Dan nog haal ik er geen massamoord uit, of je moet kinderen verwekken in een kansloze omgeving massamoord noemen. Die Afrikanen die jij zo te zien liever zielig houd zijn wat mij betreft beter af met goede voorlichting, voorbehoedsmiddelen en vrij handel. Maar jij geeft ze blijkbaar lievere glinsterend glas en kraaltjes in de vorm van muggennetten.quote:Op maandag 31 maart 2014 11:13 schreef Brum_brum het volgende:
[..]
Miljoenen kinderen dood laten gaan door goede doelen te laten stoppen met het uitdelen van muggennetten bijvoorbeeld. Die Afrikaantjes wonen tenslotte in een kansloze situatie dus sterf! Als jij dit er niet uithaalde ben je zelf stuitend dom. Hoewel het op fok natuurlijk verboden is om even na te denken over waar mensen hun stupide ideeën op neer komen.
Eensquote:Bevolkingsreductie kan zonder geweld door mensen vrij met elkaar te laten handelen en leven.
En jij krijgt blijkbaar een groter piemeltje van zogenaamde goede doelen die alleen maar de status quo daar in stand houden.quote:Grote kans op dat met enge eco fascistjes en mensen die een groter piemeltje krijgen van het idee goede doelen te laten stoppen met hulp.
Dat snap ik. Maar dat impliceert toch niet dat we daar in de toekomst niets aan zouden kunnen doen? Als je het allemaal zo leest zouden we met de huidige technologie ons eigen klimaat kunnen bepalen, onafhankelijk van welke andere factoren dan ook.quote:Op maandag 31 maart 2014 11:19 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Onomkeerbaar in die zin dat er gevolgen in werking treden die ons klimaat ingrijpend veranderen, vermoed ik .
De IPCC site heeft wat internetprobleempjes, maar de samenvatting moet hier te vinden zijn en de volledige versie van het rapport hier.quote:Op maandag 31 maart 2014 11:03 schreef Chewie het volgende:
[..]
Maar dit artikel in de OP is waarschijnlijk ook weer een opgeklopt mediaverhaaltje (of klok en klepel) net zoals de cooling hype in de jaren 70 (het stond zelfs op de cover van Time), de wetenschappers bepalen de discussie ook niet dat doen de media, beleidsbepalers en belangengroeperingen.
Vroeger zaten mensen nooit in de zon?quote:Op maandag 31 maart 2014 11:35 schreef DrMabuse het volgende:
Dat de terrasjes weer vol zitten met mensen in de zon.
Jij wil bij het weerbericht uitleg over seizoenen?quote:Waarom nooit eens ook vertellen waarom dit zo is en gekomen is?
Het weer is op langere termijn vrij lastig te voorspellen.quote:Wat de toekomst is?
Van warmer weer in het voorjaar en zomer?quote:Het volk eens goed met de neus op de feiten / gevolgen drukken.
Kom er inderdaad niet op maar kan me nog niet voorstellen dat het ipcc zo stellig zou zijn als de OP suggereert.quote:Op maandag 31 maart 2014 11:29 schreef Monolith het volgende:
[..]
De IPCC site heeft wat internetprobleempjes, maar de samenvatting moet hier te vinden zijn en de volledige versie van het rapport hier.
Ik las ergens anders al wel wat fragmentjes:quote:Op maandag 31 maart 2014 11:41 schreef Chewie het volgende:
[..]
Kom er inderdaad niet op maar kan me nog niet voorstellen dat het ipcc zo stellig zou zijn als de OP suggereert.
quote:“Negative impacts of climate change on crop yields have been more common than positive impacts (high confidence)”
“Throughout the 21st century, climate change is expected to lead to increases in ill-health in many regions and especially in developing countries with low income, as compared to a baseline without climate change (high confidence)”
“… the combination of high temperature and humidity compromising normal human activities, including growing food or working outdoors in some areas for parts of the year (high confidence)”
“Climate change can indirectly increase risks of violent conflicts in the form of civil war and inter-group violence by amplifying well-documented drivers of these conflicts such as poverty and economic shocks (medium confidence)”
“Throughout the 21st century, climate-change impacts are projected to slow down economic growth, make poverty reduction more difficult, further erode food security, and prolong existing and create new poverty traps, the latter particularly in urban areas and emerging hotspots of hunger (medium confidence).”
Staan goede argumenten in voor bevolkingsreductie.quote:Op maandag 31 maart 2014 11:43 schreef Monolith het volgende:
[..]
Ik las ergens anders al wel wat fragmentjes:
[..]
De gevolgen leiden sowieso wel tot bevolkingsreductie.quote:Op maandag 31 maart 2014 11:45 schreef Chewie het volgende:
[..]
Staan goede argumenten in voor bevolkingsreductie.
Als de soep zo heet gegeten word wel.quote:Op maandag 31 maart 2014 11:47 schreef Monolith het volgende:
[..]
De gevolgen leiden sowieso wel tot bevolkingsreductie.
Europa heeft relatief weinig last van de gevolgen, dus dat is al mooi. Verder heb ik geen behoefte aan kinderen, dus de gevolgen op de langere termijn zijn mij echt een rotzorg.quote:Op maandag 31 maart 2014 11:48 schreef Chewie het volgende:
[..]
Als de soep zo heet gegeten word wel.
Eigenlijk is er dus niks aan de hand, het lost zich vanzelf (of ons) wel weer op
Ik ga me er denk ik toch maar wat meer in verdiepen, want ik ben erg benieuwd naar die zogenaamde 'baseline'. Wat is dat en waar is die op gebaseerd?quote:“Throughout the 21st century, climate change is expected to lead to increases in ill-health in many regions and especially in developing countries with low income, as compared to a baseline without climate change (high confidence)”
Opwarming doet ook wat met het lees en denkvermogen zie ik.quote:Op maandag 31 maart 2014 11:39 schreef Chewie het volgende:
[..]
Vroeger zaten mensen nooit in de zon?
[..]
Jij wil bij het weerbericht uitleg over seizoenen?
[..]
Het weer is op langere termijn vrij lastig te voorspellen.
[..]
Van warmer weer in het voorjaar en zomer?
Nou denk ik dat dit allemaal klopt, maar tegelijkertijd is het altijd maar net welk argument je wil maken.quote:Op maandag 31 maart 2014 11:43 schreef Monolith het volgende:
[..]
Ik las ergens anders al wel wat fragmentjes:
[..]
Directe invloed van climate change is inderdaad negatief, maar toch hebben we een explosieve crop yield gezien in de laatste tientallen jaren door gebruik van kassen, betere irrigatie en crop rotation, genetische modificatie etc.quote:“Negative impacts of climate change on crop yields have been more common than positive impacts (high confidence)”
Ja tijdens hittegolven gaan er veel meer bejaarden dood dan tijdens gematigde jaren. Toch vergrijst de wereldbevolking nog steeds aanzienlijk, door betere gezondheidszorg en betere levensstandaarden.quote:“Throughout the 21st century, climate change is expected to lead to increases in ill-health in many regions and especially in developing countries with low income, as compared to a baseline without climate change (high confidence)”
Iedereen die wel eens in ZO Azie geweest is weet inderdaad hoe kut dit is, maar de opkomst van aircos heeft het leven daar een stuk aangenamer gemaakt. De ontwikkeling van urban heat islands zijn wel een probleem, met name in droge gebieden zoals Saudi Arabie. Alhoewel daar toch niet heel veel mensen meer in de buitenlucht werken (arme Fillipijnen daargelaten). Dat vraagt serieuse ontwikkeling in nieuwe koelingstechnieken. Die zie ik er eerder komen dan dat mensen hun aircos buiten de deur doen, dus klimaatverandering gaat hier weinig aan helpen, positief of negatief.quote:“… the combination of high temperature and humidity compromising normal human activities, including growing food or working outdoors in some areas for parts of the year (high confidence)”
Ja hier zijn ze wel op zoek naar gevaarlijke gebeurtenissen voor zelflegitimatie.quote:“Climate change can indirectly increase risks of violent conflicts in the form of civil war and inter-group violence by amplifying well-documented drivers of these conflicts such as poverty and economic shocks (medium confidence)”
Dat slowing down of economic growth zit hem natuurlijk veel meer in voldoen aan emission quota.quote:“Throughout the 21st century, climate-change impacts are projected to slow down economic growth, make poverty reduction more difficult, further erode food security, and prolong existing and create new poverty traps, the latter particularly in urban areas and emerging hotspots of hunger (medium confidence).”
Ik krijg het rapport op dit moment niet gedownload maar ik vermoed vooral slechtere en minder voorspelbare oogstopbrengsten en watervoorziening.quote:Op maandag 31 maart 2014 12:05 schreef Fir3fly het volgende:
“Throughout the 21st century, climate change is expected to lead to increases in ill-health in many regions and especially in developing countries with low income, as compared to a baseline without climate change (high confidence)
quote:Until mid-century, projected climate change will impact human health mainly by exacerbating health problems that already exist (very high confidence).
Throughout the 21st century, climate change is expected to lead to increases in ill-health in many regions and especially in developing countries with low income, as compared to a baseline without climate change (high confidence).
Examples include greater likelihood of injury, disease, and death due to more intense heat waves and fires (very high confidence); increased likelihood of under-nutrition resulting from diminished food production in poor regions (high confidence); risks from lost work capacity and reduced labor productivity in vulnerable populations; and increased risks from food-and water-borne diseases (very high confidence) and vector-borne diseases (medium confidence).
Positive effects are expected to include modest reductions in cold-related mortality and morbidity in some areas due to fewer cold extremes (low confidence), geographical shifts in food production (medium confidence), and reduced capacity of vectors to transmit some diseases.
But globally over the 21st century, the magnitude and severity of negative impacts are projected to increasingly outweigh positive impacts (high confidence). The most effective vulnerability reduction measures for health in the near-term are programs that implement and improve basic public h ealth measures such as provision of clean water and sanitation, secure essential health care including vaccination and child health services, increase capacity for disaster preparedness and response, and alleviate poverty (very high confidence).
By 2100 for the high-emission scenario RCP8.5, the combination of high temperature and humidity in some areas for parts of the year is projected to compromise normal human activities, including growing food or working outdoors (high confidence).
Ja dat idee kreeg ik van jouw reactie ook.quote:Op maandag 31 maart 2014 12:07 schreef DrMabuse het volgende:
[..]
Opwarming doet ook wat met het lees en denkvermogen zie ik.
Net als het downplayen ervan.quote:Op maandag 31 maart 2014 12:08 schreef speknek het volgende:
[..]
Nou denk ik dat dit allemaal klopt, maar tegelijkertijd is het altijd maar net welk argument je wil maken.
Ja hier zijn ze wel op zoek naar gevaarlijke gebeurtenissen voor zelflegitimatie.
Mocht je er aan toe komen om wat economische studies hierover te lezen dan blijkt dat het aanpakken van klimaatverandering goedkoper is dan geen actie (o.a. Nordhaus, Stern, Krugman, Tol e.a.). Bovendien treffen de gevolgen van ons fossiel brandstof gebruik vooral de armere landen die zelf nog niet veel profiteren van fossiel brandstof gebruik. Aanpakken van klimaatverandering is niet alleen een economisch argument maar ook een moreel.quote:Dat slowing down of economic growth zit hem natuurlijk veel meer in voldoen aan emission quota.
Natuurlijk, zoals ik al aangaf denk ik dat je bij dit soort zaken bijna niet kunt voorspellen wat het daadwerkelijke effect is. Een ceteris paribus statement is niet direct heel zinvol bij dit soort dingen. Het kan best zijn dat innovatie en technologische ontwikkeling juist een impuls krijgt doordat de voedselproductie meer onder druk komt te staan vanwege de klimaatverandering.quote:Op maandag 31 maart 2014 12:08 schreef speknek het volgende:
[..]
Nou denk ik dat dit allemaal klopt, maar tegelijkertijd is het altijd maar net welk argument je wil maken.
[..]
Directe invloed van climate change is inderdaad negatief, maar toch hebben we een explosieve crop yield gezien in de laatste tientallen jaren door gebruik van kassen, betere irrigatie en crop rotation, genetische modificatie etc.
Natuurlijk, maar dat zijn wel losstaande zaken. Zeggen dat het aantal mensen dat overlijdt door een ongezond eetpatroon toeneemt, staat ook los van het feit dat er minder mensen overlijden door een afname van het aantal rokers.quote:[..]
Ja tijdens hittegolven gaan er veel meer bejaarden dood dan tijdens gematigde jaren. Toch vergrijst de wereldbevolking nog steeds aanzienlijk, door betere gezondheidszorg en betere levensstandaarden.
Mwoah, dat citaat heeft het natuurlijk ook over voedselproductie. Er zijn echter zoals ik al eerder aangaf ook genoeg ontwikkelingen gaande die dat soort dingen tegengaan. Zo was er een tijdje terug nog wel een aardige rapportage over nieuwe technologieën om in woestijngebieden toch voedsel te kunnen verbouwen. Ook het optimaal benutten van ruimte in steden door b.v. voedsel te verbouwen op gebouwen gaat enerzijds het probleem van de urban heat islands tegen en levert anderzijds voedsel op. Geen idee in hoeverre dergelijke technologieën levensvatbaar zijn, maar m.i. gaat het IPCC ook wat te makkelijk voorbij aan de innovatieve menselijke geest.quote:[..]
Iedereen die wel eens in ZO Azie geweest is weet inderdaad hoe kut dit is, maar de opkomst van aircos heeft het leven daar een stuk aangenamer gemaakt. De ontwikkeling van urban heat islands zijn wel een probleem, met name in droge gebieden zoals Saudi Arabie. Alhoewel daar toch niet heel veel mensen meer in de buitenlucht werken (arme Fillipijnen daargelaten). Dat vraagt serieuse ontwikkeling in nieuwe koelingstechnieken. Die zie ik er eerder komen dan dat mensen hun aircos buiten de deur doen, dus klimaatverandering gaat hier weinig aan helpen, positief of negatief.
Dit zijn natuurlijk ook alweer 'medium confidence' uitspraken. Zonder het rapport beschikbaar te hebben kan ik niet bepalen wat ze daar nou precies onder verstaan.quote:[..]
Ja hier zijn ze wel op zoek naar gevaarlijke gebeurtenissen voor zelflegitimatie.
[..]
Dat slowing down of economic growth zit hem natuurlijk veel meer in voldoen aan emission quota.
U was libertarier?quote:Op maandag 31 maart 2014 10:55 schreef Chewie het volgende:
[..]
Ben het met je eens.
Ook al zou je 10 miljard + mensen kunnen voeden (op een duurzame manier) op deze planeet dan zou je nog niet moeten willen dat de wereldbevolking toeneemt.
Ik pleit nergens voor een verbod op voortplanting, ik stel alleen maar dat je het niet zou moeten willen dat de wereldbevolking nog verder groeit.quote:
Dat tweede is zeker waar maar ze baseren hun uitspraken toch wel daadwerkelijk op echt wetenschappelijk onderzoek?quote:Op maandag 31 maart 2014 13:42 schreef El_Matador het volgende:
Geloof sowieso niets wat het IPCC stelt; het zijn geen wetenschappers, maar is een politiek instituut.
Ze hebben een heel slimme methode uitgedacht; ze laten wetenschappers uitspraken doen en die verwerken ze vervolgens op een heel andere manier in hun rapporten. Zo zijn er al velen boos weggelopen bij die lui.quote:Op maandag 31 maart 2014 13:44 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Dat tweede is zeker waar maar ze baseren hun uitspraken toch wel daadwerkelijk op echt wetenschappelijk onderzoek?
quote:Op maandag 31 maart 2014 13:44 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Dat tweede is zeker waar maar ze baseren hun uitspraken toch wel daadwerkelijk op echt wetenschappelijk onderzoek?
quote:More than 2,000 scientists from 154 countries typically participate in the IPCC process.
Ja, zeker in het Working Group I (physical basis) rapport. Voor deel II (Impacts and adaptation) en III (Mitigation) moet ook op zogenaamde grijze literatuur vertrouwd worden aangezien veel van de noodzakelijke informatie simpelweg niet in journaals gepubliceerd wordt (bijv. IEA data, of productiedata van Shell/BP maar ook van NGOs).quote:Op maandag 31 maart 2014 13:44 schreef Fir3fly het volgende:
[..] maar ze baseren hun uitspraken toch wel daadwerkelijk op echt wetenschappelijk onderzoek?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |