abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_140584878
Goed bezig! En....volg dit topic ook, want misschien zijn wij ook zoiets van plan (deel van een grotere slaapkamer opgeven, voor een grotere badkamer)
Badkamer staan namelijk een wasmachine/droger en een douchecabine + badmeubel, verder dus niet groot.
  zaterdag 31 mei 2014 @ 23:47:33 #177
382904 Gieliovd
Klustijger
pi_140585880
Goed bezig! Verder zwijg ik ;)
Laat die handjes wapperen!
  Moderator zondag 1 juni 2014 @ 17:16:55 #178
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_140806691
Gisteren in Gemert wezen kijken, 200 km rijden! Was de enige plek waar het Hoesch Thasos bad te bezichtigen was.

Toen ik hem zag staan was het eerste wat ik dacht: 'pfff wat een enorm ding'.

1,10m breed op de breedste kant en 0,75m aan de smallere met een lengte van 1,75m. Had eigenlijk meteen zoiets van dit wordt hem niet.

Rondje door de zaak gelopen. Verschillende rechte baden uitgeprobeerd van 1,80m lengte. Tot de realisatie gekomen dat deze allemaal waardeloos lagen en dat ik in vrijwel geen enkele languit kon liggen. Degene waar dat wel in kon hadden geen fijne hoek voor je rug.

Nog maar eens terug naar het Hoesch bad gelopen om er eens in te liggen. In een woord: perfect! Ondanks dat het maar 1,75m lang is heb je toch een enorme binnenruimte. Kon hier languit in liggen en aan de kant van je schouders kan je zo ongeveer zwemmen ;)

Dus ter plekke even met handdoeken mijn plattegrond uitgelegd en het zou toch redelijk makkelijk moeten passen.

Dus ga het Hoesch Thasos bad kopen! Kan ik eindelijk verder daarna.

Nu alleen nog een zaak vinden om hem te kopen. Ze wouden me daar het showroom model verkopen voor 750 ex afleverkosten terwijl het nieuw met afleverkosten voor 640 op internet staat......(uit Duitsland).

Kent iemand trouwens het merk F&F? Erg gaaf toilet fonteintje van gezien wat tevens enorm compact is.

pi_144346980
Zooooooo. Nu de zomer ten einde loopt wordt het weer tijd verder te gaan met mijn verbouwing. In de tussentijd balkon en woonkamer verder opgeknapt en uiteraard vakantie gehouden! :)

Ik ben bij het punt van de verwarming verleggen gebleven. Op dit moment komt de verwarmingspijp omhoog aan de ene kant van de kamer en deze moet naar een andere muur worden verlegd over een afstand van ongeveer 2,5 meter.

De situatie zoals hij er nu uitziet:

De gehakte geul voor de nieuwe verwarmingspijp:

Kan iemand mij vertellen wat dit voor verwarmingspijp is? Momenteel zijn ze hier de stadsverwarmingseenheden aan het vervangen omdat er problemen zijn geweest met het barsten van deze pijpen. Het schijnen een soort plastic pijpen te zijn die oorspronkelijk vrij flexibel waren en nu volledig uitgehard zijn waardoor ze wel eens willen barsten..... :)

Zou het mogelijk zijn deze pijp te verlengen om bij de andere kant van de kamer te komen? En zo ja, hoe zou ik dit dan het beste doen?

Verder heb ik nog een vraag betreffende handdoek radiatoren. Waarom zit er zo'n enorm verschil in prijs tussen de verschillende varianten, en waar moet ik als leek op letten bij de aanschaf? (materiaal e.d.)
pi_144348449
Die buizen zijn 16 x 2 vol kunststof leidingen. Kun je met de systemen van bijvoorbeeld uponor en viega op doorborduren.
pi_144357929
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 september 2014 13:56 schreef bbtb77 het volgende:
Die buizen zijn 16 x 2 vol kunststof leidingen. Kun je met de systemen van bijvoorbeeld uponor en viega op doorborduren.
Zijn hier speciale koppelingen voor? Om van vol kunststof over te gaan op uponor of viega? En zo ja, kan je deze koppelingen dan weg smeren in de vloer?

Als ik het zou willen laten doen (wegens gebrek aan gereedschap), hoeveel zou het dan redelijkerwijs mogen kosten om dit te laten verlengen met 2 stukjes van 2,5 meter?

Een ander idee zou zijn om de slang er volledig uit te trekken. Ik schat dat de afstand tot de verdeler maar maximaal 2 meter is. Heeft er iemand een geniaal idee hoe ik kan bepalen welke slang van de verdeler naar de verwarming gaat? Zitten 5 radiatoren op verdeler aangesloten.

[ Bericht 14% gewijzigd door jasperve op 09-09-2014 18:40:59 ]
pi_144380187
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 september 2014 18:24 schreef jasperve het volgende:

[..]

Zijn hier speciale koppelingen voor? Om van vol kunststof over te gaan op uponor of viega? En zo ja, kan je deze koppelingen dan weg smeren in de vloer?

Als ik het zou willen laten doen (wegens gebrek aan gereedschap), hoeveel zou het dan redelijkerwijs mogen kosten om dit te laten verlengen met 2 stukjes van 2,5 meter?

Een ander idee zou zijn om de slang er volledig uit te trekken. Ik schat dat de afstand tot de verdeler maar maximaal 2 meter is. Heeft er iemand een geniaal idee hoe ik kan bepalen welke slang van de verdeler naar de verwarming gaat? Zitten 5 radiatoren op verdeler aangesloten.
Daar passen de gewone koppelingen van Viega en uponor op. Die (pers) koppelingen mag je gewoon wegsmeren.

Voorrijdkosten ¤35
Twee koppelingen ¤20
5m. buis ¤10
Uurtje werk ¤40
Twee haakse aansluitingen naar radiator ¤40

¤145 inc. Btw

Meestal zitten de bestaande buizen vast in het beton. Sowieso even de plastic uitloop wegslopen, dan kun je zien of er een mantelbuis omheen zit.

Het geniale idee is natuurlijk hard trekken en iemand laten kijken of er bij de verdeler iets beweegt.
pi_144390272
quote:
1s.gif Op woensdag 10 september 2014 08:46 schreef bbtb77 het volgende:

[..]

Daar passen de gewone koppelingen van Viega en uponor op. Die (pers) koppelingen mag je gewoon wegsmeren.

Twee haakse aansluitingen naar radiator ¤40
Ik neem aan dat het beter zou zijn om volledig nieuwe leidingen te trekken? Heb toch een beetje een naar gevoel bij het 'wegsmeren' van koppelingen om de een of andere reden.

Bij de verdeler kan ik zien dat er mantel om de pijpen heen zit.

Wat is de minimale bochtstraal die zo'n pijp kan maken om bijvoorbeeld van de vloer in de muur omhoog te gaan? (7 cm ytong blokken)
pi_144390987
quote:
0s.gif Op woensdag 10 september 2014 15:31 schreef jasperve het volgende:

[..]

Ik neem aan dat het beter zou zijn om volledig nieuwe leidingen te trekken? Heb toch een beetje een naar gevoel bij het 'wegsmeren' van koppelingen om de een of andere reden.

Bij de verdeler kan ik zien dat er mantel om de pijpen heen zit.

Wat is de minimale bochtstraal die zo'n pijp kan maken om bijvoorbeeld van de vloer in de muur omhoog te gaan? (7 cm ytong blokken)
Heb nog nooit klachten over lekkage gehad, maar als je ze makkelijk kan vervangen is het altijd beter. Bocht kan zo goed als haaks met een interne pijpenbuiger.
pi_145988777
Hallo mede-klussers!

Ben aan het bekijken hoe ik de leidingen kan gaan verleggen in de badkamer.

Op dit moment heb ik deze uitgang waar de vorige wastafel zat:

Deze zou ik graag willen opsplitsen naar een aansluiting voor het bad en een voor de nieuw wastafel.

Ik heb geen idee hoe deze leidingen hier komen (via welke route) en hoe diep ze in de muur zitten.

De wandcontactdoos ernaast bevat allerlei aardingsdraden.

Mijn vraag is: Hoe ga ik dit het beste aanpakken zonder de leiding te beschadigen (hak/breekwerk) en hoe ga ik de pijp vervolgens dusdanig afsnijden dat ik er een t-stuk op kan solderen.

Het gaat helaas om een 12 mm pijp en geen 15 mm pijp, wat niet echt veel is voor een bad, maar ik denk niet dat er een mogelijkheid is dit aan te passen.

En mag je koperen pijp zomaar op deze manier in een betonnen muur zetten? Dacht dat dit de pijp kon aantasten?
pi_146027794
Nog een tweede vraag:

hoe maak je een afschot in een douche met grote tegels als de drain niet tegen de muur zit maar een cm of 10 er vanaf tegen de korte kant.
  dinsdag 28 oktober 2014 @ 12:01:48 #188
399214 Knutsel-Smurf
Met een hamer past alles!!
pi_146028416
Viega Pexfit :D
Ben er zelf behoorlijk fan van, (uponor ook, maar die koppelingen zijn veel duurder en de tang amper aan te komen).

Hebben voor jou radius probleem een oplossing:

Koper uit de vloer omhoog:

Bocht ondersteuning (zelfde als je nu hebt):
http://www.zijtveldsanita(...)855/products_detail/

Of als het echt haaks moet een 90graden bochtje:

Spul is gewoon te krijgen bij bv warmteservice of hornbach, tang erbij huren/lenen en lekker aan de slag.
Iff you can't fix it with a hammer, It's an electrical problem.
Op woensdag 30 juli 2014 17:52 schreef koffielepel het volgende:
De beste leerschool is als je de poep uit de ventilator moet krabben.
pi_146029300
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 oktober 2014 12:01 schreef Knutsel-Smurf het volgende:
Viega Pexfit :D
Ben er zelf behoorlijk fan van, (uponor ook, maar die koppelingen zijn veel duurder en de tang amper aan te komen).

Hebben voor jou radius probleem een oplossing:
Kan ik dit gebruiken voor aansluiting bad en wastafel of was dit een reactie op mijn eerdere vraag aangaande cv leidingen? (Denk het tweede he)

Zit wat dat betreft even vast met klussen. Verleggen van die cv leiding is iets waar ik totaal geen ervaring mee heb.
  dinsdag 28 oktober 2014 @ 14:00:08 #190
399214 Knutsel-Smurf
pi_146033009
Dat is het mooie, het is voor zowel CV als drinkwater geschikt (en zelfs perslucht, het kan het makkelijk aan en had nog 40m over hier, dus dat komt als perslucht ringleiding in de garage).

Ik heb er hier het hele huis mee gedaan, vanaf de meters zowel water als gas (zelfde systeem, alleen gele buis gebruiken). en de hele CV installatie is vervangen door dit spul, uiteraard niet allemaal 16mm ;)

Daarbij kan elke klapjosti er mee overweg, het is op lengte knippen met de bijpassende schaar, dan pellen met de bijgeleverde puntenslijper, koppeling erop en persen met de tang. De smurfin hier heeft er zelf het buitenkraantje mee aangelegd, dus dat wil heel wat zeggen.
(oke oke, moest wel zelf de gaten voor de muurplaat boren, pluggen erin, en vastschroeven).
pi_146033638
Dit is allemaal pers he?

Ik zit met probleem dat die koperen leidingen uit de muur komen. Zal eromheen weg moeten kappen. Denk niet dat ik er dan een tang omheen krijg om er een fitting op te persen.
  dinsdag 28 oktober 2014 @ 14:38:14 #192
399214 Knutsel-Smurf
pi_146034252
Terugkomend op je "ik zit vast" opmerking.

Bepaal eerst of je vanaf de verdeler een nieuwe leiding kan leggen of niet.

Ja?
1- rol 16mm viega pexfit slang halen zoveel je nodig hebt.
2- 2st 15mm inschuifsokken halen (uitgaande dat je 15mm aansluitingen op je verdeler hebt) plus nieuwe knelring voor de verdeler.
3- voetventiel even mee naar de warmteservice of hornbach zodat je ook hier de juiste koppeling voor meeneemt.
4- slang leggen
5- koppelingen erop persen
6- aansluiten die handel.

Nee?
1- probeer als het gaat 1 of 2 cm van de bestaande leiding af te knippen
2- neem dit mee als voorbeeld naar de vakzaak en leg uit dat je hierop wilt voorborduren
3- de vorige nummer 2 van het verhaal veranderd ietsjes en je kunt weer verder.
  dinsdag 28 oktober 2014 @ 14:54:07 #193
399214 Knutsel-Smurf
pi_146034720
Zo te zien komt die leiding uit de muur en buigt dan omhoog onder je radiator. genoeg buis dus om op verder te werken, als het echt in je muur verwerkt zit wordt vanaf de verdeler vervangen lastig.

De koppelingen mogen gewoon in de muur/vloer gesmeerd worden. Sterker nog, ik kwam er vorige week achter dat ik 1 koppeling niet geperst had. De koppeling naar de muurplaat voor het reservoir van de wc. Deze heeft maandenlang met waterdruk erop puur erin geduwd gezeten en niet geperst.
Geen enkel probleem, (alleen toen ik eraan kwam bij het plaatsen van het reservoir begon hij te druppen).
Niet dat ik hiermee wil aangeven dat persen onzin is, maar het spul kan verdomd veel verdragen.
pi_146035246
@Knutsel-smurf, Bedankt voor je uitgebreide beschrijving! Ik ga volgende week proberen of ik dit voor mekaar kan krijgen.

Ze komen hier volgende week vanuit nuon de stadswarmte unit vervangen en sluiten dan tevens een kraantje aan zodat het systeem makkelijker leeg te halen is.

Op dit moment is er geen afsluiting tussen het stadswarmte water en de leidingen in mijn huis. Als er dus iets lek springt blijft het water eindeloos eruit stromen, iets dat bij een aantal mensen al is gebeurd.

Wie dit ooit bedacht heeft.... :s

Maar waar ik op doelde dat ik vast zat is hoe ik de pijpen van de waterleiding ga aansluiten. Deze zijn op de laatste foto te zien (welliswaar slecht) en komen haaks uit de muur zetten. Dit is een kneiterharde muur en de muren zijn om de leidingen heen gestort.
  dinsdag 28 oktober 2014 @ 15:38:43 #195
399214 Knutsel-Smurf
pi_146036475
Zit daar toevallig geen muurplaat ingestort?
Dus met een 1/2 duims aansluiting?

Anders:

Dan een mini voorzetwandje maken waarin de leiding kan. Al zou ik thv de koppeling ivm het draad wel een mogelijkheid houden tot erbij te komen en te kunnen controleren.
Wordt ook een creatieve montage. Eerst leiding op koppeling persen en dan de koppeling met opgerolde leiding en al ronddraaien.

Ik zou dan toch gaan hakken en breken.
pi_146120031
Als je een verwarming aan de muur wilt ophangen (en dan de pijpen dus ook uit de muur wilt laten komen ipv uit de grond), heet het dan een voetventiel haaks wat je nodig hebt?
pi_146121784
Dat ligt aan je manier van aansluiten.

Het heet een onderblok of een voetventiel. En inderdaad haaks.

Onderblok is er in 2 uitvoeringen, naast je radiator of als je onderaansluiting hebt, eronder.
Naast:

Onder:

Voetventiel haaks:

[ Bericht 40% gewijzigd door Gieliovd op 30-10-2014 18:53:01 ]
pi_146124028
quote:
0s.gif Op donderdag 30 oktober 2014 18:47 schreef Gieliovd het volgende:
Het heet een onderblok of een voetventiel. En inderdaad haaks.
En hier gaan dan de 2 pexfit pijpjes direct in?

Nog een tweede vraag. Het lijkt erop dat mijn huidige verwarmingspijpen 14mm zijn. Is hier een standaard maat voor, want ik zie dat er ook 16 mm beschikbaar is?
pi_146126352
Afhankelijk van je onderblok moet hier voor pexfit een adapter in, dus je moet eerst aangeven hoe het er bij jou uitziet.

14 kan, 16 is een beetje de "standaard".

Dit soort adapters heb je nodig, je hebt ze in 2 uitvoeringen. Extern en intern.

En ja, dan dus afhankelijk van je blok is het bijvoorbeeld Euroconus:

Of knel intern waar normaal 15mm pijp in gaat:

Of M22:

Vaak heet het "knelset" of alupex adapter, 16x euroconus adapter etc... ff kijken bij Warmteservice ofzo.
pi_146128553
quote:
0s.gif Op donderdag 30 oktober 2014 20:19 schreef Gieliovd het volgende:
Afhankelijk van je onderblok moet hier voor pexfit een adapter in, dus je moet eerst aangeven hoe het er bij jou uitziet.
Ik moet dus nog een radiator met onderblok kopen en zou daar graag van tevoren rekening mee houden.

Zat naar de radiatoren van vasco te kijken zoals bijvoorbeeld het type Iris of malva.

Nu zag ik dat je hier een ventielthermostaat bij kan kopen van vasco zelf, maar kan verder totaal geen info vinden over de aansluitingen hierop.

http://www.all-aqua.nl/de(...)duct-view-additional

Ik neem aan dat dit dus het onderblok is toch? Of moet hier dan nog iets tussen de pijpen en deze thermostaat?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')