abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_140411779
quote:
0s.gif Op maandag 26 mei 2014 23:50 schreef k3vil het volgende:

[..]

"niet uitspreken van iets wat je niet bevat" ?
Dat scheelt een hele hoop gezeik, kan ik je vertellen. Gewoon in het dagelijks leven al.

Ik probeer inderdaad consequent te zijn: ALS er al een almachtige, etc. god bestaat, kan ik hem nooit kennen en kan ik er dus ook geen zinvolle uitspraken over doen. Ik kan mijn best doen om een goed leven te leiden/lijden, maar meer ook niet.
De angst om tegenover god tekort te schieten en dus in de hel te komen, heb ik altijd gepareerd door te stellen dat hij een liefdevolle en albegrijpende god is en dat hij me dus wel zal vergeven dat ik niet al te vaak in de kerk ben geweest. (En als hij een wraakzuchtige god is, dan wil ik helemaal niet in zijn hemel komen, want dat wordt dan erg vurig.)
Door jou realiseer ik me nog iets anders: Waarover men niet spreken kan, daarover moet men zwijgen. Ik kan dus nooit iets zeggen over gods bedoelingen, per definitie. En dat geldt uiteraard ook voor alle andere mensen. Dus niemand kan mij wijs maken wat god bedoelt etc..
Onderschat nooit de kracht van domme mensen in grote groepen!
Der Irrsinn ist bei Einzelnen etwas Seltenes - aber bei Gruppen, Parteien, Völkern, Zeiten die Regel. (Friedrich Nietzsche)
pi_140416495
quote:
0s.gif Op maandag 26 mei 2014 23:39 schreef Kees22 het volgende:

[..]

Als je deze post in dat topic, kan ik er beter op ingaan. Beter niet hier, zoals je eerder zelf al aangaf.
Ik heb in dat topic weinig meer te zeggen.

Jij haalt in dit topic telkens de staat erbij. Ik begrijp dat je een enorme afkeer jegens de staat Israel en zijn inwoners hebt en dat respcteer ik verder, maar ik denk dat het discusieren over bepaalde onderwerpen hierdoor niet mogelijk is.

Jij bent nochtans elke keer de persoon die de staat en Palestijnen erbij haalt in combinatie met het Oude testament. Je noemt de staat een godslastering en benoemd in dit topic zijn wandaden.

En hierdoor is discussieren over Israel en de Tanakh ( oude testament/ Hebrewse Bijbel) niet goed mogelijk met je.
pi_140416853
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 mei 2014 00:05 schreef Kees22 het volgende:

[..]

Ik ben verward: is de men in alle drie zinnen dezelfde?

en: Waarneming van god?
Hoe kan iemand zelf al weten of hij waarneming heeft?
Ik lees het net terug en ik kan me voorstellen dat het wat verwarrend is geschreven.

punt 1 en 2 is dezelfde persoon.
De andere 'men' is de sociale omgeving.

Waarneming van G'd? Diegene die dat heeft zal zich niet afvragen of het zeker zo is of niet.
pi_140430019
quote:
0s.gif Op maandag 26 mei 2014 23:58 schreef Kees22 het volgende:

[..]

Hier maak je een fout.
Hier op aarde bestaan er volken, waaronder een volk dat claimt joods te zijn. En dat een staat heeft gesticht/uitgekerfd die Israel wordt genoemd.
Daarnaast bestaan er volgens jou mensen die streven naar eenheid met g'd en die aangeduid worden met IsraEl. (Vergeef me als ik me onbeholpen uitdruk.) Dat zijn verschillende mensen.

Een jood uit de joodse staat Israel kan heel goed geen lid zijn van IsraEl. En zijn Arabische buurman juist wel.
Dat is lastig uit elkaar houden, niet alleen voor mij, maar blijkbaar ook voor jou.

Beide definities zijn geldig, maar niet uitwisselbaar.
Het land Israël is mede opgericht door onderandere de engelsen. ;)
I'm no longer a slave of fear.
I am a child of God
God is not dead.
  dinsdag 27 mei 2014 @ 17:55:12 #130
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_140435036
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 mei 2014 15:52 schreef sjoemie1985 het volgende:

[..]

Ja, en? Daar gaat het hier toch helemaal niet over.
pi_140454493
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 mei 2014 09:57 schreef k3vil het volgende:

[..]

Ik lees het net terug en ik kan me voorstellen dat het wat verwarrend is geschreven.

punt 1 en 2 is dezelfde persoon.
De andere 'men' is de sociale omgeving.

Waarneming van G'd? Diegene die dat heeft zal zich niet afvragen of het zeker zo is of niet.
OK. Dan snap ik de zinnen wel.
Maar ik kan me niet voorstellen dat je als mens zeker kunt weten of je god waarneemt of niet.
Je kunt je overweldigd voelen door een bepaalde ervaring, maar zelfs als je een engel zou ervaren, zou je overweldigd zijn.
Maar goed: ik weet zeker dat ik god niet ervaren heb, dus ik kan er verder weinig over zeggen.
Der Irrsinn ist bei Einzelnen etwas Seltenes - aber bei Gruppen, Parteien, Völkern, Zeiten die Regel. (Friedrich Nietzsche)
pi_140454583
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 mei 2014 15:52 schreef sjoemie1985 het volgende:

[..]

Oh, dat is waarom sommige joden terroristische aanslagen pleegden op Britse eigendommen?
Maar zoals hoatzin al zei: daar hebben we het hier niet over.
Ik gaf alleen maar aan dat beide definities van het woord Israel geldig zijn, maar elkaar helemaal niet dekken.
pi_140467555
inderdaad het huidige land Israël is wat anders dan het volk Israël.
want het officiële land dat de Joden 2000 jaar geleden bezaten is vele malen groter dan nu.
en was Jeruzalem helemaal van de joden.
I'm no longer a slave of fear.
I am a child of God
God is not dead.
pi_140495384
quote:
0s.gif Op woensdag 28 mei 2014 14:13 schreef sjoemie1985 het volgende:
inderdaad het huidige land Israël is wat anders dan het volk Israël.
want het officiële land dat de Joden 2000 jaar geleden bezaten is vele malen groter dan nu.
en was Jeruzalem helemaal van de joden.
Indertijd bezaten de joden helemaal geen land: dat was veroverd door de Romeinen.

Wou je de bezitsverhoudingen van 2000 jaar geleden herstellen? Berlusconi de baas in Israel? Alle blanke Amerikanen terug naar Europa?

En waarom 2000 jaar geleden? Waarom geen 4000 of zo, toen er nog geen joden waren? Voor ze hun vader bedrogen en land van anderen afpakten?

Gvd: laat ik me weer afleiden: daar gaat dit topic helemaal niet over. Dat hoort in dat andere topic.
pi_140498448

[ Bericht 100% gewijzigd door ATON op 29-05-2014 04:27:55 ]
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')