abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zondag 11 mei 2014 @ 19:47:51 #1
396386 sturmpie
for night & nature
pi_139837548
Haat jegens religie lijkt mij niet ongepast in deze tijd waarin mensen vooruit willen en er een mooie wereld van willen maken. Maar er gaat geen dag voorbij of er is wel weer ergens iets gebeurd mbt religie dat voor problemen zorgt. Gezeik over hoofddoekjes, geloofsmartelaars, infadels, moord en doodslag vanwege religie, het begint behoorlijk te irriteren en is mijns inziens een reden om ieder geloof wat betrekking heeft op joden, christenen of moslims te haten, gewoon daarom, omdat dergelijke geloven in een probleem. en van problemen willen we graag af. het is een beetje dom om dagelijks of wekelijks het probleem te gaan aanbidden.

religie-haat !
vrede, voedsel, vrijheid, veiligheid, vooruitgang
pi_139837622
Wat probeer je nou eigenlijk te zeggen?
  zondag 11 mei 2014 @ 20:28:42 #3
396386 sturmpie
for night & nature
pi_139839399
quote:
0s.gif Op zondag 11 mei 2014 19:49 schreef Jigzoz het volgende:
Wat probeer je nou eigenlijk te zeggen?
religie haat
pi_139839818
quote:
0s.gif Op zondag 11 mei 2014 20:28 schreef sturmpie het volgende:

[..]

religie haat
Ja, dat lijkt me duidelijk. Maar wat wil je daar voor de rest over zeggen? Of wat is de grote vraag?
  zondag 11 mei 2014 @ 20:37:30 #5
342435 Life2.0
#deadprez4mod
pi_139839884
haat religie
  zondag 11 mei 2014 @ 20:49:32 #6
402754 darkmond
-Ondertitel-
pi_139840571
quote:
3s.gif Op zondag 11 mei 2014 19:47 schreef sturmpie het volgende:
het begint behoorlijk te irriteren
Hier wilde ik eigenlijk al stoppen met lezen, maar oké. Religie bestaat al duizenden jaren en dan begint 't jou nu even te irriteren, dat is dus een goede reden tot religie haat.

Ik weet dat dit FOK! is, maar soms... :')
Poll: Ben ik een kwaliteits-user? Ja -- Soms -- Nee -- Ken ik jou...? ------- Tussenstand
pi_139843022
Is dit nu een topic voor of tegen religieuze vrijheid?
pi_139846418
Dus omdat, volgens jou, gelovigen van de Abrahamitische religies alleen maar haten zou jij als ongelovige ook maar moeten haten? Gaat de wereld daar beter van worden denk je?
  maandag 12 mei 2014 @ 00:31:19 #9
396386 sturmpie
for night & nature
pi_139854798
quote:
0s.gif Op zondag 11 mei 2014 21:29 schreef Ukeru het volgende:
Is dit nu een topic voor of tegen religieuze vrijheid?
eerder een topic voor het bestempelen van religie als "een probleem"
ik ben van mening dat religieuzen lijden aan een waanstoornis. en zo psychiatrisch patient zijn.
pi_139856989
quote:
0s.gif Op maandag 12 mei 2014 00:31 schreef sturmpie het volgende:

[..]

ik ben van mening dat religieuzen lijden aan een waanstoornis. en zo psychiatrisch patient zijn.
Dus eigenlijk haat je psychiatrische patiënten en niet zozeer gelovigen? Of haat je psychiatrische patiënten in het algemeen en gelovigen in het bijzonder? Ik blijf het een fascinerende gedachte vinden "gelovigen zorgen voor haat in de wereld, ik hou niet van haat dus ik haat religie"
pi_139858551
Je mag maar aan 1 paar tieten zitten van religieuzen voor de rest van je leven dus terechte haat.
NEE!
pi_139859777
quote:
0s.gif Op maandag 12 mei 2014 09:56 schreef HexHunter het volgende:
Je mag maar aan 1 paar tieten zitten van religieuzen voor de rest van je leven dus terechte haat.
dat lijkt me niet anders dan bij een getrouwde ongelovige man en vrouw.
ik weet niet of jij getrouwd bent, maar lijkt me toch niet wat als je vrouw ziet als jij aan de borsten van andere vrouwen gaat zitten.
I'm no longer a slave of fear.
I am a child of God
God is not dead.
pi_139859951
quote:
0s.gif Op maandag 12 mei 2014 10:51 schreef sjoemie1985 het volgende:

[..]

dat lijkt me niet anders dan bij een getrouwde ongelovige man en vrouw.
ik weet niet of jij getrouwd bent, maar lijkt me toch niet wat als je vrouw ziet als jij aan de borsten van andere vrouwen gaat zitten.
Dat moet iedereen maar met zijn eigen partner uitzoeken. Een groot probleem van veel religies is dat ze menen dat ze zich daarmee moeten bemoeien.
quote:
0s.gif Op maandag 12 mei 2014 07:49 schreef Calhoun84 het volgende:

[..]

Dus eigenlijk haat je psychiatrische patiënten en niet zozeer gelovigen? Of haat je psychiatrische patiënten in het algemeen en gelovigen in het bijzonder?
TS bedoelt waarschijnlijk dat hij een hekel heeft aan religie, maar niet aan gelovigen.
  maandag 12 mei 2014 @ 11:03:27 #14
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_139860035
quote:

Als dit werkelijk zo'n schadelijke stoornis is, hoe kan het dan dat 90% van de mensen gelovig is?

Zou zo'n kwalijke eigenschap niet door evolutie de kop ingedrukt moeten zijn?
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_139860435
quote:
0s.gif Op maandag 12 mei 2014 11:03 schreef Molurus het volgende:

[..]

Als dit werkelijk zo'n schadelijke stoornis is, hoe kan het dan dat 90% van de mensen gelovig is?

Zou zo'n kwalijke eigenschap niet door evolutie de kop ingedrukt moeten zijn?
misschien wegen de voordelen zwaarder dan de nadelen?
  maandag 12 mei 2014 @ 11:25:59 #16
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_139860694
quote:
1s.gif Op maandag 12 mei 2014 11:18 schreef Triggershot het volgende:

[..]

misschien wegen de voordelen zwaarder dan de nadelen?
Dat is zeker een mogelijkheid.

Wat ook een mogelijkheid is is dat religie optreedt als eigen entiteit die zelf onderhevig is aan de regels der evolutie. Dat zou betekenen dat religie een soort virus / parasiet is.

Een virus of parasiet kan schadelijk zijn voor de drager, maar zolang het geen bedreiging is voor het voortbestaan van zo'n virus / parasiet zelf kan het volgens 'de regels der evolutie' gewoon bestaan.
pi_139860896
Ik sta te boek als notoire religie-hater en extremistisch atheïst. In werkelijkheid valt dat mee. Wat ik vooral haat, is het gedrag van bepaalde gelovigen.

Dit plaatje, waarvan nogal wat varianten bestaan, vat mijn mening perfect samen:

Extremistisch hè? Nee, serieus: Religie is niks meer of minder dan een persoonlijke keuze. Prima, die keuze mag je maken; geloof maar lekker wat je wilt. Maar stop om het aan anderen op te leggen of om anderen te onderdrukken. Respecteer andermans rechten en keuzes.

Hoe moeilijk kan het zijn?
  maandag 12 mei 2014 @ 11:37:03 #18
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_139861077
quote:
7s.gif Op maandag 12 mei 2014 11:32 schreef Elfletterig het volgende:
Nee, serieus: Religie is niks meer of minder dan een persoonlijke keuze.
Een groot deel van wat je schrijft ben ik het wel mee eens. Maar deze uitspraak zet ik toch wel vraagtekens bij.

Zelf denk ik niet dat religie een keuze is zoals de keuze tussen een appelsap en een cola. Mensen zijn van nature extreem vatbaar voor religie en religieuze denkbeelden. Niet alleen in de vorm van erkende religies, maar vooral ook daarbuiten.

Of daar sprake is van 'kom, wat zal ik eens gaan doen? Weet je wat, ik word christen!' is wat mij betreft zeer twijfelachtig.
pi_139861117
Is atheisme niet ook n soort religie?
"ik geloof dat er geen god is."
Professioneel gifmenger.
  maandag 12 mei 2014 @ 11:40:31 #20
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_139861190
quote:
0s.gif Op maandag 12 mei 2014 11:38 schreef Buurpoes het volgende:
Is atheisme niet ook n soort religie?
"ik geloof dat er geen god is."
Een bekende misvatting.

Atheïsten verwerpen de godshypothese bij gebrek aan argumenten en bewijzen. Dat is niet hetzelfde als een positieve claim dat er geen goden bestaan.

In de praktijk zijn er vrijwel geen atheïsten die laatst genoemde claim werkelijk doen. Sterker nog: de meeste atheïsten zijn ook agnosten.

Atheïsme is net zo min een geloof als asmurfisme.
pi_139861250
quote:
0s.gif Op maandag 12 mei 2014 11:25 schreef Molurus het volgende:

[..]

Dat is zeker een mogelijkheid.

Wat ook een mogelijkheid is is dat religie optreedt als eigen entiteit die zelf onderhevig is aan de regels der evolutie. Dat zou betekenen dat religie een soort virus / parasiet is.

Een virus of parasiet kan schadelijk zijn voor de drager, maar zolang het geen bedreiging is voor het voortbestaan van zo'n virus / parasiet zelf kan het volgens 'de regels der evolutie' gewoon bestaan.
De tweede mogelijkheid die je benoemt lijkt mij da het per definite moet. Wanneer evolutie de mechaniek van de mens vormt lijkt het mij dan de religieuze, of beter gezegd spirutuele beleving inderdaad onderheving is aan evolutioanaire motoriek.
  maandag 12 mei 2014 @ 11:48:07 #22
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_139861421
quote:
0s.gif Op maandag 12 mei 2014 11:42 schreef Triggershot het volgende:

[..]

De tweede mogelijkheid die je benoemt lijkt mij da het per definite moet. Wanneer evolutie de mechaniek van de mens vormt lijkt het mij dan de religieuze, of beter gezegd spirutuele beleving inderdaad onderheving is aan evolutioanaire motoriek.
Absoluut. Er is onder de diverse levende religies duidelijk sprake van mutatie en selectie. Alleen die religies die erin slagen zich te nestelen in de hoofden van grote hoeveelheden mensen zullen voortbestaan.

De religies die dat niet of niet voldoende doen 'sterven uit'.
pi_139861515
quote:
0s.gif Op maandag 12 mei 2014 11:40 schreef Molurus het volgende:

[..]

Een bekende misvatting.

Atheïsten verwerpen de godshypothese bij gebrek aan argumenten en bewijzen. Dat is niet hetzelfde als een positieve claim dat er geen goden bestaan.

In de praktijk zijn er vrijwel geen atheïsten die laatst genoemde claim werkelijk doen. Sterker nog: de meeste atheïsten zijn ook agnosten.

Atheïsme is net zo min een geloof als asmurfisme.
Probeer ik n knuppel in een hoederhok te werpen, wordt het gelijk onderuit gehaald. -O-
Professioneel gifmenger.
  maandag 12 mei 2014 @ 11:52:51 #24
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_139861576
quote:
1s.gif Op maandag 12 mei 2014 11:50 schreef Buurpoes het volgende:

[..]

Probeer ik n knuppel in een hoederhok te werpen, wordt het gelijk onderuit gehaald. -O-
Sorry. :@

Dit is het soort discussie dat ik al duizenden keren heb gevoerd, ik vergeet wel eens dat dit soort argumenten niet voor iedereen gesneden koek zijn. ;)
pi_139861627
quote:
0s.gif Op maandag 12 mei 2014 11:37 schreef Molurus het volgende:

[..]

Een groot deel van wat je schrijft ben ik het wel mee eens. Maar deze uitspraak zet ik toch wel vraagtekens bij.

Zelf denk ik niet dat religie een keuze is zoals de keuze tussen een appelsap en een cola. Mensen zijn van nature extreem vatbaar voor religie en religieuze denkbeelden. Niet alleen in de vorm van erkende religies, maar vooral ook daarbuiten.

Of daar sprake is van 'kom, wat zal ik eens gaan doen? Weet je wat, ik word christen!' is wat mij betreft zeer twijfelachtig.
Mensen worden vaak religieus opgevoed, maar het staat je natuurlijk vrij om daar wél of niet wat mee te doen. Ik snap het paplepel-principe best, maar het blijft wat mij betreft gewoon een keuze. Religie is niet aangeboren.

Het is me trouwens ook niet zozeer te doen om de keuze voor een religie. Zoals gezegd: mensen doen maar wat ze niet kunnen laten. Het gaat veel meer om het gedrag dat eruit voortvloeit.
  maandag 12 mei 2014 @ 11:58:33 #26
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_139861742
quote:
0s.gif Op maandag 12 mei 2014 11:54 schreef Elfletterig het volgende:

[..]

Mensen worden vaak religieus opgevoed, maar het staat je natuurlijk vrij om daar wél of niet wat mee te doen. Ik snap het paplepel-principe best, maar het blijft wat mij betreft gewoon een keuze. Religie is niet aangeboren.
De onderstreepte stelling is voor mij niet evident waar. Als je een groepje mensen op een onbewoond eiland zet, geheel vrij van culturele en religieuze basis, dan zou het mij helemaal niet verbazen als ze binnen slechts enkele generaties een religie ontwikkelen.

Religie zit echt wel dieper dan wat er met de paplepel wordt ingegoten. Dat is wellicht bepalend voor welke specifieke religie mensen gaan aanhangen... maar de mens heeft onmiskenbaar een aangeboren talent voor religie.

quote:

Het is me trouwens ook niet zozeer te doen om de keuze voor een religie. Zoals gezegd: mensen doen maar wat ze niet kunnen laten. Het gaat veel meer om het gedrag dat eruit voortvloeit.
Of ze een geheel vrije keuze hebben in het gedrag dat daaruit voortvloeit ligt ook niet voor de hand. :) Zoals je zegt: "wat ze niet kunnen laten". Dat onvermogen is wellicht sterker dan je door hebt.
  maandag 12 mei 2014 @ 12:00:20 #27
37769 erodome
Zweefteef
pi_139861796
quote:

[..]

Religie is niet aangeboren, geloof, dat is een andere vraag. Ik denk dat daar een enorme aanleg voor is in de mens en dus wel degelijk een soort van aangeboren is.

Laten we het zo zeggen, een kind wordt ook niet atheistisch geboren. Het gemiddelde kind heeft een hele wereld naast de realiteit, dat hoort gewoon bij de ontwikkeling.
Om tot religie(geloofsvorming) of atheisme te komen zijn er andere invloeden nodig, kennis van buitenaf.
Als je altijd doet wat je altijd deed zul je altijd krijgen wat je altijd kreeg.
pi_139861974
quote:
0s.gif Op maandag 12 mei 2014 11:58 schreef Molurus het volgende:

[..]

De onderstreepte stelling is voor mij niet evident waar. Als je een groepje mensen op een onbewoond eiland zet, geheel vrij van culturele en religieuze basis, dan zou het mij helemaal niet verbazen als ze binnen slechts enkele generaties een religie ontwikkelen.

Religie zit echt wel dieper dan wat er met de paplepel wordt ingegoten. Dat is wellicht bepalend voor welke specifieke religie mensen gaan aanhangen... maar de mens heeft onmiskenbaar een aangeboren talent voor religie.

[..]

Of ze een geheel vrije keuze hebben in het gedrag dat daaruit voortvloeit ligt ook niet voor de hand. :) Zoals je zegt: "wat ze niet kunnen laten". Dat onvermogen is wellicht sterker dan je door hebt.
Als het waar is wat jij zegt, zou er geen sprake zijn van ontkerkelijking. Wat je ziet, is dat religie steeds minder belangrijk wordt naarmate het mensen beter af gaat. Religie is vooral een houvast voor arme mensen die hopen op betere tijden. In welvarende landen zien we dat steeds minder mensen religieus zijn.

Maar zelfs al was religie onoverkomelijk, dan is dat nog altijd geen vrijbrief om die religie aan anderen op te dringen. Er zijn heel wat oorlogen uitgevochten (en gaande) tussen allerlei groeperingen die allemaal vinden dat hun religie de enig juiste is.
  maandag 12 mei 2014 @ 12:07:55 #29
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_139862017
quote:
0s.gif Op maandag 12 mei 2014 12:00 schreef erodome het volgende:

Laten we het zo zeggen, een kind wordt ook niet atheistisch geboren. Het gemiddelde kind heeft een hele wereld naast de realiteit, dat hoort gewoon bij de ontwikkeling.
Om tot religie(geloofsvorming) of atheisme te komen zijn er andere invloeden nodig, kennis van buitenaf.
Om even advocaat van de duivel te spelen... ik vraag me af of kennis van religie wel een vereiste is om atheïst te zijn.

Als er over, zeg, 200 jaar iemand een geloof in globglobs ontwikkelt... een bewust denkende energie die je aantreft in de kern van sterren, dan zou ik waarschijnlijk een aglobglobbist zijn. Maar zou ik *dan* meer een aglobglobbist zijn dan ik nu ben? Dat denk ik eerlijk gezegd niet.

En als het antwoord 'nee' is worden kinderen wel degelijk als atheïsten geboren.

[ Bericht 2% gewijzigd door Molurus op 12-05-2014 12:15:44 ]
  maandag 12 mei 2014 @ 12:10:44 #30
342435 Life2.0
#deadprez4mod
pi_139862109
quote:
0s.gif Op maandag 12 mei 2014 12:00 schreef erodome het volgende:

[..]

Religie is niet aangeboren, geloof, dat is een andere vraag. Ik denk dat daar een enorme aanleg voor is in de mens en dus wel degelijk een soort van aangeboren is.

hohohohohohooo

kinderen worden religieus geboren!?!?!
  maandag 12 mei 2014 @ 12:12:49 #31
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_139862155
quote:
0s.gif Op maandag 12 mei 2014 12:06 schreef Elfletterig het volgende:

[..]

Als het waar is wat jij zegt, zou er geen sprake zijn van ontkerkelijking. Wat je ziet, is dat religie steeds minder belangrijk wordt naarmate het mensen beter af gaat. Religie is vooral een houvast voor arme mensen die hopen op betere tijden. In welvarende landen zien we dat steeds minder mensen religieus zijn.
Er zitten meerdere dimensies aan dit verhaal.

Ten eerste is ontkerkelijking iets wat je alleen ziet in de westerse wereld. In de wereld als geheel zie je eerder een tegenovergestelde ontwikkeling: het percentage gelovigen in de wereld neemt toe. Dat komt vooral doordat die meerderheid niet alleen armer is, maar zich ook effectiever voortplant. Als we hier als evolutiebiologen naar kijken is dat objectief de betere strategie.

Ten tweede: het is zeker zo dat ontwikkeling en met name onderwijs mensen minder religieus maakt. Daar zit echter een probleem: zelfs onder de hoogst opgeleide en meest intelligente mensen in de westerse wereld is er nog steeds een bepaald percentage gelovigen. Wellicht minder irrationeel in hun opvattingen, maar nog steeds gelovig. De conclusie is dat ontwikkeling en onderwijs niet het hele verhaal *kunnen* zijn.

quote:

Maar zelfs al was religie onoverkomelijk, dan is dat nog altijd geen vrijbrief om die religie aan anderen op te dringen. Er zijn heel wat oorlogen uitgevochten (en gaande) tussen allerlei groeperingen die allemaal vinden dat hun religie de enig juiste is.
Dat geldt natuurlijk voor alle ideologieën, niet alleen religieuze ideologieën. ;)
  maandag 12 mei 2014 @ 12:15:13 #32
342435 Life2.0
#deadprez4mod
pi_139862227
quote:
Daar zit echter een probleem: zelfs onder de hoogst opgeleide en meest intelligente mensen in de westerse wereld is er nog steeds een bepaald percentage gelovigen. Wellicht minder irrationeel in hun opvattingen, maar nog steeds gelovig. De conclusie is dat ontwikkeling en onderwijs niet het hele verhaal *kunnen* zijn.
dat geeft enkel aan dat mensen graag tegen zichzelf liegen
  maandag 12 mei 2014 @ 12:19:43 #33
37769 erodome
Zweefteef
pi_139862353
quote:
0s.gif Op maandag 12 mei 2014 12:10 schreef Life2.0 het volgende:

[..]

hohohohohohooo

kinderen worden religieus geboren!?!?!
Nee, met een aanleg voor geloof. Dat kan zich doorontwikkelen naar religie, of atheisme, of persoonlijk geloof.
Als je altijd doet wat je altijd deed zul je altijd krijgen wat je altijd kreeg.
  maandag 12 mei 2014 @ 12:21:59 #34
342435 Life2.0
#deadprez4mod
pi_139862407
quote:
1s.gif Op maandag 12 mei 2014 12:19 schreef erodome het volgende:

[..]

Nee, met een aanleg voor geloof. Dat kan zich doorontwikkelen naar religie, of atheisme, of persoonlijk geloof.
aanleg voor geloof :?

je ouders op hun woord geloven omdat je 4 bent, bijvoorbeeld?

dus zonder een aanleg voor geloof, kun je nooit niet-geloven? :?
  maandag 12 mei 2014 @ 12:25:13 #35
37769 erodome
Zweefteef
pi_139862480
quote:
0s.gif Op maandag 12 mei 2014 12:07 schreef Molurus het volgende:

[..]

Om even advocaat van de duivel te spelen... ik vraag me af of kennis van religie wel een vereiste is om atheïst te zijn.

Als er over, zeg, 200 jaar iemand een geloof in globglobs ontwikkelt... een bewust denkende energie die je aantreft in de kern van sterren, dan zou ik waarschijnlijk een aglobglobbist zijn. Maar zou ik *dan* meer een aglobglobbist zijn dan ik nu ben? Dat denk ik eerlijk gezegd niet.

En als het antwoord 'nee' is worden kinderen wel degelijk als atheïsten geboren.
Ik weet niet of kennis van religie nodig is om atheïst te zijn. Ik bedoel meer dat je kennis nodig hebt om tot religie of atheïsme te komen.

En nee, ik denk niet dat kinderen als atheïst geboren worden, zoals al gezegd heeft het gemiddelde kind een hele wereld naast de realiteit. Het zijn de ouders(kennis) die daar mee beginnen te sturen. Het dit bestaat, dat is fantasie, of zo zit het echt, dat alles dan langs eerst de lat van de ouders en later de verdere omgeving. Het groeiende kind haalt daar info uit en vormt zich naar een religie toe of niet.
  maandag 12 mei 2014 @ 12:28:18 #36
37769 erodome
Zweefteef
pi_139862553
quote:
0s.gif Op maandag 12 mei 2014 12:21 schreef Life2.0 het volgende:

[..]

aanleg voor geloof :?

je ouders op hun woord geloven omdat je 4 bent, bijvoorbeeld?

dus zonder een aanleg voor geloof, kun je nooit niet-geloven? :?
Ja, aanleg voor geloof en nee dan heb ik het niet over je ouders op hun woord geloven.

Denkbeeldige vriendjes, monsters onder het bed, allerlei andere (zelfverzonnen en opgepikte) fantasie figuren en ga zo maar door. Het is doodnormaal onder kinderen.

Aanleg voor geloof dus.
  maandag 12 mei 2014 @ 12:28:42 #37
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_139862563
quote:
1s.gif Op maandag 12 mei 2014 12:25 schreef erodome het volgende:

[..]

Ik weet niet of kennis van religie nodig is om atheïst te zijn. Ik bedoel meer dat je kennis nodig hebt om tot religie of atheïsme te komen.
Je hoeft toch ook geen kennis te hebben van het bestaan van postzegels om "niet een postzegelverzamelaar" te zijn?

quote:
1s.gif Op maandag 12 mei 2014 12:25 schreef erodome het volgende:

En nee, ik denk niet dat kinderen als atheïst geboren worden, zoals al gezegd heeft het gemiddelde kind een hele wereld naast de realiteit. Het zijn de ouders(kennis) die daar mee beginnen te sturen. Het dit bestaat, dat is fantasie, of zo zit het echt, dat alles dan langs eerst de lat van de ouders en later de verdere omgeving. Het groeiende kind haalt daar info uit en vormt zich naar een religie toe of niet.
Voordat het dat heeft gedaan heeft het dat niet gedaan. :)
  maandag 12 mei 2014 @ 12:30:03 #38
342435 Life2.0
#deadprez4mod
pi_139862600
dat is geen biologische aanleg, dat is conformeren, dat is wat kinderen doen

er bestaan monsters onder je bed in verhalen en films, verzonnen dingen, superhelden, spoken etc etc allemaal uit hun omgeving, niet uit hun hoofd
  maandag 12 mei 2014 @ 12:31:12 #39
342435 Life2.0
#deadprez4mod
pi_139862622
verder is dat geen geloof, die kinderen WETEN dat er geen 5 meter grote aap met metalen klauwen onder hun bed leeft, alleen na het zien van een eng film "geloven" ze dat
  maandag 12 mei 2014 @ 12:31:27 #40
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_139862628
quote:
7s.gif Op maandag 12 mei 2014 12:30 schreef Life2.0 het volgende:

er bestaan monsters onder je bed in verhalen en films, verzonnen dingen, superhelden, spoken etc etc allemaal uit hun omgeving, niet uit hun hoofd
Onze aanleg voor religie heeft wel degelijk en zeer duidelijk wortels in de evolutie van de mens als sociale diersoort. Dat gaat veel verder dan wat er wordt meegegeven vanuit de omgeving.

In deze erg interessant:

maandag 12 mei 2014 @ 12:32:21 #41
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_139862647
quote:
0s.gif Op maandag 12 mei 2014 12:31 schreef Life2.0 het volgende:
verder is dat geen geloof, die kinderen WETEN dat er geen 5 meter grote aap met metalen klauwen onder hun bed leeft, alleen na het zien van een eng film "geloven" ze dat
Zo'n 60% van de jonge kinderen heeft denkbeeldige vriendjes, ook als ze niet door hun omgeving op het idee zijn gebracht.
  maandag 12 mei 2014 @ 12:33:19 #42
37769 erodome
Zweefteef
pi_139862676
quote:

[..]

Ontkerkelijking is wat anders dan minder geloof. Je ziet vooral een verschuiving van het instituut(religie) volgen naar persoonlijk geloof.

Ik vermoed dat als atheïsme niet actief gestimuleerd wordt het percentage atheïsten nooit ver boven de 15% gaat komen.
Ik durf wel bijna met zekerheid te zeggen dat religie van vorm zal blijven veranderen.
  maandag 12 mei 2014 @ 12:33:52 #43
342435 Life2.0
#deadprez4mod
pi_139862695
quote:
0s.gif Op maandag 12 mei 2014 12:28 schreef Molurus het volgende:

[..]

Je hoeft toch ook geen kennis te hebben van het bestaan van postzegels om "niet een postzegelverzamelaar" te zijn?

Dat.

het complete concept van 'god' was mij echt niet zo goed bekend als nu, toen ik 5 was, maar dat sinterklaas/kerstman/monster uit alien niet bestond wist ik, en god was voor mij precies hetzelfde, daar hoefte ik echt niet actief te bepalen; dat was logisch
  maandag 12 mei 2014 @ 12:34:37 #44
342435 Life2.0
#deadprez4mod
pi_139862715
quote:
1s.gif Op maandag 12 mei 2014 12:33 schreef erodome het volgende:

[..]

Ontkerkelijking is wat anders dan minder geloof. Je ziet vooral een verschuiving van het instituut(religie) volgen naar persoonlijk geloof.

Ik vermoed dat als atheïsme niet actief gestimuleerd wordt het percentage atheïsten nooit ver boven de 15% gaat komen.
Ik durf wel bijna met zekerheid te zeggen dat religie van vorm zal blijven veranderen.
hoe groot is het percentage -nietpostzegelverzamelaars- ook max 15?
  maandag 12 mei 2014 @ 12:36:15 #45
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_139862765
quote:
1s.gif Op maandag 12 mei 2014 12:33 schreef erodome het volgende:

[..]

Het hangt er nogal vanaf naar welk deel van de wereld je kijkt. Kijk je naar de wereld als geheel dan zal het niet snel boven de 15% komen, maar dan is er ook van die verschuiving geen sprake.

Maar plaatselijk komt het wel boven de 15% hoor. Zie ook dit plaatje:

(Dit gaat over atheïsten *en* agnosten. Maar zoals gezegd zijn de meeste atheïsten *ook* agnosten.)
  maandag 12 mei 2014 @ 12:36:35 #46
37769 erodome
Zweefteef
pi_139862780
quote:
0s.gif Op maandag 12 mei 2014 12:28 schreef Molurus het volgende:

[..]

[..]

Voordat het dat heeft gedaan heeft het dat niet gedaan. :)
Liefje dat zeg ik toch niet? Ik zeg dat er kennis nodig is.
Als niemand jou als kind op kennis had gewezen had je nu misschien nog geloofd in monsters onder je bed.
Het hoeft dus geen specifieke kennis van religie te zijn, maar wel kennis waardoor je verder kan vormen.

Net zoals de overstap van een persoonlijk geloof naar religie kennis nodig heeft(wat dan vaak om herkenning gaat).

Voor dat het dat heeft gedaan waar we van weten hebben we geen idee of het dat wel of niet heeft gedaan.
Zodra het een beetje kan communiceren blijkt het dat kinderen een hele wereld naast de realiteit hebben.

Ik zeg ook niet dat daarom geloof waar is, ik zeg alleen dat er een aanleg is ervoor.
  maandag 12 mei 2014 @ 12:40:46 #47
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_139862916
quote:
1s.gif Op maandag 12 mei 2014 12:36 schreef erodome het volgende:

[..]

Als niemand jou als kind op kennis had gewezen had je nu misschien nog geloofd in monsters onder je bed.
Het hoeft dus geen specifieke kennis van religie te zijn, maar wel kennis waardoor je verder kan vormen.
Dat wil toch niet zeggen dat ik ben geboren met een geloof in monsters onder mijn bed? En dan kun je wat mij betreft best stellen dat ik ben geboren als een amonsteronderbeddist. Dat ik ben geboren met een aanleg voor dat soort overtuigingen verandert daar niets aan. :)

quote:

Net zoals de overstap van een persoonlijk geloof naar religie kennis nodig heeft(wat dan vaak om herkenning gaat).
Een geloof aanvaarden vereist kennis van dat geloof, dat betwist ik ook niet. Atheïsme is echter geen geloof en vereist ook geen kennis van geloof. Het is niets meer dan "ik geloof niet in goden", analoog aan "ik ben geen postzegelverzamelaar".
  maandag 12 mei 2014 @ 12:40:50 #48
37769 erodome
Zweefteef
pi_139862918
quote:
7s.gif Op maandag 12 mei 2014 12:30 schreef Life2.0 het volgende:

Ik heb het niet over 'kennis' uit de omgeving, ik heb het over waar ze zelf mee komen, dat is vaak compleet zelfstandig.
  maandag 12 mei 2014 @ 12:41:42 #49
342435 Life2.0
#deadprez4mod
pi_139862945
quote:
1s.gif Op maandag 12 mei 2014 12:40 schreef erodome het volgende:

[..]

Ik heb het niet over 'kennis' uit de omgeving, ik heb het over waar ze zelf mee komen, dat is vaak compleet zelfstandig.
zonder externe invloed, hoe weet je zoiets? :o
  maandag 12 mei 2014 @ 12:43:32 #50
342435 Life2.0
#deadprez4mod
pi_139863004
quote:

[..]

Voor dat het dat heeft gedaan waar we van weten hebben we geen idee of het dat wel of niet heeft gedaan.
Zodra het een beetje kan communiceren blijkt het dat kinderen een hele wereld naast de realiteit hebben.

Ik zeg ook niet dat daarom geloof waar is, ik zeg alleen dat er een aanleg is ervoor.
schat, dan moet toch IEMAND hem vertellen DAT er monsters onder zijn bed zitten, want die zitten er toch niet, toen hij zijn lego pakte, werd hij toch niet meegesleurd? of toen hij zich verstopte voor mama, lag hij toch ook niet naar pennywise?
  maandag 12 mei 2014 @ 12:45:09 #51
37769 erodome
Zweefteef
pi_139863039
quote:
0s.gif Op maandag 12 mei 2014 12:36 schreef Molurus het volgende:

[..]

Het hangt er nogal vanaf naar welk deel van de wereld je kijkt. Kijk je naar de wereld als geheel dan zal het niet snel boven de 15% komen, maar dan is er ook van die verschuiving geen sprake.

[ afbeelding ]

(Dit gaat over atheïsten *en* agnosten. Maar zoals gezegd zijn de meeste atheïsten *ook* agnosten.)
Dit soort plaatjes geven geen eerlijk beeld. In veel landen staan mensen geregistreerd als gelovig terwijl ze dat niet zijn, of alleen om hun veiligheid belijden.
Verder zijn er in de vrijere landen weer mensen die niet bij een geloofsinstituut
ingeschreven staan die wel geloven, in een niet erkende religie, persoonlijke geloofsvorm of in iets dat niet heel erg gedetailleerd is.
  maandag 12 mei 2014 @ 12:46:14 #52
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_139863073
quote:
0s.gif Op maandag 12 mei 2014 12:41 schreef Life2.0 het volgende:

[..]

Kinderen ontwikkelen geheel zelfstandig, zonder externe invloed, een keur aan irrationele overtuigingen. "Denkbeeldige vriendjes" had ik al genoemd. :)

Tot een jaar of 5-6 is het voor kinderen volslagen onmogelijk om fantasie en werkelijkheid uit elkaar te houden. En reken maar dat ze er levendig op los fantaseren. Deels gebaseerd op wat ze meekrijgen uit de omgeving, maar een groot deel ook geheel onafhankelijk daarvan.
  maandag 12 mei 2014 @ 12:47:02 #53
342435 Life2.0
#deadprez4mod
pi_139863095
als iemand het kind verteld dat er monsters onder het bed zitten, ben je monsteronderhetbed-atheist

als iemand je het verteld ben je nog steeds monstersonderhetedatheist maar een kind is een kind en moet vertrouwen op het oordeel van ouders om te overleven dus riskeert het niet om te doen alsof er geen monsters onder het bed zitten, maar echt overtuigd zijn ze niet; heeft ze nooit gezien

en doen heb je ouders die hun kind zo bang maken dat het uit pure angst en paniek de monsters inbeeld en zelfs na het kind zijn blijft geloven dat ze er echt zitten, dat is geen aanleg voor geloof, das is kindermishandeling door indoctrinatie
pi_139863139
quote:
0s.gif Op maandag 12 mei 2014 12:12 schreef Molurus het volgende:

[..]

Er zitten meerdere dimensies aan dit verhaal.

Ten eerste is ontkerkelijking iets wat je alleen ziet in de westerse wereld. In de wereld als geheel zie je eerder een tegenovergestelde ontwikkeling: het percentage gelovigen in de wereld neemt toe. Dat komt vooral doordat die meerderheid niet alleen armer is, maar zich ook effectiever voortplant. Als we hier als evolutiebiologen naar kijken is dat objectief de betere strategie.

Ten tweede: het is zeker zo dat ontwikkeling en met name onderwijs mensen minder religieus maakt. Daar zit echter een probleem: zelfs onder de hoogst opgeleide en meest intelligente mensen in de westerse wereld is er nog steeds een bepaald percentage gelovigen. Wellicht minder irrationeel in hun opvattingen, maar nog steeds gelovig. De conclusie is dat ontwikkeling en onderwijs niet het hele verhaal *kunnen* zijn.

[..]

Dat geldt natuurlijk voor alle ideologieën, niet alleen religieuze ideologieën. ;)
Je hebt wel een punt hoor, maar wat overeind blijft is dat je afstand van je religie kunt doen. Zaken als huidskleur, geslacht, afkomst / ras en seksuele geaardheid zijn bij geboorte bepaald; die kun je niet zomaar even veranderen. Religie wél. Als ik vandaag christen ben en vanaf morgen atheïst of moslim wil zijn, dan kan dat gewoon. En dat niet alleen: je bent ook nog zelf baas over de mate waarin je gelooft. Kijk maar naar de 648 varianten van het christendom; en ook de islam heeft er talloze. Het is net als een ijssalon met te veel keuze qua smaakjes...

Wat dat laatste betreft: ja, natuurlijk Daar waar mensen hun ideologie aan anderen gaan opdringen, gaat het mis. Een devies waar ik wel wat mee heb, is: leven en laten leven.
  maandag 12 mei 2014 @ 12:49:43 #55
342435 Life2.0
#deadprez4mod
pi_139863161
quote:
0s.gif Op maandag 12 mei 2014 12:46 schreef Molurus het volgende:

[..]

Kinderen ontwikkelen geheel zelfstandig, zonder externe invloed, een keur aan irrationele overtuigingen. "Denkbeeldige vriendjes" had ik al genoemd. :)

Tot een jaar of 5-6 is het voor kinderen volslagen onmogelijk om fantasie en werkelijkheid uit elkaar te houden. En reken maar dat ze er levendig op los fantaseren. Deels gebaseerd op wat ze meekrijgen uit de omgeving, maar een groot deel ook geheel onafhankelijk daarvan.
maar vriendjes bestaan al en personificatie wordt (of dat nou aangeboren is of niet, ik neig van niet in de mate dat westere kinderen hebben) is gestimuleerd, constant.
  maandag 12 mei 2014 @ 12:51:19 #56
342435 Life2.0
#deadprez4mod
pi_139863196
enne, is china ed ook 'de westerse wereld' :D
pi_139863219
quote:
1s.gif Op maandag 12 mei 2014 12:28 schreef erodome het volgende:

[..]

Ja, aanleg voor geloof en nee dan heb ik het niet over je ouders op hun woord geloven.

Denkbeeldige vriendjes, monsters onder het bed, allerlei andere (zelfverzonnen en opgepikte) fantasie figuren en ga zo maar door. Het is doodnormaal onder kinderen.

Aanleg voor geloof dus.
Helemaal met je eens, erodome
Weg met de riooljournalistiek. Klik er niet op. Ze vergiftigen de maatschappij.
pi_139863247
quote:
0s.gif Op maandag 12 mei 2014 12:36 schreef Molurus het volgende:

[..]

[ afbeelding ]

Zweden. _O_
  maandag 12 mei 2014 @ 12:54:15 #59
37769 erodome
Zweefteef
pi_139863276
quote:
0s.gif Op maandag 12 mei 2014 12:40 schreef Molurus het volgende:

[..]

Dat wil toch niet zeggen dat ik ben geboren met een geloof in monsters onder mijn bed? En dan kun je wat mij betreft best stellen dat ik ben geboren als een amonsteronderbeddist. Dat ik ben geboren met een aanleg voor dat soort overtuigingen verandert daar niets aan. :)

[..]

Een geloof aanvaarden vereist kennis van dat geloof, dat betwist ik ook niet. Atheïsme is echter geen geloof en vereist ook geen kennis van geloof. Het is niets meer dan "ik geloof niet in goden", analoog aan "ik ben geen postzegelverzamelaar".
Ik denk dat je bent geboren zonder religie en zonder atheïsme, maar met een aanleg voor geloof naast een hang naar kennis.

Nogmaals, ik zeg nergens dat je kennis van religie moet hebben om tot atheïsme te komen, alhoewel het wel apart is iets te verwerpen zonder op zijn minst een vaag idee wat dat dan inhoud.
Ik zeg dat er kennis nodig is, bv kennis van de natuurwetten, of bv kennis dat mensen niet zo oud worden waardoor je anders naar sinterklaas gaat kijken, of kennis waardoor je wat beter na gaat denken over dat monster onder je bed en ga zo maar door.

Nogmaals, ik denk geboren met een aanleg voor geloof, die vast en zeker bij de een sterker is als bij de ander. Maar vorming en kennis zorgen voor de 'keuze' voor een religie of atheïsme.
  maandag 12 mei 2014 @ 12:54:50 #60
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_139863289
quote:
0s.gif Op maandag 12 mei 2014 12:53 schreef SharQueDo het volgende:

[..]

Zweden. _O_
Vietnam vond ik in dat plaatje een wel heel opvallende.
pi_139863340
quote:
0s.gif Op maandag 12 mei 2014 12:54 schreef Molurus het volgende:

[..]

Daar zal sinds de vietnamoorlog alle hoop wel vervlogen zijn in een mogelijke god. :P
  maandag 12 mei 2014 @ 12:56:50 #62
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_139863342
quote:
1s.gif Op maandag 12 mei 2014 12:54 schreef erodome het volgende:

[..]

Ik denk dat je bent geboren zonder religie en zonder atheïsme, maar met een aanleg voor geloof naast een hang naar kennis.
Het deel na de komma ben ik absoluut met je eens. Maar "geboren worden zonder atheïsme" klinkt voor mij net zo maf als "geboren worden als een niet-niet-postzegelverzamelaar". Het is gewoon een double negative. Waarom zou het iets anders zijn dan dat?
pi_139863343
quote:
0s.gif Op maandag 12 mei 2014 12:54 schreef Molurus het volgende:

[..]

In Vietnam zijn ze bijgelovig als wat, voorouders, geesten, de hele rimram..
Weg met de riooljournalistiek. Klik er niet op. Ze vergiftigen de maatschappij.
  maandag 12 mei 2014 @ 12:59:00 #64
37769 erodome
Zweefteef
pi_139863400
quote:
0s.gif Op maandag 12 mei 2014 12:41 schreef Life2.0 het volgende:

[..]

Lastig, maar soms is het wel duidelijk.

Ik heb echt atheïstisch ouders, toch 'sprak' ik met de wind als kleintje, in een eigen taal ook nog.
Mijn zoon schrok ons op op een nacht, compleet in paniek door wat hij 'wolkenmensen' noemde. Mijn broer en zus, mijn neefjes en nichtjes en alle kinderen die ik als UK heb gekend hebben dit soort dingen, vaak met verbaasde ouders die geen idee hebben hoe ze daarop komen.

Er is ook wel het een en ander aan onderzoek, zie bv dat stuk over denkbeeldige vriendjes dat geplaatst werd. Ze komen zelfstandig op dat soort zaken.
  maandag 12 mei 2014 @ 13:01:22 #65
37769 erodome
Zweefteef
pi_139863462
quote:
10s.gif Op maandag 12 mei 2014 12:43 schreef Life2.0 het volgende:

[..]

schat, dan moet toch IEMAND hem vertellen DAT er monsters onder zijn bed zitten, want die zitten er toch niet, toen hij zijn lego pakte, werd hij toch niet meegesleurd? of toen hij zich verstopte voor mama, lag hij toch ook niet naar pennywise?
Dat hoeft niemand te vertellen. De meeste ouders die met zo'n periode zitten moeten heel hard hun best doen het kind ervan te overtuigen dat er niet ineens een monster onder het bed zit.

Nu is dat maar een uit de lucht gegrepen vb, maar het is echt zo dat ze daar zelf mee komen en dat het vooral moeite kost ze daar af te krijgen.
  maandag 12 mei 2014 @ 13:03:02 #66
37769 erodome
Zweefteef
pi_139863496
quote:
0s.gif Op maandag 12 mei 2014 12:47 schreef Life2.0 het volgende:
als iemand het kind verteld dat er monsters onder het bed zitten, ben je monsteronderhetbed-atheist

als iemand je het verteld ben je nog steeds monstersonderhetedatheist maar een kind is een kind en moet vertrouwen op het oordeel van ouders om te overleven dus riskeert het niet om te doen alsof er geen monsters onder het bed zitten, maar echt overtuigd zijn ze niet; heeft ze nooit gezien

en doen heb je ouders die hun kind zo bang maken dat het uit pure angst en paniek de monsters inbeeld en zelfs na het kind zijn blijft geloven dat ze er echt zitten, dat is geen aanleg voor geloof, das is kindermishandeling door indoctrinatie
Hoe komen dan mensen tot geloof vanuit een niet gelovige achtergrond? Als het allemaal indoctrinatie is?
  maandag 12 mei 2014 @ 13:05:12 #67
342435 Life2.0
#deadprez4mod
pi_139863541
quote:
1s.gif Op maandag 12 mei 2014 12:59 schreef erodome het volgende:

[..]

Lastig, maar soms is het wel duidelijk.

Ik heb echt atheïstisch ouders, toch 'sprak' ik met de wind als kleintje, in een eigen taal ook nog.
Mijn zoon schrok ons op op een nacht, compleet in paniek door wat hij 'wolkenmensen' noemde. Mijn broer en zus, mijn neefjes en nichtjes en alle kinderen die ik als UK heb gekend hebben dit soort dingen, vaak met verbaasde ouders die geen idee hebben hoe ze daarop komen.

Er is ook wel het een en ander aan onderzoek, zie bv dat stuk over denkbeeldige vriendjes dat geplaatst werd. Ze komen zelfstandig op dat soort zaken.
hoe is zoiets duidelijk? zoals ik zei komt personificatie voor onder kinderen, en wordt dit door ouders en omgeving (vooral verhalen en tv) gestimuleerd

de kans dat jij als kind compleet af bent geschermd van alles dat leek op 'met de wind(ofwel iets anders niet menselijks) praten' is vrijwel onmogelijk of je meot als kind in een kelder zijn opgesloten

zoals ik letterlijk al zei; het combineren van twee "bestaande" concepten is voor een kind niet vreemd, vriendjes bestaan, onzichtbare dingen "bestaan" waarom bestaan onzichtbare vrienden niet?
  maandag 12 mei 2014 @ 13:05:37 #68
342435 Life2.0
#deadprez4mod
pi_139863555
quote:
1s.gif Op maandag 12 mei 2014 13:03 schreef erodome het volgende:

[..]

Hoe komen dan mensen tot geloof vanuit een niet gelovige achtergrond? Als het allemaal indoctrinatie is?
door in aanraking te komen met religie
  maandag 12 mei 2014 @ 13:07:02 #69
37769 erodome
Zweefteef
pi_139863593
quote:
0s.gif Op maandag 12 mei 2014 12:56 schreef Molurus het volgende:

[..]

Het deel na de komma ben ik absoluut met je eens. Maar "geboren worden zonder atheïsme" klinkt voor mij net zo maf als "geboren worden als een niet-niet-postzegelverzamelaar". Het is gewoon een double negative. Waarom zou het iets anders zijn dan dat?
Gewoon simpelweg omdat het een conclusie is. Net als de keuze voor een religie een keuze is.

De aanleg voor zowel religie als atheïsme is aanwezig, wat het gaat worden hangt af van meerdere factoren.
  maandag 12 mei 2014 @ 13:08:49 #70
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_139863644
quote:
1s.gif Op maandag 12 mei 2014 13:07 schreef erodome het volgende:

[..]

Gewoon simpelweg omdat het een conclusie is. Net als de keuze voor een religie een keuze is.
Welke conclusie is 'atheisme' dan? :)

'Atheïsme' in de breedste zin van het woord is als je het mij vraagt niets meer dan de afwezigheid van een geloof in goden. Dat is, ik had het eerder gezegd in dit topic, iets anders dan de conclusie dat er geen goden bestaan. De meeste atheïsten concluderen dat helemaal niet.
  maandag 12 mei 2014 @ 13:10:56 #71
342435 Life2.0
#deadprez4mod
pi_139863713
quote:
1s.gif Op maandag 12 mei 2014 13:07 schreef erodome het volgende:

[..]

De aanleg voor zowel religie als atheïsme is aanwezig, wat het gaat worden hangt af van meerdere factoren.
wat
  maandag 12 mei 2014 @ 13:12:28 #72
37769 erodome
Zweefteef
pi_139863769
quote:
7s.gif Op maandag 12 mei 2014 13:05 schreef Life2.0 het volgende:

[..]

door in aanraking te komen met religie
Waarom ben ik dan geen christen geworden? Want dat was logisch geweest als het gaat zoals jij zegt. Beter nog, aangezien mijn ouders tegen anti theïsme aanschurken zou ik dan atheïst moeten zijn.

Alhoewel ik al jong op zoek ging heb ik net zo vroeg het christendom afgeschreven. Pas in mijn late tienerjaren kwam ik met mijn huidige geloof in aanraking, wat een zeer fijn gevoel van herkenning was na een lange zoektocht.

Nee, wat jij zegt klopt niet. Het is een versimpeling van de werkelijkheid waardoor je geloof in een bepaald hoekje kan plaatsen.

Hoe het werkelijk zit weet ik ook niet, heb mijn ideeën erover, maar daar blijft het wel bij.
  maandag 12 mei 2014 @ 13:13:43 #73
342435 Life2.0
#deadprez4mod
pi_139863800
maar toen ik dus 8 was, met alle kennis die ik had over oude religies (ik las daar nogal wat over) kwam het nooit in mij op dat die goden echt bestonden; het zijn verhaaltjes dus ik was geen atheist want ik had niet actief gekozen om ze te verwerpen?
  maandag 12 mei 2014 @ 13:14:12 #74
37769 erodome
Zweefteef
pi_139863813
quote:
0s.gif Op maandag 12 mei 2014 13:08 schreef Molurus het volgende:

[..]

Welke conclusie is 'atheisme' dan? :)

'Atheïsme' in de breedste zin van het woord is als je het mij vraagt niets meer dan de afwezigheid van een geloof in goden. Dat is, ik had het eerder gezegd in dit topic, iets anders dan de conclusie dat er geen goden bestaan. De meeste atheïsten concluderen dat helemaal niet.
Ze concluderen dat het niet aannemelijk is, om dat te kunnen doen is er toch een proces van denken nodig, een conclusie...
  maandag 12 mei 2014 @ 13:14:36 #75
342435 Life2.0
#deadprez4mod
pi_139863828
quote:
1s.gif Op maandag 12 mei 2014 13:12 schreef erodome het volgende:

[..]

Waarom ben ik dan geen christen geworden? Want dat was logisch geweest als het gaat zoals jij zegt. Beter nog, aangezien mijn ouders tegen anti theïsme aanschurken zou ik dan atheïst moeten zijn.

Alhoewel ik al jong op zoek ging heb ik net zo vroeg het christendom afgeschreven. Pas in mijn late tienerjaren kwam ik met mijn huidige geloof in aanraking, wat een zeer fijn gevoel van herkenning was na een lange zoektocht.

Nee, wat jij zegt klopt niet. Het is een versimpeling van de werkelijkheid waardoor je geloof in een bepaald hoekje kan plaatsen.

Hoe het werkelijk zit weet ik ook niet, heb mijn ideeën erover, maar daar blijft het wel bij.
waarom ben jij geen seriemoordenaar, je hebt dat vast wel eens op tv gezien
  maandag 12 mei 2014 @ 13:15:04 #76
342435 Life2.0
#deadprez4mod
pi_139863836
waarom klopt wat ik zeg niet en wat jij zegt wel?
  maandag 12 mei 2014 @ 13:16:46 #77
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_139863897
quote:
1s.gif Op maandag 12 mei 2014 13:14 schreef erodome het volgende:

[..]

Ze concluderen dat het niet aannemelijk is, om dat te kunnen doen is er toch een proces van denken nodig, een conclusie...
Welnee, er is ook helemaal geen denkproces voor nodig om een 'aglobglobbist' te zijn. Geen geloof in globglobs hebben is voldoende, ook als je geen idee hebt wat globglobs zijn.

Alleen een geloof in X vereist een denkproces. "Geen geloof hebben in X" vereist geen enkel denkproces.
  maandag 12 mei 2014 @ 13:17:33 #78
37769 erodome
Zweefteef
pi_139863927
quote:
7s.gif Op maandag 12 mei 2014 13:13 schreef Life2.0 het volgende:
maar toen ik dus 8 was, met alle kennis die ik had over oude religies (ik las daar nogal wat over) kwam het nooit in mij op dat die goden echt bestonden; het zijn verhaaltjes dus ik was geen atheist want ik had niet actief gekozen om ze te verwerpen?
Toen je 8 was had je al aardig wat vorming gehad en heb je blijkbaar de conclusie gedaan dat het niet meer dan verhaaltjes waren.

Zo was ik toen ik 8 was al gelovig, ondanks de niet gelovige invloed om me heen was ik tot de conclusie gekomen dat het anders zat.

Voor beiden geld dat de vorming nog lang niet klaar was, maar dat we wel hadden nagedacht over ons wereldbeeld.
  maandag 12 mei 2014 @ 13:21:23 #79
37769 erodome
Zweefteef
pi_139864080
quote:
0s.gif Op maandag 12 mei 2014 13:14 schreef Life2.0 het volgende:

[..]

waarom ben jij geen seriemoordenaar, je hebt dat vast wel eens op tv gezien
Waarom vrrag je dit niet aan jezelf omdat je zegt dat je in aanraking moet komen met religie om te gaan geloven?
Zeker aangezien je woorden als indoctrinatie en kindermishandeling in de mond neemt.

Als dat zo was had ik toch nooit gelovig kunnen worden aangezien dat helemaal niet aan de orde was in een atheïstisch gezin.
En dan nog de vorm van religie in mijn verdere omgeving, als het om in aanraking met, indoctrinatie e.d. te maken heeft waarom dan een geloof dat alles behalve algemeen ius, waar ik niet mee in aanraking ben geweest bij die vorming als kind zijnde?
  maandag 12 mei 2014 @ 13:22:03 #80
342435 Life2.0
#deadprez4mod
pi_139864103
je draait het om: ik was een kind; er werden mij steeds verhaaltjes verteld (nouja ik las ze voornamelijk) ik wist wat verhaaltjes waren, welke eigenschappen ze hadden en dat ze niet reeel waren, alle griekse mythologie was exact hetzelfde, its in the fucking name; myth
ik had geen overtuiging nodig om NIET te geloven dat echt waren; ik had overtuiging nodig om te geloven dat ze WEL echt waren :D en het grappige was dat de abrahamistische religies gewoon slechte verhalen waren; boze goden die alles en iedereen maar dood maakten _O-

welk geloof had je toen je 8 was?
  maandag 12 mei 2014 @ 13:22:10 #81
37769 erodome
Zweefteef
pi_139864106
quote:
10s.gif Op maandag 12 mei 2014 13:15 schreef Life2.0 het volgende:
waarom klopt wat ik zeg niet en wat jij zegt wel?
Zeg ik dat dan?

Ik zeg alleen dat wat je zegt niet klopt, maar dat ik ook niets zeker weet.
  maandag 12 mei 2014 @ 13:23:52 #82
342435 Life2.0
#deadprez4mod
pi_139864164
quote:
1s.gif Op maandag 12 mei 2014 13:21 schreef erodome het volgende:

[..]

Waarom vrrag je dit niet aan jezelf omdat je zegt dat je in aanraking moet komen met religie om te gaan geloven?
Zeker aangezien je woorden als indoctrinatie en kindermishandeling in de mond neemt.

Als dat zo was had ik toch nooit gelovig kunnen worden aangezien dat helemaal niet aan de orde was in een atheïstisch gezin.
En dan nog de vorm van religie in mijn verdere omgeving, als het om in aanraking met, indoctrinatie e.d. te maken heeft waarom dan een geloof dat alles behalve algemeen ius, waar ik niet mee in aanraking ben geweest bij die vorming als kind zijnde?
omdat ik niet veronderstel dat je naar één aanraking het MOET geloven, ik stel echter dat ZONDER die aanraking jij niet op die gedachte komt

of denk jij dat men (de kinderen) stuk voor stuk allemaal zelfstandig gristendom uithebben gevonden, allemaal zelfstandig? DAT zou pas wat zijn
  maandag 12 mei 2014 @ 13:24:38 #83
342435 Life2.0
#deadprez4mod
pi_139864189
quote:
1s.gif Op maandag 12 mei 2014 13:22 schreef erodome het volgende:

[..]

Zeg ik dat dan?

Ik zeg alleen dat wat je zegt niet klopt, maar dat ik ook niets zeker weet.
hoe weet je dat dan, wat is jouw kennis/baseline om te bepalen dat, ondanks jouw gebrek aan kennis, mijn stelling fout zijn
  maandag 12 mei 2014 @ 13:25:33 #84
37769 erodome
Zweefteef
pi_139864223
quote:
0s.gif Op maandag 12 mei 2014 13:22 schreef Life2.0 het volgende:
je draait het om: ik was een kind; er werden mij steeds verhaaltjes verteld (nouja ik las ze voornamelijk) ik wist wat verhaaltjes waren, welke eigenschappen ze hadden en dat ze niet reeel waren, alle griekse mythologie was exact hetzelfde, its in the fucking name; myth
ik had geen overtuiging nodig om NIET te geloven dat echt waren; ik had overtuiging nodig om te geloven dat ze WEL echt waren :D en het grappige was dat de abrahamistische religies gewoon slechte verhalen waren; boze goden die alles en iedereen maar dood maakten _O-

welk geloof had je toen je 8 was?
Is dat echt zo? Waarom was het dan nodig dat men je uitgelegd had dat verhaaltjes niet reëel zijn?
Je wist wat verhaaltjes waren omdat je die kennis gekregen had, had niemand je die kennis gegeven, wie weet dan hoe het zich gevormt had. Dan had het maar zo ook net zo goed de andere kant op kunnen gaan.
  maandag 12 mei 2014 @ 13:26:36 #85
342435 Life2.0
#deadprez4mod
pi_139864254
wat?

dat was NIET nodig :{
pi_139864296
quote:

[..]

Folie á deux, heet dat. Een gedeelde psychotische stoornis.
  maandag 12 mei 2014 @ 13:28:18 #87
342435 Life2.0
#deadprez4mod
pi_139864312
toen ik nog jonger was kon mijn vader een huis optillen met zijn pink, dat zei hij

dus dat moest ik geloven toch? toch wist ik dat ouders ook graag verhaaltjes vertellen :Z
  maandag 12 mei 2014 @ 13:29:58 #88
37769 erodome
Zweefteef
pi_139864362
quote:
0s.gif Op maandag 12 mei 2014 13:23 schreef Life2.0 het volgende:

[..]

omdat ik niet veronderstel dat je naar één aanraking het MOET geloven, ik stel echter dat ZONDER die aanraking jij niet op die gedachte komt

of denk jij dat men (de kinderen) stuk voor stuk allemaal zelfstandig gristendom uithebben gevonden, allemaal zelfstandig? DAT zou pas wat zijn
Iemand heeft het uitgevonden, iemand is op dat idee gekomen.

Maar nogmaals, er was geen aanraking met dat geloof. Sterker nog, de verwijzingen naar dat geloof waren niet al te best en ver van wat het werkelijk is.
Ik heb niemand in mijn omgeving gehad die me vertelde dat geloof waar was, wel mensen die het tegengestelde deden.

En ik heb het over geloof, niet over religie, religie is een uiting van geloof, niet de basis.
  maandag 12 mei 2014 @ 13:30:31 #89
37769 erodome
Zweefteef
pi_139864381
quote:
0s.gif Op maandag 12 mei 2014 13:24 schreef Life2.0 het volgende:

[..]

hoe weet je dat dan, wat is jouw kennis/baseline om te bepalen dat, ondanks jouw gebrek aan kennis, mijn stelling fout zijn
Omdat ik het kan ontkrachten, wat ik dan ook doe.
  maandag 12 mei 2014 @ 13:31:52 #90
37769 erodome
Zweefteef
pi_139864435
quote:
0s.gif Op maandag 12 mei 2014 13:26 schreef Life2.0 het volgende:
wat?

dat was NIET nodig :{
Niet?

Dus toen je 2 was heeft je moeder nooit gezegd maak je geen zorgen, het is maar een verhaaltje?
Erg ongeloofwaardig.
  maandag 12 mei 2014 @ 13:32:37 #91
342435 Life2.0
#deadprez4mod
pi_139864465
quote:
1s.gif Op maandag 12 mei 2014 13:29 schreef erodome het volgende:

[..]

Iemand heeft het uitgevonden, iemand is op dat idee gekomen.

Maar nogmaals, er was geen aanraking met dat geloof. Sterker nog, de verwijzingen naar dat geloof waren niet al te best en ver van wat het werkelijk is.
Ik heb niemand in mijn omgeving gehad die me vertelde dat geloof waar was, wel mensen die het tegengestelde deden.

En ik heb het over geloof, niet over religie, religie is een uiting van geloof, niet de basis.
exact! iemand! één iemand, niet iedereen, niet elk kind voor zichzelf

zonder in aanraking te komen wordt je niet zelfstandig religieus (of je moet een tumor hebben ;( )

wat heb jij precies ontkracht?

welk geloof had jij dan?
  maandag 12 mei 2014 @ 13:33:38 #92
342435 Life2.0
#deadprez4mod
pi_139864494
quote:
1s.gif Op maandag 12 mei 2014 13:31 schreef erodome het volgende:

[..]

Niet?

Dus toen je 2 was heeft je moeder nooit gezegd maak je geen zorgen, het is maar een verhaaltje?
Erg ongeloofwaardig.
toen jij 2 was heeft jouw moeder jou de bijbel gelezen, dat is zo,ik zeg dat

erg volwassen
  maandag 12 mei 2014 @ 13:37:14 #93
37769 erodome
Zweefteef
pi_139864647
quote:
0s.gif Op maandag 12 mei 2014 13:32 schreef Life2.0 het volgende:

[..]

zonder in aanraking te komen wordt je niet zelfstandig religieus (of je moet een tumor hebben ;( )

wat heb jij precies ontkracht?

welk geloof had jij dan?
Ik durf te stellen dat heel veel kinderen zelfstandig een geloof zal vormen zonder invloed van buitenaf. Net zoals dat een groep religie zal vormen.
Men wordt wel zelfstandig gelovig en daaruit vloeit religie.

Ontkracht, bv dat kinderen wel degelijk zelfstandig aparte geloofd dingetjes ontwikkelen, ontkracht dat er altijd indoctrinatie nodig is om tot geloof te komen en ga zo maar door. Maar je kan ook teruglezen.

Ik ben een heks, heb altijd al in dat wereldbeeld geloofd, maar pas als jong volwassene heeft het een naam gekregen, heks volgens de west Europese traditie.
  maandag 12 mei 2014 @ 13:37:55 #94
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_139864671
quote:
0s.gif Op maandag 12 mei 2014 13:32 schreef Life2.0 het volgende:

[..]

Elk kind verzint voor zichzelf dat soort overtuigingen. Slechts een beperkt deel daarvan 'slaat aan' onder andere mensen.

Religieuze waanbeelden hebben een eigen 'fitheid'... ze ontstaan een keer, min of meer bij toeval, en worden vanaf dat moment steeds verder verfijnd. En met 'verfijnen' bedoel ik: dusdanig aangepast dat ze makkelijker worden opgenomen door andere mensen. Dat verfijnen is niet iets dat mensen bewust doen overigens, zo moet je het ook niet zien. Het is puur natuurlijke ongestuurde mutatie en selectie van waanbeelden.

Maar het beeld dat mensen niet gelovig zouden zijn als hen dat niet werd aangeleerd is regelrecht onjuist. Als je nu christendom en islam ineens op magische wijze uit de wereld zou kunnen verwijderen denk ik niet dat het aantal gelovigen daarmee substantieel afneemt. Het valt te verwachten dat men in no time een nieuwe religie ontwikkelt. Puur omdat het iets is waar mensen een sterke natuurlijke aanleg voor hebben.
  maandag 12 mei 2014 @ 13:41:09 #95
37769 erodome
Zweefteef
pi_139864791
quote:
13s.gif Op maandag 12 mei 2014 13:33 schreef Life2.0 het volgende:

[..]

toen jij 2 was heeft jouw moeder jou de bijbel gelezen, dat is zo,ik zeg dat

erg volwassen
Kom op life, beetje flauw dit.

Je hebt het zelf steeds over invloed van buitenaf en ju doet dat ineens niet meer mee?
Je vorming begon niet op je 8ste, toen was je al heel veel verteld.

Als iemand met redelijk wat verhaal vertel ervaring aan echte ukken kan ik je vertellen dat het zeer regelmatig voorkomt dat je even moet uitleggen dat verhaaltjes niet reëel zijn, sterker nog, soms heeft het wat overtuigingskracht nodig voordat zo'n UK dat wil geloven van je.
  maandag 12 mei 2014 @ 13:47:21 #96
342435 Life2.0
#deadprez4mod
pi_139864962
quote:
1s.gif Op maandag 12 mei 2014 13:41 schreef erodome het volgende:

[..]

Je hebt het zelf steeds over invloed van buitenaf en ju doet dat ineens niet meer mee?

Als iemand met redelijk wat verhaal vertel ervaring aan echte ukken kan ik je vertellen dat het zeer regelmatig voorkomt dat je even moet uitleggen dat verhaaltjes niet reëel zijn, sterker nog, soms heeft het wat overtuigingskracht nodig voordat zo'n UK dat wil geloven van je.
verzin jij normaal gesproken ook argumenten als iets je niet bevalt?
  maandag 12 mei 2014 @ 13:48:01 #97
342435 Life2.0
#deadprez4mod
pi_139864979
maar erodome is dus een heks, en heeft dat uitgevonden, de heksenjachten waren dus gewoon een hoax, want erodome heeft die 30 jaar geleden pas verzonnen :Y
  maandag 12 mei 2014 @ 13:49:12 #98
342435 Life2.0
#deadprez4mod
pi_139865019
quote:
1s.gif Op maandag 12 mei 2014 13:41 schreef erodome het volgende:

[..]

voordat ik kon lezen kon ik al fictie herkennen hoor :')

misschien ben ik gewoon speciaal :Z
  maandag 12 mei 2014 @ 13:49:49 #99
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_139865039
quote:
0s.gif Op maandag 12 mei 2014 13:48 schreef Life2.0 het volgende:
maar erodome is dus een heks, en heeft dat uitgevonden, de heksenjachten waren dus gewoon een hoax, want erodome heeft die 30 jaar geleden pas verzonnen :Y
Je zou dit kunnen uitleggen als 'convergente evolutie'. Dat twee religies op elkaar lijken betekent niet dat ze dezelfde oorsprong hebben. Op soortgelijke manier is de Afrikaanse wilde hond niet verwant aan honden. :P
  maandag 12 mei 2014 @ 13:50:59 #100
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_139865082
quote:
0s.gif Op maandag 12 mei 2014 13:49 schreef Life2.0 het volgende:

[..]

voordat ik kon lezen kon ik al fictie herkennen hoor :')

misschien ben ik gewoon speciaal :Z
Zullen we het inhoudelijk houden? ;)

Hoe geweldig jij bent en wat erodome wel of niet bevalt lijkt me niet zo heel boeiend.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')