Het hindoeisme niet.quote:
In bijvoorbeeld het Hindoeïsme en zelfs het jodendom is het niet zo duidelijk..quote:
WAS hij ook niet, hij was 1 van de engelen die het dichtst bij God stond.quote:Op dinsdag 15 april 2014 23:37 schreef sturmpie het volgende:
[..]
dat de duivel in wezen niet slecht is.
In het Jodendom heeft "de duivel" een heel andere rol dan in het christendom en islam. In het Jodendom is (de) satan een soort aanklager. Hij klaagt god aan bij de mensen en de mensen bij god.quote:
Ah...er is dus zonde (geweest) in de hemel Sjoemie? Dat kan toch helemaal niet?quote:Op woensdag 16 april 2014 16:41 schreef sjoemie1985 het volgende:
[..]
WAS hij ook niet, hij was 1 van de engelen die het dichtst bij God stond.
Lucifer of tewel engel van het licht.
Maar toen hij tegen God in opstand kwam en zelf de troon over wou nemen heeft God hem verbannen naar de aarde.
vanaf toen is dus de duivel ontstaan en de tegenhanger van God geworden.
Mara en zijn dochters proberen je inderdaad van het spirituele pad af te houden, zodat je je leven verspilt met begeerte, woede en in onwetendheid. Oorspronkelijk werden deze demonen ook als daadwerkelijk bestaande wezens gezien. Tegenwoordig zijn ze meer een metafoor voor de verleidingen van deze wereld.quote:Op woensdag 16 april 2014 00:09 schreef Gray het volgende:
Het boeddhisme spreekt ook van duivelse entiteiten, zoals bijvoorbeeld Mara en zijn dochters.
Maar waarom heeft god dat toegelaten? Waarom heeft hij de engelen zo gemaakt? En als god almachtig is, kan hij toch geen tegenstad hebben? En waarom heeft hij Lucifer verbannen naar de aarde? Om mensen te verleiden? En waarom dan? Wat voor spelletjes speelt god met ons?quote:Op woensdag 16 april 2014 16:41 schreef sjoemie1985 het volgende:
[..]
WAS hij ook niet, hij was 1 van de engelen die het dichtst bij God stond.
Lucifer of tewel engel van het licht.
Maar toen hij tegen God in opstand kwam en zelf de troon over wou nemen heeft God hem verbannen naar de aarde.
vanaf toen is dus de duivel ontstaan en de tegenhanger van God geworden.
nee daarom is satan ook weg gestuurd.quote:Op donderdag 17 april 2014 09:04 schreef hoatzin het volgende:
[..]
Ah...er is dus zonde (geweest) in de hemel Sjoemie? Dat kan toch helemaal niet?
Er is dus wel zonde geweest in de hemel, anders was Lucifer niet weggestuurd.quote:Op donderdag 17 april 2014 09:45 schreef sjoemie1985 het volgende:
[..]
nee daarom is satan ook weg gestuurd.
God mag dan wel liefde zijn, maar God kan ook wel boos worden wordt ook wel vaak de toorn van God genoemd.
Zoals ik al eerder aan gaf , Lucifer wou de troon van God over nemen.quote:Op donderdag 17 april 2014 09:52 schreef freeDragon het volgende:
[..]
Er is dus wel zonde geweest in de hemel, anders was Lucifer niet weggestuurd.
En toornige goden? Ik zie geen wezenlijk verschil met Asgard en het Griekse pantheon.
Ik kan niet begrijpen dat een almachtig, alwetend iets of iemand boos kan worden. Waarom zou hij boos worden? Hij weet toch allemaal wat er gaat gebeuren?quote:Op donderdag 17 april 2014 09:45 schreef sjoemie1985 het volgende:
[..]
nee daarom is satan ook weg gestuurd.
God mag dan wel liefde zijn, maar God kan ook wel boos worden wordt ook wel vaak de toorn van God genoemd.
Lucifer wou de troon van god overnemen: een staatsgreep dus - tegen een god. Als je dat al niet als zonde ziet, wat dan wel? En als het geen zonde was, hoe zou je het dan wel noemen?quote:Op donderdag 17 april 2014 10:04 schreef sjoemie1985 het volgende:
[..]
Zoals ik al eerder aan gaf , Lucifer wou de troon van God over nemen.
Ik denk niet dat je kunt zeggen dat er zonde in de hemel was, want dat kwam pas nadat adam en eva van de vrucht van de verboden boom aten en zich dus tegen God keerde.
Er zijn wel meer zaken opgeschreven maar dat maakt het nog neit waar. Boosheid is een negatieve eigenschap die niet bij een god hoort, net zoals begeerte en onwetendheid.quote:Op donderdag 17 april 2014 10:08 schreef sjoemie1985 het volgende:
Het staat gewoon in de bijbel hoor dat God ook wel eens boos werd.
neem nou het moment dat het volk van israel een gouden kalf maakte.
God zag dat en werd boos.
In de bijbel staat namelijk ook meermaals dat god het kwaad veroorzaakt.quote:Op donderdag 17 april 2014 10:08 schreef sjoemie1985 het volgende:
Het staat gewoon in de bijbel hoor dat God ook wel eens boos werd.
neem nou het moment dat het volk van israel een gouden kalf maakte.
God zag dat en werd boos.
wat bedoel je met in jouw boek.quote:Op donderdag 17 april 2014 10:16 schreef freeDragon het volgende:
[..]
Lucifer wou de troon van god overnemen: een staatsgreep dus - tegen een god. Als je dat al niet als zonde ziet, wat dan wel? En als het geen zonde was, hoe zou je het dan wel noemen?
Lucifer is ten prooi gevallen aan zijn begeerte en woede (die zich uitte in jaloezie).Ín mijn boek heten die twee zaken 'zonden'.
Ook hier: je geeft geen antwoord. Het is mij, en jou toch ook, duidelijk genoeg dat hij de bijbel bedoelt?quote:Op donderdag 17 april 2014 12:25 schreef sjoemie1985 het volgende:
[..]
wat bedoel je met in jouw boek.
want ik begin me nu toch af te vragen of jij nu gelovig bent of niet?
En dus vraag je je het ook maar niet af. Is ook een mechanisme. Geen vragen stellen. Stel je voor, veels te lastig.quote:Op donderdag 17 april 2014 12:23 schreef sjoemie1985 het volgende:
Hij zou het misschien wel geweten hebben, maar daar staat niks over in de bijbel voor zover ik weet.
En ik ben geen God dus ik zou het niet weten.
Ik kan het mij wel afvragen, maar wat zou ik aan het antwoord hebben?quote:Op donderdag 17 april 2014 13:34 schreef hoatzin het volgende:
[..]
En dus vraag je je het ook maar niet af. Is ook een mechanisme. Geen vragen stellen. Stel je voor, veels te lastig.
Ik ben niet gelovig maar volg wel een religie. Als ik zeg 'in mijn boek' heeft dat een dubbele betekenis: ten eerste dat het een voor mij logische gevolgtrekking is, gebaseerd op mijn eigen moraliteit; ten tweede omdat het zo ook daadwerkelijk beschreven is in de geschriften van mijn religie. Hierin staat dat de zogeheten drie vergiften de bron van het ongeluk zijn, dat iemand ervaart: begeerte, woede en onwetendheid (en dan vooral onwetendheid uit het niet willen weten). De eerste twee zijn directe hoofdzonden in het Christendom, de laatste kan een resultaat van de hoofdzonden Hoogmoed en Luiheid.quote:Op donderdag 17 april 2014 12:25 schreef sjoemie1985 het volgende:
[..]
wat bedoel je met in jouw boek.
want ik begin me nu toch af te vragen of jij nu gelovig bent of niet?
Nee? Inmiddels wordt de mens een stuk ouder, weet hij veel meer en is ook veel gezonder dan 200 jaar geleden. Op eigen kracht. Nadat de mens besloten had dat hij met zèlf nadenken tot veel meer in staat is.quote:Op donderdag 17 april 2014 13:41 schreef sjoemie1985 het volgende:
Het komt er gewoon op neer dat het probleem bij de mens zelf ligt die denkt het gewoon beter te kunnen uit zichzelf en door eigen kracht.
maar als het puntje bij paaltje komt is dat niet zo.
Ik zie en lees heel veel aannames van je kant. Een beetje te veel om een normale discussie te hebben.quote:Op zondag 13 april 2014 01:48 schreef sturmpie het volgende:
Religie is een woord met een betekenis. Het is geloven in 'iets' mbt schepping, schepper, verhaal, krachten. Het is in feite een 'waan'. Mensen die in een religie geloven lijden zodoende aan wanen/waanstoornis/paranoia. Het positieve of negatieve is afhankelijk van de persoon. Een jihadist/geloofsmartelaar is negatief, een omaatje die graag naar de kerk gaat vanwege de gezelligheid en zingen is positief. Een geestelijk religieus leven kan mogelijk positieve gevolgen hebben ivm gedrag/moraal/normen voor zover deze geen schade doen aan anderen. Religie is een groot probleem als je kijkt naar wat het teweeg heeft gebracht, oorlogen en bloedvergieten. Dictatuur en tirannie. Religie is geschiedenis.
De toekomst is een universeel bewustzijn richting dag/nacht, natuur/mens. wetenschap/vooruitgang. De basics en alles wat er uit voortgekomen is. Gewoon religieus normalisme. Geloven in wat is.
Boedisme, Zen en Taoisme komen in de buurt van het 'normalisme'.
En dan, de Duivel. De duivel is verzonnen door de religie. Voor sommige is het een religie, en voor anderen onderdeel van religie.
God en de duivel kijken allebei naar de wereld. God beloont het goede met goed/beter/best. De duivel 'beloont' het slechte met slecht/slechter/slechtst.
Zodoende staan God en de Duivel gelijk, het zijn eigenlijk vriendjes, ze zijn onderdeel van de wetenschap die religie heet, licht en donker, dag en nacht, genot en pijn, plus en min. De tegenstellingen, de basics.
imo
Er is een wereldreligie waarin godsdienst geen rol speelt.quote:Op donderdag 17 april 2014 14:26 schreef sjoemie1985 het volgende:
hoe kun je niet gelovig zijn en toch een religie volgen?
In het Boeddhisme zijn 'zelf' en 'ik' totaal lege begrippen. De realisatie dat je niet kan bestaan zonder je omgeving (in de ruimste zijn des woords) is een kernbegrip.quote:Op donderdag 17 april 2014 14:55 schreef sjoemie1985 het volgende:
bij boedisme zoek je ook alleen maar de kracht in je zelf.
dus het blijft ik, ik, ik.
en in het christendom niet.
quote:Op donderdag 17 april 2014 14:55 schreef sjoemie1985 het volgende:
bij boedisme zoek je ook alleen maar de kracht in je zelf.
dus het blijft ik, ik, ik.
en in het christendom niet.
Het boeddhisme gaat uit van de middenweg, welke ook toepasbaar is op het begrip van 'zelf'. Het is er, maar het is niet wat het lijkt. We zien bijvoorbeeld een boom, maar zien niet dat die boom zonder regen, zon en aarde niet kan bestaan. De boom en zijn omgeving zijn onafscheidelijk; de boom is niet alleen de boom, maar ook wat de boom niet is, dus niet-boom.quote:Op donderdag 17 april 2014 15:05 schreef freeDragon het volgende:
[..]
In het Boeddhisme zijn 'zelf' en 'ik' totaal lege begrippen. De realisatie dat je niet kan bestaan zonder je omgeving (in de ruimste zijn des woords) is een kernbegrip.
Misschien zou je je eerst moeten verdiepen in het Boeddhisme voordat je dit soort dingen opschrijft.
Volgens mij wordt het met name gezien als een overtreding van geboden, als een kwestie van schuld. Het is een overtreding tegen de geloofsregels, en daarmee tegen God.quote:Op donderdag 17 april 2014 18:42 schreef Skillsy het volgende:
Ik vraag me af wat religie met 'zonde' bedoelen.
Is het Boeddhisme een religie? Wie of wat bepaald dat? Indien niet: wat is het dan wel? Is het zo dat het Boeddhisme de 'ego' onderdrukt. iets wat je juist niet moet doen?quote:Op donderdag 17 april 2014 19:18 schreef Gray het volgende:
Het boeddhisme gaat uit van de middenweg, welke ook toepasbaar is op het begrip van 'zelf'. Het is er, maar het is niet wat het lijkt. We zien bijvoorbeeld een boom, maar zien niet dat die boom zonder regen, zon en aarde niet kan bestaan. De boom en zijn omgeving zijn onafscheidelijk; de boom is niet alleen de boom, maar ook wat de boom niet is, dus niet-boom.
Ik weet het ook nietquote:Op donderdag 17 april 2014 19:18 schreef Gray het volgende:
Volgens mij wordt het met name gezien als een overtreding van geboden, als een kwestie van schuld. Het is een overtreding tegen de geloofsregels, en daarmee tegen God.
Ergens kwam ik eens tegen dat het betekent dat men zich van God afkeert, niet in religieuze, maar in spirituele zin.
Hoe dit gaat in andere religies zoals de Islam en het hindoeisme, laat ik graag door anderen aanvullen.
Ja en nee. Ik denk dat het ligt aan de beoefenaar. Het wordt in mijn ogen een religie wanneer het tot een instituut verwordt, met tempels, 'priesters', regels en wetten. Maar voor mij hoef je geen christen te zijn om een goede christen te zijn, geen boeddhist om een goede boeddhist te zijn.quote:Op donderdag 17 april 2014 20:39 schreef Skillsy het volgende:
[..]
Is het Boeddhisme een religie? Wie of wat bepaald dat? Indien niet: wat is het dan wel? Is het zo dat het Boeddhisme de 'ego' onderdrukt. iets wat je juist niet moet doen?
De herkomst van woorden kan je veel leren over het ontstaan van ideeen en concepten. Persoonlijk vind ik het vooral interessant om te zien hoe de oorspronkelijke betekenis van een woord vergeten wordt, ondanks dat het nog veel gebruikt wordt. Ik denk dat het heeft bijgedragen aan het verlies van veel oude ideeen, of kennis, omtrent onze innerlijke belevingswereld.quote:[..]
Ik weet het ook niet
Ik ben wel benieuwd wat het Hebreeuwse woord voor 'zonde' en 'zondaar' en 'zondigen' is?? <--- het woord dus. En waar komt het (woord) vandaan? En waar is deze 'zonde' als woord te lezen is in de Tanakh.
Ik vrees dat zondigen of het woord zonde heel veel betekenissen heeft. Net zoals wij in het Nederlands ook dit soort woorden kennen met verschillende betekenissen. Neem bvb het woord "kan" . Ik ''kan" tekenen. Wil je mij de ''kan'' met water aangeven'
En over het ''begin" het verhaal van Adam en Chawa met de slang uit de Torah lees : ( http://www.mechon-mamre.org/p/pt/pt0103.htm ) kom ik er niet wijs uit
quote:Op donderdag 17 april 2014 18:42 schreef Skillsy het volgende:
Ik vraag me af wat religie met 'zonde' bedoelen.
Zoals je weet zijn het Hebreeuws en Arabisch zustertalen, misschien hebben ze het woord ‘zonde’ ook gemeen. In de Koran wordt o.a. het Arabische woord dhunub gebruikt voor zonden. De stam van het woord heeft ook de betekenis van "opsporen", "een spoor nalaten", "een staart maken", "van dichtbij volgen", "opgemerkt worden". Het geeft aan dat je steeds het verleden met je meesleept waardoor je niet in het ‘nu’ kan zijn. Je laat een spoor achter, het verleden: je kunt wat je gedaan hebt niet loslaten, waardoor je die spoor blijft volgen en dus in een vicieuze cirkel terechtkomt. Het betekent letterlijk een staart maken en die volgen. God wordt in de Koran “ghafir adh-dhunub” genoemd, de Vergever van dhunub, oftewel Degene die je spoor uitwist, waardoor je in het ‘nu’ kan leven, met een schone lei kan beginnen.quote:Op donderdag 17 april 2014 20:39 schreef Skillsy het volgende:
Ik ben wel benieuwd wat het Hebreeuwse woord voor 'zonde' en 'zondaar' en 'zondigen' is?? <--- het woord dus. En waar komt het (woord) vandaan? En waar is deze 'zonde' als woord te lezen is in de Tanakh.
Ik vrees dat zondigen of het woord zonde heel veel betekenissen heeft. Net zoals wij in het Nederlands ook dit soort woorden kennen met verschillende betekenissen. Neem bvb het woord "kan" . Ik ''kan" tekenen. Wil je mij de ''kan'' met water aangeven'
Voorzover ik weet kun je alleen binnen het christelijk geloof naar de hemel door de genade van iemand anders (Jezus), omdat hij volbracht heeft wat geen mens ooit kan volbrengen.quote:Op donderdag 17 april 2014 19:18 schreef Gray het volgende:
[..]
[..]
Het boeddhisme gaat uit van de middenweg, welke ook toepasbaar is op het begrip van 'zelf'. Het is er, maar het is niet wat het lijkt. We zien bijvoorbeeld een boom, maar zien niet dat die boom zonder regen, zon en aarde niet kan bestaan. De boom en zijn omgeving zijn onafscheidelijk; de boom is niet alleen de boom, maar ook wat de boom niet is, dus niet-boom.
[..]
Volgens mij wordt het met name gezien als een overtreding van geboden, als een kwestie van schuld. Het is een overtreding tegen de geloofsregels, en daarmee tegen God.
Ergens kwam ik eens tegen dat het betekent dat men zich van God afkeert, niet in religieuze, maar in spirituele zin.
Als God is Dat-wat-is, dan keer je dus af van dat wat is. Naar mijn weten wordt in alle religies en daarbuiten verwezen naar het denken zelf. Wie in gedachten leeft, leeft niet het leven zelf. Zou je dit wijsheid noemen, dan komt de zondeval uit het christendom, met het eten van de Appel, daarmee overeen.
De boeddha verwees naar zichzelf met 'tathagata', hij die aldus is gekomen, is gegaan. Deze term vrijwaart zich van tijdelijke vormen, van concepten, zoals slechts in gedachten bestaan. Hij is wat is.
De christus deed dit op zijn manier door naar zichzelf te verwijzen als de Vader, al is het niet geheel duidelijk of hij deze verwijzingen daarwerkelijk zelf gedaan heeft.
Hoe dit gaat in andere religies zoals de Islam en het hindoeisme, laat ik graag door anderen aanvullen.
Interessant. Het sluit goed aan bij andere religies en gebruiken.quote:Op donderdag 17 april 2014 23:08 schreef Tevik het volgende:
[..]
[..]
Zoals je weet zijn het Hebreeuws en Arabisch zustertalen, misschien hebben ze het woord ‘zonde’ ook gemeen. In de Koran wordt o.a. het Arabische woord dhunub gebruikt voor zonden. De stam van het woord heeft ook de betekenis van "opsporen", "een spoor nalaten", "een staart maken", "van dichtbij volgen", "opgemerkt worden". Het geeft aan dat je steeds het verleden met je meesleept waardoor je niet in het ‘nu’ kan zijn. Je laat een spoor achter, het verleden: je kunt wat je gedaan hebt niet loslaten, waardoor je die spoor blijft volgen en dus in een vicieuze cirkel terechtkomt. Het betekent letterlijk een staart maken en die volgen. God wordt in de Koran “ghafir adh-dhunub” genoemd, de Vergever van dhunub, oftewel Degene die je spoor uitwist, waardoor je in het ‘nu’ kan leven, met een schone lei kan beginnen.
Persoonlijk zou ik het niet zo buiten mezelf plaatsen, maar ik ben dan ook geen christen. Wat betreft overgave snap ik het wel.quote:Op vrijdag 18 april 2014 13:27 schreef sjoemie1985 het volgende:
[..]
Voorzover ik weet kun je alleen binnen het christelijk geloof naar de hemel door de genade van iemand anders (Jezus), omdat hij volbracht heeft wat geen mens ooit kan volbrengen.
Jezus was het volmaakte offer die de scheiding tussen mens en God kon herstellen.
Aan de ene kant klinkt het heel makkelijk, maar aan de andere kant toch heel moeilijk omdat je je zelf aan Jezus moet overgeven en hem je leven laten besturen als het ware.
En dan bedoel ik niet op een manier dat hij met een wii controller ofzo jouw bestuurt maar dat jij Hem betrekt bij je problemen maar je hem ook de mooie dingen vertelt en je dus zo een relatie met Hem opbouwt.
Dit is heel interessant , köszi Tevikquote:Op donderdag 17 april 2014 23:08 schreef Tevik het volgende:
[..]
[..]
Zoals je weet zijn het Hebreeuws en Arabisch zustertalen, misschien hebben ze het woord ‘zonde’ ook gemeen. In de Koran wordt o.a. het Arabische woord dhunub gebruikt voor zonden. De stam van het woord heeft ook de betekenis van "opsporen", "een spoor nalaten", "een staart maken", "van dichtbij volgen", "opgemerkt worden". Het geeft aan dat je steeds het verleden met je meesleept waardoor je niet in het ‘nu’ kan zijn. Je laat een spoor achter, het verleden: je kunt wat je gedaan hebt niet loslaten, waardoor je die spoor blijft volgen en dus in een vicieuze cirkel terechtkomt. Het betekent letterlijk een staart maken en die volgen. God wordt in de Koran “ghafir adh-dhunub” genoemd, de Vergever van dhunub, oftewel Degene die je spoor uitwist, waardoor je in het ‘nu’ kan leven, met een schone lei kan beginnen.
http://www.volkskrant.nl/(...)us-is-plagiaat.dhtmlquote:Op vrijdag 18 april 2014 13:27 schreef sjoemie1985 het volgende:
Voor zover ik weet kun je alleen binnen het christelijk geloof naar de hemel door de genade van iemand anders (Jezus), omdat hij volbracht heeft wat geen mens ooit kan volbrengen.
Jezus was het volmaakte offer die de scheiding tussen mens en God kon herstellen.
Het doet me ook wel wat denken aan ouroboros (staart-eter).quote:Op vrijdag 18 april 2014 16:27 schreef Gray het volgende:
[..]
Interessant. Het sluit goed aan bij andere religies en gebruiken.
Graag gedaan. Laat me weten als je meer weet over het Hebreeuwse woord dat voor "zonde" wordt gebruikt.quote:Op vrijdag 18 april 2014 20:15 schreef Skillsy het volgende:
[..]
Dit is heel interessant , köszi Tevik. Maar ik kan deze niet goed plaatsen in de context van de Torah teksten. Niet dat dit hoeft maar ben altijd wel benieuwd naar taal en woorden en diens context. Bedankt voor je bijdrage nogmaals.
Was Thomas Edison boeddhist?quote:Op vrijdag 18 april 2014 23:43 schreef Manke het volgende:
Zijn er boeddhisten bekend die net zoals boeddha verlichting hebben bereikt?
Lucifer, lichtbrenger, zou er een verband zijn?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |