abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_139772609
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 mei 2014 12:07 schreef moussie het volgende:

[..]

Ten eerste hangen er alleen vlaggen van andere naties als er een delegatie van het land aanwezig is, en ten tweede gaat het niet alleen om doden die tijdens de bevrijding zijn gevallen maar om alle oorlogsslachtoffers die of Nederlander zijn of in Nederland gevallen zijn.
Het aspect "Nederland" is zelfs totaal niet relevant:

'Tijdens de Nationale Herdenking op 4 mei herdenken we allen – burgers en militairen – die in het Koninkrijk der Nederlanden of waar ook ter wereld zijn omgekomen of vermoord sinds het uitbreken van de Tweede Wereldoorlog, in oorlogssituaties en bij vredesoperaties.'

Van http://www.rijksoverheid.(...)enking-op-4-mei.html

Je "mag" dus alleen geen gesneuvelden van voor WO II herdenken; maar voor de rest is een Australiër die omkwam bij een Amerikaanse vredesmissie in Somalië prima.
Maar dat is mijn aanstootgevende mening.
pi_139772803
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 mei 2014 21:01 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

Je ziet de vlaggen van Polen, Canada, Nederland, België en UK
Het was een eenheid van Poolse militairen die in oktober 1945 Breda innam.
http://www.geschiedenis24(...)olse-bevrijders.html
http://www.geschiedenis24.nl/speler.program.25169561.html

1. De tegenstanders van de Marokkaanse vlag in dit topic zijn marokkanenhaters die vinden dat men niet mag verbroederen met Marokkanen. Daarmee missen ze de hele point van de 4-meiherdenking die ook herdenkt wat etnische haat is .

2. Het argument dat alleen de Nederlandse vlag op een 4-meiherdenking mag wapperen is een dekmantel voor marokkanenhaat. Het is nooit zo geweest met alleen de Nederlandse vlag, overal in het land.
Maar stel dat je het argument wél serieus moet nemen, dan is het best wel bekrompen.
1. Over één kam scheren gesproken...

en...

2. Ben je paranoïde?

Jij beweert dus dat het Nationaal Comité 4 en 5 mei en de mensen die tegen een Marokkaanse vlag zijn, racistisch zijn omdat immers het vlaggenprotocol niks zegt over een buitenlandse vlag, om even in jouw waanbeelden te blijven. Jij verondersteld dan meteen dat het mag. Jij bent zo iemand die binnenkort Campina gaat aanklagen omdat ze blanke vla produceren, omdat dat racistisch zou zijn.

Ik ben in dit soort gevallen conservatief maar schijnbaar hebben gemeenten de bevoegdheid buitenlandse vlaggen op te hangen. Het vlaggenprotocol van 4 en 5 mei spreekt dit weer tegen omdat er alleen een buitenlandse vlag mag hangen als er ook een buitenlandse delegatie aanwezig is. Niemand heeft hier dus gelijk.

[ Bericht 5% gewijzigd door Jordony op 10-05-2014 12:33:37 ]
pi_139772905
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 mei 2014 12:16 schreef Aanstootgevend het volgende:

[..]

'Tijdens de Nationale Herdenking op 4 mei herdenken we allen – burgers en militairen – die in het Koninkrijk der Nederlanden of waar ook ter wereld zijn omgekomen of vermoord sinds het uitbreken van de Tweede Wereldoorlog, in oorlogssituaties en bij vredesoperaties.'

Je "mag" dus alleen geen gesneuvelden van voor WO II herdenken; maar voor de rest is een Australiër die omkwam bij een Amerikaanse vredesmissie in Somalië prima.
omg, ja wo2 was uiteraard geen oorlogssituatie |:(
pleased to meet you
pi_139773501
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 mei 2014 12:27 schreef moussie het volgende:

[..]

omg, ja wo2 was uiteraard geen oorlogssituatie |:(
Je hebt het niet goed gelezen denk ik.
pi_139774148
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 mei 2014 12:49 schreef Wespensteek het volgende:

[..]

Je hebt het niet goed gelezen denk ik.
Oeps, klopt :@

Maar ja, het is dan ook ooit eens begonnen als herdenking specifiek voor slachtoffers tijdens wo2, toen die waanzin iedereen nog vers in het geheugen lag. Niet alleen dat de manier waarop oorlog gevoerd werd door de techniek toen totaal verandert is .. hele steden platgebombardeerd door enkele vliegtuigen .. maar ook de massavernietiging van de Joden. Alles voorgaande schijnt ridicuul in verhouding daarmee. Misschien daarom die bewoording?
pleased to meet you
  zaterdag 10 mei 2014 @ 13:14:55 #81
137134 Iblardi
Non semper idem
pi_139774207
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 mei 2014 12:16 schreef Aanstootgevend het volgende:

Dat is ook weer niet zo. Met het "allen" in de officiële tekst wordt wel degelijk "alle Nederlandse slachtoffers" bedoeld. Zie de diverse toelichtingen bij die tekst.
quote:
Het Memorandum uit 1961 is voor het Nationaal Comité de richtlijn wie er op 4 mei wordt herdacht. Het gaat om een nationale herdenking waarbij de Nederlandse oorlogsslachtoffers worden herdacht.

Het Memorandum luidt: “Tijdens de Nationale Herdenking herdenken wij de Nederlandse oorlogsslachtoffers. Allen - burgers en militairen - die in het Koninkrijk der Nederlanden of waar ook ter wereld zijn omgekomen of vermoord sinds het uitbreken van de Tweede Wereldoorlog, en daarna in oorlogssituaties en bij vredesoperaties.”

http://www.4en5mei.nl/nationaal_comite/veelgestelde_vragen
Bij de nationale herdenking herdenkt Nederland dus officieel zijn "eigen" doden, zoals dat bij andere landen ook het geval is. Het Comité lijkt wel iets minder stellig geworden. Kennelijk stond er in voorgaande jaren nog bij dat het "nadrukkelijk" om Nederlanders ging:
quote:
“Het Nationaal Comité heeft in een memorandum geformuleerd wie worden herdacht: (...) In de toelichting daarop wordt geschreven dat het bij de Nationale Herdenking niet gaat om de daders of buitenlandse slachtoffers, maar nadrukkelijk om de Nederlandse slachtoffers. Nederlandse slachtoffers die vielen tijdens de Japanse bezetting en de dekolonisatie die daarop volgde vallen binnen het kader van de Nationale Herdenking.”

http://www.tweedekamer.nl(...)20249&did=2013D41829
Ik vraag me trouwens af of iemand als Anne Frank binnen dit kader ook als "Nederlands slachtoffer" mag worden aangemerkt. Het is sowieso wat diffuus omdat de groep waarop de officiële herdenking betrekking heeft, gaandeweg is uitgebreid.
pi_139774229
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 mei 2014 12:23 schreef Jordony het volgende:

Jij beweert dus dat het Nationaal Comité 4 en 5 mei en de mensen die tegen een Marokkaanse vlag zijn, racistisch zijn
Nee hoor, dat beweer ik niet.
Ik beweer dat bepaalde fokusers in dit topic en PVV'ers die willen dat de gemeente Utrecht het hijsen van de Marokkaanse vlag verbieden marokkanenhaters zijn

quote:
Jij bent zo iemand die binnenkort Campina gaat aanklagen omdat ze blanke vla produceren, omdat dat racistisch zou zijn.
Het onderwerp racisme zit je wel hoog he ?
Ik begin er niet over.

quote:
schijnbaar hebben gemeenten de bevoegdheid buitenlandse vlaggen op te hangen. .
Het is de gemeentes niet op zich verboden vanuit Den Haag buitenlandse vlaggen op te hangen. Maar in dit Utrechtse geval heeft de gemeente Utrecht niks opgehangen.
Deze 4 mei herdenking werd georganiseerd door burgers.
http://www.hoogravensbelang.nl/index.php?paginaid=3
  zaterdag 10 mei 2014 @ 13:17:54 #83
137134 Iblardi
Non semper idem
pi_139774292
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 mei 2014 13:12 schreef moussie het volgende:

[..]

Oeps, klopt :@

Maar ja, het is dan ook ooit eens begonnen als herdenking specifiek voor slachtoffers tijdens wo2, toen die waanzin iedereen nog vers in het geheugen lag. Niet alleen dat de manier waarop oorlog gevoerd werd door de techniek toen totaal verandert is .. hele steden platgebombardeerd door enkele vliegtuigen .. maar ook de massavernietiging van de Joden. Alles voorgaande schijnt ridicuul in verhouding daarmee. Misschien daarom die bewoording?
Misschien. Waarschijnlijk ook omdat het de eerste keer sinds 1815 was dat Nederland weer rechtstreeks "oorlogsslachtoffer" werd.
pi_139776376
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 mei 2014 13:17 schreef Iblardi het volgende:

[..]

Misschien. Waarschijnlijk ook omdat het de eerste keer sinds 1815 was dat Nederland weer rechtstreeks "oorlogsslachtoffer" werd.
4 mei dodenherdenking is begonnen na WO II..
quote:
In eerste instantie ging het hierbij uitsluitend om de Nederlandse slachtoffers in de Tweede Wereldoorlog, maar sinds 1961 wordt officieel een ruimere definitie gehanteerd
http://nl.wikipedia.org/wiki/Nationale_Dodenherdenking
  zaterdag 10 mei 2014 @ 15:01:20 #85
137134 Iblardi
Non semper idem
pi_139777223
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 mei 2014 14:29 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

4 mei dodenherdenking is begonnen na WO II..

[..]

http://nl.wikipedia.org/wiki/Nationale_Dodenherdenking
Er is van 1945 tot 1948 nog wel met de data geschoven, ja.
Ik bedoel meer dat WOII in Nederland de eerste aanleiding vormde voor een "natie-brede" herdenking van oorlogsslachtoffers. Zo'n herdenking kan dan gaandeweg worden uitgebreid naarmate zich nieuwe oorlogen voordoen.
pi_139777307
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 mei 2014 15:01 schreef Iblardi het volgende:

[..]

Er is van 1945 tot 1948 nog wel met de data geschoven, ja.
Ik bedoel meer dat WOII in Nederland de eerste aanleiding vormde voor een "natie-brede" herdenking van oorlogsslachtoffers. Zo'n herdenking kan dan gaandeweg worden uitgebreid naarmate zich nieuwe oorlogen voordoen.
Ja. Maar je kan het ook nationaal houden.
  zaterdag 10 mei 2014 @ 15:32:08 #87
137134 Iblardi
Non semper idem
pi_139778052
Klopt, maar het ligt in elk geval minder voor de hand om op 4 mei de gevallenen van Naarden of Heiligerlee te herdenken. Niet dat dat niet kan natuurlijk, maar het staat wat geforceerd om dat achteraf onderdeel te maken van een officiële ceremonie.
  zaterdag 10 mei 2014 @ 16:03:58 #88
214372 Westerling
Simpele ziel
pi_139779001
Ik zou rechtsomkeerd hebben gemaakt als ik er aankwam. Dan herdenk ik de doden wel in m'n eentje. Ik werk niet mee aan die onzin.

Vind het een poging tot geschiedsvervalsing. En de achterliggende reden is natuurlijk dat bepaalde groepen zich hier niet betrokken voelen bij gewoon een Nederlandse vlag, triest genoeg opzich.
  zaterdag 10 mei 2014 @ 16:09:19 #89
10763 popolon
Fetchez la vache!
pi_139779155
Het is gewoon een godsgruwelijk lelijke vlag, dat zou voldoende moeten zijn. Het idee erachter maakt me niet veel uit, het gaat meer om de grafische vormgeving. :Y)
Patience is not one of my virtues, neither is memory. Or patience for that matter.
pi_139779523
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 mei 2014 16:03 schreef Westerling het volgende:
I
Vind het een poging tot geschiedsvervalsing.
Welke geschiedvervalsing dan ? Wat beweert dat Utrechtse comité , wat feitelijk onjuist is?
Marokkanen waren ook betrokken bij die oorlog. In eigen land en in het buitenland Met alle gevolgen. Ook doden , ook een groep Marokkanen in Nederland bij de geallieerden. Krijgsgevangen gemaakt .
  zaterdag 10 mei 2014 @ 16:25:40 #91
214372 Westerling
Simpele ziel
pi_139779653
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 mei 2014 16:21 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

Welke geschiedvervalsing dan ? Wat beweert dat Utrechtse comité , wat feitelijk onjuist is?
Marokkanen waren ook betrokken bij die oorlog. In eigen land en in het buitenland Met alle gevolgen. Ook doden , ook een groep Marokkanen in Nederland bij de geallieerden. Krijgsgevangen gemaakt .
Klopt. Maar als ik maar drie vlaggen zie, hoort de Marokkaanse er niet bij (en als er meer hangen, hoort ie nog steeds niet in t midden te hangen). Dat is totaal buitenproportioneel.
pi_139779658
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 mei 2014 16:09 schreef popolon het volgende:
Het is gewoon een godsgruwelijk lelijke vlag, dat zou voldoende moeten zijn. Het idee erachter maakt me niet veel uit, het gaat meer om de grafische vormgeving. :Y)
joh... kijk gewoon de andere kant uit. Er zijn wel meer dingen die niet mooi zijn.
De Nederlandse vlag bijv.. Is niet inspirerend . Maar met een beetje relativering leer je er mee leven.
pi_139779681
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 mei 2014 16:25 schreef Westerling het volgende:

[..]

Klopt. Maar als ik maar drie vlaggen zie, hoort de Marokkaanse er niet bij (en als er meer hangen, hoort ie nog steeds niet in t midden te hangen). Dat is totaal buitenproportioneel.
Andere mensen vinden dat ie daar wel hoort.
Maar je beschuldiging van geschiedvervalsing neem je terug, dus ?
  zaterdag 10 mei 2014 @ 16:34:12 #94
214372 Westerling
Simpele ziel
pi_139779894
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 mei 2014 16:26 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

Andere mensen vinden dat ie daar wel hoort.
Maar je beschuldiging van geschiedvervalsing neem je terug, dus ?
Er stond een
quote:
Vind het een poging tot geschiedsvervalsing
. Niets om terug te nemen. En ja ik weet het, er wordt niets expliciets gesteld dus kan het ook geen expliciete geschiedsvervalsing zijn.

En ja, andere mensen vinden waarschijnlijk om genoemde pragmatische redenen dat ie daar wel hoort. Ik niet. Dat is wat ik zei inderdaad.
  Moderator zaterdag 10 mei 2014 @ 16:38:34 #95
249559 crew  Lavenderr
pi_139780022
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 mei 2014 16:25 schreef Westerling het volgende:

[..]

Het is gewoon gedaan omdat ze dachten dat er dan niet met de kransen geschopt zou worden.
  zaterdag 10 mei 2014 @ 16:40:56 #96
214372 Westerling
Simpele ziel
pi_139780102
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 mei 2014 16:38 schreef Lavenderr het volgende:

[..]

Het is gewoon gedaan omdat ze dachten dat er dan niet met de kransen geschopt zou worden.
Ben bang dat er inderdaad zo laf gedacht wordt. Daar werk ik niet aan mee.
  zaterdag 10 mei 2014 @ 16:42:36 #97
117098 Hathor
Effe niet
pi_139780153
quote:

[..]

Dan was het beter geweest die kransenschoppers eenzelfde behandeling te geven als men normaal gesproken met hooligans doet, een ouderwetse aframmeling met de lange lat door de ME, dan doen ze het volgende keer ook niet meer.
Radical islam is the snake in the grass.
Moderate islam is the grass that hides the snake.
pi_139780799
Na wat overleg hebben we besloten dat volgend jaar ook de Nauru vlag op gehangen mag worden.
pi_139782052
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 mei 2014 13:15 schreef Bluesdude het volgende:

Nee hoor, dat beweer ik niet.
Ik beweer dat bepaalde fokusers in dit topic en PVV'ers die willen dat de gemeente Utrecht het hijsen van de Marokkaanse vlag verbieden marokkanenhaters zijn
Zo ving ik het in ieder geval op. Verbieden gaat te ver, maar de gemeente had een dergelijk verzoek kunnen afwijzen. Als nationale dodenherdenking vind ik het er niet in passen. Een soort ontkenning voor het hebben van de Nederlandse nationaliteit.

quote:
Het onderwerp racisme zit je wel hoog he ?
Ik begin er niet over.
Integendeel. Maar als je gelijk begint over 'Marokkanenhaters' omdat ze de Marokkaanse vlag niet mogen hijsen, suggereer ik dit het juist bij jou erg hoog zit. Er zijn ook andere argumenten voor.

quote:
Het is de gemeentes niet op zich verboden vanuit Den Haag buitenlandse vlaggen op te hangen. Maar in dit Utrechtse geval heeft de gemeente Utrecht niks opgehangen.
Deze 4 mei herdenking werd georganiseerd door burgers.
http://www.hoogravensbelang.nl/index.php?paginaid=3
Na op internet gekeken te hebben gemeenten inderdaad vrijheid in het hijsen van vlaggen, als er maar een buitenlandse delegatie bij is. Zover ik weet zijn de meeste mensen die in normale wijken wonen van Nederlandse nationaliteit of hebben een dubbel paspoort. Niet echt een buitenlandse delegatie dus.

Maar goed, als het vanuit burgers is georganiseerd is daar verder geen protocol voor.
pi_139782464
quote:

[..]

En blijkbaar heeft het gewerkt.
Daarentegen belandden de kransen in Nijmegen in een openbaar toilet.
Maar dat is mijn aanstootgevende mening.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')