abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zondag 11 mei 2014 @ 19:47:51 #1
396386 sturmpie
for night & nature
pi_139837548
Haat jegens religie lijkt mij niet ongepast in deze tijd waarin mensen vooruit willen en er een mooie wereld van willen maken. Maar er gaat geen dag voorbij of er is wel weer ergens iets gebeurd mbt religie dat voor problemen zorgt. Gezeik over hoofddoekjes, geloofsmartelaars, infadels, moord en doodslag vanwege religie, het begint behoorlijk te irriteren en is mijns inziens een reden om ieder geloof wat betrekking heeft op joden, christenen of moslims te haten, gewoon daarom, omdat dergelijke geloven in een probleem. en van problemen willen we graag af. het is een beetje dom om dagelijks of wekelijks het probleem te gaan aanbidden.

religie-haat !
vrede, voedsel, vrijheid, veiligheid, vooruitgang
pi_139837622
Wat probeer je nou eigenlijk te zeggen?
  zondag 11 mei 2014 @ 20:28:42 #3
396386 sturmpie
for night & nature
pi_139839399
quote:
0s.gif Op zondag 11 mei 2014 19:49 schreef Jigzoz het volgende:
Wat probeer je nou eigenlijk te zeggen?
religie haat
pi_139839818
quote:
0s.gif Op zondag 11 mei 2014 20:28 schreef sturmpie het volgende:

[..]

religie haat
Ja, dat lijkt me duidelijk. Maar wat wil je daar voor de rest over zeggen? Of wat is de grote vraag?
  zondag 11 mei 2014 @ 20:37:30 #5
342435 Life2.0
#deadprez4mod
pi_139839884
haat religie
  zondag 11 mei 2014 @ 20:49:32 #6
402754 darkmond
-Ondertitel-
pi_139840571
quote:
3s.gif Op zondag 11 mei 2014 19:47 schreef sturmpie het volgende:
het begint behoorlijk te irriteren
Hier wilde ik eigenlijk al stoppen met lezen, maar oké. Religie bestaat al duizenden jaren en dan begint 't jou nu even te irriteren, dat is dus een goede reden tot religie haat.

Ik weet dat dit FOK! is, maar soms... :')
Poll: Ben ik een kwaliteits-user? Ja -- Soms -- Nee -- Ken ik jou...? ------- Tussenstand
pi_139843022
Is dit nu een topic voor of tegen religieuze vrijheid?
pi_139846418
Dus omdat, volgens jou, gelovigen van de Abrahamitische religies alleen maar haten zou jij als ongelovige ook maar moeten haten? Gaat de wereld daar beter van worden denk je?
  maandag 12 mei 2014 @ 00:31:19 #9
396386 sturmpie
for night & nature
pi_139854798
quote:
0s.gif Op zondag 11 mei 2014 21:29 schreef Ukeru het volgende:
Is dit nu een topic voor of tegen religieuze vrijheid?
eerder een topic voor het bestempelen van religie als "een probleem"
ik ben van mening dat religieuzen lijden aan een waanstoornis. en zo psychiatrisch patient zijn.
pi_139856989
quote:
0s.gif Op maandag 12 mei 2014 00:31 schreef sturmpie het volgende:

[..]

ik ben van mening dat religieuzen lijden aan een waanstoornis. en zo psychiatrisch patient zijn.
Dus eigenlijk haat je psychiatrische patiënten en niet zozeer gelovigen? Of haat je psychiatrische patiënten in het algemeen en gelovigen in het bijzonder? Ik blijf het een fascinerende gedachte vinden "gelovigen zorgen voor haat in de wereld, ik hou niet van haat dus ik haat religie"
pi_139858551
Je mag maar aan 1 paar tieten zitten van religieuzen voor de rest van je leven dus terechte haat.
NEE!
pi_139859777
quote:
0s.gif Op maandag 12 mei 2014 09:56 schreef HexHunter het volgende:
Je mag maar aan 1 paar tieten zitten van religieuzen voor de rest van je leven dus terechte haat.
dat lijkt me niet anders dan bij een getrouwde ongelovige man en vrouw.
ik weet niet of jij getrouwd bent, maar lijkt me toch niet wat als je vrouw ziet als jij aan de borsten van andere vrouwen gaat zitten.
I'm no longer a slave of fear.
I am a child of God
God is not dead.
pi_139859951
quote:
0s.gif Op maandag 12 mei 2014 10:51 schreef sjoemie1985 het volgende:

[..]

dat lijkt me niet anders dan bij een getrouwde ongelovige man en vrouw.
ik weet niet of jij getrouwd bent, maar lijkt me toch niet wat als je vrouw ziet als jij aan de borsten van andere vrouwen gaat zitten.
Dat moet iedereen maar met zijn eigen partner uitzoeken. Een groot probleem van veel religies is dat ze menen dat ze zich daarmee moeten bemoeien.
quote:
0s.gif Op maandag 12 mei 2014 07:49 schreef Calhoun84 het volgende:

[..]

Dus eigenlijk haat je psychiatrische patiënten en niet zozeer gelovigen? Of haat je psychiatrische patiënten in het algemeen en gelovigen in het bijzonder?
TS bedoelt waarschijnlijk dat hij een hekel heeft aan religie, maar niet aan gelovigen.
  maandag 12 mei 2014 @ 11:03:27 #14
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_139860035
quote:
0s.gif Op maandag 12 mei 2014 00:31 schreef sturmpie het volgende:

Als dit werkelijk zo'n schadelijke stoornis is, hoe kan het dan dat 90% van de mensen gelovig is?

Zou zo'n kwalijke eigenschap niet door evolutie de kop ingedrukt moeten zijn?
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_139860435
quote:
0s.gif Op maandag 12 mei 2014 11:03 schreef Molurus het volgende:

[..]

Als dit werkelijk zo'n schadelijke stoornis is, hoe kan het dan dat 90% van de mensen gelovig is?

Zou zo'n kwalijke eigenschap niet door evolutie de kop ingedrukt moeten zijn?
misschien wegen de voordelen zwaarder dan de nadelen?
  maandag 12 mei 2014 @ 11:25:59 #16
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_139860694
quote:
1s.gif Op maandag 12 mei 2014 11:18 schreef Triggershot het volgende:

[..]

misschien wegen de voordelen zwaarder dan de nadelen?
Dat is zeker een mogelijkheid.

Wat ook een mogelijkheid is is dat religie optreedt als eigen entiteit die zelf onderhevig is aan de regels der evolutie. Dat zou betekenen dat religie een soort virus / parasiet is.

Een virus of parasiet kan schadelijk zijn voor de drager, maar zolang het geen bedreiging is voor het voortbestaan van zo'n virus / parasiet zelf kan het volgens 'de regels der evolutie' gewoon bestaan.
pi_139860896
Ik sta te boek als notoire religie-hater en extremistisch atheïst. In werkelijkheid valt dat mee. Wat ik vooral haat, is het gedrag van bepaalde gelovigen.

Dit plaatje, waarvan nogal wat varianten bestaan, vat mijn mening perfect samen:

Extremistisch hè? Nee, serieus: Religie is niks meer of minder dan een persoonlijke keuze. Prima, die keuze mag je maken; geloof maar lekker wat je wilt. Maar stop om het aan anderen op te leggen of om anderen te onderdrukken. Respecteer andermans rechten en keuzes.

Hoe moeilijk kan het zijn?
  maandag 12 mei 2014 @ 11:37:03 #18
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_139861077
quote:
7s.gif Op maandag 12 mei 2014 11:32 schreef Elfletterig het volgende:
Nee, serieus: Religie is niks meer of minder dan een persoonlijke keuze.
Een groot deel van wat je schrijft ben ik het wel mee eens. Maar deze uitspraak zet ik toch wel vraagtekens bij.

Zelf denk ik niet dat religie een keuze is zoals de keuze tussen een appelsap en een cola. Mensen zijn van nature extreem vatbaar voor religie en religieuze denkbeelden. Niet alleen in de vorm van erkende religies, maar vooral ook daarbuiten.

Of daar sprake is van 'kom, wat zal ik eens gaan doen? Weet je wat, ik word christen!' is wat mij betreft zeer twijfelachtig.
pi_139861117
Is atheisme niet ook n soort religie?
"ik geloof dat er geen god is."
Professioneel gifmenger.
  maandag 12 mei 2014 @ 11:40:31 #20
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_139861190
quote:
0s.gif Op maandag 12 mei 2014 11:38 schreef Buurpoes het volgende:
Is atheisme niet ook n soort religie?
"ik geloof dat er geen god is."
Een bekende misvatting.

Atheïsten verwerpen de godshypothese bij gebrek aan argumenten en bewijzen. Dat is niet hetzelfde als een positieve claim dat er geen goden bestaan.

In de praktijk zijn er vrijwel geen atheïsten die laatst genoemde claim werkelijk doen. Sterker nog: de meeste atheïsten zijn ook agnosten.

Atheïsme is net zo min een geloof als asmurfisme.
pi_139861250
quote:
0s.gif Op maandag 12 mei 2014 11:25 schreef Molurus het volgende:

[..]

Dat is zeker een mogelijkheid.

Wat ook een mogelijkheid is is dat religie optreedt als eigen entiteit die zelf onderhevig is aan de regels der evolutie. Dat zou betekenen dat religie een soort virus / parasiet is.

Een virus of parasiet kan schadelijk zijn voor de drager, maar zolang het geen bedreiging is voor het voortbestaan van zo'n virus / parasiet zelf kan het volgens 'de regels der evolutie' gewoon bestaan.
De tweede mogelijkheid die je benoemt lijkt mij da het per definite moet. Wanneer evolutie de mechaniek van de mens vormt lijkt het mij dan de religieuze, of beter gezegd spirutuele beleving inderdaad onderheving is aan evolutioanaire motoriek.
  maandag 12 mei 2014 @ 11:48:07 #22
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_139861421
quote:
0s.gif Op maandag 12 mei 2014 11:42 schreef Triggershot het volgende:

[..]

De tweede mogelijkheid die je benoemt lijkt mij da het per definite moet. Wanneer evolutie de mechaniek van de mens vormt lijkt het mij dan de religieuze, of beter gezegd spirutuele beleving inderdaad onderheving is aan evolutioanaire motoriek.
Absoluut. Er is onder de diverse levende religies duidelijk sprake van mutatie en selectie. Alleen die religies die erin slagen zich te nestelen in de hoofden van grote hoeveelheden mensen zullen voortbestaan.

De religies die dat niet of niet voldoende doen 'sterven uit'.
pi_139861515
quote:
0s.gif Op maandag 12 mei 2014 11:40 schreef Molurus het volgende:

[..]

Een bekende misvatting.

Atheïsten verwerpen de godshypothese bij gebrek aan argumenten en bewijzen. Dat is niet hetzelfde als een positieve claim dat er geen goden bestaan.

In de praktijk zijn er vrijwel geen atheïsten die laatst genoemde claim werkelijk doen. Sterker nog: de meeste atheïsten zijn ook agnosten.

Atheïsme is net zo min een geloof als asmurfisme.
Probeer ik n knuppel in een hoederhok te werpen, wordt het gelijk onderuit gehaald. -O-
Professioneel gifmenger.
  maandag 12 mei 2014 @ 11:52:51 #24
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_139861576
quote:
1s.gif Op maandag 12 mei 2014 11:50 schreef Buurpoes het volgende:

[..]

Probeer ik n knuppel in een hoederhok te werpen, wordt het gelijk onderuit gehaald. -O-
Sorry. :@

Dit is het soort discussie dat ik al duizenden keren heb gevoerd, ik vergeet wel eens dat dit soort argumenten niet voor iedereen gesneden koek zijn. ;)
pi_139861627
quote:
0s.gif Op maandag 12 mei 2014 11:37 schreef Molurus het volgende:

[..]

Een groot deel van wat je schrijft ben ik het wel mee eens. Maar deze uitspraak zet ik toch wel vraagtekens bij.

Zelf denk ik niet dat religie een keuze is zoals de keuze tussen een appelsap en een cola. Mensen zijn van nature extreem vatbaar voor religie en religieuze denkbeelden. Niet alleen in de vorm van erkende religies, maar vooral ook daarbuiten.

Of daar sprake is van 'kom, wat zal ik eens gaan doen? Weet je wat, ik word christen!' is wat mij betreft zeer twijfelachtig.
Mensen worden vaak religieus opgevoed, maar het staat je natuurlijk vrij om daar wél of niet wat mee te doen. Ik snap het paplepel-principe best, maar het blijft wat mij betreft gewoon een keuze. Religie is niet aangeboren.

Het is me trouwens ook niet zozeer te doen om de keuze voor een religie. Zoals gezegd: mensen doen maar wat ze niet kunnen laten. Het gaat veel meer om het gedrag dat eruit voortvloeit.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')