Aftrekken van een getal is hetzelfde als het tegengestelde van dat getal optellen.quote:Op donderdag 8 mei 2014 13:46 schreef RustCohle het volgende:
[..]
Ik bedoelde de tekst distributiviteit van de optelling..
Waarom denk je dat ik het mogelijk niet zou snappen?quote:Snap jij 10log(2^6) - 10log 1/5
Dat is fout want delen door 1/5 is niet hetzelfde als delen door 1/2 maar wel hetzelfde als vermenigvuldigen met 5.quote:Ik deed 10log 64/0,5 is 10log 128
10log(26) − 10log(1/5) = 6·10log 2 − (10log 2 − 10log 10) = 5·10log 2 + 1quote:Echter is het 7 10log2...
het was 1/2 niet 1/5quote:Op donderdag 8 mei 2014 14:03 schreef Riparius het volgende:
[..]
Aftrekken van een getal is hetzelfde als het tegengestelde van dat getal optellen.
[..]
Waarom denk je dat ik het mogelijk niet zou snappen?
[..]
Dat is fout want delen door 1/5 is niet hetzelfde als delen door 1/2 maar wel hetzelfde als vermenigvuldigen met 5.
[..]
10log(26) − 10log(1/5) = 6·10log 2 − (10log 2 − 10log 10) = 5·10log 2 + 1
ik snap het niet.. ik weet wel dat 10log(2^6) het volgende wordt:quote:Op donderdag 8 mei 2014 14:03 schreef Riparius het volgende:
[..]
Aftrekken van een getal is hetzelfde als het tegengestelde van dat getal optellen.
[..]
Waarom denk je dat ik het mogelijk niet zou snappen?
[..]
Dat is fout want delen door 1/5 is niet hetzelfde als delen door 1/2 maar wel hetzelfde als vermenigvuldigen met 5.
[..]
10log(26) − 10log(1/5) = 6·10log 2 − (10log 2 − 10log 10) = 5·10log 2 + 1
5log 8 + 5log 4 = 5log(23) + 5log(22) = 3·5log 2 + 2·5log 2 = 5·5log 2quote:Op donderdag 8 mei 2014 13:48 schreef RustCohle het volgende:
Net als dat 5log8 + 5log4 = 5 5log2 terwijl ik 5log20 heb.
Nee, hier heb jequote:Op donderdag 8 mei 2014 14:10 schreef RustCohle het volgende:
[..]
ik snap het niet.. ik weet wel dat 10log(2^6) het volgende wordt:
6 10log2 maar daarna weet ik het niet meer.. als je logs van elkaar aftrekt is het eigenlijk delen toch?
Dus 6 10log2 - 10log(1/2) is dan 6 10log4?
Jep.. waar komt die 7 vandaan?quote:Op donderdag 8 mei 2014 14:16 schreef Riparius het volgende:
[..]
Nee, hier heb je
6·10log 2 − 10log(1/2) = 6·10log 2 + 10log 2 = 7·10log 2
Ik zie nu dat je hierboven een typo hebt, je schreef namelijk 1/5 terwijl je kennelijk 1/2 bedoelde.
Heel eenvoudig, logaritmen van getallen die elkaars inverse zijn, zijn elkaars tegengestelde. Oftewel, je hebtquote:
Wat doe je eigenlijk bij het vermenigvuldigen van logaritmen?quote:Op donderdag 8 mei 2014 14:31 schreef Riparius het volgende:
[..]
Heel eenvoudig, logaritmen van getallen die elkaars inverse zijn, zijn elkaars tegengestelde. Oftewel, je hebt
glog(1/a) = −glog a
Dit is uiteraard een eenvoudig gevolg van de rekenregel
glog(a/b) = glog a − glog b
en
glog 1 = 0
Dus hebben we
6·10log 2 − 10log(1/2) = 6·10log 2 − (−10log 2) = 6·10log 2 + 10log 2 = 7·10log 2
Ja... is toch zo? Wat moet je anders.. gewoon vermenigvuldigen uiteindelijk?quote:Op donderdag 8 mei 2014 18:26 schreef Anoonumos het volgende:
Schrijf 8 en 4 als machten van twee.
Hoe kom jij aan 5log 12?
Je dacht log(ab) = log(a) + log (b) dus dan zal log(a)log(b) wel gelijk zijn aan log(a+b)? Nee dus.
2^3 en 2^2maar kom er echt niet uit.quote:Op donderdag 8 mei 2014 18:26 schreef Anoonumos het volgende:
Schrijf 8 en 4 als machten van twee.
Hoe kom jij aan 5log 12?
Je dacht log(ab) = log(a) + log (b) dus dan zal log(a)log(b) wel gelijk zijn aan log(a+b)? Nee dus.
Thanks.... grof gezegd.... dat boek van Craats is een kut boek.quote:Op donderdag 8 mei 2014 19:26 schreef Anoonumos het volgende:
Gewoon vermenigvuldigen ja
5log8 = 5log(23 )= 3 5log2
En net zo
5log 4 = 2 5log2
En dat met elkaar vermenigvuldigen geeft het antwoord
De 5log2 wordt weggedeeld.quote:Op donderdag 8 mei 2014 20:00 schreef RustCohle het volgende:
5log8 : 5log4
3 5log2 : 2 5log2 --> dus ik dacht
3/2 5log2
Hier gewoon de definitie van logaritmes gebruiken.quote:
Logaritmen met de hand uitrekenen (benaderen) is erg lastig en veel werk, en dat wil je niet (en kun je ook niet, ook al zou ik je laten zien hoe het gaat). Vroeger gebruikte men logaritmentafels, maar je kunt nu een rekenmachine gebruiken. Elke simpele zakjapanner kan dat, en als je die niet bij de hand hebt kun je ook prima de calculator van Windows gebruiken, of eventueel een online calculator.quote:Op donderdag 8 mei 2014 19:40 schreef RustCohle het volgende:
Hoe kan ik die logaritmen benaderen om het beter te snappen? Ik kom namelijk nu ook vergelijkingen tegen..
Dat had ik! Het antwoord in getallen is goed (1,39....) echter de schrijfwijze niet!quote:Op donderdag 8 mei 2014 20:11 schreef Anoonumos het volgende:
[..]
De 5log2 wordt weggedeeld.
[..]
Hier gewoon de definitie van logaritmes gebruiken.
102x = 25
en dus (definitie)
2x = 10log25
en dit verder uitwerken.
Dankjewel!! Jij en de rest in dit topic zullen een totaal aandeelpercentage hebben van 80% als ik slaag voor de intaketoets.quote:Op donderdag 8 mei 2014 20:12 schreef Riparius het volgende:
[..]
Logaritmen met de hand uitrekenen (benaderen) is erg lastig en veel werk, en dat wil je niet (en kun je ook niet, ook al zou ik je laten zien hoe het gaat). Vroeger gebruikte men logaritmentafels, maar je kunt nu een rekenmachine gebruiken. Elke simpele zakjapanner kan dat, en als je die niet bij de hand hebt kun je ook prima de calculator van Windows gebruiken, of eventueel een online calculator.
Het is wel van belang dat je weet hoe je logaritmen omzet naar logaritmen met een ander grondtal, want calculators geven doorgaans alleen logaritmen met het grondtal 10 (de zogeheten gewone of Briggse logaritmen, aangeduid met log) en logaritmen met het speciale grondtal e (zo zogeheten natuurlijke logaritmen, aangeduid met ln).
Als je een logaritme van een getal a met grondtal g om wil zetten in een logaritme van a met grondtal b (deze letter kies ik omdat een grondtal van een logaritme in het Engels een base heet) dan kun je gebruik maken van de betrekking
glog a = blog a / blog g
Deze betrekking kun je ook opschrijven in de gemakkelijker te onthouden zogeheten kettingvorm
blog a = blog g · glog a
Hier gaat het nodige mis met je notatie. De vergelijking luidtquote:Op donderdag 8 mei 2014 20:14 schreef RustCohle het volgende:
[..]
Dankjewel!! Jij en de rest in dit topic zullen een totaal aandeelpercentage hebben van 80% als ik slaag voor de intaketoets.
2logx2 = 3
ik had :
2ł = x˛ wordt dus 8 dus 22
Dit is deels goed, echter staat er +/- 22 ? Hoezo dat?
Ja weggedeeld als in 5log2 / 5log2 = 1.quote:Op donderdag 8 mei 2014 20:13 schreef RustCohle het volgende:
[..]
Dat had ik! Het antwoord in getallen is goed (1,39....) echter de schrijfwijze niet!
Weggedeeld?
Aha.. Ik snap de of of situatie hier niet? Die kan ik dus hier niet inzien... wat ik dus wel kan bij tweedegraadsvergelijkingen.. met eventueel de discrimintant etc..quote:Op donderdag 8 mei 2014 20:21 schreef Riparius het volgende:
[..]
Hier gaat het nodige mis met je notatie. De vergelijking luidt
2log x2 = 3
Dan hebben we dus
x2 = 8
x = √8 ∨ x = −√8
x = 2√2 ∨ x = −2√2
Oh hier wordt die 25 al van te voren weggedeeld in de zin van 25^(1/2) waardoor die 2 bij 2x weggewerkt wordt?quote:Op donderdag 8 mei 2014 20:22 schreef Anoonumos het volgende:
[..]
Ja weggedeeld als in 5log2 / 5log2 = 1.
En voor 2x = 10log25
Gebruik dat 25 = 52 ...
Het is hier dus nodig om veel kwadraten en andere machten uit je hoofd te weten voor kleine getallen.
Dat kan ja, maar het hoeft niet per se van tevoren.quote:Op donderdag 8 mei 2014 20:24 schreef RustCohle het volgende:
[..]
Oh hier wordt die 25 al van te voren weggedeeld in de zin van 25^(1/2) waardoor die 2 bij 2x weggewerkt wordt?
Je hoeft hier de discriminant er niet met de haren bij te slepen. Als je bijvoorbeeld hebtquote:Op donderdag 8 mei 2014 20:23 schreef RustCohle het volgende:
[..]
Aha.. Ik snap de of of situatie hier niet? Die kan ik dus hier niet inzien... wat ik dus wel kan bij tweedegraadsvergelijkingen.. met eventueel de discriminant etc..
Dankje! Snap jij ook de functie e^x en de natuurlijke logaritme?quote:Op donderdag 8 mei 2014 20:35 schreef Riparius het volgende:
[..]
Je hoeft hier de discriminant er niet met de haren bij te slepen. Als je bijvoorbeeld hebt
x2 = 4
dan is
x = 2 ∨ x = −2
Immers, vanwege de rekenregel 'min maal min geeft plus' is 4 niet alleen het kwadraat van 2 maar tevens het kwadraat van −2.
Verder moet je begrijpen dat
√8 = √4·√2 = 2√2
Ik moet wel doorzetten op dit moment, anders red ik de intaketoets niet.quote:Op donderdag 8 mei 2014 22:16 schreef Novermars het volgende:
Ik zou je nog maar niet bezighouden met limieten, als je vrij basale dingen nog niet perfect onder de de knie hebt.
Waarom denk je dat ik dat wellicht niet zou begrijpen? Of bedoel je of ik het jou ook in jip-en-janneketaal uit kan leggen?quote:Op donderdag 8 mei 2014 22:06 schreef RustCohle het volgende:
[..]
Dankje! Snap jij ook de functie e^x en de natuurlijke logaritme?
Ik sluit me aan bij de opvatting van Novermars dat je niet met analyse (differentiaal- en integraalrekening) moet beginnen als je nog steeds volkomen vastloopt met simpele brugklas algebra.quote:Ik snap niet echt wat ze hier willen zeggen vanaf het punt ''Zelfs geldt dat (e^(x - 1)) / x = 1 ''
en waarvoor die lim ( x --> 0 ) staat?
Pagina 153.
https://googledrive.com/h(...)met%20Antwoorden.pdf
Of je het mij in jip en janneke taal kunt uitleggen inderdaad..quote:Op donderdag 8 mei 2014 22:29 schreef Riparius het volgende:
[..]
Waarom denk je dat ik dat wellicht niet zou begrijpen? Of bedoel je of ik het jou ook in Jip & Janneke taal uit kan leggen?
[..]
Ik sluit me aan bij de opvatting van Novermars dat je niet met analyse (differentiaal- en integraalrekening) moet beginnen als je nog steeds volkomen vastloopt met simpele brugklas algebra.
19 meiquote:Op donderdag 8 mei 2014 22:32 schreef Novermars het volgende:
Ik wil best een heel verhaal gaan typen over limieten, maar het jammere is dat je er toch niks van zal begrijpen. Ik weet niet wanneer je die toets hebt, maar je bent een half jaar te laat begonnen met leren.
Ik moet toch echt voorbij die bladzijde... Ik heb echt geen keus...quote:Op donderdag 8 mei 2014 22:32 schreef Novermars het volgende:
Ik wil best een heel verhaal gaan typen over limieten, maar het jammere is dat je er toch niks van zal begrijpen. Ik weet niet wanneer je die toets hebt, maar je bent een half jaar te laat begonnen met leren.
Bij een limiet is alles in de buurt van een punt belangrijk, maar niet het punt zelf.quote:Op donderdag 8 mei 2014 22:37 schreef RustCohle het volgende:
[..]
Ik moet toch echt voorbij die bladzijde... Ik heb echt geen keus...
quote:Op donderdag 8 mei 2014 22:43 schreef Amoeba het volgende:
[..]
Bij een limiet is alles in de buurt van een punt belangrijk, maar niet het punt zelf.
Voorbeeld: f(x) = 1/x
In x = 0 bestaat deze functie niet. Je kunt wel over een limiet naar x = 0 praten, dus alles heeeel dicht in de buurt van 0. Als deze functie dan convergeert, dus naar een waarde nadert, kun je zeggen dat deze limiet bestaat.
In mijn voorbeeld niet, want ∞ is geen getal.
Dankje duidelijk! Zou je me blz 153 uit kunnen leggen van de geposte link? Ik quote het even hieronder..quote:Op donderdag 8 mei 2014 22:43 schreef Amoeba het volgende:
[..]
Bij een limiet is alles in de buurt van een punt belangrijk, maar niet het punt zelf.
Voorbeeld: f(x) = 1/x
In x = 0 bestaat deze functie niet. Je kunt wel over een limiet naar x = 0 praten, dus alles heeeel dicht in de buurt van 0. Als deze functie dan convergeert, dus naar een waarde nadert, kun je zeggen dat deze limiet bestaat.
In mijn voorbeeld niet, want ∞ is geen getal.
Dus eigenlijk vanaf dat punt (vanaf de helft) snap ik niet wat ze bedoelen... en wat er uberhaupt staat..quote:Op donderdag 8 mei 2014 22:06 schreef RustCohle het volgende:
[..]
Ik snap niet echt wat ze hier willen zeggen vanaf het punt ''Zelfs geldt dat (e^(x - 1)) / x = 1 ''
Pagina 153.
Waarom is dit nu weerquote:Op donderdag 8 mei 2014 22:46 schreef Novermars het volgende:
[..]
En als we naar de extended real line gaan, bestaat de limiet dan opeens wel?
Het jip-en-jannekeverhaal (zo schrijf je dat toch volgens het witte/groene boekje?quote:Op donderdag 8 mei 2014 22:06 schreef RustCohle het volgende:
[..]
Ik snap niet echt wat ze hier willen zeggen vanaf het punt ''Zelfs geldt dat (e^(x - 1)) / x = 1 ''
Pagina 153.
Je hoeft je niet te verontschuldigen. Sommige mensen in dit topic komen sowieso nooit buiten, dus dan krijg je wat gefrustreerde reactiesquote:Op donderdag 8 mei 2014 22:54 schreef RustCohle het volgende:
Het kan best zo zijn dat het nu lijkt dat ik deze reeks terroriseer met onnozele en in jullie ogen wellicht hele domme vragen, maar ik hoop dat jullie begrijpen dat ik niet een ster ben in vwo wiskunde en een aantal basale wiskunde stof.
Dus hierbij mijn excuses.
Overigens werk ik me al twee weken de naad uit om mij de stof eigen te maken.. om kosten wat het kost die toets te halen.. ik ben al sinds ik begonnen ben met leren niet naar buiten gegaan (voor vrije tijd/socializen met vrienden)... alleen maar bikkelen..
Precies.quote:Op donderdag 8 mei 2014 22:55 schreef thenxero het volgende:
[..]
Je hoeft je niet te verontschuldigen. Sommige mensen in dit topic komen sowieso nooit buiten, dus dan krijg je wat gefrustreerde reacties.
Jij zegt dat de limiet enkel en alleen niet bestaat omdatquote:Op donderdag 8 mei 2014 22:51 schreef Amoeba het volgende:
[..]
Waarom is dit nu weer
Ik leg hem het principe van een limiet uit zonder formele ε,δ definities. Jij vertelt helemaal niks, en die extended real line mag je diep in je endeldarm steken.
Nog niet eens. Ik zeg dat de limiet niet bestaat als hij niet convergeert, volgens die definitie bestaat die limiet niet. Voorts wijs ik hem erop dat ∞ geen getal is, voldoende studenten die dat nog wel eens willen zeggen.quote:Op donderdag 8 mei 2014 22:57 schreef Novermars het volgende:
[..]
Jij zegt dat de limiet enkel en alleen niet bestaat omdatgeen getal is. In essentie natuurlijk niet fout, maar mijns inziens behoorlijk ontoereikend.
Dus de 'waarde' is afhankelijk van het pad dat je neemt, dus kan je niks zinnigs zeggen over de algemene limiet
Ohhhh ja dan wordt het wel geheel duidelijk... Als je even meekijkt op de link dan is er onderin nog een functiequote:Op donderdag 8 mei 2014 22:52 schreef thenxero het volgende:
[..]
Het jip-en-jannekeverhaal (zo schrijf je dat toch volgens het witte/groene boekje?) erachter is dat als je een getal dichtbij 0 invult, dat er dan ongeveer 1 uitkomt. Hoe dichter je het getal bij 0 kiest, hoe dichter de uitkomst bij 1 ligt.
Probeer maar eens x=0.1, x=0.01, x=0.001, en of x=-0.1, x=-0.01, x=-0.001, etc, in te vullen in de formule, en kijk wat er gebeurt.
De reden dat je x=0 zelf niet invult, is natuurlijk dat je niet door 0 kan delen.
PS: je hebt de haakjes verkeerd getypt, het moet zijn (e^x - 1) / x.
En daarom zeg ik ook, stel datquote:Op donderdag 8 mei 2014 23:00 schreef Amoeba het volgende:
[..]
Nog niet eens. Ik zeg dat de limiet niet bestaat als hij niet convergeert, volgens die definitie bestaat die limiet niet. Voorts wijs ik hem erop dat ∞ geen getal is, voldoende studenten die dat nog wel eens willen zeggen.
Ik heb dat stuk begrepen hoor! Top dankjewel! Die ∞ is inderdaad oneindig... Maar dat teken trof ik eerder bij het onderwerp asymptoten, maar dat teken ontcijferen was niet zo lastig.quote:Op donderdag 8 mei 2014 23:00 schreef Amoeba het volgende:
[..]
Nog niet eens. Ik zeg dat de limiet niet bestaat als hij niet convergeert, volgens die definitie bestaat die limiet niet. Voorts wijs ik hem erop dat ∞ geen getal is, voldoende studenten die dat nog wel eens willen zeggen.
Neen, natuurlijk niet. De limiet convergeert niet eenduidig.quote:Op donderdag 8 mei 2014 23:01 schreef Novermars het volgende:
[..]
En daarom zeg ik ook, stel datwel een getal is, wat er dus gebeurd in de extended real line, convergeert de limiet dan opeens wel?
Gebruik e ^(x ln a) = (e^ln(a))^x. In het bewijsje gebruiken ze simpelweg die limiet waar we het net over hadden. Probeer het zelf even.quote:Op donderdag 8 mei 2014 23:01 schreef RustCohle het volgende:
[..]
Ohhhh ja dan wordt het wel geheel duidelijk... Als je even meekijkt op de link dan is er onderin nog een functie
a^x = e ^(x ln a) zou je die ook kunnen uitleggen, evenals het daar onderstaande vanaf '' als eerste toepassing leiden we af...''
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |