abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  donderdag 17 april 2014 @ 01:00:53 #1
56633 JimmyJames
Unspeakable powers
pi_138967558

quote:
Tijdlijn van de ontwikkelingen in Oekraïne

- 21 november 2013
President Viktor Janoekovitsj maakt bekend dat de regering niet van plan is een samenwerkingsverdrag met de Europese Unie te tekenen, maar in plaats daarvan de banden met buurland Rusland wil aanhalen. Betogers gaan de straat op.

- 30 november
Beelden van betogers die tot bloedens toe zijn geslagen door agenten met gummiknuppels duiken overal op. Steeds meer mensen sluiten zich aan bij de betogers.

- 1 december
Een demonstratie op het Onafhankelijkheidsplein in Kiev trekt driehonderdduizend betogers. Het is de grootste demonstratie sinds de Oranjerevolutie in 2004. Activisten bezetten het gemeentehuis van de hoofdstad.

- 17 december
De Russische president Vladimir Poetin maakt bekend dat Moskou voor 15 miljard aan Oekraïense staatsobligaties koopt en de gasprijs verlaagt.

- Eind december
De protesten in Kiev blijven tienduizenden mensen trekken, maar de opkomst is een stuk lager dan begin december, toen honderdduizenden mensen zich aansloten bij de protestbeweging.

- 22 januari 2014
Drie betogers komen tijdens vechtpartijen met de politie om het leven. Demonstranten richtten barricades op.

- 28 januari
De Oekraïense premier Mykola Azarov maakt het aftreden van de regering bekend. Het besluit is bedoeld als een concessie aan de protestbeweging. Strenge wetten die de protestbeweging moest beperken in haar bewegingsvrijheid worden herroepen.

- 16 februari
Oppositieleden en demonstranten maken een einde aan de bezetting van het gemeentehuis in Kiev in ruil voor de vrijlating van alle 234 betogers die waren opgepakt en vastgezet.

- 18 februari
Betogers vallen linies van de politie aan en stichten brand bij het parlementsgebouw, nadat een grondwetshervorming die de macht van de president moet inperken, was blijven steken in het parlement. De oproerpolitie reageert met geweld in een poging de betogers te verdrijven van het Onafhankelijkheidsplein. Zeker 26 mensen komen om het leven en honderden raken gewond.

- 20 februari
Enkele uren na de afkondiging van een wapenstilstand breekt opnieuw geweld uit. Scherpschutters van de regering nemen betogers vanaf daken onder vuur. Van de 82 slachtoffers die in totaal omkomen vallen de meesten op deze dag.

- 21 februari
Protestleiders en president Janoekovitsj komen na bemiddeling van de Europese Unie overeen een nieuwe regering te vormen en vervroegde verkiezingen te houden. Het parlement perkt de rechten van de president in en zijn politieke rivaal, Joelia Timosjenko, wordt vrijgelaten uit de gevangenis. Ondanks de overeenkomst blijven de betogers op het Onafhankelijkheidsplein. Janoekovitsj ontvlucht Kiev.

- 22 februari
Het parlement stemt in met de afzetting van Janoekovitsj en besluit tot nieuwe verkiezingen. Timosjenko komt vrij en spreekt tienduizenden mensen op het Onafhankelijkheidsplein toe.

- 23 februari
Het parlement van Oekraïne draagt de bevoegdheden van de president over aan voorzitter van het parlement Oleksandr Toertsjinov, een bondgenoot van Timosjenko. De nieuwe autoriteiten vragen het Westen om leningen om een naderend bankroet te voorkomen. Pro-Russische betogers op de Krim gaan de straat op om te protesteren tegen de nieuwe regering. De Krim is een schiereiland in Oekraïne met een autonome status, waar de Russische Zwarte Zeevloot is gelegerd.

- 24 februari
De interim-regering in Kiev vaardigt een arrestatiebevel uit tegen Janoekovitsj. De Russische premier Dmitri Medvedev schildert de nieuwe leiders van het land af als mensen in bivakmutsen met kalasjnikovs.

- 26 februari
Leiders van de Oekraïense protestbeweging stellen voor om Arsenij Jatsenjoek aan te wijzen als premier. In Moskou geeft president Vladimir Poetin het leger opdracht tot paraatheidsoefeningen bij de grens met Oekraïne.

- 27 februari
Gemaskerde en gewapende lieden bezetten overheidsgebouwen op de Krim. De Oekraïense regering belooft met steun van het Westen een opsplitsing van Oekraïne te voorkomen. Janoekovitsj wijkt uit naar Rusland.

- 28 februari
Volgens de Oekraïense regering hebben Russische militairen positie gekozen op strategische plekken op de Krim. Het Oekraïense parlement neemt een resolutie aan waarin van Rusland wordt geëist dat maatregelen die in strijd zijn met de soevereiniteit en territoriale integriteit van Oekraïne worden teruggedraaid. Toertsjinov maakt bekend dat hij het leger in opperste staat van paraatheid heeft gebracht vanwege de mogelijke agressie.

- 1 maart
Russische militairen nemen de Krim over zonder een schot te lossen. Poetin krijgt van de Federatieraad toestemming om het leger in te zetten in Oekraïne. De regering in Kiev en haar westerse bondgenoten staan machteloos. De Amerikaanse president Barack Obama belt Poetin en eist dat hij zijn militairen terugtrekt.

- 2 maart
Oekraïne roept de hulp van de internationale gemeenschap in uit vrees voor een Russische invasie. Aanhangers van de regering en haar tegenstanders gaan in diverse steden in Oekraïne en in Moskou de straat op. Volgens de Verenigde Staten heeft Rusland meer dan zesduizend militairen naar de Krim gestuurd. De G7, de groep zeven rijkste landen op aarde, schorten voorbereidende gesprekken voor een G8-top in Rusland op.

- 3 maart
Pro-Russische militairen bezetten een veerbootterminal in Kersj, in het oosten van de Krim. De vrees dat Rusland voorbereidingen treft om meer militairen naar de Krim te sturen neemt toe.

- 6 maart
Zowel de Europese Unie als de Verenigde Staten besluiten om maatregelen te nemen tegen Rusland. Als de Russische regering besluit niet in gesprek te gaan over de crisis in Oekraïne volgen hardere sancties. De voormalige Oekraïense premier Joelia Timosjenko roept het westen op om snel in te grijpen en dat Rusland gebruikt maakt van de zwakte van het Westen.

- 7 maart
"Er komt geen oorlog met Oekraïne". Dat zegt de voorzitter van het hogerhuis van het parlement in Rusland, Valentina Matvijenko. Ze zegt zeker te weten dat er nooit een oorlog tussen de twee “broedernaties” zal komen.

- 8 maart
De Oekraïne benadrukt opnieuw dat het de Krim nooit zal opgeven.

- 10 maart
De regering in Kiev geeft aan dat het bespreekbaar is dat de Krim en het oosten van het land meer autonomie kunnen krijgen. De NAVO maakt bekend dat men meer vliegtuigen langs de grens met Oekraïne stationeert om de situatie te volgen. AWACS-vliegtuigen zullen oa vanuit Polen en Roemenië opereren. De EU gaat ondertussen verder met de voorbereiding van sancties tegen Rusland.

- 11 maart
Lavrov (Rusland) en Kerry (VS) bespreken opnieuw de Oekraïne. Tot een akkoord leidt dit niet maar er wordt afgesproken verder met elkaar te blijven praten. De Krim maakt bekend dat ze de oorlogsschepen van de Oekraïne in beslag wil nemen.

- 13 maart
Demonstranten uit het Pro-Russische kamp raken slaags met demonstranten die de Oekraïne steunen in Donetsk. Daarbij valt één dode. De Oekraïense interim-premier Arseni Jatsenjoek spreekt openlijk in de VN-veiligheidsraad en uit zijn bezorgdheid. Tevens benadrukt hij dat Oekraïne geen oorlog wil. Zijn Russische ambtsgenoot in de VN zegt hetzelfde. Rusland brengt inmiddels meer en meer troepen naar de grens met de Oekraïne. "Een grootschalige militaire oefening", aldus de Russen.

- 14 maart
Rusland maakt een nieuw dreigement aan de Oekraïne. De Russen zeggen dat het duidelijk is dat de regering in Kiev de situatie in het oosten van de Oekraïne niet in de hand heeft en dreigt met ingrijpen. In Londen praten de Russische minister van Buitenlandse Zaken, Sergei Lavrov, en zijn Amerikaanse tegenhanger John Kerry met elkaar. Het topoverleg levert niets op.

- 15 maart
Zoals verwacht blokkeert Rusland met een veto een stemming in de VN-veiligheidsraad waarbij de uitslag van het Krim-referendum ongeldig wordt verklaard. China onthield zich van stemming, alle overige leden stemden voor het voorstel. Zaterdag meldde de Oekraïense regering dat de Russen een dorp net buiten de Krim hebben ingenomen. In die plaats, Strilkove, staan een gasfabriek en een verdeelcentrum die de Krim van energie voorzien

- 16 maart
Het referendum op de Krim vindt plaats. 96,6 % van de kiezers zou voor afscheiding hebben gestemd. De opkomst zou rond de 83% hebben gelegen.

- 17 maart
De EU en VS stellen nieuwe sancties op tegen Rusland. Onder andere de tegoeden van individuen die betrokken waren bij de onrust op de Krim worden bevroren. De Oekraine noemt het referendum van zondag een farce en blijft bij hun standpunt de Krim niet op te willen geven. Rusland wil een steungroep Oekraïne oprichten om landsdelen meer autonomie toe te kennen. Oekraïense veiligheidstroepen hebben de bewaking van de gasleidingen elders in het land opgevoerd.

- 18 maart
De Russische president Poetin gaat akkoord met de conceptwet waarbij annexatie Krim door Rusland een feit zou zijn. In april zijn ze in staat om de 'roebel’ te herinvoeren. Japan maakt bekend ook sancties tegen Rusland in te stellen.
Live blog van FOK! met links naar vorige dagen
Live blog van het NRC
Live blog van RT

De laatste dispatch van Vice News:

[ Bericht 7% gewijzigd door Specularium op 17-04-2014 02:45:06 ]
Please Move The Deer Crossing Sign
  donderdag 17 april 2014 @ 01:01:24 #2
421524 SadPanda
#FreePalestine #FreeBahrain
pi_138967567
quote:
0s.gif Op donderdag 17 april 2014 00:56 schreef Tchock het volgende:

[..]

... Dus? Ook anti-Amerikaanse, met vlagen. RT doet dat niet.
Wat doet RT niet?
Anti-Turkije
  donderdag 17 april 2014 @ 01:01:58 #3
421524 SadPanda
pi_138967581
quote:
0s.gif Op donderdag 17 april 2014 00:56 schreef deelnemer het volgende:

[..]

Het heeft allemaal betrekking op redelijkheid. Jouw mening is niet vanzelfsprekend een goede oplossing. Daarom beslist daarover het hele land. Niet een deel van de bevolking, die daarmee anderen aandoen wat ze zelf niet willen (dat is ingedeeld worden waar ze biet bij willen horen) .
De meerderheid beslist niet hele land.
Anti-Turkije
pi_138967599
Weet je wat ik trouwens ook grappig vind aan dat artikel van RT:

quote:
There is no large Russian military presence in East Ukraine, head of EU intelligence, Commodore Georgij Alafuzoff, has said. The spy chief has dismissed multiple accusations from the West alleging Russian involvement in the unrest in the region.

In an interview with Finnish national news broadcaster, Yle, Alafuzoff said the Russian military had nothing to do with the seizing of government buildings in eastern Ukraine.

“In my opinion, it’s mostly people who live in the region who are not satisfied with the current state of affairs,” said Alafuzoff, referring to the situation in East Ukraine. He went on to say that the people are worried for the welfare of those who speak Russian as their first language in the region.

Alafuzoff echoed the words of the Russian government which has categorically denied interfering in the ongoing unrest.
Oftewel: Rusland ontkent enige interference en Alafuzoff zou dat bevestigen. Oké, fair enough. Maar als ik dan het originele Finse artikel lees (met behulp van Google Translate):

quote:
EU hoofd van de inlichtingendienst Georgy Alafuzoff gelooft niet dat Rusland aangevallen in Oekraïne. Alfuzoff baseert haar advies op YLE maandagavond A-Studio.

- Ik denk niet dat dat zou het Russische leiderschap en het belang van de staat om naar binnen te dringen of te nemen over het gebied, waar de Russische politieke, economische, kultturellisesti zou binden aan een dergelijke actie, die moeilijk zou zijn om te laten gaan.

Alafuzoff zegt ook dat er geen bewijs is dat Oekraïne is momenteel in een Russische gevechtstroepen. In plaats daarvan, in zijn ogen, is het waarschijnlijk dat Rusland de Oekraïne scouts heeft geïnfiltreerd.

- Het is duidelijk dat een grote macht in Rusland zal er voor zorgen dat de informatie zal worden gebeurtenissen op het gebied van management kennis.
Ho! Wacht! Alafuzoff ontkent helemaal niet dat er Russische inbreng is. En hij zegt ook niet dat er geen Russische macht is. Wat hij zegt is dat hij niet gelooft dat Rusland direct aangevallen wordt, dat er geen bewijs is dat er gevechtstroepen in Oekraïne uit Rusland zijn, en dat het waarschijnlijk is dat er Russische verkenners Oekraïne infiltreren. Dat is iets compleet anders.
pi_138967614
quote:
7s.gif Op donderdag 17 april 2014 01:01 schreef SadPanda het volgende:

[..]

Wat doet RT niet?
Pro-Westerse of anti-Russische berichten plaatsen. Ze zijn echt verre van objectief.
  donderdag 17 april 2014 @ 01:03:42 #6
421524 SadPanda
pi_138967618
quote:
0s.gif Op donderdag 17 april 2014 01:02 schreef Tchock het volgende:
Weet je wat ik trouwens ook grappig vind aan dat artikel van RT:

[..]

Oftewel: Rusland ontkent enige interference en Alafuzoff zou dat bevestigen. Oké, fair enough. Maar als ik dan het originele Finse artikel lees (met behulp van Google Translate):

[..]

Ho! Wacht! Alafuzoff ontkent helemaal niet dat er Russische inbreng is. En hij zegt ook niet dat er geen Russische macht is. Wat hij zegt is dat hij niet gelooft dat Rusland direct aangevallen wordt, dat er geen bewijs is dat er gevechtstroepen in Oekraïne uit Rusland zijn, en dat het waarschijnlijk is dat er Russische verkenners Oekraïne infiltreren. Dat is iets compleet anders.
Het gaat om translate en om een samenvatting van het interview.
Anti-Turkije
  donderdag 17 april 2014 @ 01:04:05 #7
421524 SadPanda
pi_138967626
quote:
0s.gif Op donderdag 17 april 2014 01:03 schreef Tchock het volgende:

[..]

Pro-Westerse of anti-Russische berichten plaatsen. Ze zijn echt verre van objectief.
Vertel me eens welke pro-westerse berichten ze geplaatst zouden moeten hebben.
Anti-Turkije
pi_138967641
quote:
7s.gif Op donderdag 17 april 2014 01:03 schreef SadPanda het volgende:

[..]

Het gaat om translate en om een samenvatting van het interview.
Ik kan mijn Finse huisgenote morgen wel even vragen om een goede vertaling, als dat je overtuigt ;) En verder is het erg bijzonder dat RT een essentieel deel uit de samenvatting weglaat.
pi_138967647
quote:
7s.gif Op donderdag 17 april 2014 00:59 schreef SadPanda het volgende:
Allemaal aannames die nergens op gebaseerd zijn, ik denk dat RT kijkers meer op de hoogte zijn van zulke dingen dan NOS kijkers.
Dat zal best. Met video's zoals die ik net postte over het begin van WOII, de inval van Polen waar compleet in wordt verzwegen dat Rusland Polen samen met de Nazi's binnenviel.

quote:
Dat is geschiedenis vervalsing, Stalin wou in het begin al een anti-Hitler coalitie maar daar was bij de VK en VS geen interesse in. Ook 'mooi' te zien in de Spaanse burgeroorlog.
Lol, dat is natuurlijk waarom Rusland samen met de Nazi's Polen opsplitste. Omdat ze zo graag samen met de UK en US de Nazi's wilden tegen gaan.

quote:
Ook geschiedenis vervalsing, de verantwoordelijke was een Georgiër en het was niet alleen maar Oekraïne dat het slachtoffer was.
Oh, omdat Stalin een Georgier is, maakt het niet uit dat de Soviet Unie de Oekrainers uithongerde in de miljoenen.
  donderdag 17 april 2014 @ 01:05:23 #10
421524 SadPanda
pi_138967652
quote:
0s.gif Op donderdag 17 april 2014 01:04 schreef Tchock het volgende:

[..]

Ik kan mijn Finse huisgenote morgen wel even vragen om een goede vertaling, als dat je overtuigt ;) En verder is het erg bijzonder dat RT een essentieel deel uit de samenvatting weglaat.
Misschien komt uit het video interview wat anders naar voren.
Maar de andere media bericht niet eens over het interview.
Anti-Turkije
pi_138967657
quote:
7s.gif Op donderdag 17 april 2014 01:04 schreef SadPanda het volgende:

[..]

Ik moet vertellen welk nieuws RT had moeten plaatsen voor ze objectief waren? :? Dat is een totaal onrealistische vraag. Ik ben geen journalist of verslaggever, ik kan helemaal geen nieuws schrijven. Maar ik kan wel zien wanneer iets niet goed is. Zoals je ook geen architect hoeft te zijn om te zien dat de ramen niet in je nieuwe woonkamer passen, maar wel om het op te lossen. :)
  donderdag 17 april 2014 @ 01:06:33 #12
421524 SadPanda
pi_138967671
quote:
0s.gif Op donderdag 17 april 2014 01:05 schreef Pharmacist het volgende:

[..]

Lol, dat is natuurlijk waarom Rusland samen met de Nazi's Polen opsplitste. Omdat ze zo graag samen met de UK en US de Nazi's wilden tegen gaan.
Dat zijn de feiten...

quote:
[..]

Oh, omdat Stalin een Georgier is, maakt het niet uit dat de Soviet Unie de Oekrainers uithongerde in de miljoenen.
Net had je het nog over Russen.
Anti-Turkije
  donderdag 17 april 2014 @ 01:07:07 #13
421524 SadPanda
pi_138967688
quote:
0s.gif Op donderdag 17 april 2014 01:05 schreef Tchock het volgende:

[..]

Ik moet vertellen welk nieuws RT had moeten plaatsen voor ze objectief waren? :? Dat is een totaal onrealistische vraag. Ik ben geen journalist of verslaggever, ik kan helemaal geen nieuws schrijven. Maar ik kan wel zien wanneer iets niet goed is. Zoals je ook geen architect hoeft te zijn om te zien dat de ramen niet in je nieuwe woonkamer passen, maar wel om het op te lossen. :)
Jij zegt dat ze geen pro-westerse berichten plaatsen dus ben ik benieuwd wat je mist.
Anti-Turkije
pi_138967689
quote:
7s.gif Op donderdag 17 april 2014 01:04 schreef SadPanda het volgende:
De recovery van de Europese economie bijvoorbeeld. De Euro is er nog. De rente op Griekse obligaties is weer acceptabel etc.

Als ik echter RT recovery europe in youtube intik krijg ik dit
Forgive & Forget: Iceland's $1.25 bln mortgage write-down to boost recovery
Euro-Doomsday Scenario: Europeans brace for worst
Spanish Recovery: Reality or Illusion? (Venture Capital E13)
Farage: Europe split in every way possible
Too Far-Right: Neo-Nazism nourished by crisis in Europe

Allemaal van het afgelopen jaar.
pi_138967690
quote:
7s.gif Op donderdag 17 april 2014 01:06 schreef SadPanda het volgende:

[..]

Dat zijn de feiten...

[..]

Stalin was toch de leider van de Sovjet-Unie (nu Rusland), of mis ik iets? :?
pi_138967702
quote:
7s.gif Op donderdag 17 april 2014 01:01 schreef SadPanda het volgende:

[..]

De meerderheid beslist niet hele land.
De meerderheid van het hele land, niet per regio afhankelijk van hoe het sommige het beste uitkomt.
The view from nowhere.
  donderdag 17 april 2014 @ 01:08:20 #17
421524 SadPanda
pi_138967711
quote:
0s.gif Op donderdag 17 april 2014 01:07 schreef Tchock het volgende:

[..]

Stalin was toch de leider van de Sovjet-Unie (nu Rusland), of mis ik iets? :?
Ja, hij had het over Russen. Terwijl het om Sovjets gaat.
Anti-Turkije
pi_138967719
quote:
7s.gif Op donderdag 17 april 2014 01:06 schreef SadPanda het volgende:

[..]

Dat zijn de feiten...

[..]

Dude, alsof Stalin in zijn eentje een hongersnood aanricht :') .

En mijn post zijn ook de feiten. Rusland viel samen met de Nazi's Polen binnen. Iets wat RT compleet verzwijgt in een rapportage over de invasie van Polen aan het begin van WOII.
pi_138967722
quote:
7s.gif Op donderdag 17 april 2014 01:08 schreef SadPanda het volgende:

[..]

Ja, hij had het over Russen. Terwijl het om Sovjets gaat.
Oooh. Dan zijn de Duitsers ook niet verantwoordelijk voor de holocaust, want Hitler was helemaal geen Duitser *O*
pi_138967741
quote:
0s.gif Op donderdag 17 april 2014 01:08 schreef Tchock het volgende:
Oooh. Dan zijn de Duitsers ook niet verantwoordelijk voor de holocaust, want Hitler was helemaal geen Duitser *O*
Echt, die RT adepten. Wat een verspilling van tijd toch die discussies :'( .
  donderdag 17 april 2014 @ 01:10:15 #21
421524 SadPanda
pi_138967744
quote:
0s.gif Op donderdag 17 april 2014 01:07 schreef Pharmacist het volgende:

[..]

De recovery van de Europese economie bijvoorbeeld. De Euro is er nog. De rente op Griekse obligaties is weer acceptabel etc.

Als ik echter RT recovery europe in youtube intik krijg ik dit
Forgive & Forget: Iceland's $1.25 bln mortgage write-down to boost recovery
Euro-Doomsday Scenario: Europeans brace for worst
Spanish Recovery: Reality or Illusion? (Venture Capital E13)
Farage: Europe split in every way possible
Too Far-Right: Neo-Nazism nourished by crisis in Europe

Allemaal van het afgelopen jaar.
Er is ook maar weinig recovery en alweer heeft GR euro's nodig. Dat de euro er nog is is geen nieuws.

Spanish Recovery: Reality or Illusion? (Venture Capital E13) lijkt me gaan over de recovery..
Anti-Turkije
  donderdag 17 april 2014 @ 01:11:21 #22
421524 SadPanda
pi_138967760
quote:
0s.gif Op donderdag 17 april 2014 01:08 schreef Pharmacist het volgende:

[..]

Dude, alsof Stalin in zijn eentje een hongersnood aanricht :') .

En mijn post zijn ook de feiten. Rusland viel samen met de Nazi's Polen binnen. Iets wat RT compleet verzwijgt in een rapportage over de invasie van Polen aan het begin van WOII.
Hij was dictator weet je nog? Maar de SU bestond uit aardig wat republieken dus zeker niet alleen maar Russen, het is dus niet de schuld van de Russen.
Anti-Turkije
  donderdag 17 april 2014 @ 01:12:15 #23
421524 SadPanda
pi_138967773
quote:
0s.gif Op donderdag 17 april 2014 01:08 schreef Tchock het volgende:

[..]

Onzin vergelijking, de SU bestond uit iets van 15 republieken. Zeggen dat Russen verantwoordelijk zijn klopt feitelijk niet. Het Sovjet-regime is verantwoordelijk.
Anti-Turkije
  donderdag 17 april 2014 @ 01:12:52 #24
421524 SadPanda
pi_138967782
One dead, 12 injured as anti-govt protesters rally near Ukrainian military base
http://rt.com/news/mariupol-base-shooting-ukraine-008/
Anti-Turkije
pi_138967787
quote:
7s.gif Op donderdag 17 april 2014 01:11 schreef SadPanda het volgende:

[..]

Hij was dictator weet je nog? Maar de SU bestond uit aardig wat republieken dus zeker niet alleen maar Russen, het is dus niet de schuld van de Russen.
Gast, eerder vond ik je nog een sportieve kerel waar ik het gewoon niet mee eens was, maar dit slaat echt alles. Jij weet net zo goed als ik dat de Sovjetrepublieken totaal niet vrij waren op het gebied van het leger en de economie, en dat Stalin alles kon doen wat hij wilde. De centrale regering van de Sovjet-Unie heeft dit veroorzaakt, en dat waren Russen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')