abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_143031432
Vandaag heerlijk gevaren was echt topweer hier in Rotterdam.
We zijn naar de Berge plas gegaan, daarvoor moet je als je uit de Rotterdamkant komt 2 sluisjes door waarbij de laastste met onze breedte 10cm ruimte aan beide kanten overhoud.
Dat is dus best even oppassen, maar het is perfect gegaan en geen schade :)

Je heb daar een eilandje en daar hebben we aangelegd, radio lekker aan, biertje erbij, bbq aan en zelfs nog een hengel uitwerpen, echt topleven:



Verder nog wat foto's:



De onderkant van het instrumentenpaneel, moet ik uiteraard nog wat netter maken maar het is degelijk en betrouwbaar en dat telt nu.



Begin van het nieuwe instrumtenpaneel, komen in totaal 6 meters in:
Accumonitor
Koelvloeistof temperatuurmeter
Oliedrukmeter
Toerenteller
Dieseltankmeter
Watertankmeter

Uiteraard wordt het e.e.a. nog in de beits gezet als het klaar is.



De ruitenwisser is een hele goede van Vetus, echter die was uiteraard ook bagger aangesloten.
Er zit een ruststand aansluiting op, die krijg altijd stroom en als je dan de stuurstroom afschakelt gaat hij terug naar de rustpositie zodat de wisser niet in het midden van de ruit blijft staan.
Deze was doorverbonden en werkte dus niet, ik heb alles met nieuwe kabels en ringkabelschoenen aangesloten en het werkt uiteraard perfect ;)



Wij vonden de bekleding echt oubollig en meer iets voor een caravan, de basis is goed dus die behouden we. Mijn maatje en zijn moeder zijn hier nu mee bezig om dit te bekleden in het wit/blauw skai, stukken beter vinden wij :)

En ook nog makkelijk schoon te houden.
R.I.P. nachtburgemeester van Rotterdam, 1944-2019
pi_143031735


En de gemonteerde MPPT laadregelaar (onder het zaagsel :@ )
Die was in actie en de lampjes knipperen dan, maar de foto uiteraard op het moment dat ze uit waren :P

Links zie je een ketting, die loopt over een tandwiel met een as waar het stuurwiel aanzit.
Gaat met staalkabels, katrollen en spanners door de hele boot naar achteren.
Best ouderwets systeem en moet ook af en toe gesteld worden, gaan we ooit nog wel eens vervangen voor hydraulische besturing, dan ben je ook van het uit koers raken af, zeker op wat onrustiger water wel lekker.
R.I.P. nachtburgemeester van Rotterdam, 1944-2019
pi_143260257
Vandaag regenachtig weer, mooi om de mast af te maken.

Before:



After:





Zeer tevreden, zitten wel wat stofjes in want ik ben zo stom geweest om uit de pot te schilderen o|O .

Nu voor de 6de keer in het lak en ik vind het goed zo, even paar dagen laten uitharden en dan het toplicht en het stoomlicht monteren, eerstgenoende wordt overigens voorzien van een led omdat deze bij het ankeren de hele nacht moet blijven aanstaan.
Dan uiteraard de vlaggen erop (verenigingsvlag + Rotterdam vlag)

Weer iets klaar :)
R.I.P. nachtburgemeester van Rotterdam, 1944-2019
pi_143280467
Vanavond ook nog ff bezig geweest met opnemen van welke filters we nodig hebben en wat de typenummers daarvan zijn.

Ook nog even een filmpje gemaakt, gewoon omdat het kan:

R.I.P. nachtburgemeester van Rotterdam, 1944-2019
  maandag 11 augustus 2014 @ 11:29:31 #55
398472 goed_volk
kan tegen een grapje
pi_143295701
quote:
2s.gif Op zondag 3 augustus 2014 22:02 schreef junkiexp het volgende:



Is dat niet toevallig die ene haven?

[ Bericht 4% gewijzigd door goed_volk op 11-08-2014 14:17:21 ]
Hier schreef Dagoduck: Zeer goede FiPo.
Hier denkt katindeboom dat ik eigenlijk Braddie ben, maar die ben ik natuurlijk niet.
Hier liet ik CherryOnTop haar beeldscherm onder spugen
pi_143299164
quote:
10s.gif Op maandag 11 augustus 2014 11:29 schreef goed_volk het volgende:

[..]

Is dat niet toevallig die ene haven?
Klopt helemaal!

[ Bericht 4% gewijzigd door junkiexp op 11-08-2014 14:21:09 ]
R.I.P. nachtburgemeester van Rotterdam, 1944-2019
pi_143317315
Mastje klaar, morgen monteren en de bedrading aansluiten.
Mastje is niet hol dus de kabels moeten achter over de mast lopen, ik denk dat ik maar een bruine of zwarte krimpkous eromheen monteer.
Morgens eens kijken wat ervoor verkrijgbaar is:


R.I.P. nachtburgemeester van Rotterdam, 1944-2019
pi_143370166




Mastje geplaatst en aangesloten, alles werkt goed en het eindresultaat is zeer geslaagd wat mij betreft.
Nu nog even een nette oplossing vinden voor de kabels, misschien een bruin kabelmantel die ik op de achterkant van de mast monteer.
En de mastvoet staat verschrikkelijk scheef, eens kijken of ik daar nog bij kan komen, die zit door en door gebout met aan de onderkant contramoeren.
Daar zit een verlaagd plafond maar misschien kan ik er via het gat van een spotje bijkomen.

Wordt vervolgd :)
R.I.P. nachtburgemeester van Rotterdam, 1944-2019
pi_143370955
Bazenproject. _O_
pi_143379947
Mooi geworden! ^O^
Als je maar niet gaat varen met die verlichting zo geschakeld, ik denk dat je ankerlicht dan wel uit mag ;)
pi_143382603
Thanks heren!

@SD, daar heb je gelijk in, maar dit was even voor de show ;)
Ankerlicht heb ik buiten het contact aangesloten, die kan dus ten alle tijde aan.
Ik ga daar ook een wit ledje inzetten, is gewoon een bajonetgloeilampje wat er nu inzit, BA9S als ik me niet vergis.
Mochten we eens een nachtje ankeren dan hoeven we ons daar geen zorgen om te maken.

En dan varen we nog niet legaal, want het heklicht moet nog worden aangesloten :@

[ Bericht 28% gewijzigd door junkiexp op 13-08-2014 16:42:00 ]
R.I.P. nachtburgemeester van Rotterdam, 1944-2019
pi_143429261
Vandaag de dieseltank eruit gehaald want die was eindelijk een beetje leeg.
Verder alle oude leiding meuk eruit geknipt, lekte het eea en er was een leiding geknikt.
Morgen een grof- en fijnfilter en wat koppelingen halen en dan aan de slag.
R.I.P. nachtburgemeester van Rotterdam, 1944-2019
pi_143437644
Goed bezig,junkiexp,erg leuk topic om te volgen.
^O^
pi_143438221
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 augustus 2014 07:29 schreef Charged het volgende:
Goed bezig,junkiexp,erg leuk topic om te volgen.
^O^
Thanks, bedankt voor je reactie.
Het is voor mezelf ook leuk en motiverend om af een toe eens de vorderingen terug te kijken.
Ik ga er volle bak tegenaan maar soms heb ik ook wel eens een duwtje in de rug nodig.

Feit blijft dat het een relatief kleine boot is en ik 1.90 meter ben
Als ik dan net als gisteren ondersteboven in een luik lig en een dieselleiding ontkoppel en de diesel mijn mouw inloopt zodat ik diesel oksels heb lig ik ook wel even te vloeken omdat de vorige eigenaar te lui was om een afsluiter te maken bij de tank :P

Maar als ik dan de motor weer start en met een biertje in de zon sta te sturen ben ik alles weer snel vergeten *O*
R.I.P. nachtburgemeester van Rotterdam, 1944-2019
pi_143474067
Gisteren bij de hele dag aan het rijden geweest om de juiste koppelingen en wat andere spullen te halen, metrische draad, npt, conisch. Iedere fabrikant lijkt te gebruiken wat ze maar hebben liggen :P.
Maar het is gelukt, gisteren de dieseltank leeggepompt in een jerrycan, die gaat er zeker niet meer in terug want die is grijs, beetje slijm en wat zwarte stukjes erin.
Een beetje grof de tank schoongemaakt en ontvetter erin en de hele nacht staan uitdampen.

Wat later als gepland zo die kant op om de leidingen aan te leggen :)
R.I.P. nachtburgemeester van Rotterdam, 1944-2019
pi_143490085
Vandaag zoals gezegd verder met de leidingen, ons groffilter / waterafscheider is een Racor 500MAM.
Hier zaten al puntstukje is naar 10 mm koperen leiding.
Ik heb die koperen pijpjes met wartel en snijring meegenomen naar een bootmotor dealer en daar wou ik dus slangpilaren voor hebben die in het bestaande puntstuk konden worden gedraaid.
Die hadden ze niet helaas, in het boek opgezocht wat de maat van die puntstukjes is en daar slangtules met buitendraad voor meegekregen.
Ik heb de punstukjes eruit gedraaid maar dat is hele andere draad, ze vallen er gewoon in :( .
De puntstukjes met loctite 577 weer terug gezet en de koperen pijpjes weer terug gemonteerd, ik ga nu de slang met binnendiameter 8mm over de koperen pijpjes monteren met 2 rvs slangklemmen:



Gelijk een afsluiter gemonteerd aan de inlaatzijde.
De tank zit bij ons links en de leiding naar de motor rechts, dus zo zit het eigenlijk verkeerd om.
Ik denk dat ik deze achterstevoren ga monteren.

Verder was het fijnfilter aangesloten met een staal omvlochten slang met een banjo aansluiting, hier heb ik een tule voor gekocht en deze alvast gemonteerd:



Ook de voorbereide retourleiding doorgeboord en een haakse koppeling 1/4 naar slangtule 8mm gemonteerd:



Hier zie je ook de tankvlotter er losjes inzitten, hier zat voorheen een blindplaat op.
Alle slangen zijn dubbel slangen met een binnendiameter van 8mm (ook de retourleiding).
Daarnaast gebruik ik overal dubbele rvs slangklemmen (op leidingen waar druk op staat.

Om niet de hele dag met mijn handen in de diesel te zitten ook de nieuwe Allpa scheepshoorn gemonteerd:



En een totaaloverzicht:



Knapt lekker op zo afgezien van de roest (van de winter gaan we kaal)

Morgen weer verder met het brandstofsysteem.
R.I.P. nachtburgemeester van Rotterdam, 1944-2019
pi_143546483
Gisteren de hele dag bezig geweest met allerlei klusjes.
Wij hebben een droge uitlaat met een watergekoeld spruitstuk, desondanks kan deze toch nog
knap warm worden (400+)
Deze is dan ook geisoleerd maar dit is ondertussen helemaal vergaan.

Dit heb ik vanaf getrokken, uitlaat heeft wel wat roest maar is zeker niet rot:



Ik ga deze opnieuw isoleren maar dan met glasvezeltape wat ook in de tuning wereld wordt gebruikt, dat is lekker compact.
Zoals te zien is loopt de uitlaat ook onder de dieseltank door en warmt dus de diesel op.
Omdat er dan weer kans is op bacteriegroei ga ik meten of ik de tank kan verplaatsen naar de bodem van de boot, dat moet wel haalbaar zijn.

Verder begonnen vanaf de de motor om de nieuwe dieselleidingen aan te leggen:



Aansluiting op hd pomp.



Aanslutingen op fijnfilter houder.

Ik voer uiteraard alle slangklemmen uit in RVS, en waar mogelijk doet ik dit met dubbele klemmen, ik moet deze bij de filter houder nog verdraaien zodat ze 180 graden tegenover elkaar staan.
Als de tule lang genoeg is moet dat lukken, als dat niet zo is werkt het averechts want dan knel je de leiding dicht of als het tegenzit zelfs stuk.
De oudere koperen leiding was blijkbaar al geknikt en bij het beetpakken brak die bijna af.
Was hoog tijd voor nieuwe leidingen dus.

Zowel de retour als aanvoer maak ik in 8mm slang, moet genoeg zijn.
R.I.P. nachtburgemeester van Rotterdam, 1944-2019
pi_143998872
Dieseltank gaat verplaats worden, ik heb eens goed gekeken en het is toch wel kansloos hoe ze het gemaakt hebben.
Ik heb onder de hele kuipvloer circa 40 cm ruimte, de kabels van de stuurbediening heb ik losgemaakt en dan kan ik de tank door het gat krijgen.

Verder hebben we ook een marifoon gemonteerd en een antenne hiervoor, ben alleen vergeten foto's te maken vandaag :o

Over een week of 5-6 gaan we eruit voor een half jaar, ben benieuwd hoe het onderschip eruitziet, heb ik nog nooit gezien namelijk.
Het onderschip gaat dan helemaal kaal zoals eerder het plan was.
R.I.P. nachtburgemeester van Rotterdam, 1944-2019
pi_144000028
quote:
2s.gif Op zaterdag 30 augustus 2014 20:26 schreef junkiexp het volgende:
Dieseltank gaat verplaatst worden,
Oh, waarheen?

Ennuh.... Pics or it didn't happen :P
Signature:
Maximaal 4 regels
Maximaal 250 tekens
(te kort? neem een abonnement)
pi_144151144
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 augustus 2014 21:02 schreef DieselTank het volgende:

[..]

Oh, waarheen?

Ennuh.... Pics or it didn't happen :P
Lol, je gaat naar de bodem met ballast tegen het schuiven :).
Pics komen later, eerst afmaken ^O^
R.I.P. nachtburgemeester van Rotterdam, 1944-2019
pi_144283493
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 augustus 2014 21:02 schreef DieselTank het volgende:

[..]

Oh, waarheen?

Ennuh.... Pics or it didn't happen :P


Dieseltank ligt nu op de plaats waar hij komt te liggen, alleen even kijken hoe ik de tank ga vastzetten, er lopen genoeg spanten e.d. dus dat komt wel goed.



Oude plek van de tank, steunen slijp ik er binnenkort af.
Die uitlaat ga ik toch alsnog isoleren., scheelt weer warmte in de kuip en is veiliger bovendien.
Isoleren gaan we met glasvezelband doen, zoiets wordt het dan :





Marifoon gekocht, een ICOM IC-M59, oorspronkelijk zonder ATIS maar dat is er later ingezet, er staat nu nog een ATIS code in van een zeiljacht van 18 meter dus nog maar even niet gebruiken.
Daarnaast een voorbereide stekker om een DSC module aan te koppelen maar die gaan we niet gebruiken, we komen niet op zee denk ik (als het goed is :P )

daarnaast ook nog even een marifoon certificaat halen O-)



Antenne nieuw gekocht en geplaatst, niet echt ideaal omdat die helemaal vrij moet staan maar
dat is niet echt een optie, dan wordt mijn doorvaarhoogte 1.10M meer en kan ik bijna nergens meer onder door, eventueel later nog wel doen met een neerklapbare beugel.
Aan de andere kant, het is meer een beetje een sluis of een brug aanroepen en een beetje uitluisteren, in onze haven krijg ik nu alle schepen op de verschillende sectors van de nieuwe Maas goed binnen.



Electra schakelpaneel is helemaal klaar en aangesloten, nog wel het eea fatsoeneren maar eerst moet alles goed werken.
Tevens moet het paneel in de beits dus het moet sowieso weer los.



We wachten nog op de instrumenten maar ik ben reeds begonnen met de bekabeling voor de verlichting van de instrumenten, deze schakel ik op de navigatielichten, zo kan je net als in de auto niet vergeten deze lichten aan te zetten omdat anders je instrumentenverlichting ook niet brandt.
Leek me wel handige optie :)



Totaal overzichtje van de (rommelige) kuip.
De kabelboom linksboven is nu ook helemaal af en zal ik mooi in de hoek wegstoppen en dan iets er omheen maken.
Daar wacht ik mee tot het voorjaar om dat de ramen er nog uit moeten en we willen de binnenbekleding wat om het raam zit ook vervangen, daar zit nu een soort van kunststof behang tegenaan.



Op MP gescoord, een waterpomp met een flowsensor, kraan aan -> pomp aan kraan uit-> pomp uit.
Kan ook zonder buffer/expansievat gebruikt worden wat erg handig is.
We hebben nu een kraan met een elektrisch contact erin maar dat ding is gaar en ziet er niet uit, nu kunnen we gewoon een Grohe kraan oid gebruiken, heb vast nog wel iets moois op de zaak liggen :9

[ Bericht 3% gewijzigd door junkiexp op 07-09-2014 21:48:39 ]
R.I.P. nachtburgemeester van Rotterdam, 1944-2019
pi_144489174
Vandaag de dieseltank definitief geplaatst, alleen nog goed vastzetten.
Vulslang gemonteerd, aanvoer en retour leiding, alleen de beluchter leiding nog.

Het dieselcircuit is dus helemaal dicht, morgen ff een 10 liter halen en de tank vullen.
Dan ontluchten en kijken of hij weer wil starten.
R.I.P. nachtburgemeester van Rotterdam, 1944-2019
pi_144524838

En hij heeft weer gelopen, voor 20 minuten dan.
Lijkt veel beter te lopen dan voorheen, dit is natuurlijk schone diesel zonder troep en bacterieen.
Alleen daarna viel hij uit, toch nog lucht en er zit maar 9 liter in de relatief lage en lange tank die ook nog een beetje onder een hoek ligt.
Rook bij stationair is weg.

Dinsdag even goed tanken en dan verder ontluchten.
Als het goed loopt de natte isolatieband monteren en daarna de olie aftappen en het oliefilter wisselen.
Dan weer afvullen met olie, ik ga voor die blok met minerale olie werken.

Wordt dinsdag vervolgd, hopelijk met een vaar video ;)
R.I.P. nachtburgemeester van Rotterdam, 1944-2019
  vrijdag 24 oktober 2014 @ 00:13:22 #74
1571 marky
Heerlijk.... sleur
pi_145874646
Je hebt er een kraan tussen gezet in de dieselleiding en dat is een overbodig ding die tevens ook een luchtlek kan zijn. Had dezelfde kraan in de boot zitten en heeft ons ook een paar keer lucht opgeleverd. Eruit gehaald nooit meer last gehad.

Verder is het een nette Ten Broeke. Lijkt op de foto behoorlijk strak en dat verscheeld nog wel eens bij Ten Broeke. Boot is uit het begin van de jaren 70. Eerder van voor 75 dan erna. Gebouwd in Aalsmeer.

Laat die kimkielen maar achterwegen. Dat zal op het wiebelen en je aanvangststabilieteit weinig helpen en het kan je hinderen bij het varen want het kan negatieve invloed hebben op het stuurgedrag van de boot. Ten Broeke staat al niet echt bekend om een formidabel vaargedrag.

Roest rond de ramen onder de rubbers is een bekend fenomeen. Ramen eruit en goed ontroesten. Bij voorkeur aluminium raamlijsten terug plaatsen maar dat is kostbaar.
pi_149778751
Nou dinsdag vervolg is er blijkbaar niet echt meer van gekomen, maar alles werkt ondertussen prima, ik moet alleen nog een opvoerpompje monteren voor de diesel, af en toe hapt deze toch een beetje lucht en de CAV pomp op het blok is niet zelfaanzuigend.
Althans, hij kan het wel een beetje bijhouden maar is hier niet voor geschikt, doordat je dus geen stabiele aanvoer hebt loopt de motor ook niet geweldig.

We hebben besloten om de klussen wat in fase op te delen.
We willen binnenkort op de kant (nu echt ;)), mijn maat gaat dan de onderkant tot de gangboorden kaalhalen en dan een nieuw verfsysteem opzetten.
Ik ga zelf de motor eruit halen, de bilge helemaal schoonmaken en opnieuw verven en een bilgepomp plaatsen.
Tevens kan ik dan de nieuwe motorsteunen en een nieuwe flexibel koppelingen plaatsen.
Uiteraard is dan de schroefas eruit, kan ik mooi al die ouwe vetkoordjes eruit halen en fris plaatsen, we hebben nu toch wel een minimale lekkage.
In 4 maanden tijd is de bilge een heel eind volgelopen, als dat te hoog komt gaat dat straks boven de caterpakking en zit straks met een heel oliecarter vol water, niet zo handig natuurlijk.
We hebben er nu wel een bilgepomp inliggen maar die kan niet zomaar op standje auto aan laten staan, als die gaat staan lozen in onze haven dan plegen we zo ongeveer een milieu delict.
Het is niet alleen water, ook diesel, motorolie en schroefasvet ;)

Verder vervang ik gelijk wat koelslangen en laat ik de verstuivers testen en zo nodig reviseren.

Dan hopen we toch met een maand of 2 weer in het water te liggen.
Opbouw zal dan volgend jaar aandacht gaan krijgen, de roest zullen we tijdelijk behandelen maar we varen niet voor lul zeg maar momenteel en dat scheelt.

Ik zal ook proberen om weer een beetje te updaten in dit topic, het wordt nu steeds beter weer en in de avond weer langer licht dus ik krijg ook steeds meer mogelijkheden.
R.I.P. nachtburgemeester van Rotterdam, 1944-2019
pi_149779995


Overigens afgelopen zondag voor het eerst sinds 4 maanden de motor gestart en een stuk gevaren.
De motor moest ff 2x voorgegloeid worden en na 4 startpogingen sloeg die zonder problemen aan.

Vind ik niet tegenvallen voor zo'n oude motor, waarschijnlijk was het voornamelijk diesel aanzuigen en dat probleem hebben we straks niet meer met het opvoerpompje.
R.I.P. nachtburgemeester van Rotterdam, 1944-2019
pi_150255029
Helaas hebben we wat problemen met de motor, aanstaande zaterdag wilde wij naar de werf varen om op de kant te gaan dus bleek er water in de olie te zitten.


Zo ziet onze olie er ook uit.

Het kan dus zijn dat er bilgewater in het carter is binnen gekomen, of een lekke koppakking of lekke cilindervoeringen afdichtingen.
Deze motor heeft natte cilindervoeringen en daar is van bekend dat de dichtingen kunnen gaan lekken na verloop van tijd, als dat zo is dan loopt de kvs je carter in :o

Maargoed, we hebben voor aanstaande zaterdag een sleepje en gaan er dan uit.
Het was sowieso de bedoeling om de motor eruit te halen, nu ga ik sowieso de kop eraf halen.
En als het echt tegenzit gaat heel het blok uit elkaar en zal ik dit reviseren, uiteraard kan ik niet alles, krukas slijpen, kop vlakken maar dat zullen bedrijven voor mij gaan doen.
Dan kan ik zelf alles weer netjes in elkaar zetten.

Ik houd jullie wederom op de hoogte.
R.I.P. nachtburgemeester van Rotterdam, 1944-2019
pi_150655836
Vorige weekend is de boot op de kant gegaan:




Bij een oud bootje kom je altijd wat narigheid tegen, maar daar hadden we ook rekening mee gehouden.
Allereerst aan de bakboordzijde zit een flinke deuk en dat is afgewerkt met plamuur, maar er zit echt een paar kilo op ben ik bang :'):



We zullen kijken of we daar van binnen bij kunnen om het enigszins uit te deuken, anders gaat er gewoon weer plamuur op.

Daarnaast is het stuk waar de schroefaskoker inzit heel amateuristisch gemaakt, dit is duidelijk later gedaan:




Sowieso heeft het een keer een tik gehad want het staat flink uit de haak, maar het is afgelast door een hobby bob, en daarna afgewerkt met dikke zwarte kit, vermoedelijk sikaflex om eventuele lekkages tegen te houden.
Dat gaat er allemaal vanaf, en die lassen gaan we allemaal inslijpen.
Daarna alles richten en opnieuw laten aflassen, hiervoor laat ik een beroepslasser komen.

Wat wel gunstig is dat ons kielkoeling systeem een aftapplug heeft _O_ :



Dus een flinke bak eronder en aftappen, dat is echt een meevaller!

De onderkant van de boot is wel wat geroest, waarschijnlijk door niet werkende en/of verkeerde anodes.

Voor de zekerheid heb ik een vlakdiktemeting laten uitvoeren gisteren:




De verzekering eist minimaal 3.0 mm, de boot is oorspronkelijk 5.0mm.
Er zijn dus een paar slechte stukjes maar niets om echt bang van de te worden, er komt een goed 2 componenten verfsysteem op, het wordt helemaal kaal gehaald tot het blanke staal, dan 2 lagen zinkfosfaat primer, dan eventueel plamuur, dan 3 tussenlagen en dan 3 lagen aflak.
Dan zal de boot niet meer zinken denk ik ;)

Vanmiddag gaan we starten met het kaalhalen van de boot met een tercoo / perago:




Daar bereik je hetzelfde mee als zandstralen, blank staal, enigszins ruw dus heel erg geschikt voor het hechten van de 2c primer.
Het is wel echt een takkeherrie, en de stukken verf en andere rotzooi vliegen er met hoge snelheid af, dus bril, stofmasker, oordoppen en handschoenen zijn het minimale wat je wilt dragen.

Vanmiddag gaan we een paar m2 kaal halen en direct in de primer zetten, als je dat niet doet zit er morgen alweer vliegroest op.
R.I.P. nachtburgemeester van Rotterdam, 1944-2019
pi_150659110
Je bent er druk mee bezig, ziet er goed uit! Lukt het nog om de boot voor de zomer het water in te krijgen?

Zijn die Tercoo Perago schijven trouwens van rubber met stalen punten?
  zondag 15 maart 2015 @ 19:07:21 #80
53151 T42
Pinball Wizard
pi_150672233
die rubbere dingen zie ik elk jaar op de hiswa ;) net als de onbreekbare boortjes
pi_150674597
@ SSE, we doen ons best, bedoeling is om eind mei weer varende te zijn, het zijn inderdaad rubber schijven met stalen pennetjes

@ T42, klopt, was de HISWA nog wat? (geen tijd helaas....)

Vandaag al een flink stuk kunnen kaalhalen, onderaan is het echt kut omdat je boven je hoofd moet werken dus daar zijn we maar begonnen, dan heb je als laatste het makkelijke werk.
We krijgen niet alles roest weg dus er gaat eerst een laag Owatrol CIP overheen.
R.I.P. nachtburgemeester van Rotterdam, 1944-2019
  maandag 16 maart 2015 @ 12:05:22 #82
53151 T42
Pinball Wizard
pi_150692022
jah was 60 jaar dus veel oud spul wat ik juist mooi vind ;)
pi_150693207
Man man wie heeft dat ding vastgelastbraden... :N
Ik weet niet met welke wapens de derde wereldoorlog uitgevochten zal worden, maar de vierde wereldoorlog wordt uitgevochten met stokken en stenen.
pi_150710147
quote:
11s.gif Op maandag 16 maart 2015 12:46 schreef Stokken_en_stenen het volgende:
Man man wie heeft dat ding vastgelastbraden... :N
Dat vragen wij ons ook af, staat nog flink scheef ook.
Waarschijnlijk veel te veel warme ingebracht aan een kant.
We gaan alles los slijpen op een paar stukjes na.
Dan recht zetten, hechten en de laatste stukjes ook los slijpen.

Dan helemaal af laten lassen door een pro, onderwater bakken doe ik niet aan, mij te link.
Boven de waterlijn geen probleem.
R.I.P. nachtburgemeester van Rotterdam, 1944-2019
pi_150710287



Gisteren al een heel stuk gedaan, vandaag moest ik werken maar mijn maat is verder gegaan, aan bakboord is de hele onderkant nu tot aan de waterlijn kaal.
We zijn express daar begonnen, het is echt kut om eronder te werken, zoals je ziet is het niet echt hoog, ga je op de grond zitten ben je te laag, de laagste stand van een krukje is te hoog.
Het is dus een beetje behelpen en je ziet ook slecht wat je doet.

Zijkanten zit je gewoon lekker op een hoge stoel met genoeg licht, dat werkt een stuk prettiger.
Dus een bewuste keuze om dat als laatste te doen.

Maar lekker opgeschoten iig, echt top een maat die tussen 2 banen inzit :D
R.I.P. nachtburgemeester van Rotterdam, 1944-2019
pi_150715856
quote:
2s.gif Op maandag 16 maart 2015 20:02 schreef junkiexp het volgende:

[..]

Dat vragen wij ons ook af, staat nog flink scheef ook.
Waarschijnlijk veel te veel warme ingebracht aan een kant.
We gaan alles los slijpen op een paar stukjes na.
Dan recht zetten, hechten en de laatste stukjes ook los slijpen.

Dan helemaal af laten lassen door een pro, onderwater bakken doe ik niet aan, mij te link.
Boven de waterlijn geen probleem.
Precies even door iemand laten doen die dat goed beheerst is aan te raden.
Ik weet niet met welke wapens de derde wereldoorlog uitgevochten zal worden, maar de vierde wereldoorlog wordt uitgevochten met stokken en stenen.
pi_150716413
@ S&S, inderdaad, ik kan zelf wel een beetje lassen en dan gladslijpen.
Maar als we dan gaan hellingen en die boot begint zachtjes vol te lopen dan baal je natuurlijk als een stekker.
Dan ben ik bij voorbaat al weer een paar honderd euro kwijt aan hellingen en op de kan staan, die besteed ik liever aan een lasser.
R.I.P. nachtburgemeester van Rotterdam, 1944-2019
  dinsdag 24 maart 2015 @ 10:27:47 #88
26458 Tjabbo
2.5 TwinTurbo
pi_150976016
leuk om te lezen :)
pi_151175134
quote:
7s.gif Op dinsdag 24 maart 2015 10:27 schreef Tjabbo het volgende:
leuk om te lezen :)
Thanks.
Dit weekend wilde we eigenlijk heel de onderkant afmaken, maar het is geen minuut droog geweest zo ongeveer, volgend weekend pasen en dan 3 dagen vrij dus nieuwe kansen.
R.I.P. nachtburgemeester van Rotterdam, 1944-2019
pi_151367486
Vandaag de eerste dag van het paasweekend lekker wat kunnen doen, ik moest opeens werken omdat een collega ziek was maar rond 12:00 uur heb ik dat kunnen oplossen en ben ik direct doorgereden naar de jachthaven.

Mijn maat was al begonnen een paar uur eerder, eindstand is dat alles onder de waterlijn kaal is.
Ik heb de uitlaat eraf geslepen want dat zat een gat in, verder wat oude beugeltjes en andere zaken afgeslepen en daarna de afbraam erop zodat alles weer glad is.
Boven de waterlijn tot het gangboord is de bakboordzijde al helemaal kaal, morgen zal dat ook moeten lukken bij de stuurboordzijde.
Er zit wel aardig wat plamuur op dus daar moeten we iets op verzinnen, is bikkelhard en met de perago gaat het wel maar duurt het wel heel lang.

Wordt morgen vervolgd met wat meer foto's ;)



Ik linksonder met de flex aan het werk, mijn maat met de Perago, perfect team zo (en een biertje mag uiteraard niet ontbreken :P )
R.I.P. nachtburgemeester van Rotterdam, 1944-2019
pi_151397886





Het schiet al lekker op, morgen zijn we een eind klaar denk, onderkant is ook al helemaal gedaan!


Oude doorvoer bilgepomp, deze wordt dichtgelast en we maken een nieuwe doorvoer die boven de waterlijn uitkomt ivm mogelijke bevriezing.



Uitlaat is al een keer rot geweest, daarna is er dus weer een nieuwe pijp op het vlak gelast en die is nu weer rot.
Alles weg geslepen en wij gaan daar een nieuwe uitlaat voor maken.



Hier is goed te zien hoe scheef de schroefastunnel onder de boot staat, deze slijp ik er helemaal af en vervolgens wordt daar alles netjes gemaakt en gaan we met een bok en een krik dit allemaal op een goede manier uitlijnen en daarna aflassen.

Alle kikkers en oude troep is eraf geslapen, doel is om het complete plaatje zo strak mogelijk te maken.
Ook de zijvinnen zijn eraf, die waren een beetje krokant en ik vraag me af of het merkbaar is.
Ik plaats ze in eerste instantie niet terug, mocht het echt niet te doen zijn zal ik nieuwe plaatsen.
R.I.P. nachtburgemeester van Rotterdam, 1944-2019
pi_151432549
Heel het paasweekend staat werken, kan geen haakse slijper of boormachine meer horen.
Maar de boot is zo goed als kaal, we hebben er zeker een paar kilo plamuur afgeschuurd.

Kijk en geniet:




En 1 kant in de Owatrol CIP:



Door het kaal halen zien we nu ook dat er een keer een plaatdeel aan stuurboord is vervangen, laten we gewoon zitten.
Na de Owatrol komen er 2 lagen ZF primer op en dan gaan we plamuren.
R.I.P. nachtburgemeester van Rotterdam, 1944-2019
pi_151433230
Ziet er netjes uit. Ook een lekker tempo zo, als het zo doorgaat kan je van de zomer weer varen :)
pi_151433574
Thanks, en dat is ook de bedoeling.
Het kutwerk is allemaal voor het grootste gedeelte gedaan, mijn maat kan nu verder met het verfsysteem en ik ga verder met de voortstuwing.

Maar wij doen alles samen, dat scheelt echt.
Sowieso is het een stuk gezelliger en je kan elkaar een beetje aanmoedigen.
Tevens gaat het 2x zo snel :P

Overigens:

In het midden bij de kiel van de boot zat een hele oude dieptegever, die wilde ik weghebben.
Uiteraar bouten allemaal dol dus maar even de flex erop met een 1mm schijfje.

Toen de gever eraf en de bouten eruit, kwam er even een partijtje water uit zetten, heeft zeker een dik uur gelopen door dat kleine gaatje.
Was dus geen slecht idee.
Ik ga het heel goed laten drogen en dan owatrol olie naar binnen spuiten en daarna laten aflassen.
Van binnen kom je daar niet bij mits je de betimmering weghaalt.

[ Bericht 38% gewijzigd door junkiexp op 06-04-2015 22:15:40 ]
R.I.P. nachtburgemeester van Rotterdam, 1944-2019
pi_151450113


En mijn maat had er blijkbaar zin in, bakboordzijde staat ook in de CIP _O_

[ Bericht 18% gewijzigd door junkiexp op 07-04-2015 15:33:42 ]
R.I.P. nachtburgemeester van Rotterdam, 1944-2019
pi_151460171
Wat gaat de nieuwe kleur worden?
"Do me a favor, try not to think, you're going to hurt yourself"
"You go to heaven for the climate and hell for the company"
pi_151460988
Donkerblauw, waarschijnlijk met rode antifouling.
Beetje dit idee:

R.I.P. nachtburgemeester van Rotterdam, 1944-2019
pi_151461059
Dat ziet er chique uit.
"Do me a favor, try not to think, you're going to hurt yourself"
"You go to heaven for the climate and hell for the company"
pi_151499240
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 april 2015 20:19 schreef PeuRac het volgende:
Dat ziet er chique uit.
Dat is ook de bedoeling :)

Van het weekend weer verder, ik wil de schroefas gaan trekken, schroef is er al af maar ik moet op mijn buik in de kuip gaan liggen om de conische koppeling bij de keerkoppeling los te maken.
Als dat lukt ga ik met de flex het gedeelte wat scheeft zit eraf slijpen en kijken wat we daar gaan tegenkomen.
R.I.P. nachtburgemeester van Rotterdam, 1944-2019
  donderdag 9 april 2015 @ 00:08:42 #100
53151 T42
Pinball Wizard
pi_151503412
moet mijn boot nog verlengen ;) kun je dat ook is iets simpeler bootje haha
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')