abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  donderdag 24 april 2014 @ 10:44:15 #1
419174 BartNH
30 jaar na 1984?
pi_139208182
Dit is het crowdfundingtopic. Dit zal vooral gaan over het investeren in crowdfunding projecten. Omdat er bij crowdfunding geen tussenkomst is van een financiėle instelling zijn de kosten lager en de rendementen over de investering over het algemeen hoger.

Het grootste crowdfunding platform in Nederland is geldvoorelkaar.nl*. Op de site staat: Aangeboden rendementen liggen tussen de 4% en 11%.

Diverse platformen krijgen een officiėle vergunning of ontheffing van de AFM.
crowdaboutnow.nl
kapitaalopmaat.nl
fundyd.nl
enz.

Bij de meeste crowdfund platforms moet natuurlijk rekening gehouden worden met het risico dat het crowdfund platform zelf failliet kan gaan. Dit is echter minder van belang bij diverse platforms die via een derden rekeing werken en waar de contracten direct afgesloten worden tussen lener en verstrekker.

Een groter crowdfunding platform is het Amerikaanse lendingclub.com. Hierbij zal het faillissement risico waarschijnlijk wat lager zijn. Een ander voordeel is dat je hier automatisch diversificatie kunt toepassen, met een minimum van $25 per stuk. Dit vermindert je risico aanzienlijk. Echter, voor niet-Amerikanen is het minimale investeringsbedrag $100.000. (Info dankzij user Blik)

Indien je van plan bent in crowdfunding projecten te investeren adviseren we om altijd in meerdere projecten te investeren en geen groot deel van je vermogen te investeren zodat je risico's beperkt blijven.

Overzicht van crowdfunding platforms staat op wikipedia.

Inkomsten uit crowdfunding vallen in vrijwel alle gevallen in box 3. Zie hiervoor ook: WGR / Crowdfunden en de belastingdienst Zeker weten? Bel dan zelf de belastingdienst.

* PM Tha_Duck als je een mailtje wil als er een nieuw project op geldvoorelkaar staat.

[ Bericht 4% gewijzigd door µ op 07-06-2014 18:25:40 ]
crowdfundingpolicy: Mijn spaargeld mag kansen bieden aan anderen, niet ze in de afgrond duwen.
  donderdag 24 april 2014 @ 10:45:40 #2
419174 BartNH
30 jaar na 1984?
pi_139208214
Geen idee eigenlijk of het openen van een nieuwe # aan iemand voorbehouden is. Nah jah het staat er nu.
crowdfundingpolicy: Mijn spaargeld mag kansen bieden aan anderen, niet ze in de afgrond duwen.
  donderdag 24 april 2014 @ 10:49:23 #3
419174 BartNH
30 jaar na 1984?
pi_139208310
Wederom een record bij GvE. 6487 is 22 april online gekomen en vandaag, twee dagen later al het verzoek geld over te maken. Die laten er geen gras over groeien.
  donderdag 24 april 2014 @ 10:50:37 #4
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_139208341
quote:
0s.gif Op donderdag 24 april 2014 10:45 schreef BartNH het volgende:
Geen idee eigenlijk of het openen van een nieuwe # aan iemand voorbehouden is. Nah jah het staat er nu.
Ja, wie een topic sluit opent een nieuwe.
pi_139209028
Reeks klopt nu toch? :?
జ్ఞ‌ా
  Moderator donderdag 24 april 2014 @ 11:40:24 #6
61302 crew  UIO_AMS
Dobbelsteenavonturier
pi_139209656
quote:
5s.gif Op donderdag 24 april 2014 11:15 schreef µ het volgende:
Reeks klopt nu toch? :?
Bij mij ook.
Als niets meer baat kan een worst geen kwaad.
Op dinsdag 7 december 2010 12:50 schreef yvonne het volgende:
Beste moderator UIO_AMS
Stuur een mod weg.
pi_139211724
[b]A question that sometimes drives me hazy: am I or are the others crazy?[/b]
pi_140811852
Dan moet dit maar #12 zijn.
జ్ఞ‌ా
pi_140813782
Interessante titel. Ik zelf heb alleen projecten lopen bij GVE, zoals de meesten hier denk ik.

Ik heb al wel een aantal reacties gelezen over andere platforms, maar het meeste is toch GVE.

Er zouden toch wel andere platforms moeten zijn(of komen) die ook goed gaan lopen toch?

Welke positieve ervaringen zijn er op andere platforms? Iemand goede suggesties?
pi_140814250
quote:
3s.gif Op zaterdag 7 juni 2014 18:25 schreef µ het volgende:
Dan moet dit maar #12 zijn.
Zullen we 'm maar niet sticky doen?
[b]A question that sometimes drives me hazy: am I or are the others crazy?[/b]
  zaterdag 7 juni 2014 @ 22:32:27 #11
412341 mesaana
crowdfunding geinteresseerde
pi_140817961
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 juni 2014 20:00 schreef crowd_funder het volgende:
Interessante titel. Ik zelf heb alleen projecten lopen bij GVE, zoals de meesten hier denk ik.

Ik heb al wel een aantal reacties gelezen over andere platforms, maar het meeste is toch GVE.

Er zouden toch wel andere platforms moeten zijn(of komen) die ook goed gaan lopen toch?

Welke positieve ervaringen zijn er op andere platforms? Iemand goede suggesties?
De meesten die ik bekeken heb zijn P2P, dus daar beperk ik me toe:
Ik doe bondora (voorheen isepankur)
Veel meer risico. Je leent bijna alleen aan particulieren in de armere landen van europa en tegen een hele hoge rente. Dit is een internationale site.

Kapitaal op maat
Ik heb nu een aantal projecten bij kapitaalopmaat. Dit vind ik wel prima, ze reageren goed op vragen, er wordt maandelijks terugbetaald en je hoeft pas bij 75% te betalen. Zoals GvE het doet (100%) vind ik fijner, maar dit is wel prima. De voorwaarden bij KoM zijn wel iets anders dan GvE (hoofdelijke aansprakelijkheid bijv, dit is er niet altijd). Maar het lijkt er wel erg op. Ze zijn pas nieuw, dat kan misschien een risico met zich meebrengen.

Deze ken ik verder nog (een beetje):
Fundyd
meteen geld overmaken, en bij bijna geen projecten maandelijkse terugbetaling, dus dat was 'm niet voor mij, 1 project geprobeerd en het duurde heel erg lang. Uiteindelijk is het project niet rond gekomen.
maar dan dus wel ruim twee maanden je geld kwijt zijn..
Fundme
niet echt uitgeprobeerd, en dit ziet er niet uit als een blijvertje, tis een beetje vaag. De projecten komen daar ook niet vol.
Massafinanciering.nl
Zie fundme, maar de laatste keer dat ik keek maar met 3 projecten, allemaal van dezelfde lener.. dus nee, niet voor mij.
MyC4
meer een goed doel, bedrijven in Afrika, weinig rendement, internationaal. (MyC4 achtige platformen zijn er wel meer.)

Ik kies voor meer platformen vanwege de spreiding. Alhoewel ik me niet kan voorstellen dat er Boober achtige zaken gaan gebeuren met GvE vind ik het wel prettig als ik mijn geld bij meerdere platformen heb lopen.
  zaterdag 7 juni 2014 @ 22:38:07 #12
412341 mesaana
pi_140818139
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 juni 2014 22:32 schreef mesaana het volgende:

[..]

De meesten die ik bekeken heb zijn P2P, dus daar beperk ik me toe:
Ik doe bondora (voorheen isepankur)
Veel meer risico. Je leent bijna alleen aan particulieren in de armere landen van europa en tegen een hele hoge rente. Dit is een internationale site.

Kapitaal op maat
Ik heb nu een aantal projecten bij kapitaalopmaat. Dit vind ik wel prima, ze reageren goed op vragen, er wordt maandelijks terugbetaald en je hoeft pas bij 75% te betalen. Zoals GvE het doet (100%) vind ik fijner, maar dit is wel prima. De voorwaarden bij KoM zijn wel iets anders dan GvE (hoofdelijke aansprakelijkheid bijv, dit is er niet altijd). Maar het lijkt er wel erg op. Ze zijn pas nieuw, dat kan misschien een risico met zich meebrengen.

Deze ken ik verder nog (een beetje):
Fundyd
meteen geld overmaken, en bij bijna geen projecten maandelijkse terugbetaling, dus dat was 'm niet voor mij, 1 project geprobeerd en het duurde heel erg lang. Uiteindelijk is het project niet rond gekomen.
maar dan dus wel ruim twee maanden je geld kwijt zijn..
Fundme
niet echt uitgeprobeerd, en dit ziet er niet uit als een blijvertje, tis een beetje vaag. De projecten komen daar ook niet vol.
Massafinanciering.nl
Zie fundme, maar de laatste keer dat ik keek maar met 3 projecten, allemaal van dezelfde lener.. dus nee, niet voor mij.
MyC4
meer een goed doel, bedrijven in Afrika, weinig rendement, internationaal. (MyC4 achtige platformen zijn er wel meer.)

Ik kies voor meer platformen vanwege de spreiding. Alhoewel ik me niet kan voorstellen dat er Boober achtige zaken gaan gebeuren met GvE vind ik het wel prettig als ik mijn geld bij meerdere platformen heb lopen.
Er is er ook nog 1 in Engeland waar ik laatst tegenaan liep. Ik weet niet meer hoe deze heette, maar er moest minimaal 10.000 engelse ponden ingelegd worden. Dat is teveel voor mij voor 1 project. Het is een site waar je mensen een soort hypotheek geeft. Ik weet er verder niet veel over.
  zondag 8 juni 2014 @ 00:11:22 #13
332574 µ
alt-m
pi_140820472
quote:
14s.gif Op zaterdag 7 juni 2014 20:19 schreef Five_Horizons het volgende:

[..]

Zullen we 'm maar niet sticky doen?
Heb ik dat gedaan? :o

Blij dat er nog iemand oplet.
జ్ఞ‌ా
pi_140821469
Die DBS2 op KapitaalOpMaat is gisteren trouwens best hard gegaan. Hij stond op 80K en is gisteren naar 90K gegaan. Nog een kleine 10K benodigd. Zou dus best wel eens gehaald kunnen worden.
  zondag 8 juni 2014 @ 07:53:21 #15
412341 mesaana
pi_140824414
quote:
0s.gif Op zondag 8 juni 2014 00:52 schreef mrbombastic het volgende:
Die DBS2 op KapitaalOpMaat is gisteren trouwens best hard gegaan. Hij stond op 80K en is gisteren naar 90K gegaan. Nog een kleine 10K benodigd. Zou dus best wel eens gehaald kunnen worden.
Ik hoop het!
pi_140826653
Kwam net Zopa tegen (p2p lending, maar dan alleen in de UK) en zij hebben een 'buffer' om evt defaults op te vangen en toch uit te betalen. Zou dat graag bij GvE ook zien, mooi systeem.
http://www.zopa.com/lending/peer-to-peer-experts#reducing-risk
pi_140826936
Hier een overzicht van diverse crowdfunding platforms:

http://www.douwenkoren.nl/crowdfunding-in-nederland/

Misschien zit er nog een interessante tussen, ik heb ze zelf ook lang nog niet allemaal bekeken.

Dit kan ook wel een leuke worden denk ik(is nog niet actief)
http://www.sameningeld.nl

Ik denk dat ik ook nog eens een project ga doen bij een ander platform. Ik heb ik wel een goed gevoel bij GVE, maar spreiding is altijd goed.
  zondag 8 juni 2014 @ 13:18:00 #18
228086 DappereDodo77
Always ahead
pi_140829231
quote:
0s.gif Op zondag 8 juni 2014 00:52 schreef mrbombastic het volgende:
Ben ik de enige die continue DSB2 leest? :6
pi_140829672
quote:
0s.gif Op zondag 8 juni 2014 07:53 schreef mesaana het volgende:

[..]

Ik hoop het!
En vol!
pi_140834903
Leuk dat crowdfunding, heel veel initiatieven maar het loopt niet storm.

Vandaag zag ik bijvoorbeeld deze;
https://collincrowdfund.nl/
  maandag 9 juni 2014 @ 09:31:11 #21
158038 AQuila360
Xbox Ultimate
pi_140862120
quote:
0s.gif Op zondag 8 juni 2014 16:29 schreef RicDan het volgende:
Leuk dat crowdfunding, heel veel initiatieven maar het loopt niet storm.

Vandaag zag ik bijvoorbeeld deze;
https://collincrowdfund.nl/
Bij gve loopt het wel storm opzich maar de rest loopt idd niet echt.

Ik heb ook weer 500 beschikbaar voor een project, morgen eens even kijken.
Shaderon: i say boom boom boom now let me hear you say weehooo
SpankmasterC: Tut mir leit Herr AQuila, es soll nicht wieder passieren!
RickoKun: Hey hoi! Ik kom bij dit topiqueje checken weetjuh!
pi_140866762
De laatste tijd lijkt het bij GvE ook een stuk stiller. Er was een tijd dat ik toch bijna dagelijks nieuwe projecten langs zag komen, de laatste tijd is dat echter een stuk minder.
  maandag 9 juni 2014 @ 12:58:51 #23
298232 Tikbalang
Rivellaman
pi_140866957
Misschien tijd van het jaar. Of meer concurentie op een kleine markt wat crowdfunding nog is natuurlijk.
Advocatus diaboli aiunt, non semper.
pi_140870373
GvE concureert natuurlijk ook met normale banken en ik heb het gevoel dat de financiering van mkb via de regulieren banken weer wat begint toe te nemen.

Ik heb naats GvE ook een paar honderd euro uitstaan bij bondora.com en symbid.nl.
Ik ben nog maar nrt begonnen bij bondora dus ik kan nog niets zinnigs zeggen over een eventueel rendement. Bij symbid heb ik geld in 6 verschillende projecten zitten waarvan er een al meer dan een jaar loopt maar waarvan de vooruitzichten niet zo goed zijn. De andere 5 symbidprojecten bevinden zich nog echt in de brginfase en daarover is nog niet veel te zeggen.

Ik vind het voordeel van GvE en bondora dat je snel je geld terug krijgt met een aardig rendement. Bij investeringrn via symbid kan het zomaar meer dan 5 jaar duren voordat je geld ziet en is de kans op een faillissement ook veel groter. Maar je hebt ook kans op een waardestijging van een paar honderd procent in een paar jaar tijd.

Je moet bij een investering via symbid wel beter kijken wat het bedrijf precies van plan is en of de waarde-bepaling wel een beetje redelijk is. Sommige flutbedrijfjes worden al gewaardeerd op 1, 000, 000 en dan krijg je dus ook een lager aandeelpercentage voor je geld.

Ook een voordeel van symbid is dat je echt wordt betrokken bij de bedrijfsvoering en dat je er ook invloed op uit kan oefenen.
  maandag 9 juni 2014 @ 17:08:14 #25
405730 Spaardertje
Sparen, maar ook uitgeven!
pi_140875726
Ik krijg geen nieuwe projecten meer!
Student, 21 jaar, interesses: gezondheidszorg, reizen en crowdfunding. Tevens zeer gelukkig in de liefde! ❤️
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')