bronquote:De Amerikaanse keten Dunkin' Donuts komt na veertien jaar terug naar Nederland. Het bedrijf wil in alle grote steden restaurants openen.
Dat maakt het bedrijf woensdag bekend. De keten in koffie en bakkerijproducten begint in eerste instantie in Amsterdam en breidt daarna uit naar andere stedelijke regio's.
De keten zoekt nu franchisenemers om het merk opnieuw in Nederland uit te rollen. "Nederland betekent een enorme kans voor Dunkin' Donuts", laat het bedrijf weten. Per 'deal' wil de donutverkoper twintig tot vijfentwintig nieuwe vestigingen realiseren in de komende jaren.
Succesvolle ondernemers
Dunkin' Donuts moet het waarschijnlijk vooral hebben van franchise ondernemers die zich al eerder bewezen hebben, zegt Laurens Sloot, hoogleraar retail marketing aan de Rijksuniversiteit Groningen.
"Het zijn kleine zaakjes. Als je als zelfstandig ondernemer moet leven van de omzet van één zaak lukt dat waarschijnlijk niet. Je hebt dus meerdere vestigingen nodig om een voldoende omzet te kunnen genereren en een fatsoenlijke boterham te kunnen verdienen."
Dan is de nodige ervaring dus wel prettig. "Je hebt ondernemers nodig die bovenop een onderneming zitten. Er is weinig personeel nodig maar wat er rondloopt is heel jong."
Voet aan wal
Een eerdere poging om in Nederland voet aan de grond te krijgen, was niet succesvol. Tussen 1997 en 2000 waren er al vestigingen in Utrecht, Amsterdam, Amstelveen, Haarlem en op Schiphol.
Toen lukte het niet om voldoende investeerders aan te trekken. Na amper drie jaar moesten deze restaurants hun deuren weer sluiten.
Maar mede doordat Dunkin' Donuts een concept is dat zich de afgelopen jaren al in verschillende landen bewezen heeft, verwacht Sloot dat de keten nu wel een kans van slagen heeft. "Het is een internationaal uitrolbaar concept. Ik zou niet weten waarom het hier niet succesvol zou kunnen zijn."
Europa
Met terugkeer naar Nederland hoopt de onderneming zijn positie in Europa te verstevigen. Op dit moment heeft het merk meer dan honderdtwintig restaurants in onder meer Bulgarije, Duitsland, Rusland, Spanje en het Verenigd Koninkrijk.
Dunkin' Donuts is opgericht in 1950. Het bedrijf heeft wereldwijd bijna elfduizend restaurants in 33 landen.
Ik kan me alleen Utrecht Centraal herinneren. Ik geloof 5 voor 4,95 in guldens. Dat zal nu dan wel 10 euro worden.quote:Op woensdag 16 april 2014 23:33 schreef Karina het volgende:
In het Amsterdam topic hadden we het er kort over. Ik kan me die vorige totaal niet herinneren. Blijkbaar zat die ergens in de Pijp.
maar goed, die donuts vind ik niks aan. Liever een Denny's
bronquote:Dunkin' Donuts mikt op station en vliegveld
Dat zegt Jeremy Vitaro, vicepresident van Ontwikkeling bij Dunkin' Brands, in gesprek met NU.nl.
Gisteren werd bekend dat de Amerikaanse broodjes- en koffieketen weer naar Nederland komt, na het eerder geprobeerd te hebben tussen 1997 en 2000.
"Die locaties passen bij ons aanbod, dat zich richt op snelheid en comfort", zegt Vitaro. De Schiphol Group en NS Stations, dat over de exploitatie van de NS-stations gaat, kunnen nog niet zeggen of zij al in gesprek zijn over de eventuele opening van Dunkin' Donuts op vliegvelden of stations.
Bagels en muffins
De Amerikaanse franchise denkt dat het concept dit keer beter zal aanslaan in Nederland. "Het ontwerp van de winkels is aangepast, maar ook het aanbod van Dunkin' Donuts is anders dan in 1999. We hebben een breder menu: we verkopen niet alleen donuts en koffie, maar ook bagels, sandwiches en muffins", zegt Vitaro. Ook zegt hij dat de manier waarop de winkels worden bevoorraad is verbeterd; er wordt nu meer in Europa zelf geproduceerd.
Een andere belangrijke reden voor het bedrijf om het weer in Nederland te proberen is het succes in Duitsland, waar het in 1999 zijn eerste winkels opende, en in het Verenigd Koninkrijk, waar het vorig jaar de eerste locaties opende. "We denken nu een sterkere klantenbasis in dit deel van Europa te hebben", vertelt Vitaro.
Terugkeer
Met terugkeer naar Nederland hoopt de onderneming zijn positie in Europa te verstevigen. Op dit moment heeft het merk meer dan honderdtwintig restaurants in onder meer Bulgarije, Duitsland, Rusland, Spanje en het Verenigd Koninkrijk.
Naast de eerste winkels in Nederland, is het bedrijf ook van plan om zijn positie te verbeteren in Europese landen waar het al vestigingen heeft. Buiten Europa richt het bedrijf zijn pijlen dit jaar naast Nederland ook op Brazilië.
Dunkin' Donuts is opgericht in 1950. Het bedrijf heeft wereldwijd bijna elfduizend restaurants in 33 landen.
Amerikanen zelf zien Taco Bell als de anus van fastfoodketens. Ik weet niet of dat wel zo'n goede toevoeging zou zijn.quote:Op woensdag 16 april 2014 23:30 schreef Thezappa het volgende:
lijkt me niets
had liever iets met mexicaans eten gehad , taco bel ofzo
jij houd zeker niet zo van koffie?quote:Op woensdag 16 april 2014 20:18 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
De Coffee is wel ok, Donut interesseert me nie
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |