Hier is iets misgegaan. Wat er in de quote staat heb ik nooit gezegd.quote:Op maandag 5 mei 2014 08:30 schreef Megumi het volgende:
[..]
Precies het overgrote deel van de Duitse soldaten en de leger generaals van hoog tot laag deden vaak actief mee. Of deden er niks tegen. Het ging vaak ook heel ver denk dan aan soldaten die even met de SS mee gingen om gezellig een dagje joden schieten te gaan doen enz.
Precies.quote:Op maandag 5 mei 2014 10:45 schreef Megumi het volgende:
Ik denk dat oorlog het meest slechtste in een mens naar boven brengt en slechts bij uitzondering het beste. Maar dat blijft denken je kan veel lezen enz. Maar over iets oordelen en hoe je dan handelt kan pas als het je overkomt. En dan is oorlog mij gelukkig bespaart gebleven.
We leren al zo weinig van de geschiedenis.. Jij wilt ieder historisch besef helemaal weghalen? Het is een manier om de massa dom te houden.quote:Op maandag 5 mei 2014 15:30 schreef Synthercell het volgende:
Uiteindelijk verdwijnt elke herdenking aan een oorlog uit een bevolking omdat de generaties doorschuiven, de verhalen van grootouders verdwijnen, en vrijheid iets vanzelfsprekend wordt.
Vrijheid zou vanzelfsprekend kunnen blijven als die nooit gepoliticeerd had geworden, want een (maatschappelijk) onderwerp politiseren zorgt voor (politieke) strijd, en een te massale (vrijheid)strijd kan uiteindelijk zelfs zorgen voor einde vrijheid en weer een herhaling van hetzelfde.
Herdenkingen zouden nooit moeten worden gepropageerd, gestimuleerd of uitgebreid, want dat lijkt op een poltieke zet. Ook de Duitsers beginnen te herdenken is uitbreiden. Dit uitbreiden zal gaan zorgen voor (emotie)politiek, voor voor- en tegenstanders (strijd)
Dat laatste valt natuurlijk wel mee. Ik denk dat je de dodenherdenking gewoon kunt laten wat hij is. We worden hier in Nederland verder ook niet doodgegooid met allerlei herdenkingen van gruwelijke hoofdstukken uit onze geschiedenis. We hebben niet zoveel meegemaakt op Nederlandse bodem, behalve de Opstand tegen Spanje, de Franse bezetting en de Duitse bezetting. De noodzaak om de dodenherdenking breder te trekken is ook niet zo urgent als door bepaalde mensen wordt voorgesteld, volgens mij... Ook als tijdgenoten overleden zijn, kun je gewoon de doden herdenken van WO2. Waarom niet eigenlijk? 99,99% van FOK! zal de oorlog niet hebben meegemaakt en slechts uit eerste (ouders) of zelfs tweede hand (grootouders) kennen en via boeken, maar wij herdenken de oorlog toch al ons hele leven op 4 mei en dat maakt het toch niet inhoudsloos?quote:Op maandag 5 mei 2014 15:30 schreef Synthercell het volgende:
Uiteindelijk verdwijnt elke herdenking aan een oorlog uit een bevolking omdat de generaties doorschuiven, de verhalen van grootouders verdwijnen, en vrijheid iets vanzelfsprekend wordt.
Vrijheid zou vanzelfsprekend kunnen blijven als die nooit gepoliticeerd had geworden, want een (maatschappelijk) onderwerp politiseren zorgt voor (politieke) strijd, en een te massale (vrijheid)strijd kan uiteindelijk zelfs zorgen voor einde vrijheid en weer een herhaling van hetzelfde.
Herdenkingen zouden nooit moeten worden gepropageerd, gestimuleerd of uitgebreid, want dat lijkt op een poltieke zet. Ook de Duitsers beginnen te herdenken is uitbreiden. Dit uitbreiden zal gaan zorgen voor (emotie)politiek, voor voor- en tegenstanders (strijd)
Dat is nog wel het meest trieste inderdaad. De geschiedenis van Polen tijdens de tweede wereldoorlog en daarna, daar word je niet vrolijk van.quote:
De Russen waren net zo erg maar die waren in ons geval geen agressor.quote:Op zondag 4 mei 2014 23:19 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Zoals ik zei. De wehrmacht was geen liefdadigheidsinstelling en was mede verantwoordelijk voor de ellende. De Russen waren net zo erg maar die waren in ons geval geen agressor. Ik wil alleen duidelijk maken dat er zeker een wezenlijk verschil zit tussen de wehrmacht en de SS.
ik ben het met je eensquote:Op maandag 5 mei 2014 17:45 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Dat laatste valt natuurlijk wel mee. Ik denk dat je de dodenherdenking gewoon kunt laten wat hij is. We worden hier in Nederland verder ook niet doodgegooid met allerlei herdenkingen van gruwelijke hoofdstukken uit onze geschiedenis. We hebben niet zoveel meegemaakt op Nederlandse bodem, behalve de Opstand tegen Spanje, de Franse bezetting en de Duitse bezetting. De noodzaak om de dodenherdenking breder te trekken is ook niet zo urgent als door bepaalde mensen wordt voorgesteld, volgens mij... Ook als tijdgenoten overleden zijn, kun je gewoon de doden herdenken van WO2. Waarom niet eigenlijk? 99,99% van FOK! zal de oorlog niet hebben meegemaakt en slechts uit eerste (ouders) of zelfs tweede hand (grootouders) kennen en via boeken, maar wij herdenken de oorlog toch al ons hele leven op 4 mei en dat maakt het toch niet inhoudsloos?
Ook in Duitsland waren de Russen niet de agressor.quote:Op maandag 5 mei 2014 23:08 schreef DrMabuse het volgende:
[..]
De Russen waren net zo erg maar die waren in ons geval geen agressor.
In ons land viel dat nogal mee , maar in Duitsland.....
Vreselijk hoe die daar hebben huisgehouden.
Ik zou niet weten waarom de kwestie urgenter wordt, omdat steeds meer mensen die de oorlog bewust meegemaakt hebben op hoge leeftijd zijn of overleden zijn. We herdenken immers niet de overlevenden, maar de doden uit die periode... Dat kun je net zo goed doen als je geboren bent na de oorlog imho. De doden van WO1 worden ook nog steeds herdacht.quote:Op maandag 5 mei 2014 10:08 schreef Elfletterig het volgende:
Deze kwestie wordt elk jaar urgenter, omdat steeds meer mensen die de oorlog bewust hebben meegemaakt, inmiddels op hoge leeftijd zijn of al zijn overleden. Hun aantal zal de komende jaren snel afnemen.
Zonder dat we alle gruwelijkheden moeten vergeten, zou ik het toejuichen als de herdenking wat meer was dan een soort Joods slachtoffer-gebeuren. Trek het breder; leg de nadruk op de gruwelen van oorlogen en de gevaren van racisme en extremisme. Zo houd je de herdenking toekomstbestendig.
Russen waren echt niet met de Duitsers te vergelijken. Ten eerste begonnen zij niet, ten tweede valt het echt in het niet bij wat Duitsland gedaan heeft in Rusland. Die hebben daar in 3 jaar tijd 20 miljoen Russische burgers vermoord. Soldaten van Rusland hebben 2 jaar voor elk dorp dat ze heroverden dode landgenoten mogen opgraven...quote:Op maandag 5 mei 2014 23:08 schreef DrMabuse het volgende:
[..]
De Russen waren net zo erg maar die waren in ons geval geen agressor.
In ons land viel dat nogal mee , maar in Duitsland.....
Vreselijk hoe die daar hebben huisgehouden.
Waarom zou je daders gaan herdenken? Dan onderken je de rol van de Wehrmacht niet en bovenal maak je troebel wat niet troebel moet zijn: Duitsland viel aan.quote:Op maandag 5 mei 2014 10:08 schreef Elfletterig het volgende:
Deze kwestie wordt elk jaar urgenter, omdat steeds meer mensen die de oorlog bewust hebben meegemaakt, inmiddels op hoge leeftijd zijn of al zijn overleden. Hun aantal zal de komende jaren snel afnemen.
Zonder dat we alle gruwelijkheden moeten vergeten, zou ik het toejuichen als de herdenking wat meer was dan een soort Joods slachtoffer-gebeuren. Trek het breder; leg de nadruk op de gruwelen van oorlogen en de gevaren van racisme en extremisme. Zo houd je de herdenking toekomstbestendig.
Zo kun je van alles en nog wat een politieke zet noemen en om die reden taboe verklaren.quote:Op maandag 5 mei 2014 15:30 schreef Synthercell het volgende:
Herdenkingen zouden nooit moeten worden gepropageerd, gestimuleerd of uitgebreid, want dat lijkt op een poltieke zet.
Russen hebben op een bloedige en wrede manier wraak genomen , op voornamelijk Duitsers maar ook op de mensen in "bevrijdde"gebieden waarvan zij vonden dat die te pro Duits waren geweest en zich tegen de Russen hadden verzet. Die bevolking zag de Duitsers als bevrijders die ze van het Sovjet juk kwamen bevrijden en dat hebben ze nadien geweten.quote:Op dinsdag 6 mei 2014 01:43 schreef Panthera. het volgende:
[..]
Russen waren echt niet met de Duitsers te vergelijken. Ten eerste begonnen zij niet, ten tweede valt het echt in het niet bij wat Duitsland gedaan heeft in Rusland. Die hebben daar in 3 jaar tijd 20 miljoen Russische burgers vermoord. Soldaten van Rusland hebben 2 jaar voor elk dorp dat ze heroverden dode landgenoten mogen opgraven...
Polen mogen klachten hebben over Rusland, Duitsers mochten toen echt in hun handen knijpen met het relatieve gebrek aan repercussies.
Dat de SS'ers niet herdacht worden begrijpelijk. Maar Jan met de Pet van 41 die gedwongen naar Normandië werd gestuurd om achter een .50 in een Wiederstandsnest te gaan zitten koos er echt niet zelf voor.quote:Op zondag 4 mei 2014 15:53 schreef datismijnmening het volgende:
Nee4 mei enkel de Nederlanders 11/11 enkel de Britten.
Duitsers worden niet herdacht
Laten we vooral de Polen niet herdenken, of de Russen.quote:Op zondag 4 mei 2014 16:55 schreef Gia het volgende:
Nationale dodenherdenking is prima en wie zich daar bij aan wil sluiten, moet dat vooral doen.
Maar ik vind eigenlijk dat het óf een algemene dodenherdenking moet zijn, voor oorlogsslachtoffers die waar dan ook gevallen zijn, óf alleen voor de tweede wereldoorlog.
Je kunt ook nog de keuze maken tussen het herdenken van alleen Nederlandse oorlogslachtoffers óf alle oorlogslachtoffers.
Het is nu een beetje teveel en/of.
We herdenken in eerste plaats Nederlanders, Joodse, Engelse, Amerikaanse en Canadese slachtoffers van de tweede wereldoorlog.
Maar de laatste jaren worden ook andere slachtoffers van andere oorlogen herdacht.
Echter, Duitse slachtoffers mogen niet herdacht worden in Nederland.
Sorry, maar dát vind ik dus raar.
Stalin, Daar verbleekt Hitler bij.quote:Op dinsdag 6 mei 2014 11:19 schreef DrMabuse het volgende:
[..]
Russen hebben op een bloedige en wrede manier wraak genomen , op voornamelijk Duitsers maar ook op de mensen in "bevrijdde"gebieden waarvan zij vonden dat die te pro Duits waren geweest en zich tegen de Russen hadden verzet. Die bevolking zag de Duitsers als bevrijders die ze van het Sovjet juk kwamen bevrijden en dat hebben ze nadien geweten.
Eerst sloeg de stemming om en begonnen de Duitsers met hun misdaden tegen die bevolking en toen de Russen kwamen ging de ellende gewoon door. Ze waren uiteindelijk dubbel de klos.
De Russische roof en moordtocht door Duitsland is berucht en bekend en daarbij moesten vele oude mannen , vrouwen en moeders en kinderen het ontgelden en werden vaak op brute wijze vermoord en / of verkracht.
De (oorlogs-)misdaden van de Duitsers zijn terecht te veroordelen , die van de Russen waren in veel gevallen even ranzig.
Oog om oog tand om tand met hetzelfde trieste resultaat : nog meer menselijk lijden.
(En vadertje Stalin heeft overigens mening miljoen doden op z'n geweten.)
Je aanbeveling wordt al gedaan. Wijzen op wat de gevolgen van racisme en extremisme is een logisch gevolg van de afkeer van de jodenvervolging.quote:Op maandag 5 mei 2014 10:08 schreef Elfletterig het volgende:
Raar is dat je denkt dat het niet mag.quote:Op zondag 4 mei 2014 16:55 schreef Gia het volgende:
Echter, Duitse slachtoffers mogen niet herdacht worden in Nederland.
Sorry, maar dát vind ik dus raar.
Dat maakt hem nog niet vergelijkbaar met een omgekomen persoon uit een bezet land door oorlogsgeweld vanuit Duitsland/Japan.quote:Op dinsdag 6 mei 2014 11:23 schreef fathank het volgende:
[..]
Dat de SS'ers niet herdacht worden begrijpelijk. Maar Jan met de Pet van 41 die gedwongen naar Normandië werd gestuurd om achter een .50 in een Wiederstandsnest te gaan zitten koos er echt niet zelf voor.
Want zijn leven is minder waard omdat het een geboren duitser was?quote:Op dinsdag 6 mei 2014 11:40 schreef eriksd het volgende:
[..]
Dat maakt hem nog niet vergelijkbaar met een omgekomen persoon van een bezet land door oorlogsgeweld vanuit Duitsland/Japan.
Waarom is zijn rol in de oorlog kennelijk vergelijkbaar met dat van - om maar eens wat te noemen - de duizenden verzetsstrijders die in de duinen in de vroege morgen hun eigen graf mochten graven om daarna door de Duitse "slachtoffers" gefussileerd te worden? Zie je niet in hoe scheef dat is en ook nog eens een marginalisering van het daadwerkelijk door de Duitsers aangerichte leed?quote:Op dinsdag 6 mei 2014 11:41 schreef fathank het volgende:
[..]
Want zijn leven is minder waard omdat het een geboren duitser was?
Ik zeg niet dat het vergelijkbaar is. Ik zeg alleen dat het menselijk leed vergelijkbaar is. Een ieder die sterft door oorlog is er één teveel. Aan welke zijde dan ook. Die mensen hebben ook families en kinderen. En dat je geboortegrond bepaald hoeveel waarde een mensenleven heeft, daar doe ik niet aan mee.quote:Op dinsdag 6 mei 2014 11:46 schreef eriksd het volgende:
[..]
Waarom is zijn rol in de oorlog kennelijk vergelijkbaar met dat van - om maar eens wat te noemen - de duizenden verzetsstrijders die in de duinen in de vroege morgen hun eigen graf mochten graven om daarna door de Duitse "slachtoffers" gefussileerd te worden? Zie je niet in hoe scheef dat is en ook nog eens een marginalisering van het daadwerkelijk door de Duitsers aangerichte leed?
Dus je gaat de daders van de aanslagen op 11/9 ook herdenken of hoe moet ik dat zien ?quote:Op dinsdag 6 mei 2014 11:50 schreef fathank het volgende:
[..]
Ik zeg niet dat het vergelijkbaar is. Ik zeg alleen dat het menselijk leed vergelijkbaar is. Een ieder die sterft door oorlog is er één teveel. Aan welke zijde dan ook. Die mensen hebben ook families en kinderen. En dat je geboortegrond bepaald hoeveel waarde een mensenleven heeft, daar doe ik niet aan mee.
Het leed is dus niet vergelijkbaar. Zonder een Duitse invasie geen dode verzetsstrijders, Nederlandse militairen en overkoepelend Nederlandse oorlogsslachtoffers. Dat jij e.e.a. kapotnuanceert, prima.quote:Op dinsdag 6 mei 2014 11:50 schreef fathank het volgende:
[..]
Ik zeg niet dat het vergelijkbaar is. Ik zeg alleen dat het menselijk leed vergelijkbaar is. Een ieder die sterft door oorlog is er één teveel. Aan welke zijde dan ook. Die mensen hebben ook families en kinderen. En dat je geboortegrond bepaald hoeveel waarde een mensenleven heeft, daar doe ik niet aan mee.
Ik ga hier even de knuppel in het hoenderhok gooien.quote:Op dinsdag 6 mei 2014 11:53 schreef gelly het volgende:
[..]
Dus je gaat de daders van de aanslagen op 11/9 ook herdenken of hoe moet ik dat zien ?
Goed argumentatie.quote:Op dinsdag 6 mei 2014 11:53 schreef eriksd het volgende:
[..]
Het leed is dus niet vergelijkbaar. Zonder een Duitse invasie geen dode verzetsstrijders, Nederlandse militairen en overkoepelend Nederlandse oorlogsslachtoffers. Dat jij e.e.a. kapotnuanceert, prima.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |