Ik snap niet of dat gewoon 2 punten zijn of dat het 2 lijnen zijn? En wat is die h?quote:
Een beknopt overzichtje vind je op de oude formulekaart van het VWO.quote:Op vrijdag 9 mei 2014 22:38 schreef RustCohle het volgende:
[..]
Aha! Dat is dus wat ik zocht die f'(x) = nxn−1
Ken je een goede website met dit soort regels en uitleg mbt differentieren?
Die formule is gewoon delta y / delta x.quote:Op vrijdag 9 mei 2014 22:54 schreef RustCohle het volgende:
[..]
Ik snap niet of dat gewoon 2 punten zijn of dat het 2 lijnen zijn? En wat is die h?
Ik zal je beloven dat ik een voldoende resultaat zal behalen voor de toets. Wellicht geen 10, maar wel een goed resultaat. Ik ben inderdaad paniekerig, maar wel overtuigd van mijn doorzettingsvermogen.quote:Op vrijdag 9 mei 2014 22:56 schreef Riparius het volgende:
[..]
Een beknopt overzichtje vind je op de oude formulekaart van het VWO.
En goede websites ken ik ook wel maar die zijn voor jou gezien je gebrek aan voorkennis (algebra e.d.) gewoon te moeilijk. Maar wellicht kun je de Nederlandse Wikipedia te raadplegen. Verder denk ik dat het niet zoveel zin heeft voor jou. Je bent nu paniekvoetbal aan het spelen, dit gaat niets worden. Niet omdat het moeilijk zou zijn, dat is het niet. Iedereen met een normale intelligentie is in staat wiskunde op VWO niveau onder de knie te krijgen, maar dat gaat niet zomaar. Daarvoor heb je echt goed onderwijs nodig, met goede leerboeken en goede docenten die ook echt les geven, en veel tijd. Allemaal zaken waaraan het in Nederland in het algemeen ontbreekt en die jij nu in ieder geval al helemaal niet tot je beschikking hebt.
Denk aan de standaard formulequote:Op vrijdag 9 mei 2014 23:04 schreef RustCohle het volgende:
Deze is wellicht een pittige:
√2x
Hoe differentieer ik dit?
Ik zelf dacht aan 2^(1/2) * x^(1/2) = 2x^1 = 2
Echter klopt hier geen zak van.
Ik ben mij bovendien wel van bewust dat √2x gelijk is aan √2 * √x
Dan moet je je eigen post nog eens terug lezen.quote:
Aha!quote:Op vrijdag 9 mei 2014 23:07 schreef t4rt4rus het volgende:
[..]
Dan moet je je eigen post nog eens terug lezen.
-edit- overigens isen niet 1. (maar dat is nogsteeds het verkeerde antwoord)
Daar klopt inderdaad niet veel van. Tip: √2 is een constante, √x kan gewoon met de machtsregel.quote:Op vrijdag 9 mei 2014 23:04 schreef RustCohle het volgende:
Deze is wellicht een pittige:
√2x
Hoe differentieer ik dit?
Ik zelf dacht aan 2^(1/2) * x^(1/2) = 2x^1 = 2
Echter klopt hier geen zak van.
Ik ben mij bovendien wel van bewust dat √2x gelijk is aan √2 * √x
Volgensmij gaat ie daar differentieren, dus goed maar foutquote:Op vrijdag 9 mei 2014 23:07 schreef t4rt4rus het volgende:
[..]
Dan moet je je eigen post nog eens terug lezen.
-edit- overigens isen niet 1. (maar dat is nogsteeds het verkeerde antwoord)
Er zijn allemaal verschillende notaties voor differentiatie.quote:Op vrijdag 9 mei 2014 23:13 schreef RustCohle het volgende:
[..]
Aha!
Wel vaag.. Ik kan het nu wel... differentieren, iig de zeer basic differentieren, maar toch begrijp ik heel de dotatie van (c f(x))' = x f'(x)
en (f(x) + g(x))' = f' (x) + g'(x) nog steeds niet![]()
![]()
Opgave 20.1 t/m 20.9 foutloos , op 1 vraag na!!
Ik ben ongelofelijk happy! Het is de basis en de basis is toch enorm belangrijk.
Je kunt dit op verschillende manieren aanpakken. Van belang is in ieder geval dat je begrijpt dat √a ook is te schrijven als a1/2, immers (a1/2)2 = a(1/2)·2 = a1 = a.quote:Op vrijdag 9 mei 2014 23:04 schreef RustCohle het volgende:
Deze is wellicht een pittige:
√2x
Hoe differentieer ik dit?
Thanks, niet bij nagedacht dat ik de breuk kon wegwerken. Ik heb idd die laatste regel van jouw post gedaan.quote:Op vrijdag 9 mei 2014 23:55 schreef Anoonumos het volgende:
2(x+1)-2 heeft als afgeleide -4(x+1)-3
Geen quotientregel voor nodig (die je verkeerd hebt gedaan de tweede keer, haakjes verkeerd gezet?)
f(x) = 2
g(x) = (x+1)2
f'(x) g(x) - f(x) g'(x) = 0 · (x+1)2 - 2 · 2(x+1) = -4(x+1)
Als je gebruik van de quotiëntregel kunt vermijden (zoals hier), dan is het verstandig dat ook te doen.quote:Op zaterdag 10 mei 2014 00:07 schreef nodig het volgende:
[..]
Thanks, niet bij nagedacht dat ik de breuk kon wegwerken. Ik heb idd die laatste regel van jouw post gedaan.
√2 toch een constante ? Ondanks de exponent?quote:Op vrijdag 9 mei 2014 23:18 schreef jordyqwerty het volgende:
[..]
Daar klopt inderdaad niet veel van. Tip: √2 is een constante, √x kan gewoon met de machtsregel.
Ja, dus wat komt er uit?quote:Op zaterdag 10 mei 2014 13:06 schreef RustCohle het volgende:
[..]
√2 toch een constante ? Ondanks de exponent?
quote:Op zaterdag 10 mei 2014 13:15 schreef RustCohle het volgende:
Wat is de basis voor het differentieren van 1/x? Dus gewoon deelsommen?
-x-² dusquote:Op zaterdag 10 mei 2014 13:18 schreef t4rt4rus het volgende:
[..]
En dan weer die ene standaard regel toepassen.
5 / x^5quote:Op zaterdag 10 mei 2014 13:18 schreef t4rt4rus het volgende:
[..]
En dan weer die ene standaard regel toepassen.
Correctquote:
Je beschrijving klopt voor geen meter, lees die nog eens na.quote:Op zaterdag 10 mei 2014 13:22 schreef RustCohle het volgende:
[..]
5 / x^5
dit doe je toch als volgt:
die x^5 is hetzelfde als 5x en dan wordt het 5/ 5x en dan
5x^-5 en dus -25x^-6?
Je doet echter toch hetzelfde? Welke wordt 5x eigenlijk? die van de exponent toch?quote:Op zaterdag 10 mei 2014 13:30 schreef t4rt4rus het volgende:
[..]
Correct
[..]
Je beschrijving klopt voor geen meter, lees die nog eens na.
(Overigens ben ik er zelf ook een van die veel te snel iets typt en zendt zonder na te lezen. (zie paar posts terug...))
[tex]f(x) = \frac{5}{x^5} = 5 x^{-5}[/tex]
Gebruik standaard regel
Misschien doe je hetzelfde, maar je beschrijving is totaal onduidelijk.quote:Op zaterdag 10 mei 2014 13:32 schreef RustCohle het volgende:
[..]
Je doet echter toch hetzelfde? Welke wordt 5x eigenlijk? die van de exponent toch?
Dit moet je veel duidelijker beschrijven, dan maak je ook minder fouten.quote:Op zaterdag 10 mei 2014 13:31 schreef RustCohle het volgende:
√x / x
Ik deed:
1x ^x ^(-1/2) = 1x^(-1/2)x^(-3/2) = -1/2 ^(-5/2)x^(-3/2)
Ik doe iets fout want het is.. -1/2^x^(-3/2)
Wat je hier doet is niet netjes en zou ik dan ook fout rekenen, hoewel de uitkomst correct is. Maar het gaat evengoed om het hanteren van de juiste methode. Je maakt hier een denkfout. Je krijgt bij differentiëren van je primitieve op grond van de kettingregel een extra factor 2 die je niet wil hebben, en die compenseer je door te delen door d(2x)/dx = 2. Dat gaat hier goed omdat deze afgeleide een constante is, maar in het algemeen werkt deze aanpak niet: als F een primitieve is van f dan is F(g(x))/g'(x) in het algemeen geen primitieve van f(g(x)), maar jij lijkt te denken dat dat wel zo is. Dat verraadt dat je het inderdaad nog niet begrijpt.quote:Op vrijdag 9 mei 2014 22:42 schreef Martin-Ssempa het volgende:
[..]
[..]
oh ik ben er al uit, alhoewel de fundamenten van de onderstaande niet helemaal begrijp, maar dat is nu niet zo heel belangrijk.
het boek stelt: [ afbeelding ]
dus is dit mijn uitwerking
[ afbeelding ]
Is dat omdat je die x kan wegstrepen? Maar waarom kan die wortel opeens in de noemer staan?quote:Op zaterdag 10 mei 2014 13:39 schreef t4rt4rus het volgende:
[..]
Misschien doe je hetzelfde, maar je beschrijving is totaal onduidelijk.
Hetzelfde hier
[..]
Dit moet je veel duidelijker beschrijven, dan maak je ook minder fouten.
Want wat bedoel je met 1x^x^(-1/2)?
En je schrijft ook nergens op waar je de differentiatie stap doet.
Je kanschrijven als
En dan kom je er denk ik zelf wel uit.
Je maakt gewoon gebruik vanquote:Op zaterdag 10 mei 2014 13:39 schreef RustCohle het volgende:
[..]
Is dat omdat je die x kan wegstrepen?
√x / xquote:Op zaterdag 10 mei 2014 13:39 schreef t4rt4rus het volgende:
[..]
Misschien doe je hetzelfde, maar je beschrijving is totaal onduidelijk.
Hetzelfde hier
[..]
Dit moet je veel duidelijker beschrijven, dan maak je ook minder fouten.
Want wat bedoel je met 1x^x^(-1/2)?
En je schrijft ook nergens op waar je de differentiatie stap doet.
Je kanschrijven als
En dan kom je er denk ik zelf wel uit.
Wegstrepen is altijd fout, want het is een term die verraadt dat de gebruiker niet werkelijk begrijpt wat hij of zij aan het doen is. Teller en noemer van een breuk door eenzelfde getal (ongelijk aan nul) delen mag wel.quote:Op zaterdag 10 mei 2014 13:39 schreef RustCohle het volgende:
[..]
Is dat omdat je die x kan wegstrepen?
Wat bedoel je daar mee?quote:Op zaterdag 10 mei 2014 13:44 schreef RustCohle het volgende:
Ik snap niet hoe het x^1/2 x^-1 wordt? Ik zou namelijk denken aan
1x^x^(-1/2)
Juist die formule. Die 1 zet ik er express neer voor de vermenigvuldiging, dat ik het niet vergeet.quote:Op zaterdag 10 mei 2014 13:44 schreef t4rt4rus het volgende:
[..]
Wat bedoel je daar mee?
[tex]1x^{x^{-\frac{1}{2}}}[/tex]
Oh en 1x = x, die 1 hoef je niet op te schrijven.
Nogmaals, wat is x^x^(-1/2)?quote:Op zaterdag 10 mei 2014 13:47 schreef RustCohle het volgende:
[..]
Nou die x in de noemer wordt gewoon 1x ofwel x, maar ivm met de deling wordt het x^x^(-1/2)
Snap je al dat hier niks van klopt? Want ik denk dat je daardoor nu rare dingen doet.quote:Op zaterdag 10 mei 2014 13:22 schreef RustCohle het volgende:
[..]
5 / x^5
dit doe je toch als volgt:
die x^5 is hetzelfde als 5x en dan wordt het 5/ 5x en dan
5x^-5 en dus -25x^-6?
Schrijf nu eens in duidelijke stappen op wat je aan het doen bent, want ik snap er geen kloten van.quote:Op zaterdag 10 mei 2014 13:48 schreef RustCohle het volgende:
[..]
Dat is gewoonmaar dan anders opgeschreven.
x wordten dan nog die x uit de noemer wordt
quote:Op zaterdag 10 mei 2014 13:52 schreef t4rt4rus het volgende:
[..]
Schrijf nu eens in duidelijke stappen op wat je aan het doen bent, want ik snap er geen kloten van.
Denk eens aan die arme docenten die straks zijn 'werk' moeten nakijken en een puntentelling moeten opstellen. Zelfs het meest uitgekookte antwoordmodel is hier niet tegen opgewassen.quote:Op zaterdag 10 mei 2014 13:52 schreef t4rt4rus het volgende:
[..]
Schrijf nu eens in duidelijke stappen op wat je aan het doen bent, want ik snap er geen kloten van.
Waar komt die -1 vandaan?quote:
Ik doe gewoon mijn best. Je hoeft mij niet belachelijk lopen te makenquote:Op zaterdag 10 mei 2014 13:58 schreef Riparius het volgende:
[..]
Denk eens aan die arme docenten die straks zijn 'werk' moeten nakijken en een puntentelling moeten opstellen. Zelf het meest uitgekookte antwoordmodel is hier niet tegen opgewassen.
Nee, delen door x is hetzelfde als vermenigvuldigen met 1/x = x−1.quote:Op zaterdag 10 mei 2014 14:01 schreef RustCohle het volgende:
[..]
Waar komt die -1 vandaan?
moet dat niet -(1/2) zijn i.v.m. de bovenstaande wortel in de teller.
Wat doe je hier? Wat bedoel je met wordt?quote:
Ok dat mag.quote:, met de x uit de noemer doe je sowieso al niks... die laat je gewoon x
Dus waarom?quote:dus dan wordt het
Je doet wel wat met die x, met de 1 doe je niks.quote:Net als je 1/x hebt. met die x doe je niks, met die 1 wel --> x^-1 --> Dit deed ik dus bij het bovenstaande.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |