Winkeliers vrezen eurocentenquote:Detailhandel Nederland vreest dat de munten van 1 en 2 eurocent weer terugkomen in ons land door nieuwe regelgeving uit Brussel. Als de Europese voorstellen erdoor komen, zijn winkeliers straks verplicht om biljetten van 500 euro te accepteren. Afronden van bedragen op 1 en 2 eurocent mag dan ook niet meer, waarschuwt de winkeliersorganisatie vrijdag.
Geen erg volledige weergave van zaken op de FP dus.quote:Minister: geen vrees voor terugkeer eurocent
DEN HAAG -
De detailhandel hoeft zich geen zorgen te maken dat straks muntstukken van 1 en 2 eurocent weer als betaalmiddel geaccepteerd moeten worden. Minister Jeroen Dijsselbloem van Financiën zei vrijdag na de ministerraad dat de vrees daarvoor niet terecht is. „In Brussel vindt wel een evaluatie plaats, maar er is geen reden voor groot alarm.”
Nederland hanteert net als enkele andere eurolanden eigen regels voor kleine muntjes. Winkeliers hebben de vrijheid die te weigeren. Volgens Dijsselbloem zijn daarover in ons land goede afspraken gemaakt, waarbij prijzen worden afgerond. Hij is niet bang dat die door ingrijpen van de EU doorkruist zullen worden.
Eerder deze week luidde Detailhandel Nederland de alarmbel. De brancheorganisatie maakt zich zorgen dat door nieuwe Europese regels winkeliers weer gedwongen zullen worden muntjes en grote coupures te aanvaarden als klanten daarmee willen betalen.
En als iemand met 1 centen en 2 centen het afgeronde bedrag wilt betalen?quote:Op vrijdag 9 mei 2014 16:27 schreef macca728 het volgende:
Simpele oplossing, prijzen afronden op 5 centen.
Zo moeilijk is het niet, heren winkeliers.
Van de FP idd.quote:Op vrijdag 9 mei 2014 16:28 schreef Janneke141 het volgende:
Geen erg volledige weergave van zaken op de FP dus.
Gewoon laten doen, dat zullen er heel weinig zijn.quote:Op vrijdag 9 mei 2014 16:30 schreef Individual het volgende:
[..]
En als iemand met 1 centen en 2 centen het afgeronde bedrag wilt betalen?
Zo slecht dat het telkens in het nadeel burger is. Let op hoe 'onze' politiek erop in gaat spelen.quote:Op vrijdag 9 mei 2014 16:26 schreef Individual het volgende:
We kennen de slecht uitgedachte regels van de EU..
Ik vraag me dat wel af, leg eens uit?quote:Op vrijdag 9 mei 2014 16:38 schreef Synthercell het volgende:
Je hoeft je niet af te vragen waarom men zo hard bezig is gegaan met zoveel veranderingen sinds begin nieuwe millenium (macht)
Tsja, de EU he. De club aan wie we jaarlijks netto 2 miljard euro betalen zodat zij vanuit hun ivoren toren kunnen bepalen hoe wij ons Nederland inrichten.quote:Op vrijdag 9 mei 2014 16:31 schreef Prof_Hoax het volgende:
1/2 centen verplichten snap ik nog. Maar ik kan van marietje hier om de hoek toch niet verwachten dat ze 500 euro aanneemt in haar snoepzaak?wat
Ik vind het juist erg raar dat je blijkbaar prijzen vast kunt stellen die je niet kunt betalen, omdat je 1 en 2 centen mag weigeren. Als iemand iets voor 4,99 te koop aanbied, dan moet ik in de gelegenheid gesteld worden om dat bedrag ook te mogen en kunnen betalen. Als men bepaalde valuta niet wil, dan moet men ook geen prijzen vaststellen die je alleen met die specifieke valuta kunt betalen.quote:Op vrijdag 9 mei 2014 16:26 schreef Individual het volgende:
Het is erg genoeg dat de enorm verschillende economieën dezelfde munt hebben, maar het verplichten tot het gebruik van 1 en 2 centen en het aannemen van 200 en 500 Euro biljetten is toch wel heel wrang.
Voor supermarkten kan dat nog lastig worden, omdat je daar nog los fruit en groente kunt kopen, maar voor andere winkels lijkt mij dat de beste oplossing. Vandaag een vlaai van 7,99 Euro besteld. Maak er dan gewoon 8 Euro van. Dan heb je dat gezeik niet.quote:Op vrijdag 9 mei 2014 16:27 schreef macca728 het volgende:
Simpele oplossing, prijzen afronden op 5 centen.
Zo moeilijk is het niet, heren winkeliers.
Zover ik weet kun je niet eens biljetten van 500 uit de automaat krijgen. Overigens bestaat wel de kans dat wanneer winkels verplicht zijn biljetten van 500 Euro te accepteren, mensen dit al snel als wisselbanken gaan zien. Bij de MM zag je ook wel eens dat mensen DVD's kochten met briefjes van 500 en dan vervolgens boos worden dat ze briefjes van 200 terug krijgen als wisselgeld.quote:Op vrijdag 9 mei 2014 16:48 schreef Rezania het volgende:
Dat er überhaupt biljetten van 500 euro bestaan.En bedrag groter dan 100 euro pin je toch gewoon?
In je spaarspot stoppen. En als ie bijna te zwaar is om te tillen, inleveren bij de bankquote:Op vrijdag 9 mei 2014 16:49 schreef Harvest89 het volgende:
Wat heb je nu aan 1 of 2 eurocent![]()
Met 5 eurocent kun je al niets.
Hoe moet je anders je kilo cocaïne afrekenen?quote:Op vrijdag 9 mei 2014 16:48 schreef Rezania het volgende:
Dat er überhaupt biljetten van 500 euro bestaan.En bedrag groter dan 100 euro pin je toch gewoon?
Bij zown stortingsapparaat zeker? Als ik ergens een hekel aan heb is als ik moet wachten op mensen die hun spaarpotten in de muur storten, asociaal gedrag.quote:Op vrijdag 9 mei 2014 16:51 schreef Keiichi het volgende:
[..]
In je spaarspot stoppen. En als ie bijna te zwaar is om te tillen, inleveren bij de bank
Daarom stoppen bij briefjes van 50. Hogere bedragen pin je maar of maak je over.quote:Op vrijdag 9 mei 2014 16:51 schreef Morrigan het volgende:
[..]
Zover ik weet kun je niet eens biljetten van 500 uit de automaat krijgen. Overigens bestaat wel de kans dat wanneer winkels verplicht zijn biljetten van 500 Euro te accepteren, mensen dit al snel als wisselbanken gaan zien. Bij de MM zag je ook wel eens dat mensen DVD's kochten met briefjes van 500 en dan vervolgens boos worden dat ze briefjes van 200 terug krijgen als wisselgeld.
Nog een goed punt, alleen criminelen hebben er echt wat aan.quote:Op vrijdag 9 mei 2014 16:51 schreef Individual het volgende:
[..]
Hoe moet je anders je kilo cocaïne afrekenen?
En dan heb je wel ¤4,50! Dat is een klein beetje fantastisch.quote:Op vrijdag 9 mei 2014 16:51 schreef Keiichi het volgende:
[..]
In je spaarspot stoppen. En als ie bijna te zwaar is om te tillen, inleveren bij de bank
Ipv 1 sporttas met geld moet je anders 5 tassen meenemen naar een verlaten industrieterrein voor een transactie.quote:Op vrijdag 9 mei 2014 16:48 schreef Rezania het volgende:
Volgens een bron die eerder werd gepost is die verplichting er niet.quote:Op vrijdag 9 mei 2014 18:03 schreef nikk het volgende:
Waaruit blijkt dat de EU werkt aan een verplichting? Vreemd verhaal.
Mjah....in de handel waarin ik zat (en die was legaalquote:Op vrijdag 9 mei 2014 17:39 schreef Individual het volgende:
Vroeger in d'n ouden tijden mochten we alleen 1000 Gulden briefjes aannemen als de baas het had gezien en goedgekeurd. Dat was ook bijna 500 Euro en kwam in de supermarkt alleen van kampers..
Daar is nog geen sprake van. Niet te vroeg juichen dus.quote:Op vrijdag 9 mei 2014 16:59 schreef TserrofEnoch het volgende:
Ik ben altijd voor de een cent en 500 euro geweest. Dus ik ben blij dat ze nu verplicht geaccepteerd worden.
quote:Op vrijdag 9 mei 2014 18:20 schreef beantherio het volgende:
[..]
Daar is nog geen sprake van. Niet te vroeg juichen dus.
Veehandelaar?quote:Op vrijdag 9 mei 2014 18:17 schreef Kingstown het volgende:
[..]
Mjah....in de handel waarin ik zat (en die was legaal) was het heel gebruikelijk om hele grote bedragen ook cash af te tikken.....ook met vuurtorentjes en briefjes van duizend.
Niet alle betalingen geschieden op (klein) consumenten niveau.
maar daar wordt het dus aangenomen. als het in een sector normaal is om te doen, is er geen probleem. maar je kunt moeilijk buschauffeurs verplichten om terug te betalen van 500. Bij de lokale busvervoerder is het max nu ook maar 20. Niet heel gek.quote:Op vrijdag 9 mei 2014 18:17 schreef Kingstown het volgende:
[..]
Mjah....in de handel waarin ik zat (en die was legaal) was het heel gebruikelijk om hele grote bedragen ook cash af te tikken.....ook met vuurtorentjes en briefjes van duizend.
Niet alle betalingen geschieden op (klein) consumenten niveau.
Je snapt toch hopelijk wel dat dat enkel een psychologische truc is? 7,99 lijkt een heleboel minder dan 8 euro (terwijl het maar een cent verschil is). Daardoor kopen mensen die producten dus sneller.quote:Op vrijdag 9 mei 2014 16:48 schreef Morrigan het volgende:
[..]
Voor supermarkten kan dat nog lastig worden, omdat je daar nog los fruit en groente kunt kopen, maar voor andere winkels lijkt mij dat de beste oplossing. Vandaag een vlaai van 7,99 Euro besteld. Maak er dan gewoon 8 Euro van. Dan heb je dat gezeik niet.
En waarvoor heb jij dan zo'n apparaat nodig?quote:Op vrijdag 9 mei 2014 16:55 schreef Harvest89 het volgende:
[..]
Bij zown stortingsapparaat zeker? Als ik ergens een hekel aan heb is als ik moet wachten op mensen die hun spaarpotten in de muur storten, asociaal gedrag.
Het voelt als gratis geldquote:Op vrijdag 9 mei 2014 16:56 schreef Rezania het volgende:
[..]
En dan heb je wel ¤4,50! Dat is een klein beetje fantastisch.
quote:Op vrijdag 9 mei 2014 19:15 schreef Nielsch het volgende:
sowieso, munten van 1 cent. Wat geldt voor de dollarcent zal ook voor de eurocent gelden: productiekosten zijn hoger dan waarde...
Mee eens. Ik vind het zelf ook asociaal om bij de bakker met grote biljetten te gaan betalen, wat ik alleen wilde zeggen is dat (hele) grote bedragen niet alleen in illegale sectoren voorkomen.quote:Op vrijdag 9 mei 2014 18:31 schreef Adames het volgende:
[..]
maar daar wordt het dus aangenomen. als het in een sector normaal is om te doen, is er geen probleem. maar je kunt moeilijk buschauffeurs verplichten om terug te betalen van 500. Bij de lokale busvervoerder is het max nu ook maar 20. Niet heel gek.
oh okquote:Op vrijdag 9 mei 2014 19:26 schreef Kingstown het volgende:
[..]
Mee eens. Ik vind het zelf ook asociaal om bij de bakker met grote biljetten te gaan betalen, wat ik alleen wilde zeggen is dat (hele) grote bedragen niet alleen in illegale sectoren voorkomen.
Ik kan me dat alleen bij veilingen voorstellen eerlijk gezegd.quote:Op vrijdag 9 mei 2014 19:26 schreef Kingstown het volgende:
[..]
Mee eens. Ik vind het zelf ook asociaal om bij de bakker met grote biljetten te gaan betalen, wat ik alleen wilde zeggen is dat (hele) grote bedragen niet alleen in illegale sectoren voorkomen.
In de boeren/dieren/vee wereld was (is?) het niet ongebruikelijk.quote:Op vrijdag 9 mei 2014 19:29 schreef nikk het volgende:
[..]
Ik kan me dat alleen bij veilingen voorstellen eerlijk gezegd.
Mijnen en handjeklap zijn in mijn optiek dan ook veilingen.quote:Op vrijdag 9 mei 2014 19:37 schreef Kingstown het volgende:
[..]
In de boeren/dieren/vee wereld was (is?) het niet ongebruikelijk.
Ooit eens bij een boerenbedrijf wat verkocht voor rond de 20k en die trok gewoon een laatje open met allemaal flapjes van duizend.
Op de Zuidlaardermarkt wordt ook nog "gewoon" per handklap een deal gemaakt en meteen cash afgerekend. Uiteraard wordt het steeds minder door de enorme opkomst van het internetbankieren het afgelopen decennium, maar in sommige sectoren zijn dat soort gebruiken heel diep geworteld.
Er zijn regels/wetten omtrent munten.quote:Op vrijdag 9 mei 2014 19:41 schreef Paper_Tiger het volgende:
Het raar vinden om verplicht een wettelijk betaalmiddel te moeten accepteren.
Zo zijn er nog meer regels om de wettigheid van betaalmiddelen te limiteren.quote:In de Eurozone zijn munten een wettig betaalmiddel, waarbij een partij echter niet verplicht is meer dan 50 munten per betaling te accepteren.
Wat betekent een wettig betaalmiddel volgens jou?quote:Op vrijdag 9 mei 2014 19:41 schreef Paper_Tiger het volgende:
Het raar vinden om verplicht een wettelijk betaalmiddel te moeten accepteren.
Een betaalmiddel waarvan de wet voorschrijft dat je die als betaling dient te accepteren en waarin je belasting moet betalen.quote:Op vrijdag 9 mei 2014 20:13 schreef nikk het volgende:
[..]
Wat betekent een wettig betaalmiddel volgens jou?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |