Sinds afgelopen zaterdag gezien:
MarnieHeb de afgelopen dagen een aantal post-Psycho films van Hitchcock gezien, dit vond ik toch wel één van de beste. Zoals ook in de documentaire op de dvd wordt gezegd: dit is een echt film-film: alles van te voren, zoals normaal bij Hitchcock, tot in de puntjes uitgedacht en briljant in beeld gebracht. Goede montage en prachtig camera werk maken dit tot één van de meest filmische en visueel ingestelde films van de meester.
IMDB Cijfer: 7,2/10
Mijn Cijfer: 8,0/10
Weird ScienceHet lijkt wel of sommige jaren `80 films veel sneller verouderen dan films uit andere tijdperken. Een film die in dat rijtje wel eens met stip op 1 zou kunnen staan is Weird Science van John Hughes, over twee puber jongens die met hun computer de ideale vrouw creeëren. De computers, special effects, de haar coupes: alles doet outdated aan.
Maar desondanks heeft de film absoluut genoeg charme om nog steeds te vermaken, waarin voor Anthony Michael Hall super tof is.
Een anderhalf uur lang durende trip down memory lane in alle aspecten.
IMDB Cijfer: 7,3/10
Mijn Cijfer: 7,3/10
SaboteurSpannende cross-country klopjacht op een fabrieksmedewerker die onterecht wordt beschuldigd van medeplichtigheid aan een grote brand. is één van de luchtigere films van Hitchcock. Een verhaal dat goed is opgebouwd en goed naar een nagelbijt-waardige climax toewerkt. De film komt uit de periode van de Tweede Wereldoorlog en dat is wel duidelijk aan het verhaal te merken.
Fijne film!
IMDB Cijfer: 7,3/10
Mijn Cijfer: 7,8/10
Torn CurtainEen Koude Oorlog thriller met Paul Newman en Julie Andrews in de hoofdrollen. Hij wilt als wetenschapper in Oost-Duitsland gaan werken en hen helpen met het ontwikkelen van raketten.
Dat neemt z`n vrouw, die eigenlijk van niks wist en mocht weten, hem niet in dank af en gaat `m achterna.
Een so-so film van Hitchcock waarbij ik wel het feit dat ie in Oost-Duitsland speelt (een stuk geschiedenis dat ik altijd al heel interessant heb gevonden) goed vond. Newman en Andrews zijn goed maar het verhaal is gedurende de gehele twee uur altijd voorspelbaar, wat in dit geval nogal wat van het kijkgenot afneemt.
IMDB Cijfer: 6,7/10
Mijn Cijfer: 6,5/10
TopazEen geheime dienst thriller die zich afspeelt tijdens de Cuba crisis.
De film duurt met bijna 2,5 uur veel te lang en het middenstuk, dat zich afspeelt in Cuba, is veel te lang gerekt. Ook hier speelt het feit dat je de conclusie al van zo ver ziet aankomen een domper.
Spannend is het ook al niet echt maar het is al met al wel leuk om eens gezien te hebben.
IMDB Cijfer: 6,3/10
Mijn Cijfer: 6,0/10
Sixteen CandlesAlle clichés worden door John Hughes nog eens uit de kast getrokken in dit toch wel hartverwarmende verhaal over een meisje (Molly Ringwald) wiens 16e verjaardag door haar familie wordt vergeten en niet lijkt te bestaan voor de jongen waar ze verliefd op is.
Een heel fijne film die wel mega voorspelbaar is maar genoeg heart and humor heeft en heerlijk wegkijkt.
IMDB Cijfer: 7,2/10
Mijn Cijfer: 7,8/10