Dit, uiteindelijk zal je kind zelf bepalen of hij wel of niet bij een geloof aansluit. Jij kan het niet verbieden en het moet hem ook niet opgedrongen worden maar hij/zij zal wel de ruimte moeten krijgen om dit zelf uit te vinden, niet af te stappen van het geloof omdat hij/zij een moeder heeft die daar niks van wil weten.quote:Op woensdag 9 april 2014 10:35 schreef Pavement het volgende:
Hoe ik het nu zie ben jij fanatieker (extremer) in je niet geloof dan je vriend in zijn wel geloof.
Ik ben ook niet gelovig maar ben nog nooit slechter geworden van godsdienstles op school of een kerkbezoek omdat een oma dat graag wilde.
Eens. Je kan als je kind vragen er over heeft toch je eigen visie geven en papa en oma etc ook.quote:Op woensdag 9 april 2014 10:37 schreef MeneerLogica het volgende:
[..]
Dit, uiteindelijk zal je kind zelf bepalen of hij wel of niet bij een geloof aansluit. Jij kan het niet verbieden en het moet hem ook niet opgedrongen worden maar hij/zij zal wel de ruimte moeten krijgen om dit zelf uit te vinden, niet af te stappen van het geloof omdat hij/zij een moeder heeft die daar niks van wil weten.
Voor iemand die zich meneer logica noemt heb je niet voldoende info om die logica ook op toe te passen.quote:Op woensdag 9 april 2014 10:37 schreef MeneerLogica het volgende:
[..]
Dit, uiteindelijk zal je kind zelf bepalen of hij wel of niet bij een geloof aansluit. Jij kan het niet verbieden en het moet hem ook niet opgedrongen worden maar hij/zij zal wel de ruimte moeten krijgen om dit zelf uit te vinden, niet af te stappen van het geloof omdat hij/zij een moeder heeft die daar niks van wil weten.
Nogal een verschil qua bewijs enzo.quote:Op woensdag 9 april 2014 10:38 schreef Moppert het volgende:
[..]
Eens. Je kan als je kind vragen er over heeft toch je eigen visie geven en papa en oma etc ook.
Wat een onzin. Ik heb 12 jaar protestants-christelijk onderwijs gevolgd en ik ben er niks minder van geworden. Ook niet religieus, trouwens.quote:Op woensdag 9 april 2014 10:40 schreef RichardDawkins het volgende:
[..]
Voor iemand die zich meneer logica noemt heb je niet voldoende info om die logica ook op toe te passen.
Een kind zal m.b.t. tot iets als religie het alleen zelf kunnen bepalen (later, niet als kind want weet een kind veel) als hij vrij is gebleven tijdens zijn ontwikkeling van invloeden van religie. Alleen als hij vrij blijft van deze invloeden zal hij met een heldere blik zijn eigen richting kunnen bepalen.
Hoe religie, dogma etc werkt op de psyche van een kind wordt door vele slecht geïnformeerde mensen nog steeds zwaar onderschat.
Ja leuk, maar breng dan je kind ook in het kader van 'fair and balanced' lekker ook in aanraking met alle andere geloven. Ik zou er ook absoluut niet op zitten te wachten m'n kind achter te laten bij mensen die die rare verhalen als waarheid presenteren.quote:Op woensdag 9 april 2014 10:37 schreef MeneerLogica het volgende:
Leuke mening, niemand word slechter van lichte invloeden van geloof. Denk dat het loslaten van geloof juist vaak problemen meebrengt.quote:Op woensdag 9 april 2014 10:40 schreef RichardDawkins het volgende:
[..]
Voor iemand die zich meneer logica noemt heb je niet voldoende info om die logica ook op toe te passen.
Een kind zal m.b.t. tot iets als religie het alleen zelf kunnen bepalen (later, niet als kind want weet een kind veel) als hij vrij is gebleven tijdens zijn ontwikkeling van invloeden van religie. Alleen als hij vrij blijft van deze invloeden zal hij met een heldere blik zijn eigen richting kunnen bepalen.
Hoe religie, dogma etc werkt op de psyche van een kind wordt door vele slecht geïnformeerde mensen nog steeds zwaar onderschat.
Niet alleen is het natuurlijk totaal niet houdbaar om iets te concluderen puur op basis van je eigen persoonlijke ervaring, het geeft ook nog eens blijk van een zeer beperkt beeld van hoe een mens werkt en van hoeveel mogelijkheden er wel niet zijn met de menselijke psyche.quote:Op woensdag 9 april 2014 10:42 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Wat een onzin. Ik heb 12 jaar protestants-christelijk onderwijs gevolgd en ik ben er niks minder van geworden. Ook niet religieus, trouwens.
Ik heb het idee dat mensen soms echt te bang zijn voor dit soort 'invloeden'.
Mjah, ik heb precies hetzelfde maar zou m'n kind hetzelfde niet aan willen doen. Ik ken d'r te veel die er in zijn blijven hangen.quote:Op woensdag 9 april 2014 10:42 schreef Lienekien het volgende:
Wat een onzin. Ik heb 12 jaar protestants-christelijk onderwijs gevolgd en ik ben er niks minder van geworden. Ook niet religieus, trouwens.
Dat is geen mening. Het is een feit. Je kunt het zelf ook gaan bekijken als je wilt. De onderzoeksresultaten worden niet bepaald onder stoelen of banken gestoken (al worden ze wel hard genegeerd vaak).quote:Op woensdag 9 april 2014 10:47 schreef MeneerLogica het volgende:
[..]
Leuke mening, niemand word slechter van lichte invloeden van geloof. Denk dat het loslaten van geloof juist vaak problemen meebrengt.
Ik vind dat jij ook een beperkt beeld hebt van hoe een mens werkt.quote:Op woensdag 9 april 2014 10:48 schreef RichardDawkins het volgende:
[..]
Niet alleen is het natuurlijk totaal niet houdbaar om iets te concluderen puur op basis van je eigen persoonlijke ervaring, het geeft ook nog eens blijk van een zeer beperkt beeld van hoe een mens werkt en van hoeveel mogelijkheden er wel niet zijn met de menselijke psyche.
Verder kan ik je mededelen dat het vaak geen kwestie is van angst maar empathie.
Als je in het algemeen ziet wat een bepaalde geestelijke aandoening met iemand doet (of diegene het nou wel of niet zelf in de gaten heeft) dan wil je niet dat anderen dit ook overkomt.
Het gaat de meeste mensen om het effect dat religie heeft op het denken van mensen en zelfs op het handelen van mensen.
Misschien kun je het wel zo zien. Het geloof wordt je als kind ingeprent. Je wordt niet gelovig geboren, maar gelovig gemaakt. In die zin kun je het zien als een geestesziekte.quote:Op woensdag 9 april 2014 10:51 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Ik vind dat jij ook een beperkt beeld hebt van hoe een mens werkt.
En ook een beperkt beeld van religie trouwens, als je het ziet als 'geestelijke aandoening'.
Beter lezen wat ik schrijf meid. "in het algemeen" Ik benoem religie dus niet als een geestelijke aandoening maar gebruik het wel als zijnde een oorzaak voor een effect wat mensen beschouwen als negatief en onwenselijk voor anderen.quote:Op woensdag 9 april 2014 10:51 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Ik vind dat jij ook een beperkt beeld hebt van hoe een mens werkt.
En ook een beperkt beeld van religie trouwens, als je het ziet als 'geestelijke aandoening'.
Ik vind jou nogal aanvallend en veel te overtuigd van jezelf. Dat is wat ik vind.quote:Op woensdag 9 april 2014 10:54 schreef RichardDawkins het volgende:
[..]
Beter lezen wat ik schrijf meid. "in het algemeen" Ik benoem religie dus niet als een geestelijke aandoening maar gebruik het wel als zijnde een oorzaak voor een effect wat mensen beschouwen als negatief en onwenselijk voor anderen.
Enne, je mag vinden wat je wilt. Als je het ook kunt bewijzen of logisch kunt onderbouwen dan hebben we een gesprek.
Dan moet je echt een andere partner uitzoeken.quote:Op woensdag 9 april 2014 10:54 schreef Cleo80 het volgende:
[..]
Misschien kun je het wel zo zien. Het geloof wordt je als kind ingeprent. Je wordt niet gelovig geboren, maar gelovig gemaakt. In die zin kun je het zien als een geestesziekte.
Ik weet inderdaad erg goed wat ik weet en wat ik kan onderbouwen. Ik weet ook heel goed waar ik geen kont vanaf weet. Een erg handig iets dat zelfkennis gedoe.quote:Op woensdag 9 april 2014 10:55 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Ik vind jou nogal aanvallend en veel te overtuigd van jezelf. Dat is wat ik vind.
Mijn partner is niet zo gelovig, het speelt eigenlijk nooit, gewoon een normale man met geen rare denkbeelden. Dat is ook niet het probleem. En dat we kerst vieren ook niet. Het zijn de schoonouders en hun drang om hun geloof op te dringen aan anderen en dus ook kinderen.quote:Op woensdag 9 april 2014 10:56 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Dan moet je echt een andere partner uitzoeken.
Overdosis is altijd giftig, maar met mate de normen en waarden kunnen op jonge leeftijd meegenomen worden. Weet ook niet hoe gelovig de ouders zijn maar extremisten is idd gif dat ben ik met je eens. Lichte vorm van geloof is een ander verhaal.quote:Op woensdag 9 april 2014 10:50 schreef RichardDawkins het volgende:
[..]
Dat is geen mening. Het is een feit. Je kunt het zelf ook gaan bekijken als je wilt. De onderzoeksresultaten worden niet bepaald onder stoelen of banken gestoken (al worden ze wel hard genegeerd vaak).
Enne, het loslaten van geloof brengt inderdaad problemen met zich mee. Aan de hand hiervan kun je al een redelijk beeld schetsen van hoe giftig het wel niet kan zijn voor mensen.
Maar de ouders van je partner worden de grootouders van je kinderen.quote:Op woensdag 9 april 2014 10:58 schreef Cleo80 het volgende:
[..]
Mijn partner is niet zo gelovig, het speelt eigenlijk nooit, gewoon een normale man met geen rare denkbeelden. Dat is ook niet het probleem. En dat we kerst vieren ook niet. Het zijn de schoonouders en hun drang om hun geloof op te dringen aan anderen en dus ook kinderen.
Grootouders moeten leren beseffen dat ze slecht de helft vertegenwoordigen een generatie verder. Dus maar een kwart in te brengen hebben, voor zover dat al überhaupt geldt!quote:Op woensdag 9 april 2014 10:59 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Maar de ouders van je partner worden de grootouders van je kinderen.
Daarom: Wil je je toekomstige kinderen de omgang met hun grootouders verbieden? Of ga je ze eerst van het geloof afhelpen voordat je kinderen gaat krijgen?
Nou, prima toch? Wat is dan het probleem?quote:Op woensdag 9 april 2014 11:01 schreef Cleo80 het volgende:
[..]
Grootouders moeten leren beseffen dat ze slecht de helft vertegenwoordigen een generatie verder. Dus maar een kwart in te brengen hebben, voor zover dat al überhaupt geldt!
Ik ga als ik mijn kinderwens doorzet, het gesprek met ze aan, dat ik niet wil dat zij hun geloof aan mij en mijn kind opdringen. Dus geen voorlezen uit de bijbel, etc. Dat ik hun respecteer voor hun geloof, maar niet voor hun drang om dit proberen over te dragen.
Als je het zo benadert en je vriend hierachter staat wat is dan het probleem?quote:Op woensdag 9 april 2014 11:01 schreef Cleo80 het volgende:
[..]
Grootouders moeten leren beseffen dat ze slecht de helft vertegenwoordigen een generatie verder. Dus maar een kwart in te brengen hebben, voor zover dat al überhaupt geldt!
Ik ga als ik mijn kinderwens doorzet, het gesprek met ze aan, dat ik niet wil dat zij hun geloof aan mij en mijn kind opdringen. Dus geen voorlezen uit de bijbel, etc. Dat ik hun respecteer voor hun geloof, maar niet voor hun drang om dit proberen over te dragen.
Je kunt natuurlijk ook je kinderen later zo ver mogelijk van je schoonouders vandaan houden om deze reden. Natuurlijk zal hier weinig begrip voor zijn maar dat is ondergeschikt aan het belang voor een gezonde geestelijke ontwikkeling voor je kinderen.quote:Op woensdag 9 april 2014 10:58 schreef Cleo80 het volgende:
[..]
Mijn partner is niet zo gelovig, het speelt eigenlijk nooit, gewoon een normale man met geen rare denkbeelden. Dat is ook niet het probleem. En dat we kerst vieren ook niet. Het zijn de schoonouders en hun drang om hun geloof op te dringen aan anderen en dus ook kinderen.
Hebben ze jou moeten bevrijden uit een extreem religieuze sekte?quote:Op woensdag 9 april 2014 11:02 schreef RichardDawkins het volgende:
[..]
Je kunt natuurlijk ook je kinderen later zo ver mogelijk van je schoonouders vandaan houden om deze reden. Natuurlijk zal hier weinig begrip voor zijn maar dat is ondergeschikt aan het belang voor een gezonde geestelijke ontwikkeling voor je kinderen.
Je schoonouders zullen het niet begrijpen en wellicht je man ook niet. Daarom is het van belang om je man aan je zijde te krijgen. Leer hem hoe religie werkt op een gemiddelde psyche en waarom. Leer hem hoe teer een kinderpsyche is en waarom kinderen voorgeprogrammeerd zijn om dingen aan te nemen van volwassenen. Leer hem waar religie vandaan komt, waar het zijn oorsprong vind en wat het oorspronkelijk betekende voor de hedendaagse letterlijke interpretaties van een hoop verhalen. Leer hem waar echt geestelijke geluk uit te halen is en waarom dit vervangen door onwerkelijke beelden een slechte optie is etc.
Voor mijn vriend is het moeilijk om bijvoorbeeld een doping niet te doen. Of om dit zo tegen zijn ouders te vertellen. Zij zullen zich aangevallen voelen omdat - in hun ogen - er niks mis is met wat zij doen. Niet eenvoudig dus, en ik denk grote kans op onbegrip en ruzie. Zij zullen dit waarschijnlijk niet accepteren.quote:Op woensdag 9 april 2014 11:02 schreef MeneerLogica het volgende:
[..]
Als je het zo benadert en je vriend hierachter staat wat is dan het probleem?
Iedere concentratie ervan kan giftig zijn. Ik merk dat je ver onder het kennisniveau zit dat ik heb qua religie, psychologie en een voortzetting van deze discussie leid tot niets zonder deze kennisoverdracht. Aangezien dit forum niet echt een handige plek daarvoor is valt het hierbij stuk.quote:Op woensdag 9 april 2014 10:58 schreef MeneerLogica het volgende:
[..]
Overdosis is altijd giftig, maar met mate de normen en waarden kunnen op jonge leeftijd meegenomen worden. Weet ook niet hoe gelovig de ouders zijn maar extremisten is idd gif dat ben ik met je eens. Lichte vorm van geloof is een ander verhaal.
Maar blijft je vriend achter jou staan, of wordt het een bron van conflict tussen jou en je vriend?quote:Op woensdag 9 april 2014 11:05 schreef Cleo80 het volgende:
[..]
Voor mijn vriend is het moeilijk om bijvoorbeeld een doping niet te doen. Of om dit zo tegen zijn ouders te vertellen. Zij zullen zich aangevallen voelen omdat - in hun ogen - er niks mis is met wat zij doen. Niet eenvoudig dus, en ik denk grote kans op onbegrip en ruzie. Zij zullen dit waarschijnlijk niet accepteren.
Misschien klinkt het ernstig wat RD hier zegt, maar er zit een kern van waardheid in. Religie gebruikt indoctrinatietechnieken voor de verspreiding van het geloof, voor het versterken van de eigen groep. Allemaal niet zo fris.quote:Op woensdag 9 april 2014 11:04 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Hebben ze jou moeten bevrijden uit een extreem religieuze sekte?
Hoezo dat?quote:Op woensdag 9 april 2014 11:04 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Hebben ze jou moeten bevrijden uit een extreem religieuze sekte?
Dan zul je daar een dikke huid voor moeten ontwikkelen. Je doet namelijk niets fout.quote:Op woensdag 9 april 2014 11:05 schreef Cleo80 het volgende:
[..]
Voor mijn vriend is het moeilijk om bijvoorbeeld een doping niet te doen. Of om dit zo tegen zijn ouders te vertellen. Zij zullen zich aangevallen voelen omdat - in hun ogen - er niks mis is met wat zij doen. Niet eenvoudig dus, en ik denk grote kans op onbegrip en ruzie. Zij zullen dit waarschijnlijk niet accepteren.
quote:Op woensdag 9 april 2014 11:06 schreef RichardDawkins het volgende:
[..]
Iedere concentratie ervan kan giftig zijn. Ik merk dat je ver onder het kennisniveau zit dat ik heb qua religie, psychologie en een voortzetting van deze discussie leid tot niets zonder deze kennisoverdracht. Aangezien dit forum niet echt een handige plek daarvoor is valt het hierbij stuk.
En aub niet geïrriteerd raken over het feit dat ik nu zeg meer te weten dan jij hierover, dit kan namelijk altijd. Op dezelfde manier weet jij over andere dingen grote kans weer veel meer dan ik.
Het gaat me om dat hij hier met twee maten meet. Als hij wel A zegt, maar niet B, dan kan je hem daarop aanspreken.quote:Op woensdag 9 april 2014 11:09 schreef Cleo80 het volgende:
We hebben "heerlijke geile neukseks" zoals jij het noemt en hij is niet zo gelovig, dus geen probleem, maar helaas krijg ik de gelovige schoonouders wel erbij.
Dit hier is nogal een zwaktebod; doen alsof je 'slimmer bent' of 'meer weet' over een onderwerp om zo degene met wie je gesprek / discussie bent aan de kant proberen te zetten.quote:Op woensdag 9 april 2014 11:06 schreef RichardDawkins het volgende:
[..]
Iedere concentratie ervan kan giftig zijn. Ik merk dat je ver onder het kennisniveau zit dat ik heb qua religie, psychologie en een voortzetting van deze discussie leid tot niets zonder deze kennisoverdracht. Aangezien dit forum niet echt een handige plek daarvoor is valt het hierbij stuk.
En aub niet geïrriteerd raken over het feit dat ik nu zeg meer te weten dan jij hierover, dit kan namelijk altijd. Op dezelfde manier weet jij over andere dingen grote kans weer veel meer dan ik.
Heb je nou een topic geopend omdat je een discussie wilt over religie of wil je bespreken hoe dit voor je relatie en je kinderen gaat uitwerken?quote:Op woensdag 9 april 2014 11:06 schreef Cleo80 het volgende:
[..]
Misschien klinkt het ernstig wat RD hier zegt, maar er zit een kern van waardheid in. Religie gebruikt indoctrinatietechnieken voor de verspreiding van het geloof, voor het versterken van de eigen groep. Allemaal niet zo fris.
Ik heb je net een objectieve blik op onze situatie hier voorgeschoteld, een blik die theoretisch altijd mogelijk is en nog zie je het als gezeik. Ik weet dat het moeilijk is voor mensen om de mogelijkheid aan te nemen dat er nog meer is om te leren over een bepaald onderwerp maar zo koppig had ik je reactie niet verwacht. Puur vanuit valse hoop natuurlijk aangezien ik me wel besef dat ik hier op het Fok! forum ben.quote:Op woensdag 9 april 2014 11:10 schreef MeneerLogica het volgende:
[..]Grappig dat een andere mening dan die van jou gelijk fout is. Heb idd geen zin om discussies aan te gaan met mensen die op geen mogelijke manier dingen anders kunnen zien dan hun eigen manier. Verder heb je hier en daar wel goede punten maar over het algeheel is jou beeld van religie totaal verneukt, weet niet wat er met jou gebeurt is maar om er zo een grote haat voor te hebben moet er wel iets zijn,
Hear, hear.quote:Op woensdag 9 april 2014 11:13 schreef JeMoeder het volgende:
[..]
Dit hier is nogal een zwaktebod; doen alsof je 'slimmer bent' of 'meer weet' over een onderwerp om zo degene met wie je gesprek / discussie bent aan de kant proberen te zetten.
Jij bent een fundamentalistische atheïst, dat weten veel mensen op FOK, maar doe niet alsof jij de enige juiste waarheid verkondigd. Je bent wellicht nog meer fundamentalistisch en opdringeriger dan de meest conservatieve christenen.
Dat laatste. Ik ben atheïst en dat zal ook niet meer veranderen.quote:Op woensdag 9 april 2014 11:14 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Heb je nou een topic geopend omdat je een discussie wilt over religie of wil je bespreken hoe dit voor je relatie en je kinderen gaat uitwerken?
Ik respecteer iedereen met een geloof tenzij ze dit misbruiken, zelfde geld voor mensen die niet geloven maar andere mensen in hun waarde laten. Jij creëert een heel nieuw platform voor jezelf waar je geloof als gif ziet en jij de enige bent met het juiste beeld.quote:Op woensdag 9 april 2014 11:15 schreef RichardDawkins het volgende:
[..]
Ik heb je net een objectieve blik op onze situatie hier voorgeschoteld, een blik die theoretisch altijd mogelijk is en nog zie je het als gezeik. Ik weet dat het moeilijk is voor mensen om de mogelijkheid aan te nemen dat er nog meer is om te leren over een bepaald onderwerp maar zo koppig had ik je reactie niet verwacht. Puur vanuit valse hoop natuurlijk aangezien ik me wel besef dat ik hier op het Fok! forum ben.
Dan herhaal ik mijn laatste vraag nog maar een keer.quote:Op woensdag 9 april 2014 11:15 schreef Cleo80 het volgende:
[..]
Dat laatste. Ik ben atheïst en dat zal ook niet meer veranderen.
Dat heb je helemaal niet, je hebt jouw subjectieve gewauwel als objectief gepresenteerd. Dat betekent niet dat dat ook zo is. Niet iedereen is een laaf die alles maar van je aanneemt. Deal with it.quote:Op woensdag 9 april 2014 11:15 schreef RichardDawkins het volgende:
[..]
Ik heb je net een objectieve blik op onze situatie hier voorgeschoteld, een blik die theoretisch altijd mogelijk is en nog zie je het als gezeik. Ik weet dat het moeilijk is voor mensen om de mogelijkheid aan te nemen dat er nog meer is om te leren over een bepaald onderwerp maar zo koppig had ik je reactie niet verwacht. Puur vanuit valse hoop natuurlijk aangezien ik me wel besef dat ik hier op het Fok! forum ben.
Dit dus. Hier zou ik het grootste probleem mee hebben. Mocht ik ooit kinderen krijgen/een opvoedersrol krijgen, dan zou ik ze niet religieus opvoeden. Ik zou ze er wel (veel) kennis mee laten maken, en dan kan het kind zelf kiezen. Begin je echter al op jonge leeftijd met je kind religie bijbrengen, dan is er best kans dat je kind erin blijft hangen. Vooral kinderen die nou eenmaal niet zo slim zijn.quote:Op woensdag 9 april 2014 10:49 schreef nietzman het volgende:
[..]
Mjah, ik heb precies hetzelfde maar zou m'n kind hetzelfde niet aan willen doen. Ik ken d'r te veel die er in zijn blijven hangen.
Ik probeer op een nette manier een einde te maken aan een discussie die tot niets leidde. Het voornaamste probleem bij discussies is dat beide partijen niet over dezelfde kennis beschikken. Ik zag dit net in en legde daarom uit dat verder discussiëren geen nut heeft.quote:Op woensdag 9 april 2014 11:13 schreef JeMoeder het volgende:
[..]
Dit hier is nogal een zwaktebod; doen alsof je 'slimmer bent' of 'meer weet' over een onderwerp om zo degene met wie je gesprek / discussie bent aan de kant proberen te zetten.
Jij bent een fundamentalistische atheïst, dat weten veel mensen op FOK, maar doe niet alsof jij de enige juiste waarheid verkondigd. Je bent wellicht nog meer fundamentalistisch en opdringeriger dan de meest conservatieve christenen.
De enige binnen dit topic wellicht. Verre van de enige hierbuiten.quote:Op woensdag 9 april 2014 11:16 schreef MeneerLogica het volgende:
[..]
Ik respecteer iedereen met een geloof tenzij ze dit misbruiken, zelfde geld voor mensen die niet geloven maar andere mensen in hun waarde laten. Jij creëert een heel nieuw platform voor jezelf waar je geloof als gif ziet en jij de enige bent met het juiste beeld.
Oke dan, haal het dan onderuit met argumenten?quote:Op woensdag 9 april 2014 11:17 schreef JeMoeder het volgende:
[..]
Dat heb je helemaal niet, je hebt jouw subjectieve gewauwel als objectief gepresenteerd. Dat betekent niet dat dat ook zo is. Niet iedereen is een laaf die alles maar van je aanneemt. Deal with it.
Maar jij bent niet religieus, waarom zou jij je kinderen dan religieus opvoeden?quote:Op woensdag 9 april 2014 11:18 schreef Newbie114 het volgende:
[..]
Dit dus. Hier zou ik het grootste probleem mee hebben. Mocht ik ooit kinderen krijgen/een opvoedersrol krijgen, dan zou ik ze niet religieus opvoeden. Ik zou ze er wel (veel) kennis mee laten maken, en dan kan het kind zelf kiezen. Begin je echter al op jonge leeftijd met je kind religie bijbrengen, dan is er best kans dat je kind erin blijft hangen. Vooral kinderen die nou eenmaal niet zo slim zijn.
Ouders, ouders van mijn vriendin, ben zelf religieus opgevoed. Soort van hetzelfde als de TS. Alleen ben ik katholiek (sta nog ingeschreven bij de kerkquote:Op woensdag 9 april 2014 11:22 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Maar jij bent niet religieus, waarom zou jij je kinderen dan religieus opvoeden?
Kom je weer met je standaard kennis opmerking. Gelukkig weet je verder niets van me en dat houd ik dan ook graag zo.quote:Op woensdag 9 april 2014 11:19 schreef RichardDawkins het volgende:
Ga eens wat boeken lezen man. Wordt je slimmer van.
Dat doe ik toch? Ik geef aan dat jij jouw mening presenteert als een vaststaand objectief feit. En dat is per definitie fout.quote:Op woensdag 9 april 2014 11:21 schreef RichardDawkins het volgende:
[..]
Oke dan, haal het dan onderuit met argumenten?
Ik ken je inderdaad niet maar er valt veel te halen uit je reacties hier.quote:Op woensdag 9 april 2014 11:25 schreef JeMoeder het volgende:
[..]
Kom je weer met je standaard kennis opmerking. Gelukkig weet je verder niets van me en dat houd ik dan ook graag zo.
[..]
Dat doe ik toch? Ik geef aan dat jij jouw mening presenteert als een vaststaand objectief feit. En dat is per definitie fout.
Handig om nooit eten nodig te hebben aangezien je zo verschrikkelijk vol van jezelf bentquote:Op woensdag 9 april 2014 11:27 schreef RichardDawkins het volgende:
[..]
Ik ken je inderdaad niet maar er valt veel te halen uit je reacties hier.
Dat doe ik toch? Oh god je weet dus niet eens hoe je moet discussiëren. Laat maar. Je hebt me voldoende over jezelf geleerd hierbij en het maakt me verdrietig.
quote:Op woensdag 9 april 2014 11:27 schreef Zechs het volgende:
Wat nu als jouw vriend heel veel waarde hecht aan bijvoorbeeld het dopen van jouw kind. Blokkeer je dit dan pertinent? Voor zover ik weet doe je opvoeden toch als samen, vergeet niet dat hij ook een mening en gevoelens heeft.
Ik begrijp de afkeer voor religie, maar ik heb vroeger op school ook kerstverhalen e.d. gehoord en ik ben er niet anders van geworden. Het christendom leert je naast bepaalde onwaarheden ook dingen als naastenliefde aan. Op dit soort waarden zijn onze samenleving gebouwd, of je het nu wilt of niet.
Maar je kunt je kind toch ook op andere manieren morele waarden bijbrengen?quote:Op woensdag 9 april 2014 11:27 schreef Zechs het volgende:
Wat nu als jouw vriend heel veel waarde hecht aan bijvoorbeeld het dopen van jouw kind. Blokkeer je dit dan pertinent? Voor zover ik weet doe je opvoeden toch als samen, vergeet niet dat hij ook een mening en gevoelens heeft.
Ik begrijp de afkeer voor religie, maar ik heb vroeger op school ook kerstverhalen e.d. gehoord en ik ben er niet anders van geworden. Het christendom leert je naast bepaalde onwaarheden ook dingen als naastenliefde aan. Op dit soort waarden zijn onze samenleving gebouwd, of je het nu wilt of niet.
Kennis stilt geen hongergevoel maar ik snap goed dat jij dat nog nooit hebt kunnen uitproberenquote:Op woensdag 9 april 2014 11:29 schreef MeneerLogica het volgende:
[..]
Handig om nooit eten nodig te hebben aangezien je zo verschrikkelijk vol van jezelf bent
Newbie114, misschien heb je gemist dat ik heb genoemd dat ik niet religieus ben.quote:Op woensdag 9 april 2014 11:24 schreef Newbie114 het volgende:
[..]
Ouders, ouders van mijn vriendin, ben zelf religieus opgevoed. Soort van hetzelfde als de TS. Alleen ben ik katholiek (sta nog ingeschreven bij de kerk), en gebeurt alles omdat het hoort hier. Er wordt wel van mij verwacht dat ik in de kerk trouw en mijn eventuele kinderen laat dopen.
Ik vind trouwens wel dat iedereen zelf moet weten hoe ze hun kinderen op moeten voeden. Dus, Lienekien, als jij je kind graag bij de kerk wil opvoeden, moet je dat zelf weten. Ik ben dan wel weer een voorstander van je kind zo veel mogelijk verschillende levensvisies bijbrengen, en niet alleen die van de kerk.
Ohquote:Op woensdag 9 april 2014 11:33 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Newbie114, misschien heb je gemist dat ik heb genoemd dat ik niet religieus ben.
Ik denk juist dat het belangrijk is dat TS samen met haar vriend op zoek gaat naar een compromis. En dat je dan voor het gemak even de grootouders uit de vergelijking moet halen. Daarna kan ze dit (samen met haar vriend) communiceren aan d'r grootouders, desnoods met een stel basisregels.quote:Op woensdag 9 april 2014 11:27 schreef Zechs het volgende:
Natuurlijk, maar de manier waarop sommige users het christendom afschilderen lijkt het voorkomen alsof er alleen maar negatieve aspecten aan een religie zitten. Ik pleit ook niet voor een christelijke opvoeding verder, ik vind alleen de angst die sommige users hebben nogal overdreven.quote:Op woensdag 9 april 2014 11:30 schreef Newbie114 het volgende:
[..]
Maar je kunt je kind toch ook op andere manieren morele waarden bijbrengen?
Het is gewoon vervelend om iemand te zien argumenteren en zich dan met grote woorden als een kind gedragen als hij ziet dat iemand zijn mening niet deelt. Is werkelijk onwijs sneu om te zien, je denkt dat je mensen kent na 1 discussie. Ook je reacties in andere topics laten zien hoe pretentieus jij bent. Dus ja, besteed liever geen tijd en moeite meer aan mensen als jij.quote:Op woensdag 9 april 2014 11:32 schreef RichardDawkins het volgende:
[..]
Kennis stilt geen hongergevoel maar ik snap goed dat jij dat nog nooit hebt kunnen uitproberen![]()
Hahaha serieus? Gaan we nou op deze tour? Op kinderlijke wijzen proberen de ander te raken met dom gezeik?
Ik heb ook geen kind.quote:Op woensdag 9 april 2014 11:33 schreef Newbie114 het volgende:
[..]
OhOeps. Ik dacht dat jij je kind religieus wou opvoeden. Mijn fout
Overdreven zeker, maar onderschat niet hoe veel informatie kinderen kunnen opnemen, zonder een kritische blik te hebben op die informatie, daar hebben ze meestal helemaal geen mechanisme voor omdat elk referentiekader ontbreekt.quote:Op woensdag 9 april 2014 11:34 schreef Zechs het volgende:
[..]
Natuurlijk, maar de manier waarop sommige users het christendom afschilderen lijkt het voorkomen alsof er alleen maar negatieve aspecten aan een religie zitten. Ik pleit ook niet voor een christelijke opvoeding verder, ik vind alleen de angst die sommige users hebben nogal overdreven.
Ik ben ook tegen geïnstitutionaliseerde religie. Op zich is er niet veel mis met religie, zolang het geld niet uit de zakken van gelovigen wordt geslagen (dit is nog altijd zo). Iedereen moet natuurlijk zelf weten of hij of zij geld hieraan wil besteden, maar ik vind het vreemd.quote:Op woensdag 9 april 2014 11:34 schreef Zechs het volgende:
[..]
Natuurlijk, maar de manier waarop sommige users het christendom afschilderen lijkt het voorkomen alsof er alleen maar negatieve aspecten aan een religie zitten. Ik pleit ook niet voor een christelijke opvoeding verder, ik vind alleen de angst die sommige users hebben nogal overdreven.
Je eventuele kind.quote:
Ik ben het ermee eens dat TS eerst een afstemming dient te vinden met haar vriend over hoe ze de opvoeding van hun kinderen willen vormgeven.quote:Op woensdag 9 april 2014 11:34 schreef HostiMeister het volgende:
[..]
Ik denk juist dat het belangrijk is dat TS samen met haar vriend op zoek gaat naar een compromis. En dat je dan voor het gemak even de grootouders uit de vergelijking moet halen. Daarna kan ze dit (samen met haar vriend) communiceren aan d'r grootouders, desnoods met een stel basisregels.
Ik weet niet hoe het bij jou er aan toe ging op school, maar als je een op een katholieke school zit, zonder dat je een beetje tegenwicht krijgt van het thuisfront kun je al bijna van pure indoctrinatie spreken. Zo veel mogelijk kanten belichten en aan het kind zelf de keuze laten, ook al ben je het er niet mee eens.
Blijkbaar niet. Religie is op de weg terug en als ik op mijn werk, voortgezet onderwijs instelling,om mij heen kijk de normen en waarden ook.quote:Op woensdag 9 april 2014 11:30 schreef Newbie114 het volgende:
[..]
Maar je kunt je kind toch ook op andere manieren morele waarden bijbrengen?
Een kind zou inderdaad zoveel mogelijke perspectieven moeten leren kennen. Maar ik ging er in het geval van TS bij uit dat zij zelf wel het tegenwicht zou bieden waardoor het kind ook andere dingen leert.quote:Op woensdag 9 april 2014 11:35 schreef HostiMeister het volgende:
[..]
Overdreven zeker, maar onderschat niet hoe veel informatie kinderen kunnen opnemen, zonder een kritische blik te hebben op die informatie, daar hebben ze meestal helemaal geen mechanisme voor omdat elk referentiekader ontbreekt.
Blijkbaar niet? Hoezo niet dan? Geef eens voorbeelden?quote:Op woensdag 9 april 2014 11:39 schreef Keltie het volgende:
[..]
Blijkbaar niet. Religie is op de weg terug en als ik op mijn werk, voortgezet onderwijs instelling,om mij heen kijk de normen en waarden ook.
Edit:
Een hoop angst en onwetendheid in een topic trouwens, je zou zeggen dat het over Moslims\ Marokkanen gaat
Okéquote:
Eens.quote:Op woensdag 9 april 2014 11:34 schreef Zechs het volgende:
[..]
En dat referentiekader, dat dienen ouders te leveren. Dat heet opvoeding.quote:Op woensdag 9 april 2014 11:35 schreef HostiMeister het volgende:
[..]
Overdreven zeker, maar onderschat niet hoe veel informatie kinderen kunnen opnemen, zonder een kritische blik te hebben op die informatie, daar hebben ze meestal helemaal geen mechanisme voor omdat elk referentiekader ontbreekt.
Klopt, maar bij jonge kinderen is het nog niet ver genoeg ontwikkeld om er iets mee te doen.quote:Op woensdag 9 april 2014 11:48 schreef Gray het volgende:
[..]
Eens.
[..]
En dat referentiekader, dat dienen ouders te leveren. Dat heet opvoeding.
Maar andere informatie nemen ze klakkeloos aan?quote:Op woensdag 9 april 2014 11:49 schreef HostiMeister het volgende:
[..]
Klopt, maar bij jonge kinderen is het nog niet ver genoeg ontwikkeld om er iets mee te doen.
Evangelistisch is het eerste woord wat in me opkomt bij deze tekst.quote:Op woensdag 9 april 2014 11:02 schreef RichardDawkins het volgende:
[..]
Je kunt natuurlijk ook je kinderen later zo ver mogelijk van je schoonouders vandaan houden om deze reden. Natuurlijk zal hier weinig begrip voor zijn maar dat is ondergeschikt aan het belang voor een gezonde geestelijke ontwikkeling voor je kinderen.
Je schoonouders zullen het niet begrijpen en wellicht je man ook niet. Daarom is het van belang om je man aan je zijde te krijgen. Leer hem hoe religie werkt op een gemiddelde psyche en waarom. Leer hem hoe teer een kinderpsyche is en waarom kinderen voorgeprogrammeerd zijn om dingen aan te nemen van volwassenen. Leer hem waar religie vandaan komt, waar het zijn oorsprong vind en wat het oorspronkelijk betekende voor de hedendaagse letterlijke interpretaties van een hoop verhalen. Leer hem waar echt geestelijke geluk uit te halen is en waarom dit vervangen door onwerkelijke beelden een slechte optie is etc.
TS en haar kind moeten van alles van jou.quote:Op woensdag 9 april 2014 12:10 schreef Fanest het volgende:
Ten eerste wil ik even zeggen dat ik het volledig met Richard Dawkins eens ben.
Je moet heel duidelijk aan je man laten blijken dat je niet wilt dat je kind gelovig opgevoed wordt. Dat hij dus niet verplicht naar de kerk moet, dat hij niet krijgt te horen dat hij 'gezondigd' heeft omdat er één of andere gek 2000 jaar geleden opgehongen is, en dat je kind in het algemeen helemaal geen religieuze invloeden opgedrongen krijgt.
Hij moet zelf als hij (bijna) volwassen is en verstand heeft van alle religies in de wereld maar ook van de evolutietheorie, een beslissing kunnen maken. Dus absoluut geen indoctrinatie op jonge leeftijd.
Als je man het hiermee niet eens is dan zit er in mijn ogen niets anders op dan hem te verlaten.
Als het door iemand verteld wordt die ze vertrouwen over het algemeen wel. Maar ik heb zo een vermoeden dat we naast elkaar praten.quote:Op woensdag 9 april 2014 11:51 schreef Gray het volgende:
[..]
Maar andere informatie nemen ze klakkeloos aan?
quote:Op woensdag 9 april 2014 12:14 schreef Lienekien het volgende:
[..]
TS en haar kind moeten van alles van jou.
Waar slaat dit nou weer op?quote:Op woensdag 9 april 2014 12:14 schreef Lienekien het volgende:
[..]
TS en haar kind moeten van alles van jou.
Kinderen worden van jongs af aan voortdurend bestookt met 'onwaarheden'. Of het nu gaat om een Bijbelverhaal, een sprookje (wie is er niet opgevoed met de verhalen van de gebroeders Grimm), een film, een tv serie, een (prenten)boek, een stripverhaal of een spel op de pc, wii of gameboy. Zelfs de geschiedenislessen op school zitten vol onwaarheden en halve waarheden. En wat te denken van Sinterklaas? Of de kerstman?quote:Op woensdag 9 april 2014 12:16 schreef HostiMeister het volgende:
[..]
Als het door iemand verteld wordt die ze vertrouwen over het algemeen wel. Maar ik heb zo een vermoeden dat we naast elkaar praten.
Er is een verschil tussen dingen die als feiten gepresenteerd worden aan kinderen door vertrouwenspersonen en vermaak. Kom op. En dan hebben we het nog niet eens over frequentie, af en toe een sprookjesboek lezen, ten opzichte van voor elke maaltijd bidden.quote:Op woensdag 9 april 2014 12:33 schreef Ouder1 het volgende:
[..]
Kinderen worden van jongs af aan voortdurend bestookt met 'onwaarheden'. Of het nu gaat om een Bijbelverhaal, een sprookje (wie is er niet opgevoed met de verhalen van de gebroeders Grimm), een film, een tv serie, een (prenten)boek, een stripverhaal of een spel op de pc, wii of gameboy. Zelfs de geschiedenislessen op school zitten vol onwaarheden en halve waarheden.
Waarom zou een bijbels verhaal dan een giftige blijvende invloed hebben en het sprookje van Roodkapje niet?
TS is de moeder, de vader heeft geen sterke hang naar het geloof. De angst dat een kind dan 'geïndoctrineerd' zal worden dor de schoonouders lijkt mij onnodig. Er is tenslotte voldoende tegenhang vanuit het dagelijks contact met de ouders.quote:Op woensdag 9 april 2014 12:34 schreef HostiMeister het volgende:
[..]
Er is een verschil tussen dingen die als feiten gepresenteerd worden aan kinderen door vertrouwenspersonen en vermaak. Kom op.
Lees je eigen post maar eens. TS moet dit, TS haar kind moet dat. Ik dacht dat TS dat wel voor zichzelf kon uitmaken.quote:
Is ook, maar welk kleinkind is niet idolaat van zijn grootouders (tot een bepaalde leeftijd desnoods)? Ik snap de 'angst' die TS heeft best wel.quote:Op woensdag 9 april 2014 12:38 schreef Ouder1 het volgende:
[..]
TS is de moeder, de vader heeft geen sterke hang naar het geloof. De angst dat een kind dan 'geïndoctrineerd' zal worden dor de schoonouders lijkt mij onnodig. Er is tenslotte voldoende tegenhang vanuit het dagelijks contact met de ouders.
En 'als waarheid presenteren'.. Hoe zie jij dat voor je? Het voorlezen uit een kinderbijbel gaat zover ik weet exact hetzelfde als het voorlezen uit een kinderboek. Er wordt echt niet nadrukkelijk en met een geheven vinger voor en na het lezen gezegd: "EN DIT IS ECHT DE WAARHEID!!!"
Denk echt dat dat wel meevalt als je als ouder zelf balans in brengt. De schoonouders van mijn schoonzus zijn erg gelovig en dringen dat ook op(tot het vervelende aan toe en ruim over de grenzen heen van de ouders), toch hebben beide kinderen er niets mee, sterker nog, nu ze wat ouder worden gaan ze zich zelfs verzetten tegen dat opdringen.quote:Op woensdag 9 april 2014 12:44 schreef HostiMeister het volgende:
[..]
Is ook, maar welk kleinkind is niet idolaat van zijn grootouders (tot een bepaalde leeftijd desnoods)? Ik snap de 'angst' die TS heeft best wel.
Het gaat niet alleen om voorlezen, dat snap je neem ik aan ook wel. Religieuze mensen (vooral diegene die er mee te koop lopen, zoals TS hoor schoonouders beschrijft) zullen in hun dagelijks doen en laten veel meer referenties hebben naar hun geloof. Je weet ook hoe nieuwsgierig kinderen zijn, en dan weet je ook hoe vaak ze 'waarom?' 'hoezo?' 'hoe kan dat?' zeggen, en als je dan pertinent als kleine blaag krijgt te horen dat het god's wil is van je grootouders, denk ik dat er wel iets blijft hangen.
Maar goed, hoeft natuurlijk allemaal niet zo te zijn.
Ik neem aan dat hun ouders ook mensen zijn die ze vertrouwen. Als deze op hun beurt informatie kunnen aanleveren om een referentiekader te geven aan religieuze vertellingen, dan zou dat toch evengoed aan moeten komen?quote:Op woensdag 9 april 2014 12:16 schreef HostiMeister het volgende:
[..]
Als het door iemand verteld wordt die ze vertrouwen over het algemeen wel. Maar ik heb zo een vermoeden dat we naast elkaar praten.
Ow jazeker. Mijn punt was alleen dat het niet altijd makkelijk vast te stellen is wat wel en niet aangenomen wordt door de kinderen, vaak kom je er pas later achter dat ze een bepaald standpunt hebben aangenomen, iets waar je als ouder zelf nog nooit over hebt gesproken. Dat zal in dit geval inderdaad meevallen, goed punt.quote:Op woensdag 9 april 2014 12:53 schreef Gray het volgende:
[..]
Ik neem aan dat hun ouders ook mensen zijn die ze vertrouwen. Als deze op hun beurt informatie kunnen aanleveren om een referentiekader te geven aan religieuze vertellingen, dan zou dat toch evengoed aan moeten komen?
Volgens mij begrijpen we elkaar best, alleen zijn we het niet met elkaar eens. Dat kan.
Dit is gewoon lachwekkend.quote:Op woensdag 9 april 2014 12:40 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Lees je eigen post maar eens. TS moet dit, TS haar kind moet dat. Ik dacht dat TS dat wel voor zichzelf kon uitmaken.
Ik denk dat hier de werkelijke kern van het probleem zit. Wat bedoel jij met 'openstaan voor'? Het heeft er alle schijn van dat dat bij jou betekent dat de ander jouw mening MOET overnemen. Jij wilt je kind persé een atheïstische opvoeding geven en je kind indoctrineren met 'geloof is slecht'.. , je afkeer overbrengen. Waarom ik dat denk? Omdat je veel te krampachtig bent in je angst dat je eventueel later geboren kind ooit eens met het Christelijk geloof in aanraking komt. Alsof je het hebt over een besmetting met AIDS ipv mensen met een religie. Ben je ook zo bang dat je kind bij homo's over de vloer zal komen? Want o dear.. hij zou eens besmet worden!!!quote:Op woensdag 9 april 2014 10:30 schreef Cleo80 het volgende:
Ik ben atheïst, in die zin dat ik absoluut niet gelovig ben en ook een bepaalde afkeer heb gekregen van religie, zeker als hierbij getracht wordt anderen te overtuigen hiervan. Ik heb op zich geen moeite als mensen religieus zijn, maar ben van mening dat je daarmee anderen niet lastig mee moet vallen.
De Nederlandse samenleving en de Nederlandse wet en regelgeving is anders grotendeels gebaseerd op die 'verwerpelijke' Christelijke regels en dogma's. Zoals 'Gij zult niet doden, Gij zult niet stelen en Gij zult niet uw naasten eigendommen begeren"..quote:Daarnaast vind ik de "leefregels" en dogma's deels achterlijk en deels verwerpelijk.
Wat moet het opleveren? Dat jij iemand van zijn/haar geloof brengt? Of dat de ander jouw visie respecteert? In het laatste geval moet je je denk ik eens heel serieus gaan afvragen in hoeverre jij hun visie op enige wijze kunt respecteren.quote:In ieder geval heb ik geleerd dat een gesprek / discussie hierover nooit veel oplevert.
Hij is dus toleranter en meer openminded dan jij.quote:In mijn relatie heb ik te maken met een zeer licht gelovige man, hij is gelovig opgevoed, maar gaat niet naar de kerk, doet niet bidden, leest nooit in de bijbel, maar waardeert het geloof wel, en als het er ooit moeilijk aan toe zal gaan, zal hij waarschijnlijk tijdelijk terug grijpen naar zijn geloof.
Dus ook geen sprookjesboeken of romans?quote:Zijn ouders zijn echter wel echt gelovig en daar begint de schoen te wringen. Ik wil bijvoorbeeld niet dat mijn kind (dat ik ooit nog hoopt te krijgen, ben niet zwanger...) gelovig wordt opgevoed, christelijke naam krijgt, ingeschreven wordt in de kerk of wordt gedoopt. Dit lijkt nu tegen het zere been van mijn man en vooral zijn ouders. Ik moet er niet aan denken dat mijn kind straks bij opa en oma is en hij aldaar wordt geïndoctrineerd met de "onschuldige" kinderbijbel en allerlei "mooie" verzonnen verhalen.
Als je echt zo principieel wilt zijn, dan vier je helemaal geen Christelijke feesten. Dus ook geen kerstdiner, geen paasontbijt, geen vrije dag met Hemelvaart..quote:Ik zie hoe de schoonouders op een sneaky wijze hun geloof ook opdringen aan andere nieuwe partners van hun 4 zonen/dochters. Kinderen krijgen idd al die "mooie" verhalen te horen, de kinderbijbel ligt klaar, een ongelovige partner krijgt een complete kerststal met figuurtjes cadeau die dan toch écht ter plekke moet worden opgezet (staat er geen). Andere "aangetrouwde" niet gelovige partners zie ik een makke houding aannemen, zij slikken alles ondanks dat ze ook niet gelovig zijn.
Ik neem aan dat jij dus ook alleen documentaires kijkt op tv? Al die andere dingen zijn ook niet waar en alleen maar mooie verhalen hoor!!quote:Verder zie ik ook op tegen de religieuze feesten als pasen (binnenkort) en kerstmis, dit zal mogelijk ook een keer in mijn huis plaatsvinden en ik ben bang dat er een religieuze/christelijke voordracht gaat komen van mijn schoonmoeder. Nu kan ik het, bij bijv. hun thuis, nog van mij af laten glijden en lijkt het nog mee te vallen, maar.... alleen al de gedachte dat iemand in mijn huis dit soort boodschappen kan gaan verkondigen zie ik als een flinke inbreuk op mijn eigen leven. Ik denk dan ook dat ik ga ingrijpen als het zo ver zou komen. Dat ik niet toe sta dat er in mijn huis dergelijke dingen gepredikt worden. En dat ik niet zal toestaan dat mijn kind voorgelezen wordt uit de kinderbijbel. Ik ben echter bang dat dit gaat uitlopen op één grote ruzie, dat ik hun niet respecteer en in hun waarde laat. Maar wat dan met mijn waarde? En dat van mijn kind tzt?
Advies? Begin eens in de spiegel te kijken en je af te vragen wie hier nu krampachtig en indoctrinerend bezig is.quote:Graag advies.
Ah, op die manier. Tja, kinderen zijn uiteindelijk hun eigen personen, dus je kan ze als ouders niet programmeren als zijnde het een videorecorder. Al dat een ouder kan doen is hun kinderen genoeg aan te reiken voor kinderen om zelf een evenwichtige keuze te maken. Dat dit niet altijd gebeurt is begrijpelijk; het zijn immers mensen.quote:Op woensdag 9 april 2014 12:57 schreef HostiMeister het volgende:
[..]
Ow jazeker. Mijn punt was alleen dat het niet altijd makkelijk vast te stellen is wat wel en niet aangenomen wordt door de kinderen, vaak kom je er pas later achter dat ze een bepaald standpunt hebben aangenomen, iets waar je als ouder zelf nog nooit over hebt gesproken. Dat zal in dit geval inderdaad meevallen, goed punt.
Volgens mij is juist precies het tegenovergestelde waar. Kinderen worden minder vaak religieus opgevoed en de ontkerkelijking van de bevolking neemt toe.quote:Op woensdag 9 april 2014 12:58 schreef Cracka-ass het volgende:
Aangezien religie een steeds grotere rol gaat spelen in Nederland
Ik ben christelijk opgevoed, nu neig ik zwaar naar het boeddhisme, ik ben gedoopt en gevormd. Maar als je mij vraagt bestaat God, dan blijf ik je het antwoord schuldig ik weet het niet. Je man, om het zo te zeggen is lief, en niet zwaar gelovig. Hij is wel zwaar gelovig opgevoed, denk jij dan dat als jullie een kleine krijgen. Dat een zwaar gelovige wordt net zoals je schoonouders? Wellicht worden ze misschien misdienaar of totaal niet, en gaan ze als ze eenmaal kunnen relativeren al gauw weg bij het geloof. Mijn zussen zijn misdienaar geweest en geloven reeds helemaal niet. Dit terwijl ik nog wel een paar jaar in mijn leven gelovig ben geweest en naar de kerk ben geweest. Ook bij mij is dat gestopt.quote:
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |