![206104.jpg.ashx?w=320&h=180]()
Normaliter weet ik dat het not done is om je eigen supporters in de openbaarheid aan te vallen,zeker niet als je zelf ook geen lieverdje bent geweest in de jaren 70, maar wat vandaag dus in De Kuip gebeurde en nog wel t.a.v. je eigen team (Vermeer) kan gewoonweg niet.
Deed mij denken aan het roemruchte staafincident indertijd in De Meer als je een kleine vergelijking wilt trekken.
De dag begon geweldig. Met 3 van je beste vrienden en aanhang naar de bekerfinale op eerste Paasdag, een dag die natuurlijk in de Bijbel ergens voorstaat. Zonnetje,aangename temperaturen en een strakke blauwe hemel,wat wil een mens nog meer. Toen wij eerder op de dag Rotterdam-Centrum aandeden merkten wij algauw dat het Stadhuisplein als de Meent uitgestorven was en dat men alles op Zuid had gesitueerd i..p.v. zoals vroeger het Stadhuisplein.
Afijn toen wij bij de Kuip aankwamen merkte je dat het een echte Cup finale was en met dit mooie weer en goede humeur moest het wel een ( hopelijk) mooie dag (voor Ajax) worden te meer een ieder door elkaar liep op het voorterrein,Ajax supporters en PEC Zwolle aanhang. Zoals voetbal hoort te zijn en je tegenwoordig nog alleen maar in Duitsland en Engeland/Schotland aantreft.
In de Kuip zelf niets anders dan sfeer en goede wil om ons heen d.w.z. toen ik eenmaal de koorknapen van vak 410 zag staan vooraan in het vak met hun zwarte T-shirts en zakdoeken en zwarte zonnebrillen en petjes, toen bekroop mij een gevoel van: "volgens mij zijn die iets van plan"
Nou dat hebben we geweten en volgens mij de rest van Nederland ook want waar tot dusver vooral de aanhang van Feyenoord een slechte naam nationaal en internationaal heeft opgebouwd binnen de voetbalwereld hebben in 1 klap de koorknapen van Vak410/AFCA zich ook hierbij gevoegd.
![thumb?url=http%3A%2F%2Fimages0.tcdn.nl%2Ftelesport%2Farticle22531643.ece%2FBINARY%2Foriginal%2FVuurwerk.jpg&md5val=9cc17d069e8135412c78adc26bbb5d2a&key=e0593e935bd746c47e7f3959fb8ce2efcb0ae450&method=fill&size=572x417]()
Met name toen men het vuurwerk gooien verstevigde toen PEC Zwolle een aanval opzette bij onze 16 meter. Het moge een mirakel zijn dat doelman Vermeer of anderen niet werden getroffen want het enige doel wat al dat vuurwerk had, was verhinderen dat PEC Zwolle ons 16 metergebied binnendrong. Nou dat hebben ze juist niet verhinderd want het enige waarvoor gezorgd werd was dat vanaf toen de moed om nog verder zich in te spannen bij alle Ajax spelers in 1 klap verdwenen was. M.a.w Vak410/AFCA heeft i.p.v. de tegenstander angst in te boezemen de eigen spelers angst ingeboezemd en waardoor zij na het eerste doelpunt lamlendig en bevreesd speelden waardoor uiteindelijk de 5-1 op het scorebord bleef staan.
Ons was alle reden om de wedstrijd te winnen na al dit gedoe allang vergaan want als je op deze manier een Cupfinale moet winnen dan kan je hem beter helemaal niet winnen omdat schaamte voor je achterban altijd de boventoon voert.
Toch nog 1 opmerking: Waarom zien wij altijd stewards tijdens wedstrijden of staand of zittend met hun rug naar het veld zitten als in de praktijk blijkt dat zij helemaal niet optreden of raddraaiers doorgeven? Ons viel op dat toen in de voorste gelederen men vuurwerk gooide al die stewards helemaal niets deden dan alleen weglopen en kijken van een veilige afstand. Niemand kwam ook later het voorste deel van het vak op. Zelfs niet de in de haast uitgerukte ME die aan de zijkant van ons vak stond met de welbekende latten en helmen. Mostert na de maaltijd houding dus.
En nu maar hopen dat men via stadionbeelden alsnog die raddraaiers aanpakt en hopelijk gaat de aloude F-side deze jonge garde zelf intern nog even aanspreken op dit gebeuren, want op deze wijze een prijs mislopen is het laatste wat een ieder die Ajax een warm hart toedraagt wil.