http://nos.nl/artikel/634150-huizenprijzen-stijgen-weer.htmlquote:Huizenprijzen stijgen weer
donderdag 10 apr 2014, 10:01 (Update: 10-04-14, 10:26)
Er werden meer huizen verkocht voor iets hogere prijzen
Er werden meer huizen verkocht voor iets hogere prijzenANP
Het herstel van de huizenmarkt houdt aan. In het eerste kwartaal van dit jaar zijn woningen gemiddeld 1,2 procent duurder geworden ten opzichte van een jaar eerder, meldt makelaarsvereniging NVM. Het is voor het eerst in drie jaar dat de huizenprijzen stijgen. Een gemiddelde woning kost nu 209.000 euro.
De woningverkoop steeg ook, met 41,5 procent ten opzichte van het eerste kwartaal van vorig jaar. Toen waren er wel net strengere hypotheekregels ingevoerd, waardoor de verkoop een dieptepunt bereikte.
Ten opzichte van het laatste kwartaal van 2013 daalde de verkoop met 8,1 procent, maar in de laatste maanden van een jaar worden er bijna altijd meer huizen verkocht dan in de eerste maanden. De daling is lager dan het langjarig gemiddelde van 10 procent en de NVM spreekt daarom van een goede start van het jaar.
Regionale verschillen
De NVM constateert wel grote regionale verschillen op de huizenmarkt. In veel regio's daalden de prijzen nog, zoals in de Bollenstreek (-4,6%), Noordoost-Groningen (-17,6%) en Zuidoost-Drenthe (-6,9%). In Amsterdam daarentegen stegen de prijzen 5,3 procent. Andere stijgers waren onder meer Nijmegen (+3,5%), Utrecht (+2%) en de kop van Overijssel (+4,7%).
Ook qua woningtype zijn er flinke verschillen. Vrijstaande woningen (-1%) daalden in prijs. De prijs van twee-onder-een-kapwoningen bleef gelijk. Tussenwoningen (+0,5%), hoekwoningen (+2,2%) en appartementen (+2,9%) stegen in prijs.
De NVM verwacht dat de huizenmarkt in het tweede kwartaal van dit jaar verder zal herstellen.
Inderdaad. Iets wat we wel hebben geleerd is vooral niet te luisteren naar de Nederlandse Vereniging van Makeleugenaarsquote:Op donderdag 10 april 2014 10:37 schreef krapula het volgende:
[..]
http://nos.nl/artikel/634150-huizenprijzen-stijgen-weer.html
en nu maar wachten op de cijfers van het kadaster.
Of naar de antikopers in deze reeks.quote:Op donderdag 10 april 2014 11:01 schreef antfukker het volgende:
[..]
Inderdaad. Iets wat we wel hebben geleerd is vooral niet te luisteren naar de Nederlandse Vereniging van Makeleugenaars
Niet zo negatief over deze mensen die doen ook maar waar ze goed in zijn. Dat is in hun geval verzuurd over de woningmarkt.quote:Op donderdag 10 april 2014 11:40 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Of naar de antikopers in deze reeks.
Oh ja we zitten allemaal in het complot. Het begint hier wel BNW te lijken.quote:Op donderdag 10 april 2014 13:10 schreef Homey het volgende:
De propagandamachine draait weer op volle toeren over deze zogenaamde 'stijgingen'.
Waar de mond vol van is stroomt het hart van over....quote:Op donderdag 10 april 2014 13:11 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Oh ja we zitten allemaal in het complot. Het begint hier wel BNW te lijken.
Die verdienen geen geld met hun gezeikquote:Op donderdag 10 april 2014 11:40 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Of naar de antikopers in deze reeks.
Geef mij eens 36 linkjes naar artikelen van NVM waarin ze over dalingen spreken... Ik zal het je makkelijk maken: 6 linkjes is genoeg!quote:Op donderdag 10 april 2014 13:12 schreef Bayswater het volgende:
Lijkt mij zeer plausibel, daarnaast heeft de afgelopen 3 jaar NVM iedere maand eerlijk gezegd dat het daalde.
Ik zou zeggen andersom.quote:Op donderdag 10 april 2014 13:12 schreef Homey het volgende:
[..]
Waar de mond vol van is stroomt het hart van over....
vooropgesteld dat ik het er mee eens ben dat de NVM altijd te optimistisch is. Maar 6 linkjes lukt nog wel.quote:Op donderdag 10 april 2014 13:26 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Geef mij eens 36 linkjes naar artikelen van NVM waarin ze over dalingen spreken... Ik zal het je makkelijk maken: 6 linkjes is genoeg!
Het ging over de afgelopen 3 jaar. Deze valt af. Daarbij gaat het over woningbouw, niet over verkopen.quote:Op donderdag 10 april 2014 13:42 schreef krapula het volgende:
[..]
vooropgesteld dat ik het er mee eens ben dat de NVM altijd te optimistisch is. Maar 6 linkjes lukt nog wel.
http://www.nvm.nl/Actual/(...)or%20woningbouw.aspx
2010, valt af.quote:
Ook meer dan 3 jaar geledenquote:
Januari 2012, dat is 1 linkquote:
2010 weerquote:
En dit is dezelfde januari 2012 als hierboven... Zoals gezegd: geef eens 6 linkjes naar 6 afzonderlijke maanden in de afgelopen 3 jaar waarin NVM negatief is over de woningmarkt. Dat valt blijkbaar niet meequote:
Het grote complotdenken. Heerlijk is dat altijd.quote:Op donderdag 10 april 2014 13:10 schreef Homey het volgende:
De propagandamachine draait weer op volle toeren over deze zogenaamde 'stijgingen'.
Ja. Naar man. Bijna net zo naar als geen noemenswaardige hypotheek kunnen krijgen.quote:Op donderdag 10 april 2014 14:19 schreef Erasmo het volgende:
http://www.eenvandaag.nl/(...)lematisch_bij_banken
Nu op Radio1. De consumentenbond loopt huilie huilie te doen over het feit dat mensen de restschuld bij verkoop niet kunnen meefinancieren bij een nieuw huis
Goed, laat ik het dan op de luie manier doen. http://www.nvm.nl/over_nv(...)g&page=9&categories={8F9063C5-FBC4-4AB3-B0D2-042FE9B2AE75}quote:Op donderdag 10 april 2014 14:05 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Het ging over de afgelopen 3 jaar. Deze valt af. Daarbij gaat het over woningbouw, niet over verkopen.
[..]
2010, valt af.
[..]
Ook meer dan 3 jaar geleden
[..]
Januari 2012, dat is 1 link
[..]
2010 weer
[..]
En dit is dezelfde januari 2012 als hierboven... Zoals gezegd: geef eens 6 linkjes naar 6 afzonderlijke maanden in de afgelopen 3 jaar waarin NVM negatief is over de woningmarkt. Dat valt blijkbaar niet mee
Hopen dat men ooit voor een benedenmodaal salaris een mooie vrijstaande woning in een leuke stad op een goede plek kan kopen.quote:Op donderdag 10 april 2014 14:34 schreef eriksd het volgende:
Wat is nou precies het nut van deze discussie?
Dat zit er wel achter inderdaad. Stiekem heel erg graag een woning willen kopen die naar hun zin is maar dat niet kunnen, dus dan maar gewoon roepen dat mensen die het wel kunnen sukkels zijn en zo.quote:Op donderdag 10 april 2014 14:36 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Hopen dat men ooit voor een benedenmodaal salaris een mooie vrijstaande woning in een leuke stad op een goede plek kan kopen.
In Bulgarije kan het immers.quote:Op donderdag 10 april 2014 14:36 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Hopen dat men ooit voor een benedenmodaal salaris een mooie vrijstaande woning in een leuke stad op een goede plek kan kopen.
Als het geen complot is dan is het wel wensdenken van de NVM.quote:Op donderdag 10 april 2014 14:07 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Het grote complotdenken. Heerlijk is dat altijd.
Daarom, een huis is een huis en kost geld. Een ideale prijs is dat wat jij ervoor over hebt en kan betalen. Had die lager kunnen zijn? Sure. Hoger. Wellicht. We zullen het nooit weten.quote:Op donderdag 10 april 2014 15:08 schreef BertV het volgende:
[..]
Als het geen complot is dan is het wel wensdenken van de NVM.
Niemand weet wat er gaat gebeuren.
Ik heb mijn huurwoning gekocht, zo negatief als ik ben vind ik het een pluspunt dat ik nu kan verbouwen naar mijn wensen.
Met mijn salaris kon ik niet meer kopen dan mijn oude slecht geïsoleerde huurappartement, 3 hoog, wel een absolute A-locatie. Na 14 jaar huren wil ik daar voorlopig niet meer weg.quote:Op donderdag 10 april 2014 15:12 schreef eriksd het volgende:
[..]
Daarom, een huis is een huis en kost geld. Een ideale prijs is dat wat jij ervoor over hebt en kan betalen. Had die lager kunnen zijn? Sure. Hoger. Wellicht. We zullen het nooit weten.
Nou en?quote:Op donderdag 10 april 2014 15:17 schreef BertV het volgende:
[..]
Net beneden modaal.
Met mijn salaris kon ik niet meer kopen dan mijn oude slecht geïsoleerde huurappartement, 3 hoog, wel een absolute A-locatie. Na 14 jaar huren wil ik daar voorlopig niet meer weg.
Ik koop het ook niet om er later meer voor te krijgen.
De figuren die zo dachten zitten nu vast en onder water waarschijnlijk.
Het was het maximale wat ik kon krijgen aan hypotheek + 5500 euro eigen geld.
Ik heb nu nog zo'n 12.000 over voor de verbouwing.
Ik betaalde 40.000 minder dan de buren die het in 2008 hebben aangeschaft.
...de huur is geen 500 euro, (nu 460 na 6 jaar verhoging) en de servicekosten van een eigenaar liggen een stuk hoger.quote:Op donderdag 10 april 2014 15:21 schreef GSbrder het volgende:
[..]
Nou en?
Als jij 500 euro aan huur per maand hebt betaald, dan kostte jouw appartement je sinds 2008 ook 30k - 36k euro.
Toch gezwicht voor de druk van je schoonouders? Who cares wat je buren hebben betaald. Zij konden het en maken zich er niet druk om. Jij kunt niets anders kopen dan dit en je maakt je er ogenschijnlijk wel druk om.quote:Op donderdag 10 april 2014 15:17 schreef BertV het volgende:
[..]
Net beneden modaal.
Met mijn salaris kon ik niet meer kopen dan mijn oude slecht geïsoleerde huurappartement, 3 hoog, wel een absolute A-locatie. Na 14 jaar huren wil ik daar voorlopig niet meer weg.
Ik koop het ook niet om er later meer voor te krijgen.
De figuren die zo dachten zitten nu vast en onder water waarschijnlijk.
Het was het maximale wat ik kon krijgen aan hypotheek + 5500 euro eigen geld.
Ik heb nu nog zo'n 12.000 over voor de verbouwing.
Ik betaalde 40.000 minder dan de buren die het in 2008 hebben aangeschaft.
460 euro is niet veel voor een absolute A-locatie, maar als eigenaar heb je weer HRA.quote:Op donderdag 10 april 2014 15:22 schreef BertV het volgende:
[..]
...de huur is geen 500 euro, (nu 460 na 6 jaar verhoging) en de servicekosten van een eigenaar liggen een stuk hoger.
Mijn schoonouders zijn het natuurlijk niet eens met de aanschaf.quote:Op donderdag 10 april 2014 15:22 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Toch gezwicht voor de druk van je schoonouders? Who cares wat je buren hebben betaald. Zij konden het en maken zich er niet druk om. Jij kunt niets anders kopen dan dit en je maakt je er ogenschijnlijk wel druk om.
Reken ook even de rente bij de prijs sinds 2008 dan.quote:Op donderdag 10 april 2014 15:21 schreef GSbrder het volgende:
[..]
Nou en?
Als jij 500 euro aan huur per maand hebt betaald, dan kostte jouw appartement je sinds 2008 ook 30k - 36k euro.
Ik kan niet in zijn huishoudboekje kijken, dus weet niet of hij het tegen 52% kan aftrekken.quote:Op donderdag 10 april 2014 15:26 schreef Piet_Piraat het volgende:
[..]
Reken ook even de rente bij de prijs sinds 2008 dan.
Nee ik ben niet vijandig, ik ben gewoon direct. Ik snap je stukje ook niet over dat mensen die 'zo' dachten nu was onder water staan. Als je onder water staat dan is dat zo, ongeacht wat je denkt toch?quote:Op donderdag 10 april 2014 15:25 schreef BertV het volgende:
[..]
Mijn schoonouders zijn het natuurlijk niet eens met de aanschaf.![]()
Ik ben tevreden, al had ik natuurlijk wel liever op een mooie locatie + tuin willen hebben maar dat kan dus niet. (wil ik best wel toegeven als je dat wat minder vijandig maakt)
Voorheen kon je wel erg veel lenen, en dan ook nog met twee salarissen.quote:Op donderdag 10 april 2014 15:29 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Nee ik ben niet vijandig, ik ben gewoon direct. Ik snap je stukje ook niet over dat mensen die 'zo' dachten nu was onder water staan. Als je onder water staat dan is dat zo, ongeacht wat je denkt toch?
Een appartement 3 hoog van de woningbouwvereniging en dan in 52% tarief?quote:Op donderdag 10 april 2014 15:29 schreef GSbrder het volgende:
[..]
Ik kan niet in zijn huishoudboekje kijken, dus weet niet of hij het tegen 52% kan aftrekken.
scheefhuurder...quote:Op donderdag 10 april 2014 15:32 schreef Piet_Piraat het volgende:
[..]
Een appartement 3 hoog van de woningbouwvereniging en dan in 52% tarief?
Zo gek is dat niet, er zijn flink wat scheefwoners.quote:Op donderdag 10 april 2014 15:32 schreef Piet_Piraat het volgende:
[..]
Een appartement 3 hoog van de woningbouwvereniging en dan in 52% tarief?
In 2008 kon dat ook makkelijk, waarschijnlijk niet eens een tophypotheek. (ook twee salarissen)quote:Op donderdag 10 april 2014 15:34 schreef GSbrder het volgende:
[..]
Zo gek is dat niet, er zijn flink wat scheefwoners.
Ze konden in ieder geval 40k meer financieren dan de buurman.
Nee, 40k minder dan de buren, die hebben nl meer betaald. Daarbij geeft hij aan dat z'n salaris net onder modaal is, en dat zijn huidige slecht geïsoleerde huurappartement het enige is dat ie kan kopen.quote:Op donderdag 10 april 2014 15:34 schreef GSbrder het volgende:
[..]
40k minder bedoel je?quote:Op donderdag 10 april 2014 15:34 schreef GSbrder het volgende:
[..]
De buurman is BertV.quote:
Ja doh, dat is dan ook nooit verstandig. Daarom zou je ook een huis op 1 salaris moeten kopen, en wel tegen die prijs dat je je vaste lasten nog steeds kunt betalen als je je baan kwijt raakt en nog maar 70% aan WW krijgt.quote:Op donderdag 10 april 2014 15:32 schreef BertV het volgende:
[..]
Voorheen kon je wel erg veel lenen, en dan ook nog met twee salarissen.
Als je dan wil verhuizen ben je wel erg kwetsbaar.
Die 40k zijn ze nu dus kwijt, aardig duur wonen de afgelopen jaren dan.quote:Op donderdag 10 april 2014 15:37 schreef GSbrder het volgende:
[..]
De buurman is BertV.
Dus deze mensen konden 40k MEER financieren dan de buurman (BertV) toen zij in 2008 het appartement kochten. Dat, of ze hadden 45k spaargeld, ook mogelijk.
Als de buren het hebben gekocht vanwege de prachtige locatie en na-isolatie hebben toegepast, konden ze best een mooie deal sluiten. Niet iedereen die 55k p/jaar verdient koopt meteen een huis van 250k+. Wie weet was het destijds 160k, maar willen ze er niet weg.quote:Op donderdag 10 april 2014 15:36 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Nee, 40k minder dan de buren, die hebben nl meer betaald. Daarbij geeft hij aan dat z'n salaris net onder modaal is, en dat zijn huidige slecht geïsoleerde huurappartement het enige is dat ie kan kopen.
Dan gok ik zomaar dat ie niet in de 52% valt?
40k / 6 jaar = 555 euro p/maand. Excl. financieringslasten.quote:Op donderdag 10 april 2014 15:39 schreef Piet_Piraat het volgende:
[..]
Die 40k zijn ze nu dus kwijt, aardig duur wonen de afgelopen jaren dan.
Bert heeft dus 95 Euro per maand bespaard door te huren alleen al door de waardevermindering.quote:Op donderdag 10 april 2014 15:40 schreef GSbrder het volgende:
[..]
40k / 6 jaar = 555 euro p/maand. Excl. financieringslasten.
Of dat duur of niet duur is, zeg het maar.
Als zijn huis net zoveel waard is als het huis van de buurman, wellichtquote:Op donderdag 10 april 2014 15:44 schreef Piet_Piraat het volgende:
[..]
Bert heeft dus 95 Euro per maand bespaard door te huren alleen al door de waardevermindering.
Dat is zeker prijzig, al huur je nu als beginner niet makkelijk voor minder.quote:Op donderdag 10 april 2014 15:38 schreef sitting_elfling het volgende:
Ik zit op dit moment overigens ook in de huur, 550,- voor 40m2 voor een klein appartement wat gebouwd is in 09' met een keuken van 14'. Ik vind het nog vrij duur, maar als ik om me heen kijk schrik ik toch wel van andere prijzen.
Het is een appartement, wanneer Bert zijn totale maandlasten nu lager zijn dan de huur + kosten bespaart hij nog steeds.quote:Op donderdag 10 april 2014 15:50 schreef GSbrder het volgende:
[..]
Als zijn huis net zoveel waard is als het huis van de buurman, wellicht.
Als Bert zijn huis over 6 jaar 40k minder waard is, dan heeft het Bert mogelijk ook >95 per maand gekost.
Jeetje, dat is goedkoop.quote:Op donderdag 10 april 2014 15:52 schreef BertV het volgende:
[..]
Dat is zeker prijzig, al huur je nu als beginner niet makkelijk voor minder.
Ik zat op 120m2 (mede door een zolder) voor 460,- + 25,- servicekosten.
Wel oud brunzeel keuktje, Roemeense badkamer,enkel glas, boiler, centrale gaskachel en ander toen-was-geluk-heel-gewoon spul.
quote:Op donderdag 10 april 2014 15:53 schreef GSbrder het volgende:
[..]
Jeetje, dat is goedkoop.
Puur per m2 gekeken en je statement van een absolute a-locatie in ogenschouw nemende, dan.
Dat kon ook voor de buren gelden, toen zij het kochten voor 40k meer.quote:Op donderdag 10 april 2014 15:52 schreef Piet_Piraat het volgende:
[..]
Het is een appartement, wanneer Bert zijn totale maandlasten nu lager zijn dan de huur + kosten bespaart hij nog steeds.
Mooie centrale ligging, maar vooral je oppervlak is meer dan prima.quote:Op donderdag 10 april 2014 15:54 schreef BertV het volgende:
[..]Ben wel tevreden wat dat betreft. Het gaat om de beste wijk van Amersfoort, met google maps is het nu wel te vinden. ...gaat lekker zo met de privacy.
Ze hebben op kosten van de verhuurder de zolder laten isoleren. Verder is de lay-out beter.quote:Op donderdag 10 april 2014 15:55 schreef GSbrder het volgende:
[..]
Afijn, genoeg gespeculeer over de lasten van de buren, wie weet hebben die wel een nieuwere keuken bedongen, of een betere lay-out. Weten wij veel.
Heb laatst appartementen gezien voor 20 euro/m2 aan huur.quote:Op donderdag 10 april 2014 15:57 schreef BertV het volgende:
[..]
Ze hebben op kosten van de verhuurder de zolder laten isoleren. Verder is de lay-out beter.
Ik heb er echter wel weer een flinke garage bij die zij niet hebben.
edit: inderdaad, Amsterdam ligt normaal kwa prijspeil flink hoger dan Amersfoort.
Ik zit op 550 all inclusive, met nieuwe keuken van 14' en vloerverwarming. Dat liever dan een plek 2.5 keer zo groot maar met crappy accessories.quote:Op donderdag 10 april 2014 15:52 schreef BertV het volgende:
[..]
Wel oud brunzeel keuktje, Roemeense badkamer,enkel glas, boiler, centrale gaskachel en ander toen-was-geluk-heel-gewoon spul.
Mijn voorlopig hypotheekcontract moet nog bekrachtigd worden bij de notaris, maar ik verwacht net iets lager te komen.
Gast, dat is wel heel karig wat je nu beschrijft man. Dat was het enige wat je kon kopen? Letterlijk? Het enige? Of kon je wel andere dingen kopen maar was je dan niet beter af geweest?quote:Op donderdag 10 april 2014 15:52 schreef BertV het volgende:
[..]
Mijn voorlopig hypotheekcontract moet nog bekrachtigd worden bij de notaris, maar ik verwacht net iets lager te komen.
Als ze dan in stapjes naar hun droomhuis gaan groeien dan zou het wel mogelijk zijn. Maar goed een 3 hoog achter was not done voor velen in de periode dat de bomen tot de hemel groeiden.quote:Op donderdag 10 april 2014 15:38 schreef CoolGuy het volgende:
Maar als je dat doet kunnen veruit de meeste mensen geen huis meer kopen. (Wat je dan in mijn ogen ook niet zou moeten willen).
Nu, dan kan ik maar beter het aankoopbedrag toeteren.quote:Op donderdag 10 april 2014 16:10 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Gast, dat is wel heel karig wat je nu beschrijft man. Dat was het enige wat je kon kopen? Letterlijk? Het enige? Of kon je wel andere dingen kopen maar was je dan niet beter af geweest?
Neurie mee met marco borsato, de meeste dromen zijn.....quote:Op donderdag 10 april 2014 16:38 schreef BertV het volgende:
Het woord droomhuis krijg ik jeuk van. Libelle gezeur.
Ik heb geen droomvrouw, droomhuis, droomauto, grow up.![]()
Het grote complotdenken. Heerlijk is dat.quote:Op donderdag 10 april 2014 14:36 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Wat zie jij dan als oorzaak?quote:Op donderdag 10 april 2014 17:18 schreef Homey het volgende:
[..]
Het grote complotdenken. Heerlijk is dat.
Al lezende dacht ik al dat het daar om gingquote:Op donderdag 10 april 2014 15:54 schreef BertV het volgende:
[..]Ben wel tevreden wat dat betreft. Het gaat om de beste wijk van Amersfoort, met google maps is het nu wel te vinden. ...gaat lekker zo met de privacy.
Oh, ik dacht even dat je bij de Surinamelaan zat, maar daar staan er genoeg te koop tussen de 100 en 150K.quote:Op donderdag 10 april 2014 16:41 schreef BertV het volgende:
http://www.funda.nl/koop/amersfoort/100000-150000/
( in mijn buurt trouwens geen flat te koop op deze lijst )
http://www.funda.nl/koop/(...)aat-18/fotos/#foto-1
Hier heb je er eentje... leuke buurt.![]()
Nee, Bergkwartierquote:Op donderdag 10 april 2014 18:39 schreef Leandra het volgende:
[..]
Oh, ik dacht even dat je bij de Surinamelaan zat, maar daar staan er genoeg te koop tussen de 100 en 150K.
Als het dan toch de beste wijk van Amersfoort is waar je zit blijft er maar weinig over...
Wel het mag toch niet vreemd zijn dat de NVM nu al 5 jaar om de zoveel tijd zeer optimistische uitspraken doet die later niet helemaal waar blijken te zijn. Of te maken hebben met seizoensinvloeden.quote:
Naja, dat geldt natuurlijk ook voor de huurders/wannabe kopers, en dan in het bijzonder in deze reeks, die al 5 jaar lang uitspraken doen die helemaal niet waar blijken te zijn.quote:Op donderdag 10 april 2014 19:41 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Wel het mag toch niet vreemd zijn dat de NVM nu al 5 jaar om de zoveel tijd zeer optimistische uitspraken doet die later niet helemaal waar blijken te zijn. Of te maken hebben met seizoensinvloeden.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |