Een bekend voorbeeld van een analytische uitspraak is alle vrijgezelle mannen zijn ongetrouwd.quote:Op zaterdag 19 april 2014 16:19 schreef Rurik het volgende:
[..]
Of een kat een zoogdier is, is ook meetbaar als je een lijstje met eisen hebt waar een zoogdier aan moet voldoen. Ik zie het onderscheid niet zo tussen analytische oordelen en synthetische oordelen.
'Het pad is het doel' is op zijn beurt ook niet per se waarheid.quote:Op zaterdag 19 april 2014 13:49 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Zo spreek iedere beweging die claimt de waarheid te kennen. Men begint met een beschrijving van de situatie daarvoor. Toen doolde men onwetend rond en verloor men zichzelf in allerlei dwaasheden. Totdat men .... de waarheid vond. Meestal is de fase daarvoor het meest herkenbaar. Je weet het niet, je weet het niet. Of dat erg is? Het pad is het doel. Je definitieve bestemming bereiken is het einde van alles.
Als je bewust bent van de betekenis van beide woorden, dan zeg je gewoon 2 x hetzelfde, een tautologie inderdaad. Wat is de relevantie dan nog van zo'n uitspraak, wat wil je er mee bereiken? Filosofisch brengt het je geen stap verder.quote:Op zaterdag 19 april 2014 16:57 schreef superdrufus het volgende:
[..]
Een bekend voorbeeld van een analytische uitspraak is alle vrijgezelle mannen zijn ongetrouwd.
Vrijgezelle mannen kunnen alleen vrijgezel zijn als ze ongetrouwd zijn. Niet voor elke geval hoef er onderzocht worden of een vrijgezelle man ongetrouwd is want het is een analytische uitspraak. Als je vrijgezelle mannen bedoelt dan bedoel je ook dat ze ongetrouwd zijn.
Analytische uitspraken zijn waar ongeacht of er vrijgezelle mannen zijn of katten. Ze zijn al an sich waar. Bij synthetische waarheden zijn contingent. Het is geen essentiële eigenschap dat sommige katten zwart zijn, want katten blijven katten als ze ook oranje zijn of wit. Elke kat die een andere kleur heeft blijft een zoogdier want er bestaat geen kat die geen zoogdier is.quote:Op zaterdag 19 april 2014 17:15 schreef Rurik het volgende:
[..]
Als je bewust bent van de betekenis van beide woorden, dan zeg je gewoon 2 x hetzelfde, een tautologie inderdaad. Wat is de relevantie dan nog van zo'n uitspraak, wat wil je er mee bereiken? Filosofisch brengt het je geen stap verder.
Het is alleen nuttig voor mensen die de betekenis van "ongetrouwd" of "vrijgezel" nog niet kennen. In die zin wordt het ook een synthetisch oordeel waarbij je empirisch vast moet stellen dat het inderdaad een tautologie is, omdat je door onderzoek er achter komt dat in een cultuur het woord "vrijgezel" op dezelfde manier gebruikt wordt als "ongetrouwde".
Stel dat alle katten zwart zouden zijn, zou "alle katten zijn zwart" dan wel een analytische uitspraak zijn? Waarom wel/niet?quote:Op zaterdag 19 april 2014 17:24 schreef superdrufus het volgende:
[..]
Analytische uitspraken zijn waar ongeacht of er vrijgezelle mannen zijn of katten. Ze zijn al an sich waar. Bij synthetische waarheden zijn contingent. Het is geen essentiële eigenschap dat sommige katten zwart zijn, want katten blijven katten als ze ook oranje zijn of wit. Elke kat die een andere kleur heeft blijft een zoogdier want er bestaat geen kat die geen zoogdier is.
Alleen door alle hoop op te geven is een vorm van bevrijding voorstelbaar. Alle andere vormen zijn conditioneel, in de zin dat de omstandigheden niet ongunstig moeten worden, want dan kun je het schudden. Stel je wordt dement ....quote:Op zaterdag 19 april 2014 17:15 schreef Gray het volgende:
[..]
'Het pad is het doel' is op zijn beurt ook niet per se waarheid.
Interessant vind ik de overlap in de claims, ongeacht de beweging. Contemplatie in het christendom, boeddhisme, islam, hindoeisme, stoicisme etc, lijkt allemaal op innerlijke bevrijding te wijzen, welk leidt tot de waarheid. Sam Harris wees daarop en zou graag willen zien dat dit op een of andere wijze kan worden opgenomen in de wetenschap, wat hij contemplative science noemt.
Regelmatig kom ik uitspraken tegen waarin gesteld wordt dat men tussen dualiteiten in moet wezen. Hoop en niet-hoop, bijvoorbeeld. Vrij om elk pad te kunnen kiezen.quote:Op zaterdag 19 april 2014 18:38 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Alleen door alle hoop op te geven is een vorm van bevrijding voorstelbaar. Alle andere vormen zijn conditioneel, in de zin dat de omstandigheden niet ongunstig moeten worden, want dan kun je het schudden. Stel je wordt dement ....
Dat kan, als het pad het doel is. Als je een ander doel hebt, dan kun je gemakkelijk verkeerd uitkomen. Alleen als je uberhaupt niets wil (alle hoop laten varen) kan er niets meer misgaan (behalve dat het niet lukt om niets te willen en je waarschijnlijk niet lang meer hier rondloop als het wel lukt).quote:Op zaterdag 19 april 2014 18:56 schreef Gray het volgende:
[..]
Regelmatig kom ik uitspraken tegen waarin gesteld wordt dat men tussen dualiteiten in moet wezen. Hoop en niet-hoop, bijvoorbeeld. Vrij om elk pad te kunnen kiezen.
Het doel kan ook geen pad zijn. Het pad-loze pad.quote:Op zaterdag 19 april 2014 19:20 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Dat kan, als het pad het doel is. Als je een ander doel hebt, dan kun je gemakkelijk verkeerd uitkomen. Alleen als je uberhaupt niets wil (alle hoop laten varen) kan er niets meer misgaan (behalve dat het niet lukt om niets te willen en je waarschijnlijk niet lang meer hier rondloop als het wel lukt).
Er is altijd de Tao. Helemaal geen pad ... dan ben je al dood.quote:Op zaterdag 19 april 2014 19:32 schreef Gray het volgende:
[..]
Het doel kan ook geen pad zijn. Het pad-loze pad.
Niet lukken om niets te willen veronderstelt alsnog een wil, namelijk dat om iets te laten lukken. Het wel of niet rondlopen is geen punt in overgave.
Voor zover ik daarvan kan getuigen uiteraard.
De Tao is altijd, maar waar over de Tao gesproken wordt is geen Tao.quote:Op zaterdag 19 april 2014 19:44 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Er is altijd de Tao. Helemaal geen pad ... dan ben je al dood.
Mooi, dan zijn we het eens geloof ik.quote:Op zaterdag 19 april 2014 20:14 schreef Gray het volgende:
[..]
De Tao is altijd, maar waar over de Tao gesproken wordt is geen Tao.
Denk het ook. denk ik?quote:Op zaterdag 19 april 2014 20:18 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Mooi, dan zijn we het eens geloof ik.
Duidelijk een variant op:quote:Op maandag 21 april 2014 00:56 schreef OneOummah het volgende:
Islaam is de waarheid.. doe zelf jullie research.
quote:Op maandag 21 april 2014 00:56 schreef OneOummah het volgende:
Het lijkt mij dat een religie die de (foute gebleken) conclusies heeft overgekopieerd van de Griekse filosofie nooit de waarheid kan zijn. Een echte almachtige god zou nooit willens en wetens fouten als waarheid aandragen.quote:Op maandag 21 april 2014 00:56 schreef OneOummah het volgende:
Er staat geen enkele fout in de koran, en als jij denkt dat die er wel in staan. Dan vraag ik je hierbij om die te plaatsen.quote:Op maandag 21 april 2014 04:53 schreef SpecialK het volgende:
[..]
Het lijkt mij dat een religie die de (foute gebleken) conclusies heeft overgekopieerd van de Griekse filosofie nooit de waarheid kan zijn. Een echte almachtige god zou nooit willens en wetens fouten als waarheid aandragen.
23:14.quote:Op maandag 21 april 2014 11:57 schreef OneOummah het volgende:
[..]
Er staat geen enkele fout in de koran, en als jij denkt dat die er wel in staan. Dan vraag ik je hierbij om die te plaatsen.
dat baby isa/jezus kon spreken en een boek uit de hemel in ontvangst kreegquote:Op maandag 21 april 2014 11:57 schreef OneOummah het volgende:
[..]
Er staat geen enkele fout in de koran, en als jij denkt dat die er wel in staan. Dan vraag ik je hierbij om die te plaatsen.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |