Bedankt! Dit was m:)quote:Op donderdag 24 april 2014 10:44 schreef dotKoen het volgende:
[ code verwijderd ]
Of, als je niet via syntax werkt (niet echt aan te raden): Transform -> Compute variable
Target variable: percentage
Numeric expression: (var_engels)/(var_totaal)*100
Dat ligt volledig aan wat voor statistische toets je wilt doen.quote:Op donderdag 24 april 2014 18:32 schreef Amsterdam227 het volgende:
En dan heb ik nog een (hopelijk laatste) vraagje. Ik moet de samenhang bepalen:
Hangt het aantal Engelse woorden samen met het gebruikte schrift
(westers schrift of niet-westers schrift)?
Aantal EN woorden is een ratio variabele en gebruikte schrift is een nominale variabele.
Moet ik die ratio variabele eerst hercoderen?
Je vragen zijn wel heel simpel, je kunt deze antwoorden makkelijk ergens vinden. Niet dat ik je niet wil helpen natuurlijkquote:Op donderdag 24 april 2014 18:44 schreef Amsterdam227 het volgende:
Bedankt voor je hulp. Dat maakt niet heel veel uit voor mij, wil graag de samenhang kunnen vinden. Ik wil graag weten welke toets ik moet doen, omdat ik een verkeerde output krijg als ik nu crosstabs doe met deze twee variabelen. (Dat lijkt me ook logisch, maar ik kom er verder niet meer uit..)
Geruik Compute Variable om een totaalscore per video te maken. Daarna kun je bijvoorbeeld via Descriptives het gemiddelde daarvan berekenen. De video met de hoogste gemiddelde totaalscore is "de beste."quote:Op maandag 28 april 2014 10:34 schreef TWP het volgende:
Ik heb ook een vraag, want ik loop nogal vast bij een bepaalde analyse.
Voor m'n onderzoek heb ik een pre-test uitgevoerd waarbij respondenten hun oordeel moesten geven over gesprekstechnieken die voorkomen in vijf verschillende video's. In de dataset heb ik nu dus voor elk van de vijf video's beoordelingen van negen verschillende gesprekstechnieken. Bijvoorbeeld: V1_T1 (waarde/beoordeling voor video 1, techniek 1), V1_T2 (waarde/beoordeling voor video 1, techniek 2) etc.
Nu wil ik graag een analyse uitvoeren waarbij ik de video kan selecteren die over het algemeen het hoogst scoort op de verschillende categorieën. Dus: Welke video scoort overall het hoogst?
Wat is hiervoor de beste methode? Alvast ontzettend bedankt!
quote:Op maandag 28 april 2014 11:00 schreef dotKoen het volgende:
Als ik het goed begrijp moet je dus eerst een variabele V1_totaal maken? Hoe je die moet maken is afhankelijk van wat voor score het is. Zijn al die technieken op dezelfde manier gescoord en even belangrijk? Dan kun je ze optellen en delen (recode into different variable), zou ik zeggen.
Bedankt voor de snelle reactie.quote:Op maandag 28 april 2014 11:03 schreef Operc het volgende:
[..]
Geruik Compute Variable om een totaalscore per video te maken. Daarna kun je bijvoorbeeld via Descriptives het gemiddelde daarvan berekenen. De video met de hoogste gemiddelde totaalscore is "de beste."
Als je alle videos op dezelfde manier hebt laten beoordelen wel, dus ook in dezelfde richting (dat 1 laag is en 5 hoog etc.)quote:Op maandag 28 april 2014 11:05 schreef TWP het volgende:
[..]
[..]
Bedankt voor de snelle reactie.
Ik heb inderdaad een gemiddelde score berekend van de video's. Alle categorieën waren inderdaad even belangrijk en geschaald van 1 t/m 5.
Is het werkelijk zo simpel? Ik zat echt veel te moeilijk te denken danGa het meteen even uitproberen.
Dat ligt er aan waarom je in de eerste plaats die toets uitgevoerd hebt. Als je denkt dat er een relatie bestaat tussen leeftijd en je afhankelijke variabele kun je er het beste voor controleren. Als het gewoon een toets was om te kijken of randomisatie een beetje fatsoenlijk was zou ik het gewoon negeren.quote:Op vrijdag 2 mei 2014 11:29 schreef Amsterdam227 het volgende:
Ik heb een vraag over de ANOVA icm Homogeneity of variance test.
Ik wil nagaan of de gemiddelde leeftijd van de deelnemers in drie condities niet significant van elkaar verschilt (dit is een controlecheck voorafgaand aan de resultaten van het hoofdonderzoek waarin ik effecten meet).
De verschillen blijken niet significant (F (2, 101) = 1.328; p = .270.)
De Levene geeft wel een significante waarde, namelijk .009
De verhouding van de grootste en kleinste standaarddeviatie is groter dan 2: (SD = 10.485 en SD = 13.660)
Wat kan ik hieruit concluderen? Is er nog een post-hoc test die ik kan doen, of is het geen groot probleem dat de variantie niet in elke groep gelijk is?
Alvast bedankt!
Bedankt!quote:Op vrijdag 2 mei 2014 14:57 schreef oompaloompa het volgende:
[..]
Dat ligt er aan waarom je in de eerste plaats die toets uitgevoerd hebt. Als je denkt dat er een relatie bestaat tussen leeftijd en je afhankelijke variabele kun je er het beste voor controleren. Als het gewoon een toets was om te kijken of randomisatie een beetje fatsoenlijk was zou ik het gewoon negeren.
Bedankt voor je reactie! Ik begrijp niet helemaal wat je bedoelt met 'split file op schrift', sorry. Ik had al wel een variabele 'Percentage Engels in teksten'.quote:Op vrijdag 2 mei 2014 17:54 schreef babybanaan het volgende:
Je kunt een nieuwe variabele maken, die het percentage engelse t.o.v. Totaal aantal woorden aangeeft (via compute). Vervolgens kun je een split file doen op schrift en dan via descriptives gemiddelden opvragen. Als je de gemiddelden met elkaar moet vergelijken, dan kun je een anova uitvoeren (maar niet met spkit file!).
Ik heb de anova uitgevoerd en de variabelen 'percentage Engels' en 'gebruikt schrift' gebruikt.quote:Op vrijdag 2 mei 2014 18:04 schreef Amsterdam227 het volgende:
[..]
Bedankt voor je reactie! Ik begrijp niet helemaal wat je bedoelt met 'split file op schrift', sorry. Ik had al wel een variabele 'Percentage Engels in teksten'.
Ik heb nu twee gemiddelden gevonden: De teksten waarin zowel westers als niet-westers schrift voorkwam bleken gemiddeld 22.35 Engelse woorden te bevatten (SD = 14.529). Het gemiddeld totaal aantal woorden in deze teksten was 77.61 (SD = 44.095).
Maar welke variabelen moet ik nu voor de anova gebruiken? Want de gemiddelde waarden zijn geen aparte variabelen.
Ik hoop dat ik niet te vaag ben. Alvast bedankt.
is dat niet gewoon hoeveelheid engelse woorden / totale aantal woorden? Of mis ik nu iets?quote:Op vrijdag 2 mei 2014 17:41 schreef Amsterdam227 het volgende:
Ik zit weer vast met een analyse in SPSS
Ik heb een aantal teksten geanalyseerd op het type schrift en het aandeel van het Engels.
Ik heb drie variabelen:
- totaal aantal woorden in de tekst (ratio)
- totaal aantal Engelse woorden in de tekst (ratio)
- Of de tekst in westers schrift of een mix van westers en niet-westers schrift is opgesteld (nominaal)
Ik moet berekenen hoeveel Engels woorden er gemiddeld voorkomen in de tekst met de mix van westers en niet-westers schrift (dit heb ik gedaan) en hoeveel % van de totale tekst deze Engelse woorden uitmaken. << die laatste kom ik niet uit...
Ik moet volgens mij alle 3 de variabelen gebruiken, maar kom er niet uit hoe ik nou het juiste percentage krijg..
Kan iemand mij helpen?
Thanks, Ik ben er uit, was idd super simpel maar zat me weer blind te staren op te ingewikkelde oplossingenquote:Op zaterdag 3 mei 2014 01:22 schreef oompaloompa het volgende:
[..]
is dat niet gewoon hoeveelheid engelse woorden / totale aantal woorden? Of mis ik nu iets?
Samengevat: Je wil eerst controleren of de irritante reclames inderdaad irritanter waren dan de niet-irritante reclames en daarna analyseren of deze een grotere naamsbekendheid creëren. Klopt die samenvatting?quote:Op zaterdag 3 mei 2014 15:09 schreef Supertuintje het volgende:
Mensen!
(Ik weet, 1st post, maar daar komt verandering in).
Ik ben bezig met m'n afstudeerscriptie en zit op dit moment helemaal vast met SPSS analyse.
Ik doe onderzoek naar relatie tussen irritatie binnen een reclame en naamsbekendheid.
Er zijn 2 vragenlijsten rondgegaan. De eerste om de irritatie te meten en de 2e om de naamsbekendheid te meten.
Dit was vooral met likert scale.
Het probleem is nu om de hypotheses te testen..
Er is gebruik gemaakt van 2 irritante reclames (vanish & zalando) en 2 niet-irritante reclames (kia en crystal clear)
Heb dus 4 onafhankelijke groepen (reclames) binnen een onafhankelijke variabele (Soort reclame)
Ik wil nu het volgende bewijzen:
Een test laat zien dat de irritante reclame meer irritatie opleverde dan de niet-irritante reclame.
Onafhankelijk: Soort Reclame. Afhankelijk: Ervaren irritatie.
Een reclame die irritatie bevat zorgt voor een hogere naamsbekendheid dan een niet-irritante reclame.
Onafhankelijk: Irritatie Afhankelijk: Naamsbekendheid (recall)
Er is mij gezegd dat ik gebruik moet maken van een ANOVA, maar dan kom ik bij het probleem, hoe ik een irritante reclame vergelijk met een niet-irritante reclame en hoe ik dan de onafhankelijke variabele invoer?
Als iemand weet hoe dit werkt, dank is groot!!
Variabele aanmaken en die de waardes 1-4 geven waarbij je elke waarde een label geeft van een reclame.quote:Op zaterdag 3 mei 2014 21:29 schreef Supertuintje het volgende:
WO, Business Economics.
Heb de variabelen samengevoegd en doormiddel van gepairde t-tests kom ik nu al erg ver
Wanneer ik een ANOVA zou doen..
Hoe kan ik SPSS dan onafhankelijke variabele soort reclame invoeren...?
Alvast bedankt, en tnx voor je antwoord
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |