Ja, dat lijkt me duidelijk. Maar wat wil je daar voor de rest over zeggen? Of wat is de grote vraag?quote:
Hier wilde ik eigenlijk al stoppen met lezen, maar oké. Religie bestaat al duizenden jaren en dan begint 't jou nu even te irriteren, dat is dus een goede reden tot religie haat.quote:
eerder een topic voor het bestempelen van religie als "een probleem"quote:Op zondag 11 mei 2014 21:29 schreef Ukeru het volgende:
Is dit nu een topic voor of tegen religieuze vrijheid?
Dus eigenlijk haat je psychiatrische patiënten en niet zozeer gelovigen? Of haat je psychiatrische patiënten in het algemeen en gelovigen in het bijzonder? Ik blijf het een fascinerende gedachte vinden "gelovigen zorgen voor haat in de wereld, ik hou niet van haat dus ik haat religie"quote:Op maandag 12 mei 2014 00:31 schreef sturmpie het volgende:
[..]
eerder een topic voor het bestempelen van religie als "een probleem"
ik ben van mening dat religieuzen lijden aan een waanstoornis. en zo psychiatrisch patient zijn.
dat lijkt me niet anders dan bij een getrouwde ongelovige man en vrouw.quote:Op maandag 12 mei 2014 09:56 schreef HexHunter het volgende:
Je mag maar aan 1 paar tieten zitten van religieuzen voor de rest van je leven dus terechte haat.
Dat moet iedereen maar met zijn eigen partner uitzoeken. Een groot probleem van veel religies is dat ze menen dat ze zich daarmee moeten bemoeien.quote:Op maandag 12 mei 2014 10:51 schreef sjoemie1985 het volgende:
[..]
dat lijkt me niet anders dan bij een getrouwde ongelovige man en vrouw.
ik weet niet of jij getrouwd bent, maar lijkt me toch niet wat als je vrouw ziet als jij aan de borsten van andere vrouwen gaat zitten.
TS bedoelt waarschijnlijk dat hij een hekel heeft aan religie, maar niet aan gelovigen.quote:Op maandag 12 mei 2014 07:49 schreef Calhoun84 het volgende:
[..]
Dus eigenlijk haat je psychiatrische patiënten en niet zozeer gelovigen? Of haat je psychiatrische patiënten in het algemeen en gelovigen in het bijzonder?
Als dit werkelijk zo'n schadelijke stoornis is, hoe kan het dan dat 90% van de mensen gelovig is?quote:Op maandag 12 mei 2014 00:31 schreef sturmpie het volgende:
eerder een topic voor het bestempelen van religie als "een probleem"
ik ben van mening dat religieuzen lijden aan een waanstoornis. en zo psychiatrisch patient zijn.
misschien wegen de voordelen zwaarder dan de nadelen?quote:Op maandag 12 mei 2014 11:03 schreef Molurus het volgende:
[..]
Als dit werkelijk zo'n schadelijke stoornis is, hoe kan het dan dat 90% van de mensen gelovig is?
Zou zo'n kwalijke eigenschap niet door evolutie de kop ingedrukt moeten zijn?
Dat is zeker een mogelijkheid.quote:Op maandag 12 mei 2014 11:18 schreef Triggershot het volgende:
[..]
misschien wegen de voordelen zwaarder dan de nadelen?
Een groot deel van wat je schrijft ben ik het wel mee eens. Maar deze uitspraak zet ik toch wel vraagtekens bij.quote:Op maandag 12 mei 2014 11:32 schreef Elfletterig het volgende:
Nee, serieus: Religie is niks meer of minder dan een persoonlijke keuze.
Een bekende misvatting.quote:Op maandag 12 mei 2014 11:38 schreef Buurpoes het volgende:
Is atheisme niet ook n soort religie?
"ik geloof dat er geen god is."
De tweede mogelijkheid die je benoemt lijkt mij da het per definite moet. Wanneer evolutie de mechaniek van de mens vormt lijkt het mij dan de religieuze, of beter gezegd spirutuele beleving inderdaad onderheving is aan evolutioanaire motoriek.quote:Op maandag 12 mei 2014 11:25 schreef Molurus het volgende:
[..]
Dat is zeker een mogelijkheid.
Wat ook een mogelijkheid is is dat religie optreedt als eigen entiteit die zelf onderhevig is aan de regels der evolutie. Dat zou betekenen dat religie een soort virus / parasiet is.
Een virus of parasiet kan schadelijk zijn voor de drager, maar zolang het geen bedreiging is voor het voortbestaan van zo'n virus / parasiet zelf kan het volgens 'de regels der evolutie' gewoon bestaan.
Absoluut. Er is onder de diverse levende religies duidelijk sprake van mutatie en selectie. Alleen die religies die erin slagen zich te nestelen in de hoofden van grote hoeveelheden mensen zullen voortbestaan.quote:Op maandag 12 mei 2014 11:42 schreef Triggershot het volgende:
[..]
De tweede mogelijkheid die je benoemt lijkt mij da het per definite moet. Wanneer evolutie de mechaniek van de mens vormt lijkt het mij dan de religieuze, of beter gezegd spirutuele beleving inderdaad onderheving is aan evolutioanaire motoriek.
Probeer ik n knuppel in een hoederhok te werpen, wordt het gelijk onderuit gehaald.quote:Op maandag 12 mei 2014 11:40 schreef Molurus het volgende:
[..]
Een bekende misvatting.
Atheïsten verwerpen de godshypothese bij gebrek aan argumenten en bewijzen. Dat is niet hetzelfde als een positieve claim dat er geen goden bestaan.
In de praktijk zijn er vrijwel geen atheïsten die laatst genoemde claim werkelijk doen. Sterker nog: de meeste atheïsten zijn ook agnosten.
Atheïsme is net zo min een geloof als asmurfisme.
Sorry.quote:Op maandag 12 mei 2014 11:50 schreef Buurpoes het volgende:
[..]
Probeer ik n knuppel in een hoederhok te werpen, wordt het gelijk onderuit gehaald.
Mensen worden vaak religieus opgevoed, maar het staat je natuurlijk vrij om daar wél of niet wat mee te doen. Ik snap het paplepel-principe best, maar het blijft wat mij betreft gewoon een keuze. Religie is niet aangeboren.quote:Op maandag 12 mei 2014 11:37 schreef Molurus het volgende:
[..]
Een groot deel van wat je schrijft ben ik het wel mee eens. Maar deze uitspraak zet ik toch wel vraagtekens bij.
Zelf denk ik niet dat religie een keuze is zoals de keuze tussen een appelsap en een cola. Mensen zijn van nature extreem vatbaar voor religie en religieuze denkbeelden. Niet alleen in de vorm van erkende religies, maar vooral ook daarbuiten.
Of daar sprake is van 'kom, wat zal ik eens gaan doen? Weet je wat, ik word christen!' is wat mij betreft zeer twijfelachtig.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |