Botsende deeltjesmodel in je hoofd houden. Als je een reactie van A + B -> C hebt en je verhoogt de druk, wordt de afstand tussen de deeltjes kleiner. De kans dat A en B reageren is dan groter. Het evenwicht verschuift dus naar rechts. Zelfde redenatie kan je gebruiken voor temperatuur, concentratie, etc.quote:Op maandag 21 april 2014 20:28 schreef mapima het volgende:
Iemand die mij duidelijk kan uitleggen hoe het zit met al die evenwichten, naar welke kant ze verplaatsen onder welke omstandigheden?
Eerst de halfreacties opstellen, en dan kloppen maken voor de hele reactie. Dus bijvoorbeeld eerst A + B -> C + e (deze wordt vaak gegeven), en dan moet je nog een ander opstellen in de vorm van e + D -> E + F (deze kan je vaak vinden in je Binas zelfs). Je moet onthouden dat de elektronen tegen elkaar moeten wegvallen, dat is het belangrijkste.quote:Duidelijke uitleg van hoe zelf een redoxformule te maken die niet in Binas staat?
Extinctie is het vermogen van een stof om een bepaald soort licht te absorberen. Het is misschien makkelijker om het als absorbantie te onthouden. Als ik bijvoorbeeld een reactie inzet waarbij een stof wordt geproduceerd die licht met een golflengte van 500 nm kan absorberen en deze reactie vervolgens laat plaatsvinden tussen een lichtbron die licht met een golflengte van 500 nm uitzendt en een lichtmeter, zal je zien dat er steeds minder licht op de lichtmeter terecht komt naarmate de reactie verder verloopt. Hoe het op het examen terugkomt weet ik niet.quote:Wat houdt extinctie in en wat moet je ervoor kennen en kunnen op het CE?
Eiwitten zijn niks meer dan aminozuren aan elkaar verbonden met peptidebindingen (op de middelbare tenminste). De aminozuren kan je opzoeken in je Binas. Je moet de aminogroep tegenover de zuurgroep plaatsen en dan water er tussenuit halen. Vervolgens teken je een verbinding tussen de C en H, dit is de peptidebinding. Dan heb je eigenlijk al een mini-eiwit.quote:En eiwitten, daar snap ik echt niks van... Iemand uitleg en oefenmateriaal?
quote:Op maandag 21 april 2014 21:08 schreef Miraculously het volgende:
Heb vorig jaar zelf veel gehad aan de uitleg van deze man:
http://www.youtube.com/user/scheikundelessen/videos
Extinctie houdt gewoon in dat licht wordt geabsorbeerd door een stof. Het enige wat je moet kunnen is werken met de wet van Lambert-Beer. http://nl.wikipedia.org/wiki/Wet_van_Lambert-Beerquote:Op maandag 21 april 2014 20:28 schreef mapima het volgende:
Wat houdt extinctie in en wat moet je ervoor kennen en kunnen op het CE?
Misschien zou jij er eens naar willen kijken?quote:
Ja dat is zeker wel de moeilijkste vraag van het examen. Examen 2012 1ste tijdvak is trouwens zo makkelijk.quote:Op maandag 5 mei 2014 22:37 schreef Cikx het volgende:
Snap er ook geen flikker van![]()
Eerst een kwartier naar die tekst zitten staren, toen de uitwerkingen er maar bij gepakt, maar na het uitrekenen van het aantal mol N in oplossing P wordt het me te ingewikkeld. Dit lijkt mij wel de moeilijkste vraag uit het examen, dus ik heb er nog wel een beetje vertrouwen in
[..]
Misschien zou jij er eens naar willen kijken?
Misschien vanavond, heb een beetje een drukke week. Anders kan De-Haas misschien ook wel helpen.quote:Op maandag 5 mei 2014 22:37 schreef Cikx het volgende:
Snap er ook geen flikker van![]()
Eerst een kwartier naar die tekst zitten staren, toen de uitwerkingen er maar bij gepakt, maar na het uitrekenen van het aantal mol N in oplossing P wordt het me te ingewikkeld. Dit lijkt mij wel de moeilijkste vraag uit het examen, dus ik heb er nog wel een beetje vertrouwen in
[..]
Misschien zou jij er eens naar willen kijken?
Baas.quote:Op dinsdag 6 mei 2014 19:56 schreef De-Haas het volgende:
Het handigst is om bij dit soort vragen achteruit terug te werken, ik heb hem als volgt opgelost:
Er is 120 m3 mest. Uit 1 ml nemen alle stikstof en die is aanwezig als NH3. Dit lossen we op in 1L HCl en vervolgens nemen we van de ontstane oplossing 10,0 ml.
Uit de grafiek kun je aflezen dat voor de extinctie van 0,65 het massa ppm van de oplossing waar we extinctie van hebben gemeten 4,6 moet zijn. Dus:
In 10ml extinctie-oplossing weegt 10g (dichtheid is 1,0). Dus:
Massa N in de extinctie oplossing = 4.6 * 10-6 * 10 = 4,6 * 10-5 gram
De extinctie oplossing was 10,0 ml genomen uit 1,0L HCl dus daarin zat 100x zoveel dus 4,6 * 10-3 gram N.
In deze oplossing hebben we die 1,0 ml vloeibare mest opgelost, die bevatte dus 4,6 * 10-3 gram N.
Dat is 4,6 * 10-3 gram / 14.01 gram/mol = 3.28* 10-4 mol NH3.
De concentratie NH3 in de mest is dus: 3.28* 10-4 mol NH3 / 1,0 *10-3 L = 0.328 mol/L
Dus in de 120 m3 zit : 0,328 mol/L * 1000 L/m3 * 120 m3 = 39400 mol NH3.
H2SO4 is een tweewaardig zuur dus hebben we maar de helft van het aantal mol nodig om te reageren: 19700 mol.
Het zwavelzuur is 15M dus hebben we 19700/15= 1313 Liter nodig, wat gelijk is aan 1,3 m3.
Aaah, helemaal duidelijk! Bedankt manquote:Op dinsdag 6 mei 2014 19:56 schreef De-Haas het volgende:
Het handigst is om bij dit soort vragen achteruit terug te werken, ik heb hem als volgt opgelost:
Er is 120 m3 mest. Uit 1 ml nemen alle stikstof en die is aanwezig als NH3. Dit lossen we op in 1L HCl en vervolgens nemen we van de ontstane oplossing 10,0 ml.
Uit de grafiek kun je aflezen dat voor de extinctie van 0,65 het massa ppm van de oplossing waar we extinctie van hebben gemeten 4,6 moet zijn. Dus:
De 10ml extinctie-oplossing weegt 10g (dichtheid is 1,0). Dus:
De extinctie oplossing was 10,0 ml genomen uit 1,0L HCl dus daarin zat 100x zoveel dus 4,6 * 10-3 gram N.
In deze oplossing hebben we die 1,0 ml vloeibare mest opgelost, die bevatte dus 4,6 * 10-3 gram N.
De concentratie NH3 in de mest is dus: 3.28* 10-4 mol NH3 / 1,0 *10-3 L = 0.328 mol/L
H2SO4 is een tweewaardig zuur dus hebben we maar de helft van het aantal mol nodig om te reageren: 19700 mol.
Het zwavelzuur is 15M dus hebben we 19700/15= 1313 Liter nodig, wat gelijk is aan 1,3 m3.
Vond het examen vrij pittig, maar ben dan ook geen held in scheikunde en moest redox en zuur basen onder andere weer herhalen. Evenwichten snap ik ook vrij weinig van, maar volgens mij is het zo dat als aan één kant van de evenwichtsreactie iets verdwijnt, het evenwicht dit probeert te herstellen en daardoor naar die kant trekt (wat dat verder betekent, geen ideequote:Op woensdag 7 mei 2014 01:16 schreef mapima het volgende:
ik ben nu de sk 2de tijdvak vwo 2013 aan het maken (in gedeeltes ivm vele examentrainingen de komende twer dagen) heb vlgns mij vraag 9 afgerond (vraag over iets met waarom meer afbrokkelen fresco) em heb tot nu toe 20 punten binnen wat denk ik best wel goed is :p en ik had dat examen eerder gemaakt maar snapte er niks van maar heb met internet heel veel oefeningen gedaan en nu valt me pas op hoeveel weggevertjes erin zitten en hoe makkelijk het examen eig is...
mijn vragen:
- wanneer moet je wat zeggen over de evenwichtsverhouding? bestaat er iets als een schema dat je kan leren of een goed uitlegfilmpje over wanneer en welke kant een evenwicht groter of kleiner wordt
- redox gaat nu na een paar jaar eindelijk goed. maar ik zit met een probleem. hoe weet je wanneer je een halfreavtie uit binas moet halen en wanneer je die zelf op loet zien te stellen? bij vraag 8 vond ik dat lastig bij de SO2 (moest blijkbaar gewoon uit binas) en daardoor had ik bij magnatiet de h+ en de h2o aam de verkeerde kant van de reactie gezet omdat ik d egoede halfvergelijking van SO2 niet had
ik begin er wel eindelijk vertrouwen in te krijgen dat ik de 6.4 ga halen
Eerst zoeken in T48 en als daar niets staat zelf opstellen. Meestal moet je zelf opstellen als er een vage stof bij zit of als het expliciet wordt aangegeven.quote:Op woensdag 7 mei 2014 01:16 schreef mapima het volgende:
ik ben nu de sk 2de tijdvak vwo 2013 aan het maken (in gedeeltes ivm vele examentrainingen de komende twer dagen) heb vlgns mij vraag 9 afgerond (vraag over iets met waarom meer afbrokkelen fresco) em heb tot nu toe 20 punten binnen wat denk ik best wel goed is :p en ik had dat examen eerder gemaakt maar snapte er niks van maar heb met internet heel veel oefeningen gedaan en nu valt me pas op hoeveel weggevertjes erin zitten en hoe makkelijk het examen eig is...
mijn vragen:
- wanneer moet je wat zeggen over de evenwichtsverhouding? bestaat er iets als een schema dat je kan leren of een goed uitlegfilmpje over wanneer en welke kant een evenwicht groter of kleiner wordt
- redox gaat nu na een paar jaar eindelijk goed. maar ik zit met een probleem. hoe weet je wanneer je een halfreavtie uit binas moet halen en wanneer je die zelf op loet zien te stellen? bij vraag 8 vond ik dat lastig bij de SO2 (moest blijkbaar gewoon uit binas) en daardoor had ik bij magnatiet de h+ en de h2o aam de verkeerde kant van de reactie gezet omdat ik d egoede halfvergelijking van SO2 niet had
ik begin er wel eindelijk vertrouwen in te krijgen dat ik de 6.4 ga halen
Bedankt, als je de antwoord eenmaal ziet lijkt het altijd makkelijkquote:Op dinsdag 6 mei 2014 19:56 schreef De-Haas het volgende:
De 10ml extinctie-oplossing weegt 10g (dichtheid is 1,0). Dus:
2012-1ste tijdvak en dan opgave 2. En bij 2013-1 is ook nog wel een goede.quote:Op donderdag 8 mei 2014 14:13 schreef mapima het volgende:
ha heerlijk bedankt voor de antwoorden!is er iemand die nog een goede oefening heeft voor evenwichtsvoorwaarden?
Alles komt dinsdag vast goed, nog maar 5 dagen
Eh, ik kan geen tyrosine in dat examen vinden?quote:Op vrijdag 9 mei 2014 19:37 schreef exelletor het volgende:
2013-I opg 10. Hoe moet je tyrosine bedenken?
10. Geef de naam van aminozuur dat ontstaat wanneer bij gezonde mensen fenylalanine door hydroxylering wordt omgezet.quote:Op vrijdag 9 mei 2014 19:41 schreef Rezania het volgende:
Eh, ik kan geen tyrosine in dat examen vinden?
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
quote:Op vrijdag 9 mei 2014 19:42 schreef exelletor het volgende:
[..]
10. Geef de naam van aminozuur dat ontstaat wanneer bij gezonde mensen fenylalanine door hydroxylering wordt omgezet.
Antwoord: tyrosineDe structuren van de natuurlijke aminozuren staan ergens in BINAS, als je dan kijkt welke er met 1 OH groep verschilt van phenyl-alanine kan dat alleen tyrosine zijn.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Structuren: http://blogimages.bloggen(...)194a67b6f574adc5.png
Thanks, ga ik proberen te onthouden.quote:Op vrijdag 9 mei 2014 19:49 schreef De-Haas het volgende:
De structuren van de natuurlijke aminozuren staan ergens in BINAS, als je dan kijkt welke er met 1 OH groep verschilt van phenyl-alanine kan dat alleen tyrosine zijn.
Structuren: http://blogimages.bloggen(...)194a67b6f574adc5.png
Eigenlijk zijn dit soort vragen gewoon weggevertjes, zorg dat je een beetje weet wat in BINAS staat en je hebt de punten binnen. Succesquote:Op vrijdag 9 mei 2014 19:50 schreef exelletor het volgende:
[..]
Thanks, ga ik proberen te onthouden.Wel beetje vergezocht.
quote:Op vrijdag 9 mei 2014 19:42 schreef exelletor het volgende:
[..]
10. Geef de naam van aminozuur dat ontstaat wanneer bij gezonde mensen fenylalanine door hydroxylering wordt omgezet.
Antwoord: tyrosineOh, zo.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Hydroxylering is de reactie waarbij een OH-groep aan een molecuul moet toevoegen. Als je naar tabel 67H van je Binas gaat vind je de structuren van aminozuren. Kijk naar die van fenylalanine en ga op zoek naar dezelfde structuur met een extra OH-groep er aan gebonden.
Edit: Spuit 11.
Gist is liefde, gist is leven. Vooral in een vagijn.
Staat die in BINAS? In principe moet je geloof ik alle formules die niet in binas staan afleiden van de formules die er wel in staan. Maar als je dit niet doet denk ik niet dat je al je punten verliest.quote:Op zondag 11 mei 2014 22:00 schreef King-Ernie het volgende:
Vraag 14 van 2013-1 gaat over een buffer. In het antwoord model staat alleen hoe je hem moet berekenen met de Kz, maar niet de bufferformule. Ik heb dit met de bufferformule gedaan en kom op hetzelfde antwoord uit. Krijg ik nou 0 punten omdat ik het met de bufferformule heb gedaan?
Aanwezig, moet na Nederlands verneukt te hebben minimaal een 4.5 halen voor scheikunde morgen, dus kan nog moeilijk gaan worden...quote:
4.5 is toch wel te doen?quote:Op maandag 12 mei 2014 21:39 schreef exelletor het volgende:
[..]
Aanwezig, moet na Nederlands verneukt te hebben minimaal een 4.5 halen voor scheikunde morgen, dus kan nog moeilijk gaan worden...
quote:Op dinsdag 6 mei 2014 19:56 schreef De-Haas het volgende:
Zo'n zuur kan 2x reageren. Over het algemeen moet je het als normaal zuur zien en dus ook de normale waarde gebruiken. Het is niet zo dat het speciaal is.quote:Op maandag 12 mei 2014 21:45 schreef lazypenguin het volgende:
redox zuur base, de standaard dingen gaan me vaak wel goed af
alleen wist ik niet wat extinctie was eerst, maar dat weet ik nu wel
kan iemand me uitleggen wat een tweewaardig zuur is en hoe dat anders is ten opzichte van andere zuren en werkt in reacties?
ik dacht dat het dan H2rest is ipv Hrest, maar eerder in dit topic werd aangegeven bij een vraag dat je dan maar de helft van het zuur nodig had omdat het tweewaardig was, is dat dan omdat het 2x als zuur reageert of ?? hoewerktdat?
[..]
Een tweewaardig zuur is een zuur dat 2 H+-ionen kan afstaan.quote:Op maandag 12 mei 2014 21:45 schreef lazypenguin het volgende:
kan iemand me uitleggen wat een tweewaardig zuur is en hoe dat anders is ten opzichte van andere zuren en werkt in reacties?
ik dacht dat het dan H2rest is ipv Hrest, maar eerder in dit topic werd aangegeven bij een vraag dat je dan maar de helft van het zuur nodig had omdat het tweewaardig was, is dat dan omdat het 2x als zuur reageert of ?? hoewerktdat?
[..]
Wat je moet snappen is dat de verhouding tussen zwavelzuur en ammoniak 1:2 is, want:quote:Op maandag 12 mei 2014 21:45 schreef lazypenguin het volgende:
[..]
oooh dus dat het een tweewaardig zuur is heeft het niets te maken maar met de molverhouding, nee oke dan snap ik het. ik dacht dat ik iets miste met dat zuur en dat het daarom zo verliep, dankjequote:Op maandag 12 mei 2014 21:55 schreef ownz123 het volgende:
[..]
Wat je moet snappen is dat de verhouding tussen zwavelzuur en ammoniak 1:2 is, want:
H2S04 + 2NH3 ---> 2NH4 + SO4
daarom deelt hij het dus door 2
H2S04 geeft 2 H+ af, dus het is een tweewaardig zuur, maar wanneer je de reactievergelijking maakt zie je het zelf gelijk.quote:Op maandag 12 mei 2014 21:57 schreef lazypenguin het volgende:
eeft het niets te maken maar met de molverhouding, nee oke dan snap ik het. ik dacht dat ik iets miste met dat zuur en dat het daarom zo verliep, dankje
ja klopt, ik dacht niet aan de reactievergelijking maar ging er meteen vanuit dat het iets speciaals was door tweewaardig zuur, maar reactievergelijking molverhouding 1:2, geeft inderdaad 2 htjes en dan dus delen door twee door die molverhoudingquote:Op maandag 12 mei 2014 21:58 schreef ownz123 het volgende:
[..]
H2S04 geeft 2 H+ af, dus het is een tweewaardig zuur, maar wanneer je de reactievergelijking maakt zie je het zelf gelijk.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |