Ah.En de krachtstroom die door je straat loopt is geen 120 graden verschoven? Nou, de e-bedrijven zijn er maar wat kien op dat faseverschuivingen (tov 120) minimaal worden gehouden om de blindverliezen tegen te gaan.quote:Op dinsdag 13 mei 2014 21:04 schreef ACT-F het volgende:
De 3 fasen moeten wel onderling 120 graden van elkaar verschoven zijn. Pas dan heb je hooguit 1 nul nodig, of in een ideale situatie als ze evenredig belast zijn geen nul.
Je haalt nu onderwerpen door elkaar. De krachtstroomnetten zijn wel 120 graden van elkaar verschoven, maar geef dat duidelijk aan als je dit roept:quote:Op dinsdag 13 mei 2014 21:08 schreef blomke het volgende:
[..]
Ah.En de krachtstroom die door je straat loopt is geen 120 graden verschoven? Nou, de e-bedrijven zijn er maar wat kien op dat faseverschuivingen (tov 120) minimaal worden gehouden om de blindverliezen tegen te gaan.
Als de 3 fasen (om wat voor redenen dan ook) in gelijke fase zijn moeten ze 3 nullen hebben.quote:Het gaat erom dat bij meerdere fasen, er maar één nul (noodzakelijk) is.
3 fasen die gelijke fasen hebben? Die mag je me echt uitleggen. Als dat zou gebeuren, zouden heel wat nuldraden roodgloeiend staan...quote:Op dinsdag 13 mei 2014 21:17 schreef ACT-F het volgende:
Als de 3 fasen (om wat voor redenen dan ook) in gelijke fase zijn moeten ze 3 nullen hebben.
Als jij 3 draden trekt die vanaf één fasedraad afkomstig zijn dan zijn de fasen gelijk aan elkaar. Dat mag natuurlijk nooit op slechts één nul aangesloten worden. Dit zul je in een huisinstallatie niet zo snel aantreffen overigens, maar dat is een ander verhaal.quote:Op dinsdag 13 mei 2014 21:22 schreef blomke het volgende:
[..]
3 fasen die gelijke fasen hebben? Die mag je me echt uitleggen. Als dat zou gebeuren, zouden heel wat nuldraden roodgloeiend staan...
Je dwaalt af volgens mij.quote:Op dinsdag 13 mei 2014 21:00 schreef blomke het volgende:
[..]
Daar gaat het niet om. Het gaat erom dat bij meerdere fasen, er maar één nul (noodzakelijk) is. Je kan er gerust 3 trekken, maar de (krachtstroom)installatie is uitgelegd voor 3 fasen en één nul, en een kookgroep voor 2 groepen op dezelfde fase en dan met twee nuldraden. Weer iets met gebruiken waar ie voor bedoeld is....
Deze mening deel ik trouwens, de 1010 spreekt duidelijk overal over de installatie maar daar veranderd niets aan. Wettelijk zie ik geen aanleiding om er niet gewoon een andere stekker aan te zetten. Het word wel overal gezegd op het net, maar niemand die erbij verteld waarom dit dan zo zou zijn.quote:Op dinsdag 13 mei 2014 20:57 schreef ACT-F het volgende:
Daarom vroeg ik welke regel dat verbiedt. De NEN1010 heeft betrekking op installaties. Die blijft onveranderd. Het is het apparaat dat aangepast wordt en dat mag.
Perilex is nu eenmaal een allegaartje qua standaard. Ik heb een luchtafzuiging van Stork die ook een perilexaansluiting heeft. Eerst dacht ik: verbruikt die nou zoveel stroom? Lees ik dat de pennen gebruikt worden om de verschillende standen aan te sturenquote:Op dinsdag 13 mei 2014 22:08 schreef hottentot het volgende:
Wat de werking betreft is het gewoon veilig en verantwoord, zolang je wel er zorg voor draagt dat je dezelfde stekker niet klakkeloos in een ander perilex stopcontact steekt, want daar kan het wel goed fout gaan.
Nu is het zo dat als je de 1 op zolder hebt en er 1 in de keuken dan zou ik er niet wakker van liggen.quote:Indien men een kookgroep aansluit als 2x230V groep op een perilex wandcontactdoos mag men in de verdere installatie geen perilex wandcontactdoos meer gebruiken. Dit staat omschreven in de volgende artikelen.
NEN 1010 3druk: artikel 555.1.1 & 555.1.4
NEN 1010 4druk: artikel 555.1.1 & 555.1.4
NEN 1010 5druk:
artikel 8.555.101: Indien in een installatie stroomstelsel met verschillende spanning, stroomsoort of frequentie voorkomen mag een contactstop van het ene stelsel geen elektrisch contact kunnen maken met contactdozen of koppelcontactstoppen van een ander stelsel.
artikel 8.555.102: wandcontactdozen voor de aansluiting van driefasen-kooktoestellen op een tweegeleiderinstallatie moeten van het systeem Perilex zijn.
Dan heb je 3 draden op maar één fase.quote:Op dinsdag 13 mei 2014 21:30 schreef ACT-F het volgende:
Als jij 3 draden trekt die vanaf één fasedraad afkomstig zijn dan zijn de fasen gelijk aan elkaar.
Maar op grond waarvan mag TS geen ander snoer en/of andere stekker aan haar kooktoestel zetten, en gewoon 1 fase i.p.v. bijvoorbeeld 2 fasen gebruiken. Aan de installatie zelf veranderd helemaal niets.quote:Op dinsdag 13 mei 2014 22:32 schreef Noodels het volgende:
Het feit blijft dat wat TS wil eigenlijk niet mag.
Het antwoord is ja, perilex heeft 230V. De NEN1010 is geen regel maar een richtlijn. Bovendien is de NEN1010 niet van toepassing op apparaten. Terug naar school jij.quote:Op woensdag 14 mei 2014 13:10 schreef Noodels het volgende:
Is de perilex bedoeld om een 230V apparaat aan te sluiten?
Nee.
Duidelijker kan niet, als je mijn vorige posts hebt gelezen dan heb je ook de verwijzingen naar de NEN gelezen.
Je begint nu wel bij te draaien hè? Eerst roepen dat het niet mag, vervolgens verzacht je het naar leidraad en mening. Je geeft nu zelf aan dat de NEN1010 niet heilig is. En je kan je mening niet eens onderbouwen c.q. de onveiligheid van de aanpak aangeven. Dáár gaat het om bij de NEN1010, veiligheid. De NEN1010 zelf is geen doel.quote:Op woensdag 14 mei 2014 16:59 schreef Noodels het volgende:
Ik heb ook nergens gezegd dat de NEN1010 een wet is. Maar wel een heel goede leidraad.
Ik blijf van mening dat het niet mag.
Ik zou het maar niet hardop roepen, want je hebt kans dat ik je leidinggevende kan zijn en vervolgens om de oren ga slaan wat elektrotechniek inhoudt.quote:Op woensdag 14 mei 2014 16:59 schreef Noodels het volgende:
Als ik het zou tegenkomen in mijn werk dan zal mijn eerste gedachte zijn "wat een hobby prutsers heb je toch ook".
Ja hoor,ik ben er nog.quote:Op dinsdag 13 mei 2014 22:20 schreef ACT-F het volgende:
Dus alles resumerend zou ik TS, als ze nog meekijkt, willen vragen wat voor type fornuis ze heeft. Bij voorkeur een foto maken van de aansluitingen. Je hebt kans dat het zoiets is:
[ afbeelding ]
Indien ja, maak ook een foto van de groepenkast om te controleren of het een kookgroep is of draaistroom. Daarnaast ook een foto van de perilexcontactdoos, want vaak wordt er op gekrabbeld welke aansluitingen fase en nul zijn. Voor de zekerheid controleren met een spanningszoeker. Dan zou ik de originele kabel niet verknippen, maar een perilexstekker met kabel kopen:
http://www.installand.nl/(...)espoten-met-snoer-2m
Het bedrijf zit ook nog eens in Spijknisse waar TS woont. Vervolgens op de juiste wijze aansluiten:
http://www.ratio.nl/files/1751.pdf
Succes!
Als je voor die oplossing gekozen hebt dan is mijn oplossing niet meer van toepassing. Vergeet niet dat je op die montageplaat een wandcontactdoos moet plaatsen en die dus eventueel nog aangeschaft moet worden.quote:Op woensdag 14 mei 2014 17:54 schreef sunxxx het volgende:
Dit topic houd ik erbij als de montageplaat binnen is.
Ik neem aan dat dat dan een normaal geaarde wandcontactdoos is?quote:Op woensdag 14 mei 2014 17:58 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Als je voor die oplossing gekozen hebt dan is mijn oplossing niet meer van toepassing. Vergeet niet dat je op die montageplaat een wandcontactdoos moet plaatsen en die dus eventueel nog aangeschaft moet worden.
Ja, maar voordat je dingen aanschaft, maak eerst foto's van je situatie, dus achterzijde fornuis met elektrische aansluitpunt losgeschroefd, een foto van je groepenkast en als er letters op je perilexaansluiting gekbrabbeld zijn, daar ook een foto van.quote:Op woensdag 14 mei 2014 18:03 schreef sunxxx het volgende:
[..]
Ik neem aan dat dat dan een normaal geaarde wandcontactdoos is?
Als het ene niet lukt dan wordt het de andere mogelijkheid,die van jou,mocht de montageplaat erg ingewikkeld zijn.
Ik hou jullie iig op de hoogte,denk dat die ring er morgen is,dan idd nog even de contactdoos halen...want dat was ik idd vergeten.
Ik heb nergens vermeld dat de NEN een wet is, slechts dat het volgens de NEN niet mag maar zoals je ook in de link hebt kunnen lezen die ik gaf naar de rijksoverheid:quote:Op woensdag 14 mei 2014 17:41 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Je begint nu wel bij te draaien hè? Eerst roepen dat het niet mag, vervolgens verzacht je het naar leidraad en mening. Je geeft nu zelf aan dat de NEN1010 niet heilig is. En je kan je mening niet eens onderbouwen c.q. de onveiligheid van de aanpak aangeven. Dáár gaat het om bij de NEN1010, veiligheid. De NEN1010 zelf is geen doel.
Het doel van een installatie is niets meer dan elektriciteitsdistributie. De NEN1010 is een richtlijn om er voor te zorgen dat iemand die geen elektrotechnicus is toch op een veilige manier een installatie kan aanleggen. De installatie houdt op bij de WCD, en daarmee ook de NEN1010 richtlijn. De NEN3140 is eveneens een richtlijn die bij particulieren aan te bevelen is, maar geen wettelijke eis.
Wat ik TS geadviseerd heb, een nieuwe stekker met kabel kopen en op de juiste wijze aanleggen is conform NEN3140. De fabrikant staat meestal toe om tot aan het elektrische aansluitpunt wijzigingen in de bekabeling aan te brengen. Mede doordat stekkers verschillen per land. Daarom is dat gedeelte ook gescheiden van de rest van het apparaat.
[..]
Ik zou het maar niet hardop roepen, want je hebt kans dat ik je leidinggevende kan zijn en vervolgens om de oren ga slaan wat elektrotechniek inhoudt.
Als jij TS een perilex snoer (aansluitsnoer) laat kopen, wat doet TS met de niet gebruikte aders in het apparaat? Tape er omheen en klaar?quote:Normen zijn geen wetten, maar ’best practices’. Iedereen kan - op vrijwillige basis - hier zijn voordeel mee doen. In zakelijke overeenkomsten hebben normen een belangrijke functie. Ze bieden marktpartijen duidelijkheid over en vertrouwen in producten, diensten of organisaties en dagen de maatschappij uit te innoveren.
Ik wil eerst meer informatie van TS, dan pas ga ik definitieve adviezen geven. De ongebruikte aders zou ik in een kroonsteen stoppen, tenzij het fornuis ruimte biedt om de aders kwijt te kunnen. Fornuizen hebben voor dit soort doeleinden soms dummyaansluitingen.quote:Op woensdag 14 mei 2014 20:08 schreef Noodels het volgende:
[..]
Ik heb nergens vermeld dat de NEN een wet is, slechts dat het volgens de NEN niet mag maar zoals je ook in de link hebt kunnen lezen die ik gaf naar de rijksoverheid:
[..]
Als jij TS een perilex snoer (aansluitsnoer) laat kopen, wat doet TS met de niet gebruikte aders in het apparaat? Tape er omheen en klaar?
Dat is dus niet volgens de NEN, je hebt een 1F 230V apparaat en een perilex aansluitsnoer, en een perilex wcd, waar dus 3F of 2x 230V opstaat..... Hoe graag je ook zou willen dit blijft een rare oplossing.
quote:Mocht ik ooit zo stom zijn om voor een bedrijf te gaan werken waar jij leidinggevend bent.... dan... wacht dat zal nooit gebeuren.
Ik merk wel dat je iig net zo eigenwijs bent als ik!![]()
Mag ik me bij dit gezelschap aansluiten?quote:Op woensdag 14 mei 2014 20:08 schreef Noodels het volgende:
Ik merk wel dat je iig net zo eigenwijs bent als ik!![]()
Sorry hoor...quote:Op dinsdag 13 mei 2014 20:55 schreef Noodels het volgende:
Perilex wcd = 2 fases en 2x een nul of 3 fases en een nul.
Een normale stekker is 1 fase en een nul.
Ik begrijp dat het kan, maar het mag dus niet.
quote:Op woensdag 14 mei 2014 21:51 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Sorry hoor...
Maar een Perilex is 1 fase verdeelt over 2 groepen (2 x L + 2 x N) of 3 fasen en een nul (L1, L2, L3 + N)
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |