Al bijna een week zonder dat er iemand een SPSS vraag heeft, FOK! gaat vooruit.quote:Op donderdag 10 april 2014 16:35 schreef oompaloompa het volgende:
Iemand heeft de vorige dicht laten gaan zonder een nieuwe te openen.
Netjes!quote:Op vrijdag 11 april 2014 12:26 schreef motorbloempje het volgende:
Nou, kreeg net mail en heb toch een (omgerekend) 9 ofzo voor een opdracht óver SPSS/Quants.
Jolijt, ik schijn het een beetje te begrijpen!
nicequote:Op vrijdag 11 april 2014 13:55 schreef motorbloempje het volgende:
Nee, kritisch/analytisch paper over een onderzoek dat gebruik maakt van quants/spss.
De laatste post was een vraag, maar als je niet de moeite neemt een nieuwe thread te openen neem ik niet de moeite hem te beantwoordenquote:Op vrijdag 11 april 2014 13:56 schreef Operc het volgende:
[..]
Al bijna een week zonder dat er iemand een SPSS vraag heeft, FOK! gaat vooruit.
Goed plan. Misschien iets als "Statistiek en SPSS topic" van maken? Aangezien er anders misschien mensen zijn die denken dat hun SPSS vraag er niet thuis hoort en er weer een wildgroei aan SPSS topics komt.quote:Op vrijdag 11 april 2014 15:01 schreef oompaloompa het volgende:
[..]
nice
Ik zat te denken, is het misschien nuttig om in plaats van de SPSS thread er de statistiekthread van te maken? Het gaat regelmatig over algemene statistiek vragen en soms ook over andere programmas als excel / R / etc.
Terecht.quote:De laatste post was een vraag, maar als je niet de moeite neemt een nieuwe thread te openen neem ik niet de moeite hem te beantwoorden
Als je een sample met waarnemingen x1, x2, ... , xn hebt, dan is x(1) de kleinste waarneming van je sample en x(n) de grootste.quote:
Zover was ik al ja! Maar bijvoorbeeld zo'n vraag:quote:Op zaterdag 12 april 2014 13:12 schreef wimjongil het volgende:
[..]
Als je een sample met waarnemingen x1, x2, ... , xn hebt, dan is x(1) de kleinste waarneming van je sample en x(n) de grootste.
Mocht je sample dus x1 = 4, x2 = 8, x3 = 2 zijn, dan heb je x(1) = 2, x(2) = 4, x(3) = 8.
Je hebt een kansdichtheid functie. En een functie moet altijd input en output hebben, al lijkt deze overbodig.quote:Op zaterdag 12 april 2014 16:27 schreef oompaloompa het volgende:
Stomme vraag, maar wat betekent die x in de notatie van de distributie? Ik heb alleen nog maar uniforme distributies gezien genoteerd als U(begin, einde).
Dit ligt ver buiten mijn kennisgebied, maar het lijkt me af te hangen van de vraag die je wilt beantwoorden.quote:Op dinsdag 22 april 2014 20:05 schreef vigier het volgende:
Als statistiek nitwit een vraag.
Stel... ik heb 3.349 tekstuele beoordelingen, ik wil gaan bepalen wat voor soort beoordelingen het meest voorkomen en daar actie op ondernemen. Omdat het doorlezen van 3.500 blokken tekst belachelijk veel werk is, ga ik met een steekproef werken. Een online hulpmiddel leert mij het volgende: met een 4% foutmarge en 95% betrouwbaarheid heb ik een steekproef nodig van 510.
Vervolgens random 510 beoordelingen genomen, allemaal gelezen en netjes gecategoriseerd. 236 van de beoordelingen bleken echter onvoldoende ingevuld/verkeerd gelabeld/andere vorm van onbruikbaar. Ik ga dus mijn plan baseren op 510-236 = 274 beoordelingen.
Dat lijkt ineens erg weinig. Dus vraag ik me af: zijn die 274 dan wel representatief?
Ene mannetje op mijn schouder zegt: nee, te weinig. Andere mannetje op andere schouder zegt: ja, maar als blijkbaar uit jouw steekproef 236 van de 510 onbruikbaar zijn en je hebt random getrokken, dan betekent dat ongeveer 3.349 / 510 * 236 = 1.550 van álle beoordelingen onbruikbaar zijn. Dus die 274 zijn verder representatief voor de hele populatie....
Heeft dat tweede mannetje gelijk? Mijn gut feeling zegt van wel, maar ik kan het buiten bovenstaande benadering niet onderbouwen.
Thnx voor je reactie. Het vervelende is dat ik vooraf niet weet welke 1.550 het zijn. Daarvoor moet ik ze allemaal doorlezen. En dat is nu juist de reden dat ik met een steekproef wil werken. Om je een idee te geven, de 3.349 beoordelen samen bevatten ruim 290.000 woorden, dus ongeveer 580 pagina's.quote:Op woensdag 23 april 2014 17:55 schreef oompaloompa het volgende:
[..]
Dit ligt ver buiten mijn kennisgebied, maar het lijkt me af te hangen van de vraag die je wilt beantwoorden.
Als je conclusies wilt maken puur op basis van bruikbare beoordelingen uit de populatie zou ik je berekening in het begin nogmaals uitvoeren maar nu met een basissample van 3349-1550 = 1799 en dan die uitkomst als aantal bruikbare beoordelingen nemen.
Dat valt me stiekem nog mee eigenlijk.quote:Op woensdag 23 april 2014 23:14 schreef vigier het volgende:
[..]
Thnx voor je reactie. Het vervelende is dat ik vooraf niet weet welke 1.550 het zijn. Daarvoor moet ik ze allemaal doorlezen. En dat is nu juist de reden dat ik met een steekproef wil werken. Om je een idee te geven, de 3.349 beoordelen samen bevatten ruim 290.000 woorden, dus ongeveer 580 pagina's.
Ik ben ongeveer anderhalve minuut gemiddeld met een beoordeling bezig om deze te categoriseren. Dat is 84 uur in totaal. Zoveel tijd heb ik bij lange na nietquote:Op woensdag 23 april 2014 23:26 schreef Operc het volgende:
[..]
Dat valt me stiekem nog mee eigenlijk.Geen mogelijkheid om ze allemaal even door te nemen? Nog geen 100 woorden per beoordeling. (Ik weet niet hoelang het duurt om 1 beoordeling door te spitten op de voor jou belangrijke data.)
Nog maar 76 uur aangezien je er al ruim 500 hebt gedaan.quote:Op woensdag 23 april 2014 23:28 schreef vigier het volgende:
[..]
Ik ben ongeveer anderhalve minuut gemiddeld met een beoordeling bezig om deze te categoriseren. Dat is 84 uur in totaal. Zoveel tijd heb ik bij lange na niet![]()
Het is voor een scriptie inderdaad. Ze zijn akkoord met een steekproef, maar dan wel netjes uitgevoerdquote:Op woensdag 23 april 2014 23:31 schreef Operc het volgende:
[..]
Nog maar 76 uur aangezien je er al ruim 500 hebt gedaan.
Ik snap dat het veel is ja. Is het voor een scriptie? Stellen ze eisen aan het resultaat? Het mooiste is om alles mee te nemen, aangezien het relevante data is en je blijkbaar de dataset toch al ter beschikking hebt. Maar het hangt een beetje af van het doel van je onderzoek hoe belangrijk dit precies is.
1 2 | compute percentage=(var_engels)/(var_totaal)*100. execute. |
Bedankt! Dit was m:)quote:Op donderdag 24 april 2014 10:44 schreef dotKoen het volgende:
[ code verwijderd ]
Of, als je niet via syntax werkt (niet echt aan te raden): Transform -> Compute variable
Target variable: percentage
Numeric expression: (var_engels)/(var_totaal)*100
Dat ligt volledig aan wat voor statistische toets je wilt doen.quote:Op donderdag 24 april 2014 18:32 schreef Amsterdam227 het volgende:
En dan heb ik nog een (hopelijk laatste) vraagje. Ik moet de samenhang bepalen:
Hangt het aantal Engelse woorden samen met het gebruikte schrift
(westers schrift of niet-westers schrift)?
Aantal EN woorden is een ratio variabele en gebruikte schrift is een nominale variabele.
Moet ik die ratio variabele eerst hercoderen?
Je vragen zijn wel heel simpel, je kunt deze antwoorden makkelijk ergens vinden. Niet dat ik je niet wil helpen natuurlijkquote:Op donderdag 24 april 2014 18:44 schreef Amsterdam227 het volgende:
Bedankt voor je hulp. Dat maakt niet heel veel uit voor mij, wil graag de samenhang kunnen vinden. Ik wil graag weten welke toets ik moet doen, omdat ik een verkeerde output krijg als ik nu crosstabs doe met deze twee variabelen. (Dat lijkt me ook logisch, maar ik kom er verder niet meer uit..)
Geruik Compute Variable om een totaalscore per video te maken. Daarna kun je bijvoorbeeld via Descriptives het gemiddelde daarvan berekenen. De video met de hoogste gemiddelde totaalscore is "de beste."quote:Op maandag 28 april 2014 10:34 schreef TWP het volgende:
Ik heb ook een vraag, want ik loop nogal vast bij een bepaalde analyse.
Voor m'n onderzoek heb ik een pre-test uitgevoerd waarbij respondenten hun oordeel moesten geven over gesprekstechnieken die voorkomen in vijf verschillende video's. In de dataset heb ik nu dus voor elk van de vijf video's beoordelingen van negen verschillende gesprekstechnieken. Bijvoorbeeld: V1_T1 (waarde/beoordeling voor video 1, techniek 1), V1_T2 (waarde/beoordeling voor video 1, techniek 2) etc.
Nu wil ik graag een analyse uitvoeren waarbij ik de video kan selecteren die over het algemeen het hoogst scoort op de verschillende categorieën. Dus: Welke video scoort overall het hoogst?
Wat is hiervoor de beste methode? Alvast ontzettend bedankt!
quote:Op maandag 28 april 2014 11:00 schreef dotKoen het volgende:
Als ik het goed begrijp moet je dus eerst een variabele V1_totaal maken? Hoe je die moet maken is afhankelijk van wat voor score het is. Zijn al die technieken op dezelfde manier gescoord en even belangrijk? Dan kun je ze optellen en delen (recode into different variable), zou ik zeggen.
Bedankt voor de snelle reactie.quote:Op maandag 28 april 2014 11:03 schreef Operc het volgende:
[..]
Geruik Compute Variable om een totaalscore per video te maken. Daarna kun je bijvoorbeeld via Descriptives het gemiddelde daarvan berekenen. De video met de hoogste gemiddelde totaalscore is "de beste."
Als je alle videos op dezelfde manier hebt laten beoordelen wel, dus ook in dezelfde richting (dat 1 laag is en 5 hoog etc.)quote:Op maandag 28 april 2014 11:05 schreef TWP het volgende:
[..]
[..]
Bedankt voor de snelle reactie.
Ik heb inderdaad een gemiddelde score berekend van de video's. Alle categorieën waren inderdaad even belangrijk en geschaald van 1 t/m 5.
Is het werkelijk zo simpel? Ik zat echt veel te moeilijk te denken danGa het meteen even uitproberen.
Dat ligt er aan waarom je in de eerste plaats die toets uitgevoerd hebt. Als je denkt dat er een relatie bestaat tussen leeftijd en je afhankelijke variabele kun je er het beste voor controleren. Als het gewoon een toets was om te kijken of randomisatie een beetje fatsoenlijk was zou ik het gewoon negeren.quote:Op vrijdag 2 mei 2014 11:29 schreef Amsterdam227 het volgende:
Ik heb een vraag over de ANOVA icm Homogeneity of variance test.
Ik wil nagaan of de gemiddelde leeftijd van de deelnemers in drie condities niet significant van elkaar verschilt (dit is een controlecheck voorafgaand aan de resultaten van het hoofdonderzoek waarin ik effecten meet).
De verschillen blijken niet significant (F (2, 101) = 1.328; p = .270.)
De Levene geeft wel een significante waarde, namelijk .009
De verhouding van de grootste en kleinste standaarddeviatie is groter dan 2: (SD = 10.485 en SD = 13.660)
Wat kan ik hieruit concluderen? Is er nog een post-hoc test die ik kan doen, of is het geen groot probleem dat de variantie niet in elke groep gelijk is?
Alvast bedankt!
Bedankt!quote:Op vrijdag 2 mei 2014 14:57 schreef oompaloompa het volgende:
[..]
Dat ligt er aan waarom je in de eerste plaats die toets uitgevoerd hebt. Als je denkt dat er een relatie bestaat tussen leeftijd en je afhankelijke variabele kun je er het beste voor controleren. Als het gewoon een toets was om te kijken of randomisatie een beetje fatsoenlijk was zou ik het gewoon negeren.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |