Het aspect "Nederland" is zelfs totaal niet relevant:quote:Op zaterdag 10 mei 2014 12:07 schreef moussie het volgende:
[..]
Ten eerste hangen er alleen vlaggen van andere naties als er een delegatie van het land aanwezig is, en ten tweede gaat het niet alleen om doden die tijdens de bevrijding zijn gevallen maar om alle oorlogsslachtoffers die of Nederlander zijn of in Nederland gevallen zijn.
1. Over één kam scheren gesproken...quote:Op vrijdag 9 mei 2014 21:01 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Je ziet de vlaggen van Polen, Canada, Nederland, België en UK
Het was een eenheid van Poolse militairen die in oktober 1945 Breda innam.
http://www.geschiedenis24(...)olse-bevrijders.html
http://www.geschiedenis24.nl/speler.program.25169561.html
1. De tegenstanders van de Marokkaanse vlag in dit topic zijn marokkanenhaters die vinden dat men niet mag verbroederen met Marokkanen. Daarmee missen ze de hele point van de 4-meiherdenking die ook herdenkt wat etnische haat is .
2. Het argument dat alleen de Nederlandse vlag op een 4-meiherdenking mag wapperen is een dekmantel voor marokkanenhaat. Het is nooit zo geweest met alleen de Nederlandse vlag, overal in het land.
Maar stel dat je het argument wél serieus moet nemen, dan is het best wel bekrompen.
omg, ja wo2 was uiteraard geen oorlogssituatiequote:Op zaterdag 10 mei 2014 12:16 schreef Aanstootgevend het volgende:
[..]
Het aspect "Nederland" is zelfs totaal niet relevant:
'Tijdens de Nationale Herdenking op 4 mei herdenken we allen – burgers en militairen – die in het Koninkrijk der Nederlanden of waar ook ter wereld zijn omgekomen of vermoord sinds het uitbreken van de Tweede Wereldoorlog, in oorlogssituaties en bij vredesoperaties.'
Van http://www.rijksoverheid.(...)enking-op-4-mei.html
Je "mag" dus alleen geen gesneuvelden van voor WO II herdenken; maar voor de rest is een Australiër die omkwam bij een Amerikaanse vredesmissie in Somalië prima.
Je hebt het niet goed gelezen denk ik.quote:Op zaterdag 10 mei 2014 12:27 schreef moussie het volgende:
[..]
omg, ja wo2 was uiteraard geen oorlogssituatie
Oeps, kloptquote:Op zaterdag 10 mei 2014 12:49 schreef Wespensteek het volgende:
[..]
Je hebt het niet goed gelezen denk ik.
Dat is ook weer niet zo. Met het "allen" in de officiële tekst wordt wel degelijk "alle Nederlandse slachtoffers" bedoeld. Zie de diverse toelichtingen bij die tekst.quote:Op zaterdag 10 mei 2014 12:16 schreef Aanstootgevend het volgende:
Het aspect "Nederland" is zelfs totaal niet relevant:
'Tijdens de Nationale Herdenking op 4 mei herdenken we allen – burgers en militairen – die in het Koninkrijk der Nederlanden of waar ook ter wereld zijn omgekomen of vermoord sinds het uitbreken van de Tweede Wereldoorlog, in oorlogssituaties en bij vredesoperaties.'
Van http://www.rijksoverheid.(...)enking-op-4-mei.html
Je "mag" dus alleen geen gesneuvelden van voor WO II herdenken; maar voor de rest is een Australiër die omkwam bij een Amerikaanse vredesmissie in Somalië prima.
Bij de nationale herdenking herdenkt Nederland dus officieel zijn "eigen" doden, zoals dat bij andere landen ook het geval is. Het Comité lijkt wel iets minder stellig geworden. Kennelijk stond er in voorgaande jaren nog bij dat het "nadrukkelijk" om Nederlanders ging:quote:Het Memorandum uit 1961 is voor het Nationaal Comité de richtlijn wie er op 4 mei wordt herdacht. Het gaat om een nationale herdenking waarbij de Nederlandse oorlogsslachtoffers worden herdacht.
Het Memorandum luidt: “Tijdens de Nationale Herdenking herdenken wij de Nederlandse oorlogsslachtoffers. Allen - burgers en militairen - die in het Koninkrijk der Nederlanden of waar ook ter wereld zijn omgekomen of vermoord sinds het uitbreken van de Tweede Wereldoorlog, en daarna in oorlogssituaties en bij vredesoperaties.”
http://www.4en5mei.nl/nationaal_comite/veelgestelde_vragen
Ik vraag me trouwens af of iemand als Anne Frank binnen dit kader ook als "Nederlands slachtoffer" mag worden aangemerkt. Het is sowieso wat diffuus omdat de groep waarop de officiële herdenking betrekking heeft, gaandeweg is uitgebreid.quote:“Het Nationaal Comité heeft in een memorandum geformuleerd wie worden herdacht: (...) In de toelichting daarop wordt geschreven dat het bij de Nationale Herdenking niet gaat om de daders of buitenlandse slachtoffers, maar nadrukkelijk om de Nederlandse slachtoffers. Nederlandse slachtoffers die vielen tijdens de Japanse bezetting en de dekolonisatie die daarop volgde vallen binnen het kader van de Nationale Herdenking.”
http://www.tweedekamer.nl(...)20249&did=2013D41829
Nee hoor, dat beweer ik niet.quote:Op zaterdag 10 mei 2014 12:23 schreef Jordony het volgende:
Jij beweert dus dat het Nationaal Comité 4 en 5 mei en de mensen die tegen een Marokkaanse vlag zijn, racistisch zijn
Het onderwerp racisme zit je wel hoog he ?quote:Jij bent zo iemand die binnenkort Campina gaat aanklagen omdat ze blanke vla produceren, omdat dat racistisch zou zijn.
Het is de gemeentes niet op zich verboden vanuit Den Haag buitenlandse vlaggen op te hangen. Maar in dit Utrechtse geval heeft de gemeente Utrecht niks opgehangen.quote:schijnbaar hebben gemeenten de bevoegdheid buitenlandse vlaggen op te hangen. .
Misschien. Waarschijnlijk ook omdat het de eerste keer sinds 1815 was dat Nederland weer rechtstreeks "oorlogsslachtoffer" werd.quote:Op zaterdag 10 mei 2014 13:12 schreef moussie het volgende:
[..]
Oeps, klopt![]()
Maar ja, het is dan ook ooit eens begonnen als herdenking specifiek voor slachtoffers tijdens wo2, toen die waanzin iedereen nog vers in het geheugen lag. Niet alleen dat de manier waarop oorlog gevoerd werd door de techniek toen totaal verandert is .. hele steden platgebombardeerd door enkele vliegtuigen .. maar ook de massavernietiging van de Joden. Alles voorgaande schijnt ridicuul in verhouding daarmee. Misschien daarom die bewoording?
4 mei dodenherdenking is begonnen na WO II..quote:Op zaterdag 10 mei 2014 13:17 schreef Iblardi het volgende:
[..]
Misschien. Waarschijnlijk ook omdat het de eerste keer sinds 1815 was dat Nederland weer rechtstreeks "oorlogsslachtoffer" werd.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Nationale_Dodenherdenkingquote:In eerste instantie ging het hierbij uitsluitend om de Nederlandse slachtoffers in de Tweede Wereldoorlog, maar sinds 1961 wordt officieel een ruimere definitie gehanteerd
Er is van 1945 tot 1948 nog wel met de data geschoven, ja.quote:Op zaterdag 10 mei 2014 14:29 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
4 mei dodenherdenking is begonnen na WO II..
[..]
http://nl.wikipedia.org/wiki/Nationale_Dodenherdenking
Ja. Maar je kan het ook nationaal houden.quote:Op zaterdag 10 mei 2014 15:01 schreef Iblardi het volgende:
[..]
Er is van 1945 tot 1948 nog wel met de data geschoven, ja.
Ik bedoel meer dat WOII in Nederland de eerste aanleiding vormde voor een "natie-brede" herdenking van oorlogsslachtoffers. Zo'n herdenking kan dan gaandeweg worden uitgebreid naarmate zich nieuwe oorlogen voordoen.
Welke geschiedvervalsing dan ? Wat beweert dat Utrechtse comité , wat feitelijk onjuist is?quote:Op zaterdag 10 mei 2014 16:03 schreef Westerling het volgende:
I
Vind het een poging tot geschiedsvervalsing.
Klopt. Maar als ik maar drie vlaggen zie, hoort de Marokkaanse er niet bij (en als er meer hangen, hoort ie nog steeds niet in t midden te hangen). Dat is totaal buitenproportioneel.quote:Op zaterdag 10 mei 2014 16:21 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Welke geschiedvervalsing dan ? Wat beweert dat Utrechtse comité , wat feitelijk onjuist is?
Marokkanen waren ook betrokken bij die oorlog. In eigen land en in het buitenland Met alle gevolgen. Ook doden , ook een groep Marokkanen in Nederland bij de geallieerden. Krijgsgevangen gemaakt .
joh... kijk gewoon de andere kant uit. Er zijn wel meer dingen die niet mooi zijn.quote:Op zaterdag 10 mei 2014 16:09 schreef popolon het volgende:
Het is gewoon een godsgruwelijk lelijke vlag, dat zou voldoende moeten zijn. Het idee erachter maakt me niet veel uit, het gaat meer om de grafische vormgeving.
Andere mensen vinden dat ie daar wel hoort.quote:Op zaterdag 10 mei 2014 16:25 schreef Westerling het volgende:
[..]
Klopt. Maar als ik maar drie vlaggen zie, hoort de Marokkaanse er niet bij (en als er meer hangen, hoort ie nog steeds niet in t midden te hangen). Dat is totaal buitenproportioneel.
Er stond eenquote:Op zaterdag 10 mei 2014 16:26 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Andere mensen vinden dat ie daar wel hoort.
Maar je beschuldiging van geschiedvervalsing neem je terug, dus ?
. Niets om terug te nemen. En ja ik weet het, er wordt niets expliciets gesteld dus kan het ook geen expliciete geschiedsvervalsing zijn.quote:Vind het een poging tot geschiedsvervalsing
Het is gewoon gedaan omdat ze dachten dat er dan niet met de kransen geschopt zou worden.quote:Op zaterdag 10 mei 2014 16:25 schreef Westerling het volgende:
[..]
Klopt. Maar als ik maar drie vlaggen zie, hoort de Marokkaanse er niet bij (en als er meer hangen, hoort ie nog steeds niet in t midden te hangen). Dat is totaal buitenproportioneel.
Ben bang dat er inderdaad zo laf gedacht wordt. Daar werk ik niet aan mee.quote:Op zaterdag 10 mei 2014 16:38 schreef Lavenderr het volgende:
[..]
Het is gewoon gedaan omdat ze dachten dat er dan niet met de kransen geschopt zou worden.
Dan was het beter geweest die kransenschoppers eenzelfde behandeling te geven als men normaal gesproken met hooligans doet, een ouderwetse aframmeling met de lange lat door de ME, dan doen ze het volgende keer ook niet meer.quote:Op zaterdag 10 mei 2014 16:38 schreef Lavenderr het volgende:
[..]
Het is gewoon gedaan omdat ze dachten dat er dan niet met de kransen geschopt zou worden.
Zo ving ik het in ieder geval op. Verbieden gaat te ver, maar de gemeente had een dergelijk verzoek kunnen afwijzen. Als nationale dodenherdenking vind ik het er niet in passen. Een soort ontkenning voor het hebben van de Nederlandse nationaliteit.quote:Op zaterdag 10 mei 2014 13:15 schreef Bluesdude het volgende:
Nee hoor, dat beweer ik niet.
Ik beweer dat bepaalde fokusers in dit topic en PVV'ers die willen dat de gemeente Utrecht het hijsen van de Marokkaanse vlag verbieden marokkanenhaters zijn
Integendeel. Maar als je gelijk begint over 'Marokkanenhaters' omdat ze de Marokkaanse vlag niet mogen hijsen, suggereer ik dit het juist bij jou erg hoog zit. Er zijn ook andere argumenten voor.quote:Het onderwerp racisme zit je wel hoog he ?
Ik begin er niet over.
Na op internet gekeken te hebben gemeenten inderdaad vrijheid in het hijsen van vlaggen, als er maar een buitenlandse delegatie bij is. Zover ik weet zijn de meeste mensen die in normale wijken wonen van Nederlandse nationaliteit of hebben een dubbel paspoort. Niet echt een buitenlandse delegatie dus.quote:Het is de gemeentes niet op zich verboden vanuit Den Haag buitenlandse vlaggen op te hangen. Maar in dit Utrechtse geval heeft de gemeente Utrecht niks opgehangen.
Deze 4 mei herdenking werd georganiseerd door burgers.
http://www.hoogravensbelang.nl/index.php?paginaid=3
En blijkbaar heeft het gewerkt.quote:Op zaterdag 10 mei 2014 16:38 schreef Lavenderr het volgende:
[..]
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |