abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_139170380


Teams:

- Ferrari
- Force India
- Lotus F1 Team
- McLaren
- Mercedes AMG
- Red Bull Racing
- Sauber
- Scuderia Toro Rosso
- Caterham F1 Team
- Marussia F1 Team
- Williams


WCC 2013
Chassis/Motor: RB10 - Renault V6 turbo
01. Sebastian Vettel WDC 2010/11/12/13
03. Daniel Ricciardo


Chassis/Motor: Mercedes F1 W05 - Mercedes V6 turbo
44. Lewis Hamilton WDC 2008
06. Nico Rosberg


Chassis/Motor: Ferrari F14-T - Ferrari V6
14. Fernando Alonso WDC 2005/06
07. Kimi Räikkönen WDC 2007


Chassis/Motor: Lotus E22 - Renault V6 Turbo
08. Romain Grosjean
13. Pastor Maldonado


Chassis/Motor: McLaren MP4-29 - Mercedes V6 Turbo
22. Jenson Button WDC 2009
20. Kevin Magnussen


Chassis/Motor: Force India VJM07 - Mercedes V6 Turbo
27. Nico Hulkenberg
11. Sergio Perez


Chassis/Motor: Sauber C33 - Ferrari V6 Turbo
99. Adrian Sutil
21. Esteban Gutierrez


Chassis/Motor: Toro Rosso STR9 - Renault V6 Turbo
25. Jean-Éric Vergne
26. Daniil Kvyat


Chassis/Motor: Williams FW36 - Mercedes V6 Turbo
19. Felipe Massa
77. Valteri Bottas


Chassis/Motor: Marussia MR-03 - Ferrari V6 Turbo
17. Jules Bianchi
04. Max Chilton


Chassis/Motor: Caterham CT04 - Renault V6 Turbo
10. Kamui Kobayashi
09. Marcus Ericsson

Voor meer info zie de [F1] Silly season topics

F1 nieuws portal:
- FOK!sport, Formule 1-gedeelte
- NewsNow
- NewsNow NL
- Formule1.nl
- F1 Racing
- F1 Today
- Autosport.com
- Blog James Allen
- Auto Motor und Sport
- BBC F1

(Aankomende) Nederlandse coureurs:
- Ho-Pin Tung
- Beitske Visser
- Giedo van der Garde
- Nigel Melker
- Robin Frijns
- Max & Jos Verstappen
- Nyck de Vries
- Jeroen Slaghekke
- Kelvin Snoeks
- Daniël de Jong

Zie verder de topics over Nederlandse Talenten.

Official F1 Sites:
- The Official Formula 1 Site
- FIA
- Live Timing (F1.com)

Sporting & Technical Regulations + gerelateerden (o.a. apendices)
Regulations pagina van FIA

Testkalender 2014


Racekalender 2014, bestaande uit 19 races


Wijzigingen 2014 uitgelegd


De wagens van 2014

MP4-29


E22


F14-T


C33


STR9


FW36


VJM07


Mercedes W05


CT05


RB10
  woensdag 23 april 2014 @ 08:39:24 #2
87936 Rossdale
#MaximumAttack
pi_139171908
Volgens mij heeft RBR het juist erg goed voor elkaar. Ondanks een motorenleverancier met enorme problemen, krijgen ze het wel voor elkaar om mee te blijven strijden voor het podium. En ondaks het vertrek van Webber hebben ze met een nieuwe aanwinst wederom een sterk stel rijders op de grid staan.

Vettel valt w.m.b. helemaal niet door de mand, hij kon erg goed overweg met de V8's maar de V6 is niet zijn ding. Gelukkig maar, want zijn dominantie werd ook wel erg saai.

Verder ben ik wederom erg onder de indruk van de Hulk. Met een middenmotorteam toch maar weer mooi voor de top 6 plaatsen strijden, ik vind het erg knap en tegelijktijd schandalig dat hij nog steeds niet door een topteam is opgepikt. Hoeveel meer moet die jongen nog bewijzen?
Please sir. When moon? When Mustang?
pi_139172407
quote:
3s.gif Op woensdag 23 april 2014 08:39 schreef Rossdale het volgende:
Volgens mij heeft RBR het juist erg goed voor elkaar. Ondanks een motorenleverancier met enorme problemen, krijgen ze het wel voor elkaar om mee te blijven strijden voor het podium. En ondaks het vertrek van Webber hebben ze met een nieuwe aanwinst wederom een sterk stel rijders op de grid staan.

Vettel valt w.m.b. helemaal niet door de mand, hij kon erg goed overweg met de V8's maar de V6 is niet zijn ding. Gelukkig maar, want zijn dominantie werd ook wel erg saai.

Verder ben ik wederom erg onder de indruk van de Hulk. Met een middenmotorteam toch maar weer mooi voor de top 6 plaatsen strijden, ik vind het erg knap en tegelijktijd schandalig dat hij nog steeds niet door een topteam is opgepikt. Hoeveel meer moet die jongen nog bewijzen?
Niet veel. Hij moet alleen nog bewijzen dat ie er echt alles voor over heeft. Hij moet op 1 of andere lugubere manier kleiner worden & afvallen.
pi_139173058
Hij heeft ook wel in het verleden last gehad van zijn voormalig manager Weber, Weber wordt echt uitgekotst in the paddock, teams moeten niets meer van die man hebben.
  woensdag 23 april 2014 @ 09:54:18 #5
300252 Rembrand21
Rembrandt Harmenszoon van Rijn
pi_139173198
quote:
3s.gif Op woensdag 23 april 2014 08:39 schreef Rossdale het volgende:
Volgens mij heeft RBR het juist erg goed voor elkaar. Ondanks een motorenleverancier met enorme problemen, krijgen ze het wel voor elkaar om mee te blijven strijden voor het podium. En ondaks het vertrek van Webber hebben ze met een nieuwe aanwinst wederom een sterk stel rijders op de grid staan.

Vettel valt w.m.b. helemaal niet door de mand, hij kon erg goed overweg met de V8's maar de V6 is niet zijn ding. Gelukkig maar, want zijn dominantie werd ook wel erg saai.

Verder ben ik wederom erg onder de indruk van de Hulk. Met een middenmotorteam toch maar weer mooi voor de top 6 plaatsen strijden, ik vind het erg knap en tegelijktijd schandalig dat hij nog steeds niet door een topteam is opgepikt. Hoeveel meer moet die jongen nog bewijzen?
Dat Vettel hard kan rijden weten we allemaal wel. Maar denk dat hij zich nu moet bewijzen om ook met deze druk om te gaan. Hij heeft nu gewoon niet de snelste auto. Er zit constant verkeer om hem heen en hij heeft een teamgenoot die sneller is dan hij.

En dat de V6 niet zijn ding is zal best maar je moet je aanpassen en daar moet je niet een half seizoen over doen. Coureurs als Hamilton, Alonso, Rosberg enzo hebben hier ook geen last van.

Maar voor de spanning hoop ik echt dat Vettel en RBR zich snel hervinden ;)
Don’t mess too much with your hair, or by the time you're 40, it will look 85.
  woensdag 23 april 2014 @ 10:04:11 #6
87936 Rossdale
#MaximumAttack
pi_139173432
quote:
2s.gif Op woensdag 23 april 2014 09:54 schreef Rembrand21 het volgende:

En dat de V6 niet zijn ding is zal best maar je moet je aanpassen en daar moet je niet een half seizoen over doen. Coureurs als Hamilton, Alonso, Rosberg enzo hebben hier ook geen last van.
Klopt, maar een Raikkonen bijvoorbeeld ook weer wel. :)

De rijstijl moet de coureur liggen en Vettel heeft het nu moeilijker, blijkbaar past het rijden met mindere downforce en hogere koppel niet bij hem (Button had voor de wintertests al aangegeven dat sommige coureurs hier wel eens moeite mee zouden kunnen krijgen) en moet hij zijn draai nog vinden. Hopelijk duurt dat niet lang meer zodat Mercedes wat meer tegenstand krijgt.

Ik hoop ook dat McLaren een wat grotere rol van betekenis kan spelen, tijdens de wintertests zaten ze er goed bij maar ook dit jaar laten ze het helaas weer enorm liggen en dat is echt jammer. Ik gun het ze heel erg om weer om het podium mee te kunnen strijden zoals Magnussen wel in de eerste race kon.
Please sir. When moon? When Mustang?
pi_139173655
McLaren is zich denk ik alweer op volgend seizoen aan t voorbereiden met de Honda motor.

Vettel heeft een bepaalde rijstijl aangeleerd met de V8, mede daarom was hij ook zo snel.

Gas geven werkt dit jaar iets anders, weinig test kilometers, dus weinig kunnen oefenen.
  woensdag 23 april 2014 @ 10:25:46 #8
131800 Tarado
capô de fusca
pi_139173844
quote:
0s.gif Op woensdag 23 april 2014 10:15 schreef JohnB52 het volgende:
McLaren is zich denk ik alweer op volgend seizoen aan t voorbereiden met de Honda motor.

Vettel heeft een bepaalde rijstijl aangeleerd met de V8, mede daarom was hij ook zo snel.

Gas geven werkt dit jaar iets anders, weinig test kilometers, dus weinig kunnen oefenen.
Hij zal echt nog wel terugkomen maar het verrast mij toch dat Ricciardo er meer uit haalt dan hij momenteel
  woensdag 23 april 2014 @ 13:40:39 #9
28225 twiFight
Pain cleanses the body
pi_139178796
quote:
3s.gif Op woensdag 23 april 2014 08:39 schreef Rossdale het volgende:
Volgens mij heeft RBR het juist erg goed voor elkaar. Ondanks een motorenleverancier met enorme problemen, krijgen ze het wel voor elkaar om mee te blijven strijden voor het podium. En ondaks het vertrek van Webber hebben ze met een nieuwe aanwinst wederom een sterk stel rijders op de grid staan.
Het is natuurlijk maar net hoe je het bekijkt. Voor een team dat maar een handjevol rondjes heeft kunnen rijden in het testseizoen doen ze het prima. Voor een team dat 4 jaar lang constructeurskampioen is is het weer redelijk dramatisch. Ik denk dat ze érg blij mogen zijn dat de nieuwe rijder Ricciardo zo snel punten kan halen in de auto. Sommige rijders hebben toch een half tot heel seizoen nodig om te wennen aan de auto.

quote:
Vettel valt w.m.b. helemaal niet door de mand, hij kon erg goed overweg met de V8's maar de V6 is niet zijn ding. Gelukkig maar, want zijn dominantie werd ook wel erg saai.
Niet met een V6 overweg kunnen vind ik ook wel onder 'door de mand vallen' vallen hoor :P Maar dat is mijn mening en iedereen mag daar anders over denken natuurlijk.

quote:
Verder ben ik wederom erg onder de indruk van de Hulk. Met een middenmotorteam toch maar weer mooi voor de top 6 plaatsen strijden, ik vind het erg knap en tegelijktijd schandalig dat hij nog steeds niet door een topteam is opgepikt. Hoeveel meer moet die jongen nog bewijzen?
Klopt! Met de Hulk lijk je als team niet fout te kunnen gaan. Ik hoop dat hij nog een kans krijgt voordat zijn topjaren voorbij zijn.

quote:
2s.gif Op woensdag 23 april 2014 09:54 schreef Rembrand21 het volgende:

[..]

Dat Vettel hard kan rijden weten we allemaal wel. Maar denk dat hij zich nu moet bewijzen om ook met deze druk om te gaan. Hij heeft nu gewoon niet de snelste auto. Er zit constant verkeer om hem heen en hij heeft een teamgenoot die sneller is dan hij.

En dat de V6 niet zijn ding is zal best maar je moet je aanpassen en daar moet je niet een half seizoen over doen. Coureurs als Hamilton, Alonso, Rosberg enzo hebben hier ook geen last van.
Dit is inderdaad wat ik ook bedoel. Een Perez/Ricciardo/Massa/Bottas/etc. neemt niemand veel kwalijk, maar van een coureur die 4 jaar achter elkaar wereldkampioen is en die door een aantal gezien wordt als beter dan Schumacher verwacht ik toch wel dat hij op zijn minst nog op P3 rijdt of daarom vecht. En daar lijkt hij moeite mee te hebben. Hij mist soms pace, komt erg onvolwassen over over de teamradio (valt over te discussieren) en word mijns inziens outperformed door Ricciardo momenteel.

quote:
3s.gif Op woensdag 23 april 2014 10:04 schreef Rossdale het volgende:

[..]

Klopt, maar een Raikkonen bijvoorbeeld ook weer wel. :)
Helaas vind ik Raikkonen ook erg tegenvallen :( Had gehoopt op een leuke strijd binnen Ferrari.
He created a new world of rave in which he gave rebirth to elements of melody and positivity.
He named this world: Forbidden Paradise
pi_139179120
quote:
0s.gif Op woensdag 23 april 2014 13:40 schreef twiFight het volgende:
Niet met een V6 overweg kunnen vind ik ook wel onder 'door de mand vallen' vallen hoor :P Maar dat is mijn mening en iedereen mag daar anders over denken natuurlijk.

Als het al aan de nieuwe reglementen (en daardoor andere auto) ligt, lijkt het mee eerder het wegvallen van de EBD te zijn.
quote:
Dit is inderdaad wat ik ook bedoel. Een Perez/Ricciardo/Massa/Bottas/etc. neemt niemand veel kwalijk, maar van een coureur die 4 jaar achter elkaar wereldkampioen is en die door een aantal gezien wordt als beter dan Schumacher verwacht ik toch wel dat hij op zijn minst nog op P3 rijdt of daarom vecht. En daar lijkt hij moeite mee te hebben. Hij mist soms pace, komt erg onvolwassen over over de teamradio (valt over te discussieren) en word mijns inziens outperformed door Ricciardo momenteel.
Momenteel wel, maar het seizoen is nog niet over.
quote:
Helaas vind ik Raikkonen ook erg tegenvallen :( Had gehoopt op een leuke strijd binnen Ferrari.
Nou had ik niet direct verwacht dat Raikkonen Alonso het vuur aan de schoenen zou leggen, maar hij zit nu nog verder van Alonso vandaan dan Massa. En ik had 'm toch wat dichterbij Alonso verwacht.
pi_139179324
Vettel kon goed met de dubbele diffuser overweg. Toen RB dat nog niet had was Vettel niet sneller dan Webber. Vettel is een middelmatige coureur die in de snelste wagen gereden heeft. Natuurlijk kan ie rijden, maar als je ziet hoe ie nu om zn oren krijgt van Ricciardo. Dat is een 4 voudig kampioen onwaardig.

Moet je nagaan als je een team met 2 Vettels hebt die zich niet aan kunnen passen. Dat scheelt een paar plaatsen op de grid... en dan denk ik bijvoorbeeld aan Williams.
  woensdag 23 april 2014 @ 14:18:28 #12
87936 Rossdale
#MaximumAttack
pi_139179948
Mwoah dat vind ik niet helemaal eerlijk. Als je bijvoorbeeld naar Schumacher kijkt, dan is hij na zijn glorietijd bij Ferrari ook door Rosberg overklast in de Mercedes.

Het ligt wel duidelijk aan het zijn van een goede coureur en het hebben van een sterke auto die perfect bij jou past.
Please sir. When moon? When Mustang?
  woensdag 23 april 2014 @ 14:30:14 #13
28225 twiFight
Pain cleanses the body
pi_139180365
En mijns inziens kan een goede coureur zich dus aanpassen en op meerdere momenten bewijzen dat hij de skills heeft. Net zoals dat ik het onzingejank vind wanneer coureurs balen van regen. F1 is een buitensport en je moet dus met het weer om kunnen gaan, ook regen. Als je niet in regen kunt rijden dan mis je dus skills.

Niet dat ik zo iemand dan gelijk een slechte coureur vind hoor, maar zaken als regen gebruiken als excuus voor een slechte prestatie vind ik topsport onwaardig.
He created a new world of rave in which he gave rebirth to elements of melody and positivity.
He named this world: Forbidden Paradise
pi_139181594
De afgelopen jaren heeft Vettel laten zien zich te kunnen aanpassen aan de auto. Daar waar hij aan het begin van het seizoen niet sneller wezenlijk was dan Webber, was hij dat na een aantal races wel.

Ook vorig jaar liet hij zien zijn rijstijl te kunnen aanpassen aan de RBR, die toen ook al geen geblazen diffuser meer had. Maar door op een bepaalde manier met het gas om te gaan wist hij dat effect toch deels na te bootsen, waar Webber duidelijk meer moeite mee had. Vettel zat niet voor niets dagenlang achter elkaar in de simulator om zijn rijstijl te kunnen aanpassen. Ik verwacht dat hij dat dit jaar ook doet en binnen niet al te lange tijd weer voor Ricciardo eindigt.
The only thing that stays the same is change (Change - Melissa Etheridge)
[b]"Formula 1 is a magic thing and a few missing decibels will not change that."[/b] - Joe Saward
pi_139182272
Wat een onzin komt hier weer voorbij zeg. Als Vettel niet was uitgevallen door motor problemen tijdens de eerste GP had hij waarschijnlijk derde gestaan in de strijd om het kampioenschap, achter ROS en HAM die op het moment ongenaakbaar zijn in de mercedes.
En ook dat RB het niet goed doet, het grote verschil is op het moment de mercedes motor t.o.v de renault motor, iets waar RB vrij weinig aan kan doen.

En ja, ik erken dat RIC het op het moment beter doet maar je kan ook overdrijven. Wacht het seizoen eerst maar is af.
pi_139182564
quote:
0s.gif Op woensdag 23 april 2014 13:58 schreef OOST het volgende:
Vettel kon goed met de dubbele diffuser overweg. Toen RB dat nog niet had was Vettel niet sneller dan Webber. Vettel is een middelmatige coureur die in de snelste wagen gereden heeft. Natuurlijk kan ie rijden, maar als je ziet hoe ie nu om zn oren krijgt van Ricciardo. Dat is een 4 voudig kampioen onwaardig.

Moet je nagaan als je een team met 2 Vettels hebt die zich niet aan kunnen passen. Dat scheelt een paar plaatsen op de grid... en dan denk ik bijvoorbeeld aan Williams.
Moet je nagaan hoe goed Massa dan wel niet is, of hoe slecht Raikkonen...
pi_139183286
quote:
Ook vorig jaar liet hij zien zijn rijstijl te kunnen aanpassen aan de RBR, die toen ook al geen geblazen diffuser meer had.
Die RB ging toen ineens beter omdat er teruggestapt werd op de banden van het jaar daarvoor! Dat had niks met Vettel te maken.

quote:
Moet je nagaan hoe goed Massa dan wel niet is, of hoe slecht Raikkonen...
Toen Massa en Raikkonen samen bij Ferrari reden waren ze ook wel redelijk aan elkaar gewaagd.
pi_139184163
quote:
0s.gif Op woensdag 23 april 2014 13:58 schreef OOST het volgende:
Vettel kon goed met de dubbele diffuser overweg. Toen RB dat nog niet had was Vettel niet sneller dan Webber.
Precies

quote:
Vettel weint angeblasenem Diffusor nach
In den letzten vier Jahren hatte Vettel ein Auto, das wie maßgeschneidert für seine Fahrweise war. Nicht, weil Red Bull es darauf angelegt hätte, sondern weil es technisch Werkzeuge gab, die Vettels Stärken zur Geltung kommen ließen. Gemeint ist der angeblasene Diffusor. Er hat dem Champion erlaubt, spät zu bremsen, aggressiv einzulenken und das Auto mit der Hinterachse um die Kurve zu lenken. Beim Rausfahren variierte er die Linie und den Gaseinsatz so, dass er vom Auspuff maximalen Anpressdruck bekam.

Vettel hatte das Gottvertrauen, dass sich das Heck des Autos auf der Straße festkrallt, weil er sich in die Technik hineindachte, und er seinen Fahrstil und die Getriebeübersetzung in hunderten Simulatorstunden auf die Eigenheiten des angeblasenen Diffusors anpasste. Mark Webber kam damit nicht zurecht. Je mehr der Auspuff beim Generieren von Abtrieb eine Rolle spielte, umso weiter fiel er von Vettel ab.

Nur einmal, in der ersten Saisonhälfte 2012 hatte Webber einen Lichtblick. Da nahm das Reglement dem Auspuff einen Teil seines Einflusses weg, weil die Endrohre nun nicht mehr direkt in die Diffusorspalte bliesen, sondern in den Seitenkästen münden mussten.

Webber verlor beim Bremsen weniger auf Vettel als zuvor, konnte dafür aber seine Stärken am Kurvenausgang besser ausspielen. Newey brauchte ein halbes Jahr, um wieder alte Verhältnisse herzustellen. Und schon war Webber wieder chancenlos.
  woensdag 23 april 2014 @ 16:49:04 #19
28225 twiFight
Pain cleanses the body
pi_139185008
quote:
0s.gif Op woensdag 23 april 2014 15:28 schreef opreis het volgende:
Wat een onzin komt hier weer voorbij zeg. Als Vettel niet was uitgevallen door motor problemen tijdens de eerste GP had hij waarschijnlijk derde gestaan in de strijd om het kampioenschap, achter ROS en HAM die op het moment ongenaakbaar zijn in de mercedes.
En ook dat RB het niet goed doet, het grote verschil is op het moment de mercedes motor t.o.v de renault motor, iets waar RB vrij weinig aan kan doen.

En ja, ik erken dat RIC het op het moment beter doet maar je kan ook overdrijven. Wacht het seizoen eerst maar is af.
Als, als, als. Als Ricciardo niet gediskwalificeerd was dan was de stand ook heel anders. En als Ricciardo niet uitgevallen was in race 2 nog meer. Feit is dat van de races die ze beide gefinished hebben Ricciardo marginaal beter scoort. En dat is een extra goede prestatie omdat Vettel viervoudig wereldkampioen is. En dat is een extraextra goede prestatie omdat het Ricciardo zijn eerste seizoen is in de RBR auto. Zoals ik al zei: iedereen mag vinden wat die wil hoor, maar ik vind de prestaties van Vettel tot nu toe tegenvallen. Wat hij er de rest van het seizoen van bakt zien we vanzelf.

Het gepraat over de achterstand van de RBR auto doet mij niets. Als je met een goede auto de overwinning viert moet je met een slechte auto het verlies ook als een man nemen. Je kunt niet het ene jaar juigen omdat je beter bent en het jaar er na de powertrain de schuld geven. Het aandeel van de auto is in beide jaren gelijk.
He created a new world of rave in which he gave rebirth to elements of melody and positivity.
He named this world: Forbidden Paradise
pi_139185427
quote:
0s.gif Op woensdag 23 april 2014 16:49 schreef twiFight het volgende:

[..]

Als, als, als. Als Ricciardo niet gediskwalificeerd was dan was de stand ook heel anders. En als Ricciardo niet uitgevallen was in race 2 nog meer. Feit is dat van de races die ze beide gefinished hebben Ricciardo marginaal beter scoort. En dat is een extra goede prestatie omdat Vettel viervoudig wereldkampioen is. En dat is een extraextra goede prestatie omdat het Ricciardo zijn eerste seizoen is in de RBR auto. Zoals ik al zei: iedereen mag vinden wat die wil hoor, maar ik vind de prestaties van Vettel tot nu toe tegenvallen. Wat hij er de rest van het seizoen van bakt zien we vanzelf.

Het gepraat over de achterstand van de RBR auto doet mij niets. Als je met een goede auto de overwinning viert moet je met een slechte auto het verlies ook als een man nemen. Je kunt niet het ene jaar juigen omdat je beter bent en het jaar er na de powertrain de schuld geven. Het aandeel van de auto is in beide jaren gelijk.
Ik erken toch dat ricciardo momenteel beter presteert dan vettel? Dat het zn eerste seizoen is in de RBR auto is vind ik geen argument, iedereen rijdt momenteel in hele andere auto's dan vorig jaar.
Natuurlijk vallen de prestaties van Vettel tot nu toe tegen, dat zegt hij zelf ook.
Maar mensen die op basis van de eerste 4 races (die eigenlijk niet eens zo heel slecht waren als je kijkt naar wat voor klasseringen hij heeft behaald) denken te kunnen bepalen dat Vettel er niets van kan als courreur raad ik aan de afgelopen 4 jaar nog is te bekijken.
Ik vraag me af of je in 2012 hetzelfde zei over Alonso toen hij zn beklaag deed over de kwaliteit van zn ferrari, Snap ook niet wat je bedoelt met 'je verlies als een man nemen', ik zie geen verschil in hoe RB anders reageert op een gewonnen of verloren race dan een ander team.
pi_139185614
Vettel zijn rijstijl is vooral ingespeeld op de geblazen diffuser (wat iets anders is dan een dubbele overigens). Bij voorgaande jaren hebben we gezien dat reglementswijzigingen op dit vlak, Vettel iets meer gelijk liet komen met Webber. Maar daarna kon hij zich weer aanpassen en toch weer sneller worden.

Ook hebben diverse mensen aan het geluid van Vettels auto kunnen horen, dat hij op een bepaalde manier de langzame bochten pakt, zodat hij spelend met zijn gas toch genoeg uitlaatgas kan produceren om zo snel mogelijk erdoor te gaan.

Aan de andere kant zorgen de hardere banden ervoor, dat andere coureurs die gewoon keihard kunnen vlammen, dit nu zonder bandenslijtage kunnen doen. Zoals Riciardo en Hamilton.

Verder zijn het kleine details die iemand een echte topcoureur maken, daarvan heb ik in de jaren voldoende gezien bij Vettel, Alonso, Hamilton en Raikonnen. Misschien dat we Hulkenberg en Riciardo in de toekomst ook kunnen toevoegen.

[ Bericht 14% gewijzigd door Fer op 23-04-2014 17:14:32 ]
.
pi_139185804
quote:
0s.gif Op woensdag 23 april 2014 17:09 schreef Fer het volgende:
Vettel zijn rijstijl is vooral ingespeeld op de geblazen diffuser (wat iets anders is dan een dubbele overigens). Bij voorgaande jaren hebben we gezien dat reglementswijzigingen op dit vlak, Vettel iets meer gelijk liet komen met Webber. Maar daarna kon hij zich weer aanpassen en toch weer sneller worden.

Ook hebben diverse mensen aan het geluid van Vettels auto kunnen horen, dat hij op een bepaalde manier de langzame bochten pakt, zodat hij spelend met zijn gas toch genoeg uitlaatgas kan produceren om zo snel mogelijk erdoor te gaan.

Aan de andere kant zorgen de hardere banden ervoor, dat andere coureurs die gewoon keihard kunnen vlammen, dit nu zonder bandenslijtage kunnen doen. Zoals Riciardo en Hamilton.
Dat is precies wat ik bedoelde met het aanpassingsvermogen van Vettel.

quote:
0s.gif Op woensdag 23 april 2014 15:57 schreef OOST het volgende:

[..]

Die RB ging toen ineens beter omdat er teruggestapt werd op de banden van het jaar daarvoor! Dat had niks met Vettel te maken.
Daardoor ging Vettel weer winnen (9 keer op rij). Ik had het erover dat hij door het aanpassen van zijn rijstijl het hele seizoen sneller was dan Webber.
The only thing that stays the same is change (Change - Melissa Etheridge)
[b]"Formula 1 is a magic thing and a few missing decibels will not change that."[/b] - Joe Saward
pi_139186117
De bandenwissel vorig jaar, zorgde ervoor dat de RB9 achter wat hoger op zijn wielen kwam te staan bij hoge snelheid. Daardoor kon Vettel zijn geliefde diffuser beter laten werken.

Maar ik ben ervan overtuigd dat iemand die tijdens zijn debuut in 2007 even snel is als de toprijder Kubica en gelijk punten pakt en een jaar later Monza wint in een Torro Rosso, vast wel weer iets bedenkt om terug te komen.

En voor wie de geblazen diffuser nog niet begrijpt, je wilt zo weinig mogelijk gas geven om zoveel mogelijk bandengrip te hebben in de bocht. Maar je wilt juist zoveel mogelijk gas geven om de diffuser te laten werken en downforce te laten creëren op hetzelfde moment. Dat spreekt elkaar eigenlijk tegen.
.
pi_139186399
quote:
0s.gif Op woensdag 23 april 2014 15:57 schreef OOST het volgende:

[..]

Die RB ging toen ineens beter omdat er teruggestapt werd op de banden van het jaar daarvoor! Dat had niks met Vettel te maken.

[..]

Toen Massa en Raikkonen samen bij Ferrari reden waren ze ook wel redelijk aan elkaar gewaagd.
Waarmee je dus ook zegt dat Raikkonen dus ongeveer even snel is als Maldonado
pi_139186417
http://www.f1today.net/nl(...)jaar-van-wederopbouw

McLaren noemt dit jaar geen overgangsjaar maar een jaar van wederopbouw.

Told ya >:)
pi_139186569
quote:
16s.gif Op woensdag 23 april 2014 17:36 schreef JohnB52 het volgende:

[..]

Waarmee je dus ook zegt dat Raikkonen dus ongeveer even snel is als Maldonado
Dat zou nog best weleens zo kunnen zijn, hij heeft alleen soms kortsluiting in zijn hoofd en een rode waas voor zijn ogen.
.
  woensdag 23 april 2014 @ 18:22:01 #27
34586 kepler
No bounce, no play
pi_139187794
Feit is wel dat Ricciardo tot nu toe veel sneller is dan Vettel, om welke reden dan ook. Dit duurt al vier races en het is aan Vettel om de rest van het seizoen te laten zien uit welk racehout hij is gesneden. Blijft hij achter op Ricciardo dan zou je kunnen zeggen dat Vettel door de mand valt, of dat Ricciardo nog beter is :D
The line is a dot to you!
pi_139189457
quote:
0s.gif Op woensdag 23 april 2014 18:22 schreef kepler het volgende:
Feit is wel dat Ricciardo tot nu toe veel sneller is dan Vettel, om welke reden dan ook. Dit duurt al vier races en het is aan Vettel om de rest van het seizoen te laten zien uit welk racehout hij is gesneden. Blijft hij achter op Ricciardo dan zou je kunnen zeggen dat Vettel door de mand valt, of dat Ricciardo nog beter is :D
R U Stupid, or just trolling us?
.
  woensdag 23 april 2014 @ 19:24:13 #29
87936 Rossdale
#MaximumAttack
pi_139189664
quote:
0s.gif Op woensdag 23 april 2014 18:22 schreef kepler het volgende:
Feit is wel dat Ricciardo tot nu toe veel sneller is dan Vettel, om welke reden dan ook. Dit duurt al vier races en het is aan Vettel om de rest van het seizoen te laten zien uit welk racehout hij is gesneden. Blijft hij achter op Ricciardo dan zou je kunnen zeggen dat Vettel door de mand valt, of dat Ricciardo nog beter is :D
En Vergne was eigenlijk beter in de torro rosso dan ricciardo. En kvyat rijd nu eigenlijk beter dan vergne. Dus met die logica is kvyat beter dan Vettel *O*
Please sir. When moon? When Mustang?
pi_139189778
quote:
1s.gif Op woensdag 23 april 2014 19:24 schreef Rossdale het volgende:

[..]

En Vergne was eigenlijk beter in de torro rosso dan ricciardo.
Ja dat beweerde enkele idioten vorig jaar :D funny om terug te lezen. RBR nam zogenaamd Vergne niet omdat hij Vettel in de weg zou kunnen rijden 8)7

Ricciardo is misschien ook wel heel erg goed, wist soms de STR in Q3 te krijgen wat ontzettend knap was. Met Kvyat lijken ze weer een toptalent in huis te hebben, tot nu toe veruit de beste rookie.
pi_139190714
quote:
0s.gif Op woensdag 23 april 2014 19:27 schreef M.Melandri het volgende:

[..]

Ja dat beweerde enkele idioten vorig jaar :D funny om terug te lezen. RBR nam zogenaamd Vergne niet omdat hij Vettel in de weg zou kunnen rijden 8)7

Ricciardo is misschien ook wel heel erg goed, wist soms de STR in Q3 te krijgen wat ontzettend knap was. Met Kvyat lijken ze weer een toptalent in huis te hebben, tot nu toe veruit de beste rookie.
Die titel is vooralsnog voor Magnussen.
The only thing that stays the same is change (Change - Melissa Etheridge)
[b]"Formula 1 is a magic thing and a few missing decibels will not change that."[/b] - Joe Saward
pi_139190806
quote:
1s.gif Op woensdag 23 april 2014 19:52 schreef sasquatsch het volgende:

[..]

Die titel is vooralsnog voor Magnussen.
Die laat weinig zien, komt pace tekort in het droog. Kvyat heeft ieder weekend heel goed gepresteerd en zijn teamgenoot verslagen.
pi_139191022
quote:
0s.gif Op woensdag 23 april 2014 19:54 schreef M.Melandri het volgende:

[..]

Die laat weinig zien, komt pace tekort in het droog. Kvyat heeft ieder weekend heel goed gepresteerd en zijn teamgenoot verslagen.
Maar heeft wel al een tweede plaats :)
The only thing that stays the same is change (Change - Melissa Etheridge)
[b]"Formula 1 is a magic thing and a few missing decibels will not change that."[/b] - Joe Saward
pi_139191061
quote:
1s.gif Op woensdag 23 april 2014 19:52 schreef sasquatsch het volgende:

[..]

Die titel is vooralsnog voor Magnussen.
'k Vind Bottas wel een sterke
Calm down, please!
pi_139191109
quote:
1s.gif Op woensdag 23 april 2014 20:00 schreef sasquatsch het volgende:

[..]

Maar heeft wel al een tweede plaats :)
Dus 1 ''gelukkige'' uitschieter is meer waard dan 4 sterke raceweekenden....
pi_139191204
quote:
0s.gif Op woensdag 23 april 2014 20:01 schreef Googolplexian het volgende:

[..]

'k Vind Bottas wel een sterke
Bottas is geen rookie meer
pi_139191939
quote:
0s.gif Op woensdag 23 april 2014 20:03 schreef M.Melandri het volgende:

[..]

Dus 1 ''gelukkige'' uitschieter is meer waard dan 4 sterke raceweekenden....
Aan het eind wordt er alleen maar naar de punten gekeken. En Magnussen staat wat dat betreft voor op Kvyat.
The only thing that stays the same is change (Change - Melissa Etheridge)
[b]"Formula 1 is a magic thing and a few missing decibels will not change that."[/b] - Joe Saward
pi_139192012
quote:
1s.gif Op woensdag 23 april 2014 20:22 schreef sasquatsch het volgende:

[..]

Aan het eind wordt er alleen maar naar de punten gekeken. En Magnussen staat wat dat betreft voor op Kvyat.
Onzin, Vergne stond ook voor in punten op Ricciardo toen RBR voor Ricciardo koos. Punten zeggen lang niet alles, dan zou Rosberg het ook beter doen dan Hamilton dit jaar terwijl hij iedere race verslagen is door Hamilton.
pi_139192242
quote:
0s.gif Op woensdag 23 april 2014 20:24 schreef M.Melandri het volgende:

[..]

Onzin, Vergne stond ook voor in punten op Ricciardo toen RBR voor Ricciardo koos. Punten zeggen lang niet alles, dan zou Rosberg het ook beter doen dan Hamilton dit jaar terwijl hij iedere race verslagen is door Hamilton.
Weet ik. Maar wel voor de titel beste rookie. Want dat is het enige objectieve criterium om dat op te baseren.

En als Rosberg aan het eind van het seizoen nog boven Hamilton staat is hij dus de beste.
The only thing that stays the same is change (Change - Melissa Etheridge)
[b]"Formula 1 is a magic thing and a few missing decibels will not change that."[/b] - Joe Saward
pi_139193268
Kvyat is wel als rookie sneller dan de "ervaren" Vergne. Magnussen is niet sneller dan de hier afgekraakte Button. Terwijl Perez vorig jaar weleens liet zien sneller dan Button te zijn.
.
pi_139194161
Het staat 1-1 voor Kvyat versus Vergne, want de andere keren viel Vergne uit. Dus daar valt nog niet zoveel over te zeggen. En het staat 2-1 voor Button versus Magnussen.

Ik denk dat we nog iets langer moeten wachten om conclusies te trekken over wie er beter is. Datzelfde geldt voor de vergelijking tussen Vettel en Ricciardo. Ricciardo heeft nu het voordeel, maar wie zegt dat dat over een aantal races nog het geval is.
The only thing that stays the same is change (Change - Melissa Etheridge)
[b]"Formula 1 is a magic thing and a few missing decibels will not change that."[/b] - Joe Saward
  woensdag 23 april 2014 @ 21:52:03 #42
34586 kepler
No bounce, no play
pi_139196118
quote:
0s.gif Op woensdag 23 april 2014 19:17 schreef Fer het volgende:

[..]

R U Stupid, or just trolling us?
Staat daar iets wat niet waar is dan?? Ricciardo is toch duidelijk sneller dan Vettel in de eerste races van dit seizoen of heb ik andere races gezien? De enige waar we Vettel nu direct mee kunnen vergelijken is zijn teamgenoot en daar legt hij het tegen af (voorlopig). Als dat aan het einde van het seizoen nog steeds zo is dan is Ricciardo dus een heel seizoen sneller dan Vettel, de 4voudig wereldkampioen! Dat is nu niet echt positief voor de status van Vettel als de beste coureur sinds Schumacher.

quote:
1s.gif Op woensdag 23 april 2014 19:24 schreef Rossdale het volgende:

[..]

En Vergne was eigenlijk beter in de torro rosso dan ricciardo. En kvyat rijd nu eigenlijk beter dan vergne. Dus met die logica is kvyat beter dan Vettel *O*
Dat is een Weltschmerz vergelijking, daar ga ik niet in mee :P

Maar het enige wat ik zeg is dat Ricciardo op moment sneller is dan Vettel, en als dat aan het eind van het seizoen dus nog steeds zo is dan is dat of heel knap van Ricciardo of heeft Vettel het zelf heel slecht gedaan (beide niet positief voor Vettel)
The line is a dot to you!
pi_139197101
De afgelopen 3 seizoenen hebben we Hamilton alleen maar banden zien oproken, was hij toen een slechte coureur? Nu rijdt ie de sterren van de hemel, is Hamilton in 2014 opeens een goede coureur geworden.

F1 is een uiterst technische sport geworden. Regelgeving heeft gewoon invloed op welke coureur het snelst is. Misschien als in 2017 actieve vering weer terugkomt is opeens Sutil de snelste.
.
  woensdag 23 april 2014 @ 22:42:54 #44
34586 kepler
No bounce, no play
pi_139198400
quote:
0s.gif Op woensdag 23 april 2014 22:14 schreef Fer het volgende:
De afgelopen 3 seizoenen hebben we Hamilton alleen maar banden zien oproken, was hij toen een slechte coureur? Nu rijdt ie de sterren van de hemel, is Hamilton in 2014 opeens een goede coureur geworden.

F1 is een uiterst technische sport geworden. Regelgeving heeft gewoon invloed op welke coureur het snelst is. Misschien als in 2017 actieve vering weer terugkomt is opeens Sutil de snelste.
Een echt goede coureur haalt altijd het uiterste uit een auto, en zal zich snel aanpassen (ik noem een Alonso of een Schumacher in zn jonge jaren). Vettel lijkt (met de nadruk op lijkt!) daar nu wat moeite mee te hebben. Daarom ben ik erg benieuwd naar de rest van het seizoen. Blijft hij achter op Ricciardo dan betekend dat dat Ricciardo dit seizoen de betere coureur is, en dat zal afdoen aan de status van Vettel.
Regelgeving heeft inderdaad invloed op wie de snelste is, maar niet wie de beste is :P Teamgenoten zijn namelijk in het seizoen de enige die we direct kunnen vergelijken :)
The line is a dot to you!
pi_139203825
Wat denk ik ook wel meespeelt is dat Vettel de "makkelijke" weg heeft gehad. Een race in de BMW, minder dan 1,5 seizoen in het "mini-Red Bull" team en doorstromen naar RB dat op dat moment alles het beste voor elkaar heeft.

Dat is natuurlijk wat simpel gezegd, maar een Schumacher koos na 2 kampioenschappen een team wat in de 10 jaar ervoor even zoveel overwinningen had behaald, Alonso heeft in een aftandse Minardi gereden en wat avontuurtjes gehad.
Hamilton begon bij een topteam, heeft 4 jaar in de subtop gehangen maar bleef er wel en begon daarna bij een ander team. Button heeft stug achteraan gebaggerd in de BAR en zelfs Villeneuve zou je nog respect kunnen geven dat ie het niet eerder voor gezien hield nadat het alleen maar downhill ging na 1997.

Allemaal kampioenen die het in een periode van hun carriere het met minder goed / slecht materiaal moesten doen, keuzes maakten die niet altijd in hun voordeel waren of voor nieuwe uitdagingen kozen.

Vettel heeft, buiten een dipje in de eerste helft van 2012, eigenlijk nog niks van dat meegemaakt en lijkt z'n hele carriere aan z'n handje vastgehouden te zijn door het Red Bull personeel. En dat betekent niet dat z'n prestaties niks voorstellen, maar ik denk dat het respect naar hem een stuk hoger wordt als hij ook eens laat zien hoe hij mindere omstandigheden naar z'n hand kan zetten.
  donderdag 24 april 2014 @ 03:09:35 #46
28225 twiFight
Pain cleanses the body
pi_139204019
quote:
0s.gif Op woensdag 23 april 2014 17:02 schreef opreis het volgende:
Maar mensen die op basis van de eerste 4 races (die eigenlijk niet eens zo heel slecht waren als je kijkt naar wat voor klasseringen hij heeft behaald) denken te kunnen bepalen dat Vettel er niets van kan als courreur raad ik aan de afgelopen 4 jaar nog is te bekijken.
Nu leg je mij woorden in de mond die ik niet gezegd heb. Ik heb gezegd dat ik hem tegen vind vallen en dat ik vind dat hij door de mand valt (afgaande op de vier races die we nu gehad hebben, het kan nog alle kanten op natuurlijk). Ik vertel alleen een aantal meningen, nl. 1. Ik had meer van hem verwacht, 2. Hij lijkt minder race pace te hebben dan zijn teamgenoot en 3. als hij de briljante coureur is die sommige mensen hem vinden, dan zou hij ook dit jaar moeten schitteren.
Ik heb een aantal woorden cursief gemaakt om je te helpen met de interpretatie van wat ik zeg.

quote:
Ik vraag me af of je in 2012 hetzelfde zei over Alonso toen hij zn beklaag deed over de kwaliteit van zn ferrari, Snap ook niet wat je bedoelt met 'je verlies als een man nemen', ik zie geen verschil in hoe RB anders reageert op een gewonnen of verloren race dan een ander team.
Ik heb lange tijd een hekel gehad aan Alonso, in zijn arrogante jaren. Inmiddels heb ik respect voor hem als coureur, omdat hij het meeste uit een duidelijk slechte auto lijkt te halen. Bij Vettel zie ik dat in de huidige stand van zaken nog niet, maar we zullen afwachten of hij zichzelf kan corrigeren dit seizoen.

Wat ik bedoel met "je verlies als een man nemen" is dit: in de hoogtijdagen hadden ze een sterke auto, mede door de Renault motor die gewoon goed presteerde. Het team, Vettel en Newey hebben veel lof gekregen, maar ik heb ze nooit Renault horen prijzen. Nu gaat het matig en is alles van Renault kut. Nu klopt dat wel, maar ik vind dat als je goed presteert de motor net zo veel bijdraagt als wanneer je slecht presteert (regelementaanpassingen even buiten beschouwing). Daarom vind ik het onterecht dat nu zo prominent naar de powertrain gewezen word. Of beter gezegd, ik vind het onterecht dat de afgelopen jaren ze vooral lof leken te hebben voor zichzelf. Met name mr. Horner die na elke race win vol lof tot en met zijn schouders in de reet van Vettel kroop.
He created a new world of rave in which he gave rebirth to elements of melody and positivity.
He named this world: Forbidden Paradise
  donderdag 24 april 2014 @ 04:32:17 #47
45 SiGNe
Uitspraak: Sign
pi_139204070
Het is opvallenda dat bij de teams waar er een nieuwe rijder bijgekomen is dat de nieuwe het vaak beter doet dan de oude en dat de rookies het ook best goed doen, in het geval van Magnussen zelfs erg goed.

Ik denk dat dat komt doordat de nieuwe rijders over het algemeen van een langzamer team kwamen, de V6 is voor hun al een stuk beter dan hun oude V8, dat motiveert ook.
De oude rijders die bij hun team bleven merken opeens dat de wagen minder snel is en het minder goed doet dan de V8.
Alleen voor Raïkkönen gaat dat niet helemaal op, die kwam van een topteam en ging ook naar een topteam, de oude Lotus V8 doet het ongeveer net zoals de Fiat V6 van dit seizoen, matig.

De Rookies hebben het voordeel dat ze meteen met de V6 turbo rijden, ik kan me ook voorstellen dat zij beter met de nieuwe sturen met display om kunnen gaan, kijk naar mensen die 10 jaar jonger dan jij zijn en hoe die met hun telefoon omgaan... en de rookies zijn ook opgegroeid met goede simulatoren.
pi_139205073
Vettel zijn dip in het begin van 2012 kwam door de ban op 'off throttle exhaust blown diffuser', RBR moest nieuwe manieren vinden hoe ze dit verlies konden opvangen en dat had geresulteerd in nieuwe enige mappings, nieuwe uitlaatconfiguratie, nieuwe achtervleugel voor hogere topsnelheid en nog een paar andere middelen die ik even vergeten ben in het midden van dat seizoen. Vettel had toen ook al moeite met het verminderde downforce in bochten waar de snelheid laag lag.
pi_139205165
quote:
0s.gif Op donderdag 24 april 2014 03:09 schreef twiFight het volgende:

[..]

Nu leg je mij woorden in de mond die ik niet gezegd heb. Ik heb gezegd dat ik hem tegen vind vallen en dat ik vind dat hij door de mand valt (afgaande op de vier races die we nu gehad hebben, het kan nog alle kanten op natuurlijk). Ik vertel alleen een aantal meningen, nl. 1. Ik had meer van hem verwacht, 2. Hij lijkt minder race pace te hebben dan zijn teamgenoot en 3. als hij de briljante coureur is die sommige mensen hem vinden, dan zou hij ook dit jaar moeten schitteren.
Ik heb een aantal woorden cursief gemaakt om je te helpen met de interpretatie van wat ik zeg.
Ik heb het over mensen die op basis van de eerste 4 races (die eigenlijk niet eens zo heel slecht waren als je kijkt naar wat voor klasseringen hij heeft behaald) denken te kunnen bepalen dat Vettel er niets van kan als courreur. Dat slaat dus niet perce op jou. Er waren anderen die voor jou uitspraken deden over Vettel.
Ik heb een aantal woorden cursief gemaakt om je te helpen met de interpretatie van wat ik zeg.

quote:
Wat ik bedoel met "je verlies als een man nemen" is dit: in de hoogtijdagen hadden ze een sterke auto, mede door de Renault motor die gewoon goed presteerde. Het team, Vettel en Newey hebben veel lof gekregen, maar ik heb ze nooit Renault horen prijzen. Nu gaat het matig en is alles van Renault kut. Nu klopt dat wel, maar ik vind dat als je goed presteert de motor net zo veel bijdraagt als wanneer je slecht presteert (regelementaanpassingen even buiten beschouwing). Daarom vind ik het onterecht dat nu zo prominent naar de powertrain gewezen word. Of beter gezegd, ik vind het onterecht dat de afgelopen jaren ze vooral lof leken te hebben voor zichzelf. Met name mr. Horner die na elke race win vol lof tot en met zijn schouders in de reet van Vettel kroop.
De succes factor was ook niet de Renault motor, die deed qua prestaties niet veel onder voor de mercedes of ferrari motor (dat is ook terug te zien in het klassement, als de renault motor zo veel beter was dan hadden RB, lotus, williams en caterham wel 1,2,3,4 gestaan). Volgens mij hebben ze best wel goede woorden gezegd over de samenwerking met renault destijds maar het is niet zo dat renault er hoofdverantwoordelijk voor waren de overwingen (de teams en de coureurs maakten de afgelopen jaren het verschil), dus waarom moet je dan constant renault prijzen. En wat ze nu doen is gewoon aangeven waar het mis gaat en dat is dus de renault motor, dat moeten ze ook gewoon kunnen zeggen. En wat is er mis mee dat als je als teambaas een goed woordje doet over je coureur als hij overwinning na overwinning behaald en 4 kampioenschappen wint.
  vrijdag 25 april 2014 @ 09:11:32 #50
131800 Tarado
capô de fusca
pi_139242805
f1enigma twitterde op vrijdag 25-04-2014 om 08:57:58 Interesting point from @Jamesallenonf1 here that Huawei is close been McLarens title sponsor http://t.co/zcnbCpuJsQ reageer retweet
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')