Je verkoopt eerst de oude woning? Daarna kan je alles meenemen.quote:Op zaterdag 5 april 2014 07:22 schreef TJ79 het volgende:
Wij hebben een hypotheek op de huidige woning van 2670000 euro. Waarde woning is oneveer 260000. Hypoyheek is 65% bankspaar waar nu zo'n 10000 op staat en resterende deel aflossingsvrij.
Nieuwe woning kost v.o.n inclusief aanpassingen 200000.. kan ik de bestaande hypotheek meenemen en hoe bereken ik de nieuwe maandlasten? Is daar een online tool voor of moet ik meteen naar adviseur of verstrekker?
Is geen troll lees maar eens goed en de woning is wel enorm in waarde gedaaldquote:Op zaterdag 5 april 2014 08:29 schreef Gieliovd het volgende:
Als de Hyena er is kan je standaard rekenen op een troll
Lijkt me geen issue.... Eerst je oude hok weg, hypotheek netjes afronden en dan nieuwe huis komen.
er staat echt 2.7 mil.quote:Op zaterdag 5 april 2014 08:29 schreef Gieliovd het volgende:
Als de Hyena er is kan je standaard rekenen op een troll
Lijkt me geen issue.... Eerst je oude hok weg, hypotheek netjes afronden en dan nieuwe huis komen.
Jawel, hoor.quote:Op zaterdag 5 april 2014 12:00 schreef Nico987 het volgende:
Volgens mij kun je geen bankspraak hypotheek meer meenemen.
Ja, maar dat neemt niet weg dat de opbrengst van de oude woning lager is dan de oude hypotheekschuld.quote:
Is dat fiscaal nog interessant? Op het moment dt je de andere helft (annuïtair) hebt afgelost, krijg je steeds minder HRA over het aflossingsvrije deel (?)quote:Op zaterdag 5 april 2014 12:17 schreef Waters het volgende:
Je kan maximaal de helft van de waarde van de nieuwe woning aflosvrij lenen.
Het moet nog maar blijken voor hoeveel de woning wordt verkocht.quote:Op zaterdag 5 april 2014 12:41 schreef blomke het volgende:
[..]
Ja, maar dat neemt niet weg dat de opbrengst van de oude woning lager is dan de oude hypotheekschuld.
Overigens wel interessant om eventueel een geheel nieuwe hypotheek af te sluiten vanwege de rente die sterk is gedaald
Ik had 'ook al leen je nu meer' anders geïnterpreteerd.quote:Op zaterdag 5 april 2014 12:48 schreef Waters het volgende:
[..]
Ja, maar voor een andere woning. Dus wel een nieuw toetsmoment.
Interessante afweging voor in een adviesgesprek (nu lagere maandlasten door aflossingsvrij deel versus geen hypotheeklasten in de toekomst). Daar is geen altijd-hetzelfde-antwoord op te geven, hangt ook af van hoe lang er nog recht op hypotheekrente-aftrek is.quote:Op zaterdag 5 april 2014 12:43 schreef blomke het volgende:
[..]
Is dat fiscaal nog interessant? Op het moment dt je de andere helft (annuïtair) hebt afgelost, krijg je steeds minder HRA over het aflossingsvrije deel (?)
Volgens mij is daarbij ook de verwachtte woontijd belangrijk..quote:Op zaterdag 5 april 2014 12:50 schreef Waters het volgende:
[..]
Interessante afweging voor in een adviesgesprek (nu lagere maandlasten door aflossingsvrij deel versus geen hypotheeklasten in de toekomst). Daar is geen altijd-hetzelfde-antwoord op te geven, hangt ook af van hoe lang er nog recht op hypotheekrente-aftrek is.
Hier blijkt dus een nadeel (naast voordelen) van de bankspaarhypotheek (en ook bij vormen als spaar/beleggingshypotheken):quote:Op zaterdag 5 april 2014 12:17 schreef Waters het volgende:
Twee dingen spelen hier:
Je oude woning moet als ik het goed lees met onderwaarde verkocht worden (hypotheek > waarde woning). Hoe ga je het verlies oplossen? Eigen geld? Een extra lening? Of moet wat je gespaard hebt op de bankspaarrekening aangesproken worden?
* meestal kan je (als dat gunstig is) een lopend rentecontract meenemen naar de nieuwe hypotheek.
* Als je de bankspaarrekening afkoopt om het verlies mee te regelen van de oude woning kun je niet een nieuwe bankspaarhypotheek afsluiten
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |