maandag 12 mei 2014 12:10 schreef Life2.0 het volgende:

[..]

hohohohohohooo

Nee, met een aanleg voor geloof. Dat kan zich doorontwikkelen naar religie, of atheisme, of persoonlijk geloof.
Als je altijd doet wat je altijd deed zul je altijd krijgen wat je altijd kreeg.
  maandag 12 mei 2014 @ 12:21:59 #34
342435 Life2.0
#deadprez4mod
pi_139862407
quote:
1s.gif Op maandag 12 mei 2014 12:19 schreef erodome het volgende:

[..]

Nee, met een aanleg voor geloof. Dat kan zich doorontwikkelen naar religie, of atheisme, of persoonlijk geloof.
aanleg voor geloof :?

je ouders op hun woord geloven omdat je 4 bent, bijvoorbeeld?

dus zonder een aanleg voor geloof, kun je nooit niet-geloven? :?
  maandag 12 mei 2014 @ 12:25:13 #35
37769 erodome
Zweefteef
pi_139862480
quote:
0s.gif Op maandag 12 mei 2014 12:07 schreef Molurus het volgende:

[..]

Om even advocaat van de duivel te spelen... ik vraag me af of kennis van religie wel een vereiste is om atheïst te zijn.

Als er over, zeg, 200 jaar iemand een geloof in globglobs ontwikkelt... een bewust denkende energie die je aantreft in de kern van sterren, dan zou ik waarschijnlijk een aglobglobbist zijn. Maar zou ik *dan* meer een aglobglobbist zijn dan ik nu ben? Dat denk ik eerlijk gezegd niet.

En als het antwoord 'nee' is worden kinderen wel degelijk als atheïsten geboren.
Ik weet niet of kennis van religie nodig is om atheïst te zijn. Ik bedoel meer dat je kennis nodig hebt om tot religie of atheïsme te komen.

En nee, ik denk niet dat kinderen als atheïst geboren worden, zoals al gezegd heeft het gemiddelde kind een hele wereld naast de realiteit. Het zijn de ouders(kennis) die daar mee beginnen te sturen. Het dit bestaat, dat is fantasie, of zo zit het echt, dat alles dan langs eerst de lat van de ouders en later de verdere omgeving. Het groeiende kind haalt daar info uit en vormt zich naar een religie toe of niet.
  maandag 12 mei 2014 @ 12:28:18 #36
37769 erodome
Zweefteef
pi_139862553
quote:
0s.gif Op maandag 12 mei 2014 12:21 schreef Life2.0 het volgende:

[..]

aanleg voor geloof :?

je ouders op hun woord geloven omdat je 4 bent, bijvoorbeeld?

dus zonder een aanleg voor geloof, kun je nooit niet-geloven? :?
Ja, aanleg voor geloof en nee dan heb ik het niet over je ouders op hun woord geloven.

Denkbeeldige vriendjes, monsters onder het bed, allerlei andere (zelfverzonnen en opgepikte) fantasie figuren en ga zo maar door. Het is doodnormaal onder kinderen.

Aanleg voor geloof dus.
  maandag 12 mei 2014 @ 12:28:42 #37
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_139862563
quote:
1s.gif Op maandag 12 mei 2014 12:25 schreef erodome het volgende:

[..]

Ik weet niet of kennis van religie nodig is om atheïst te zijn. Ik bedoel meer dat je kennis nodig hebt om tot religie of atheïsme te komen.
Je hoeft toch ook geen kennis te hebben van het bestaan van postzegels om "niet een postzegelverzamelaar" te zijn?

quote:
1s.gif Op maandag 12 mei 2014 12:25 schreef erodome het volgende:

En nee, ik denk niet dat kinderen als atheïst geboren worden, zoals al gezegd heeft het gemiddelde kind een hele wereld naast de realiteit. Het zijn de ouders(kennis) die daar mee beginnen te sturen. Het dit bestaat, dat is fantasie, of zo zit het echt, dat alles dan langs eerst de lat van de ouders en later de verdere omgeving. Het groeiende kind haalt daar info uit en vormt zich naar een religie toe of niet.
Voordat het dat heeft gedaan heeft het dat niet gedaan. :)
  maandag 12 mei 2014 @ 12:30:03 #38
342435 Life2.0
#deadprez4mod
pi_139862600
dat is geen biologische aanleg, dat is conformeren, dat is wat kinderen doen

er bestaan monsters onder je bed in verhalen en films, verzonnen dingen, superhelden, spoken etc etc allemaal uit hun omgeving, niet uit hun hoofd
  maandag 12 mei 2014 @ 12:31:12 #39
342435 Life2.0
#deadprez4mod
pi_139862622
verder is dat geen geloof, die kinderen WETEN dat er geen 5 meter grote aap met metalen klauwen onder hun bed leeft, alleen na het zien van een eng film "geloven" ze dat
  maandag 12 mei 2014 @ 12:31:27 #40
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_139862628
quote:
7s.gif Op maandag 12 mei 2014 12:30 schreef Life2.0 het volgende:

er bestaan monsters onder je bed in verhalen en films, verzonnen dingen, superhelden, spoken etc etc allemaal uit hun omgeving, niet uit hun hoofd
Onze aanleg voor religie heeft wel degelijk en zeer duidelijk wortels in de evolutie van de mens als sociale diersoort. Dat gaat veel verder dan wat er wordt meegegeven vanuit de omgeving.

In deze erg interessant:

maandag 12 mei 2014 @ 12:32:21 #41
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_139862647
quote:
0s.gif Op maandag 12 mei 2014 12:31 schreef Life2.0 het volgende:
verder is dat geen geloof, die kinderen WETEN dat er geen 5 meter grote aap met metalen klauwen onder hun bed leeft, alleen na het zien van een eng film "geloven" ze dat
Zo'n 60% van de jonge kinderen heeft denkbeeldige vriendjes, ook als ze niet door hun omgeving op het idee zijn gebracht.
  maandag 12 mei 2014 @ 12:33:19 #42
37769 erodome
Zweefteef
pi_139862676
quote:

[..]

Ontkerkelijking is wat anders dan minder geloof. Je ziet vooral een verschuiving van het instituut(religie) volgen naar persoonlijk geloof.

Ik vermoed dat als atheïsme niet actief gestimuleerd wordt het percentage atheïsten nooit ver boven de 15% gaat komen.
Ik durf wel bijna met zekerheid te zeggen dat religie van vorm zal blijven veranderen.
  maandag 12 mei 2014 @ 12:33:52 #43
342435 Life2.0
#deadprez4mod
pi_139862695
quote:
0s.gif Op maandag 12 mei 2014 12:28 schreef Molurus het volgende:

[..]

Je hoeft toch ook geen kennis te hebben van het bestaan van postzegels om "niet een postzegelverzamelaar" te zijn?

Dat.

het complete concept van 'god' was mij echt niet zo goed bekend als nu, toen ik 5 was, maar dat sinterklaas/kerstman/monster uit alien niet bestond wist ik, en god was voor mij precies hetzelfde, daar hoefte ik echt niet actief te bepalen; dat was logisch
  maandag 12 mei 2014 @ 12:34:37 #44
342435 Life2.0
#deadprez4mod
pi_139862715
quote:
1s.gif Op maandag 12 mei 2014 12:33 schreef erodome het volgende:

[..]

Ontkerkelijking is wat anders dan minder geloof. Je ziet vooral een verschuiving van het instituut(religie) volgen naar persoonlijk geloof.

Ik vermoed dat als atheïsme niet actief gestimuleerd wordt het percentage atheïsten nooit ver boven de 15% gaat komen.
Ik durf wel bijna met zekerheid te zeggen dat religie van vorm zal blijven veranderen.
hoe groot is het percentage -nietpostzegelverzamelaars- ook max 15?
  maandag 12 mei 2014 @ 12:36:15 #45
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_139862765
quote:
1s.gif Op maandag 12 mei 2014 12:33 schreef erodome het volgende:

[..]

Het hangt er nogal vanaf naar welk deel van de wereld je kijkt. Kijk je naar de wereld als geheel dan zal het niet snel boven de 15% komen, maar dan is er ook van die verschuiving geen sprake.

Maar plaatselijk komt het wel boven de 15% hoor. Zie ook dit plaatje:

(Dit gaat over atheïsten *en* agnosten. Maar zoals gezegd zijn de meeste atheïsten *ook* agnosten.)
  maandag 12 mei 2014 @ 12:36:35 #46
37769 erodome
Zweefteef
pi_139862780
quote:
0s.gif Op maandag 12 mei 2014 12:28 schreef Molurus het volgende:

[..]

[..]

Voordat het dat heeft gedaan heeft het dat niet gedaan. :)
Liefje dat zeg ik toch niet? Ik zeg dat er kennis nodig is.
Als niemand jou als kind op kennis had gewezen had je nu misschien nog geloofd in monsters onder je bed.
Het hoeft dus geen specifieke kennis van religie te zijn, maar wel kennis waardoor je verder kan vormen.

Net zoals de overstap van een persoonlijk geloof naar religie kennis nodig heeft(wat dan vaak om herkenning gaat).

Voor dat het dat heeft gedaan waar we van weten hebben we geen idee of het dat wel of niet heeft gedaan.
Zodra het een beetje kan communiceren blijkt het dat kinderen een hele wereld naast de realiteit hebben.

Ik zeg ook niet dat daarom geloof waar is, ik zeg alleen dat er een aanleg is ervoor.
  maandag 12 mei 2014 @ 12:40:46 #47
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_139862916
quote:
1s.gif Op maandag 12 mei 2014 12:36 schreef erodome het volgende:

[..]

Als niemand jou als kind op kennis had gewezen had je nu misschien nog geloofd in monsters onder je bed.
Het hoeft dus geen specifieke kennis van religie te zijn, maar wel kennis waardoor je verder kan vormen.
Dat wil toch niet zeggen dat ik ben geboren met een geloof in monsters onder mijn bed? En dan kun je wat mij betreft best stellen dat ik ben geboren als een amonsteronderbeddist. Dat ik ben geboren met een aanleg voor dat soort overtuigingen verandert daar niets aan. :)

quote:

Net zoals de overstap van een persoonlijk geloof naar religie kennis nodig heeft(wat dan vaak om herkenning gaat).
Een geloof aanvaarden vereist kennis van dat geloof, dat betwist ik ook niet. Atheïsme is echter geen geloof en vereist ook geen kennis van geloof. Het is niets meer dan "ik geloof niet in goden", analoog aan "ik ben geen postzegelverzamelaar".
  maandag 12 mei 2014 @ 12:40:50 #48
37769 erodome
Zweefteef
pi_139862918
quote:
7s.gif Op maandag 12 mei 2014 12:30 schreef Life2.0 het volgende:

Ik heb het niet over 'kennis' uit de omgeving, ik heb het over waar ze zelf mee komen, dat is vaak compleet zelfstandig.
  maandag 12 mei 2014 @ 12:41:42 #49
342435 Life2.0
#deadprez4mod
pi_139862945
quote:
1s.gif Op maandag 12 mei 2014 12:40 schreef erodome het volgende:

[..]

Ik heb het niet over 'kennis' uit de omgeving, ik heb het over waar ze zelf mee komen, dat is vaak compleet zelfstandig.
zonder externe invloed, hoe weet je zoiets? :o
  maandag 12 mei 2014 @ 12:43:32 #50
342435 Life2.0
#deadprez4mod
pi_139863004
quote:

[..]

Voor dat het dat heeft gedaan waar we van weten hebben we geen idee of het dat wel of niet heeft gedaan.
Zodra het een beetje kan communiceren blijkt het dat kinderen een hele wereld naast de realiteit hebben.

Ik zeg ook niet dat daarom geloof waar is, ik zeg alleen dat er een aanleg is ervoor.
schat, dan moet toch IEMAND hem vertellen DAT er monsters onder zijn bed zitten, want die zitten er toch niet, toen hij zijn lego pakte, werd hij toch niet meegesleurd? of toen hij zich verstopte voor mama, lag hij toch ook niet naar pennywise?
  maandag 12 mei 2014 @ 12:45:09 #51
37769 erodome
Zweefteef
pi_139863039
quote:
0s.gif Op maandag 12 mei 2014 12:36 schreef Molurus het volgende:

[..]

Het hangt er nogal vanaf naar welk deel van de wereld je kijkt. Kijk je naar de wereld als geheel dan zal het niet snel boven de 15% komen, maar dan is er ook van die verschuiving geen sprake.

[ afbeelding ]

(Dit gaat over atheïsten *en* agnosten. Maar zoals gezegd zijn de meeste atheïsten *ook* agnosten.)
Dit soort plaatjes geven geen eerlijk beeld. In veel landen staan mensen geregistreerd als gelovig terwijl ze dat niet zijn, of alleen om hun veiligheid belijden.
Verder zijn er in de vrijere landen weer mensen die niet bij een geloofsinstituut
ingeschreven staan die wel geloven, in een niet erkende religie, persoonlijke geloofsvorm of in iets dat niet heel erg gedetailleerd is.
  maandag 12 mei 2014 @ 12:46:14 #52
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_139863073
quote:
0s.gif Op maandag 12 mei 2014 12:41 schreef Life2.0 het volgende:

[..]

Kinderen ontwikkelen geheel zelfstandig, zonder externe invloed, een keur aan irrationele overtuigingen. "Denkbeeldige vriendjes" had ik al genoemd. :)

Tot een jaar of 5-6 is het voor kinderen volslagen onmogelijk om fantasie en werkelijkheid uit elkaar te houden. En reken maar dat ze er levendig op los fantaseren. Deels gebaseerd op wat ze meekrijgen uit de omgeving, maar een groot deel ook geheel onafhankelijk daarvan.
  maandag 12 mei 2014 @ 12:47:02 #53
342435 Life2.0
#deadprez4mod
pi_139863095
als iemand het kind verteld dat er monsters onder het bed zitten, ben je monsteronderhetbed-atheist

als iemand je het verteld ben je nog steeds monstersonderhetedatheist maar een kind is een kind en moet vertrouwen op het oordeel van ouders om te overleven dus riskeert het niet om te doen alsof er geen monsters onder het bed zitten, maar echt overtuigd zijn ze niet; heeft ze nooit gezien

en doen heb je ouders die hun kind zo bang maken dat het uit pure angst en paniek de monsters inbeeld en zelfs na het kind zijn blijft geloven dat ze er echt zitten, dat is geen aanleg voor geloof, das is kindermishandeling door indoctrinatie
pi_139863139
quote:
0s.gif Op maandag 12 mei 2014 12:12 schreef Molurus het volgende:

[..]

Er zitten meerdere dimensies aan dit verhaal.

Ten eerste is ontkerkelijking iets wat je alleen ziet in de westerse wereld. In de wereld als geheel zie je eerder een tegenovergestelde ontwikkeling: het percentage gelovigen in de wereld neemt toe. Dat komt vooral doordat die meerderheid niet alleen armer is, maar zich ook effectiever voortplant. Als we hier als evolutiebiologen naar kijken is dat objectief de betere strategie.

Ten tweede: het is zeker zo dat ontwikkeling en met name onderwijs mensen minder religieus maakt. Daar zit echter een probleem: zelfs onder de hoogst opgeleide en meest intelligente mensen in de westerse wereld is er nog steeds een bepaald percentage gelovigen. Wellicht minder irrationeel in hun opvattingen, maar nog steeds gelovig. De conclusie is dat ontwikkeling en onderwijs niet het hele verhaal *kunnen* zijn.

[..]

Dat geldt natuurlijk voor alle ideologieën, niet alleen religieuze ideologieën. ;)
Je hebt wel een punt hoor, maar wat overeind blijft is dat je afstand van je religie kunt doen. Zaken als huidskleur, geslacht, afkomst / ras en seksuele geaardheid zijn bij geboorte bepaald; die kun je niet zomaar even veranderen. Religie wél. Als ik vandaag christen ben en vanaf morgen atheïst of moslim wil zijn, dan kan dat gewoon. En dat niet alleen: je bent ook nog zelf baas over de mate waarin je gelooft. Kijk maar naar de 648 varianten van het christendom; en ook de islam heeft er talloze. Het is net als een ijssalon met te veel keuze qua smaakjes...

Wat dat laatste betreft: ja, natuurlijk Daar waar mensen hun ideologie aan anderen gaan opdringen, gaat het mis. Een devies waar ik wel wat mee heb, is: leven en laten leven.
  maandag 12 mei 2014 @ 12:49:43 #55
342435 Life2.0
#deadprez4mod
pi_139863161
quote:
0s.gif Op maandag 12 mei 2014 12:46 schreef Molurus het volgende:

[..]

Kinderen ontwikkelen geheel zelfstandig, zonder externe invloed, een keur aan irrationele overtuigingen. "Denkbeeldige vriendjes" had ik al genoemd. :)

Tot een jaar of 5-6 is het voor kinderen volslagen onmogelijk om fantasie en werkelijkheid uit elkaar te houden. En reken maar dat ze er levendig op los fantaseren. Deels gebaseerd op wat ze meekrijgen uit de omgeving, maar een groot deel ook geheel onafhankelijk daarvan.
maar vriendjes bestaan al en personificatie wordt (of dat nou aangeboren is of niet, ik neig van niet in de mate dat westere kinderen hebben) is gestimuleerd, constant.
  maandag 12 mei 2014 @ 12:51:19 #56
342435 Life2.0
#deadprez4mod
pi_139863196
enne, is china ed ook 'de westerse wereld' :D
pi_139863219
quote:
1s.gif Op maandag 12 mei 2014 12:28 schreef erodome het volgende:

[..]

Ja, aanleg voor geloof en nee dan heb ik het niet over je ouders op hun woord geloven.

Denkbeeldige vriendjes, monsters onder het bed, allerlei andere (zelfverzonnen en opgepikte) fantasie figuren en ga zo maar door. Het is doodnormaal onder kinderen.

Aanleg voor geloof dus.
Helemaal met je eens, erodome
Weg met de riooljournalistiek. Klik er niet op. Ze vergiftigen de maatschappij.
pi_139863247
quote:
0s.gif Op maandag 12 mei 2014 12:36 schreef Molurus het volgende:

[..]

[ afbeelding ]

Zweden. _O_
  maandag 12 mei 2014 @ 12:54:15 #59
37769 erodome
Zweefteef
pi_139863276
quote:
0s.gif Op maandag 12 mei 2014 12:40 schreef Molurus het volgende:

[..]

Dat wil toch niet zeggen dat ik ben geboren met een geloof in monsters onder mijn bed? En dan kun je wat mij betreft best stellen dat ik ben geboren als een amonsteronderbeddist. Dat ik ben geboren met een aanleg voor dat soort overtuigingen verandert daar niets aan. :)

[..]

Een geloof aanvaarden vereist kennis van dat geloof, dat betwist ik ook niet. Atheïsme is echter geen geloof en vereist ook geen kennis van geloof. Het is niets meer dan "ik geloof niet in goden", analoog aan "ik ben geen postzegelverzamelaar".
Ik denk dat je bent geboren zonder religie en zonder atheïsme, maar met een aanleg voor geloof naast een hang naar kennis.

Nogmaals, ik zeg nergens dat je kennis van religie moet hebben om tot atheïsme te komen, alhoewel het wel apart is iets te verwerpen zonder op zijn minst een vaag idee wat dat dan inhoud.
Ik zeg dat er kennis nodig is, bv kennis van de natuurwetten, of bv kennis dat mensen niet zo oud worden waardoor je anders naar sinterklaas gaat kijken, of kennis waardoor je wat beter na gaat denken over dat monster onder je bed en ga zo maar door.

Nogmaals, ik denk geboren met een aanleg voor geloof, die vast en zeker bij de een sterker is als bij de ander. Maar vorming en kennis zorgen voor de 'keuze' voor een religie of atheïsme.
  maandag 12 mei 2014 @ 12:54:50 #60
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_139863289
quote:
0s.gif Op maandag 12 mei 2014 12:53 schreef SharQueDo het volgende:

[..]

Zweden. _O_
Vietnam vond ik in dat plaatje een wel heel opvallende.
pi_139863340
quote:
0s.gif Op maandag 12 mei 2014 12:54 schreef Molurus het volgende:

[..]

Daar zal sinds de vietnamoorlog alle hoop wel vervlogen zijn in een mogelijke god. :P
  maandag 12 mei 2014 @ 12:56:50 #62
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_139863342
quote:
1s.gif Op maandag 12 mei 2014 12:54 schreef erodome het volgende:

[..]

Ik denk dat je bent geboren zonder religie en zonder atheïsme, maar met een aanleg voor geloof naast een hang naar kennis.
Het deel na de komma ben ik absoluut met je eens. Maar "geboren worden zonder atheïsme" klinkt voor mij net zo maf als "geboren worden als een niet-niet-postzegelverzamelaar". Het is gewoon een double negative. Waarom zou het iets anders zijn dan dat?
pi_139863343
quote:
0s.gif Op maandag 12 mei 2014 12:54 schreef Molurus het volgende:

[..]

In Vietnam zijn ze bijgelovig als wat, voorouders, geesten, de hele rimram..
  maandag 12 mei 2014 @ 12:59:00 #64
37769 erodome
Zweefteef
pi_139863400
quote:
0s.gif Op maandag 12 mei 2014 12:41 schreef Life2.0 het volgende:

[..]

Lastig, maar soms is het wel duidelijk.

Ik heb echt atheïstisch ouders, toch 'sprak' ik met de wind als kleintje, in een eigen taal ook nog.
Mijn zoon schrok ons op op een nacht, compleet in paniek door wat hij 'wolkenmensen' noemde. Mijn broer en zus, mijn neefjes en nichtjes en alle kinderen die ik als UK heb gekend hebben dit soort dingen, vaak met verbaasde ouders die geen idee hebben hoe ze daarop komen.

Er is ook wel het een en ander aan onderzoek, zie bv dat stuk over denkbeeldige vriendjes dat geplaatst werd. Ze komen zelfstandig op dat soort zaken.
  maandag 12 mei 2014 @ 13:01:22 #65
37769 erodome
Zweefteef
pi_139863462
quote:
10s.gif Op maandag 12 mei 2014 12:43 schreef Life2.0 het volgende:

[..]

schat, dan moet toch IEMAND hem vertellen DAT er monsters onder zijn bed zitten, want die zitten er toch niet, toen hij zijn lego pakte, werd hij toch niet meegesleurd? of toen hij zich verstopte voor mama, lag hij toch ook niet naar pennywise?
Dat hoeft niemand te vertellen. De meeste ouders die met zo'n periode zitten moeten heel hard hun best doen het kind ervan te overtuigen dat er niet ineens een monster onder het bed zit.

Nu is dat maar een uit de lucht gegrepen vb, maar het is echt zo dat ze daar zelf mee komen en dat het vooral moeite kost ze daar af te krijgen.
  maandag 12 mei 2014 @ 13:03:02 #66
37769 erodome
Zweefteef
pi_139863496
quote:
0s.gif Op maandag 12 mei 2014 12:47 schreef Life2.0 het volgende:
als iemand het kind verteld dat er monsters onder het bed zitten, ben je monsteronderhetbed-atheist

als iemand je het verteld ben je nog steeds monstersonderhetedatheist maar een kind is een kind en moet vertrouwen op het oordeel van ouders om te overleven dus riskeert het niet om te doen alsof er geen monsters onder het bed zitten, maar echt overtuigd zijn ze niet; heeft ze nooit gezien

en doen heb je ouders die hun kind zo bang maken dat het uit pure angst en paniek de monsters inbeeld en zelfs na het kind zijn blijft geloven dat ze er echt zitten, dat is geen aanleg voor geloof, das is kindermishandeling door indoctrinatie
Hoe komen dan mensen tot geloof vanuit een niet gelovige achtergrond? Als het allemaal indoctrinatie is?
  maandag 12 mei 2014 @ 13:05:12 #67
342435 Life2.0
#deadprez4mod
pi_139863541
quote:
1s.gif Op maandag 12 mei 2014 12:59 schreef erodome het volgende:

[..]

Lastig, maar soms is het wel duidelijk.

Ik heb echt atheïstisch ouders, toch 'sprak' ik met de wind als kleintje, in een eigen taal ook nog.
Mijn zoon schrok ons op op een nacht, compleet in paniek door wat hij 'wolkenmensen' noemde. Mijn broer en zus, mijn neefjes en nichtjes en alle kinderen die ik als UK heb gekend hebben dit soort dingen, vaak met verbaasde ouders die geen idee hebben hoe ze daarop komen.

Er is ook wel het een en ander aan onderzoek, zie bv dat stuk over denkbeeldige vriendjes dat geplaatst werd. Ze komen zelfstandig op dat soort zaken.
hoe is zoiets duidelijk? zoals ik zei komt personificatie voor onder kinderen, en wordt dit door ouders en omgeving (vooral verhalen en tv) gestimuleerd

de kans dat jij als kind compleet af bent geschermd van alles dat leek op 'met de wind(ofwel iets anders niet menselijks) praten' is vrijwel onmogelijk of je meot als kind in een kelder zijn opgesloten

zoals ik letterlijk al zei; het combineren van twee "bestaande" concepten is voor een kind niet vreemd, vriendjes bestaan, onzichtbare dingen "bestaan" waarom bestaan onzichtbare vrienden niet?
  maandag 12 mei 2014 @ 13:05:37 #68
342435 Life2.0
#deadprez4mod
pi_139863555
quote:
1s.gif Op maandag 12 mei 2014 13:03 schreef erodome het volgende:

[..]

Hoe komen dan mensen tot geloof vanuit een niet gelovige achtergrond? Als het allemaal indoctrinatie is?
door in aanraking te komen met religie
  maandag 12 mei 2014 @ 13:07:02 #69
37769 erodome
Zweefteef
pi_139863593
quote:
0s.gif Op maandag 12 mei 2014 12:56 schreef Molurus het volgende:

[..]

Het deel na de komma ben ik absoluut met je eens. Maar "geboren worden zonder atheïsme" klinkt voor mij net zo maf als "geboren worden als een niet-niet-postzegelverzamelaar". Het is gewoon een double negative. Waarom zou het iets anders zijn dan dat?
Gewoon simpelweg omdat het een conclusie is. Net als de keuze voor een religie een keuze is.

De aanleg voor zowel religie als atheïsme is aanwezig, wat het gaat worden hangt af van meerdere factoren.
  maandag 12 mei 2014 @ 13:08:49 #70
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_139863644
quote:
1s.gif Op maandag 12 mei 2014 13:07 schreef erodome het volgende:

[..]

Gewoon simpelweg omdat het een conclusie is. Net als de keuze voor een religie een keuze is.
Welke conclusie is 'atheisme' dan? :)

'Atheïsme' in de breedste zin van het woord is als je het mij vraagt niets meer dan de afwezigheid van een geloof in goden. Dat is, ik had het eerder gezegd in dit topic, iets anders dan de conclusie dat er geen goden bestaan. De meeste atheïsten concluderen dat helemaal niet.
  maandag 12 mei 2014 @ 13:10:56 #71
342435 Life2.0
#deadprez4mod
pi_139863713
quote:
1s.gif Op maandag 12 mei 2014 13:07 schreef erodome het volgende:

[..]

De aanleg voor zowel religie als atheïsme is aanwezig, wat het gaat worden hangt af van meerdere factoren.
wat
  maandag 12 mei 2014 @ 13:12:28 #72
37769 erodome
Zweefteef
pi_139863769
quote:
7s.gif Op maandag 12 mei 2014 13:05 schreef Life2.0 het volgende:

[..]

door in aanraking te komen met religie
Waarom ben ik dan geen christen geworden? Want dat was logisch geweest als het gaat zoals jij zegt. Beter nog, aangezien mijn ouders tegen anti theïsme aanschurken zou ik dan atheïst moeten zijn.

Alhoewel ik al jong op zoek ging heb ik net zo vroeg het christendom afgeschreven. Pas in mijn late tienerjaren kwam ik met mijn huidige geloof in aanraking, wat een zeer fijn gevoel van herkenning was na een lange zoektocht.

Nee, wat jij zegt klopt niet. Het is een versimpeling van de werkelijkheid waardoor je geloof in een bepaald hoekje kan plaatsen.

Hoe het werkelijk zit weet ik ook niet, heb mijn ideeën erover, maar daar blijft het wel bij.
  maandag 12 mei 2014 @ 13:13:43 #73
342435 Life2.0
#deadprez4mod
pi_139863800
maar toen ik dus 8 was, met alle kennis die ik had over oude religies (ik las daar nogal wat over) kwam het nooit in mij op dat die goden echt bestonden; het zijn verhaaltjes dus ik was geen atheist want ik had niet actief gekozen om ze te verwerpen?
  maandag 12 mei 2014 @ 13:14:12 #74
37769 erodome
Zweefteef
pi_139863813
quote:
0s.gif Op maandag 12 mei 2014 13:08 schreef Molurus het volgende:

[..]

Welke conclusie is 'atheisme' dan? :)

'Atheïsme' in de breedste zin van het woord is als je het mij vraagt niets meer dan de afwezigheid van een geloof in goden. Dat is, ik had het eerder gezegd in dit topic, iets anders dan de conclusie dat er geen goden bestaan. De meeste atheïsten concluderen dat helemaal niet.
Ze concluderen dat het niet aannemelijk is, om dat te kunnen doen is er toch een proces van denken nodig, een conclusie...
  maandag 12 mei 2014 @ 13:14:36 #75
342435 Life2.0
#deadprez4mod
pi_139863828
quote:
1s.gif Op maandag 12 mei 2014 13:12 schreef erodome het volgende:

[..]

Waarom ben ik dan geen christen geworden? Want dat was logisch geweest als het gaat zoals jij zegt. Beter nog, aangezien mijn ouders tegen anti theïsme aanschurken zou ik dan atheïst moeten zijn.

Alhoewel ik al jong op zoek ging heb ik net zo vroeg het christendom afgeschreven. Pas in mijn late tienerjaren kwam ik met mijn huidige geloof in aanraking, wat een zeer fijn gevoel van herkenning was na een lange zoektocht.

Nee, wat jij zegt klopt niet. Het is een versimpeling van de werkelijkheid waardoor je geloof in een bepaald hoekje kan plaatsen.

Hoe het werkelijk zit weet ik ook niet, heb mijn ideeën erover, maar daar blijft het wel bij.
waarom ben jij geen seriemoordenaar, je hebt dat vast wel eens op tv gezien
  maandag 12 mei 2014 @ 13:15:04 #76
342435 Life2.0
#deadprez4mod
pi_139863836
waarom klopt wat ik zeg niet en wat jij zegt wel?
  maandag 12 mei 2014 @ 13:16:46 #77
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_139863897
quote:
1s.gif Op maandag 12 mei 2014 13:14 schreef erodome het volgende:

[..]

Ze concluderen dat het niet aannemelijk is, om dat te kunnen doen is er toch een proces van denken nodig, een conclusie...
Welnee, er is ook helemaal geen denkproces voor nodig om een 'aglobglobbist' te zijn. Geen geloof in globglobs hebben is voldoende, ook als je geen idee hebt wat globglobs zijn.

Alleen een geloof in X vereist een denkproces. "Geen geloof hebben in X" vereist geen enkel denkproces.
  maandag 12 mei 2014 @ 13:17:33 #78
37769 erodome
Zweefteef
pi_139863927
quote:
7s.gif Op maandag 12 mei 2014 13:13 schreef Life2.0 het volgende:
maar toen ik dus 8 was, met alle kennis die ik had over oude religies (ik las daar nogal wat over) kwam het nooit in mij op dat die goden echt bestonden; het zijn verhaaltjes dus ik was geen atheist want ik had niet actief gekozen om ze te verwerpen?
Toen je 8 was had je al aardig wat vorming gehad en heb je blijkbaar de conclusie gedaan dat het niet meer dan verhaaltjes waren.

Zo was ik toen ik 8 was al gelovig, ondanks de niet gelovige invloed om me heen was ik tot de conclusie gekomen dat het anders zat.

Voor beiden geld dat de vorming nog lang niet klaar was, maar dat we wel hadden nagedacht over ons wereldbeeld.
  maandag 12 mei 2014 @ 13:21:23 #79
37769 erodome
Zweefteef
pi_139864080
quote:
0s.gif Op maandag 12 mei 2014 13:14 schreef Life2.0 het volgende:

[..]

waarom ben jij geen seriemoordenaar, je hebt dat vast wel eens op tv gezien
Waarom vrrag je dit niet aan jezelf omdat je zegt dat je in aanraking moet komen met religie om te gaan geloven?
Zeker aangezien je woorden als indoctrinatie en kindermishandeling in de mond neemt.

Als dat zo was had ik toch nooit gelovig kunnen worden aangezien dat helemaal niet aan de orde was in een atheïstisch gezin.
En dan nog de vorm van religie in mijn verdere omgeving, als het om in aanraking met, indoctrinatie e.d. te maken heeft waarom dan een geloof dat alles behalve algemeen ius, waar ik niet mee in aanraking ben geweest bij die vorming als kind zijnde?
  maandag 12 mei 2014 @ 13:22:03 #80
342435 Life2.0
#deadprez4mod
pi_139864103
je draait het om: ik was een kind; er werden mij steeds verhaaltjes verteld (nouja ik las ze voornamelijk) ik wist wat verhaaltjes waren, welke eigenschappen ze hadden en dat ze niet reeel waren, alle griekse mythologie was exact hetzelfde, its in the fucking name; myth
ik had geen overtuiging nodig om NIET te geloven dat echt waren; ik had overtuiging nodig om te geloven dat ze WEL echt waren :D en het grappige was dat de abrahamistische religies gewoon slechte verhalen waren; boze goden die alles en iedereen maar dood maakten _O-

welk geloof had je toen je 8 was?
  maandag 12 mei 2014 @ 13:22:10 #81
37769 erodome
Zweefteef
pi_139864106
quote:
10s.gif Op maandag 12 mei 2014 13:15 schreef Life2.0 het volgende:
waarom klopt wat ik zeg niet en wat jij zegt wel?
Zeg ik dat dan?

Ik zeg alleen dat wat je zegt niet klopt, maar dat ik ook niets zeker weet.
  maandag 12 mei 2014 @ 13:23:52 #82
342435 Life2.0
#deadprez4mod
pi_139864164
quote:
1s.gif Op maandag 12 mei 2014 13:21 schreef erodome het volgende:

[..]

Waarom vrrag je dit niet aan jezelf omdat je zegt dat je in aanraking moet komen met religie om te gaan geloven?
Zeker aangezien je woorden als indoctrinatie en kindermishandeling in de mond neemt.

Als dat zo was had ik toch nooit gelovig kunnen worden aangezien dat helemaal niet aan de orde was in een atheïstisch gezin.
En dan nog de vorm van religie in mijn verdere omgeving, als het om in aanraking met, indoctrinatie e.d. te maken heeft waarom dan een geloof dat alles behalve algemeen ius, waar ik niet mee in aanraking ben geweest bij die vorming als kind zijnde?
omdat ik niet veronderstel dat je naar één aanraking het MOET geloven, ik stel echter dat ZONDER die aanraking jij niet op die gedachte komt

of denk jij dat men (de kinderen) stuk voor stuk allemaal zelfstandig gristendom uithebben gevonden, allemaal zelfstandig? DAT zou pas wat zijn
  maandag 12 mei 2014 @ 13:24:38 #83
342435 Life2.0
#deadprez4mod
pi_139864189
quote:
1s.gif Op maandag 12 mei 2014 13:22 schreef erodome het volgende:

[..]

Zeg ik dat dan?

Ik zeg alleen dat wat je zegt niet klopt, maar dat ik ook niets zeker weet.
hoe weet je dat dan, wat is jouw kennis/baseline om te bepalen dat, ondanks jouw gebrek aan kennis, mijn stelling fout zijn
  maandag 12 mei 2014 @ 13:25:33 #84
37769 erodome
Zweefteef
pi_139864223
quote:
0s.gif Op maandag 12 mei 2014 13:22 schreef Life2.0 het volgende:
je draait het om: ik was een kind; er werden mij steeds verhaaltjes verteld (nouja ik las ze voornamelijk) ik wist wat verhaaltjes waren, welke eigenschappen ze hadden en dat ze niet reeel waren, alle griekse mythologie was exact hetzelfde, its in the fucking name; myth
ik had geen overtuiging nodig om NIET te geloven dat echt waren; ik had overtuiging nodig om te geloven dat ze WEL echt waren :D en het grappige was dat de abrahamistische religies gewoon slechte verhalen waren; boze goden die alles en iedereen maar dood maakten _O-

welk geloof had je toen je 8 was?
Is dat echt zo? Waarom was het dan nodig dat men je uitgelegd had dat verhaaltjes niet reëel zijn?
Je wist wat verhaaltjes waren omdat je die kennis gekregen had, had niemand je die kennis gegeven, wie weet dan hoe het zich gevormt had. Dan had het maar zo ook net zo goed de andere kant op kunnen gaan.
  maandag 12 mei 2014 @ 13:26:36 #85
342435 Life2.0
#deadprez4mod
pi_139864254
wat?

dat was NIET nodig :{
pi_139864296
quote:

[..]

Folie á deux, heet dat. Een gedeelde psychotische stoornis.
  maandag 12 mei 2014 @ 13:28:18 #87
342435 Life2.0
#deadprez4mod
pi_139864312
toen ik nog jonger was kon mijn vader een huis optillen met zijn pink, dat zei hij

dus dat moest ik geloven toch? toch wist ik dat ouders ook graag verhaaltjes vertellen :Z
  maandag 12 mei 2014 @ 13:29:58 #88
37769 erodome
Zweefteef
pi_139864362
quote:
0s.gif Op maandag 12 mei 2014 13:23 schreef Life2.0 het volgende:

[..]

omdat ik niet veronderstel dat je naar één aanraking het MOET geloven, ik stel echter dat ZONDER die aanraking jij niet op die gedachte komt

of denk jij dat men (de kinderen) stuk voor stuk allemaal zelfstandig gristendom uithebben gevonden, allemaal zelfstandig? DAT zou pas wat zijn
Iemand heeft het uitgevonden, iemand is op dat idee gekomen.

Maar nogmaals, er was geen aanraking met dat geloof. Sterker nog, de verwijzingen naar dat geloof waren niet al te best en ver van wat het werkelijk is.
Ik heb niemand in mijn omgeving gehad die me vertelde dat geloof waar was, wel mensen die het tegengestelde deden.

En ik heb het over geloof, niet over religie, religie is een uiting van geloof, niet de basis.
  maandag 12 mei 2014 @ 13:30:31 #89
37769 erodome
Zweefteef
pi_139864381
quote:
0s.gif Op maandag 12 mei 2014 13:24 schreef Life2.0 het volgende:

[..]

hoe weet je dat dan, wat is jouw kennis/baseline om te bepalen dat, ondanks jouw gebrek aan kennis, mijn stelling fout zijn
Omdat ik het kan ontkrachten, wat ik dan ook doe.
  maandag 12 mei 2014 @ 13:31:52 #90
37769 erodome
Zweefteef
pi_139864435
quote:
0s.gif Op maandag 12 mei 2014 13:26 schreef Life2.0 het volgende:
wat?

dat was NIET nodig :{
Niet?

Dus toen je 2 was heeft je moeder nooit gezegd maak je geen zorgen, het is maar een verhaaltje?
Erg ongeloofwaardig.
  maandag 12 mei 2014 @ 13:32:37 #91
342435 Life2.0
#deadprez4mod
pi_139864465
quote:
1s.gif Op maandag 12 mei 2014 13:29 schreef erodome het volgende:

[..]

Iemand heeft het uitgevonden, iemand is op dat idee gekomen.

Maar nogmaals, er was geen aanraking met dat geloof. Sterker nog, de verwijzingen naar dat geloof waren niet al te best en ver van wat het werkelijk is.
Ik heb niemand in mijn omgeving gehad die me vertelde dat geloof waar was, wel mensen die het tegengestelde deden.

En ik heb het over geloof, niet over religie, religie is een uiting van geloof, niet de basis.
exact! iemand! één iemand, niet iedereen, niet elk kind voor zichzelf

zonder in aanraking te komen wordt je niet zelfstandig religieus (of je moet een tumor hebben ;( )

wat heb jij precies ontkracht?

welk geloof had jij dan?
  maandag 12 mei 2014 @ 13:33:38 #92
342435 Life2.0
#deadprez4mod
pi_139864494
quote:
1s.gif Op maandag 12 mei 2014 13:31 schreef erodome het volgende:

[..]

Niet?

Dus toen je 2 was heeft je moeder nooit gezegd maak je geen zorgen, het is maar een verhaaltje?
Erg ongeloofwaardig.
toen jij 2 was heeft jouw moeder jou de bijbel gelezen, dat is zo,ik zeg dat

erg volwassen
  maandag 12 mei 2014 @ 13:37:14 #93
37769 erodome
Zweefteef
pi_139864647
quote:
0s.gif Op maandag 12 mei 2014 13:32 schreef Life2.0 het volgende:

[..]

zonder in aanraking te komen wordt je niet zelfstandig religieus (of je moet een tumor hebben ;( )

wat heb jij precies ontkracht?

welk geloof had jij dan?
Ik durf te stellen dat heel veel kinderen zelfstandig een geloof zal vormen zonder invloed van buitenaf. Net zoals dat een groep religie zal vormen.
Men wordt wel zelfstandig gelovig en daaruit vloeit religie.

Ontkracht, bv dat kinderen wel degelijk zelfstandig aparte geloofd dingetjes ontwikkelen, ontkracht dat er altijd indoctrinatie nodig is om tot geloof te komen en ga zo maar door. Maar je kan ook teruglezen.

Ik ben een heks, heb altijd al in dat wereldbeeld geloofd, maar pas als jong volwassene heeft het een naam gekregen, heks volgens de west Europese traditie.
  maandag 12 mei 2014 @ 13:37:55 #94
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_139864671
quote:
0s.gif Op maandag 12 mei 2014 13:32 schreef Life2.0 het volgende:

[..]

Elk kind verzint voor zichzelf dat soort overtuigingen. Slechts een beperkt deel daarvan 'slaat aan' onder andere mensen.

Religieuze waanbeelden hebben een eigen 'fitheid'... ze ontstaan een keer, min of meer bij toeval, en worden vanaf dat moment steeds verder verfijnd. En met 'verfijnen' bedoel ik: dusdanig aangepast dat ze makkelijker worden opgenomen door andere mensen. Dat verfijnen is niet iets dat mensen bewust doen overigens, zo moet je het ook niet zien. Het is puur natuurlijke ongestuurde mutatie en selectie van waanbeelden.

Maar het beeld dat mensen niet gelovig zouden zijn als hen dat niet werd aangeleerd is regelrecht onjuist. Als je nu christendom en islam ineens op magische wijze uit de wereld zou kunnen verwijderen denk ik niet dat het aantal gelovigen daarmee substantieel afneemt. Het valt te verwachten dat men in no time een nieuwe religie ontwikkelt. Puur omdat het iets is waar mensen een sterke natuurlijke aanleg voor hebben.
  maandag 12 mei 2014 @ 13:41:09 #95
37769 erodome
Zweefteef
pi_139864791
quote:
13s.gif Op maandag 12 mei 2014 13:33 schreef Life2.0 het volgende:

[..]

toen jij 2 was heeft jouw moeder jou de bijbel gelezen, dat is zo,ik zeg dat

erg volwassen
Kom op life, beetje flauw dit.

Je hebt het zelf steeds over invloed van buitenaf en ju doet dat ineens niet meer mee?
Je vorming begon niet op je 8ste, toen was je al heel veel verteld.

Als iemand met redelijk wat verhaal vertel ervaring aan echte ukken kan ik je vertellen dat het zeer regelmatig voorkomt dat je even moet uitleggen dat verhaaltjes niet reëel zijn, sterker nog, soms heeft het wat overtuigingskracht nodig voordat zo'n UK dat wil geloven van je.
  maandag 12 mei 2014 @ 13:47:21 #96
342435 Life2.0
#deadprez4mod
pi_139864962
quote:
1s.gif Op maandag 12 mei 2014 13:41 schreef erodome het volgende:

[..]

Je hebt het zelf steeds over invloed van buitenaf en ju doet dat ineens niet meer mee?

Als iemand met redelijk wat verhaal vertel ervaring aan echte ukken kan ik je vertellen dat het zeer regelmatig voorkomt dat je even moet uitleggen dat verhaaltjes niet reëel zijn, sterker nog, soms heeft het wat overtuigingskracht nodig voordat zo'n UK dat wil geloven van je.
verzin jij normaal gesproken ook argumenten als iets je niet bevalt?
  maandag 12 mei 2014 @ 13:48:01 #97
342435 Life2.0
#deadprez4mod
pi_139864979
maar erodome is dus een heks, en heeft dat uitgevonden, de heksenjachten waren dus gewoon een hoax, want erodome heeft die 30 jaar geleden pas verzonnen :Y
  maandag 12 mei 2014 @ 13:49:12 #98
342435 Life2.0
#deadprez4mod
pi_139865019
quote:
1s.gif Op maandag 12 mei 2014 13:41 schreef erodome het volgende:

[..]

voordat ik kon lezen kon ik al fictie herkennen hoor :')

misschien ben ik gewoon speciaal :Z
  maandag 12 mei 2014 @ 13:49:49 #99
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_139865039
quote:
0s.gif Op maandag 12 mei 2014 13:48 schreef Life2.0 het volgende:
maar erodome is dus een heks, en heeft dat uitgevonden, de heksenjachten waren dus gewoon een hoax, want erodome heeft die 30 jaar geleden pas verzonnen :Y
Je zou dit kunnen uitleggen als 'convergente evolutie'. Dat twee religies op elkaar lijken betekent niet dat ze dezelfde oorsprong hebben. Op soortgelijke manier is de Afrikaanse wilde hond niet verwant aan honden. :P
  maandag 12 mei 2014 @ 13:50:59 #100
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_139865082
quote:
0s.gif Op maandag 12 mei 2014 13:49 schreef Life2.0 het volgende:

[..]

voordat ik kon lezen kon ik al fictie herkennen hoor :')

misschien ben ik gewoon speciaal :Z
Zullen we het inhoudelijk houden? ;)

Hoe geweldig jij bent en wat erodome wel of niet bevalt lijkt me niet zo heel boeiend.
  maandag 12 mei 2014 @ 13:53:10 #101
342435 Life2.0
#deadprez4mod
pi_139865173
quote:
1s.gif Op maandag 12 mei 2014 13:37 schreef erodome het volgende:

[..]

Ik durf te stellen dat heel veel kinderen zelfstandig een geloof zal vormen zonder invloed van buitenaf. Net zoals dat een groep religie zal vormen.
Men wordt wel zelfstandig gelovig en daaruit vloeit religie.

Ontkracht, bv dat kinderen wel degelijk zelfstandig aparte geloofd dingetjes ontwikkelen, ontkracht dat er altijd indoctrinatie nodig is om tot geloof te komen en ga zo maar door. Maar je kan ook teruglezen.

Ik ben een heks, heb altijd al in dat wereldbeeld geloofd, maar pas als jong volwassene heeft het een naam gekregen, heks volgens de west Europese traditie.
hoe veel kinderen worden er dagelijk geboren

waarom horen we niets van die religies, goden, regels, straffen enzulks?

je hebt nergens bewezen dat het zelfstandig is, je blijft gewoon hetzelfde herhalen, zelfs nadat ik je gevraagd heb hoe dat je dat zo zeker weet en dan zeg je dat je dat niet weet.... en dan claim je later weer dat je het een feit is
of heb jij een sm kelder vol kinderen die je na verloop vraagt of ze een religie hebben; zo ja; dan moeten ze uit de kelder, om vast te stellen dat ze het zelfstandig ontwikkelen

bewijs dan dat kinderen zelfstandig het gristendom en islam bedenken zonder ooit hiervan gehoord te hebben, ik ben erg benieuwd maar ik weet wel beter ;(
  maandag 12 mei 2014 @ 13:55:53 #102
342435 Life2.0
#deadprez4mod
pi_139865261
quote:
0s.gif Op maandag 12 mei 2014 13:37 schreef Molurus het volgende:

Maar het beeld dat mensen niet gelovig zouden zijn als hen dat niet werd aangeleerd is regelrecht onjuist. Als je nu christendom en islam ineens op magische wijze uit de wereld zou kunnen verwijderen denk ik niet dat het aantal gelovigen daarmee substantieel afneemt. Het valt te verwachten dat men in no time een nieuwe religie ontwikkelt. Puur omdat het iets is waar mensen een sterke natuurlijke aanleg voor hebben.
IS dat zo

ik zie graag een bron daarvan
  maandag 12 mei 2014 @ 13:58:06 #103
342435 Life2.0
#deadprez4mod
pi_139865325
voor de duidelijkheid; domme mensen hebben een voorkeur voor personificatie, niet voor het bedenken van almachtige goden met lange baarden en grote boeken vol regeltjes en zondsvloeden

daarom praten kinderen tegen poppen alsof het mensen zijn, ipv deze op een zetel te zetten en andere kinderen pijn te doen 'omdat het moet van de pop' :')
  maandag 12 mei 2014 @ 13:58:54 #104
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_139865343
quote:
0s.gif Op maandag 12 mei 2014 13:55 schreef Life2.0 het volgende:

[..]

IS dat zo

ik zie graag een bron daarvan
Er is geen 'adam' van religies. Diverse religies zijn in tal van culturen onafhankelijk van elkaar ontstaan.

Los daarvan: kijk de lezing door Andy Thomson die ik eerder in dit topic heb geplaatst, als je die nog niet hebt gezien.
  maandag 12 mei 2014 @ 14:03:05 #105
37769 erodome
Zweefteef
pi_139865490
quote:
0s.gif Op maandag 12 mei 2014 13:48 schreef Life2.0 het volgende:
Tjeempig zeg, wat een flauw gedoe...

Ik leg het toch vrij duidelijk uit. In mijn jeugd nooit met deze religie in aanraking geweest. Ja natuurlijk wel de disney heks gezien, maar die zorgde er eerder voor dat die religie niet paste bij mijn wereldbeeld dan andersom.

Al met al geen enkele praktiserende heks in mijn verre omgeving en geen enkele kennis van hoe die religie echt in elkaar zat. Vandaar dat het ook duurde tot mijn late tienerjaren dat ik er iets meer van te weten kwam en een gevoel van herkenning ervaarde.
  maandag 12 mei 2014 @ 14:04:06 #106
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_139865532
quote:
7s.gif Op maandag 12 mei 2014 13:58 schreef Life2.0 het volgende:
voor de duidelijkheid; domme mensen hebben een voorkeur voor personificatie, niet voor het bedenken van almachtige goden met lange baarden en grote boeken vol regeltjes en zondsvloeden
Valse tegenstelling. Dat zijn niet noodzakelijk verschillende dingen.
  maandag 12 mei 2014 @ 14:06:41 #107
37769 erodome
Zweefteef
pi_139865624
quote:
0s.gif Op maandag 12 mei 2014 13:53 schreef Life2.0 het volgende:

[..]

hoe veel kinderen worden er dagelijk geboren

waarom horen we niets van die religies, goden, regels, straffen enzulks?

je hebt nergens bewezen dat het zelfstandig is, je blijft gewoon hetzelfde herhalen, zelfs nadat ik je gevraagd heb hoe dat je dat zo zeker weet en dan zeg je dat je dat niet weet.... en dan claim je later weer dat je het een feit is
of heb jij een sm kelder vol kinderen die je na verloop vraagt of ze een religie hebben; zo ja; dan moeten ze uit de kelder, om vast te stellen dat ze het zelfstandig ontwikkelen

bewijs dan dat kinderen zelfstandig het gristendom en islam bedenken zonder ooit hiervan gehoord te hebben, ik ben erg benieuwd maar ik weet wel beter ;(
Hoe denk je dat al die religie's zijn ontstaan, hoe mensen op nieuwe ideeen zoals new age en al die andere vormingen komen?

Ik heb wel degelijk gezegd dat kinderen zelfstandig tot geloofsdingen komen, dat dat uit kan groeien tot religie. Is er geen passende religie waarnaar door wordt verwezen dan maken mensen een persoonlijk geloof, vanuit dat persoonlijke geloof zoeken ze weer naar herkenning bij andere mensen, is die herkenning er en is er groepsvorming dan vormt religie zich uit een combi van geloof en sociale vorming.

Er is gewoon aardig wat onderzoek gedaan, er wordt zelfs beweert dat het waarschijnlijk is dat we een soort van "geloofscentrum" in onze hersenen hebben. Er is onderzocht of kinderen zelfstandig dat soort zaken verzinnen en dat blijkt gewoon te zijn.
Daarnaast leg ik mijn persoonlijke ervaring met kinderen die de meest fantastische zaken verzinnen en er heilig in kunnen geloven.
  maandag 12 mei 2014 @ 14:18:19 #108
342435 Life2.0
#deadprez4mod
pi_139866018
quote:
0s.gif Op maandag 12 mei 2014 14:03 schreef erodome het volgende:

[..]

Tjeempig zeg, wat een flauw gedoe...

Ik leg het toch vrij duidelijk uit. In mijn jeugd nooit met deze religie in aanraking geweest.

dus je moeder heeft jou nooit over heksen verteld toen je 2 was

erg geloofwaardig

je maakt het er zelf naar hoor _O- als je zo wilt spelen speel ik wel mee

quote:
Ja natuurlijk wel de disney heks gezien, maar die zorgde er eerder voor dat die religie niet paste bij mijn wereldbeeld dan andersom.
aaaaaaaaaaaah misschien kwam het concept heks niet zomaar aanwaaien?
  maandag 12 mei 2014 @ 14:19:27 #109
342435 Life2.0
#deadprez4mod
pi_139866052
quote:
0s.gif Op maandag 12 mei 2014 14:04 schreef Molurus het volgende:

[..]

Valse tegenstelling. Dat zijn niet noodzakelijk verschillende dingen.
maar waarom komen we alleen het laatste tegen dan?
  maandag 12 mei 2014 @ 14:22:57 #110
342435 Life2.0
#deadprez4mod
pi_139866165
quote:
0s.gif Op maandag 12 mei 2014 14:06 schreef erodome het volgende:

[..]

Hoe denk je dat al die religie's zijn ontstaan, hoe mensen op nieuwe ideeen zoals new age en al die andere vormingen komen?

Ik heb wel degelijk gezegd dat kinderen zelfstandig tot geloofsdingen komen, dat dat uit kan groeien tot religie. Is er geen passende religie waarnaar door wordt verwezen dan maken mensen een persoonlijk geloof, vanuit dat persoonlijke geloof zoeken ze weer naar herkenning bij andere mensen, is die herkenning er en is er groepsvorming dan vormt religie zich uit een combi van geloof en sociale vorming.

Er is gewoon aardig wat onderzoek gedaan, er wordt zelfs beweert dat het waarschijnlijk is dat we een soort van "geloofscentrum" in onze hersenen hebben. Er is onderzocht of kinderen zelfstandig dat soort zaken verzinnen en dat blijkt gewoon te zijn.
Daarnaast leg ik mijn persoonlijke ervaring met kinderen die de meest fantastische zaken verzinnen en er heilig in kunnen geloven.
nu ga ik mijzelf tot vervelend toe herhalen; door ermee in aanraking te komen, je stelt dat zonder enige religie, new age nog steeds zou ontstaan, leuke stelling maar onmogelijk aannemelijk te maken, volgens jou MOETEN al die religies van kinderen komen, steeds maar weer, tot er geen atheisten meer bestaan, evolutie zou namelijk ervoor zorgen dat wij allemaal die afwijking in onze prefrontale cortex hebben (dat is wat jij bedoeld, iets minder kranten lezen plz :') )
  maandag 12 mei 2014 @ 14:24:05 #111
342435 Life2.0
#deadprez4mod
pi_139866198
je weet dat er geen verschil is tussen waarbeelden en "religieuze" openbaringen?

het is de persoon die er die betekenis aan geeft
  maandag 12 mei 2014 @ 14:25:35 #112
342435 Life2.0
#deadprez4mod
pi_139866226
quote:
grats, dat zeg ik; dat is conformeren

als ze ECHT geloven in HUN religie, dan zijn de religies van die andere fout, want die zijn niet van hen, maar ze werken zelfs samen dus het is niet persoonlijks
  maandag 12 mei 2014 @ 14:27:58 #113
37769 erodome
Zweefteef
pi_139866284
quote:
0s.gif Op maandag 12 mei 2014 14:18 schreef Life2.0 het volgende:

[..]

dus je moeder heeft jou nooit over heksen verteld toen je 2 was

erg geloofwaardig

je maakt het er zelf naar hoor _O- als je zo wilt spelen speel ik wel mee

[..]

aaaaaaaaaaaah misschien kwam het concept heks niet zomaar aanwaaien?
En weer ontzettend flauw life.... Jij bent het die speelt, ik speel niet, ik leg gewoon uit hoe het voor mij zit.
Het beeld van de "disneyheks" is een hele andere dan het geloof hekserij, dat is niet eens met elkaar te vergelijken.
Nogmaals, geen enkele praktiserende heks in mijn omgeving, geen enkele kennis van die religie(heks in een verhaaltje heeft NIETS met die religie te maken, is compleet anders en niet aantrekkelijk).

Het concept heks kwam idd niet zomaar aanwaaien, daar is jaren aan zoeken en verdiepen aan vooraf gegaan. Religie is namelijk een uiting van geloof zoals ik al zei.
Het geloof in me was er al, zolang als ik me kan herinneren en dat dat wereldbeeld bij die vorm van hekserij zou passen had ik werkelijk geen idee van op dat moment, dat kwam pas in mijn late tienerjaren, pas als volwassene heb ik het die naam gegeven, me aan die religie "gebonden".

Dat is juist wat ik de hele tijd zeg, aangeboren aanleg voor geloof die zich kan vormen tot religie.
  maandag 12 mei 2014 @ 14:28:43 #114
342435 Life2.0
#deadprez4mod
pi_139866304
begon jij, of ik, over wat ik wel of niet werd verteld toen ik twee was?
  maandag 12 mei 2014 @ 14:29:49 #115
342435 Life2.0
#deadprez4mod
pi_139866330
je blijft gewoon jezelf herhalen, lekker drammend roepen dat jij heksen uit hebt gevonden, ja jij ja, jij speciaal zonnekind
  maandag 12 mei 2014 @ 14:30:56 #116
342435 Life2.0
#deadprez4mod
pi_139866374
aangeboren aanleg voor geloof

heet een prefrontale tumor! :')
  maandag 12 mei 2014 @ 14:31:54 #117
37769 erodome
Zweefteef
pi_139866414
quote:
0s.gif Op maandag 12 mei 2014 14:22 schreef Life2.0 het volgende:

[..]

nu ga ik mijzelf tot vervelend toe herhalen; door ermee in aanraking te komen, je stelt dat zonder enige religie, new age nog steeds zou ontstaan, leuke stelling maar onmogelijk aannemelijk te maken, volgens jou MOETEN al die religies van kinderen komen, steeds maar weer, tot er geen atheisten meer bestaan, evolutie zou namelijk ervoor zorgen dat wij allemaal die afwijking in onze prefrontale cortex hebben (dat is wat jij bedoeld, iets minder kranten lezen plz :') )
Tering wat een dikke plaat om aan voorbij te komen.

Ik zeg nergens dat kinderen die religie hebben gevormd, wel dat de aanleg voor geloof in die kinderen aanwezig was waar de vorming van religie uit voortkomt.

Geloof aanwezig, zoeken naar herkenning, groepsvorming, vorming van religie. Dat gaat over een heel leven en niet alleen over de kindertijd.

Feit is dat er over de hele wereld heel veel religie's zijn, dat die onafhankelijk van elkaar gevormd zijn, dat er hede ten dagen nieuwe geloofsvormen ontstaan die uit kunnen groeien in een nieuwe religie.
Net zoals er nieuwe stromingen ontstaan, geloof, zoeken naar herkenning, groepsvorming, vorming van religie/stroming.

En al helemaal nergens zeg ik dat er geen atheisten meer zouden bestaan, ook daar is aanleg voor door die hang naar kennis.
Aanleg is wat anders dan vaste uitkomst.
  maandag 12 mei 2014 @ 14:34:14 #118
37769 erodome
Zweefteef
pi_139866471
quote:
7s.gif Op maandag 12 mei 2014 14:28 schreef Life2.0 het volgende:
begon jij, of ik, over wat ik wel of niet werd verteld toen ik twee was?
Dat heeft toch geen kut met elkaar te maken life?

Bij de opvoeding van kinderen is het echt de normaalste zaak van de wereld dat je ze verteld dat verhaaltjes, net als films en al dat andere niet echt zijn. Kinderen hebben namelijk de neiging dat wel voor waar aan te nemen als ze het niet wordt verteld.

De kans dat jou als ukje is verteld dat verhaaltjes maar verhaaltjes zijn is meer dan levensgroot.
  maandag 12 mei 2014 @ 14:34:52 #119
342435 Life2.0
#deadprez4mod
pi_139866493
jawel jij zegt dat kinderen die religie vormen, want bij gebrek aan externe impulsen, waar komt het dan vandaan? de heilige geest

wat jij een plaat voor je kop noemt is kritisch denken, iets wat jij sinds je jeugd blijkbaar mist

jij blijft de magische sprong van personificatie naar geloof maken.....

feit _O- feit is dat er bijna geen religie bestaat die er 200 jaar geleden ook was
  maandag 12 mei 2014 @ 14:35:41 #120
37769 erodome
Zweefteef
pi_139866521
quote:
0s.gif Op maandag 12 mei 2014 14:34 schreef Life2.0 het volgende:
jawel jij zegt dat kinderen die religie vormen, want bij gebrek aan externe impulsen, waar komt het dan vandaan? de heilige geest

wat jij een plaat voor je kop noemt is kritisch denken, iets wat jij sinds je jeugd blijkbaar mist

jij blijft de magische sprong van personificatie naar geloof maken.....

feit _O- feit is dat er bijna geen religie bestaat die er 200 jaar geleden ook was
Jij denkt helemaal niet kritisch, je hebt een tunnelvisie van heb ik jou daar.
  maandag 12 mei 2014 @ 14:36:14 #121
342435 Life2.0
#deadprez4mod
pi_139866533
quote:
0s.gif Op maandag 12 mei 2014 14:34 schreef erodome het volgende:

[..]

Dat heeft toch geen kut met elkaar te maken life?

Bij de opvoeding van kinderen is het echt de normaalste zaak van de wereld dat je ze verteld dat verhaaltjes, net als films en al dat andere niet echt zijn. Kinderen hebben namelijk de neiging dat wel voor waar aan te nemen als ze het niet wordt verteld.

De kans dat jou als ukje is verteld dat verhaaltjes maar verhaaltjes zijn is meer dan levensgroot.
daarom ben ik ook zo benieuwd waarom jij het verzint _O-

wat ben ik blij met herseren te zijn geboren....
  maandag 12 mei 2014 @ 14:36:56 #122
342435 Life2.0
#deadprez4mod
pi_139866555
quote:
0s.gif Op maandag 12 mei 2014 14:35 schreef erodome het volgende:

[..]

Jij denkt helemaal niet kritisch, je hebt een tunnelvisie van heb ik jou daar.
jij hebt heksen verzonnen en kinderen islam, dat moet ik maar zo van jou aannemen, en als ik dat niet doe ben ik dom, okaaay
  maandag 12 mei 2014 @ 14:37:14 #123
37769 erodome
Zweefteef
pi_139866566
quote:
10s.gif Op maandag 12 mei 2014 14:36 schreef Life2.0 het volgende:

[..]

daarom ben ik ook zo benieuwd waarom jij het verzint _O-

wat ben ik blij met herseren te zijn geboren....
Inhoudelijk zijn wordt te lastig voor je? Dat filmpje dat geplaatst is al bekeken?
  maandag 12 mei 2014 @ 14:38:22 #124
37769 erodome
Zweefteef
pi_139866595
quote:
0s.gif Op maandag 12 mei 2014 14:36 schreef Life2.0 het volgende:

[..]

jij hebt heksen verzonnen en kinderen islam, dat moet ik maar zo van jou aannemen, en als ik dat niet doe ben ik dom, okaaay
Domme gast, ik heb heksen niet verzonnen.

Ik leg toch uit dat ik zolang ik me kan herinneren al een gelovig wereldbeeld heb. Dat ik geen idee had dat dat overeen kwam met hekserij, dat dus ook zo niet noemde.
Dat ik als mens naar herkenning zocht en dat pas veel later gevonden heb.

Maar goed, ik ben er wel een beetje klaar mee. Kom maar terug als je normaal kan communiceren met je geweldige hersenen.
  maandag 12 mei 2014 @ 14:39:26 #125
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_139866633
quote:
6s.gif Op maandag 12 mei 2014 14:19 schreef Life2.0 het volgende:

[..]

maar waarom komen we alleen het laatste tegen dan?
Plus nog een valse aanname gebaseerd op die valse tegenstelling. (Hint: als het geen tegenstelling is dan is 'we komen alleen het laatste tegen' per definitie onjuist.)

Niet elk kinderlijk waanbeeld groeit uit tot een religie. Maar datzelfde geldt voor alle vormen van evolutie. 90 van de 100 mensen hebben over 1000 jaar geen levende nakomelingen meer. Dat wil niet zeggen dat er geen voorouders bestaan.
  maandag 12 mei 2014 @ 14:40:42 #126
342435 Life2.0
#deadprez4mod
pi_139866661
quote:
0s.gif Op maandag 12 mei 2014 14:37 schreef erodome het volgende:

[..]

Inhoudelijk zijn wordt te lastig voor je? Dat filmpje dat geplaatst is al bekeken?
als iemand zaken over mijn leven gaat verzinnen omdat het inhoudelijk reageren onmogelijk is wil ik wel meespelen, jij hebt op basis van je moeders bijbel en disneys heksen icm met je tumor jezelf wijs gemaakt dat jij een heks bent, omdat concurrentie van andere heksen jou positie zou benadelen claim je de eerst en enige heks te zijn, je houd de definitie net als andere religies zo vaag mogelijk zodat bij kritisch denken je de tegenpartij af kan schilderen als dom en closed-minded, enkel doordat jij weigerend na te denken

succes met je heksenpotje :W
  maandag 12 mei 2014 @ 14:41:24 #127
342435 Life2.0
#deadprez4mod
pi_139866685
quote:
0s.gif Op maandag 12 mei 2014 14:39 schreef Molurus het volgende:

[..]

Plus nog een valse aanname gebaseerd op die valse tegenstelling. (Hint: als het geen tegenstelling is dan is 'we komen alleen het laatste tegen' per definitie onjuist.)

Niet elk kinderlijk waanbeeld groeit uit tot een religie. Maar datzelfde geldt voor alle vormen van evolutie. 90 van de 100 mensen hebben over 1000 jaar geen levende nakomelingen meer.
oh jij kan ook al die vraag niet beantwoorden

lastig altijd als niemand uberhaupt na wilt denken..
  maandag 12 mei 2014 @ 14:41:32 #128
37769 erodome
Zweefteef
pi_139866687
quote:
0s.gif Op maandag 12 mei 2014 14:40 schreef Life2.0 het volgende:

[..]

als iemand zaken over mijn leven gaat verzinnen omdat het inhoudelijk reageren onmogelijk is wil ik wel meespelen, jij hebt op basis van je moeders bijbel en disneys heksen icm met je tumor jezelf wijs gemaakt dat jij een heks bent, omdat concurrentie van andere heksen jou positie zou benadelen claim je de eerst en enige heks te zijn, je houd de definitie net als andere religies zo vaag mogelijk zodat bij kritisch denken je de tegenpartij af kan schilderen als dom en closed-minded, enkel doordat jij weigerend na te denken

succes met je heksenpotje :W
8)7
  maandag 12 mei 2014 @ 14:42:22 #129
342435 Life2.0
#deadprez4mod
pi_139866714
ik moest wel lachen om je onbedoelde tegenstelling
  maandag 12 mei 2014 @ 14:42:40 #130
342435 Life2.0
#deadprez4mod
pi_139866719
quote:
0s.gif Op maandag 12 mei 2014 14:41 schreef erodome het volgende:

[..]

8)7
serieus reageren is de moeilijk he :N
  maandag 12 mei 2014 @ 14:42:56 #131
37769 erodome
Zweefteef
pi_139866727
quote:
0s.gif Op maandag 12 mei 2014 14:42 schreef Life2.0 het volgende:

[..]

serieus reageren is de moeilijk he :N
Op een enorme bak aan onzin wel ja...
  maandag 12 mei 2014 @ 14:44:54 #132
342435 Life2.0
#deadprez4mod
pi_139866797
quote:
0s.gif Op maandag 12 mei 2014 14:42 schreef erodome het volgende:

[..]

Op een enorme bak aan onzin wel ja...
heeft jou moeder toen je twee was nooit verteld dat het leven geen onzin uitkraamt?

* Life2.0 wacht tot jij roept hoe kinderachtig en offtopic dat is :')
  maandag 12 mei 2014 @ 14:46:08 #133
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_139866852
quote:
0s.gif Op maandag 12 mei 2014 14:41 schreef Life2.0 het volgende:

[..]

oh jij kan ook al die vraag niet beantwoorden

lastig altijd als niemand uberhaupt na wilt denken..
Lastig als iemand zich bedient van zo'n grote verzameling drogredenen.

Dat is jammer, want zover uit elkaar zitten onze standpunten niet.
  maandag 12 mei 2014 @ 16:24:59 #134
396386 sturmpie
for night & nature
pi_139870140
quote:
0s.gif Op maandag 12 mei 2014 11:03 schreef Molurus het volgende:
hoe kan het dan dat 90% van de mensen gelovig is
vanwege de feestdagen
  maandag 12 mei 2014 @ 16:48:40 #135
342435 Life2.0
#deadprez4mod
pi_139871031
quote:
0s.gif Op maandag 12 mei 2014 14:46 schreef Molurus het volgende:

[..]

Lastig als iemand zich bedient van zo'n grote verzameling drogredenen.

Dat is jammer, want zover uit elkaar zitten onze standpunten niet.
dus ik moet het maar met je eens zijn omdat je mogelijk hetzelfde bedoeld? nee zo werkt het niet, als je het niet kan beargumenteren kun je misschien wel gelijk hebben, ik heb dr geen interesse in, ik zoek geen volgens voor mijn sekte
pi_139871803
hekserij enzo wordt ook wel in de bijbel genoemd maar dan niet als iets waar een christen zich mee bezig moet houden, maar juist ver vandaan moet blijven.
Men moet wel weten dat het er is en hoe het te herkennen valt maar verder moet een christen zich er niet mee in laten of iets dergelijks.
I am a child of God
God is not dead.
pi_139872164
quote:
0s.gif Op maandag 12 mei 2014 17:05 schreef sjoemie1985 het volgende:
hekserij enzo wordt ook wel in de bijbel genoemd maar dan niet als iets waar een christen zich mee bezig moet houden, maar juist ver vandaan moet blijven.
Men moet wel weten dat het er is en hoe het te herkennen valt maar verder moet een christen zich er niet mee in laten of iets dergelijks.
Hekserij is ook bijgeloof hoor.
Weten wat men weet en weten wat men niet weet: dat is kennis - Confucius
pi_139872771
quote:
0s.gif Op maandag 12 mei 2014 17:05 schreef sjoemie1985 het volgende:
Waarom?
quote:
Men moet wel weten dat het er is en hoe het te herkennen valt
O tof. Hoe herken je het dan?
  maandag 12 mei 2014 @ 17:38:57 #139
342435 Life2.0
#deadprez4mod
  maandag 12 mei 2014 @ 17:52:55 #140
37769 erodome
Zweefteef
pi_139873270
quote:
0s.gif Op maandag 12 mei 2014 17:35 schreef Jigzoz het volgende:

Heel makkelijk, toen ik eenmaal het het naampje heks gaf werd ik groen, kreeg een grote neus met wrat en natuurlijk draag ik elke dag zo'n mooie puntmuts!
pi_139873493
quote:
0s.gif Op maandag 12 mei 2014 17:52 schreef erodome het volgende:

[..]

Heel makkelijk, toen ik eenmaal het het naampje heks gaf werd ik groen, kreeg een grote neus met wrat en natuurlijk draag ik elke dag zo'n mooie puntmuts!
Niet voorzeggen!
pi_139875958
quote:
0s.gif Op maandag 12 mei 2014 17:52 schreef erodome het volgende:

[..]

Leuk!

pi_139877100
quote:
a het iets wat ketterse boek dat de schrijver niet populairder maakte bij de inquisitie :P
vooral omdat waar hij over schreef niet bestond en onmogelijk is binnen de katholieke leer

en wat niet verwart moet worden met al de neo paganistische stromingen die uit de 18de/19de eeuw zijn gekomen

[ Bericht 13% gewijzigd door Mr.44 op 12-05-2014 19:49:48 ]
  maandag 12 mei 2014 @ 20:17:52 #144
37769 erodome
Zweefteef
pi_139878814
quote:
0s.gif Op maandag 12 mei 2014 19:19 schreef vaarsuvius het volgende:

[..]

Leuk!

[ afbeelding ]
Sexy lady's! O+ :@ O+

Maar dan zie ik toch liever susan smit...
pi_139879395
quote:
0s.gif Op maandag 12 mei 2014 20:17 schreef erodome het volgende:

[..]

Sexy lady's! O+ :@ O+

Maar dan zie ik toch liever susan smit...
Van d'r wiki: "Hekserij heeft volgens haar te maken met 'meditatie, magie en reïncarnatie, natuurgeneeswijzen, intuïtieve ontwikkeling en verantwoordelijkheid nemen voor je eigen leven'."

Met termen als 'meditatie' en 'magie' kun je nog alle kanten op, maar zodra mensen beginnen over natuurgeneeswijzen en reïncarnatie, dan haak ik af.
  maandag 12 mei 2014 @ 20:33:07 #146
37769 erodome
Zweefteef
pi_139879537
quote:
0s.gif Op maandag 12 mei 2014 20:30 schreef Jigzoz het volgende:

[..]

Van d'r wiki: "Hekserij heeft volgens haar te maken met 'meditatie, magie en reïncarnatie, natuurgeneeswijzen, intuïtieve ontwikkeling en verantwoordelijkheid nemen voor je eigen leven'."

Met termen als 'meditatie' en 'magie' kun je nog alle kanten op, maar zodra mensen beginnen over natuurgeneeswijzen en reïncarnatie, dan haak ik af.
Natuurgeneeswijzen kunnen ook kruiden/planten zijn, die zijn toch echt werkzaam, gewoon bewezen.
Maar wat ze zegt klopt wel naar mijn mening(dit stukje dan, heb haar wiki niet gelezen, vind het gewoon een hele mooie vrouw).

Verder, het is en blijft wel geloof he, dus zou het raar zijn als daar niets bij komt kijken dat over het gebied van geloof gaat.
pi_139879902
quote:
0s.gif Op maandag 12 mei 2014 20:33 schreef erodome het volgende:

[..]

Natuurgeneeswijzen kunnen ook kruiden/planten zijn, die zijn toch echt werkzaam, gewoon bewezen.
Volgens mij heet het dan geen natuurgeneeswijze meer, maar dat kan ik zomaar verkeerd hebben.
quote:
Maar wat ze zegt klopt wel naar mijn mening(dit stukje dan, heb haar wiki niet gelezen, vind het gewoon een hele mooie vrouw).
Bijzonder charmante dame inderdaad.
quote:
Verder, het is en blijft wel geloof he, dus zou het raar zijn als daar niets bij komt kijken dat over het gebied van geloof gaat.
Dat maakt 'geloof' ook zo'n lastige term. Eigenlijk moet het dus een paar elementen bevatten waarvan buitenstaanders denken: dat kan helemaal niet.
  maandag 12 mei 2014 @ 20:55:31 #148
37769 erodome
Zweefteef
pi_139880737
quote:
0s.gif Op maandag 12 mei 2014 20:39 schreef Jigzoz het volgende:

[..]

Volgens mij heet het dan geen natuurgeneeswijze meer, maar dat kan ik zomaar verkeerd hebben.
Jawel, dat heet wel natuurgeneeswijze. Daarnaast is het mogelijk dat ze doelt op zaken die het zogenoemde zelfgenezende vermogen van het lichaam stimuleren.
Het hoeft niet over enorme vaagheden te gaan iig.

quote:
Bijzonder charmante dame inderdaad.
:Y

quote:
Dat maakt 'geloof' ook zo'n lastige term. Eigenlijk moet het dus een paar elementen bevatten waarvan buitenstaanders denken: dat kan helemaal niet.
Het moet elementen bevatten van tussen hemel en aarde, een hogere macht, reincarnatie of hiernamaals, meerdere werkelijkheden/werelden/dimensie's, niet aardse entiteiten en dat soort zaken.
Dingen waar geen zekerheid over is iig, leap of faith die gemaakt wordt.

Zo zal ik geen harde uitspraken doen over wat na de dood, maar neig ik tot het geloven in reincarnatie. En dat dan niet op de populaire boeddhisische manier, karma enzo, maar reincarnatie zonder oordeel, zonder doel, instant reincarnatie.
Dat is geloof.

Zo ook dat ik geloof in een andere wereld naast de onze met zijn eigen wezens erin. Parallele wereld, andere dimensie, iets in die geest.
Met wat fantasie en de boel lekker losjes nemen kan ik wel zeggen dat ook wetenschap daar weleens wat over zegt, maar feit is dat mijn idee wat anders is en gewoon een leap of faith is, niet bewezen of niets.

Andere zaken gaan niet zozeer over geloof, maar horen wel bij mijn geloof. Zoals persoonlijke ontwikkeling, eigen verantwoordelijkheid, maar ook zaken zoals het ritme van de (hier heersende) natuur willen volgen(daarin mee gaan, hoe dat voor jou als persoon voordelig kan zijn). De jaarfeesten bv die op bepaalde momenten in het jaar zijn die ook wat betekenen in dat ritme van de natuur en/of het leven van mensen(van de zonnewende's naar bv de graanoogst).

Religie is altijd een combi van die onbewezen zaken(geloof) en sociale opbouw van een groep(groepsvorming en de sociale cohesie).
pi_139880944
quote:
0s.gif Op maandag 12 mei 2014 20:55 schreef erodome het volgende:

Religie is altijd een combi van die onbewezen zaken(geloof) en sociale opbouw van een groep(groepsvorming en de sociale cohesie).
Dat impliceert dat een religie nooit volledig individueel kan zijn. Dat lijkt me te ver gaan.
  maandag 12 mei 2014 @ 21:02:46 #150
37769 erodome
Zweefteef
pi_139881184
quote:
0s.gif Op maandag 12 mei 2014 20:58 schreef Jigzoz het volgende:

[..]

Dat impliceert dat een religie nooit volledig individueel kan zijn. Dat lijkt me te ver gaan.
Even denken hoor over deze stelling....

Ik denk dat deze stelling op zich wel klopt.
Religie is een uiting van geloof in groepsvorm, dat gaat veel meer over die groep dan over het individu.
Afhankelijk van de religie is er meer of minder persoonlijke vrijheid, meer of minder ruimte voor variatie, maar er zullen altijd op z'n minst wat belangrijke gemene delers zijn.

Dat maakt religie anders dan geloof(persoonlijk geloof).
pi_139881609
quote:
0s.gif Op maandag 12 mei 2014 21:02 schreef erodome het volgende:

[..]

Even denken hoor over deze stelling....

Ik denk dat deze stelling op zich wel klopt.
Religie is een uiting van geloof in groepsvorm, dat gaat veel meer over die groep dan over het individu.
Afhankelijk van de religie is er meer of minder persoonlijke vrijheid, meer of minder ruimte voor variatie, maar er zullen altijd op z'n minst wat belangrijke gemene delers zijn.

Dat maakt religie anders dan geloof(persoonlijk geloof).
Ik denk dat dat niet waar is. Religie is volgens mij niets meer dan een bijzonder abstract begrip dat handelt over een min of meer vaststaand pakket van 'zingeving', maar dan met een of meer bovennatuurlijke elementen. Of je dat alleen of in een groep beleeft maakt volgens mij niet wezenlijk uit.
  maandag 12 mei 2014 @ 21:14:11 #152
37769 erodome
Zweefteef
pi_139881851
quote:
0s.gif Op maandag 12 mei 2014 21:10 schreef Jigzoz het volgende:

[..]

Ik denk dat dat niet waar is. Religie is volgens mij niets meer dan een bijzonder abstract begrip dat handelt over een min of meer vaststaand pakket van 'zingeving', maar dan met een of meer bovennatuurlijke elementen. Of je dat alleen of in een groep beleeft maakt volgens mij niet wezenlijk uit.
Tuurlijk kan je een religie ook zonder die groepsvorming beleven, maar de vorming van dat geloof gaat wel over groepsvorming waarbij die combi van (persoonlijk) geloof en sociale cohesie wordt gemaakt.

Bij heksen zijn er veel solitaire heksen, die dus niet aan groepsvorming doen, er is geen overkoepelend orgaan, geen geloofsinstituut. Zelfs geen geloofsboeken met hele lijsten aan leefregels, toch is er een gemene deler, bv die jaarfeesten en dan het dringende advies berokken geen kwaad.
Het is dus een religie die veel ruimte biedt voor variatie, voor persoonlijke belevenis.

Neem het christendom en dan zal je zien dat het veel meer afgebakend is, per stroming is er een heel scala aan sociale regels. Je kan prima zeggen ik doe niet mee met de groep, maar toch is het zo dat als je die bepaalde stroming wilt volgen daar die set van regels bij hoort, die bepaalde sociale cohesie.
pi_139882070
quote:
0s.gif Op maandag 12 mei 2014 21:14 schreef erodome het volgende:

[..]

Tuurlijk kan je een religie ook zonder die groepsvorming beleven, maar de vorming van dat geloof gaat wel over groepsvorming waarbij die combi van (persoonlijk) geloof en sociale cohesie wordt gemaakt.

Bij heksen zijn er veel solitaire heksen, die dus niet aan groepsvorming doen, er is geen overkoepelend orgaan, geen geloofsinstituut. Zelfs geen geloofsboeken met hele lijsten aan leefregels, toch is er een gemene deler, bv die jaarfeesten en dan het dringende advies berokken geen kwaad.
Het is dus een religie die veel ruimte biedt voor variatie, voor persoonlijke belevenis.

Neem het christendom en dan zal je zien dat het veel meer afgebakend is, per stroming is er een heel scala aan sociale regels. Je kan prima zeggen ik doe niet mee met de groep, maar toch is het zo dat als je die bepaalde stroming wilt volgen daar die set van regels bij hoort, die bepaalde sociale cohesie.
O, dat zie je bij heel veel van die verschillende vormen van wat buitenstaanders 'zwarte kunst' noemen. Het is veel losser en veel minder opgedrongen. Maak er zelf maar wat van, zoiets.
  maandag 12 mei 2014 @ 21:22:45 #154
37769 erodome
Zweefteef
pi_139882378
quote:
0s.gif Op maandag 12 mei 2014 21:17 schreef Jigzoz het volgende:

[..]

O, dat zie je bij heel veel van die verschillende vormen van wat buitenstaanders 'zwarte kunst' noemen. Het is veel losser en veel minder opgedrongen. Maak er zelf maar wat van, zoiets.
Dat komt door het hele andere godsbeeld. De god van het abrahamisme is een soort "vader", de mens is het brandende middelpunt van het universum en de god bemoeit zich met alle aspecten van het leven van die mens.
De goden van bv mijn geloof zijn anders, de mens is niet het brandende middelpunt van het universum, de goden zijn niet het grote goed(tegenover het grote kwaad dat de duivel heet), ze kunnen dingen doen die voor ons gunstig zijn, maar ook dingen die zeer ongunstig zijn voor ons. Wij mensen zijn niet belangrijker dan de gemiddelde boom in mijn geloof. Dat gaat veel meer over de aarde dan over de mens.

Waar de god van het abrahamisme alles in handen heeft is er bij mijn geloof een verschil tussen de wereld van de goden en de wereld van de mensen. Menselijke wetten kennen wij ook wel, maar je zal "ons" niet snel zien zeggen dat dat goddelijke wetten zijn. Voor "ons" is dat dus de zaak van mensen, niet van goden.

Dat geeft bar weinig regelgeving vanuit geloof, want het meeste gaat over de wereld van mensen en dus de menselijke wetten die losstaan van geloof.
pi_139882869
quote:
0s.gif Op maandag 12 mei 2014 21:22 schreef erodome het volgende:

[..]

Dat komt door het hele andere godsbeeld. De god van het abrahamisme is een soort "vader", de mens is het brandende middelpunt van het universum en de god bemoeit zich met alle aspecten van het leven van die mens.
De goden van bv mijn geloof zijn anders, de mens is niet het brandende middelpunt van het universum, de goden zijn niet het grote goed(tegenover het grote kwaad dat de duivel heet), ze kunnen dingen doen die voor ons gunstig zijn, maar ook dingen die zeer ongunstig zijn voor ons. Wij mensen zijn niet belangrijker dan de gemiddelde boom in mijn geloof. Dat gaat veel meer over de aarde dan over de mens.

Waar de god van het abrahamisme alles in handen heeft is er bij mijn geloof een verschil tussen de wereld van de goden en de wereld van de mensen. Menselijke wetten kennen wij ook wel, maar je zal "ons" niet snel zien zeggen dat dat goddelijke wetten zijn. Voor "ons" is dat dus de zaak van mensen, niet van goden.

Dat geeft bar weinig regelgeving vanuit geloof, want het meeste gaat over de wereld van mensen en dus de menselijke wetten die losstaan van geloof.
Dat bedoel ik inderdaad. De ellende van georganiseerde religies is dat ze eigenlijk zonder uitzondering mensen allerlei complexen proberen aan te praten, waarmee ze de menselijke natuur verkrachten. Een positieve religie stelt het individuele leven zelf centraal en hanteert niet van die kleutertermen als 'goed' en 'kwaad'.
  maandag 12 mei 2014 @ 21:33:59 #156
37769 erodome
Zweefteef
pi_139883120
quote:
0s.gif Op maandag 12 mei 2014 21:30 schreef Jigzoz het volgende:

[..]

Dat bedoel ik inderdaad. De ellende van georganiseerde religies is dat ze eigenlijk zonder uitzondering mensen allerlei complexen proberen aan te praten, waarmee ze de menselijke natuur verkrachten. Een positieve religie stelt het individuele leven zelf centraal en hanteert niet van die kleutertermen als 'goed' en 'kwaad'.
De ellende van georganiseerde religie is dat het een machtsstructuur bevat. Dat is waar het fout gaat, bij het belang van de hogere rangen om de rest "eronder" en binnen invloed te houden.

Ik denk niet dat ze zozeer de menselijke natuur verkrachten, als ze dat echt deden dan waren ze snel uitgekakt. Bij de menselijke natuur horen ook zaken als hierarchie, sociale regels en ga zo maar door.
Ze leggen alleen meer in handen van dat "goddelijke", wat een soort van alpha rang is die niet valt te betwisten en die maakt dat de "beta's" eronder de werkelijke macht en vorming in handen hebben omdat zij een directere lijn met dat goddelijke hebben. Door een directe lijn(paus) of kennis van het geloof(moslimgeleerden).
pi_139883626
quote:
0s.gif Op maandag 12 mei 2014 21:33 schreef erodome het volgende:

[..]

De ellende van georganiseerde religie is dat het een machtsstructuur bevat. Dat is waar het fout gaat, bij het belang van de hogere rangen om de rest "eronder" en binnen invloed te houden.

Ik denk niet dat ze zozeer de menselijke natuur verkrachten, als ze dat echt deden dan waren ze snel uitgekakt. Bij de menselijke natuur horen ook zaken als hierarchie, sociale regels en ga zo maar door.
Ze leggen alleen meer in handen van dat "goddelijke", wat een soort van alpha rang is die niet valt te betwisten en die maakt dat de "beta's" eronder de werkelijke macht en vorming in handen hebben omdat zij een directere lijn met dat goddelijke hebben. Door een directe lijn(paus) of kennis van het geloof(moslimgeleerden).
Ze houden het zolang uit door hun dreigementen.

Maar neem een dag in het dagelijks leven en kijk waar het christendom een negatieve invloed op heeft gehad. De lijst is eindeloos. Ik noem dat verkrachting van de menselijke natuur.

Maar goed, een heel klein jongetje naast me wil nog graag naar plaatjes van dieren kijken voor hij gaat slapen, dus ik taai af voor vandaag.

Groet!
  maandag 12 mei 2014 @ 22:47:19 #158
37769 erodome
Zweefteef
pi_139887362
quote:
0s.gif Op maandag 12 mei 2014 21:42 schreef Jigzoz het volgende:

[..]

Ze houden het zolang uit door hun dreigementen.

Maar neem een dag in het dagelijks leven en kijk waar het christendom een negatieve invloed op heeft gehad. De lijst is eindeloos. Ik noem dat verkrachting van de menselijke natuur.

Maar goed, een heel klein jongetje naast me wil nog graag naar plaatjes van dieren kijken voor hij gaat slapen, dus ik taai af voor vandaag.

Groet!
De lijst is net zolang als de positieve kanten, het is maar waar je naar wilt kijken.

Al met al horen ook die negatieve kanten bij de menselijke natuur, die religie is niet zo succesvol omdat ze zo zwaar tegen de menselijke natuur ingaan. De menselijke natuur gaat niet over het kusje kroel idee, ook de minder fijne kanten horen erbij.
  dinsdag 13 mei 2014 @ 00:19:45 #160
37769 erodome
Zweefteef
pi_139892022
quote:
Zo zijn er atheïstisch organisatie's met leefregels en al, is er een 'atheistische' kerk die erg hard groeit(en waar al een scheuring is omdat 1 van de oprichters het niet atheïstisch genoeg vindt) en nog veel meer...

Atheïsme zelf is geen geloof, maar de menselijke natuur laat zich niet vangen. Mensen hebben een hang naar groepsvorming, herkenning, sociale regels voor die groep.

De hang naar 'religie' zit in ons bloed, of we daar nu een godsgeloof voor gebruiken of een set van menselijke waarden die we in groepsvorm willen beleven maakt niet zo uit.
We hebben een persoonlijk wereldbeeld en vinden dat het juiste beeld. We willen graag dat iedereen dat wereldbeeld aanneemt,juist omdat het voor ons zo logisch lijkt.
pi_139894481
quote:
1s.gif Op maandag 12 mei 2014 22:47 schreef erodome het volgende:

[..]

De lijst is net zolang als de positieve kanten, het is maar waar je naar wilt kijken.
Positieve kanten van het christendom... Ik zou zo snel geen voorbeelden weten.
pi_139898396
quote:
0s.gif Op maandag 12 mei 2014 17:35 schreef Jigzoz het volgende:

[..]

Waarom?

[..]

door attributen die ze gebruiken bijvoorbeeld zoals tarrot kaarten of wichelroedes enzo.
I am a child of God
God is not dead.
pi_139899109
quote:
1s.gif Op maandag 12 mei 2014 22:47 schreef erodome het volgende:

[..]

Maar is het een optelsom ? Kan je positief en negatief met elkaar verrekenen ?
Simpel voorbeeld: ik voer 100 zwervers en red ze van een hongerdood. Mag ik nu een kind neuken ?
Maar dat is mijn aanstootgevende mening.
pi_139901543
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 mei 2014 11:10 schreef sjoemie1985 het volgende:

[..]

door attributen die ze gebruiken bijvoorbeeld zoals tarrot kaarten of wichelroedes enzo.
En waarom moeten christenen dan bij heksen uit de buurt blijven?
pi_139902025
om niet in die wereld mee gesleurd te worden.
I am a child of God
God is not dead.
pi_139902211
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 mei 2014 12:49 schreef sjoemie1985 het volgende:
Want dat zou slecht zijn omdat... je dan met een stukje hout water kan vinden ? Ofzo ?
  dinsdag 13 mei 2014 @ 12:54:18 #167
37769 erodome
Zweefteef
pi_139902238
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 mei 2014 06:04 schreef Jigzoz het volgende:

[..]

Positieve kanten van het christendom... Ik zou zo snel geen voorbeelden weten.
Hulp aan armen, scholing, de monniken die heel veel werken overgenomen/vertaald hebben en beschermd hebben. De saamhorigheid, de oproep naar nederigheid en naasteliefde en ga zo maar door.
Het is maar een hele kleine opsomming, maar het gaat erom dat lang niet alles slecht is.
  dinsdag 13 mei 2014 @ 12:55:46 #168
37769 erodome
Zweefteef
pi_139902302
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 mei 2014 11:35 schreef Aanstootgevend het volgende:

[..]

Maar is het een optelsom ? Kan je positief en negatief met elkaar verrekenen ?
Simpel voorbeeld: ik voer 100 zwervers en red ze van een hongerdood. Mag ik nu een kind neuken ?
Dit gaat natuurlijk niet over 1 persoon, het zijn heeeeeeeeeeeeeeeel erg veel personen over de vele jaren heen. Hoe eerlijk is het om de negatieve daden van de 1 de ander aan te rekenen alleen omdat ze beide zeggen vanuit hun christelijkheid te handelen?
  dinsdag 13 mei 2014 @ 13:01:34 #169
37769 erodome
Zweefteef
pi_139902543
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 mei 2014 11:10 schreef sjoemie1985 het volgende:

[..]

Als je nu het pentakel had gezegd was je meer spot on geweest. Het pentakel is voor ons wat het kruisje voor jullie is.
Verder heeft bijna elke heks wel een staf, die komen in verschillende vormen en maten, maar hoort wel bij de basis-attributen.

Maar of je ze ziet bij iemand, dat is maar weer net de vraag. De heksen op deze wereld worden langzaam wat meer openbaar in landen waar dat kan, maar vele zijn nog erg geneigd het niet van de daken te schreeuwen en niet openbaar te uiten.
We zijn niet vergeten wat jouw kerk heeft gedaan, we weten hoe het abrahamisme denkt over heksen en hoe snel dat heel fout af kan lopen.

Toch zullen wij geen christenen mijden, we zullen ze niet slecht noemen, we zullen gewoon het persoon op zijn persoonlijke daden beoordelen.
De moderne heksen kennen het meer dan dringende advies geen kwaad te berokkenen en dat nemen we wat serieuzer dan jullie heb je naaste lief.
  dinsdag 13 mei 2014 @ 13:53:31 #170
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_139904562
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 mei 2014 12:49 schreef sjoemie1985 het volgende:
Want dat zijn slechte mensen? Zondaars?
pi_139904825
dat niet, maar een christen hoort zich niet bezig te houden met hekserij e.d.
want dat houd hem/ haar weg van God en het valt inderdaad onder de zonde.
ze hoeven niet perse slechte mensen te zijn.
maar houden zich gewoon bezig met verkeerde praktijken, uit christelijk oogpunt gezien.
I am a child of God
God is not dead.
  dinsdag 13 mei 2014 @ 14:27:05 #172
342435 Life2.0
#deadprez4mod
pi_139905772
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 mei 2014 12:54 schreef erodome het volgende:

[..]

Hulp aan armen, scholing, de monniken die heel veel werken overgenomen/vertaald hebben en beschermd hebben. De saamhorigheid, de oproep naar nederigheid en naasteliefde en ga zo maar door.
Het is maar een hele kleine opsomming, maar het gaat erom dat lang niet alles slecht is.
en dat doen alleen gristenen?
  dinsdag 13 mei 2014 @ 14:33:36 #173
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_139906063
quote:

[..]

"With or without religion, you would have good people doing good things and evil people doing evil things. But for good people to do evil things, that takes religion." - Steven Weinberg

De zaken die je hier noemt hebben helemaal geen religieuze context nodig. De gevallen waarin je echt denkt "dit zou zonder religie nooit zijn gebeurd" zijn zonder uitzondering negatieve dingen.
pi_139906069
quote:

[..]

Hulp aan armen was meestal zuiver evangelisatie. Monniken hebben eigenlijk alleen de Bijbel bewaard, naast dat de kerk talloze werken vernietigd heeft. Saamhorigheid geldt alleen voor bepaalde christenen onderling. Nederigheid is volgens mij niet iets positiefs en naastenliefde? Waarom is de christelijke geschiedenis er dan een van eeuwenlange vervolging, marteling, moord, racisme etc?
  dinsdag 13 mei 2014 @ 16:22:33 #175
16305 Jappie
parttime reverend
pi_139909839
quote:
0s.gif Op maandag 12 mei 2014 14:22 schreef Life2.0 het volgende:

[..]

Beetje vreemde stelling dit, kinderen krijgen volgens jou dus geloof mee van hun ouders en kunnen dit niet zelf ontwikkelen; de vraag is dan waar komt het allereerste geloof vandaan als er geen ouders zijn die het kind kunnen beinvloeden indoctrineren met zulk een geloof ? Ouders die dit als kind nooit hebben aangeleerd zullen conform jouw theorie immers nooit uit zichzelf een geloof ontwikkelen ?

Elk idee/geloof word op enig moment geboren en laten we eerlijk wezen; wat zijn volwassenen nu meer dan kinderen die iets langer op deze aardkloot rondhobbelen?
pi_139910018
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 mei 2014 16:22 schreef Jappie het volgende:
Beetje vreemde stelling dit, kinderen krijgen volgens jou dus geloof mee van hun ouders en kunnen dit niet zelf ontwikkelen; de vraag is dan waar komt het allereerste geloof vandaan als er geen ouders zijn die het kind kunnen beinvloeden indoctrineren met zulk een geloof ?
Ooit is er eens een aap rechtop gaan lopen...
  dinsdag 13 mei 2014 @ 16:34:28 #177
16305 Jappie
parttime reverend
pi_139910252
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 mei 2014 16:27 schreef ATON het volgende:

[..]

Ooit is er eens een aap rechtop gaan lopen...
En die aap begon te denken en toen ? Toen kon hij conform Life2.0 geen geloof ontwikkelen daar dat alleen via ouders die hier reeds kennis van hadden op kinderen kan worden overgebracht.

Religies komen van mensen; mensen zijn niet anders dan volwassen kinderen, geloof is dus iets wat links of rechtsom latent in het menskind aanwezig moet zijn. Of geloof jij misschien toch stiekum in een God die het aan de mens heeft overgebracht via bijv de stenen tafelen ? :)
pi_139910448
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 mei 2014 16:34 schreef Jappie het volgende:

[..]

En die aap begon te denken en toen ? Toen kon hij conform Life2.0 geen geloof ontwikkelen daar dat alleen via ouders die hier reeds kennis van hadden op kinderen kan worden overgebracht.

Religies komen van mensen; mensen zijn niet anders dan volwassen kinderen, geloof is dus iets wat links of rechtsom latent in het menskind aanwezig moet zijn. Of geloof jij misschien toch stiekum in een God die het aan de mens heeft overgebracht via bijv de stenen tafelen ? :)
Mwoah, dan moeten we wel naar de oudere religies kijken. Het Jodendom met stenen tafelen was immers verre van de eerste.
  dinsdag 13 mei 2014 @ 16:41:39 #179
37769 erodome
Zweefteef
pi_139910497
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 mei 2014 14:27 schreef Life2.0 het volgende:

[..]

en dat doen alleen gristenen?
Beweer ik dat ergens dan?
  dinsdag 13 mei 2014 @ 16:42:11 #180
342435 Life2.0
#deadprez4mod
pi_139910518
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 mei 2014 16:22 schreef Jappie het volgende:

[..]

Beetje vreemde stelling dit, kinderen krijgen volgens jou dus geloof mee van hun ouders en kunnen dit niet zelf ontwikkelen; de vraag is dan waar komt het allereerste geloof vandaan als er geen ouders zijn die het kind kunnen beinvloeden indoctrineren met zulk een geloof ? Ouders die dit als kind nooit hebben aangeleerd zullen conform jouw theorie immers nooit uit zichzelf een geloof ontwikkelen ?

Elk idee/geloof word op enig moment geboren en laten we eerlijk wezen; wat zijn volwassenen nu meer dan kinderen die iets langer op deze aardkloot rondhobbelen?
kinderen krijgen het geloof van hun omgeving, dat is een feit

jij bent van mening dat alle religies bedacht zijn door kinderen en alle kinderen religies bedenken? doe eens een bron posten

beetje vreemde stelling als er maar 3 grote religies zijn
  dinsdag 13 mei 2014 @ 16:43:16 #181
342435 Life2.0
#deadprez4mod
pi_139910562
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 mei 2014 16:34 schreef Jappie het volgende:

[..]

nu lopen mensen weer krom toch? want nadat er een rechtop is gaan lopen was het voldoende; een rechte aap bestond
  dinsdag 13 mei 2014 @ 16:43:31 #182
37769 erodome
Zweefteef
pi_139910573
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 mei 2014 14:33 schreef Molurus het volgende:

[..]

"With or without religion, you would have good people doing good things and evil people doing evil things. But for good people to do evil things, that takes religion." - Steven Weinberg

De zaken die je hier noemt hebben helemaal geen religieuze context nodig. De gevallen waarin je echt denkt "dit zou zonder religie nooit zijn gebeurd" zijn zonder uitzondering negatieve dingen.
Ik geloof niet zo in die dingen die zonder religie nooit zouden zijn gebeurd. Ik durf te stellen dat het dan ook wel was gebeurd, alleen dan onder een andere noemer.

De meeste conflicten waar religie bij komt kijken gaan uiteindelijk over macht, land en groepsvorming tegen elkaar. Dat gebeurd ook zonder religie, religie is alleen maar de smoes, iets anders kan ook de smoes zijn.
  dinsdag 13 mei 2014 @ 16:44:26 #183
37769 erodome
Zweefteef
pi_139910600
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 mei 2014 14:33 schreef Jigzoz het volgende:

[..]

Hulp aan armen was meestal zuiver evangelisatie. Monniken hebben eigenlijk alleen de Bijbel bewaard, naast dat de kerk talloze werken vernietigd heeft. Saamhorigheid geldt alleen voor bepaalde christenen onderling. Nederigheid is volgens mij niet iets positiefs en naastenliefde? Waarom is de christelijke geschiedenis er dan een van eeuwenlange vervolging, marteling, moord, racisme etc?
De geschiedenis van de mens is er 1 van eeuwenlange vervolging, marteling en dood, waarom zou het christendom anders zijn, zijn dat ineens geen mensen?
  dinsdag 13 mei 2014 @ 16:44:32 #184
16305 Jappie
parttime reverend
pi_139910607
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 mei 2014 16:40 schreef Aanstootgevend het volgende:

[..]

Mwoah, dan moeten we wel naar de oudere religies kijken. Het Jodendom met stenen tafelen was immers verre van de eerste.
Prima..geen enkel bezwaar, de reden waarom ik die God erin betrok was gelegen in de voorkeur afkeur van de poster waar ik op reageerde. ;)
  dinsdag 13 mei 2014 @ 16:45:10 #185
342435 Life2.0
#deadprez4mod
pi_139910629
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 mei 2014 16:43 schreef erodome het volgende:

[..]

Ik geloof niet zo in die dingen die zonder religie nooit zouden zijn gebeurd. Ik durf te stellen dat het dan ook wel was gebeurd, alleen dan onder een andere noemer.

De meeste conflicten waar religie bij komt kijken gaan uiteindelijk over macht, land en groepsvorming tegen elkaar. Dat gebeurd ook zonder religie, religie is alleen maar de smoes, iets anders kan ook de smoes zijn.
precies: zonder reden tot oorlog, heb je altidj nog religie om een oorlog te starten
  dinsdag 13 mei 2014 @ 16:46:17 #186
342435 Life2.0
#deadprez4mod
pi_139910663
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 mei 2014 16:41 schreef erodome het volgende:

[..]

Beweer ik dat ergens dan?
wat is DAN het belang ervan?

:{
  dinsdag 13 mei 2014 @ 16:47:10 #187
342435 Life2.0
#deadprez4mod
pi_139910697
MANNEN ZIJN BETER DAN VROUWEN OMDAT ZE KUNNEN WERKEN

maar vrouwen kunnen ook werken, dus mannen zijn niet beter omdat ze kunnen werken

hoe kun je dan blijven claimen dat mannen beter zijn?

dinsdag 13 mei 2014 @ 16:47:40 #188
37769 erodome
Zweefteef
pi_139910716
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 mei 2014 16:42 schreef Life2.0 het volgende:

[..]

jij bent van mening dat alle religies bedacht zijn door kinderen en alle kinderen religies bedenken? doe eens een bron posten

beetje vreemde stelling als er maar 3 grote religies zijn
Nogmaals, verklaar dan eens dat ik een geloof heb dat niet in mijn omgeving voorkwam, met mij vele anderen, neem de mensen die boeddhistisch worden bv, is nu ook niet echt een geloof dat hier zoveel voorkomt dat kinderen daar al fiks mee in aanraking komen.

En waarom blijf je het maar veelste ver doortrekken? Het gaat niet om ieder kind, het gaat ook niet om kinderen die religie bedenken, het gaat om een aanleg voor geloof die kan uitgroeien in een religie. Het zegt niet dat ieder kind gelovig is, het zegt dat er een aanleg is, net zoals er een hang naar kennis vergaren in het beestje zit.
  dinsdag 13 mei 2014 @ 16:47:54 #189
16305 Jappie
parttime reverend
pi_139910722
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 mei 2014 16:42 schreef Life2.0 het volgende:

[..]

Waar komt het geloof vandaan dan / ergens is het toch ooit begonnen ? Wat is dan jouw definitie van "omgeving" ?

quote:
Ik ben van mening dat alle mensen, volwassen of kind, feitelijk kinderen zijn in een omgeving waarin zij voortdurend interactie hebben met hun innerlijk en hun uiterlijk en dat het ontwikkelen van religies derhalve niet anders kan zijn dan een natuurlijk proces.
  dinsdag 13 mei 2014 @ 16:48:28 #190
37769 erodome
Zweefteef
pi_139910736
quote:
10s.gif Op dinsdag 13 mei 2014 16:45 schreef Life2.0 het volgende:

[..]

precies: zonder reden tot oorlog, heb je altidj nog religie om een oorlog te starten
Bull...
  dinsdag 13 mei 2014 @ 16:49:01 #191
37769 erodome
Zweefteef
pi_139910755
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 mei 2014 16:46 schreef Life2.0 het volgende:

[..]

wat is DAN het belang ervan?

Dat het christendom ook positieve kanten heeft. Dat dat allemaal menselijke kanten zijn lijkt me vrij logisch aangezien we het over mensen hebben.
  dinsdag 13 mei 2014 @ 16:49:22 #192
342435 Life2.0
#deadprez4mod
pi_139910767
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 mei 2014 16:47 schreef erodome het volgende:

[..]

Nogmaals, verklaar dan eens dat ik een geloof heb dat niet in mijn omgeving voorkwam, met mij vele anderen, neem de mensen die boeddhistisch worden bv, is nu ook niet echt een geloof dat hier zoveel voorkomt dat kinderen daar al fiks mee in aanraking komen.

En waarom blijf je het maar veelste ver doortrekken? Het gaat niet om ieder kind, het gaat ook niet om kinderen die religie bedenken, het gaat om een aanleg voor geloof die kan uitgroeien in een religie. Het zegt niet dat ieder kind gelovig is, het zegt dat er een aanleg is, net zoals er een hang naar kennis vergaren in het beestje zit.
het kwam wel in je omgeving voor toen je meoder je voorlas over heksen toen je twee was :Z :Z :Z

je hebt je mogelijkheid op een discussie al verspild meid
  dinsdag 13 mei 2014 @ 16:50:22 #193
342435 Life2.0
#deadprez4mod
pi_139910802
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 mei 2014 16:49 schreef erodome het volgende:

[..]

Dat het christendom ook positieve kanten heeft. Dat dat allemaal menselijke kanten zijn lijkt me vrij logisch aangezien we het over mensen hebben.
ben je echt zo simpel?

als non religieuzen exact hetzelfde doen; is het dus geen eigenschap van christendom

:{ :{ :{
  dinsdag 13 mei 2014 @ 16:51:01 #194
37769 erodome
Zweefteef
pi_139910830
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 mei 2014 16:49 schreef Life2.0 het volgende:

[..]

het kwam wel in je omgeving voor toen je meoder je voorlas over heksen toen je twee was :Z :Z :Z

je hebt je mogelijkheid op een discussie al verspild meid
Je wil dus gewoon geen serieus antwoord geven, dat tornt blijkbaar te hard aan je wereldbeeld.
pi_139910840
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 mei 2014 12:55 schreef erodome het volgende:

[..]

Dit gaat natuurlijk niet over 1 persoon, het zijn heeeeeeeeeeeeeeeel erg veel personen over de vele jaren heen. Hoe eerlijk is het om de negatieve daden van de 1 de ander aan te rekenen alleen omdat ze beide zeggen vanuit hun christelijkheid te handelen?
Waarom zou dat oneerlijk zijn ? We zijn nu immers de positieve en negatieve kanten aan het vergelijken - en aan het filosoferen of positief negatief compenseert. Mag je alleen de positieve kanten aan de religie toewijzen en moet al het negatieve naar individuen ofzo ?
  dinsdag 13 mei 2014 @ 16:51:28 #196
37769 erodome
Zweefteef
pi_139910849
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 mei 2014 16:50 schreef Life2.0 het volgende:

[..]

ben je echt zo simpel?

als non religieuzen exact hetzelfde doen; is het dus geen eigenschap van christendom

:{ :{ :{
Zo zijn de negatieve zaken ook geen eigenschap van het christendom, daar geld dan precies hetzelfde.
  dinsdag 13 mei 2014 @ 16:51:35 #197
342435 Life2.0
#deadprez4mod
pi_139910853
"mannen hebben dikke tieten, ook als ze helemaal geen tieten hebben"

"mensen doen goede dingen door hun religie, ook als ze geen religie hebben"

snap je het al?
  dinsdag 13 mei 2014 @ 16:52:09 #198
342435 Life2.0
#deadprez4mod
pi_139910873
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 mei 2014 16:51 schreef erodome het volgende:

[..]

Zo zijn de negatieve zaken ook geen eigenschap van het christendom, daar geld dan precies hetzelfde.
wel als het eigenschappen van religie zijn :')

ga lekker in klb trollen
  dinsdag 13 mei 2014 @ 16:53:14 #199
342435 Life2.0
#deadprez4mod
pi_139910902
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 mei 2014 16:51 schreef erodome het volgende:

[..]

Je wil dus gewoon geen serieus antwoord geven, dat tornt blijkbaar te hard aan je wereldbeeld.
jij kan je stellingen niet beargumenten zonder zaken te verzinnen, dat is gewoon bijzonder kinderachtig, had ik jaren eerder nooit achter je gezocht..
  dinsdag 13 mei 2014 @ 16:53:19 #200
37769 erodome
Zweefteef
pi_139910906
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 mei 2014 16:51 schreef Aanstootgevend het volgende:

[..]

Waarom zou dat oneerlijk zijn ? We zijn nu immers de positieve en negatieve kanten aan het vergelijken - en aan het filosoferen of positief negatief compenseert. Mag je alleen de positieve kanten aan de religie toewijzen en moet al het negatieve naar individuen ofzo ?
Nee, bij beide moet je naar het individu kijken. Ik vind dat wedstrijdje van wie is het beste of slechtste niet interessant, het doet de werkelijkheid geweld aan.
Het is niet het christendom die dingen doet, het christendom handelt niet, het individu wel, evt zelfs in groepsvorm, maar het zijn altijd mensen.
  dinsdag 13 mei 2014 @ 16:53:54 #201
342435 Life2.0
#deadprez4mod
pi_139910925
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 mei 2014 16:47 schreef Jappie het volgende:

[..]

Waar komt het geloof vandaan dan / ergens is het toch ooit begonnen ? Wat is dan jouw definitie van "omgeving" ?

[..]

Ik ben van mening dat alle mensen, volwassen of kind, feitelijk kinderen zijn in een omgeving waarin zij voortdurend interactie hebben met hun innerlijk en hun uiterlijk en dat het ontwikkelen van religies derhalve niet anders kan zijn dan een natuurlijk proces.
per-so-ni-fi-ca-tie

waar anders? van god? :')
  dinsdag 13 mei 2014 @ 16:53:59 #202
37769 erodome
Zweefteef
pi_139910931
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 mei 2014 16:53 schreef Life2.0 het volgende:

[..]

jij kan je stellingen niet beargumenten zonder zaken te verzinnen, dat is gewoon bijzonder kinderachtig, had ik jaren eerder nooit achter je gezocht..
Ik verzin helemaal niets life.
  dinsdag 13 mei 2014 @ 16:55:03 #203
342435 Life2.0
#deadprez4mod
pi_139910970
waar komt een wet vandaar?

de pure onmacht van een bepaalde persoon om zijn wil op andere op te leggen, laten we niet doen alsof dat allemaal zo moeilijk is zeg
  dinsdag 13 mei 2014 @ 16:55:28 #204
342435 Life2.0
#deadprez4mod
pi_139910985
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 mei 2014 16:53 schreef erodome het volgende:

[..]

Ik verzin helemaal niets life.
dus mijn moeder heeft mij op 2 jarige leeftijd verteld dat verhaaltjes niet echt zijn?

dat weet jij?
  dinsdag 13 mei 2014 @ 16:56:49 #205
342435 Life2.0
#deadprez4mod
pi_139911036
daarintegen WEET ik dat jij heksen niet hebt verzonnen, ik hoef daar niets voor de verzinnen, ik hoef niet te liegen, ik kan het zelfs bewijzen O+
  dinsdag 13 mei 2014 @ 16:58:20 #206
37769 erodome
Zweefteef
pi_139911092
quote:
7s.gif Op dinsdag 13 mei 2014 16:55 schreef Life2.0 het volgende:

[..]

dus mijn moeder heeft mij op 2 jarige leeftijd verteld dat verhaaltjes niet echt zijn?

dat weet jij?
Ik heb gezegd dat die kans levensgroot is, dat is een vrij normaal iets bij opvoeden namelijk.
Ik ben moeder, ben tante, heb veel opgepast vroeger, bij eigenlijk al die kinderen die ik als echte uk heb meegemaakt geld dat er verteld moest worden dat verhaaltjes niet echt zijn. Bij al die kinderen gold dat ze geneigd zijn soms ineens zich iets heel erg aan te trekken en te denken dat het echt is(zo huilde ik tranen met tuiten om paulus de boskabouter omdat hij een draakje weg moest doen, ben de hele avond overstuur geweest en mijn moeder moest heel erg haar best doen om duidelijk te maken dat het niet echt was).
pi_139911095
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 mei 2014 16:53 schreef erodome het volgende:

[..]

Nee, bij beide moet je naar het individu kijken. Ik vind dat wedstrijdje van wie is het beste of slechtste niet interessant, het doet de werkelijkheid geweld aan.
Het is niet het christendom die dingen doet, het christendom handelt niet, het individu wel, evt zelfs in groepsvorm, maar het zijn altijd mensen.
Prima, maar dan blijft de oorspronkelijke vraag dus staan: kan je negatief gedrag compenseren met positief gedrag ? Vinden we iemand een goed mens als hij honderden zwervers voedt, maar af en toe een kindje neukt - en de oorzaak voor die 2 handelingen hetzelfde is ?
  dinsdag 13 mei 2014 @ 16:58:37 #208
16305 Jappie
parttime reverend
pi_139911102
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 mei 2014 16:53 schreef Life2.0 het volgende:

[..]

per-so-ni-fi-ca-tie

waar anders? van god? :')
Mooi....het is dus iets wat op een natuurlijke wijze ontwikkeld moet zijn. Het kan dus nooit iets zijn wat oorspronkelijk door anderen is ontwikkeld. Het kan alleen maar door hetzelf ontwikkeld en herkend worden. Een latente menselijke eigenschap dus. Juist jouw eigen enge idee over hoe geloof zich alleen maar van buitenaf kan ontwikkeld hebben leidt tot een externe God.

Amen :)
  dinsdag 13 mei 2014 @ 17:00:27 #209
37769 erodome
Zweefteef
pi_139911171
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 mei 2014 16:56 schreef Life2.0 het volgende:
daarintegen WEET ik dat jij heksen niet hebt verzonnen, ik hoef daar niets voor de verzinnen, ik hoef niet te liegen, ik kan het zelfs bewijzen O+
Dit is echt een beetje irri...

Je bent niet dom, je kan prima lezen en je weet dat ik helemaal nergens heb gezegd dat ik heksen heb verzonnen. Ik heb gezegd dat er geen heksen in mijn omgeving waren, dat die religie mij in het geheel niet bekend was, maar dat ik er veel later achter kwam dat mijn geloofsgevoel overeen kwam met die religie.
Heb verteld dat ik ben opgegroeit in een atheistisch gezin en dat het enige en weinige geloof dat ik in mijn omgeving had het christendom was, waar mijn geloofsgevoel weinig mee heeft, waar ik toen al achter kwam(die conclusie trok ik toen ik een jaar of 6-8 was).
  dinsdag 13 mei 2014 @ 17:01:18 #210
37769 erodome
Zweefteef
pi_139911202
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 mei 2014 16:58 schreef Aanstootgevend het volgende:

[..]

Prima, maar dan blijft de oorspronkelijke vraag dus staan: kan je negatief gedrag compenseren met positief gedrag ? Vinden we iemand een goed mens als hij honderden zwervers voedt, maar af en toe een kindje neukt - en de oorzaak voor die 2 handelingen hetzelfde is ?
Nee, dat kan je niet compenseren, je kan alleen berouw hebben en veranderen.

Maar dat is wat anders als geen positieve kanten hebben omdat er ook negatieve kanten zijn.
  dinsdag 13 mei 2014 @ 17:01:48 #211
342435 Life2.0
#deadprez4mod
pi_139911213
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 mei 2014 16:58 schreef erodome het volgende:

[..]

Ik heb gezegd dat die kans levensgroot is, dat is een vrij normaal iets bij opvoeden namelijk.
Ik ben moeder, ben tante, heb veel opgepast vroeger, bij eigenlijk al die kinderen die ik als echte uk heb meegemaakt geld dat er verteld moest worden dat verhaaltjes niet echt zijn. Bij al die kinderen gold dat ze geneigd zijn soms ineens zich iets heel erg aan te trekken en te denken dat het echt is(zo huilde ik tranen met tuiten om paulus de boskabouter omdat hij een draakje weg moest doen, ben de hele avond overstuur geweest en mijn moeder moest heel erg haar best doen om duidelijk te maken dat het niet echt was).
dus jij WEET het?

of je hebt het gewoon uit je duim gezogen omdat mijn stroom van argumenten je te veel was geworden? ;(

en zoals ik al zei; mensen die een afwijking in de hersenen hebben worden onrealistisch naief voor interpretaties, blijkbaar was jij zon kind

of misschien is de overstimulatie dmv tv gewoon te veel voor de meeste kinderen...
pi_139911283
Religiehaat is stoer en rebels, meer moet je daar niet achter zoeken.
  dinsdag 13 mei 2014 @ 17:03:52 #213
37769 erodome
Zweefteef
pi_139911294
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 mei 2014 17:01 schreef Life2.0 het volgende:

[..]

dus jij WEET het?

of je hebt het gewoon uit je duim gezogen omdat mijn stroom van argumenten je te veel was geworden? ;(

en zoals ik al zei; mensen die een afwijking in de hersenen hebben worden onrealistisch naief voor interpretaties, blijkbaar was jij zon kind

of misschien is de overstimulatie dmv tv gewoon te veel voor de meeste kinderen...
Ik heb niet gezegd weet, ik heb gezegd dat die kans levensgroot is. Dat omdat jij kwam met jezelf als 8 jarig kind die prima wist dat verhaaltjes verhaaltjes waren. Daar zit heel wat ontwikkeling voor.

Verder mag je gedoe over dom, tumor, afwijking en andere onzin gewoon voor je houden, dat slaat nergens op. Het is je discussiepartner proberen weg te zetten zodat je niet hoeft te luisteren. Maar goed, dat doe je nogal veel in deze topic, vingers in oren en lalalalala.
Heb je dat filmpje nu al gezien? Want dat gaat over die "aanleg" bij kinderen.
  dinsdag 13 mei 2014 @ 17:05:17 #214
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_139911344
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 mei 2014 16:43 schreef erodome het volgende:

[..]

Vrouwenbesnijdenis, om maar even een voorbeeld erbij te pakken, zie ik nou echt niet gebeuren buiten de context van religie. Onder welke noemer zou het dan gebeuren denk je?
pi_139911358
quote:
0s.gif Op maandag 12 mei 2014 12:10 schreef Life2.0 het volgende:

[..]

hohohohohohooo

Nee, mensen worden alleen wel geboren met aan aanleg tot "geloven" in iets bovennatuurlijks.
  dinsdag 13 mei 2014 @ 17:06:08 #216
37769 erodome
Zweefteef
pi_139911363
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 mei 2014 17:05 schreef Molurus het volgende:

[..]

Vrouwenbesnijdenis, om maar even een voorbeeld erbij te pakken, zie ik nou echt niet gebeuren buiten de context van religie. Onder welke noemer zou het dan gebeuren denk je?
Bezittingsdrang.
  dinsdag 13 mei 2014 @ 17:06:45 #217
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_139911379
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 mei 2014 17:06 schreef erodome het volgende:

[..]

Bezittingsdrang.
Even serieus... denk je werkelijk dat men zonder religie bezig zou zijn om in de geslachtsdelen van vrouwen te snijden?
pi_139911393
quote:
0s.gif Op maandag 12 mei 2014 12:31 schreef Life2.0 het volgende:
_O-

Je spreekt jezelf tegen, maar dat had je vast zelf ook al wel door.
  dinsdag 13 mei 2014 @ 17:07:53 #219
37769 erodome
Zweefteef
pi_139911409
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 mei 2014 17:06 schreef Molurus het volgende:

[..]

Even serieus... denk je werkelijk dat men zonder religie bezig zou zijn om in de geslachtsdelen van vrouwen te snijden?
Ja, want wat is de reden dat ze het doen? Vrouwelijke seksualiteit in bedwang houden, bezittingsdrang. Het is de "vrouwelijke macht" beheersen.
  dinsdag 13 mei 2014 @ 17:09:59 #220
342435 Life2.0
#deadprez4mod
pi_139911463
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 mei 2014 17:00 schreef erodome het volgende:

[..]

Dit is echt een beetje irri...

Je bent niet dom, je kan prima lezen en je weet dat ik helemaal nergens heb gezegd dat ik heksen heb verzonnen. Ik heb gezegd dat er geen heksen in mijn omgeving waren, dat die religie mij in het geheel niet bekend was, maar dat ik er veel later achter kwam dat mijn geloofsgevoel overeen kwam met die religie.
Heb verteld dat ik ben opgegroeit in een atheistisch gezin en dat het enige en weinige geloof dat ik in mijn omgeving had het christendom was, waar mijn geloofsgevoel weinig mee heeft, waar ik toen al achter kwam(die conclusie trok ik toen ik een jaar of 6-8 was).
dat is toch wat ik keer op keer zeg? als er geen externe factor bestond die jou mogelijk naar heksen kon leiden (oh behalve dat disneyverhaal dan) en voor de grap vergeten we religie ook, en jij werd heks, dan lijkt mij een redelijke conclusie dat je heksen hebt verzonnen, jij als autonoom zelfstandig kind hebt iets verzonnen dat al honderen jaren bestond, jaarlijks werd gevierd en groot onderdeel was van kinderfilms/verhalen
omdat ik graag wel een inhoudelijke discussie wil voeren ben ik van mening dat die kans zeer klein is, dat moet je met mij eens zijn, maar ik snap je standpunt wel, jij heb je natuurlijk niet gestuurd gevoeld

alleen indien alle, danwel meeste, deze 'kracht' bezitten, begin in een patroon te herkennen, om beter te zeggen, te missen. als alle kinderen inderdaad de makers zijn van religie zijn, hoe zijn de huidige religies dan gevormd en waar zijn alle andere religies?
  dinsdag 13 mei 2014 @ 17:10:43 #221
342435 Life2.0
#deadprez4mod
pi_139911481
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 mei 2014 17:07 schreef erodome het volgende:

[..]

Ja, want wat is de reden dat ze het doen? Vrouwelijke seksualiteit in bedwang houden, bezittingsdrang. Het is de "vrouwelijke macht" beheersen.
iets verder denken, waarom moest je dat, wat was het belang daarvan?

religie....
pi_139911497
Is Dawkins al voorbij gekomen in deze "discussie"?
  dinsdag 13 mei 2014 @ 17:12:16 #223
342435 Life2.0
#deadprez4mod
pi_139911521
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 mei 2014 17:07 schreef theunderdog het volgende:

[..]

_O-

Je spreekt jezelf tegen, maar dat had je vast zelf ook al wel door.
Nee.

geloven is het ontbreken van bewijs

denk even na
pi_139911538
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 mei 2014 17:12 schreef Life2.0 het volgende:

[..]

Nee.

geloven is het ontbreken van bewijs

denk even na
Je zei dat het niets met geloven te maken had.
  dinsdag 13 mei 2014 @ 17:12:55 #225
342435 Life2.0
#deadprez4mod
pi_139911540
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 mei 2014 17:11 schreef theunderdog het volgende:
Is Dawkins al voorbij gekomen in deze "discussie"?
zeg dan hitchens, die is teminste nog tegen religie...
pi_139911580
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 mei 2014 17:12 schreef Life2.0 het volgende:

[..]

zeg dan hitchens, die is teminste nog tegen religie...
Alleen als je het niveau van redeneren als dat van een PVV-tokkie hebt ben je tegen religie.
  dinsdag 13 mei 2014 @ 17:14:27 #227
342435 Life2.0
#deadprez4mod
pi_139911592
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 mei 2014 17:12 schreef theunderdog het volgende:

[..]

Je zei dat het niets met geloven te maken had.
klopt, want als mama haar hand onder het bed stopt om een kleurplaat te pakken belt het kind niet 112 omdat mama aan word gevallen door een onderhetbedmonster

geloven is zeer subjectief
  dinsdag 13 mei 2014 @ 17:15:01 #228
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_139911604
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 mei 2014 17:14 schreef theunderdog het volgende:

[..]

Alleen als je het niveau van redeneren als dat van een PVV-tokkie hebt ben je tegen religie.
Hitchens het niveau van een PVV-tokkie... toe maar.
pi_139911609
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 mei 2014 17:14 schreef Life2.0 het volgende:

[..]

klopt, want als mama haar hand onder het bed stopt om een kleurplaat te pakken belt het kind niet 112 omdat mama aan word gevallen door een onderhetbedmonster

geloven is zeer subjectief

No shit...

Heb je nog meer open deuren of? :')
  dinsdag 13 mei 2014 @ 17:15:12 #230
342435 Life2.0
#deadprez4mod
pi_139911614
quote:

[..]

en enkel als je een kindermisbruikende homo bent ben je voor religie

zó, hebben we dan ook weer gehad
  dinsdag 13 mei 2014 @ 17:15:54 #231
342435 Life2.0
#deadprez4mod
pi_139911643
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 mei 2014 17:15 schreef Molurus het volgende:

[..]

burn the witch!
pi_139911645
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 mei 2014 17:15 schreef Molurus het volgende:

[..]

Zijn gejank over religie is inderdaad te triest voor woorden.

Een intelligent iemand kan heel goed over bepaalde zaken heel bekrompen en achterlijk zijn hoor. Zo zijn er ook genoeg hele intelligente mensen die het liefst homo,s zien hangen.
pi_139911659
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 mei 2014 17:15 schreef Life2.0 het volgende:

[..]

en enkel als je een kindermisbruikende homo bent ben je voor religie

zó, hebben we dan ook weer gehad
_O-
  dinsdag 13 mei 2014 @ 17:16:44 #234
37769 erodome
Zweefteef
pi_139911675
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 mei 2014 17:09 schreef Life2.0 het volgende:

[..]

dat is toch wat ik keer op keer zeg? als er geen externe factor bestond die jou mogelijk naar heksen kon leiden (oh behalve dat disneyverhaal dan) en voor de grap vergeten we religie ook, en jij werd heks, dan lijkt mij een redelijke conclusie dat je heksen hebt verzonnen, jij als autonoom zelfstandig kind hebt iets verzonnen dat al honderen jaren bestond, jaarlijks werd gevierd en groot onderdeel was van kinderfilms/verhalen
omdat ik graag wel een inhoudelijke discussie wil voeren ben ik van mening dat die kans zeer klein is, dat moet je met mij eens zijn, maar ik snap je standpunt wel, jij heb je natuurlijk niet gestuurd gevoeld

alleen indien alle, danwel meeste, deze 'kracht' bezitten, begin in een patroon te herkennen, om beter te zeggen, te missen. als alle kinderen inderdaad de makers zijn van religie zijn, hoe zijn de huidige religies dan gevormd en waar zijn alle andere religies?
Het gaat erom dat er geen connectie was met die religie, dat is zelfstandig en vrij tegen de stroom in van mijn omgeving een bepaald wereldbeeld had, een geloofsgevoel.
Natuurlijk kan je niet stellen dat dat allemaal 1 op 1 overeenkwam met die religie, dat is een groeiend iets wat over vele jaren is ontwikkeld en waar wel degelijk een interactie bij komt kijken.

Maar als (klein) kind ontwikkelde ik zelfstandig een geloofsgevoel die een zoektocht heeft veroorzaakt die duurde tot ik jong volwassen was, waarbij ik pas in mijn late tienerjaren met deze religie in aanraking kwam en een feest van herkenning had.
  dinsdag 13 mei 2014 @ 17:17:55 #235
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_139911725
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 mei 2014 17:15 schreef theunderdog het volgende:

[..]

Zijn gejank over religie is inderdaad te triest voor woorden.

Een intelligent iemand kan heel goed over bepaalde zaken heel bekrompen en achterlijk zijn hoor. Zo zijn er ook genoeg hele intelligente mensen die het liefst homo,s zien hangen.
De enige keer dat ik het echt met hem oneens was was zijn standpunt ten aanzien van Irak. De debatten over religie die hij heeft gedaan, en dat zijn er veel, heeft hij allemaal overtuigend gewonnen. En op de inhoud, niet door argumenten weg te zetten als 'gejank over'. Dat laatste lijkt me typisch PVV-niveau.
  dinsdag 13 mei 2014 @ 17:18:13 #236
342435 Life2.0
#deadprez4mod
pi_139911734
he ero, zie dit niet als een aanval op je ego hoor maar eh

heb ik atheisme uitgevonden?
pi_139911774
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 mei 2014 17:17 schreef Molurus het volgende:

[..]

De enige keer dat ik het echt met hem oneens was was zijn standpunt ten aanzien van Irak. De debatten over religie die hij heeft gedaan, en dat zijn er veel, heeft hij allemaal overtuigend gewonnen. En op de inhoud, niet door argumenten weg te zetten als 'gejank over'. Dat laatste lijkt me typisch PVV-niveau.
Ik zet ze niet WEG als gejank, ik zeg alleen dat het gejank is.

Maar ik wil gerust ingaan op zijn gejank hoor.
  dinsdag 13 mei 2014 @ 17:20:38 #238
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_139911817
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 mei 2014 17:19 schreef theunderdog het volgende:

[..]

Nou, wat een verschil.

quote:

Begin hier maar vast:

Let ook op het enorme verschil in opinie in de zaal voor en na dit debat. Kennelijk is het overtuigend 'gejank'.
  dinsdag 13 mei 2014 @ 17:21:18 #239
342435 Life2.0
#deadprez4mod
pi_139911837
quote:

[..]

je weet dat ie nogal stil is tegenwoordig? :')
pi_139911853
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 mei 2014 17:20 schreef Molurus het volgende:

[..]

Nou, wat een verschil.

[..]

Begin hier maar vast:

Let ook op het enorme verschil in opinie in de zaal voor en na dit debat. Kennelijk is het overtuigend 'gejank'.
_O-

Dat zou slechts bewijzen dat hij goed kan overtuigen, niet meer niet minder.
  dinsdag 13 mei 2014 @ 17:22:15 #241
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_139911873
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 mei 2014 17:21 schreef theunderdog het volgende:

[..]

_O-

Dat zou slechts bewijzen dat hij goed kan overtuigen, niet meer niet minder.
Dat zou ook bewijzen dat het - kennelijk - door de meeste mensen niet wordt uitgelegd als 'gejank'.
pi_139911896
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 mei 2014 17:22 schreef Molurus het volgende:

[..]

Dat zou ook bewijzen dat het - kennelijk - door de meeste mensen niet wordt uitgelegd als 'gejank'.
Argumentum ad populum...

Kom op he, doe niet zo belachelijk.
  dinsdag 13 mei 2014 @ 17:23:16 #243
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_139911905
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 mei 2014 17:22 schreef theunderdog het volgende:

[..]

Argumentum ad populum...

Kom op he, doe niet zo belachelijk.
Nou, ga maar in op de inhoud dan. Of blijf je hangen in een ad hominem?
pi_139911936
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 mei 2014 17:23 schreef Molurus het volgende:

[..]

Nou, ga maar in op de inhoud dan. Of blijf je hangen in een ad hominem?
Waarom heb je de drang om de zaken om te draaien?

Jij komt af met een argumentum ad populum, dat kun je enkel en alleen belachelijk maken.
  dinsdag 13 mei 2014 @ 17:24:30 #245
37769 erodome
Zweefteef
pi_139911943
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 mei 2014 17:18 schreef Life2.0 het volgende:
he ero, zie dit niet als een aanval op je ego hoor maar eh

heb ik atheisme uitgevonden?
Waarom blijf je hier nu zo op hangen terwijl ik keer op keer zeg dat dat niet zo is? Dat ik nergens beweer dat ik dat geloof heb uitgevonden, maar dat ik beweer dat ik zelfstandig een geloofsgevoel ontwikkelde.

De aanleg voor geloof die uit kan groeien in een religie.
  dinsdag 13 mei 2014 @ 17:25:00 #246
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_139911957
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 mei 2014 17:24 schreef theunderdog het volgende:

[..]

Waarom heb je de drang om de zaken om te draaien?

Jij komt af met een argumentum ad populum, dat kun je enkel en alleen belachelijk maken.
Nee, ik kwam met een illustratie van hoe belachelijk jouw uitspraak is dat het om 'gejank' zou gaan.
pi_139912014
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 mei 2014 17:25 schreef Molurus het volgende:

[..]

Nee, ik kwam met een illustratie van hoe belachelijk jouw uitspraak is dat het om 'gejank' zou gaan.
Omdat de opinie in de zaal aantoonbaar veranderd en dus de meerderheid het niet zo beschouwen als "gejank"?

Kortom: de meerderheid heeft gelijk?
  dinsdag 13 mei 2014 @ 17:27:56 #248
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_139912054
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 mei 2014 17:26 schreef theunderdog het volgende:

[..]

Omdat de opinie in de zaal aantoonbaar veranderd en dus de meerderheid het niet zo beschouwen als "gejank"?
Nee, en dat heb ik ook nergens beweerd. Het is puur illustratief voor de kwaliteit van zijn pleidooi.

quote:
0s.gif Op dinsdag 13 mei 2014 17:26 schreef theunderdog het volgende:

Kortom: de meerderheid heeft gelijk?
Nee. Hoeveel stromannen moet ik hier nog bestrijden voor je ingaat op de inhoud van dat debat?
pi_139912101
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 mei 2014 17:27 schreef Molurus het volgende:

[..]

Nee, en dat heb ik ook nergens beweerd. Het is puur illustratief voor de kwaliteit van zijn pleidooi.

[..]

Nee. Hoeveel stromannen moet ik hier nog bestrijden voor je ingaat op de inhoud van dat debat?
Zeg eens iets inhoudelijks en ik zal daar op ingaan.

Beantwoord eens deze vraag: wat is je kritiek op religie in het algemeen?
  dinsdag 13 mei 2014 @ 17:29:36 #250
342435 Life2.0
#deadprez4mod
pi_139912114
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 mei 2014 17:24 schreef erodome het volgende:

[..]

Waarom blijf je hier nu zo op hangen terwijl ik keer op keer zeg dat dat niet zo is? Dat ik nergens beweer dat ik dat geloof heb uitgevonden, maar dat ik beweer dat ik zelfstandig een geloofsgevoel ontwikkelde.

De aanleg voor geloof die uit kan groeien in een religie.
ja omdat jij steeds dingen compleet onrealistisch verwoord

dus ipv dat ik atheisme uit heb gevonden of zelfstandig een geloofsgevoel voor atheisme ontwikkelde, WAS IK GEWOON NIET RELIGIEUS :{ :O
  dinsdag 13 mei 2014 @ 17:32:44 #251
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_139912218
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 mei 2014 17:29 schreef theunderdog het volgende:

[..]

Zeg eens iets inhoudelijks en ik zal daar op ingaan.
Zie inhoud debat. Of gooi je liever met modder zonder enig idee te hebben van wat Hitchens zegt, met als enige onderbouwing 'hij is tegen religie en daarom is hij een PVV-tokkie'?

quote:
0s.gif Op dinsdag 13 mei 2014 17:29 schreef theunderdog het volgende:

Beantwoord eens deze vraag: wat is je kritiek op religie in het algemeen?
Het probleem met religie is dat religieuze ideeën en religieuze gebruiken een bijzondere status krijgen die ze helemaal niet verdienen. Heel veel mensen accepteren dit dogma en accepteren het als een excuus om uitspraken en handelingen te rechtvaardigen die we anders probleemloos zouden verwerpen en bekritiseren.

En dat is niet alleen een probleem van 3e wereldlanden. Juist ook in de westerse wereld zie je dit veel terug. Het Dover proces in de VS, bij ons de weigerambtenaar - en sowieso tolerantie voor religieus gemotiveerde homohaat in het algemeen. Het is om te kotsen.
  dinsdag 13 mei 2014 @ 17:35:13 #252
342435 Life2.0
#deadprez4mod
pi_139912286
of gewoon al in onze seculaire staat; met gratie gods :r
  dinsdag 13 mei 2014 @ 17:35:45 #253
342435 Life2.0
#deadprez4mod
pi_139912307
want zonder, nee zonder hem konden we geen toespraakjes houden, wetjes maken en de wereld anderzijds laten draaien
pi_139912327
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 mei 2014 17:32 schreef Molurus het volgende:

[..]

Zie inhoud debat. Of gooi je liever met modder zonder enig idee te hebben van wat Hitchens zegt, met als enige onderbouwing 'hij is tegen religie en daarom is hij een PVV-tokkie'?

[..]

Het probleem met religie is dat religieuze ideeën en religieuze gebruiken een bijzondere status krijgen die ze helemaal niet verdienen. Heel veel mensen accepteren dit dogma en accepteren het als een excuus om uitspraken en handelingen te rechtvaardigen die we anders probleemloos zouden verwerpen en bekritiseren.

En dat is niet alleen een probleem van 3e wereldlanden. Juist ook in de westerse wereld zie je dit veel terug. Het Dover proces in de VS, bij ons de weigerambtenaar - en sowieso tolerantie voor religieus gemotiveerde homohaat in het algemeen. Het is om te kotsen.
1: Ik ga geen filmpje van langer dan een uur bekijken om daarna te kunnen reageren in een topic.

Post beter de belangrijkste zaken die hij daar zegt.

2: Dat is inderdaad een zeer kwalijke zaak, maar is dit de schuld van religie an sich?

Lijkt mij niet, de schuldige zijn de mensen die zulke zaken niet meer afkeuren omdat het met religie te maken heeft.
  dinsdag 13 mei 2014 @ 17:42:53 #255
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_139912521
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 mei 2014 17:36 schreef theunderdog het volgende:

[..]

1: Ik ga geen filmpje van langer dan een uur bekijken om daarna te kunnen reageren in een topic.

Post beter de belangrijkste zaken die hij daar zegt.
Het zal me eerlijk gezegd worst zijn of je bekend bent met de argumenten van Hitchens. Ik zeg slechts dat als *jij* daar geen idee van hebt je ook niet echt in de positie bent om het 'gejank van een PVV-tokkie' te noemen. Trek dan die tijd er gewoon voor uit, dan is je uitspraak tenminste ergens op gebaseerd.

De werkelijkheid is dat Hitchens een zeer welbespraakte intellectueel met heel veel kennis van zaken was. (Helaas... was.)

quote:
0s.gif Op dinsdag 13 mei 2014 17:36 schreef theunderdog het volgende:

2: Dat is inderdaad een zeer kwalijke zaak, maar is dit de schuld van religie an sich?

Lijkt mij niet, de schuldige zijn de mensen die zulke zaken niet meer afkeuren omdat het met religie te maken heeft.
Dat is historisch zo gegroeid. Het is nog niet zo heel lang geleden dat je niet wegkwam met slechts verontwaardiging als je iets zei over religie. Dat wil niet zeggen dat religie niet verantwoordelijk was voor de cultuur waarin kritiek op religie vrijwel onmogelijk was.

Secularisatie is een prachtige ontwikkeling, maar we moeten niet vergeten hoe gehersenspoeld wij nog steeds zijn. Door religie.
pi_139912535
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 mei 2014 17:01 schreef erodome het volgende:

[..]

Nee, dat kan je niet compenseren, je kan alleen berouw hebben en veranderen.

Maar dat is wat anders als geen positieve kanten hebben omdat er ook negatieve kanten zijn.
Klopt, maar het betekent wel dat die positieve kanten er dus eigenlijk helemaal niet toe doen.
  dinsdag 13 mei 2014 @ 17:46:24 #257
342435 Life2.0
#deadprez4mod
pi_139912614
hoe lang het duurde tot godslastinger verdween bijvoorbeeld (en dat daarna belediging uit werd gebreid om diezelfde godslaster daar onder te kunnen verstoppen)

seculair my ass
pi_139912649
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 mei 2014 17:42 schreef Molurus het volgende:

[..]

Het zal me eerlijk gezegd worst zijn of je bekend bent met de argumenten van Hitchens. Ik zeg slechts dat als *jij* daar geen idee van hebt je ook niet echt in de positie bent om het 'gejank van een PVV-tokkie' te noemen. Trek dan die tijd er gewoon voor uit, dan is je uitspraak tenminste ergens op gebaseerd.

[..]

Dat is historisch zo gegroeid. Het is nog niet zo heel lang geleden dat je niet wegkwam met slechts verontwaardiging als je iets zei over religie. Dat wil niet zeggen dat religie niet verantwoordelijk was voor de cultuur waarin kritiek op religie vrijwel onmogelijk was.

Secularisatie is een prachtige ontwikkeling, maar we moeten niet vergeten hoe gehersenspoeld wij nog steeds zijn. Door religie.
1: Ach, ik wil best bekennen dat ik mijn reactie meer in het algemeen had moeten trekken hoor.

Ik vind dat veel antitheisten het redeneringsniveau hebben van een gemiddelde Pvv-Tokkie (die wil natuurlijk niet zeggen dat elke PVV,er een Tokkie is).

Ze komen vaak aan met allerlei verwijzingen naar de derde wereld landen, komen af met Dawkins en beweren dat het geloven in God hetzelfde is als het geloven in de vliegende spaghetti monster....

2: Zover ik weet zijn mensen verantwoordelijk voor hun daden, religie kan dat onmogelijk zijn.

Zo is mijn vader christelijk, toch kan ik bij hem geen vorm van homohaat of wat dan ook ontdekken.
pi_139912714
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 mei 2014 17:47 schreef theunderdog het volgende:
en beweren dat het geloven in God hetzelfde is als het geloven in de vliegende spaghetti monster....
Wat an sich een volledig juiste stelling is. Er even van uitgaande dat het geloof in beide gevallen oprecht is (wat bij de meeste aanhangers van zijne noodle-heid vanzelfsprekend te betwijfelen valt).
pi_139912740
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 mei 2014 17:50 schreef Aanstootgevend het volgende:

[..]

Wat an sich een volledig juiste stelling is. Er even van uitgaande dat het geloof in beide gevallen oprecht is (wat bij de meeste aanhangers van zijne noodle-heid vanzelfsprekend te betwijfelen valt).
Nee, het is totaal niet met elkaar te vergelijken.
pi_139912800
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 mei 2014 17:50 schreef theunderdog het volgende:

[..]

Nee, het is totaal niet met elkaar te vergelijken.
Wat oprecht geloof in de christelijke God is superieur aan/totaal niet te vergelijken met oprecht geloof in een willekeurig ander opperwezen ?
  dinsdag 13 mei 2014 @ 17:55:42 #262
342435 Life2.0
#deadprez4mod
pi_139912883
quote:

Ze komen vaak aan met allerlei verwijzingen naar de derde wereld landen, komen af met Dawkins en beweren dat het geloven in God hetzelfde is als het geloven in de vliegende spaghetti monster....

juist :')
  dinsdag 13 mei 2014 @ 18:29:42 #263
224960 highender
Travellin' Light
pi_139913820
quote:
2: Zover ik weet zijn mensen verantwoordelijk voor hun daden, religie kan dat onmogelijk zijn.

Zo is mijn vader christelijk, toch kan ik bij hem geen vorm van homohaat of wat dan ook ontdekken.
Dan ook maar een anekdote.

Een zwaar gelovige nicht van mij heeft een maand of 9 zwaar afgezien met 3 verschillende soorten kanker (bot, borst en nog een), ze heeft zelf gezegd dat als zij niet religieus zou zijn zij heel goed kon begrijpen dat je dan voor euthanasie zou kiezen. Zij is inderdaad direct verantwoordelijk voor haar keuze niet voor euthanasie te opteren maar indirect is haar religie verantwoordelijk, o.a. deze vergaande invloed maakt monotheïstische religies een walgelijk fenomeen.

Stellen dat een religie onmogelijk verantwoordelijk kan zijn voor de daden van haar volgers is op zijn minst heel naïef en overschat jij het zelfstandig en kritisch denkvermogen van individuen enorm.
pi_139914657
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 mei 2014 17:52 schreef Aanstootgevend het volgende:

[..]

Wat oprecht geloof in de christelijke God is superieur aan/totaal niet te vergelijken met oprecht geloof in een willekeurig ander opperwezen ?
Niet superieur, nee.
pi_139914696
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 mei 2014 18:29 schreef highender het volgende:

[..]

Dan ook maar een anekdote.

Een zwaar gelovige nicht van mij heeft een maand of 9 zwaar afgezien met 3 verschillende soorten kanker (bot, borst en nog een), ze heeft zelf gezegd dat als zij niet religieus zou zijn zij heel goed kon begrijpen dat je dan voor euthanasie zou kiezen. Zij is inderdaad direct verantwoordelijk voor haar keuze niet voor euthanasie te opteren maar indirect is haar religie verantwoordelijk, o.a. deze vergaande invloed maakt monotheïstische religies een walgelijk fenomeen.

Stellen dat een religie onmogelijk verantwoordelijk kan zijn voor de daden van haar volgers is op zijn minst heel naïef en overschat jij het zelfstandig en kritisch denkvermogen van individuen enorm.
Vertel eens, hoe kan een religie voor iets verantwoordelijk zijn?

Religie is ontworpen door de mens, de mens is verantwoordelijk niet meer niet minder.
  dinsdag 13 mei 2014 @ 19:08:57 #266
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_139915293
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 mei 2014 18:55 schreef theunderdog het volgende:

Religie is ontworpen door de mens, de mens is verantwoordelijk niet meer niet minder.
Hoe kom je tot die conclusie?

Dat het allemaal menselijke hersenspinsels zijn, dat zal best. Maar als je het mij vraagt zijn die hersenspinsels allerminst ontworpen met het doel om in een bepaalde samenstelling een religie te vormen.

Er zijn er wel veel die dat hebben geprobeerd, maar het voorspellen van wat succes zal hebben is ongeveer net zo onmogelijk als het voorspellen van wat een meme zal gaan worden en wat niet.

Ik zou zeggen dat de ontwikkeling van en de veranderingen in religie tot stand komen in een proces dat zeer vergelijkbaar is met biologische evolutie. Het is grotendeels een ongestuurd proces.
  dinsdag 13 mei 2014 @ 19:10:22 #267
342435 Life2.0
#deadprez4mod
pi_139915371
tuurlijk wel, is een soort infecterende dicatuur
pi_139915394
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 mei 2014 19:08 schreef Molurus het volgende:

[..]

Hoe kom je tot die conclusie?

Dat het allemaal menselijke hersenspinsels zijn, dat zal best. Maar als je het mij vraagt zijn die hersenspinsels allerminst ontworpen met het doel om in een bepaalde samenstelling een religie te vormen.

Er zijn er wel veel die dat hebben geprobeerd, maar het voorspellen van wat succes zal hebben is ongeveer net zo onmogelijk als het voorspellen van wat een meme zal gaan worden en wat niet.

Ik zou zeggen dat de ontwikkeling van en de veranderingen in religie tot stand komen in een proces dat zeer vergelijkbaar is met biologische evolutie. Het is grotendeels een ongestuurd proces.
Religie bestaat voornamelijk uit een boek en interpretaties.

Dat heeft echt niets met een ongestuurd proces te maken. Het is juist zo gestuurd als maar kan, erg dogmatisch ook.
pi_139915398
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 mei 2014 16:44 schreef erodome het volgende:

[..]

De geschiedenis van de mens is er 1 van eeuwenlange vervolging, marteling en dood, waarom zou het christendom anders zijn, zijn dat ineens geen mensen?
Nee, dat maakt het christendom een bron van ellende.
pi_139915782
quote:

[..]

Damn. Zelfs 'geavanceerd' trollt minder doorzichtig.
pi_139915832
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 mei 2014 19:17 schreef Jigzoz het volgende:

[..]

Damn. Zelfs 'geavanceerd' trollt minder doorzichtig.
Och och, iedereen die niet je mening deelt is een troll...
pi_139916006
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 mei 2014 19:18 schreef theunderdog het volgende:

[..]

Och och, iedereen die niet je mening deelt is een troll...
Nee, vrijwel nooit zelfs. Jij bent dat wel. Als dat niet het geval was, dan zou je op een heel andere manier dit topic binnengekomen zijn.
  dinsdag 13 mei 2014 @ 19:22:46 #273
224960 highender
Travellin' Light
pi_139916065
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 mei 2014 18:55 schreef theunderdog het volgende:
Vertel eens, hoe kan een religie voor iets verantwoordelijk zijn?

Als je het zo wil stellen is dat wat mij betreft prima, is niet echt relevant. Maar maak er dan wel de religieuze mens van, die heeft het immers verzonnen, houdt het in stand en verspreid het.
pi_139916075
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 mei 2014 19:21 schreef Jigzoz het volgende:

[..]

Nee, vrijwel nooit zelfs. Jij bent dat wel. Als dat niet het geval was, dan zou je op een heel andere manier dit topic binnengekomen zijn.
Voor wie probeer je je nu te bewijzen dan?

Ik ben geen troll, geloof je dit niet , reageer dan niet meer op mij.
pi_139916114
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 mei 2014 19:22 schreef highender het volgende:

[..]

Als je het zo wil stellen is dat wat mij betreft prima, is niet echt relevant. Maar maak er dan wel de religieuze mens van, die heeft het immers verzonnen, houdt het in stand en verspreid het.
Niet alle religieuze mensen doen dat, voor veel is het ook slechts een individuele aangelegenheid.
  dinsdag 13 mei 2014 @ 19:25:45 #276
224960 highender
Travellin' Light
pi_139916206
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 mei 2014 19:23 schreef theunderdog het volgende:
Niet alle religieuze mensen doen dat, voor veel is het ook slechts een individuele aangelegenheid.
De haat ontstaat ook enkel richting diegene die het niet als individuele maar als publieke aangelegenheid beschouwen...
pi_139916246
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 mei 2014 19:22 schreef theunderdog het volgende:

[..]

Voor wie probeer je je nu te bewijzen dan?
Kijk, nog zo'n trollopmerking.
quote:
Ik ben geen troll, geloof je dit niet , reageer dan niet meer op mij.
Als je niet wil dat er mensen op je reageren, wat doe je dan op een forum?
pi_139916298
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 mei 2014 19:25 schreef highender het volgende:

[..]

De haat ontstaat ook enkel richting diegene die het niet als individuele maar publieke aangelegenheid beschouwen...
Voor veel mensen niet hoor. Zo zijn er genoeg mensen die islamofoob zijn omdat de Golf Arabieren in Saoedi Arabië gemeen zijn.

Zo is volgens relatief veel mensen ook elke moslim een toekomstige terrorist. Generaliseren is cool ofzo.
pi_139916323
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 mei 2014 19:26 schreef Jigzoz het volgende:

[..]

Kijk, nog zo'n trollopmerking.

[..]

Als je niet wil dat er mensen op je reageren, wat doe je dan op een forum?
Ik moet er toch geen tekening bij maken?

Jij denkt dat ik troll, waarom dan nog op mij reageren?
pi_139916482
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 mei 2014 17:16 schreef erodome het volgende:

[..]

Het gaat erom dat er geen connectie was met die religie, dat is zelfstandig en vrij tegen de stroom in van mijn omgeving een bepaald wereldbeeld had, een geloofsgevoel.
Natuurlijk kan je niet stellen dat dat allemaal 1 op 1 overeenkwam met die religie, dat is een groeiend iets wat over vele jaren is ontwikkeld en waar wel degelijk een interactie bij komt kijken.

Maar als (klein) kind ontwikkelde ik zelfstandig een geloofsgevoel die een zoektocht heeft veroorzaakt die duurde tot ik jong volwassen was, waarbij ik pas in mijn late tienerjaren met deze religie in aanraking kwam en een feest van herkenning had.
Ik herken dat wel. Het is een beetje vergelijkbaar met muziek of politieke voorkeur denk ik. Je ontdekt iets wat aansluit bij wat je zoekt, je verdiept je er eens in en dat versterkt die interesse. Maar waar muziek en een politieke voorkeur niet je volledige levensbeschouwing kunnen bepalen, kan een religie dat wel.
  dinsdag 13 mei 2014 @ 20:00:00 #281
37769 erodome
Zweefteef
pi_139917695
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 mei 2014 17:29 schreef Life2.0 het volgende:

[..]

ja omdat jij steeds dingen compleet onrealistisch verwoord

dus ipv dat ik atheisme uit heb gevonden of zelfstandig een geloofsgevoel voor atheisme ontwikkelde, WAS IK GEWOON NIET RELIGIEUS :{ :O
Ik weet echt niet wat jij leest, maar het is niet wat ik schrijf.

Ik neem aan dat jij niet geindoctrineerd bent door je ouders in atheisme, dus dat je zelfsandig tot dat atheisme bent gekomen. De hang naar kennis zit daar onder naar mijn mening, die aanleg die in de mens zit is bij jou tot dat gekomen(en natuurlijk nog vele andere zaken).

Ik snap niet waarom je zo stuitert over die aanleg die in mensen zit, voor zowel geloof als die hang naar kennis. Aanleg is wat anders als dat het zeker is dat iets zo gaat gebeuren, een aanleg voor kanker betekend niet dat je ook echt kanker gaat krijgen, een aanleg voor pianospelen maakt je geen concertpianist.

Het is gewoon best wel duidelijk dat er in mensen een aanleg voor geloof zit. Religie is een uiting van geloof, persoonlijk geloof-->groepsvorming--->sociale regels--->religie.
  dinsdag 13 mei 2014 @ 20:02:34 #282
37769 erodome
Zweefteef
pi_139917832
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 mei 2014 19:10 schreef Jigzoz het volgende:

[..]

Dat maakt de mens een bron van ellende.

Religie volgt de mens, niet andersom.
pi_139917866
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 mei 2014 20:02 schreef erodome het volgende:

[..]

Dat maakt de mens een bron van ellende.

Religie volgt de mens, niet andersom.
Guns don't kill people...
  dinsdag 13 mei 2014 @ 20:04:17 #284
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_139917919
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 mei 2014 20:00 schreef erodome het volgende:

Ik neem aan dat jij niet geindoctrineerd bent door je ouders in atheisme, dus dat je zelfsandig tot dat atheisme bent gekomen.
Dit blijf ik toch vreemd vinden hoor. Wat stel je je daar nu eigenlijk bij voor? "Tot atheïsme komen"?

Ik ben inderdaad niet door mijn ouders geïndoctrineerd in atheïsme, maar ik kan ook niet zeggen dat ik "tot atheïsme ben gekomen". Ik ben gewoon nooit gelovig geweest. Meer dan dat is het niet.
  dinsdag 13 mei 2014 @ 20:05:46 #285
37769 erodome
Zweefteef
pi_139917992
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 mei 2014 19:32 schreef Jigzoz het volgende:

[..]

Ik herken dat wel. Het is een beetje vergelijkbaar met muziek of politieke voorkeur denk ik. Je ontdekt iets wat aansluit bij wat je zoekt, je verdiept je er eens in en dat versterkt die interesse. Maar waar muziek en een politieke voorkeur niet je volledige levensbeschouwing kunnen bepalen, kan een religie dat wel.
Nou, een politieke voorkeur kan wel degelijk je volledige levensbeschouwing bepalen. Of misschien beter gezegd, er is een levensbeschouwing en daar wordt een politieke voorkeur bij gezocht, of religie of wat dan ook.
pi_139918030
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 mei 2014 20:04 schreef Molurus het volgende:

[..]

Dit blijf ik toch vreemd vinden hoor. Wat stel je je daar nu eigenlijk bij voor? "Tot atheïsme komen"?

Ik ben inderdaad niet door mijn ouders geïndoctrineerd in atheïsme, maar ik kan ook niet zeggen dat ik "tot atheïsme ben gekomen". Ik ben gewoon nooit gelovig geweest. Meer dan dat is het niet.
Om even atheïsme iets duidelijker te definiëren: is een baksteen atheïstisch?
  dinsdag 13 mei 2014 @ 20:07:18 #287
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_139918062
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 mei 2014 20:06 schreef Jigzoz het volgende:

[..]

Om even atheïsme iets duidelijker te definiëren: is een baksteen atheïstisch?
Een baksteen gelooft niet in goden, dus ik zou zeggen: ja. :)
pi_139918071
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 mei 2014 20:05 schreef erodome het volgende:

[..]

Nou, een politieke voorkeur kan wel degelijk je volledige levensbeschouwing bepalen. Of misschien beter gezegd, er is een levensbeschouwing en daar wordt een politieke voorkeur bij gezocht, of religie of wat dan ook.
Ja? Een politieke voorkeur die bepaalt hoe je naar seksualiteit kijkt? Of naar liefde?
  dinsdag 13 mei 2014 @ 20:09:22 #289
37769 erodome
Zweefteef
pi_139918172
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 mei 2014 20:04 schreef Molurus het volgende:

[..]

Het is wat apart gezegd, beetje ongelukkig.

Maar je gaat van een (klein) kind met een groot vermogen tot geloven inde breedste zin van het woord naar iemand die in niets tussen hemel en aarde geloofd. Ergens onderweg veranderd er dus iets. Zo ook met degene die wel gaan geloven, ergens tussen dat kleine kind en het individu met een vastomlijnd geloof veranderd er iets, het groeit uit, het vormt zich.

Bij jou en life ging die vorming naar niet geloven wat je een atheist maakt.
  dinsdag 13 mei 2014 @ 20:10:47 #290
37769 erodome
Zweefteef
pi_139918233
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 mei 2014 20:07 schreef Jigzoz het volgende:

[..]

Ja? Een politieke voorkeur die bepaalt hoe je naar seksualiteit kijkt? Of naar liefde?
Kan.... Maar het is ook niet zo dat elke religie dat "bepaald" voor je, er zijn er aardig wat die zich helemaal niet met die zaken bemoeien.
pi_139918305
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 mei 2014 20:10 schreef erodome het volgende:

[..]

Kan.... Maar het is ook niet zo dat elke religie dat "bepaald" voor je, er zijn er aardig wat die zich helemaal niet met die zaken bemoeien.
Ik bedoel hier christendom/islam/jodendom.
  dinsdag 13 mei 2014 @ 20:13:34 #292
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_139918344
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 mei 2014 20:09 schreef erodome het volgende:

Waar ik een beetje een probleem mee heb is het idee dat ik pas een atheïst zou zijn als die vorming heeft plaatsgehad. Was ik daarvoor niet net zo ongelovig?
  dinsdag 13 mei 2014 @ 20:15:57 #293
37769 erodome
Zweefteef
pi_139918444
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 mei 2014 20:12 schreef Jigzoz het volgende:

[..]

Ik bedoel hier christendom/islam/jodendom.
Dat is een belachelijk beperkt beeld als we het over religie hebben. Maar goed, hier loop je keer op keer tegenaan in dit soort discussie's, het gaat bijna nooit over religie in het algemeen, maar over het abrahamisme.
Het gaat nooit over animisme, paganisme, boeddhisme, hindoeisme en al die andere religie's die er zijn. Dat terwijl die samen toch echt een heel fiks deel van de religie's op aarde vormen.

Hoe kan je eerlijk over religie spreken als het maar over dat ene drieluik gaat?
pi_139918526
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 mei 2014 20:15 schreef erodome het volgende:

[..]

Dat is een belachelijk beperkt beeld als we het over religie hebben. Maar goed, hier loop je keer op keer tegenaan in dit soort discussie's, het gaat bijna nooit over religie in het algemeen, maar over het abrahamisme.
Het gaat nooit over animisme, paganisme, boeddhisme, hindoeisme en al die andere religie's die er zijn. Dat terwijl die samen toch echt een heel fiks deel van de religie's op aarde vormen.

Hoe kan je eerlijk over religie spreken als het maar over dat ene drieluik gaat?
Ja hohoho! Dat zijn wel de religies waar ons deel van de wereld nu eenmaal het meeste mee te maken heeft. Ik heb helemaal niets tegen heidenen, heksen, satanisten, of noem maar op.
  dinsdag 13 mei 2014 @ 20:17:49 #295
37769 erodome
Zweefteef
pi_139918528
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 mei 2014 20:13 schreef Molurus het volgende:

[..]

Waar ik een beetje een probleem mee heb is het idee dat ik pas een atheïst zou zijn als die vorming heeft plaatsgehad. Was ik daarvoor niet net zo ongelovig?
Ik denk van niet, ik denk dat jij ook een kind was met een hele wereld naast de realiteit. Maar dat is voor mij het verschil tussen geloven en religie.
De aanleg tot geloven is bij jou niet doorgevormt, is op de achtergrond geraakt, wordt niet gebruikt daarvoor.
  dinsdag 13 mei 2014 @ 20:19:04 #296
37769 erodome
Zweefteef
pi_139918594
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 mei 2014 20:17 schreef Jigzoz het volgende:

[..]

Ja hohoho! Dat zijn wel de religies waar ons deel van de wereld nu eenmaal het meeste mee te maken heeft. Ik heb helemaal niets tegen heidenen, heksen, satanisten, of noem maar op.
Maar ook dat is religie en ook daar zitten soms wel wat scherpe kantjes aan.
Religie is vele malen breder dan dat drieluik en al die andere religie's "lijden" wel onder het feit dat religie en abrahamisme gelijk gesteld wordt.
  dinsdag 13 mei 2014 @ 20:21:08 #297
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_139918684
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 mei 2014 20:17 schreef erodome het volgende:

[..]

Ik denk van niet, ik denk dat jij ook een kind was met een hele wereld naast de realiteit. Maar dat is voor mij het verschil tussen geloven en religie.
De aanleg tot geloven is bij jou niet doorgevormt, is op de achtergrond geraakt, wordt niet gebruikt daarvoor.
Natuurlijk heb ik als kind een periode doorgemaakt waarin ik moeite had om werkelijkheid en fantasie uit elkaar te houden, kinderen hebben dat tot een jaar of 5-6. En ook daarna zal ik vast hier en daar wel bepaalde geloofsovertuigingen hebben gehad.

Maar een geloof in goden... nee, ik geloof echt niet dat ik dat ooit heb gehad. Dat laatste is niet alleen niet doorgevormd, het is er nooit geweest.
  dinsdag 13 mei 2014 @ 20:23:51 #298
342435 Life2.0
#deadprez4mod
pi_139918773
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 mei 2014 20:00 schreef erodome het volgende:

[..]

Ik weet echt niet wat jij leest, maar het is niet wat ik schrijf.

Ik neem aan dat jij niet geindoctrineerd bent door je ouders in atheisme, dus dat je zelfsandig tot dat atheisme bent gekomen. De hang naar kennis zit daar onder naar mijn mening, die aanleg die in de mens zit is bij jou tot dat gekomen(en natuurlijk nog vele andere zaken).

Ik snap niet waarom je zo stuitert over die aanleg die in mensen zit, voor zowel geloof als die hang naar kennis. Aanleg is wat anders als dat het zeker is dat iets zo gaat gebeuren, een aanleg voor kanker betekend niet dat je ook echt kanker gaat krijgen, een aanleg voor pianospelen maakt je geen concertpianist.

Het is gewoon best wel duidelijk dat er in mensen een aanleg voor geloof zit. Religie is een uiting van geloof, persoonlijk geloof-->groepsvorming--->sociale regels--->religie.
nee :{

net zoals een kind niet in zijn eentje een dictatuur begint :{

mensen kunnen nadenken, nouja 'de meeste hebben daar aanleg voor' _O-
pi_139918859
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 mei 2014 20:19 schreef erodome het volgende:

[..]

Maar ook dat is religie en ook daar zitten soms wel wat scherpe kantjes aan.
Religie is vele malen breder dan dat drieluik en al die andere religie's "lijden" wel onder het feit dat religie en abrahamisme gelijk gesteld wordt.
Is ook zo en dat deugt eigenlijk niet. Daar heb je gewoon groot gelijk in. Mijn afkeer jegens die religies is eigenlijk pas zo breed geworden toen ik begon te beseffen hoezeer ze de mens verkracht hebben. In eigenwaarde, in trots, in beleving, in seksualiteit, in zelfstandigheid, in levensgenot, in liefde, noem maar op. Echt alles hebben ze gemanipuleerd tot wat nu de norm is.
pi_139919025
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 mei 2014 19:10 schreef Jigzoz het volgende:

[..]

Ik zie het christendom eerder als een middel voor ellende. Je kunt je dan ook afvragen wat er eerder was, de intolerante mensen of de intolerante religies.
ROBODEMONS..................|:(
  dinsdag 13 mei 2014 @ 20:30:57 #301
342435 Life2.0
#deadprez4mod
pi_139919081
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 mei 2014 20:09 schreef erodome het volgende:

[..]

Het is wat apart gezegd, beetje ongelukkig.

Maar je gaat van een (klein) kind met een groot vermogen tot geloven inde breedste zin van het woord naar iemand die in niets tussen hemel en aarde geloofd. Ergens onderweg veranderd er dus iets. Zo ook met degene die wel gaan geloven, ergens tussen dat kleine kind en het individu met een vastomlijnd geloof veranderd er iets, het groeit uit, het vormt zich.

Neen

je blijft maar hameren op hoe ieder kind zo doet en denkt en ieder kind door narnia kruipt en laten opgroeid en meeste achter zich laat
quote:
Zo ook met degene die wel gaan geloven,
dus die zijn GAAN geloven dus de basispositie waarmee ieder mens wordt geboren waarbij goden niet bestaan, maakt plaats voor een mentaliteit waar die goden wel bestaan

nu komen we ergens

F&L / religie #2
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')