quote:
Op donderdag 3 april 2014 18:13 schreef Xa1pt het volgende:"Je bent kennelijk nogal begaan met [...], ik meer met [...]." Natuurlijk ben ik begaan met immigranten die zich hier niet welkom voelen. Want uiteindelijk betekent dat dat immigranten hier níet integreren omdat ze denigrerend worden behandeld en in een samenleving wonen waar nogal wat mensen de hele boel kapot polariseren. En jij doet daar vrolijk aan mee. Met je "scheidslijn tussen goed en fout en er wordt nu pijnlijk duidelijk gemaakt dat die scheidslijn bij afkomst ligt" of iets in die trant.

Dus ja, je bent absoluut verantwoordelijk te houden voor de weerstand die veel immigranten ervaren.
En nee, ik ben niet minder begaan met met juweliers die worden overvallen, dus laat dergelijke retoriek maar achterwege.
Ik ben méér begaan met mensen die slachtoffer worden van geweld en bedreigingen dan dat ik begaan ben met een groep die zich actief tegen de Nederlandse samenleving afzet, tot "slachtoffer" wordt gebombardeerd, maar de keuze heeft om weg te gaan. Eerstgenoemde groepen hebben zulke keuzes niet.
Je bent weer fantastisch bezig om mijn woorden te verdraaien. Ik ga ze niet opnieuw typen, in plaats daarvan kwak ik hier gewoon integraal de volledige tekst neer van wat ik heb gezegd, dus ook met de volledige context erbij.
quote:
Op woensdag 2 april 2014 11:54 schreef Elfletterig het volgende:Ik hoor de laatste tijd bijzonder weinig over de tweedeling tussen autochtone Nederlanders en Vietnamese Nederlanders. Dezelfde opmerking kan ik voor tal van bevolkingsgroepen maken die in Nederland goed zijn geïntegreerd.
Voor de duidelijkheid: ik heb niks tegen een tweedeling. Heel graag trek ik een scheidslijn tussen goed en fout; heel graag trek ik een duidelijke grens. Dat die scheidslijn nu zodanig is dat afkomst de tweedeling blootlegt, zegt veel. Het zegt namelijk veel over de mate waarin de Marokkaanse gemeenschap probleemgedrag vertoont.
Als er zo nu en dan eens ergens een Marokkaan over de schreef zou gaan, hadden we dit soort discussies niet. De realiteit is dat overal waar grote concentraties Marokkanen wonen, precies dezelfde problemen de kop opsteken.
Het is niet aan mij om die tweedeling weg te nemen of om het beeld te veranderen;
het is aan de Marokkanen zelf. Wanneer ze hun kinderen eens beter gaan opvoeden, wanneer ze zich beter confirmeren aan onze wetten, waarden en normen en zich minder nadrukkelijk afzetten, zal vanzelf die tweedeling verdwijnen.
Ik zeg er wel bij dat ze niet te lang meer moeten wachten, want het wordt steeds moeilijker. De negatieve beeldvorming die Marokkanen over zichzelf hebben afgeroepen door hun gedrag, is enorm en wordt er niet minder op de laatste jaren. Het is vooral triest voor de goedwillende Marokkanen; des te belangrijker is het dat we het criminele gedrag hard de kop indrukken en dat we meer eisen stellen aan integratie. Dat is van cruciaal belang om die negatieve beeldvorming (en ook het daadwerkelijke probleemgedrag) te doen veranderen.
quote:
Op donderdag 3 april 2014 18:13 schreef Xa1pt het volgende:Ach, flikker op. Had je een jaar geleden niet e.o.a. huiltopic geopend n.a.v. een rapportage van de SCP waaruit bleek dat groepen mensen in Nederland meer langs elkaar dan met elkaar leven?
Nee, je moet preciezer zijn: het zijn specifieke groepen die compleet langs elkaar heen leven. Er zijn ook groepen migranten die hier prima hun draai hebben gevonden. Dat zou maar zo eens een voorzichtige indicatie kunnen zijn dat het probleem toch vooral ligt bij een groep die zichzelf afsluit van de Nederlandse samenleving. Dat is dan ook wat verschillende deskundigen signaleren en benoemen. Dezelfde mensen wijzen er trouwens ook op dat het aanmeten van een slachtofferrol totaal niet productief is, maar juist veranderingen in de weg staat.
Kort samengevat is de balans:
Xa1pt onderkent problemen onvoldoende, wil niet doorvragen om de échte oorzaken boven water te krijgen en verandering te bewerkstelligen, praat in plaats daarvan degenen die wél het probleem benoemen en willen aanpakken een schuldgevoel aan.
Elfletterig is het stadium van problemen signaleren allang voorbij; net zoals vooraanstaande deskundigen doen, gaat de aandacht nu uit naar het blootleggen van de oorzaken en het daadwerkelijk bewerkstelligen van veranderingen.
Degenen die hier meelezen, mogen voor zichzelf bepalen welke opstelling constructiever is en welke opstelling op lange termijn tot de beste uitkomsten leidt.
quote:
Op donderdag 3 april 2014 18:13 schreef Xa1pt het volgende:Ah, ja. Boven de kritiek staan.

Loos, kortzichtig gelul. Ik zal het de volgende keer als je weer eens van leer trekt over homo's die gepest worden ook maar eens opmerken dat ze zich niet zo aan moeten stellen en ze zich boven het geroep van tokkies moeten plaatsen.
Het kromme aan je bizarre redenering is dat je een groep verongelijkte mensen, die feitelijk nergens slachtoffer van is, doodleuk vergelijkt met mensen die wél concreet ergens slachtoffer van zijn. Het feit dat je overweegt in de toekomst de bovengenoemde opmerking te maken, zegt veel over zowel je verknipte denkbeelden als het onvermogen om reële problemen onder ogen te zien.
quote:
Op donderdag 3 april 2014 18:13 schreef Xa1pt het volgende:Nergens blijkt uit dat 'het probleem' toeneemt. Als het probleem stabiel is, welke ontwikkeling is er dan te zien? De stabilisatie van het probleem is de zorgwekkende ontwikkeling?
Als een bepaald probleem op zichzelf al zorgwekkend is - en dat lijkt me een prima kwalificatie voor moslimextremisme, radicalisering, rekrutering voor de jihad en alles wat erbij hoort - dan is stabilisatie van het probleem (lees: dat er jarenlang is gefaald om dat probleem effectief aan te pakken) genoeg reden om nog steeds over "zorgwekkend" te spreken.
quote:
Op donderdag 3 april 2014 18:13 schreef Xa1pt het volgende:Laten we anders eerst eens vaststellen of het probleem daadwerkelijk gegroeid is voordat we daar daadwerkelijk vanuit gaan.
Waarom?

Jij begon over groei van het probleem. Zoals gezegd, is groei voor mij geen criterium om dit probleem zorgwekkend te noemen. Het bestaan ervan is al genoeg.