quote:
Op donderdag 24 april 2014 20:01 schreef PierreTT het volgende:[..]
Ik vraag me meer af wat een achterlijke traction control en banden je moet hebben om zoveel Nm normaal op de weg te gooien. Of wat voor aandrijfas erin hangt.
Trouwens, met een elektromotor heb je wel direct je maximale koppel beschikbaar en dat blijft beschikbaar zolang je er stroom op houdt, de verbrandingsmotor heeft een koppelcurve. Dan is de elektromotor bij een sprint toch altijd in het voordeel? Of zie ik dit verkeerd?
Bij directe aandrijving wel ja, maar dat is dus waarom van 0 - 100 in zoveel seconden eigenlijk als een tang op een varken slaan in een breakdown van motoren. Je kan het niet vergelijken omdat de motoren gewoon heel anders werken.
Zodra je de hele auto gaat bekijken kan het wel. Dan komt de factor indirecte aandrijving erbij kijken, bijvoorbeeld een versnellingsbak of een variomatic wordt het toerental van de verbrandingsmotor kunstmatig in de powerband gehouden (versnellingsbak) of op het maximale punt van de powerband gehouden (variomatic), aangezien het een parabool is.
Maar dan nog, indirecte aandrijving betekent extra gewicht, dus in de praktijk heeft een elektromotor altijd een betere gewicht/koppel verhouding, dus een voordeel in de sprint. Dat zegt dan nog niks over het aantal pk's, waarin de verbrandingsmotor (zeker met turbo) een groot voordeel heeft. En het zegt ook nog niks over hoe de auto presteert, aangezien je naar het hele pakketje moet kijken. Zo'n elektro jetser moet bijvoorbeeld weer een teringzware accu meeslepen.
Als je je nog afvraagt waarom gewicht zo belangrijk is, vraag dat maar eens aan Nils, die vindt namelijk voor zijn werk waarschijnlijk zo licht mogelijke, energierijke brandstof uit.
Hier schreef PierreTT het volgende: Ik viel meteen op die kale bats van je O+
Hier schreef UnicornFarts het volgende: Ik ga je misbruiken.