Even een waarschuwing voor alle hardloopfanatici.quote:Te veel hardlopen slecht voor gezondheid
Te vaak en te veel hardlopen verkort de levensverwachting. Dat stellen Amerikaanse artsen van het Cardiovascular Research Institute in Allentown deze week op het jaarlijkse congres van het American College of Cardiology.
De onderzoekers gebruikten gegevens van 3800 mannelijke en vrouwelijke hardlopers. Geheel volgens de verwachting hadden mensen die niet of nauwelijks aan sport deden een lagere levensverwachting dan zij die wel sporten. Opvallend was echter dat personen die te veel hardliepen, ook minder oud werden. De optimale hardloop hoeveelheid ligt tussen de 1 en 2,5 uur per week, verdeeld over 2 a 3 keer, zo schatten de onderzoekers. Meer dan dat, en het wordt ongezond.
De Amerikanen konden er niet achter komen waarom de levensverwachting van de veel-lopers lager lag. Voor de hand liggende verklaringen als hartproblemen door overbelasting bleken het verschil niet te verklaren. Waarschijnlijk, zo stellen de wetenschappers, is algehele slijtage de belangrijkste reden. De onderzoekers adviseren mensen die per se de marathon willen lopen, dat bij een keer te houden. Langer dan een uur achter elkaar hardlopen is volgens hen niet meer gezond.
En wat te denken van wielrenners die hun bierbuik in een strak wieleroutfitje hijsen?quote:Op maandag 7 april 2014 02:52 schreef sig000 het volgende:
Ik vind het altijd beetje treurig gezicht zo'n hardloper met rood hoofd die amper harder gaat dan wandelen.
Zwemmen is ook een goede ja. Helaas heb ik zelf een gruwelijke hekel aan zwemmen.quote:Op maandag 7 april 2014 02:56 schreef twiFight het volgende:
Of, zoals wel vaker een oplossing is, varieer? Ga eens hardlopen, een keertje fietsen, keertje zwemmen, etc.
Sowieso zijn alle mensen die te laat ontdekken dat ze wat moeten doen treurig.quote:Op maandag 7 april 2014 02:55 schreef Kowloon het volgende:
[..]
En wat te denken van wielrenners die hun bierbuik in een strak wieleroutfitje hijsen?Maar ja, het is natuurlijk wel prijzenswaardig dat ze in ieder geval gaan sporten om zo hun conditie te verbeteren en hun gewicht onder controle te krijgen.
Die spreekwoorden zit vaak meer waarheid in dan we denken.quote:Op maandag 7 april 2014 03:03 schreef admiraal_anaal het volgende:
Dat wisten we al jaren toch? Niet voor niets het spreekwoord: hardlopers zijn doodlopers
Dat dit nog niet eerder geplaatst is door iemand, het nieuws is al ongeveer een week oud.quote:Op maandag 7 april 2014 02:49 schreef Kowloon het volgende:
[..]
Even een waarschuwing voor alle hardloopfanatici.Een nog een gratis advies: koop een racefiets als je zo nodig wil duursporten. Beter voor je gewrichten, minder intensief dan hardlopen (dus ook minder snel last van het effect beschreven in het nieuwsbericht) en je komt nog eens ergens doordat je veel meer afstand kan afleggen.
Dat is sowieso een uitstekend idee! Je raakt veel minder snel geblesseerd, je spieren zijn veel beter in balans, je hebt meer variatie en je ziet er beter uit, je uithoudingsvermogen is niet slechter en je zal waarschijnlijk op amateurniveau niet slechter presteren voor je best onderdeel of je beste onderdelen. Ik maak een voorbehoud voor het topniveau aangezien dan misschien dat beetje extra spiermassa van het zwemmen een competitief nadeel is voor het lopen en het fietsen of het slechts 3 dagen per week zwemmen een competitief nadeel is in vergelijking met het 6 dagen per week zwemmen. Details die voor een amateur volgens mij niet veel invloed hebben.quote:Op maandag 7 april 2014 02:56 schreef twiFight het volgende:
Of, zoals wel vaker een oplossing is, varieer? Ga eens hardlopen, een keertje fietsen, keertje zwemmen, etc.
Heb jij het ooit serieus geprobeerd? Meer dan op je eigen houtje eens het zwembad ingaan.quote:Op maandag 7 april 2014 02:57 schreef Kowloon het volgende:
[..]
Zwemmen is ook een goede ja. Helaas heb ik zelf een gruwelijke hekel aan zwemmen.
Ja, maar niet omdat ze er niets van bakken of omdat ze een rood hoofd hebben, omdat ze een totaal verkeerde trainingsopbouw hebben. Als je nog in dat stadium zit moet je niet anaeroob lopen maar op je gemakje (en dus in het begin nog wat trager) lopen, dan maak je heel wat sneller vooruitgang. Dat gezegd hebbende, veel mensen hebben gewoon geen talent voor hardlopen en zij zoeken beter een andere sport uit. Soms lijkt het wel alsof iedereen begrijpt dat maar een kleine minderheid van de mensen talent heeft voor voetballen maar moet iedereen maar eventjes goed kunnen leren lopen.quote:Op maandag 7 april 2014 02:52 schreef sig000 het volgende:
Ik vind het altijd beetje treurig gezicht zo'n hardloper met rood hoofd die amper harder gaat dan wandelen.
Levend bewijs:quote:Op maandag 7 april 2014 02:49 schreef Kowloon het volgende:
Waarschijnlijk, zo stellen de wetenschappers, is algehele slijtage de belangrijkste reden. De onderzoekers adviseren mensen die per se de marathon willen lopen, dat bij een keer te houden. Langer dan een uur achter elkaar hardlopen is volgens hen niet meer gezond.
Ik gok dat 90% van de mensen geen talent hebben voor hardlopenquote:Op maandag 7 april 2014 03:23 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Ja, maar niet omdat ze er niets van bakken of omdat ze een rood hoofd hebben, omdat ze een totaal verkeerde trainingsopbouw hebben. Als je nog in dat stadium zit moet je niet anaeroob lopen maar op je gemakje (en dus in het begin nog wat trager) lopen, dan maak je heel wat sneller vooruitgang. Dat gezegd hebbende, veel mensen hebben gewoon geen talent voor hardlopen en zij zoeken beter een andere sport uit. Soms lijkt het wel alsof iedereen begrijpt dat maar een kleine minderheid van de mensen talent heeft voor voetballen maar moet iedereen maar eventjes goed kunnen leren lopen.
Zoals met alle vaardigheden. Er is dan ook nog eens een grote gradatie in talent onder die maximaal 10-20% van de mensen die wel wat talent heeft.quote:Op maandag 7 april 2014 03:25 schreef sig000 het volgende:
[..]
Ik gok dat 90% van de mensen geen talent hebben voor hardlopen
Vertel er dan ook even bij hoe oud hij is en duid eventjes dat graadmagere mensen er sowieso lelijker uitzien.quote:
Ja, maar hij was wel verdomd snel, hij heeft de marathon gelopen binnen 2,5 uur terwijl het slechts een hobby van hem is en hij zeker niet veel traint (ook niet weinig!). In de eerste helft van de 20ste eeuw was je nog een wereldtopper met die tijd, Alan Turing behoorde met een dergelijke tijd tot de beste lopers van zijn tijd.quote:Op maandag 7 april 2014 03:29 schreef Kowloon het volgende:
[..]
Die moet haast een negatief BMI hebben. Kijk die armpjes![]()
:
[ afbeelding ]
Het is gratis en het geeft een goed gevoel alsof je toch wat gepresteerd hebt.quote:Op maandag 7 april 2014 03:29 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Zoals met alle vaardigheden. Er is dan ook nog eens een grote gradatie in talent onder die maximaal 10-20% van de mensen die wel wat talent heeft.
Die mensen hebben ook wat gepresteerd! Net als dat je wat presteert wanneer je een goede voetballer bent, een goede muzikant bent of een goede wetenschapper bent. Dat hard lopen komt niet vanzelf!quote:Op maandag 7 april 2014 03:32 schreef sig000 het volgende:
[..]
Het is gratis en het geeft een goed gevoel alsof je toch wat gepresteerd hebt.
Tsja, het is maar net waar je de lat legt.quote:Op maandag 7 april 2014 03:34 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Die mensen hebben ook wat gepresteerd! Net als dat je wat presteert wanneer je een goede voetballer bent, een goede muzikant bent of een goede wetenschapper bent. Dat hard lopen komt niet vanzelf!
Gesproken als iemand die geen ervaring heeft met hardlopen. Dat succes met hardlopen komt alleen maar als je jarenlang met erg veel discipline traint, dat houdt niet alleen in dat je op heel veel momenten waarop jij zou opgeven doorzet, het houdt ook in dat je op andere momenten juist bewust gas terugneemt, dat je een juiste periodisering hebt binnen een week, binnen een maand, binnen een kwartaal en binnen een jaar. Er komt veel bij kijken! Dat mag je niet afdoen met dat iemand simpelweg talent heeft, het is met hardlopen niet anders als met voetballen, de wetenschap of met musiceren, van de 100 mensen die het vereiste talent heeft is er 1 die het ver schopt. Het begint met het geluk te hebben dat je dat talent hebt - zoals bij alles - maar vervolgens komt het er op aan dat je dat talent voldoende benut.quote:Op maandag 7 april 2014 03:41 schreef sig000 het volgende:
[..]
Tsja, het is maar net waar je de lat legt.
Als ik kijk wat er zoal langs de weg aan hardlopers bezig is dan vind ik die meestal treurig om te zien.
Enige ervaring heb ik wel.quote:Op maandag 7 april 2014 03:44 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Gesproken als iemand die geen ervaring heeft met hardlopen. Dat succes met hardlopen komt alleen maar als je jarenlang met erg veel discipline traint, dat houdt niet alleen in dat je op heel veel momenten waarop jij zou opgeven doorzet, het houdt ook in dat je op andere momenten juist bewust gas terugneemt, dat je een juiste periodisering hebt binnen een week, binnen een maand, binnen een kwartaal en binnen een jaar. Er komt veel bij kijken! Dat mag je niet afdoen met dat iemand simpelweg talent heeft, het is met hardlopen niet anders als met voetballen, de wetenschap of met musiceren, van de 100 mensen die het vereiste talent heeft is er 1 die het ver schopt. Het begint met het geluk te hebben dat je dat talent hebt - zoals bij alles - maar vervolgens komt het er op aan dat je dat talent voldoende benut.
Ach, die mensen kunnen ook met een zak chips op de bank gaan zitten en zichzelf helemaal volvreten.quote:Op maandag 7 april 2014 03:41 schreef sig000 het volgende:
[..]
Tsja, het is maar net waar je de lat legt.
Als ik kijk wat er zoal langs de weg aan hardlopers bezig is dan vind ik die meestal treurig om te zien.
En dat is met alles zo. Talent hebben is een, het talent optimaal benutten maakt het tot een succes of niet.quote:Op maandag 7 april 2014 03:44 schreef Bram_van_Loon het volgende:
maar vervolgens komt het er op aan dat je dat talent voldoende benut.
Maar wielrennen is dan weer slecht voor je ballen.quote:Op maandag 7 april 2014 02:49 schreef Kowloon het volgende:
[..]
Even een waarschuwing voor alle hardloopfanatici.Een nog een gratis advies: koop een racefiets als je zo nodig wil duursporten. Beter voor je gewrichten, minder intensief dan hardlopen (dus ook minder snel last van het effect beschreven in het nieuwsbericht) en je komt nog eens ergens doordat je veel meer afstand kan afleggen.
Dat is werken in sommige branches ook....quote:Op maandag 7 april 2014 09:15 schreef DS4 het volgende:
Sporten, anders dan een beetje recreatief, is idd niet bevordelijk voor je lichaam, vanwege verhoogde slijtage.
Dat hebben ze er niet bij gezegd op de basisschool!quote:Op maandag 7 april 2014 10:02 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Onzin, dat is namelijk zo subjectief als maar kan.
Laat ze lekker. Als zij willen hardlopen: lekker doen.quote:Op maandag 7 april 2014 03:25 schreef sig000 het volgende:
[..]
Ik gok dat 90% van de mensen geen talent hebben voor hardlopen
Een crosstrainer op de sportschool, belast je gewrichten niet maar kan lekker zwaar worden ingesteld zodat je toch een goede workout krijgtquote:Op maandag 7 april 2014 02:54 schreef Lokasenna het volgende:
Ik kan me er iets bij voorstellen dat het slopend is voor je gewrichten als langdurig enorm veel gaat hardlopen. Er zijn gelukkig genoeg vormen van lichaamsbeweging die minder lichaamsbelastend zijn.
Dit gaat over levensverwachting, niet over zorgkosten. Goede kans dat ze minder kosten maken.quote:Op maandag 7 april 2014 11:08 schreef Stranger het volgende:
Tijd om sporters extra te laten betalen voor hun zorgverzekering.
Je bent aan het trollen?quote:Op maandag 7 april 2014 10:10 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Dat hebben ze er niet bij gezegd op de basisschool!
Nordic Walking FTW!quote:
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |