abonnement Unibet Coolblue
pi_141314951
quote:
1s.gif Op donderdag 19 juni 2014 08:13 schreef Lienekien het volgende:
https://onzetaal.nl/taaladvies/advies/groter-als-groter-dan

Volgens mij storen mensen zich aan zo'n standpunt t.o.v. 'als/dan' vanuit het idee dat er een groot gevaar dreigt voor de Nederlandse taal, namelijk het 'als er maar genoeg mensen zijn die consequent bepaalde taalfouten maken, dan worden die fouten vanzelf geaccepteerd als juist'.
Dat lijkt me sterk. Uiteraard worden consequent gemaakte fouten uiteindelijk geaccepteerd als juist. Dat is de manier waarop talen van elkaar gaan verschillen. Dŕt is ook niet storend.
Storend is dat mensen om wat voor reden dan ook taalfouten maken. Zo lang de taal nog niet veranderd is, zijn het gewoon fouten. Er is geen enkele reden om uit onbenulligheid de verandering van de taal te versnellen.
Onderschat nooit de kracht van domme mensen in grote groepen!
Der Irrsinn ist bei Einzelnen etwas Seltenes - aber bei Gruppen, Parteien, Völkern, Zeiten die Regel. (Friedrich Nietzsche)
pi_141315139
quote:
0s.gif Op donderdag 19 juni 2014 21:22 schreef AthCom het volgende:

[..]

"Een afhaalmenu [...] deze worden" is toch aardig fout ...

Het lijkt in ieder geval enkel en alleen op de 2-3 personen te slaan.
Mwa. Interpunctie is een probleem, inderdaad. Maar verder vind ik het wel meevallen. Zeker voor een Chinees.

Een afhaalmenu naar keuze.
(En dan kijken naar de diverse keuzemenu's)

Voor 2-3 personen.
Deze ..... (verwijst naar de diverse keuzemenu's.)
Onderschat nooit de kracht van domme mensen in grote groepen!
Der Irrsinn ist bei Einzelnen etwas Seltenes - aber bei Gruppen, Parteien, Völkern, Zeiten die Regel. (Friedrich Nietzsche)
pi_141316960
quote:
Misschien is dit wel van de engelssprekene chinees met de naam Mr. Snack *O*
pi_141319070


:o :o
pi_141319150
quote:
Fout is het zeker. Maar kan het niet zijn, dat ze bedoelen Snack eens? Misschien foute gedachte, maar lijkt me dat zoiets toch wel snel bij meerdere mensen opvalt toch?
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
  vrijdag 20 juni 2014 @ 10:50:39 #281
323439 HetKlusKonijn
Hoard, collect, file, index
pi_141320813
quote:
1s.gif Op donderdag 19 juni 2014 08:13 schreef Lienekien het volgende:
https://onzetaal.nl/taaladvies/advies/groter-als-groter-dan

Volgens mij storen mensen zich aan zo'n standpunt t.o.v. 'als/dan' vanuit het idee dat er een groot gevaar dreigt voor de Nederlandse taal, namelijk het 'als er maar genoeg mensen zijn die consequent bepaalde taalfouten maken, dan worden die fouten vanzelf geaccepteerd als juist'.
Ik geef meteen toe dat een dergelijk sentiment bij mij wel (een beetje) meespeelt, ja.

Nog eventjes en "hun zijn groter als mij" is ineens fatsoenlijk Nederlands op die manier.
Nou, ik krijg er kromme tenen van.
VDGG - Steven Wilson - Jacco Gardner - Pussy Riot - Malala Yousafzai - René Goscinny (RIP)
"The Least We Can Do, Is Wave To Each Other!"
pi_141320998
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 juni 2014 10:50 schreef HetKlusKonijn het volgende:

[..]

Ik geef meteen toe dat een dergelijk sentiment bij mij wel (een beetje) meespeelt, ja.

Nog eventjes en "hun zijn groter als mij" is ineens fatsoenlijk Nederlands op die manier.
Nou, ik krijg er kromme tenen van.
Maar bij 'groter dan / als' is het dus heel anders. Historisch is 'groter als' gewoon juist. In veel dialecten is het ook de enige vorm. 'Hun' als onderwerp is een heel andere ontwikkeling, hoewel die ook niet op zichzelf staat. Jacob van Lennep gruwde van het gebruik van 'u' als onderwerp, dat mocht volgens hem alleen 'gij' zijn. 'U' was de voorwerpsvorm, zoals 'hen/hun' dat nu is.
pi_141321185
Ik zeg in omgangstaal volgens mij veel vaker "groter als" dan "groter dan", behalve in wiskundige formules: "x > 2" is bij mij altijd "x is groter dan 2".
  vrijdag 20 juni 2014 @ 11:02:58 #284
323439 HetKlusKonijn
Hoard, collect, file, index
pi_141321190
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 juni 2014 10:55 schreef Bleie het volgende:

[..]

Maar bij 'groter dan / als' is het dus heel anders. Historisch is 'groter als' gewoon juist. In veel dialecten is het ook de enige vorm. 'Hun' als onderwerp is een heel andere ontwikkeling, hoewel die ook niet op zichzelf staat. Jacob van Lennep gruwde van het gebruik van 'u' als onderwerp, dat mocht volgens hem alleen 'gij' zijn. 'U' was de voorwerpsvorm, zoals 'hen/hun' dat nu is.
Ik ben het in bepaalde opzichten wel met je eens hoor.
Maar toch, het gevoel dat ik er bij heb is dat iemand die zich niet éventjes verdiept in hoe het 'officieel' moet (en zo moeilijk is dat niet), is dat zo iemand gewoon lui is en dat ik dus geneigd ben om stukken met een ietsje teveel van die foutjes erin ook inhoudelijk niet meer serieus te nemen, zeker niet als het bijvoorbeeld om juridische stukken gaat. :)

Ook een mooi voorbeeld van taalontwikkeling: ooit was het Nederlandse woord voor 'schoen', schoe (zie het Engels, shoe ;) ) en was 'schoen' dus het meervoud. Dat is in de loop der jaren dus 'schoenen' geworden, dus een dubbelop meervoud. Geen mens die nu nog zal beweren dat 'schoenen' fout is... ;)
VDGG - Steven Wilson - Jacco Gardner - Pussy Riot - Malala Yousafzai - René Goscinny (RIP)
"The Least We Can Do, Is Wave To Each Other!"
pi_141321929
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 juni 2014 11:02 schreef HetKlusKonijn het volgende:

[..]

Ik ben het in bepaalde opzichten wel met je eens hoor.
Maar toch, het gevoel dat ik er bij heb is dat iemand die zich niet éventjes verdiept in hoe het 'officieel' moet (en zo moeilijk is dat niet), is dat zo iemand gewoon lui is en dat ik dus geneigd ben om stukken met een ietsje teveel van die foutjes erin ook inhoudelijk niet meer serieus te nemen, zeker niet als het bijvoorbeeld om juridische stukken gaat. :)

Ook een mooi voorbeeld van taalontwikkeling: ooit was het Nederlandse woord voor 'schoen', schoe (zie het Engels, shoe ;) ) en was 'schoen' dus het meervoud. Dat is in de loop der jaren dus 'schoenen' geworden, dus een dubbelop meervoud. Geen mens die nu nog zal beweren dat 'schoenen' fout is... ;)
Hetzelfde bij bielzen. Enkelvoud is eigenlijk biel en meervoud biels.
Het leven is geen krentenbol...
Volg de pijlen.
I am the Lizard King. I can do anything.
pi_141322746
quote:
4s.gif Op vrijdag 20 juni 2014 09:52 schreef fotostarter het volgende:

[..]

Fout is het zeker. Maar kan het niet zijn, dat ze bedoelen Snack eens? Misschien foute gedachte, maar lijkt me dat zoiets toch wel snel bij meerdere mensen opvalt toch?
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Ze hadden drie counters met vers, snack's en nog iets, maar die andere kreeg ik niet op de foto. Ik snap het gewoon niet. Waarom? Waarom maken mensen het zich zo moeilijk? Heeft dan niemand er wat van gezegd toen het erop geplakt werd?
Tap tap tap
pi_141329087
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 juni 2014 11:51 schreef CherryLips het volgende:

[..]

Ze hadden drie counters met vers, snack's en nog iets, maar die andere kreeg ik niet op de foto. Ik snap het gewoon niet. Waarom? Waarom maken mensen het zich zo moeilijk? Heeft dan niemand er wat van gezegd toen het erop geplakt werd?
Vraag ik me ook af. Vandaar misschien mijn gedachte van: Snack eens :)
  vrijdag 20 juni 2014 @ 17:01:35 #288
151749 Gnittoo
I WANT THAT ONE!
pi_141334485


:P
pi_141356312
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 juni 2014 11:28 schreef Hallojo het volgende:

[..]

Hetzelfde bij bielzen. Enkelvoud is eigenlijk biel en meervoud biels.
ei, eier. Kalf, kalver.
Uedele kunt, i.p.v. jij kan.
De vervaging van mannelijk en vrouwelijk tot de-woorden. En dan zien hoe die gewoon aangeduid worden met onzijdige verwijzingen. De fiets, dat daar stond.
De grootste ever ooit ooit. I.p.v. tot nu toe of aller tijden.
Panta rhei.
Onderschat nooit de kracht van domme mensen in grote groepen!
Der Irrsinn ist bei Einzelnen etwas Seltenes - aber bei Gruppen, Parteien, Völkern, Zeiten die Regel. (Friedrich Nietzsche)
pi_141361719
quote:
1s.gif Op donderdag 19 juni 2014 08:13 schreef Lienekien het volgende:
https://onzetaal.nl/taaladvies/advies/groter-als-groter-dan

Volgens mij storen mensen zich aan zo'n standpunt t.o.v. 'als/dan' vanuit het idee dat er een groot gevaar dreigt voor de Nederlandse taal, namelijk het 'als er maar genoeg mensen zijn die consequent bepaalde taalfouten maken, dan worden die fouten vanzelf geaccepteerd als juist'.
Het ergert me omdat het stoort en bovendien overbodig is, want het is basisschoolkennis.
  zaterdag 21 juni 2014 @ 05:51:05 #291
179075 hugecooll
Deelt corrigerende tikken uit
pi_141362570
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 juni 2014 23:56 schreef Kees22 het volgende:

[..]

ei, eier. Kalf, kalver.
Uedele kunt, i.p.v. jij kan.
De vervaging van mannelijk en vrouwelijk tot de-woorden. En dan zien hoe die gewoon aangeduid worden met onzijdige verwijzingen. De fiets, dat daar stond.
Panta rhei.
Of andersom: -O- welke -O- deze -O-
Vooral 'welke' :r zie je vaak op FOK!
pi_141386651
Vanwege de tip van MaryMouse ook even hier
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 juni 2014 21:59 schreef MaryMouse het volgende:

[..]

Foto verdiend m.i. wel een plaatsje in GC / Tenenkrommende fouten bij teksten in het openbaar #54
Ik zie net op twitter dat je bij de open dagen van de Luchtmacht geraakte kinderen moet zoeken.

Gevaarlijk uitje, zo'n open dag :o



https://twitter.com/onzetaal/status/480424199312666624
  † In Memoriam † zaterdag 21 juni 2014 @ 22:19:54 #293
337566 MaryMouse
Lucky's Mouse
pi_141386897
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 juni 2014 22:15 schreef NedKelly het volgende:
Vanwege de tip van MaryMouse ook even hier

[..]

Ik zie net op twitter dat je bij de open dagen van de Luchtmacht geraakte kinderen moet zoeken.

Gevaarlijk uitje, zo'n open dag :o

[ afbeelding ]

https://twitter.com/onzetaal/status/480424199312666624
Ik help wel met zoeken hoor, naar de geraakte kinderen -O-
You better lose yourself in the music
The moment, you own it, you better never let it go
  zondag 22 juni 2014 @ 12:01:52 #294
323439 HetKlusKonijn
Hoard, collect, file, index
pi_141401952
quote:
10s.gif Op zaterdag 21 juni 2014 22:19 schreef MaryMouse het volgende:

[..]

Ik help wel met zoeken hoor, naar de geraakte kinderen -O-
Mooi voorbeeldje van de beruchte Engelse ziekte. :Y
VDGG - Steven Wilson - Jacco Gardner - Pussy Riot - Malala Yousafzai - René Goscinny (RIP)
"The Least We Can Do, Is Wave To Each Other!"
pi_141435896
quote:
0s.gif Op zondag 22 juni 2014 12:01 schreef HetKlusKonijn het volgende:

[..]

Mooi voorbeeldje van de beruchte Engelse ziekte. :Y
Er zijn mensen die het verschijnsel verdedigen met de stelling dat het dan leesbaarder is.
O.a. de ontwerpster van Rijks museum, maar ook de redactie van EPPO. Meer bezig met beeld dan met letters, lijkt het wel. Maar dat de betekenis door de spatie compleet verandert, ontgaat hen blijkbaar.
Onderschat nooit de kracht van domme mensen in grote groepen!
Der Irrsinn ist bei Einzelnen etwas Seltenes - aber bei Gruppen, Parteien, Völkern, Zeiten die Regel. (Friedrich Nietzsche)
  maandag 23 juni 2014 @ 01:59:35 #296
323439 HetKlusKonijn
Hoard, collect, file, index
pi_141438279
quote:
0s.gif Op maandag 23 juni 2014 00:53 schreef Kees22 het volgende:

[..]

Er zijn mensen die het verschijnsel verdedigen met de stelling dat het dan leesbaarder is.
O.a. de ontwerpster van Rijks museum, maar ook de redactie van EPPO. Meer bezig met beeld dan met letters, lijkt het wel. Maar dat de betekenis door de spatie compleet verandert, ontgaat hen blijkbaar.
Tsja. Wat moet je daar nou van zeggen. Volslagen taalverkrachting.
Ik denk dat deze emoticon volstaat: :')
VDGG - Steven Wilson - Jacco Gardner - Pussy Riot - Malala Yousafzai - René Goscinny (RIP)
"The Least We Can Do, Is Wave To Each Other!"
  Redactie Frontpage / Spellchecker maandag 23 juni 2014 @ 06:53:00 #297
13151 crew  Rewimo
Nederduitse/Mevrouw qltel
pi_141439504
Op een pot stroop (helaas geen camera bij de hand)

"Ook lekker over de bruine bonen en capucijnen"

(Iemand die een gele pot stroop heeft van Van Gilse en een camera?)
Most people don't listen with the intention to understand, they listen with the intention to reply.
<a href="http://bijenzonderzorgen.nl/" target="_blank" rel="nofollow">http://bijenzonderzorgen.nl/</a> beslist geen BIJ-zaak!
pi_141439887
quote:
0s.gif Op zondag 22 juni 2014 12:01 schreef HetKlusKonijn het volgende:

[..]

Mooi voorbeeldje van de beruchte Engelse ziekte. :Y
Vreemd dat zoiets de Engelse ziekte wordt genoemd, want in het Engels hoor je een dergelijke samenstelling (compound modifier) doorgaans met een koppelteken te schrijven. Nu doen Engelsen dat zelf ook bijna nooit, maar het Engels is dan ook de taal die door native speakers verreweg het slechtst wordt geschreven.
  † In Memoriam † maandag 23 juni 2014 @ 08:50:43 #299
37843 lady-wrb
kortaf
pi_141440381
quote:
0s.gif Op maandag 23 juni 2014 06:53 schreef Rewimo het volgende:
Op een pot stroop (helaas geen camera bij de hand)

"Ook lekker over de bruine bonen en capucijnen"

(Iemand die een gele pot stroop heeft van Van Gilse en een camera?)
die moet ik wel ergens hebben. ik weet alleen niet waar die staat :@
  maandag 23 juni 2014 @ 08:58:20 #300
323439 HetKlusKonijn
Hoard, collect, file, index
pi_141440465
quote:
0s.gif Op maandag 23 juni 2014 08:05 schreef thabit het volgende:

[..]

Vreemd dat zoiets de Engelse ziekte wordt genoemd, want in het Engels hoor je een dergelijke samenstelling (compound modifier) doorgaans met een koppelteken te schrijven. Nu doen Engelsen dat zelf ook bijna nooit, maar het Engels is dan ook de taal die door native speakers verreweg het slechtst wordt geschreven.
Nee, in het Engels schrijf je dit soort combinaties juist zo goed als alles los. Koppelteken mag in sommige gevallen.
Anyway, het gaat er dus om dat in het Nederlands en het Duits dit soort samenstellingen zo goed als altijd aan elkaar moet worden geschreven. Iets wat ook weer heel moeilijk schijnt te zijn als je de gemiddelde reclame, krant, mededeling, enzovoorts beziet. ;)
VDGG - Steven Wilson - Jacco Gardner - Pussy Riot - Malala Yousafzai - René Goscinny (RIP)
"The Least We Can Do, Is Wave To Each Other!"
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')